Home » Archief » De schaamlippen van Stine Jensen


[05.05.2007]

De schaamlippen van Stine Jensen

Peter Breedveld

6204 (224k image)
Illustratie uit Dave Coopers Overbite.

‘De schaamlipcorrectie ontmoet op ironische wijze het ‘ideaal’ van haar islamitische zuster op de operatietafel die een maagdenvliesoperatie of een besnijdenis ondergaat’, schrijft filosofe Stine Jensen in het NRC Handelsblad van 2 mei.

Jensen heeft in journaliste Çilay Özdemir een medestander gevonden in haar kruistocht tegen het schoonheidsideaal en de twee hebben een stuk geschreven dat allochtone en autochtone zusters moet verenigen: Samen tegen eerwraak en slankheidsideaal. Daarin wordt meisjesbesnijdenis vergeleken met schaamlipcorrecties, want ‘beide zijn uitwassen van eenzelfde symptoom, namelijk dat vrouwen nog altijd proberen te voldoen aan een door mannen opgelegde norm van kuisheid, seksualiteit en schoonheid.’

Overigens vinden de auteurs dat we ons niet al te sappel moeten maken om eerwraak, besnijdenis en uithuwelijking, want ‘slechts een minderheid van de allochtone vrouwen in Nederland heeft daarmee te maken’. Het gaat dus eigenlijk alleen om Jensens stokpaardje van de schaamlipcorrectie, want die neemt volgens haar wel epidemische vormen aan: ‘Een nieuwe generatie vrouwen en tienermeisjes laat hun schaamlippen verkleinen’, beweerde ze een maand geleden in een pamflet tegen de ‘jarretelfilosofie’.

Hysterische onzin. In Amerika zullen een paar rijke, verveelde bimbo’s zich bij de plastische chirurg voor veel geld een designervulva hebben laten aanmeten, verder doet niemand dat. Ga eens naar het naaktstrand, check die uitstekende schaamlippen in alle mogelijke soorten en maten. Duizend veelvormige bloemen bloeien daar. Het naaktstrand is sowieso goed voor wie een negatief zelfbeeld heeft. Het is één grote, zorgeloze tentoonstelling van hangtieten, flubberbuiken, dikke konten, vetrollen, cellulitis en ballonkuiten. Niemand die zich daar iets gelegen laat liggen aan het slankheidsideaal, dat ons volgens Jensen wordt opgedrongen door de grote boze commercie.

Terug naar de eerwraak, besnijdenis en uithuwelijking. Jensen en Özdemir betogen in hun stuk dat het belangrijk is dat allochtone vrouwen emanciperen op de arbeidsmarkt. Waarom moet dat? De auteurs leggen uit: ‘Een economisch zelfstandige vrouw wordt bijvoorbeeld minder snel uitgehuwelijkt. Zij kan ook gemakkelijker in opstand komen tegen besnijdenis van haar nichtjes door hen onder haar hoede te nemen.’ Verhip! Een paar alinea’s eerder heette het nog dat slechts een minderheid van de allochtone vrouwen in Nederland met uithuwelijking en besnijdenis te maken heeft! Dan hoeven ze dus ook niet economisch zelfstandig te worden, ben je als mannelijk chauvinistisch varken geneigd te denken.

Waarom autochtone vrouwen economische zelfstandigheid moeten nastreven, wordt door Jensen en Özdemir verder niet uitgelegd. Anders dan voor allochtonen is economische zelfstandigheid voor autochtonen kennelijk een legitiem doel op zich. Wel komen autochtone vrouwen, net als hun allochtone zusters, op de werkvloer dezelfde obstakels tegen: ‘Glazen plafond, kinderopvang, ongelijke beloning voor hetzelfde werk’. ‘Slechts 10 procent van de top in het bedrijfsleven en de overheid is vrouw, 73 procent van de Nederlandse vrouwen werkt in deeltijd en is daarmee niet volledig economisch onafhankelijk’, jammeren Jensen en Özdemir.

Maar die mythes over de vrouw als onderdrukte zielepiet zijn al zo vaak weerlegd, onlangs nog door de onvolprezen Marike Stellinga in Elsevier. Dat loonsverschil komt bijvoorbeeld doordat oudere vrouwen nauwelijks werken (oudere werknemers verdienen doorgaans nou eenmaal meer) en daarnaast werken vrouwen vooral in sectoren waar slecht wordt betaald, zoals de gezondheidszorg. Niks discriminatie dus.

Jensen en Özdemir menen dat vrouwen niet in topposities terechtkomen en in deeltijd blijven werken omdat zaken als kinderopvang niet goed zijn geregeld. Makkelijk onderuit te halen, want in de vermaledijde Verenigde Staten van Amerika, die Grote Satan, hebben vrouwelijke werknemers recht op zwangerschapsverlof noch kinderopvang en toch is 45 procent van de managers daar vrouw. Zonder overheidsbetutteling, zonder positieve discriminatie, gewoon op eigen kracht.

Hoe komt het dan, dat Nederlandse vrouwen zo hopeloos achterblijven op de arbeidsmarkt? Publicist Heleen Mees (pas nog prominent met prikkelend geëtaleerde, nagenoeg blote rechterborst in HP/De Tijd) legde onlangs de vinger op de zere plek: Nederlandse vrouwen zijn gewoon te lui, schreef ze. Haar oplossing is verfrissend mannelijk: ‘Niet zeiken en schouders d’r onder, dan komen de vrouwen er wel.’

Jensen en Özdemir geven Heleen Mees gelijk, maar toch willen ze niets van haar analyse en oplossing weten. Mees wekt volgens hen namelijk ‘irritatie bij autochtone vrouwen die zich niet in haar typering herkennen’. Hahaha! Het is dus inderdaad zo dat Nederlandse vrouwen lui zijn en wat ambitieuzer zouden moeten worden om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren, maar dat mag je niet zeggen omdat dat tot irritatie leidt. Daarom hameren Jensen en Özdemir maar weer op het spook van de discriminatie en eisen ze maatregelen waarvan bewezen is dat ze averechts werken. Het lijkt de discussie over de multiculturele samenleving wel! Mees vervult de rol van Ayaan Hirsi Ali en Jensen en Özdemir die van Geert Mak. Botte slagvaardigheid tegenover politiekcorrect geneuzel.

Als ik vrouw was, zou ik trouwens een enorm probleem met Jensen hebben. Zij vindt vrouwen immers gruwelijk domme, knettergekke wezens die niet voor zichzelf kunnen denken en die uiterst gemakkelijk te manipuleren zijn. Zodra een vrouw een reclameposter ziet waarop een mooie, slanke seksegenote een bikini showt, heeft ze in Jensens optiek geen andere keuze dan zichzelf te verhongeren en in zich te laten snijden totdat ze er net zo uitziet als de vrouw op die poster.

Een extreem vrouwvijandige visie, als u het mij vraagt.

Zie ook De borsten van Stine Jensen en Powerfeministen: laat andere vrouwen met rust!

Algemeen, 05.05.2007 @ 13:42

[Home]
 

76 Reacties

op 05 05 2007 at 14:59 schreef Hansje Castorpt:

Is het eigenlijk mogelijk om als man vrouwen als gelijkwaardigen te behandelen, en toch een cavallier te zijn?

op 05 05 2007 at 16:44 schreef stan de jong:

En dan is er natuurlijk nog het belangrijkste punt: schaamlipcorrectie en besnijdenis zijn helemaal niet vergelijkbaar, maar eerder elkaars tegenpolen. Het eerste gebeurt op basis van vrijwilligheid met als doel het genot te verhogen. Het tweede gebeurt gedwongen met als doel het genot te verkleinen. Rare ‘filosofe’, die Jensen.

op 05 05 2007 at 20:09 schreef Jimmy:

Stine Jensen kan nog veel verder gaan in die vergelijking. Zolang haar boodschap niet aanslaat, zal ze daartoe bereid zijn.

De ‘spin’ zal dan zo ongeveer in z’n werk gaan;

Zo kan ze betogen dat vrouwenbesnijdenis door culturele onwetendheid plaatsvindt. Die mensen kunnen er in die redenering eigenlijk niets aan doen.

In het Westen worden vrouwen gedreven tot schaamlipcorrectie doordat het mannenbolwerk van de media, politiek, bedrijven en grootkapitaal bewust vrouwenexploitatie nastreeft voor het eigen gerief.

Het verschil is dan de aard van het motief: dommigheid vs. kwaadaardigheid.

Dat verdraaide Westen toch!

op 05 05 2007 at 23:14 schreef Sabian:

…"filosofe" Stine Jensen.

op 06 05 2007 at 01:06 schreef visarendje:

@Sabian

"…"filosofe" Stine Jensen."

??

op 06 05 2007 at 01:33 schreef Sabian:

@ visarendje,

ik bedoel het begrip "filosofe" in een academische context. Wat Jensen doet is weinig academisch en een klap in het gezicht van haar zusters die door een bod broodmes geheel onvrijwillig van hun geslachtsorgaan afgeholpen worden. Godallejezus, doe de wiskunde, als dat gaat is iedere amoebe een "filosoof", liefde voor kennis en wijsheid…my ass.

…’vrouwen nog altijd proberen te voldoen aan een door mannen opgelegde norm van kuisheid, seksualiteit en schoonheid.’

gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap.

op 06 05 2007 at 01:34 schreef Sabian:

bot broodmes.

op 06 05 2007 at 11:26 schreef Arjan:

Economische zelfstandigheid? Onzin, pure luxe dat decennia een Nederlands huishouden kon volstaan met een enkele kostwinner. De huisvrouw (man) heeft door technologische vooruitgang van huishoudelijke apparaten meer vrije tijd gekregen. Verveling slaat toe, men wilt ook werken. Lekker het slachtofferschap op zich nemen en de onderdrukte uithangen. Geen vrouwen aan de top in Nederland? Genoeg talent, echter vanaf een bepaald niveau is deeltijd, zelfs 4 dagen, geen optie. Dat goede salaris en die leasebak moeten wel terugverdiend worden.

op 06 05 2007 at 12:18 schreef EH:

Hulde peter,

Daar word ik ook zo schijtziek van, ik heb hem de laaste maanden al zo vaak moeten aanhoren: de smakeloze vergelijking tussen vrouwenbesnijdenis en de schaamlipcorrectie. En dan dat zelfingenomen toontje waarmee deze volslagen non-parralel wordt verkondigd: ze denken twee vliegen in een klap te vangen. 1) zie je wel dat er helemaal niets aan de hand is met moslims, en 2) kijk die gekke kapitalistische amerikanen nou toch weer.

Maar het is een van de twee: of ze zijn allebij gek, of allebij niet. Ik neig naar het eerste, dat wil zeggen, nog even afgezien van het ‘kleine detail’ van vrijwilligheid.

op 06 05 2007 at 12:22 schreef Loor:

Schaamlipcorrecties staan hoog op het verlanglijstje van heel veel meisjes en vrouwen, Peter. Je moest eens weten hoe (ook) wij vrouwen onderling onze ‘kruizen’ vergelijken en bespreken. Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig wat mannen (behalve Peter, die heeft zich hierover in dit stuk duidelijk uitgelaten) hier nu van vinden. Zijn zij heimelijk ook blij met een mooie gestileerde en gecoupeerde vagina of vinden ze dat de moderne vrouw doorslaat in haar streven naar perfectie? Het valt mij op dat mannen zich maar mondjesmaat uitlaten over dit onderwerp.

op 06 05 2007 at 12:36 schreef Lagonda:

"Schaamlipcorrecties staan hoog op het verlanglijstje van heel veel meisjes en vrouwen"

Grappig. Ik ken er geen één.

op 06 05 2007 at 14:53 schreef Wampie:

Ik houd niet zo van ‘Viva-meisjes’, dus het kan zijn dat mijn vriendinnen en ik niet representatief zijn. Maar ook ik heb nog nooit iemand een schaamlipcorrectie horen overwegen. De meeste mensen zijn al bang voor een prikje, dus die laten niet snel in zich snijden, of anders stellen ze hun prioriteiten wel anders (oogleden, borsten). Een kut is een kut.

op 06 05 2007 at 15:41 schreef Jozef:

Ik geef de voorkeur aan een weelderige roos boven een stijfgesloten muppet-mond. Maar men mag zelf weten wat men met zijn/haar lichaam doet. Stine Jensen voelt zich waarschijnlijk bedreigd omdat ze zelf haar schaamlippen lelijk vindt, maar de correctie niet aandurft.

op 06 05 2007 at 16:00 schreef Betaman:

Al doet mijn nickname misschien anders vermoeden, toch heb ik in mijn leven al een aantal echte vulvae mogen aanschouwen, genoeg om statistisch verantwoorde uitspraken te doen. Genoeg eh.. steekproeven dus.

Nog nooit ben ik afgeknapt op deviante labiamorfologie, alhoewel daar volgens sommige vrouwen wel reden toe was. Geen van hen overwoog schaamlipcorrectie. Nu wil ik best toegeven dat een getrimde schaamheuvel en een symmetrische vagina zonder al te veel levenservaring mooier is dan een gemiddeld exemplaar, maar ach, je kunt in het leven niet alles hebben. En ik vermoed dat de meeste geestelijk evenwichtige mannen er zo over denken.

Mij valt op dat mannen onder elkaar vaak scherper oordelen over de aantrekkelijkheid van vrouwen dan je op grond van de aantrekkelijkheid van hun eigen partner zou vermoeden. Elke imperfectie wordt genadeloos uitvergroot en doet de rapportcijfers kelderen. Je zou dit als een teken van frustratie kunnen zien, maar ik zie het eerder als een gezelschapsspel waarin wordt afgetast of de deelnemers nog dezelfde ideeen hebben over (onbereikbare) idealen, om zodoende de male-bonding te versterken. Daarnaast hebben veel mannen de neiging om uit te dragen tevreden te zijn met hun eigen situatie, en die bovendien grotendeels onder controle te hebben. Een betere en mooiere vrouw dan die van hem kan dus eigenlijk niet bestaan. Volgens mij drijft een gezonde mannelijke identiteit grotendeels op deze mentale houding, dus vrouwen: vreest niet!

Dit verhaal gaat trouwens ook op als je ‘vrouwen’ door ‘auto’s’ vervangt, of ‘mannen’ door ‘vrouwen’.

op 06 05 2007 at 16:16 schreef Jimmy:

@Loor

Ik vind vooral dat Stine Jensen vrouwen niet moet neerzetten als willoze, domme wezens die blind achter elke trend aanlopen.

Het is natuurlijk van de zotte, dat een normaal, verstandig mens een misdaad tegen de menselijkheid, die onder dwang, uit achterlijkheid en zeer tegen de zin van het slachtoffer in vergelijkt met een ingreep die verveelde, ijdele, domme bimbo’s vrijwillig ondergaan.

Jensen beroept zich op het – onzichtbare – systeem, die de onderdrukking van de vrouw in stand houdt. Jammer, dat we nooit het bestaan van zo’n systeem kunnen bewijzen. Het doet wat denken aan de vele theorieen van Freud, die ook niet te falsificeren waren. Nu lachen we om begrippen als ‘penisnijd’ en ‘oedipuscomplex’.

Heleen Mees deed tenminste nog een poging om dat onzichtbare systeem te bewijzen door naar de NMa(!) te stappen. De NMa moest onderzoek doen naar ‘het mannenkartel’. Mees’ naieviteit pleit voor haar, iig koppelt ze de – alhoewel verkeerde – analyse aan de enig juiste conclusie.

Als het echt zo was – dat stel ik dus nadrukkelijk niet – dat vrouwen niet voor zichzelf kunnen denken, dan was het aloude paternalisme zo slecht nog niet; bescherm de vrouw tegen haarzelf. Het is nogmaals een zeer reactionair standpunt van deze filosofe.

Sterker nog, volgens mij ondergraaft Stine Jensen het hele emancipatieprincipe van het feminisme op deze manier. Welke filosofiestroming zou iemand tot zulke vreemde vergelijkingen aansporen.

De logica is iig niet schuldig.

op 06 05 2007 at 16:44 schreef Sabian:

waaaar hebben we het over deze 6 mei, schaamlip correcties?

http://www.theovangogh.nl/FRT6.html

op 06 05 2007 at 17:04 schreef Rick de Bie:

Laat vrouwen en meiden die moeite hebben met hun vagina gewoon samen kutje gaan kleien, dat werkt therapeutisch, of leer ze fotoshoppen om zelf een Penthouse kutje van hun eigen vagina te maken.

op 06 05 2007 at 17:08 schreef Loor:

Dank voor je openhartigheid, Betaman. Dit zijn dus interessante antwoorden voor een alfavrouw.

Wampie, om nu te stellen dat alleen ‘Viva-meisjes’ een schaamlipcorrectie overwegen, vind ik wel heel kort door de bocht en ook wat denigrerend. De dames die ik ken en die deze correctie overwegen, zou ik niet in de categorie Viva-meisjes willen onderbrengen. Ze zijn goed opgeleid (Viva-meisjes vaak ook!) en hebben veel van de wereld gezien, maar kijken op de een of andere manier niet met plezier naar hun edele delen. Waar komt dat vandaan? Misschien heeft een of ander impotent en naar ex-vriendje er wel eens iets van gezegd en is die opmerking net op het verkeerde moment geplaatst en dus gaan ‘wortelen’. De porno-industrie werkt ook hard mee aan het vertekende zelfbeeld van vrouwen. Gedacht wordt dat mannen feitelijk liever een gecoupeerde poes tussen de benen aantreffen. Daarom zijn antwoorden als die van Betaman en Peter Breedveld zo waardevol.

op 06 05 2007 at 17:09 schreef Loor:

Jammer, Rick, heel jammer.

op 06 05 2007 at 18:27 schreef dewanand:

De vagina is het meest omstreden orgaan van de schepping. Men verdoezelt het overal en men zwijgt erover in alle talen. Wat zou de wereld van mannen zijn zonder de almachtige vagina?

probleem is dat het neuken minder goed gaat als de schaamlippen te groot zijn. Hierom moet er een stukje vanaf. Liefst met verdoving en niet met een bot mes.

Tijd om schaamlipcorrecties op te nemen in het ziekenfonds standaardpakket. Zet penisverlenging er ook bij, om gelijkwaardige relaties te kweken tussen de beide seksen. De meeste mannen zitten met het probleem dat hun penis te klein is, voor de monsterlijke uitgerekte vagina van hun blanke meid.

dewanand

op 06 05 2007 at 18:56 schreef Ari:

Geef mijn maar een paar lekkere volle schaamlippen met een flink uit de kluiten gewassen kietelaar der tussen. Mij hoor je niet meer!

op 06 05 2007 at 19:07 schreef Hansje Castorp:

De porno-industrie werkt ook hard mee aan het vertekende zelfbeeld van vrouwen.

Dit veronderstelt noodzakelijkerwijs dat vrouwen nogal flink aan de pron zitten. volgens mij spoort dit niet helemaal met de werkelijkheid.

op 06 05 2007 at 19:54 schreef Betaman:

O,o, wat een landerige meligheid in sommige reacties. Vooruit – ik doe ook een duit in het zakje. Laten we een vrouw die al te openhartig over haar schaamlipprobleem spreekt, voortaan een flapuit noemen.

op 06 05 2007 at 20:23 schreef daniel:

Er is toch iets wat ik niet helemaal snap.

Schaamlippen zijn wel zo’n beetje het laatste wat je als man van een vrouw te zien krijgt. Tegen de tijd dat je ze tegen komt heb je al kennis mogen maken met de rest. Wie zich dan over schaamlippen gaat beklagen is niet goed bij z’n hoofd. Echt niet.

Bob Dylan schreef:

"Time is short and the days are sweet and passion rules the arrow that flies,

A million faces at my feet but all I see are dark eyes."

Er is een reden waarom generaties zangers en dichters het hebben over ogen, en niet over schaamlippen.

op 06 05 2007 at 21:12 schreef vander F:

Ik moet zeggen dat volle schaamlippen mij wel kunnen bekoren.
liploze volkomen kaalgeschoren spleten vind ik eng.
Van die ‘kinder kutjes’, geen gezicht, zo wil je als volwassen vrouw toch niet gezien worden?

(Ik heb, wegens mijn werkzaamheden in de medische sector , honderden schaamlippen mogen aanschouwen, grotendeels met mooi volgroeide labia.)

op 06 05 2007 at 21:20 schreef Loor:

@ Hansje

Pron? As in ‘porn’?

op 06 05 2007 at 21:27 schreef Parsifal:

De arts was redelijk kritisch op het figuur en de vagina van haar. In de documentaire verzucht ze nog dat ze liever had gehad "dat hij gezegd had dat ze OK was".

Die arts in in de gelegenheid om flink geld te verdienen. Hij wil geen dief zijn van zijn eigen zak, dus heeft hij een mening die hem het meeste geld oplevert.

Maar is het niet de buitengewone ijdelheid van deze vrouw (en andere vrouwen) die haar parten speelt ?

Waarom zou je een mooie kut willen hebben ? Aan wie zou je hem allemaal willen laten zien, vraag ik me dan af. In principe hoeft toch maar EEN persoon hem mooi te vinden, en is dat genoeg ?

Als we kritisch willen zijn op de ijdelheidsindustrie, moeten we vooral onze eigen ijdelheid onder de loupe nemen.

op 06 05 2007 at 21:52 schreef Wampie:

Misschien heb ik een vertekend beeld van mannen, maar volgens mij weten ze elke vierkante centimeter kut op waarde te schatten. Daarom snap ik die kutcomplexen niet goed. De natuur zit zo in elkaar dat je als dame uiteindelijk meestal de broek aan hebt – en ‘m dus ook uittrekt, tot vreugde van het heerschap, die de vulva met toebehoren liefdevol verwelkomt. Soms denk ik wel eens dat het tijd wordt voor een Derde Wereldoorlog als zelfs de vagina als probleem gezien gaat worden.

Zullen we het ook eens hebben over uitgescheurde vagina’s tijdens de bevalling? Au! Het duurt even voordat zo’n kut weer de hare is.

op 06 05 2007 at 22:05 schreef Hansje Castorp:

@Loor

ja. pron (of pr0n) is een veelgebruikte excuusnaam voor porno. Waarschijnlijk bedacht door mannen op werk.

@vanderF… doe dan gewoon het licht uit, no problemo!
minnares: "lieverd.. waar wácht je nou op?"
minnaar: "ik aanschouw je vulva. wacht even, pak mijn vergrootglas erbij!"

op 06 05 2007 at 22:28 schreef Arjan:

De porno industrie werkt juist helemaal niet mee aan het vertekende zelfbeeld van de vrouw. Als er één branche is die de hele samenleving uitbeeldt is het de porno. Werkelijk alle maten en soorten voorradig. De ‘girl next door’ prikkelt de fantasie het meest.

op 07 05 2007 at 02:19 schreef jan techneut:

Ik moet zeggen dat ik strakke kutjes toch mooier vindt dat van die uithangende lappen. Tja kaal is tegenwoordig bij de jeugd de norm (niet de mijne) en dan valt alles meer op. Je kunt ook een landingsbaantje laten staan, maar ja, vrouwen en mode…..

op 07 05 2007 at 06:41 schreef Arjan:

EH: zelfs het topmodel heeft geen behoefte aan correcties. Die hele schaamlippencorrectie is m.i. een non-issue, verzonnen door een paar trutten met een tekort aan aandacht. Lekker hameren op uitgebuitte vrouwen. Zij misschien, maar niet in de pornowereld. Jarenlang bandbreedte geleverd aan de porno-industrie en nog nooit over lichaamscorrecties iets meegekregen, op borstvergrotingen na. De implantaten worden na de carriere weer verwijderd. Allemaal professionals, maken goede kosten-baten analyses. Ongeveer 80 procent van alle internetverkeer is porno gerelateerd. Daarom kost een 2 Mb verbinding in huiskamer nog maar 25 per maand. De branche is voorloper in technologische ontwikkelingen, betalingen per internet, beelden per internet. Vorig jaar was de omzet van de porno in de VS alleen al 100 miljard dollar.

op 07 05 2007 at 11:34 schreef Cor:

Veel vrouwen zijn nu eenmaal gruwelijk domme, knettergekke wezens die niet voor zichzelf denken maar voornamelijk over hoe ze op anderen over komen, die uiterst gemakkelijk te manipuleren zijn door de mode-industrie, die prioriteit geven aan designdingetjes, merktasjes, modekleertjes en ander getut, die elkaar voortdurend de modemaat nemen en elkaars ressentimenten aanwakkeren.

Het verbaast mij niets als het couperen van uitbundige bloemkolen ook in Nederland mode wordt. Wat maakt dat nou uit?
Er lopen er ook legioenen geborneerde dametjes met zakken water in hun busten, met zwart ingeetste inktpatronen op hun onderrug, met geprikte gaten in hun gezicht, met uitgetrokken en nagetekende wenkbrouwen, met rode en blauwe verf al dan niet permanent in het aangezicht aangebracht, en natuurlijk met doodgepermanente bossen stro op hun leipe koppen.

Maar mensen die het hemelsbrede verschil tussen meisjesbesnijdenis neit zien en volwassen vrouwen die sparen voor hun eigen plastische ingrepen (bijvoorbeeld Freek de Domme, Stientje Jensen en Çilay Özdemir) – die blijven mij verbazen.
Wat is dat toch een ranzige verbale kindermishandeling!

op 07 05 2007 at 12:54 schreef EH:

Mee eens Arjan. Met mijn LAT achtige relatie heb ik enige kennis van zaken (met instemming overigens) De meeste porno geeft totaal niet de indruk dat er op schaamlippen geselecteerd wordt. Afgezien van het ’top model’ segment misschien, maar dat is binnen de porno m.i. een zeer geringe niche. Ook ikzelf kan niet zeggen dat ik er warm of koud van wordt, het uiterlijk van de schaamlip.

Niet dat het een ene reet uitmaakt. Of het nou om schaamlippen gaat of wat dan ook, de bottomline is: ja, ga er maar rustig van uit dat ook mannen er een of ander schoonheidsideaal op na houden. Boehoe. KUT voor je. Als je daar een probleem mee hebt, dan ligt de bal volledig bij jezelf en je eigen behaagzucht.

op 07 05 2007 at 12:57 schreef Metatron:

Heerlijk thema. Natuur versus maakbaarheid. Waarom scheren mannen en vrouwen zich. Waarom epileren mensen hun oren, neus en wenkbrauwen? Waarom gaat het okselhaar eraf? Als de natuurlijke aanleg maatgevend is en een kwestie van de juiste ethische, esthetieke en morele norm, waarom dan een beugel, lenzen, steunzolen, zonnenbruin, piercings, tatoes, kleurspoeling, stretchbroeken, correctiepanties, push-up BH’s,
pumps, tailleverstevigers, spataderoplossers, rosévlekken verwijderaars etc.
Geef mij maar een lekkere kaal geschoren en strak gecoupeerde kut. Ik vind het gewoon lekker!

op 07 05 2007 at 13:24 schreef Loor:

Het woord ‘kut’ is zo weinig creatief, Metatron. Maar ook jij hartelijk dank voor je eerlijke mening.

Het blijkt wel dat het voor mannen moeilijk te begrijpen is waar bij veel vrouwen de schaamte voor hun vagijn vandaan komt en dat er vooral weinig begrip voor is.

Maar behalve de gecoupeerde pornosterren waar een groot deel van de mannen zich toch echt graag aan verlekkert, wordt de vrouw voortdurend gewezen op haar van alles mankerende geslachtsdeel. Alleen al in die vreselijke inlegkruizen-commercials die je vertellen dat er eigenlijk van alles mis is. Alsof wij meisjes voortdurend lekkende wezens zijn, die wanhopig moeten grijpen naar ultra-absorberende en van bloemetjesparfum vergeven inlegzolen, waarna het natuurlijk evenwicht in ons binnenste nog meer wordt verstoord.

Ook zijn er genoeg gefrustreerde heren die maar al te graag flauwe opmerkingen maken over het vrouwelijk geslachtsdeel. Maar o wee als je aan hun jongeheer komt, die misschien zelfs een liefkozend naampje heeft gekregen van de eigenaar.

Mannen zijn in het algemeen trotser op hun penis dan vrouwen op hun vagina. Een rondje langs het naakstrand – zoals Peter adviseert – doet mij echter afvragen waar die trots dan vandaan komt. Een verschrompeld slurfje, stekend uit een pluk staalwol met daaronder een niet al te strak klokkenspel. En dit constateer ik niet alleen bij stokoude mannetjes.

op 07 05 2007 at 13:30 schreef Loor:

Waar ik nog aan toe wil voegen dat ik uit ervaring weet dat mannen die werkelijk wat te bieden hebben – in het algemeen en tussen de lakens – de vagina in al haar natuurlijkheid verrukkelijk vinden. No doubt about that.

op 07 05 2007 at 14:59 schreef Peter Breedveld:

Die misplaatste trots op hun piemel hebben mannen vanwege hun moeders. Het zijn allemaal moederskindjes, mannen die hun pielemoos beschouwen als Gods Persoonlijke Cadeau aan de Vrouwen van de Wereld. Bovendien draait het in onze beschaving nou eenmaal om de fallus – al vijfduizend jaar lang.

De vagina wekt daarentegen ongebreidelde agressie – zowel bij mannen als bij vrouwen. Zelfs onder naturisten – die altijd beweren dat bloot heel gewoon is – veroorzaakt de aanblik van een vagina blinde woede, zoals ik als hoofd/eindredacteur van het blad Naturisme heb mogen ondervinden. Een foto waarop een vrouw al te vrijmoedig met haar benen wijd zat leverde een stroom aan boze brieven op waarin lezers grossierden in zo grof mogelijke beledigingen. Mij staat bijvoorbeeld bij hoe iemand de foto had uitgescheurd en er met viltstift een pijl op had gekalkt die wees naar het geslacht van de vrouw. Daarbij de woorden: ‘Hier zit het échte litteken’ (in de begeleidende tekst had de vrouw het over de littekens in haar ziel).

Jonge vrouwen, jonger dan ik zelfs, zeiden me dat ze het nummer met de bewuste foto weghielden van hun kinderen. Maar er was – niet eens zo heel duidelijk – een vagina op te zien, niet meer dan dat!

‘Open wond’, ‘onwelriekende gleuf’, ‘platgereden egel’ wijzen op de weerzin die de vagina oproept. Ik ben ervan overtuigd dat dit cultureel bepaald is. Waarom anders zie ik er een schitterende bloem in, een ‘beker dien geen drank ontbreekt’, en is er in mijn beleving geen lieflijker geur dan die van het vrouwelijk geslacht? Mijn ouders moeten zijn vergeten mij de angst voor de vagina bij te brengen, die ik bij zoveel anderen zie.

op 07 05 2007 at 15:42 schreef Wampie:

"Een verschrompeld slurfje, stekend uit een pluk staalwol met daaronder een niet al te strak klokkenspel."

Ha ha, mooi gezegd, Loor.

Ik verbaas me er altijd over dat mannen met een 6-maands buik en een spekslabber ongegeneerd de verschijning van dames in hun omgeving of op de buis becommentariëren. Ik heb ze in mijn vriendenkring. De heren in kwestie vinden zichzelf hoogst modern, geëmancipeerd en vrouwvriendelijk – maar wel altijd ‘meisje’ zeggen, hè, als ze vrouw bedoelen.

op 07 05 2007 at 15:44 schreef Squarepusher:

@Loor;

—-voor mannen moeilijk te begrijpen—-
—-waar een groot deel van de mannen zich toch echt graag aan verlekkert,—–
—-gefrustreerde heren—–
—-Mannen zijn in het algemeen trotser op hun penis—-

Mannen snappen niets van vrouwen. Gelukkig dat de complexe vrouwen, het simpele geslacht "De Man", zo goed doorgronden…. muhaaaaaa!!!!! Wat een enorme apekool schrijf jij. Prima dat je over de ervaringen met mannen in jouw leven schrijft, maar laat mij er lekker buiten.

Mag ik overigens een definitie van mannen die jou echt iets te bieden hebben? Het klinkt een beetje alsof je jezelf moreel en seksueel hoger inschat dan de meeste mannen. Selecteer je ook op lichamelijke kenmerken?

op 07 05 2007 at 16:06 schreef Lagonda:

Waarom wordt er toch altijd zo generaliserend gesproken over de gedragingen van vrouwen? Over wat "ze" moeten, en hoe "ze" zich dienen te gedragen, en wat het allemaal "voor de vrouwelijkheid" te betekenen heeft als "ze" dit of dat doen? Vrouwen die hun flamouche trimmen, doen dat (uiteraard) omwille van uiteenlopende redenen, al dan niet onder druk van een modebeeld of schoonheidsideaal. De ene vrouw is de andere niet, en het lijkt me nogal zinloos om hier generaliserend gepsychologiseer op los te laten.

Ik meen dat Stine Jensen ooit opperde dat vrouwen die hun schaamhaar afscheren er onbewust naar verlangen weer peuter te zijn — onzin natuurlijk. Als een vrouw haar kuif trimt omdat ze de haren langs haar bikinibroekje lelijk vindt, dan is daarmee de kous af. Helemaal niet nodig om daar de een of andere sociaalculturele pathalogie van te breien. Als een vrouw haar schaamhaar onhygienisch vindt en daarom afscheert, dan betekent dat nog niet gelijk dat ze haar "vrouwelijkheid" ondermijnt. Ieder zijn meug, weetjewel?

Overigens (en dan ben ik benieuwd wat je hiervan maakt) ken ik nogal wat dames die *zelf* zeggen dat ze seks *lekkerder* vinden met een geschoren voortuin.

Verder zijn er genoeg pornofilms waar de dames nog gewoon hun schaamhaar vol trots laten zien hoor. Moejje eens kijken naar wat ze in Italie opnemen; daar worden acteurs en actrices volgens mij op behaardheid gecast. Meestal ook in de vrij natuur, dus het is vaak net of je naar parende Shetland-ponies zit te kijken. Ik weet ook helemaal niet of mannen zich per se aan een pornoster verlekkeren omdat ze haar geslacht heeft kaalgeschoren. Het gaat volgens mij toch meer om de gretigheid waarmee ze pijpt, de lenigheid en de wellust waarmee ze zich vanuit haar heupen over de af te rijden erecties schroeft, en de blikken die ze in de camera werpt.

En wat mijn voorkeuren betreft — zoals ik al eerder schreef, is de ene vrouw de andere niet, en mijn ervaringen met al-dan-niet geschoren schaamheuvels wijzen dus niet per se in een richting. Sommige dames hebben stug schaamhaar, wat nogal eens schuurplekken kan opleveren aan die enorme tamp van mij. Scheren is niet per se een oplossing; de stoppels die er een dag later opstaan, schuren zo mogelijk nog erger. Qua beffen is haarloos prettiger, omdat het de flow nogal kan verstoren als je voortdurend haren uit je mond moet vissen. Maar ja — ook hier biedt scheren niet echt een oplossing, want als je na een rondje neuken gaat beffen, dan krijg je weer je *eigen* schaamharen in je mond. Altijd wat.

Verder heb ik geen enkele voorkeur m.b.t. de "flapperigheid" van de schaamlippen. Groot of klein of middel, dat maakt me echt geen bal uit. Ik heb ook nog nooit een man gehoord die hier een duidelijke mening over had — volgens mij denken de meeste mannen daar niet eens over na. Wellicht de hoofdreden dat je mannen hier maar mondjesmaat over hoort.

op 07 05 2007 at 16:37 schreef Eric:

Mijn mening over de vulva: hoe meer variatie in uiterlijk, hoe interessanter. Het is toch ontzettend saai als ze er allemaal precies hetzelfde zouden uitzien?
Er is misschien wel een schoonheidsideaal bij vulvas, net als voor ieder lichaamsdeel, maar als het op lust aankomt telt dit helemaal niet zo zwaar. Toon mij een aantal vulvas en ik zal de degene met de strakste lippen misschien wel als mooiste aanwijzen. Maar dit hoeft niet dezelfde te zijn als waar ik het meest opgewonden van kan raken. Dan kan juist de afwijkende vorm, kleur of wat dan ook veel interessanter zijn. Het is het verbeeldingsvermogen waar het om draait bij een goed seksleven, niet het schoonheidsideaal.

op 07 05 2007 at 17:25 schreef Jimmy:

Nee, doe mij maar de oldskool natuurlijke vagina, misschien is die af en toe wat wijd en andere ongemakken, maar ach vertrouwd is ie wel. Daar heb ik dan toch een voorkeur voor.

@Lagona

"En wat mijn voorkeuren betreft — zoals ik al eerder schreef, is de ene vrouw de andere niet, en mijn ervaringen met al-dan-niet geschoren schaamheuvels wijzen dus niet per se in een richting."

Hahaha. Soms heb je zin in het een, dan weer het ander.

op 07 05 2007 at 17:38 schreef DvR:

Wat zijn we weer lekker correct allemaal :)

Als ik nou éérst constateer dat er ook genoeg mannen zijn die hun overtollige plastuit chirurgisch laten bijwerken, zogenaamd om medische maar toch vooral om cosmetische redenen, mag ik er dan heel voorzichtig achteraan fluisteren, dat ik misschien niet zou protesteren indien mijn (momenteel theoretische) verloofde haar 7cm uitlubberende broodje rosbief tot iets apetijtelijkers zou laten transformeren? En dan niet eens zozeer omdat de aanblik mij tegenstaat (dat went wel), maar vooral omdat ik diep tussen al die flubbers en kronkels een veelheid aan pregnante urineresten, weëe afscheidingen, pluisjes, touwtjes, placque, bacteriekolonies en vooral enge witte en rode klontjes vermoed, die mij de lust ontnemen om daartussen eens lekker met mijn neus tekeer te gaan. Ik vind het heus heel leuk en gezellig als de kleine een endje tussen de grote doorpiepen, dat hoort zo, en de een mag groter dan de ander zijn, maar als estheet en gecertificeerd gekbeffer zie ik toch het liefst een zekere mate van overzichtelijke en hygienische ingetogenheid in het labia minora-gebeuren.

Omdat deze ontboezeming veel lezeressen tot wanhoop moet drijven, voeg ik daar in mijn goedertierenheid wél aan toe, dat een enkele welgeplaatste schoonheidssproet, of charmante lachkuiltjes in je wangen, of een fraai geprononceerd paar wenkbrauwen, danwel zo’n geil jeugdig zilveren kettinkje om je enkel, veel compenseert.

op 07 05 2007 at 17:54 schreef DvR:

nb: Toen woordkunstenaar Lagona zoëven ‘geschoren voortuin’ in de mond nam zat ik net aan de koffie. Dat komt hem op een nieuw toetsenbord te staan. Maar bovenal deed het me denken aan deze olijke foto uit de oude doos, die ik dit publiek toch niet wil onthouden:

op 07 05 2007 at 18:44 schreef Cor:

Grote schaamflappen zijn een van de zeven tekenen van het ouder worden. (www.olaz.nl)

In Playboy staan bijna geen 40+ modellen. (www.playboy.nl)

Negerettes trekken hun kut strak met enge kruidenmengseltjes:
http://www.mamjo.com/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=45927.0;prev_next=next

Stap1. Is dat je naar de mark gaat bij die surinaamse vrouw die bladderen verkoop,en bladeren gaat kopen,en goed uitkoken.

Stap 2.Je poenie goed uitspoelen met lauw water.

Stap 3. Je koopt een potje en je schenk het uitgekookt water in je potje.

Stap 4. Je gaat 20 A 30 miniuten op je potje zitten om de hitte van de kruiden te nemen.

Stap 5. Daarna je poenie goed wassen met het kruiden dan wordt je poenie zeker weer strak. Zeker weten het gaat helpen.Want ik heb zelf een strakke poenie. 100%

op 07 05 2007 at 18:49 schreef dewanand:

gek zeg, afgelopen weken was ik in de vagina mode en was net begonnen om blote kutten te verzamelen. heb er al paar honderd pictures van. De vagina is de oerbron van de schepping en moeder natuur zelf.

De bron van alle lust van mannen zit in dat ding tussen de benen van een vrouwtje. Als onderzoeker van de Schepping houdt dit mij heel erg bezig. Ik schrijf hier binnenkort een gewaagde tekst over.

Even geduld dus.

Dewanand

deze pic van een boze meid die haar ding aanbiedt met broekje aan is zo veelzeggend. Deze meid wil zo zeggen van: ‘kom, neem mijn kutje maar, en zeik niet meer op mijn kop’

http://www.dewanand.com/picindian13.jpeg

op 07 05 2007 at 19:14 schreef Miranda Vink:

Waarom hoor ik feministes altijd klagen over cosmetische chirurgie en nooit over tatoeages en piercings? Een ringetje door de navel is niet wezenlijk anders dan gerestylde vagina en komt aanmerkelijk vaker voor. Of wat te denken van een ringetje door de vagina?

In datzelfde licht vind ik het trouwens gek dat het feminisme zich nooit op het onderwerp sadomasochisme heeft gestort. De vrouw als masochistische sexslavin van de man, dat is toch de antithese van feminisme.

op 07 05 2007 at 20:27 schreef Loor:

Goh DvR,

Ik heb ze allemaal (behalve dat ordinaire enkelkettinkje): die enkele welgeplaatste schoonheidssproet, die charmante lachkuiltjes in mijn wangen en dat fraai geprononceerde paar wenkbrauwen :

http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=3489&titel=Moeders_houd_uw_zonen_binnen__%2B_reacties

Pffff, lucky me! Je zult als vrouw toch maar per ongeluk met een arrogant en zelfingenomen heerschap als jij de lakens delen. Jij kletst vrouwen binnen no time richting de plastisch chirurg. En wat maakt dat jij zo hoog van de toren mag blazen?

op 07 05 2007 at 20:34 schreef Loor:

Miranda, ik ben verbaasd over deze vergelijking. Ringetjes door welk lichaamsdeel dan ook, hebben niets met een vertekend zelfbeeld of schaamte te maken.

op 07 05 2007 at 21:15 schreef Cor:

Komt net toch m’n Surinaamse buuf binnenvallen, die zegt: "Wat een onzin schrijf jij in die naaktblad, macamba, gaat jij gauw je windroos bleken!"

op 07 05 2007 at 21:16 schreef Miranda Vink:

Wat is dan het grote verschil tussen je schaamlippen laten kleiner maken of piercings erdoor heen? In beide gevallen is het het volgen van een schoonheidsideaal. Het vangt van de persoon of je het een drastischer dan het ander vindt (hoewel je in het eerste geval in ieder geval nog verdoofd wordt).

op 07 05 2007 at 21:20 schreef Betaman:

DvR: hartelijk dank voor alle zeer gedetailleerde, niets aan de verbeelding overlatende beschrijvingen van de oorsprong des levens. Mocht je deze klamme dot nog eens in het echt aantreffen – onwaarschijnlijk – bel dan gelijk Sil de Strandjutter want die weet er vast beter raad mee dan jij.

Loor, wat doe je nuffig. Vraag als onzekere vrouw op serieuze toon aan een gemiddelde man wat hij van uitstulpende schaamlippen vindt en hij gaat helemaal los. Hij kan niet anders, ’t is z’n natuur – gein trappen met de boys, dat weet je toch wel? Maar eerlijk is eerlijk, het levert wel bloemrijke proza op, nietwaar? Concludeer je inmiddels niet uit alle ongein dat de meeste mannen – althans hier – het echt driedubbele worst zal zijn hoe de vaginale parafernalia eruitzien en dat ze eigenlijk vinden dat vrouwen niet zo moeten zeuren?

Ik ben benieuwd waarom Peter mannen die trots zijn op hun pielemuis als moederskindjes ziet. Hoe is dat psychologisch te duiden?

Nu we het er toch over hebben: ik bedenk me ineens – waar zou ‘Flappie’ van Youp van ’t Hek eigenlijk echt over gaan? Valt daar in het licht van dit onderwerp nog een oedipale draai aan te geven, en is dat konijntje slechts een metafoor? He bah.

op 07 05 2007 at 22:03 schreef daniel:

Toen ik zo’n jaar of 14/15 was had je op de achterkant van de VPRO gids de rubriek achterwerk. Misschien bestaat die nog steeds. Kinderen konden daar over van alles schrijven. Dat vond ik altijd reuze interesant om te lezen, tot er steeds vaker door meisjes geklaagd werd over de grote van hun schaamlippen. Dat boeide me niet zo (een vergissing misschien?).

Dit is dus niet iets van de laatste tijd. Ook toen waren er trouwens veel reacties van anderen die gewoon niet begrepen waar dit vandaan kwam. Waarom zitten mensen hiermee, en dan vooral die kinderen? In achterwerk kon je tot je 21ste stukjes sturen. Internet had je toen nog niet, Amerika was heel ver weg.

Ik kan me de teksten niet herinneren, dus ik weet niet of er vervelende vriendjes mee te maken hadden. Wat ik me wel kan herinneren is dat dit onderwerp steeds maar weer terugkwam. Daar werd dan weer over geklaagd door anderen, en zo ging de discussie uiteindelijk alleen nog maar over de schaamlip kwestie.

Je zou voor deze discussie eens die brieven moeten bekijken en de redenen die meiden aanvoeren waarom ze daar zo mee zitten. Met porno heeft het in iedergeval niets te maken, want dat was in die tijd een stuk minder toegankelijk dan nu. Het exacte jaar weet ik niet meer. Mijn ouders waren gescheiden, m’n vader had de VPRO gids had en m’n moeder de VARA. De VARA gids had ik liever, daar stonden nog tenminste leuke cartoons in.

op 08 05 2007 at 03:02 schreef DvR:

Zo, dat demonstreerde maar weer eens waarom je altijd op je hoede moet zijn wanneer een vrouw om je eerlijke mening vraagt :)

Maar waarom mag een vrouw niet ongelukkig zijn met haar wapperende labia? Waarom moet dat een issue zijn, terwijl dagelijks honderden vrouwen hun oogleden, buiken, billen en borsten laten bijwerken zonder ooit te stuiten op enig pseudofeministisch geleuter? Waarom zijn mannen hier moreel verplicht zich uit te putten in stuitende odes aan het ambrozijnen bloempje der vrouw?

Laten we het eens wat concreter maken. Op de site van een ‘labiaplastisch chirurg’ (ha!) trof ik foto’s van een vijftal vagina’s, van voor en na hun ingreep. Wie het aandurft kijke op:

http://www.lasertreatments.com/OH/labiaplasty_ohio.html

Wel, dames 1 en 5 kan ik geen ongelijk geven, dat kan gewoon leuker. Als ik een lange flap aan mijn jodokus had hangen ging ik er ook mee naar de dokter. Bij mw. 2 kan ik me ook iets voorstellen, maar 3 en 4 hadden wat mij betreft hun geld beter in een leuke nieuwe zomerjurk kunnen steken.

(de resultaten vind ik trouwens ook maar een mixed bag, de doosjes komen nogal karakterloos en barbieachtig uit die operaties tevoorschijn. Idealiter moet er toch iets grappigs overblijven om mee te frummelen)

Daniel: die VPRO-Achterwerken herinner ik me. Ik kon me er als onbedorven knaapje ook niets bij voorstellen. Misschien kwam het doordat hun moeders in dat tijdvak ook druk met spiegels in de weer waren?

Hoe dan ook, ik geloof niet dat het iets is dat de media, de pornoindustrie of meiden onderling elkaar aanpraten. Je kunt nou eenmaal minder blij zijn met een aspect van je fysiek, ook als het er bij talloze anderen hetzelfde uitziet, en tegenwoordig kun je d’r wat aan laten doen. Dat er anno 2007 nog steeds moralisten rondlopen die kunnen scoren door dit soort ontwikkelingen in het onfrisse te trekken, baart mij grotere zorgen dan het feit dat er mensen zijn die naar de plastisch chirurg gaan.

op 08 05 2007 at 10:22 schreef Loor:

DvR, dank voor de foto’s en bijbehorend commentaar – they were lovely to have my coffee with, this morning. Ga er wel vanuit dat er op FN in de toekomst evenveel (visuele) aandacht besteed gaat worden aan de penis.

op 08 05 2007 at 10:59 schreef Peter Breedveld:

Loor, ik nodig je hierbij van harte uit om een prikkelend stuk over het mannelijke geslachtsorgaan te schrijven.

op 08 05 2007 at 11:40 schreef Loor:

PS/@DvR

Dus jij (en daarmee iedere man) moet op je hoede zijn als een vrouw om je eerlijke mening vraagt? Ik heb geen enkele moeite met een eerlijk antwoord, maar wel met de lacherige, denigrerende en arrogante toon ervan. C’est le ton qui fait la musique.

op 08 05 2007 at 12:09 schreef George:

Voor de "liefhebbers" :

http://www.2vandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=30210&nav=30210,24667,0

http://www.clitoraid.org/news.php

Niets aan toe te voegen.

op 08 05 2007 at 12:21 schreef daniel:

Het vooruitzicht maakt me nu al misselijk.

Hoe zet je hier eigenlijk plaatjes in? En hoe maak je texten cursief?

op 08 05 2007 at 12:35 schreef Wampie:

"de lacherige, denigrerende en arrogante toon ervan. C’est le ton qui fait la musique." (over DvR)

De muziek van DvR – met zijn relativerende toon, vileine humor en een bovengemiddelde schrijfstijl – spreekt mij zeer aan. Het zou mij niet verbazen als hij een echte damesvriend is.

op 08 05 2007 at 12:36 schreef Rick de Bie:

Over het algemeen zijn Surinaamse negerettes en ook Afro-Amerikaansen, veel meer tevreden met hun hele lichaam dan Hollandse vrouwen en meiden. Zou dat alleen maar komen omdat negers ook van meer vollere vrouwen en meiden houden of zijn deze Afro vrouwen zelfbewuster en zekerder?

op 08 05 2007 at 15:01 schreef Lagonda:

Haja, ik heb hier op mijn werk de boel eens aanhangig gemaakt bij wat collega’s, en we zijn het erover eens dat dame 1 en dame 5 volkomen terecht de boel laten intomen. Flappen die als hangende bananenbladeren de ingang overwoekeren, nee, zo zijn we ze nog niet tegengekomen. Ik kan me voorstellen dat deze bij het neukseksen in de weg kunnen zitten, of voor de vrouw in elk geval anderszins de boel kan bemoeilijken.

Dan maar naar de plastisch chirurg, met dus het gevaar dat medevrouwen je verwijten een knieval te maken voor de lichaamscultuur, omdat je geestelijk blijkbaar niet gezond bent. Het zal. Een vanwege overmatige flappen stagnerend seksleven lijkt me veel ongezonder.

op 08 05 2007 at 15:19 schreef Hansje Castorp:

Mag ik daarbij, in het verlengde van loshangende, flapperende lichaamsdelen, opmerken dat een onderbroek voor de heer ronduit beschermend kan zijn, zeker als heerschap plots in de hurken gaat en ogenrollend van pijn tot de conclusie komt dat zijn ballen door dichtslaande bovenbenen in de tang genomen zijn? So much voor het bevrijdende effect van naaktlopen. Of zoals mijn opa al zei: "Het is gewoon prettiger als de zaak daarbeneden goed vast zit."

(Of gaan nudisten nooit door de hurken?)

Op een serieuzere noot stel ik voor dat we het aanmoedigen dat de desbetreffende personen van bovenstaande problemen het debat aangaan, en dat hierin zowel de voors als tegens besproken worden. Ik ben voorstander van een dergelijke oplossing en ik weet zeker dat dit de grondwaarden van onze democratie ten goede komt.

op 08 05 2007 at 15:59 schreef daniel:

Als ik de commentaren zo lees, en ook dat artiekel van mevrouw Jensen met een scheel oog bekijk, dan is mijn conclusie dat er maatschappelijke druk bestaat om dit soort operaties niet uit te voeren, in plaats van juist wel.

Gezien het feit dat niet iedereen mooi en aantrekkelijk is maar toch iedereen gelukkig wil zijn, bestaan er dus mensen die ongelukkig zijn vanwege hun uiterlijk.

Ik snap het gedoe met schaamlippen niet omdat het geen issue is in het dagelijkse leven, maar dat neemt niet weg er vrouwen zijn die er mee zitten. Dat is hun probleem, niet het mijne. Andere mensen zitten met andere problemen, en als dat de oplossing is waar ze gelukkig mee kunnen zijn, dan moeten ze dat maar misschien gewoon doen.

Ik moet het veroordelen omdat de maatschappij ze hiertoe aanzet? Mijn vermoeden is dat wie naar de plastisch chirug stapt zich niet aan het schamen is over een afwijking van het schoonheidsideaal. Wie naar de chirug stapt schaamt zich over het negatieve oordeel van de maatschappij over die ingreep.

We hebben dus aan de ene kant een cultuur die schoonheid verheerlijkt (de goeierik is altijd mooi, de slechterik altijd lelijk) en aan de andere kant de minder bedeelden belachelijk maakt wanneer ze dat ideaal ook voor zichzelf willen.

Dát is een vorm van sadisme.

Ik bewonder iedere vrouw die moeite doet om er mooi uit te zien, daar kan ik nooit iets negatiefs over zeggen. Toch veroordelen we sommige van die vrouwen wanneer ze onder het mes gaan, terwijl ik niemand bezwaar heb horen maken tegen cultuurverschijnselen zoals Tolkin’s ‘In de Ban van de Ring’ en Frank Miller’s ‘300’ waar het uiterlijk bepalend is of iemand goed is of niet.

Ongeveer de slechtste les die je een mens kunt leren, en wij voeden onze kinderen hiermee op.

op 08 05 2007 at 17:24 schreef filantroop:

Ach, al die vleselijke correcties heeft naar mijn overtuiging de mens er niet appetijtelijke op gemaakt. Het toeval is weg, ofwel letterlijk weggesneden. Niet dat ik de mens die zich laat versnijden tot de gulden snede het niet gun. Het liggende naakt met lange kousen van Breitner is het summum van appetijtelijkheid, maar zonder dat de contouren versneden zijn. Misschien moet de fysieke smaak zich maar weer leren aanpassen aan het aanbod. Zo begin ik mijn medemens al te vragen:
“Bent u het zelf of het resultaat van uw chirurg?”, zodat je in ieder geval weet tegen wie je het hebt. Zijn er al mensen die zich hebben laten ombouwen tot hun alter ego?
Zo is er een Wassenaarse dame die eruit ziet alsof ze een uur aan de fietspomp gezeten heeft. Bij crematie schijnt er dan ook explosiegevaar te zijn, en dient de Mijnenopruimingsdienst verwittigd te worden.
Ik hoop op de terugkeer van ouderwets lelijk, want dat was zo lelijk niet.

op 08 05 2007 at 22:42 schreef george:

@ Daniel ,

Elke vrouw die vrijwillig onder het mes wil gaan heeft mijn zegen ! Zolang het maar niet op mijn verzoek is !

Zolang er nog dagelijks met een stukje glas clitorissen uitgesneden worden zijn "besprekingen" over schaamlippen volstrekt belachelijk. Eigenlijk schandalig
Zelfs Loor , die geilt op haar joodse achtergrond had wellicht ook beter kunnen weten. Droevig Loor te meer omdat mijn neus ook fout is !

op 08 05 2007 at 23:20 schreef Loor:

"Loor, ik nodig je hierbij van harte uit om een prikkelend stuk over het mannelijke geslachtsorgaan te schrijven."

Peter, ik zou niet weten in welke vorm ik ‘hem’ moest gieten. Maar wat niet is kan nog komen. Goedele Liekens heeft ‘Haar penisboek’ (inclusief een penismeter als bladwijzer!) geschreven. Zal eens bij haar mijn licht opsteken.

op 08 05 2007 at 23:56 schreef Lagonda:

Zijn we hier nou nog steeds over kutten aan het lullen?

op 09 05 2007 at 09:04 schreef daniel:

@Lagonda

Bravo!

@George

1) Het zijn niet altijd vrouwen.
2) Het gaat niet altijd om perfectie.

Voor veel mensen gaat het erom datgene weg te halen waardoor ze ongelukkig worden. Dat zijn normale mensen, die na zo’n operatie niet veranderd zijn in een plastic bimbo, maar normale mensen blijven die lekkerder in hun vel zitten. Zoiets wens ik iedereen toe. Sterker nog, wie een probleem heeft wat weggesneden kan worden en daarmee gelukkig is, beneid ik. Ik zou willen dat ík mijn problemen zou kunnen weghakken. Onder verdoving zodat je er niks van merkt. Wat een luxe.

Voor de meeste obstakels in dit leven moet je zelf een oplossing verzinnen, en de pijn kun je niet verzachten met narcose.

Dit alles heeft niets, maar dan ook niets te maken met de cult van maagdelijkheid die vrouwen hun sexualiteit ontneemt. Als je de clitoris weghakt, beroof je een vrouw van een fundamenteel mensenrecht: Het recht op liefde en genot. Dáár gaat het die clitorisbesnijders natuurlijk om: controle. Niet een vrouw met vergrote borsten of verkleinde schaamlippenis is een lustobject, maar de in burka of hoofdoek ingepakte gedesexualiseerde Moslima. Dáár kan je mee doen wat je wilt, zij is niet bedreigend.

Dit is niet iets wat alleen bij de Islam vandaan komt. De katholieke kerk met de Maria vereering kan er ook wat van. Lees Sint Augustinus maar. Vrouwenhaat is eeuwen oud en komt voor in alle culturen. Het verbaast me dan ook niet dat de kop blijft opsteken.

En wat Loor betreft: "Glory be to God for dappled things."

Gerald Manley Hopkins, Pied Beauty

(en als je het opzoekt, het gaat om het 2e stukje)

op 09 05 2007 at 13:21 schreef Ans:

Tsja.. tis weer eens iets anders dan vrouwen die eindeloos loopt te kutten over een lul.

op 09 05 2007 at 16:20 schreef André Richard:

@ "Nederlandse vrouwen zijn gewoon te lui"
En dat noemt Mees een ‘verklaring’?????

op 10 05 2007 at 12:11 schreef Peter Breedveld:

Nee, André, vrouwen worden gediscrimineerd en onderdrukt, dát is een verklaring.

op 10 05 2007 at 13:50 schreef daniel:

Het probleem van de achtergestelde positie van vrouwen op de arbeidsmarkt kan direct worden opgelost als vrouwen eindelijk eens een keertje ophouden met het baren (en opvoeden) van kinderen. Dan kunnen ze pas op een redelijke manier carriere maken.

We weten allemaal dat kinderen veel gelukkiger zijn als ze hun ouders bijna nooit zien en opgevoed worden door instanties. Welk kind heeft nou in hemelsnaam liefde nodig? Is toch onzin, nee hoor aan de slag dames. Die kinderen hebben jullie helemaal niet nodig.

En als zo’n vrouw dan besluit om helemaal geen kinderen te hebben, dan is dat nog beter. Want mensen ademen C0/2 uit en dat is erg slecht voor het mileu.

Daarom ben ik het eens met de ChristenUnie om de abortuswet aan te scherpen zodat mensen ook ná hun geboorte kunnen worden geaborteerd.

Wie wil eerst?

op 10 05 2007 at 14:31 schreef Cor:

http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=91814

De komende jaren zal de moralistische gelegenheidscoalitie van conservatieven, gggristenen, moslims en hedendaagse zelfbenoemde feministes meer en meer macht naar zich toetrekken en invloed op het (seks)leven krijgen.

De docu van Sunny Bergman over designvulva’s heb ik niet gezien, maar wel het veel herhaalde stukje waarin de chirurg zijn diagnose stelt.

Ik vermoed dat Sunny de kijker echter niet daadwerkelijk een blik heeft gegund op haar heilig pentakel. Indien zij dit werkelijk heeft nagelaten, is dat zeer laf – waarschijnlijk heeft Matlock wel degelijk een prima diagnose gesteld.

Dan pijp je zo op over die zogenaamd schandalige diagnose van chirurg Matlock, maar het publiek wordt geen kijkje in het onderhavige geslacht van Sunny gegund!

Ik vind dat net zo laf als Bernadette de Wit, die onlangs een groot vertaald artikel over de superioriteit van ashkenazi-joden publiceerde, en ook weigerde het publiek een kijkje te geven in haar eigen geslacht.

op 30 05 2012 at 02:06 schreef roelof greveling:

Beste Stine in zou graag vrienden met je worden op Facebook. Ik benader je op deze wijze, want ik ben al een paar voorbarif geweest om mij bij iemand als “vriend”aan te melden. Dat lukte mij niet en daarom werd ik een maan uitgeschakeld om nieuwe vriewnden te maken. Ik volg jou op t.v. en lees jouw rubrieken en die zijn leerzaam voor mij.
Op hoop dat ik op deze manier Faceboekvriend van je kan worden. m.v.g. roelof greveling

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS