Home » Archief » ‘Als Turk moet je op je tellen passen’


[17.01.2013]

‘Als Turk moet je op je tellen passen’

Suna Floret


Illustratie: Martta Wendelin

Geweld op het voetbalveld en dan vooral bij de Rotterdamse voetbalclub RVV Kocatepe. RTL Nieuws heeft onderzocht welke clubs het vaakst worden gestraft door de KNVB wegens wanordelijkheden en geweld op en rond het veld. Het gaat over een periode van tweeënhalf jaar en 375 clubs in de grootste gemeenten van heel Nederland werden onderzocht.

RTL keek naar de ernstige overtredingen van de KNVB-regelementen, waardoor wedstrijden zijn gestaakt of andere straffen zijn uitgedeeld. Uiteindelijk hebben de onderzoekers een overzicht gemaakt van de tuchtzaken die in een ernstige categorie vallen. RVV Kocatepe staat bovenaan de lijst met de meeste incidenten.

Onacceptabel gedrag

Dat er af en toe een incident plaatsvindt op voetbalveld, dat is te begrijpen. Gebeurt ook bij de professionelen en daar is een scheidsrechter ook voor. Maar als je op zo’n lijst helemaal bovenaan staat, dan is er dus toch iets aan de hand, lijkt me. En dat moet je dan ook kunnen toegeven, als club. Natuurlijk betreurt RVV Kocatepe haar reputatie, dat laat de club ook blijken. Een speler is de laan uitgestuurd na onacceptabel gedrag.

Maar wat er óók is gezegd, is dat de ploeg, waarvan de meeste leden van Turkse afkomst zijn, al 1-0 achter staat vóór de wedstrijd. Trainer Clifton Nelstijn zegt volgens RTV Rijnmond dat het in hun nadeel is als ze tegen een ploeg spelen met alleen Nederlandse spelers.

Op je tellen passen

‘Als Turk moet je veel meer op je tellen passen. Dus dat is dan mondje dicht tegen de scheidsrechter en tegen de tegenstander. Er wordt anders tegen een Turkse club aangekeken en ja, dan krijg je een beetje dat agressieve eruit’.

Waarom? Waarom sta je al 1-0 achter als Turkse club? Misschien omdat je al een bepaalde reputatie hebt opgebouwd als club, maar toch niet alleen omdat je Turk bent? Bied gewoon je excuses aan als club, zeg dat je de spelers hard zult aanpakken en dat er alles aan gedaan wordt om geweld terug te dringen.

Slachtofferrol

Waarom dat Turkse erbij halen? Waarom die slachtofferrol, al voordat de scheidsrechter heeft gefloten? Als je op het veld staat en je speelt je spel op een normale manier, zonder elkaars moeders uit te schelden en elkaars scheenbenen kapot te willen schoppen, kan er weinig misgaan, toch? Als je je anders gaat gedragen, word je ook anders behandeld. Simpel.

Journalist Suna Floret (29) heeft een wekelijkse column in het Algemeen Dagblad en af en toe klust ze bij voor Frontaal Naakt. Haar weblog is meer dan de moeite waard. Volg haar ook op Twitter.

Suna Floret, 17.01.2013 @ 09:32

[Home]
 

117 Reacties

op 17 01 2013 at 10:36 schreef Kees:

Waarom veranderden mijn vrolijke teamgenoten in agressieve klootzakken als we tegen een club speelden met vooral spelers van Turkse of Surinaamse afkomst? Dat was voor mij een reden te stoppen, omdat ik geen zin had in vechtpartijen die vaak door ons, boertjes van buuten, werden uitgelokt.

op 17 01 2013 at 11:10 schreef zonder opleiding.:

@ Kees, Je had ook je verantwoording kunnen nemen, het goede voorbeeld kunnen geven. Als dan bleek dat er geen eer te behalen viel had je nog naar een andere club kunnen gaan. Nu heb je op gegeven. Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat je er toch al geen zin meer in had.

op 17 01 2013 at 11:58 schreef Tayfun Balçik:

Waarom zou je het Turkse er niet bij willen halen? Het geeft toch mooi de situatie weer. Dit artikel lijkt wars van alle realiteitszin te zijn geschreven en is in strekking te vergelijken met het schandalige artikel van Anouar el Haji in de Volkskrant ‘de racistische werkgever bestaat helemaal niet’. Alsof in Nederland alles fantastisch is geregeld, een partij als de PVV niet bestaat en autochtonen en allochtonen niet langs elkaar heen leven. Karl Marx zei al ‘het maatschappelijke zijn bepaalt het bewustzijn’. Daar refereert die trainer naar: als je door de maatschappij als Turk of Marokkaan wordt behandeld (en in de maatschappelijke verbeelding is dit alles behalve positief te noemen), dan is het maar goed ook dat de etniciteit erbij wordt gehaald.

op 17 01 2013 at 12:57 schreef Bastiaan:

Kruip eens uit die slachtofferrol, Tayfun. Suna beweert helemaal niet dat ‘in NL alles fantastisch geregeld is’. Zij geeft alleen maar een mooi voorbeeld in zelfbewustzijn. Zelf is zij als van oorsprong Turkse een succesvol journalist in ons land, dus zij heeft alle reden om niet te begrijpen waarom RVV Kocatepe niet een normale, incidentarme voetbalclub zou kunnen zijn.

op 17 01 2013 at 13:11 schreef Kees:

@zonder opleiding
Ik ben niet meteen na de eerste vechtpartij vertrokken he. En als er van de elf acht willen matten, kun je lullen als brugman maar dan kom je niet ver (weet ik uit ervaring).

Leuk dat je denkt dat ik er toch geen zin meer in had; ik voetbal namelijk nog altijd met veel plezier.

Heerlijk die amateurpsychologen.

op 17 01 2013 at 13:15 schreef Niels van Lobberegt:

@ Tayfun

Ik vind het een reëel stuk van Suna. Ik ga absoluut niet beweren dat er geen scheidsrechters of voetbalploegen zijn die de Turkse of Marokkaanse tegenstander ‘racistisch’ benaderen. Maar de ervaring die ik als voetballer/trainer heb, is voor 80% zoals het beschreven staat in het stuk van Suna.

Als voetballer van Hollandia en Hovocubo (zaal), wat beide echte volksclubs zijn uit Hoorn, komt het met grote regelmaat voor dat we de scheids (vooral in uitwedstrijden) op voorhand al tegen hebben. Daar winden wij ons uiteraard vreselijk over op. Maar als we eerlijk zijn en in de spiegel kijken, hebben we dit voor een groot deel aan ons zelf te danken. Door incidenten in het verleden hebben we een bepaalde reputatie en die draag je lang met je mee. (En let wel, ploegen bij Hollandia en Hovocubo bestaan voor ruim 90% uit blanke kaaskoppen)

Ook train en coach ik een zaalvoetbalteam in de Topklasse. Het team bestaat voor een groot deel uit Marokkaanse jongens. Individueel zijn het allemaal prima jongens, maar in een groep (iets wat ze zelf ook onderkennen) zijn het allemaal vaatjes buskruit. Emotionele jongens die elkaars gedrag enorm versterken, in positieve en negatieve zin. Do

op 17 01 2013 at 13:24 schreef Tayfun Balçik:

Ze geeft een mooi voorbeeld van het dansen naar de pijpen van rechts-conservatievelingen, die maar al te graag ‘zelfkritische’ allochtonen aan het woord laten. Wil RVV ‘een normale, incidentarme voetbalclub zijn’, dan zou het de naam RVV Venlo moeten aannemen en al die Turken daar hun naam moeten veranderen naar Willem, Frederik, Jan en misschien ook nog Geert.

op 17 01 2013 at 13:43 schreef Bastiaan:

Je klinkt verbitterd, Tayfun. Jammer, want naar je reacties te oordelen behoor jij ook tot de hoog opgeleiden, die ons kaaskoppen een lesje zou kunnen leren in een ‘broader view’.

op 17 01 2013 at 13:50 schreef Peter:

Een ‘broader view’ krijg je ook als je eens luistert naar Turken als Tayfun, Bastiaan, en niet alleen naar allochtonen die jouw vooroordelen bevestigen.

Het is namelijk niet consequent om van Turken te verwachten dat ze bij allochtone voetbalclubs gaan, terwijl autochtonen zich wél verenigen in clubs die hun eigen signatuur dragen. Of zie jij veel hoog- en laagopgeleiden eendrachtig met elkaar clubliederen zingen onder de douche?

Daarnaast vind ik het niet zo raar om de agressie onder Turkse spelers deels te verklaren met het feit dat ze gediscrimineerd worden. Discriminatie is vernederend en frustrerend. Dat kán niet anders dan tot woede en agressie leiden.

op 17 01 2013 at 13:54 schreef zonder opleiding.:

@ Kees,
goed te horen dat je niet gestopt bent, Ik haalde dat uit je opmerking: ” dat was voor mij de reden om te stoppen” sorry voor mijn domme conclusie

op 17 01 2013 at 14:07 schreef Tayfun Balçik:

Dank Peter. Bitter is exact de smaak die je van mij kan krijgen. Geen zoete stukjes zoals van Suna, maar de ‘echte shit’ uit de kontgat van Nederland: Amsterdam-West. Ik heb overigens het woord ‘kaaskop’ niet gebruikt.

op 17 01 2013 at 14:09 schreef Bigpete:

Als amateurscheidsrechter met 15 jaar ervaring zeg ik dat dit artikel de spijker op de kop slaat.
De ellende begint soms al voor de wedstrijd, ooit een wedstrijd gefloten bij een turkse club in Amsterdam. Ik mocht mijn auto niet op “HUN” parkeerterrein zetten van een stel Turkse spelers. Er is niks van hun bij maar ze eigenen het zich gewoon toe. Als je er iets van zegt wordt je bedreigt. Nou konden ze van mij de tyfus krijgen, ik wijk niet voor dat soort klootzakken. De ogen rolde bijna uit de kassen toen ze er achter kwamen dat ik de scheidsrechter was…

Tayfun zit nog steeds in de ontkenningsfase zie ik. Doe je ogen eens open, dan zie je de echte wereld.

op 17 01 2013 at 14:17 schreef Peter:

Tayfun, ik vind Suna’s stukje niet ‘zoet’. Ik zit precies tussen jullie beiden in. Ze heeft gelijk dat al te vaak de racismekaart wordt getrokken, aan de andere kant willen veel mensen hardnekkig ontkennen dat er sprake is van racisme, en dat dit een bron van veel ellende is.

BigPete haalt er weer eens zijn eigen praktijkervaring bij. Dit keer gebruikt hij niet zijn ervaring als politieman, maar als scheidsrechter als argument.

Wat jij beschrijft, Pete, is nou typisch zoiets dat ik ook meemaak – met Turken, Marokkanen, Surinamers maar vooral met blanke autochtonen. Ik word van de weg gedrukt en gesneden door mensen van allerlei pluimage en voor kankermongool uitgescholden door mensen in allerlei verschillende kleuren.

Daar moesten we maar geen Turkenprobleem van maken.

op 17 01 2013 at 14:20 schreef Bastiaan:

“deels te verklaren met het feit dat ze gediscrimineerd worden”

@Peter
Dat geloof ik ook meteen. Natúúrlijk is discriminatie vernederend en frustrerend. Maar we blijven met z’n allen zo in die spiraal hangen, als we niet een begin maken met een open mind en een laagje eelt. Juist igv een hoger opgeleide hoop ik op die wegbereiders rol. In de medische wereld werk ik samen met hoog opgeleide mensen van allochtone afkomst en dat gaat echt heel goed. Van beide zijden.

op 17 01 2013 at 14:21 schreef Tayfun Balçik:

Als allochtoon met 28 jaar ervaring zeg ik dat dit artikel niet representatief is. Mijn ogen zijn al jaren open en ik zie alleen maar ellende om me heen. Het stinkt gewoon en zoete stukjes maken het er niet frisser op.

op 17 01 2013 at 14:24 schreef dewanand:

namaste Peter en Tayfun,

De wetenschappers hebben nu dus ontdekt dat discriminatie iets is dat natuurlijk is bij alle diersoorten dus ook bij mensen is dit zo.

Mijn hele leven sinds mijn jeugd in Suriname bestaat uit bittere discriminatie, mishandeling, intimidatie, en vele suicidale problemen, ja daarom zeg ik hindoemeisjes van, ik kan gewoon niet dood mens. Nu gaat mijn derde boek over love gepubliceerd worden internationaal in het Engels en gisteren nog hoorde ik van ja, dewanand, je kan maar oprotten met je koeliekleurtje, notabene bij een surinaamse organisatie, juist omdat ik hindoestaans ben. Hindoestaanse organisaties discrimineren mij nog harder nu en dus ben ik verstoten uit de hindoe gemeenschap, dus zeg ik maar ok ik ben kasteloze paria in nederland en suriname. Thanks a lot he.

Lagere kasten en klassen en paria’s moeten zich in een democratisch land verenigen en organiseren want de wet verbiedt dit niet. Doen zij dit niet op harde professionele wijze, en blijven zij zielige slachtoffers spelen dan zoeken zij zelf hun problemen denk ik. Dit is survival of the fittest concept, pure darwinisme en natuurlijk. Ja zo is mijn leven en ik spreek namens mijzelf alleen.

op 17 01 2013 at 14:39 schreef Tayfun Balçik:

Ik bedoel zoet in de zin hoe ze het probleem overbrengt, hoe ze dingen juist niet bespreekt. Dingen die te hard zijn voor onze zachte oortjes. Waarom zijn er überhaupt Turkse clubs en Marokkaanse clubs? Het is een afspiegeling van de ‘soort-bij-soort’ maatschappij. Natuurlijk, ik vind het schandalig hoe het er bij die voetbalclubs aan toegaat. Maar wat verwacht je, als je een riool ingaat, dan kom je er toch ook niet met schone kleren uit?

op 17 01 2013 at 15:04 schreef zonder opleiding.:

Het zebra pad, daar begint het a-sociale gedrag. Wie nog even gas geeft bij het zebra pad terwijl iemand wil oversteken, moet niet klagen over enig ander a-sociaal gedrag. Ik schat dat dat dus 80 a 90 % van de bevolking is, wit, zwart, bruin, geel, groot , klein, oud en jong. Herstel begint in het klein, herstel begint bij jezelf.

op 17 01 2013 at 15:07 schreef Bertje:

Het probleem is natuurlijk “het voetbal”.
Lekker mekkeren dat je verliest omdat de scheids vindt dat je turk bent of uit Friesland komt, kom op zeg gewoon beter voetballen en niet zo zeiken.
Als de wedstrijd wordt gefloten door een Turk dan is het commentaar natuurlijk, ja maar das een Koerd of hij komt uit het bla bla gebergte. Kortom mooie observatie van Suna en prima stuk.
Het is inderdaad geen Tukenprobleem maar een “ik kan niet voetballuh” dingetje.

@tayfun

Is het wel eens in je op gekomen dat er ook Turkse Nederlanders zoals Suna zijn die het allemaal door een andere bril bekijken. Om deze bril dan maar gelijk te veroordelen is natuurlijk absurd.
( buiten het feit om dat je wel een punt hebt.)

op 17 01 2013 at 16:17 schreef cRR Kampen:

Precies. Kruip maar eens gewoon uit de slachtofferrol – en mep terug. Hard.

Bijvoorbeeld hiervoor: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/03/14/verdachte-met-buitenlands-uiterlijk-krijgt-eerder-celstraf/ .

En dat is GEEN voetbal.

op 17 01 2013 at 18:55 schreef cRR Kampen:

En toen was het ding dat tot elke prijs genegeerd moet worden weer verdwenen.
De factor vijf.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/03/14/verdachte-met-buitenlands-uiterlijk-krijgt-eerder-celstraf/
Het echt racisme, hoe onbewust en universeel ook: wegkijken! Negeren!

op 17 01 2013 at 19:39 schreef Knutsel:

Waarom dat Turkse erbij halen? Je hebt helemaal gelijk, dat de club Kocatepe heet zegt al genoeg. Mogen de mensen zelf gaan googelen.

op 17 01 2013 at 19:42 schreef Marco Knol:

Pete, de buren van mijn zusje doen dat ook. En dat zijn toch echt autochtonen uit een keurig blank betuws dorpje. Eikels heb je overal.

Verder zijn clubscheidsrechters vaak partijdig én moet je gewoon je mond houden tegen de scheids. Want laten we wel wezen, de meesten voetballen ergens in de reserve 3e klasse en lager dus waar heb je het dan over.

op 17 01 2013 at 20:41 schreef vander F:

@Peter,
wonderlijke wereld leef jij, ik ben nog nooit van de weg gedrukt , ik wordt hoogstens wel eens op m’n werk uitgescholden door divers pluimage maar dat heeft geen ene donder met racisme te maken.
Vroeger wel eens geweigerd aan de deur bij een discotheek maar ook dat viel niet onder racisme.
Op m’n vele reizen in door het Midden Oosten en verder in Azie weldegelijk racisme meegemaakt, en vooral gezien bij anderen. Overigens ben ik daar regelmatig positief gediscrimineerd, ook heel ongemakkelijk.
Blij dat ik racisme technisch in dit land woon, het gast er hier soms ranzig aan toe maar dat is echt niets vergeleken met zeg Egypte of India. Vooral ook omdat het hier niet normaal wordt gevonden, er wetten tegen zijn uitgevaardigd en blogs als deze bestaan.

op 17 01 2013 at 20:44 schreef Sasha Berkman:

Nee, inderdaad.
Mensen die problemen met Turken hebben, die zijn pas eng en gevaarlijk. Mijn Koerdische vrienden hebben heel erg veel tegen de praktijken van de Turkse staat maar ze veroordelen geen Turken omdat ze Turken zijn. Daarvoor moet je toch echt bij white power figuren en anti-moslim fascisten zijn.

op 17 01 2013 at 21:47 schreef Jon:

Als uitploeg heb je regelmatig gedoe met thuisfluitende scheidsrechters. Als je dat zonder racismebril overkomt denk je: ‘Wat een klootzak, een beetje de thuisploeg helpen’. Met de racismebril op denk je eerder: ‘Hij pakt ons vanwege onze afkomst.’
Tayfun, je hebt direct een hard oordeel klaar over Suna (over generaliseren gesproken). Je zegt niks over het feit dat deze club ook echt veel incidenten op zijn naam heeft. Alsof je ontkent dat ze het zelf in hand hebben, ondanks vooroordelen. Als ze stoppen met aan (vermeende) verwachtingen voldoen, zakken ze op de lijstjes en staan ze maximaal met 0,5-0 achter..
Suna vind ik sterker, niet omdat ze mij als blanke autochtoon naar de mond praat, maar omdat ik denk dat ze oplossingen eerder bij zichzelf zoekt dan bij wijzen naar anderen (en hun verwachtingen).

op 17 01 2013 at 22:27 schreef Turken stinken niet:

Het enige simpele hier is jouw redenering. Als je anders wordt behandeld omdat jij je anders gedraagt dan kunnen we ook stellen dat mensen zich anders gedragen wanneer ze anders worden behandeld. Maar jij natuurlijk niet Suna. Jij bent anders dan al die anderen. Jij bent bijna geen Turk meer. Proficiat!

op 18 01 2013 at 00:51 schreef MNb:

Tayfun, je presenteert een vals dilemma. Suna’s “zeur niet zo” spreekt op generlei wijze tegen dat er in Nl van alles mis is.

op 18 01 2013 at 00:57 schreef dewanand:

mijn Hollandse advocaat zei van kijk wij Hollanders hebben een maaiveld cultuur, alles wat zijn kop boven het maaiveld uitsteekt wordt netjes en fatsoenlijk weggemaaid, dus letterlijk eraf gehakt, legaal he en het hoofd sturen zij naar het Pieter Baan Centrum voor wetenschappelijk onderzoek naar deze nieuwe afwijkende diersoorten in Nederland. Ja zo werkt de blanke Hollandse polder cultuur denk ik en zo zitten de oerhollandse witte hersentjes in elkaar die met peentjes, worteltjes, spruitjes, gehaktballen en een overdosis patat zijn vetgemest.

Ik heb deze blanke diersoorten in Nederland toch goed zitten onderzoeken en ze moesten ook bloot tijdens dit diepgaand onderzoek om dieper te kijken met hi tech camera’s in hun witte verborgen gaatjes. Hierom pleit ik als koelie wetenschapper om een overdosis zwart sperma en zaad te injecteren in alle witte Hollandse gaatjes om dit inferieure mensapen ras te genezen van al hun genetische ziekten en handicaps. Ongepigmenteerd zijn is een ziekte en het is niet gezond ivm afname ozonlaag. Meeste blanken zien er ook ziek uit en zijn ongelukkig om hun inferieure witte kleur. Zelfhaat van blanken om hun inferieure witte kleur kan feit zijn.

op 18 01 2013 at 02:15 schreef TFWC:

Het hele voetbalgedoe zal me aan mijn reet roesten, maar ik zit meer in de kamp van Tayfun, al begrijp ik ook waar Suna heen wilt. Waar ik hels van word is van mensen als Bastiaan die anderen verwijten dat ze ‘verbiterd’ zijn en ze ondertussen meteen cynisch in een hokje slaan en ook nog eens uitleg willen. Tyfus een eind op Bastiaan, we zijn verbitterd, we moeten geen domme kaaskoppen en we leggen niets uit. Suck our dicks.

op 18 01 2013 at 04:06 schreef wandelaar:

Voetbal gaat om het samenspel, het samen spelen. Dus ook met de tegenstander. Als het geen plezier maar agressie oproept dan is er dus iets anders aan de hand. Ik speelde overigens ooit met 7 verschillende nationaliteiten in hetzelfde elftal en dat ging uitstekend. Van racisme was, buiten het grappen maken, hoegenaamd geen sprake. Zit dus niet in de mens zelf maar hij heeft wel degelijk met omgevingsfactoren te maken. Zuigers, agrressievelingen, hondelullen en ratten in het veld en spel zelf daargelaten natuurlijk. Een echte man in het veld praat niet tegen de scheidsrechter en probeert ieder duel op pure klasse te winnen. En als je het duel niet kan winnen, wees dan ook een vent en erken je meerdere in een betere speler. Ik denk dat dat nog wel eens tegen het eigen ego instrijkt en verkeerd uitgelegd wordt als ’trots’ en ‘eer’. Van wie dan ook overigens. Voetbal is ook stinkend goed je best doen en het hard maar fair spelen, maar op het veld komen wel soms nare persoonlijkheidstrekjes naar voren. Zo kent het voetbal het natrappen, de opzettelijke handsbal, het aan de shirt trekken, in het kruis grijpen, pootje haken, de elleboogstoot en het knietje, en dan ben ik er vast nog een a

op 18 01 2013 at 08:29 schreef Gerda zegerius:

Crr Kampen,u heeft geijk,er wordt in Nederland gediscrimineerd bij het leven,vroeger en nu!

op 18 01 2013 at 08:42 schreef Tayfun Balçik:

We zijn zwart in een wit land
Geen Marokkaan op het strand
Maar warmbloedig in een koud land
Geen Turk in een Mercedes
Maar allochtoon in mijn eigen land

op 18 01 2013 at 09:56 schreef Bastiaan:

“Tyfus een eind op Bastiaan, we zijn verbitterd, we moeten geen domme kaaskoppen en we leggen niets uit. Suck our dicks.”

Prettig kennis te maken, TFWC :)

@Tayfun
Mooi gedichtje. Midden in het hart. Zegt meer dan alle rationalisaties bij elkaar.

op 18 01 2013 at 09:57 schreef Peter:

Prettig kennis te maken, TFWC :)

Haha! Lief voor malkander wezen, vrienden!

op 18 01 2013 at 11:41 schreef cRR Kampen:

Ik heb een opmerking die impliciet omtrent de moderatie hier gericht was (welks dictatuur ik toch echt aanvaard) van gisteren 18:55 terug te nemen, bij deze!

@Gerda, het in dat nrc-artikeltje/onderzoek aangekaarte gegeven is universeel en het proces gaat veelal onbewust.
In Singapore gebeurt ’t zelfde met de ‘andersgekleurde minderheid’, Chinezen. In de VS zit een overmaat Afro-Amerikanen en Hispanics in de bak.
Het gaat dus veelal onbewust, en de maatregel is dan ook: bewustwording. Die factor vijf moet volledig in het zonnetje staan. Het blijkt belachelijk moeilijk te zijn, voor kennelijk haast iedereen, om te bevatten wat die factor vijf werkelijk betekent.

Er is zeker meer criminaliteit onder ‘mensen met een buitenlands uiterlijk’, het gaat om ruim een factor twee (dus niet vijf). Deze is volledig uit de gemiddelde sociale klasse te verklaren en onderscheidt zich dit aangaande niet van onze ’tokkies’.

op 18 01 2013 at 11:59 schreef Aaron:

Bij mij waren het vroeger de kamperteams, om eerlijk te zijn. Turkse tegenstanders hadden we vrij weinig problemen mee. Die hadden dus óf hele goede zelfbeheersing tov racisten of Suna’s punt klopt gewoon en die clubs moeten simpelweg niet zo snel de racismekaart trekken.
Ik begrijp verder best waarom er Turkse clubs bestaan. Het is vrij gewoon om je te verenigen met mensen met dezelfde culturele achtergrond. Juist veel Turken hebben een sterk gevoel van verbondenheid. Andere groepen immigranten spelen vaak bij gemengde clubs. Daar moet Tayfun niet al te dramatisch over doen.

op 18 01 2013 at 12:58 schreef Tayfun Balçik:

‘Juist Turken hebben een sterk gevoel van verbondenheid’

@ Aaron, er zijn ondertussen ook Turken zonder dikke snor. Waarom spelen er trouwens geen Turken en Marokkanen bij Ajax, maar stikt het er van de westerse allochtonen zoals Eriksen en Crohn-deli en nog meer middelmatige Scandinavische spelers? We hebben toch liever blond haar met blauwe ogen ipv zwart haar met bruine ogen. Daarom heb je Turkse clubs. Omdat ze zich in hun eigen ‘mokum’ met bijna niks kunnen identificeren.

op 18 01 2013 at 13:18 schreef Gerda zegerius:

CRR Kampen,ik weet dat het overal gebeurt,waar ik me kapot aan erger is dat een hoop Nederlanders het ontkennen en er op los discrimineren,hele bevolkingsgroepen die een rood waas voor de ogen krijgen alleen als het woord islam verschijnt.

op 18 01 2013 at 13:44 schreef Bertje:

@ tayfun

Even hoor op 12:58

Gelul de hele voetbal westerse wereld zit vol met andere kleurtjes nog nooit zoveel blanke voor een neger zien juichen als bv. op het WK.
Over Ajax weet ik te weinig maar in het verleden was daar ook een keur en geur aan kleurtjes en geurtjes.

En precies omdat er ook Turken zijn zonder dikke snor moet men ook niet te snel de racisme kaart trekken.
O en ik vind alle Turken die in Holland wonen ook gewoon een stelletje navelstarende zeikheidekabouters precies zoals de rest.
;-)

op 18 01 2013 at 14:15 schreef Bigpete:

Tayfun blijft zich maar in de slachtofferrol wentelen. Nu zijn er weer niet genoeg Turkse spelers bij Ajax. Er zijn überhaupt weinig Turkse spelers in de eredivisie. Wel veel Surinamers, donkere afrikanen, Marokkanen etc. Je ziet ook geen Chinezen of Eskimo’s. Misschien zijn die turken wel gewoon niet goed genoeg? Au dat doet pijn…
Er zijn bij Ajax ook zat Marokkanen geweest, op dit moment even niet maar dat kan volgend jaar weer anders zijn.

op 18 01 2013 at 14:25 schreef Tayfun Balçik:

‘nooit zoveel blanke voor een neger zien juichen’.. en ik mag de racisme kaart niet trekken? Juist omdat het politiek correct is geworden om het niet over racisme te hebben is bijvoorbeeld het gebruik van het n-woord normaal geworden.

op 18 01 2013 at 15:52 schreef cRR Kampen:

@Gerda, het fenomeen houdt zichzelf in stand en bij vlagen versterkt het tot in het uitzinnige (zoals overbekend is).
Ik erger me ook aan de totale blindheid ervoor, deze eeuw inderdaad met de islam, of met de Marokkaantjes (had in de jaren negentig nooit iemand van gehoord, toen waren het de Antilliaantjes die alles flikten – zogenaamd).
Ik maak er geregeld harde opmerkingen over ook, zoals m’n eerste in deze draad, of de (ver-)wens dat onze Marokkaantjes bij gebrek aan beter dan maar die factor vijf echt waar moesten gaan maken. Helaas zouden zij daar opnieuw de verliezers mee worden. Kan dus geen kant op, behalve wachten tot een andere groep de sjaak wordt. Ja, ik ben daar cynisch mee.

op 18 01 2013 at 15:54 schreef cRR Kampen:

Het momentele Ajax I heeft in de voorhoede iemand van Turkse afkomst en er voetbalt ook een Marokkaan in.

op 18 01 2013 at 16:38 schreef Tayfun Balçik:

http://www.ajax.nl/Ajax-1/Selectie/2012-2013/Spelers.htm

7 Scandinaviërs tel ik, geen een Turk of Marokkaan. Lang leve de multiculturele samenleving! Trouwens, dit is geen probleem van Ajax alleen, maar een feitelijke afspiegeling van de sociaal aparte Nederlandse maatschappij. Noem het maar ‘slachtofferrol’, als fervente zaalvoetballer kijk ik ook om me heen. Ik speel elke zaterdag of zondag, anderhalf uur lang, met Hollandsche Turken idd. Voordat wij gebruik maken van de zaal is er hetzij een puur blanke, Marokkaanse of Surinaamse vriendengroep die een balletje trappen. ‘Soort-bij-soort’ leven we langs elkaar heen en kankeren we op internet op elkaar. Maar ik weiger me neer te leggen bij deze structuren. Ik fiets met veel plezier helemaal naar oost om te chillen met mijn blanke vrienden.

op 18 01 2013 at 16:58 schreef cRR Kampen:

Heb ik op de verkeerde lijst gekeken. Nou ja, Mounir el-Hamdaoui werd in 2011 landskampioen met Ajax.
Het interesseert me verder de ballen. Waarom alleen naar Ajax gekeken nietwaar. De spelerslijst blijft trouwens aardig multiculti toch? Enoh, Lukoki, Serero, Sulejmani, Sana…

op 18 01 2013 at 17:07 schreef Sasha berkman:

Tayfun Balçik: kom je wel eens bij de brouwerij het Ij?

op 18 01 2013 at 17:26 schreef Tayfun Balçik:

Ja, een paar keer geweest. Lekker bier!

op 18 01 2013 at 17:27 schreef Jon:

Tayfun
Wanneer gaan we chillen? Je bent duidelijk niet tevreden over de structuren en patronen. Ik eigenlijk ook niet. Zie ook een hoop clustering. En voel me eerlijk gezegd (in Amsterdam ook?) ook niet altijd welkom als een groep Turken of Marokkanen samen ergens bezig is en loop ook niet makkelijk koffiehuizen in. Een gesprek beginnen helpt overigens het best.
Het kan ook verkeren. Mijn jongste heeft een gemengde vriendengroep (Perzisch, Turks, Koerdisch, Native blank, West-Afrikaans, Surinaams, Indiaas, Egyptisch). In de klas van de oudste is het redelijk gesegmenteerd, eigenlijk zelfs naar inkomen/buurt/opleiding. Dat gemengde is leuker. Al moet ik wel zeggen dat die kinderen stuk voor stuk open, verbindende ouders hebben (en toch doodrenkt zijn van hun cultuur). In de klas van de oudste zijn de ouders van de ‘allochtonen’ ook meer op hun eigen groep gericht. Maar ja. Dat is mijn n=1.

op 18 01 2013 at 17:30 schreef Jon:

Daar kom ik ook(Brouwerij’t IJ)!

op 18 01 2013 at 17:46 schreef Tayfun Balçik:

Als ik daar weer een keer ben, laat ik het via FN wel weten. U kunt mij herkennen aan mijn stevige postuur, kale kop, dikke lippen en woeste baard. Indien nodig, zal ik op een tafel staan en drie keer Allahu Akbar schreeuwen.

op 18 01 2013 at 18:09 schreef dewanand:

namaste Peter en Fnaakters,

een ding wat ik hartgrondig haat van de vele etnische minderheidsgroepen in de Europese Unie (ruim 200 denk ik) is dat zij zichzelf heel bewust en radicaal isoleren van de blanke kenniseconomie, sociale organisaties en het vertikken om zichzelf aktief te ontwikkelen tot niet blanken met een echte significante meerwaarde op gelijk niveau als elke blanke man. Dit is iets wat ik zelf altijd zie bij 70 procent van de Hindoestanen, negers, Surinamers, Afrikanen, islamitische soorten enz. Ja waarom blijf je zeuren en jezelf dom en onderontwikkeld houden hier terwijl alle bibliotheken gratis hoogwaardige kennis bieden uit miljoenen boeken? Er is echt geen enkele professionele etnische kennis organisatie in Nederland, wel zielige religieuze zeikclubjes op bavianen niveaus.

Mijn visie zegt dat lage kasten, paria’s en gekleurde ratten soorten zich moeten organiseren om macht, geld en kennis te krijgen in een liberaal kapitalistische staat en de wet geeft hen het recht hierop. Niets krijg je gratis en ook de blanke man weet dit.

Domheid, armoede en achterlijkheid zijn een kennisprobleem en geen rasafhankelijke eigenschap denk ik. ik kom uit de jungle.

op 18 01 2013 at 18:25 schreef Sasha Berkman:

haha, ok dan zie ik je daar wel dan :)

op 18 01 2013 at 18:46 schreef bertje:

@ Tayfun

Het N Woord? Neuken, Neusgat, Napalm…
In aller ernst ik heb het over blanke en negers zoals in noord en zuid of peppi en kokki.
Om daar gelijk wat achter te zoeken.

op 18 01 2013 at 19:44 schreef Tayfun Balcik:

Het n-woord (neger) is geen neutraal woord als noord of zuid. Het is een beladen woord, waarin al het leed van de slavernij en slavenhandel in verborgen zit. Maar dat je daar niet eens bewust van bent geeft eigenlijk al aan hoe ongevoelig we zijn en met wat voor historisch onbesef we leven in Nederland.

op 18 01 2013 at 20:27 schreef dewanand:

he Tayfun,

mijn hindoe kat, Wieroe vindt de beschrijving van je uiterlijke kennmerken wel sexy en opwindend he en hij heeft een latente homokant. Dus misschien zou je moeten dineren met Wieroe he, met paar kaarsen voor romantisch sfeer, warme verse kattenbrokjes, mantras uit de Koran in oudnederlands met leuke arabische melodieen, en daarna stoeien met mijn homo koeliekat in een verwarmd waterbed he, misschien kent Wieroe wel liefdesstandjes uit de eerste geheime versies van de Koran, want die werden later weggecensureerd. En als je het erotisch vindt kan Wieroe best een sexy hoofddoek of burqa met open kruis aan doen he. Wieroe heeft zelf de kama sutra voor koeliepoesjes zitten schrijven op mijn computer, dus je kan heel veel genieten met dit koeliebeestje die haren heeft en vier lekkere slanke poten.

Ben je al verliefd? mail wieroe. Hier een demo van de bovennatuurlijke liefdes krachten van Wieroe deeplink:

http://www.dewanand.com/wieroe01.htm

he zijn er islamitische poesjes in Nederland? Misschien moet je voor ze een seksclub organiseren om islam tot een superieur geloof van liefde te maken.

op 18 01 2013 at 20:35 schreef Bastiaan:

“en woeste baard”

Toch geen woeste haatbaard, Tayfun :) ?

op 18 01 2013 at 21:15 schreef Turken stinken niet:

Op de faculteit waren een Arubaanse dame en ik de enige twee gekleurde personen tussen ongeveer 350 blanke studenten. Zij stopte dan ook na de eerste week. Het duurde niet lang voordat een groot deel van mijn klas klaagde dat ik voorgetrokken werd. Ze dachten daadwerkelijk dat mijn afkomst mij een oneerlijk voordeel gaf. Ze konden maar niet begrijpen dat ik doelwit was voor iedere geschifte Habsburger of een speeltje voor verstrooide hippiesocialisten. De meerderheid van mijn docenten en medeleerlingen waren totaal niet geïnteresseerd in mijn prestatie maar geobsedeerd met mijn uiterlijk.

Misschien moet ik ook lid worden van Kocatepe.

In aller ernst Bert kijk uit voordat jij je tanden moet zoeken. Sommige mensen hebben een grote mond anderen weer harde vuisten.

op 18 01 2013 at 23:23 schreef Aaron:

Ik kan er werkelijk niet bij dat Tayfun serieus denkt dat Ajax zijn spelers op basis van het Arische ideaal scout. Wat Bertje zegt: hoeveel Surinaamse, Antilliaanse en Afrikaanse spelers hebben ze wel niet (en gehad)?
Of is dit een racistisch complot van West-Europees blank en donkere mensen versus Turken?
Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat Tayfun de bewijslast omdraait. Het is nu ineens de soort-zoekt-soort-cultuur en niet het gegeven dat Turken hun Turk-zijn amper los kunnen laten door het Turkse nationalisme en de geslotenheid van de gemeenschap. Turken zouden natuurlijk het liefst hun paspoort weggooien, Turkse feestjes en restaurants mijden, en ergens anders op vakantie kunnen gaan elke zomer…?

op 18 01 2013 at 23:25 schreef Tayfun Balcik:

Nee, ‘gewoon’ een Turkse baard. Ik laat mijn baard niet verwilder(s)en..

op 19 01 2013 at 09:43 schreef Niels van Lobberegt:

Tayfun, zou jij mij dan als kenner van het Turkse voetbal één Turkse speler, in Nederland of daarbuiten, op kunnen noemen die goed genoeg is voor Ajax, en die Ajax ook nog zou kunnen betalen? Eentje maar..

op 19 01 2013 at 10:36 schreef Tayfun Balçik:

@ Aaron, ik weet niet of Ajax zijn spelers op basis van het Arische ideaal scout, dat heb ik ook niet gezegd, maar het moet op zijn minst wel te denken geven dat er in het huidige elftal van Ajax geen eigen allochtoons talent voetbalt, maar wel allerlei middelmatige Scandinavische spelers rondlopen. Aan de andere kant, zou het best kunnen dat er op die manier gescout wordt, Cruiff heeft toch tegen Davids gezegd ‘jij zit hier alleen maar omdat je zwart bent’. Dus ze zijn wel zo etnisch bewust daar..

@ Niels van Lobberegt, Tayfun Balçik, goeie verdediger, is al tevreden met 50 euro per wedstrijd.

op 19 01 2013 at 11:36 schreef Aaron:

Tayfun,
En een van die Scandinavische spelers heeft ook gewoon een kleurtje. Daarnaast hebben ze Babel, Denswil, Van Rhijn, Vermeer en Veltman (voor zover ik weet allemaal allochtone spelers uit de jeugd). Nee sorry, ik vind het echt veel te ver gezocht. Ik geloof verder best dat ze niet kleurenblind zijn en dat Cruijff zo nu en dan een domme uitspraak doet.

op 19 01 2013 at 13:00 schreef Tayfun Balçik:

@ Aaron, geen eigen islamitische jeugd. Wie moet er anders schoonmaken of taxichauffeur worden?

op 19 01 2013 at 15:04 schreef Bigpete:

Tayfum zeurt en Tayfun praat poep. Het barst bij Ajax van de allochtone jeugdspelers. De meeste zijn van Surinaamse afkomst maar er zit ook een Youssef Fennich bij de A1. Zonder de speler te kennen ga ik er maar even van uit dat hij Marokkaan is. Geen Turken nee. Noem mij even een aantal succesvolle Turkse spelers die in Europese topcompetities spelen. Ik kan alleen Özil(real Madrid) bedenken.

En wat heb je toch tegen Scandinaviërs?

op 19 01 2013 at 16:20 schreef Tayfun Balcik:

Uitzonderingen bevestigen de regel. En ja, ik hou van poep praten. Zie mij als een publieke aambei. We hebben het er niet graag over, maar het doet wel pijn!

Ik heb niks tegen Scandinaviers, ik heb wel wat tegen de hogere heren die allochtoons talent onbenut laten wegkwijnen in de getto’s van Amsterdam en Rotterdam. We geven hun alleen aandacht als ze autochtone grensrechters doodtrappen. Dan is het helaas te laat. Daarom praat ik poep.

op 19 01 2013 at 17:10 schreef Bigpete:

Je zegt allochtoons maar je bedoelt allahtoons, toch (PB houdt niet van die term, maar het maakt wel duidelijk waar het over gaat). Het stikt namelijk van het allochtone talent, maar Ajax let kennelijk niet voldoende op de religie van de desbetreffende spelertjes. Wat bedoel je nu eigenlijk? En ik krijg nog een lijstje van Turkse toppers van je…

op 19 01 2013 at 18:41 schreef Bastiaan:

Ach Tayfun, je weet dondersgoed dat er behoorlijk wat allochtone voetballers op het hoogste niveau acteren cq acteerden – en gekoesterd worden. Want ze zijn veel geld waard. (die perverse mensenhandel geldt net zozeer voor witte en bigroze profs als voor de gekleurden – voordat je daar weer over begint). Wat dacht je van Afellay, Maissetti, Mahir, Boulahrouz, Seedorf, Davids, Rijkaard, Winter, Gullit, Kluivert, noem maar op. Turkse namen kom je idd weinig tegen. Ik hoor wel eens dat Turken liever voor een goede opleiding en een zékere maatschappelijke carrière kiezen. Ook wat voor te zeggen toch?

op 19 01 2013 at 18:51 schreef Aaron:

Tayfun
Hoeveel uitzonderingen zijn er wel niet die de regels bevestigen? De werkelijkheid valt niet zo te simplificeren met indelingen als allochtoon/autochtoon en moslim/niet-moslim. Misschien dat dit artikel je wat inzicht geeft: http://www.ad.nl/ad/nl/1049/Oranje/article/detail/3312551/2012/09/07/Waarom-spelen-er-wel-Marokkanen-maar-geen-Turken-in-Oranje.dhtml

op 19 01 2013 at 19:02 schreef Bertje:

@ tayfun

De Hoge Heren die onze jongens laten wegkwijnen van Es, daarom stempt de tegen-partij.
Kom op zeg……
Ongelooflijke Nederlander dat je er bent.

op 19 01 2013 at 21:06 schreef Turken stinken niet:

Nuri Sahin, Emre Belözoglu, Arda Turan, Mevlüt Erdinç, Mehmet Ekici, Kerim Frei, Tunay Torun, Sercan Sararer…

op 20 01 2013 at 08:17 schreef Bigpete:

Een aantal van deze jongens is inderdaad in dienst van gerenommeerde clubs, al lijkt het me dat de meesten bankwarmers zijn anders waren de namen wel bekende geweest. Wel typisch dat (bijna)al deze spelers in Duitsland geboren zijn en dus ook een Duitse jeugdopleiding hebben doorlopen. Kennelijk is de jeugdopleiding in Turkije zelf niet zodanig dat die topspelers aflevert. En Tayfun maar zeuren over Ajax…

op 20 01 2013 at 09:43 schreef Tayfun Balçik:

@ Bigpete, wellicht krijgt Ajax te veel boze reacties uit Israël als ze moslims laten voetballen bij Ajax.

@ Bastiaan, welke maatschappelijke carrière na je opleiding, heb je de werkloosheidcijfers onder allochtonen niet gezien? En dat nog voor baantjes in de schoonmaak- of beveiligingssector. Een allochtoon die hogerop wil komen is een allochtoon die zijn plaats niet kent in een etnisch hiërarchische samenleving als de Nederlandse.

@ Aaron, als de werkelijkheid niet zo te simplificeren valt, waarom zijn alle Nederlanders dan uit Amsterdam-West gevlucht? Waarom zie ik alleen maar ongeletterde allochtonen om me heen? Deze structuren zijn reëel en iedereen die het tegendeel beweert vermijd het probleem als de pest, natuurlijk totdat er een allochtoon in de fout is gegaan. Dan zijn we er als de kippen bij om alle opgekropte gif in onze onderbuik over alle moslims te gieten.

@ Bertje, dank.

op 20 01 2013 at 10:40 schreef Erol:

@Tayfun, ik voel soms veel voor de argumenten die je oppert maar je zoekt het teveel in het probleem en te weinig in de oplossing. en je verhaal over gebrek aan Turken bij Ajax snijdt helemaal geen hout, er zitten erg veel allochtone spelers in de jeugdteams. zou het niet kunnen dat ZIJ vinden dat ze beter zijn i.p.v. dat het de trainer is die dat zou moeten vinden? Gevolg is dat ze te vroeg weggaan en wegkwijnen in “hun” eigen competities omdat dit arrogante gedrag “daar” niet wordt geaccepteerd. e.e.a. heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat dit soort spelers veel te vroeg voor veel te veel geld naar middelmatige temas in bijvoorbeeld Turkije gaan en het daar dan niet kunnen waarmaken, ze er dan achter komen dat de trainer in NL wellicht gelijk had maar dat zullen ze nooit toegeven dus spelen zij de racisme kaart door te zeggen dat ze geen kans gehad hebben. voorbeelden te over lijkt mij, toch? Heel recent nog Yener Arica die besloot Ajax te verlaten voor Kayserispor terwijl hij aanvoerder was van jong ajax. alleen maar omdat hij dit jaar nog niet werd overgeheveld naar Ajax 1. Had hij nog een jaartje gebleven had hij wellicht naar de subtop van Europa gekunt maar ja…

op 20 01 2013 at 10:42 schreef Erol:

Yener Arica kan gelukkig nog altijd zeggen dat hij van die arische Frank de Boer geen kans gehad heeft omdat hij turk en allochtoon was. toch Tayfun?

op 20 01 2013 at 11:20 schreef Erol:

De “bottom line” is dat als je jezelf 1-0 achter zet terwijl je eigenlijk met 1-0 voor staat dan zet je jezelf niet alleen buitenspel maar doe je ook nog eens jezelf jammerlijk tekort. Dan begin je de wedstrijd verkeerd en speel je tegen jezelf i.p.v tegen je tegenstander, maar ook dat is een heel bewuste keuze. stop de geslagen hond uit te hangen en kijk naar je eigen kracht en haal het beste uit jezelf, EN ELKAAR!

op 20 01 2013 at 11:34 schreef Tayfun Balçik:

@ Erol, de meeste voetballers zijn arrogante mensen die denken dat alle planeten niet om de zon, maar om hun draaien. Dat is niet iets specifiek Turks.

Wat betreft Ajax, ik constateer alleen maar de feiten. Ik kijk naar Ajax en zie alleen maar geïmporteerde middelmatige spelers, terwijl ‘onze jongens’ naar Turkije vertrekken. Waar ze, zoals je terecht zegt, te vaak teleurgesteld raken, hetgeen eigenlijk symbool staat voor onze levens. Een buitenlander hier en daar.

Ik heb niet gesuggereerd dat Frank de Boer een racist is, maar ik denk wel dat Wilders erg trots op je zou zijn met zo’n ‘nuchtere’ analyse van het probleem dat Ajax heeft met zijn eigen moslimjeugd.

op 20 01 2013 at 11:56 schreef Erol:

@ Tayfun, het interesseert me niets of die clown trots op me is of niet. ik ben wel trots op het feit dat je mijn analyse als “nuchter” bestempeld, je geeft eigenlijk zelf al het antwoord. een jongen als Eriksen die jij middelmatig noemt heeft al 10 keer de kans gehad om te verkassen. Hij kiest er bewust voor om te blijven, zichzelf nog meer te ontwikkelen en dan de stap te maken naar de echte top. het verschil zit hem erin dat deze jongen begeleid word door mensen met gezond verstand en niet door mensen die gedreven zijn door onderbuikgevoelens en miderwaardigheidscomplexen. de druk op jonge turkse voetballer wordt hun opgelegd door hun omgeving, hun “vrienden”, door self proclaimed zakenwaarnemers die natuurlijk alleen maar het belang van deze speler in gedachten hebben wanneer zij hen onderbrengen bij een eerste divisie ploeg in Turkije. ik geloof niet dat ajax een probleem heeft mijn “zijn” moslimjeugd, denk eerder dat deze moslimjeugd een probleem heeft met zichzelf.

op 20 01 2013 at 12:02 schreef Bigpete:

Nee Tayfun je constateert geen feiten, je ziet de werkelijkheid die jou niet bevalt en projecteert daar vervolgens allerlei bizarre complottheorieën op…

Je hebt meerdere malen gesuggereerd dat ze bij Ajax geen moslims willen (omdat het een Jodenclub is?) wat bewezen niet waar is. De boze reacties uit Israël zijn een grapje hoop ik, anders ben je wel erg diep gezonken.

op 20 01 2013 at 12:03 schreef Erol:

Er breken aan de lopende band spelers door in Nederland uit Afrika, Zuid Amerika, zelfs Azie. Spelers uit Afrika staan 3-0 achter Tayfun maar toch breken ze door. zij verschuilen zich niet achten een “moslimprobleem” bij de club of achter andere excuses. zij vechten voor hun plek en halen het beste in zichzelf naar boven, hebben allang geleerd niet te geloven in de sprookjes die mensen in hun omgeving vertellen maar werken hard vanuit hun eigen kracht om het te maken. dat is in de “echte” wereld niet anders. het echte probleem is dat wanneer je omringt bent met mensen die je constant vertellen dat je onrecht wordt aangedaan, je vanzelf in dat onrecht gaat geloven. terwijl juist JIJ dat kunt ombuigen.

op 20 01 2013 at 14:12 schreef Bertje:

Van allochtoon naar moslim(jeugd)
Interessante sprongen maakt Tayfn, Wilders zou trots op je wezen joh!

op 20 01 2013 at 14:32 schreef Tayfun Balçik:

@ Erol, wie heeft er een minderwaardigheidscomplex als je al die Turken reduceert tot irrationele wezens die zich alleen maar zouden laten leiden door onderbuikgevoelens? In mijn studententijd werd ik een keer aangesproken op de grammaticale fouten die ik had gemaakt. De professor zei dat het een goed idee was om je essay altijd eerst door je ouders ‘of door een oom die altijd de krant leest’ te laten checken. Hoe wereldvreemd ben je dan als professor? Maar goed, het was dan ook niet de bedoeling dat we zouden studeren en onze plekken zouden opeisen in de samenleving. Dan ben je immers een ondankbare allochtoon.

De moslimjeugd een probleem met zichzelf? In welke grot heb jij de laatste 10 jaar geleefd? Zie je de haat niet die de PVV tentoonspreidt, hoe we in de media een schuldgevoel worden aangepraat? Die VVD mantra’s van ‘eigen verantwoordelijkheid’ gaan er bij mij echt niet in. Hoe hoger je komt, hoe blanker het wordt.

O mijn god, breek mij de bek niet open over Afrikaanse spelers. Je ziet alleen maar de spelers die doorbreken. In Bram Vermeulen’s fantastische documentaire ‘In Turkije’ zie je met wat voor pijn dat gepaard gaat. Een moderne vorm van slavernij!

op 20 01 2013 at 16:10 schreef Bastiaan:

Ik zei het al, dat je hoog opgeleid bent, Tayfun. Kap dan verdomme met die mantra’s van ‘ondankbare allochtoon’ en ‘hoe hoger je komt, hoe blanker het wordt’. Logenstraf die zogenaamde wetmatigheden, zoals Hassnae, Suna, Aboutaleb en zoveel anderen ook gedaan hebben. Natuurlijk blijf je knokken tegen dom racisme en bigroze xenofobie, maar intussen maak je wel een statement en ben je een rolmodel voor zoveel anderen die dat duwtje in de rug nodig hebben.

op 20 01 2013 at 16:32 schreef Erol:

@ Bastiaan Thumbs up!

@ Tayfun je zult verrast zijn als je wist in welke “grot” ik de laatste 10 jaar gezeten heb, maar dat terzijde. je blijft vervallen in het dogma van de kansarme terwijl je juist alle capaciteiten bezit om het tegendeel te bewijzen. er zijn er genoeg die het wel halen, denk je dat zij het maken door in een hoekje te gaan zitten zichzelf zielig te vinden? kom op man, “get real!”. je blijft zoeken naar excuses voor een theorie die geen hout snijdt. PS ondertussen heeft die “middelmatige” deen wel de winst voor Ajax binnengehaald. :)

op 20 01 2013 at 16:42 schreef Bigpete:

Ondertussen hebben de “middelmatige” Denen wel weer die club uit 010 afgeslacht… Doen ze toch iets goed. Je wordt niet zomaar 2 jaar achtereen landskampioen.

op 20 01 2013 at 18:12 schreef Tayfun Balcik:

@ Ik heb het niet over mezelf. Als ik spreek, spreek ik inderdaad voor al die kansarme allochtonen die bij racistische media zoals Geenstijl, Pownews dagelijks worden uitgelachen. Al die onmondige allochtonen waar jij je zo hartstochtelijk tegen afzet en vertrapt om jezelf in de schijnwerpers te zetten. Je bent zeker niet de enige: Anouar el Haji, Said el Haji, Ahmed ‘lokjood’ Marcouch, Ahmed Aboutaleb en Suna Floret. Allemaal zogenaamde ‘zelfkritische’ allochtonen die hun afkomst verloochenen en vergeten om echt kritisch te zijn, waarschijnlijk omdat ze bang zijn om hun baan te verliezen die ze nota bene deels aan hun afkomst te danken hebben.

Ik ben niet verrast. Als Feyenoord al dat allochtoons talent onbenut laat liggen, dan wordt het de volgende keer weer 10-0.

op 20 01 2013 at 18:25 schreef Turken stinken niet:

Gezegende gast
Werk hard en zeur vooral niet
Jij bent hier welkom

op 20 01 2013 at 19:07 schreef Erol:

ik heb geen idee tegen wie je laatste post gericht was, of ik ben even helemaal de weg kwijt op deze blog… nogmaals, je hebt geen idee in welke “grot” ik gezeten heb de laatste 10 jaar noch weet je iets over mijn achtergrond dus ik zou willen voorstellen de zaken inhoudelijk te houden en ons te concentreren op het artikel hierboven, dit is een beerput die u niet open wilt trekken meneer Tayfun.

op 20 01 2013 at 20:00 schreef Bastiaan:

Thanx Erol. Wat Tayfun betreft, I give up. Die blijft maar het half lege glas kijken ipv het half volle.

op 20 01 2013 at 20:06 schreef Tayfun Balcik:

Het was voor jou bedoeld, meneer Erol. Ik houd het zakelijk. Als je mij onder de gordel slaat, dan kan je hem terug verwachten.

op 20 01 2013 at 20:36 schreef Erol:

@ Tayfun, als jij je mening spiegelt aan media als Geenstijl en Powned zul je jezelf nog eens achter je jihadistische oortjes moeten krabben vriend. nogmaals ik heb in geen van mijn post ook maar iets geopperd dat kan worden geclassificeerd als “onder de gordel” zet mijn stellingen open uiteen zoals je kunt zien. ik bedien mij ook niet van rethoriek als “lokjood” nog noem ik de voetbalclub Ajax een Zionistsch moslimhatend bolwerk. dit zijn allen zaken ontsproten uit jouw brein, niet de mijne.
maar als jij de geslagen hond wil blijven uithangen, Be my guest! nogmaals heb alle posts nog eens doorgelezen en heb de “onder de gordel” factor niet kunnen vinden, dus verklaar je nader A.U.B.

op 20 01 2013 at 21:24 schreef Rehsinup:

@tayfun.

Het is typisch, dat als een allochtoon iets te melden heeft over zijn eigen ervaringen in de omgang met soortgenoten, als de meneer “abject en infaam” of te wel Grote Piet en anderen zoals botte hund en zijn kleine nichtje Aaron.

Ze altijd in teamverband komen vertellen dat je niet moet aanstellen want zoiets gebeurd niet in ons Nederland.
Of nog erger; “ja ,maar dat is alleen maar je eigen beleving.
Alsof ze zelf getuige waren van het incident dat je benoemt.
Mogelijk hebben ze een kristallen bol, anders zijn ze gewoon hooghartig.

Een leugenaar heeft in de praktijk toch wel een goed geheugen nodig.
En dat ontberen ze nog wel eens.

Zum kotsen is het om te zien, dat ze als het hen uitkomt met figuren als Aboutaleh en Marcouch op de proppen komen.
En daar laat hen geheugen hen in de steek.

Degene die de discussie hier al enige tijd volgt, zal ongetwijfeld nog weten dat toen hier gediscuteerd werd over het beladen onderwerp “dubbele paspoort”.

Het dezelfde personen waren, die de grootste tegenstanders waren waren van een dubbele paspoort.
De argumenten waren dan, ja maar, je weet maar nooit, dubbele loyaliteit, vijfde colonne etc.

Deze grote democraten wilde

op 20 01 2013 at 21:25 schreef Bigpete:

Zeg Tayfun ben jij soms lid van de grijze wolven?
Hoe doe je dat, je afkomst verloochenen? Maak jij uit of iemand zich wel Turks of Marokkaans genoeg voelt of gedraagt?? Als het aan jou en types zoals jij ligt dan zijn jullie nazaten over 300 jaar nog steeds Turks, spreken ze Turks, doen ze Turks en hebben uiteraard de Turkse nationaliteit. Want anders verloochenen ze hun afkomst… Pfff

En ook Bij die club uit 010 barst het van de allochtonen, maar dat maakt jou niks uit, zolang de helft niet Turks is is het niet goed…
Je bent gewoon een ordinaire racist.

op 21 01 2013 at 01:07 schreef Tayfun Balcik:

@ Erol, ‘op 20 01 2013 at 10:42 schreef Erol:

Yener Arica kan gelukkig nog altijd zeggen dat hij van die arische Frank de Boer geen kans gehad heeft omdat hij turk en allochtoon was. toch Tayfun?’

En nu ben ik een ‘jihadist’,wat tegenwoordig trouwens in de mainstream media als vervanger wordt gebruikt voor de besmette term ’terrorist’. Ik zou maar gaan solliciteren bij de CIA, ze kunnen je goed gebruiken in de ‘War on Terror’.
Het inzetten van ‘lokjoden’ werd door Ahmed Marcouch voorgesteld om antisemitisme in islamitische wijken in Amsterdam te detecteren. Dus ik zou maar eerst mijn huiswerk doen, meneer Erol (zie link).
http://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/2010/6/Marcouch-wil-lokjoden-tegen-groeiend-antisemitisme-ELSEVIER268418W/
@ Bigpete, ik ben een burger van de Nederlandse staat, maar tegelijkertijd ook een ‘niet-westerse allochtoon’. Je afkomst verloochen – in het geval van allochtonen die hun positie mede te danken hebben aan hun afkomst – doe je door het vuile werk op te knappen voor de witte man. Marcouch is daar goed in, Aboutaleb ook. Dus dan moet je denken aan je eigen kinderen te benoemen als ‘Marokkaans tuig’, in de Tweede Kamer niksen terwijl de PVV haat zaait

op 21 01 2013 at 10:14 schreef Bigpete:

Dus als Marokkaans politicus mag je Marokkaanse jeugdbendes geen tuig nomen want dan verloochen je je afkomst?? Als ik jou was zou ik hulp zoeken voor het te laat is of emigreren naar Turkije. In alles wat jij schrijft klinkt de haat tegen onze maatschappij door. Wat doe je hier nog?

op 21 01 2013 at 11:05 schreef Tayfun Balçik:

Hij mag die rotjochies noemen wat hij wil, maar je hoeft niet op mijn sympathie te rekenen als je andere dingen niet aan de kaak stelt: de fundamentele ongelijkheidssituatie in Nederland die ten grondslag ligt aan het geweld aan de onderkant van de samenleving. Daar hoor je hem niet over. Maar ik ben niet verrast. Wat kan je verwachten van een voormalige politieagent? Die zien alleen maar Marokkaanse criminelen op straat. Ik was er bij toen de vlam in de pan sloeg in 1998. Hoe de politie de oorlog verklaarde tegen alle bewoners van Slotervaart-Overtoomse veld, terwijl we daar vreedzaam aan het demonstreren waren tegen excessief politiegeweld.

op 21 01 2013 at 11:06 schreef leo schmit:

Interessante discussie:’Als je je anders gaat gedragen, word je ook anders behandeld. Simpel.’

Is het echt zo simpel in een groepssituatie waarin vooroordelen over en weer bestaan? Ik geloof er niks van.

op 21 01 2013 at 12:10 schreef Aaron:

@tayfun
Je snapt toch wel dat er een dunne lijn is tussen mensen die werkelijk vanwege hun sociale klasse in een uitzichtloze positie zitten en mensen die hun gedrag excuseren met zieligheidstheorieen over hun afkomst?
Ik heb met genoeg slimme Marokkanen op school gezeten en een deel heeft gewoon z’n toekomst verprutst door te kiezen voor ‘de straat’ en de studieboeken aan de kant te leggen. Als je ervoor kiest om je als tuig te gedragen, moet je niet vreemd opkijken als je later zo genoemd wordt.
Als ik als blanke tokkies in Amsterdam Noord of kampers tuig noem verloochen ik dan ook mijn afkomst?

op 21 01 2013 at 13:31 schreef Sasha berkman:

Bigpete: die haat tegen deze maatschappij is heel gezond.Het racisme waar ook jij je, samen met White Power demonstratiebuddies, aan schuldig maken is werkelijk zum kotsen. De ruimte die er hier ten lande is voor halve nazis als Geert Wilders is ziekelijk.

op 21 01 2013 at 14:46 schreef Tayfun Balçik:

@ Aaron, als je jezelf beter voelt door zo af te geven op je medemens (die door de omstandigheden is veroordeeld tot zo’n leven), dan moet je dat vooral doen. Maar dan ontstaat voor mij wel het recht om de oordeler te veroordelen. Ik ben tegen het afgezaagde idee dat ‘iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden’. De wereld is niet vrij, gelijk of broederlijk. Als ik dan toch had mogen kiezen over mijn leven, dan zou ik zeker niet hebben gekozen om een Turk of Marokkaan in Nederland te zijn. Maar aangezien ik niet de keuze heb gehad, dan ben jij als autochtoon, ‘de eigenaar van Nederland’, verplicht om te luisteren naar de woorden die uit mijn stinkende Turkse bek komen.

op 21 01 2013 at 15:55 schreef Sasha berkman:

Onbegrijpelijk dat mensen die hier in dit land uit de kut van een blanke moeder zijn gevallen denken dat anderen die in dit zelfde land geboren zijn uit de kut van een niet blanke moeder minder zijn en dat je die mensen ongeneerd kunt becritiseren maar als het andersom gebeurt boos van de toren blazen.

op 21 01 2013 at 16:16 schreef Erol:

@ Tayfun, Je begint zo langzamerhand een karikatuur van jezelf te worden. stop met janken en maak er iets van zou ik zeggen. kansarm geboren worden is inderdaad geen keuze, daar heb je helemaal gelijk in, kansarm blijven daarentegen is WEL een keuze, en die heb jij zo te zien zeker benut. dus stop al die talenten nu eens in de voole kant van het glas i.p.v. te blijven janken over het lege gedeelte. je bent echt niet de enige in deze wereld die het weleens moeilijk gehad heeft hoor.

op 21 01 2013 at 17:08 schreef Sasha berkman:

Erol, maar jij als Blanke hebt het zeker gemakkelijker gehad. En dat is ziek!

op 21 01 2013 at 17:31 schreef Bastiaan:

Jammer dat Suna buiten deze discussie blijft. Ik zou haar graag zien reageren op Tayfun.

op 21 01 2013 at 18:07 schreef Tayfun Balcik:

@ Erol, ik ben inderdaad niet de enige: http://nos.nl/artikel/395417-meer-allochtone-jongeren-werkloos.html

op 21 01 2013 at 18:11 schreef Sasha Berkman:

Bastiaan dat lijkt je wel wat 2 “allochtonen” die ruzie met elkaar maken?

op 21 01 2013 at 18:47 schreef Bastiaan:

Nee, Sasha. Die met elkaar in discussie gaan.

op 21 01 2013 at 19:00 schreef Turken stinken niet:

Ik kan me herinneren dat Bigpete aan het klagen was over hoe hij financieel niet in staat was in een buurt te wonen zonder allochtonen. Misschien kan Erol aan Bigpete uitleggen waar hij een foute keuze heeft gemaakt.
Volgens Erol kunnen buitenlanders het beste uit elkaar halen door elkaar te bashen. Dat is de correcte keuze. Gemiddeld korter leven, een slechte fysieke en mentale gezondheid, een laag loon, institutionele racisme, een hoge kans op detentie en structurele werkloosheid zijn allemaal slechte keuzes. Als allochtoon heb je in Nederland meer aan een dikke huid dan aan vlotte hersenen.

op 21 01 2013 at 20:29 schreef Sasha Berkman:

Sabastiaan:Hoezo speciaal hun? Echt niet omdat je dan een “allochtonen fight” hebt? Heel vermakelijk enzo en waaruit jij dan een winnaar kunt kiezen?
Reageer zelf eens inhoudelijk zou ik zeggen.

op 21 01 2013 at 20:59 schreef Bastiaan:

Sasha, probeer de dingen niet op de spits te drijven. Ik ben nog niet zo lang op FN, maar ik heb jouw gestook van nazi versus gutmensch allang door hoor. Vijanden zoeken doe je maar op een open PVV-dag.

op 21 01 2013 at 22:12 schreef Bigpete:

Misschien is het handig wanneer Erol even verteld wat zijn etnische achtergrond is. Om te weten vanuit welk perspectief hij de dingen ziet.

op 21 01 2013 at 23:49 schreef Sasha Berkman:

Sasha, probeer de dingen niet op de spits te drijven. Ik ben nog niet zo lang op FN, maar ik heb jouw gestook van nazi versus gutmensch allang door hoor. Vijanden zoeken doe je maar op een open PVV-dag.

proof of the pudding is a lot to ask i presume?

op 23 01 2013 at 10:42 schreef Tink:

Gewoon dat hele mannenvoetbal afschaffen. Bij vrouwenvoetbal hoor je nooit over dit soort excessen. Voetbal is oorlog, letterlijk. Mannen in de testosteronleeftijd hun eer laten verdedigen. Dat geeft bakken met ellende. En die ellende is niet wit, zwart, geel of bruin. Die ellende is man. Verbieden die handel.

op 25 01 2013 at 08:10 schreef You On A Gin:

@ Tink
Helemaal. Mannen zouden hun lul eraf moeten knippen en aan een touwtje om hun nek moeten hangen.

op 25 01 2013 at 12:18 schreef Bastiaan:

“Mannen zouden hun lul eraf moeten knippen en aan een touwtje om hun nek moeten hangen”

Zou dat niet lullig staan, You On A Gin?

op 25 01 2013 at 21:45 schreef Sasha Berkman:

Joden en Moslims besnijden hun mannelijke kinderen. In Cannada wordt iedereen die in een ziekenhuis geboren word ook routinematig besneden las ik op het grote internet.

Wat hebben die Canadezen met Joden en Moslims? Ik las ook dat ze een quota voor Katholieken hante(e)r(d)en.

Op zich heel gezond denk ik.
Joden en moslims zijn welkom! Christenen liever niet.

grappig

op 25 01 2013 at 21:49 schreef Sasha Berkman:

met “iedereen” bedoel ik “ieder jongetje”.
Sorry.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS