Home » Archief » Beschaving


[27.07.2012]

Beschaving

Peter Breedveld


Foto: Hiroyo Kaneko

Onder één van mijn reisverslagen uit Shanghai zitten een paar types te zeiken omdat ik durfde te suggereren dat Chinezen beschaafder zijn dan Nederlanders. In Shanghai zie je vrouwen namelijk midden in de nacht alleen door donkere steegjes lopen, zonder enige vrees te worden aangerand of beroofd. En hoppa, meteen worden alle misstanden in China afgerateld: gedwongen abortus, doodstraf, de behandeling van gehandicapten, het ontbreken van sociale voorzieningen, vervolging van dissidenten en misschien nog wel het ergste van alles: dierenleed. Een Nederlander vindt niks zo erg als dierenleed. In andermans land.

Je kunt er de klok op gelijk zetten: zodra je kritiek hebt op Nederland, of op de ‘superieure’ Westerse beschaving, komen de opgewonden boze blanke kereltjes uit hun bedstee gesprongen met hun j’accuses aan het adres van het Grote Boze Buitenland. Er kan en mag geen land beter zijn dan het vrije, tolerante, veilige, nobele Nederland.

Het is natuurlijk waar, de Chinese overheid heeft niet zoveel op met de universele mensenrechten en honden stoppen ze in China in veel te kleine kooitjes. Dat neemt niet weg dat ik me ’s nachts in Shanghai veiliger voel dan in mijn eigen stad. Want ondanks die mooie sociale voorzieningen in Nederland, en dat we hier geen doodstraf hebben en er Kamervragen worden gesteld als het hete zomerweer een hond noodlottig is geworden, hoef je op straat maar iemand verkeerd aan te kijken en hij kickbokst je zo naar de eeuwige jachtvelden.

Dus wat heb je dan aan die beschaafde wetten, als je voor het minste of geringste al een mes in je donder kunt krijgen? Als je medeweggebruikers je van de weg proberen te duwen, je in de trein voor smerige kankerhond wordt uitgescholden als je vraagt of meneer misschien genegen is zijn tas van de zitplaats naast hem weg te halen en ik maak je dood, gast, je hebt vandaag de verkeerde tegenover je, vuile bloedmongool.

In China leven de mensen in een dictatuur, die van hun overheid. Maar in Nederland leven we ook in een dictatuur. Die van onze medeburgers. In Amsterdam moet je als vrouw ’s nachts niet in een sexy jurkje door een donker straatje gaan lopen. In de tram moet je net doen of je de hooligans, die de andere passagiers terroriseren en de zitbanken vandaliseren, niet ziet. Met de taxichauffeur kun je maar beter geen discussie beginnen over de exorbitant hoge prijs. Het is hier erger dan in Mad Max 1, 2 en 3 bij elkaar.

Op straat scheldt iedereen elkaar uit voor kankerlijer, steken fietsers hun vingers op naar opgefokte automobilisten die ze daarop klemrijden en een knal voor hun harses geven. Had je wat? Had je een grote bek, kankerhond? Kijk voor je, mongool.

In Shanghai bewegen drommen mensen zich door smalle straatjes heen, er baant zich iemand op een scooter een weg door de massa, niemand die kwaad wordt, of zelfs maar geïrriteerd raakt. Mensen verdragen elkaar. Ze duwen je aan de kant, maar het is niet agressief bedoeld. Niemand neemt aanstoot. Chinezen vinden het niet erg om de weinige ruimte te moeten delen met andere mensen. De wereld is van iedereen.

En dissidenten? Laat me niet lachen. Maak een grap over PVV’ers en je krijgt in Nederland het rapaille achter je aan, met hun hufteromroep en hun fascistoïde gedachtenpolitie, GeenStijl en De Telegraaf. Mensenlevens worden in Nederland kapotgemaakt omdat ze ervan verdacht worden links te zijn. Dissidenten worden hier (misschien) (niet meer) vervolgd door de overheid, maar door De Telegraaf en haar lezers.

In weerwil van de Dierenpartij en die Limburgse Ridder met het Afzichtelijke Gelaat komen hier nog steeds miljoenen varkens en kippen op een afschuwelijke manier aan hun einde. Na een ondraaglijk, hels bestaan. Ga nou niet naar China staan wijzen, veeg eerst je eigen stoepje schoon.

Nederlanders moeten niet denken dat ze beter zijn dan Chinezen omdat hun overheid voorlichtingsavonden voor de omwonenden organiseert voordat ze de lantaarnpalen gaat vervangen. Waarschijnlijk bent u, lezer, er zo eentje die het verdomt om in de tram op te staan voor een bejaarde man of zwangere vrouw.

Dáár zit je beschaving, niet in een artikel 19-procedure. Bloedmongool.

Laat uw waardering voor deze site (en daarmee voor de strijd voor de vrije meningsuiting) blijken met een kleine donatie (of een grote!) via Paypal of met een storting op rekeningnummer 39 34 44 961 (Rabobank Rijswijk) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.




Peter Breedveld, 27.07.2012 @ 00:04

[Home]
 

74 Reacties

op 27 07 2012 at 00:39 schreef MNb:

“Mensen verdragen elkaar.”
Elders wel. In Nederland niet. Al zijn er vast nog wel een paar gebieden in de wereld aan te wijzen.

De belangrijkste sport – het belangrijkste cultuurverschijnsel in Nederland is voetbal. Dat ging dik 50 jaar geleden zo:

http://www.youtube.com/watch?v=0nGBten6Bls

Let op de dranghekken – of liever, het gebrek daaraan.

op 27 07 2012 at 01:07 schreef Jona:

“de Limburgse Ridder met het Afzichtelijke Gelaat”

Even een reactie, alleen maar om te laten merken dat ik ‘m snap en leuk vindt. Ik wil zijn naam ook even niet herinneren.

op 27 07 2012 at 01:23 schreef pius:

De notie van een superieure cultuur word vaak om zeep geholpen door diegenen die hem propageren.

Al zijn er grenzen uiteraard.

op 27 07 2012 at 01:28 schreef Sasha Berkman:

Nederlanders… Het minderwaardigste volk op aarde.
Bloeddrinkers

op 27 07 2012 at 02:50 schreef Aaron:

Zijn Chinezen gewoon niet ontzettend stabiele persoonlijkheden, onverstoorbaar op weg naar hun langetermijndoelen?
Ik heb jaren bij een Chinees Indisch restaurant gewerkt. De honderdste “met witte lijst”, “glapje”, “sambabij”, “poepchinees” en namaakspleetoog met de vingers werd nog steeds met een hartelijk gelach ontvangen. Geen seconde frustratie bij mijn Chinese collega’s. Dat onderscheid ze wel van de massa. Het gezeur van de autochtone Nederlander over elke futiliteit en het gewillige slachtofferschap en vingerwijzen van niet nader te benoemen etnische groepen staat inderdaad in schril contrast tot deze instelling
Ik vermoed altijd dat dit deels iets biologisch is, maar ik hoop dat iemand mij kan uitleggen dat ‘wij’ ons ook die instelling kunnen aanleren.

op 27 07 2012 at 05:29 schreef You On A Gin:

Nederlanders… Het minderwaardigste volk op aarde.
Bloeddrinkers

En dat had je gezegd over Duitsers wanneer je een Mof was geweest? Ja, hè.

op 27 07 2012 at 09:33 schreef Haes:

@Aaron
Heel goed geobserveerd. En weet je wat de reactie van die hufterige Nederlanders dan is, als je vertelt dat de Chinezen hun beledigingen zonder frustratie over zich heen laten komen?
Dan is dat geen beschaving, nee. Dan is dat hypocrisie, want “ze kunnen alleen maar aan geld verdienen denken en daarvoor laten ze dan ongegeneerd over zich heen lopen.” Zoiets.

op 27 07 2012 at 09:33 schreef Bigpete:

Ik ben zowel in China (talloze malen) als in Hong Kong en op Taiwan geweest. De manier waarop mensen met elkaar omgaan verschilt niet of nauwelijks. Dat heeft dus niks te maken met het politiek systeem waarin ze zijn opgegroeid maar alles met de cultuur. Een Chinees zal in het openbaar niet snel emoties tonen, dus of iemand beledigt is na het zoveelste domme grapje is aan de buitenkant niet te zien.

Wat me wel opviel is dat in (communistisch) China alles geld kost (toegang tot nationale parken, tempels etc) terwijl dat in het kapitalistische Taiwan juist meestal gratis is, inclusief het busvervoer in de nationale parken. Apart.

op 27 07 2012 at 09:36 schreef Slenteraar:

“in Nederland leven we ook in een dictatuur. Die van onze medeburgers.”

Kijk eens naar de betekenis van het (werk-)woord ‘moeten’.

1. behoefte hebben; verlangen, willen: wat moet je?
2. verplicht zijn tot
3. nodig zijn, horen: de voorraad moet weg
4. noodzakelijk geacht worden; onvermijdelijk zijn
5. mogen, believen: ik moet hem niet mag hem niet
6. vermoedelijk waar zijn: die man moet wel rijk zijn

7.(België) hoeven: u moet niet komen

Taal is een wonderlijk iets. Het kan al naar gelang zowel ge- als mis-bruikt worden. De ontwikkeling van onze taal is niet iets dat stilstaat maar is constant in beweging.

Door een bepaalde betekenis aan een woord te geven, of door een bepaalde emotionele lading eraan vast te koppelen, kunnen de verschillende betekenissen van zelfs 1 enkel woord een eigen leven gaan leiden.

Het woordje ‘moeten’ is een veel voorkomend woord in Nederland, en er zit veel emotionele lading aan vast. Als je dan vervolgens in de van Dale ziet dat het 7 verschillende definities kent dan weet je dat er iets mee aan de hand is.

Behoefte hebben aan of iets verlangen en verplicht zijn tot zijn twee uitersten die in hetzelfde woordje ‘moeten’ gevangen zitten. Vreemd.

op 27 07 2012 at 10:01 schreef babs:

Peter,
Ik vind dat je overdrijft. Eerlijk gezegd valt me elke keer dat ik in Nederland ben op hoe beschaafd men over het algemeen met elkaar om gaat. Ook in tram of trein.

op 27 07 2012 at 13:26 schreef Esther:

Feitelijk zijn alle mensen hufters. Waar ze ook vandaan komen. Droef maar waar.

op 27 07 2012 at 13:28 schreef vander F:

In Parijs huftert men ook door de straten en openbaar vervoer en niet een beetje ook, het viel zoonlief laatst echt op dat iedereen daar voordringt, niet wacht tot je eerst bent uitgestapt e.d., dat gaat in Nederland toch een stuk beschaafder.
Vorig weekeinde een middagje wezen fietsen door de stad en dat viel me niet tegen maar de gemiddelde automobilist houdt daar geen rekening met fietsers dus je moet heel goed uit je doppen kijken wil je niet in het ziekenhuis belanden.
(M’n lief woont daar dus ik ben daar zo vaak als ik maar kan)
Kwestie van jezelf in en uit de metro ellebogen anders kom je nergens.
De omgangsvormen in winkel, restaurant e.d. zijn dan wel weer een stuk beleefder, Nederland vind ik vooral in de taaltechnische omgang bot, hoe je soms aangesproken wordt in winkel en restaurant, verschrikkelijk.
Wat dat betreft vind ik Frankrijk een stuk prettiger dan Nederland, de grootste klacht die ik over ons land heb, na het absurde regeltjes fetisjisme, is het ongelofelijke klote klimaat, maar daar kun je als mens niets tegen doen, alleen verkassen als je het echt niet trekt.

op 27 07 2012 at 14:30 schreef msikma:

Als overtuigd atheïst is dit artikel en uiteenzetting van mijn favoriete bijbelcitaat, Mattheüs 7:3: “Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt?”

Voor mij is het een minimale morele voorwaarde dat je eerst kijkt naar je eigen misdaden voor je die van een ander ter bespreking stelt. Nu wil ik niet zeggen dat je nooit over een ander mag praten (integendeel, het is ook goed om buiten je eigen wereldje te kijken), maar wel dat je niet schijnheilig moet doen. Erken dat je zelf ook niet perfect bent, en maak observaties over anderen met een mate van bescheidenheid. Vertel anderen niet wat ze moeten doen als jij dat zelf ook weigert te doen.

op 27 07 2012 at 15:21 schreef Sabian:

Door de Breederiaanse krachttermen heen lezend moet ik bekennen ook meermaals meegemaakt te hebben dat nederlanders allergisch reageren op [overdreven?] enthousiaste verhalen over andere landen. Wat Peter beschrijft over de veiligheid in de chinese stad ervaar ik ook in noord amerika. Er zijn natuurlijk levensgevaarlijke wijken, ook in china, maar nederland heeft absoluut een ‘schijnveiligheid’. Als ik begin over de wellevendheid van de doorsnee amerikaan moet ik meteen horen dat ‘amerikanen de grootste massamoordenaars ter wereld zijn en dat ze de meeste armen hebben’ etcetc. Het simpele feit dat je in Denver je auto niet eens op slot hoeft te doen zegt kennelijk niets.

op 27 07 2012 at 15:28 schreef Mart:

@Slenteraar:

Kijk ook eens naar hoe een Nederlander omgaat met iemand die de normen van fatsoenlijke omgang overtreedt: men opent steevast met “U mag hier niet …”.

Niet “Ik heb er last van, mag het iets zachter?” of iets dergelijks, nee, meteen met het opgeheven vingertje een verbod opleggen.

Peter begaat een in mijn ogen hyperbool door de risico’s op extreem gewelddadige represailles te overdrijven (volgens zijn lijstje had ik al 100 keer dood moeten zijn), maar dat er aggressief gereageerd wordt op pogingen tot correctie komt omdat het 9 van de 10 keer geen vriendelijke correctie is, maar horkerig autoritair gedrag.

De gemiddelde Nederland is een hork, weet niet hoe hij fatsoenlijk horkerigheid moet corrigeren, en kan niet tegen kritiek.

On the gripping hand vind ik een mild aggressieve reactie tegen sommig gedrag absoluut te verdedigen.

op 27 07 2012 at 15:46 schreef Sasha Berkman:

YoaG: nee hoor. Duitsers zijn 1000 keer zo beschaafd als de doorsnee kaaskop. Geenstijl hebben ze daar ook niet. Dat kan alleen ontstaan in een land als Nederland waarin iedere verwende snotaap meent dat hij of zij alles op eigen kracht heeft bereikt en dat ze anderen de maat mogen nemen.

op 27 07 2012 at 16:56 schreef You On A Gin:

Ach, natürlich…
http://blog.zeit.de/stoerungsmelder/2012/07/18/rassismus-mob-und-flachenbrand-20-jahre-nach-rostock-lichtenhagen_9148

op 27 07 2012 at 18:32 schreef rooierakker:

Dus ook al is China een terreurstaat waar Peter Breedveld als staatsvijandige blogger allang in een strafkamp zat, China is beschaafder dan Nederland omdat er vrouwen in shanghai in korte rokjes lopen.

Wil je even aan de vrouwen die gedwongen abortussen ondergaan, de armen die als slaven worden behandeld, de boeren zonder rechten en de gehandicapten die onmenselijk behandelt worden gaan vertellen dat ze is even heel snel hun bek moeten houden omdat er in Shanghai vrouwen met korte rokjes rond lopen!

Peter Breedveld toont hiermee aan dat andere mensen hem geen fuck boeien. Dat de Chinezen elkaar als afval behandelen, wat zou het. Hij heeft er geen last van op zijn vakantie.

Ik herken me trouwens helemaal niet in het beeld dat hier van Nederland wordt geschetst. Dat Peter als boos blank mannetje het gedrag waar hij over klaagt zelf uitlokt lijkt me dan ook waarschijnlijker.

op 27 07 2012 at 21:23 schreef dewanand:

namaste Fnaakters,

Wieroe is nu hindoe filosoof geworden en vertelt het volgende:

Katten voerden nooit oorlogen, kenden geen slavernij, geen Hollands blank christelijk terrorisme, kennen geen hebzucht, vermoorden hun soortgenoten niet, eten weinig en zijn bescheiden.

Al deze eigenschappen missen de blanke Hollanders en daarom vindt Wieroe, mijn hollandse hindoe kat de beschaving van de katten superieur en volmaakt.

Wieroe jankt wel altijd met zijn grote bek net als elke Hollander omdat hij illegaal is in Nederland en geen bijstand mag krijgen. En ook dit heeft hij geleerd van de Hollandse kaaskoppen.

dewanand en Wieroe.

op 27 07 2012 at 21:41 schreef Kim Weters:

Ik weet niet waar Peter woont maar het is vast een plaats met een heleboel “cultuurverrijkers”.. Of tellen die niet mee als “Nederlanders”?

op 27 07 2012 at 21:51 schreef MNb:

Ja, VanderF, dat schrijft iedereen over Parijs. Nou ben ik een paar keer in spitsuur in de Parijse metro geweest toen ik de lange route van Moengo naar Amsterdam nam, wat dus een ritje Orly-Gare du Nord inhoudt. Zwaar beladen met koffers en handbagage, waaronder die van zoon en vriendin.
Nooit iets van Parijse hufterigheid meegemaakt. Nooit ellebogen hoeven gebruiken. Maar toegegeven, dat ging in Nederlandse treinen ook altijd goed. Zal dan wel aan onze charmante voorkomens liggen.

op 27 07 2012 at 23:06 schreef Peter:

Kim Weters meent dat het altijd allochtonen zijn, die de openbare ruimte onleefbaar maken. Maar nee, Kim, de aso’s zijn meestal blanke autochtonen.

op 27 07 2012 at 23:49 schreef You On A Gin:

Ligt er ook aan wat voor soort aso-gedrag je het meest opvalt.
Zo’n type als dit
http://www.dumpert.nl/mediabase/2238151/4a3fbf05/man_moet_wachten_op_openstaande_brug.html
is praktisch een archetype geworden. Je zult maar een Mocro zijn en elke kortzichtige Hollandse dombo die je tegenkomt denkt dat ‘hullie’ zich allemaal zo gedragen. Mensen die dat denken zijn er helaas genoeg. ‘Autochtone’ (*) aso’s zijn vaak wat meer sneaky i.p.v. dat ze de hersenloze inteelt aap recht in je smoel gaan uithangen. Weet niet wat ik vervelender vind. Neukfouten zoals in het filmpje zijn dat in ieder geval eerlijk en in het openbaar, dat dan weer wel.

(*) Stom woord want Marokkaanse Nederlanders vind ik óók autochtonen, en bovendien ben ik naar PVV-maatstaven zelf dan ook een allochtoon

op 28 07 2012 at 00:16 schreef rooierakker:

Waarschijnlijk heb je vaak problemen met etnische Nederlanders omdat je een hekel hebt aan dit volk.

Ik heb in de openbare ruimte vrijwel nooit problemen met asociaal gedrag, laatst een keertje dan met een schreeuwende Afrikaan in de trein.

op 28 07 2012 at 07:50 schreef Peter:

Tuurlijk, waarschijnlijk heb je daar problemen mee omdat je een smerige racist bent.

Ik heb het niet over mezelf, nincompoop. Ik heb het over de hele opgefokte teringbende die Nederland is. Dit gaat niet over ‘zwarten’, en ‘allochtonen’ en ‘Afrikanen’ en ‘cultuurverrijkers’. Dit gaat over het feit dat een vrouw alleen ’s nachts in Shanghai wel veilig is, en in Nederland niet.

Dat is ook mijn reactie op jou, Babs: als het zo zijn dat Nederlanders elkaar zo netjes bejegenen (en dat is niet zo): in Shanghai kan een vrouw alleen ’s nachts over straat, in Nederland kan jouw vrouw niet eens alleen overdag op café, zoals je onlangs zelf vertelde.

op 28 07 2012 at 09:33 schreef Hans Berenstein:

Ik ben toch liever dissident in Nederland dan in China. De tekenen van niet-beschaafd Nederland hierboven: de hufters (taxi-chauffeurs, scheldende proleten, Telegraaf, verkrachters). Hufters zijn niet een heel volk, net als dat een overheid of de Telegraaf dat niet zijn.

Ben het wel eens met het feit dat bij Chinezen beheersing beter ontwikkeld is, en dat is een prettige vorm van beschaving. Ben ik ook voor.

Terzijde.
En vrouwen lastig vallen op straat? Een groot punt van Peter. Beetje tricky argument wel, als ik de vrouwen die ik ken moet geloven. Niet echt een exclusief autochtoon fenomeen dat seksisme op straat. Ter illustratie (wel ontdekt via Telegraaf Media Groep alert, en het is in Brussel, maar goed. Dit komt via de NOS: http://nos.nl/op3/video/399225-femme-de-la-rue.html).

op 28 07 2012 at 10:06 schreef You On A Gin:

Had een tijd geleden wel vernomen dat het ook weer niet zo heel erg veilig is voor vrouwen, in (de voorsteden van) Shanghai. Dit heb ik vooralsnog erover gevonden:
http://app1.chinadaily.com.cn/star/history/00-01-04/c06-rope.html

Als je een écht lage rate van sex-crimes wil zien, moet je eens naar Japan kijken. En áls het gebeurt, dan zijn het meestal toch gaijin (buitenlanders; meaning, o.a. de Westerling (dus niet per sé alléén Nederlanders, hoor, lieve gefrustreerde Sasha).

op 28 07 2012 at 11:02 schreef Senga:

@Peter, “de hele opgefokte teringbende die Nederland is”. Wat doe je goed je best om dat te bewijzen.
En ik woon in NL en ik kan ’s nachts veilig over straat. Sorry dat dit niet past in jouw beeld van NL. Maar wacht, NL is tenslotte de dictatuur van onze medeburgers. Ik zal maar niet meer de straat op gaan ’s nachts. Bedankt daarvoor, medeburger Peter.
Je hebt gelijk dat we NL verhufterd, maar het zou dan wel leuk zijn om er misschien zelf niet aan mee te doen, he?

op 28 07 2012 at 13:08 schreef You On A Gin:

Klopt volgens mij, Senga – we zijn allemaal maar één mensje, maar we kunnen in ons eentje een wereld van verschil maken. En dan bedoel ik niet eens een lul die denkt dat die zich kan misdragen eens van een koude kermis laten thuiskomen, maar ook een goed gesprek (als je een insteek weet te vinden) kan wonderen doen.
Ik denk dat de meeste verbredingen van individuele wereldperspectieven vooral plaatsvinden bij kleurrijke ontmoetingen – of een verrassend gesprek uit onverwachte hoek.

Er ligt nog steeds een schone taak voor hulpverleners t.o.v. van die lui die voelen dat ze (vooral cultureel) tussen wal en schip vallen. Ik geloof nog steeds dat dit kan, hoewel ik me altijd heb verbaasd over mensen die hier zijn geboren en nog altijd geen fatsoenlijk Nederlands kunnen. Maar dat is inteelt, denk ik, en daar doe je helaas niets aan.

op 28 07 2012 at 13:41 schreef Senga:

Hoewel geen inteelt, heb ik mijn laatste zin wel verkloot, You On A Gin. Die moest zijn ‘Je hebt gelijk dat NL verhuftert..’
Alle één mensjes samen maken verschil.

op 28 07 2012 at 14:11 schreef You On A Gin:

@ Senga
Vele kleintjes maken een grote.
Kijk maar bijv. naar hoe Piet Hein het commando voerde over een missie die de gehele Spaanse armada zou verneuken. Allemaal kleine bootjes die het opnamen tegen en paar groten.
En mensen hebben nu helaas de lust verloren – of de cohesie die ons als één man (m/v) laat staan.

Aan de andere kant vind ik het extreem belangrijk dat ‘we’ de booschap overbrengen; dat moslims allemaal ‘fout’ zijn en dat de meesten met kritiek op voornoemde niet automatisch racist zijn.

En dat was mijn vervekende lap tekst weer voor deze maand, :)

op 28 07 2012 at 14:19 schreef Brenda van der Veer:

Het is niet mijn gewoonte om mijn arm in de anus van een blogger te steken als ik het met hem of haar eens ben. Virtueel rimmen behoort nu eenmaal niet tot het repertoire van mijn gebruiken. Zo klef. Nu maak ik een uitzondering.

Ja Peter, je hebt volkomen gelijk, in Nederland leef je in de dictatuur van de medeburgers. In mijn Amsterdamse tijd, ben blij dat ik weg ben uit die stad, durfde ik nauwelijks de straat op vanwege de alledaagse agressie die door de weggebruikers over mij heen werd gekotst. Had ik het lef om onbekenden te vertellen dat ik op de PvdA stem? Nee, natuurlijk niet! Geen zin om mij te laten afblaffen als een schurfige hond.

Hoe vaak moest ik het niet aanhoren dat de Nederlanders tot de meest gelukkige volkeren op aarde behoren? Statistisch significant. Dat geeft te denken. Zijn mensen pas echt gelukkig als zij anderen als een stuk vuil kunnen behandelen? In Nederland begint het daar op te lijken. Jammer.

op 28 07 2012 at 14:51 schreef Kim Weters:

Nee hoor, Peter. Ik woon zelf de driehoek Laakkwartier, Stationsbuurt en de Schilderswijk in Den Haag en werk in het Statenkwartier (als je dat wat zegt). En ik zal niet zeggen dat onze white trash zo beschaafd is maar de agressieve sfeer in mijn buurt wordt toch vooral veroorzaakt door de Noord-Afrikaanse jongeren en Antilliaanse would be gangsters. Bovendien is het zo dat veel allochtonen traditioneel geen enkele verantwoordelijkheid voelen voor de publieke ruimte (rotzooi op straat, verpaupering) en “vrijwilligerswerk” een vreemd begrip is (werk = geld). In “Chinatown” dat iets verder op ligt is de sfeer al heel anders. Als je nog verder richting kust gaat is het “witte gedeelte” van het Zeeheldenkwartier een oase van rust en opgeruimtheid terwijl het “cultuurgedeelte” altijd 1 puinhoop is. Ga je verder richting de nog “zwartere” Beeklaan (daar waar die juwelier is vermoord) dan is de sfeer al bijna onleefbaar.

op 28 07 2012 at 15:21 schreef Senga:

You On A Gin, moslims allemaal fout? Of is dit een kwestie van inteelt? ;)

Ik zag onlangs een interessante documentaire van Pieter Hilhorst, “Vrijheid, gelijkheid en broederschap”, waarin veel goede verklaringen werden gegeven voor de staat waarin wij ons heden ten dage in bevinden. Individualisme, consumentisme, keuzevrijheid en het geloof dat je zelf verantwoordelijk bent voor het succes in je leven (en dus ook als het fout gaat), nastreven van eigenbelang en niet belemmerd willen worden door anderen in jouw leven, waardoor ‘de ander’ als een bedreiging voor jouw eigenbelang beschouwd wordt, want die ander streeft ook zijn eigenbelang na. Dit creëert angst en wantrouwen tussen mensen etc etc. Kijk eens, zeer leerzaam!

op 28 07 2012 at 16:00 schreef Brenda van der Veer:

De zucht naar cohesie en een afkeer van individualisme. Zie hier het verlangen naar een Nederlandse identiteit. Niemand weet wat die identiteit inhoudt. Iedereen geeft een ander antwoord als je er naar vraagt. Maar het leidt wel tot een sociale druk waar je u tegen zegt. Een goed recept voor de Hollandse hufterigheid. Het non-conformisme is niet per definitie asociaal. Zoals het groepsdier niet altijd gelijk heeft. Wees dus krities en denk voor jezelf, vogel.

op 28 07 2012 at 18:02 schreef Senga:

Brenda van der Veer, sociale druk en hufterigheid. Maar die hufterigheid hebben we nu toch al. Daar gaat dit stuk over. Heb je om 14:19 uur niet gezegd dat Nederlanders anderen als vuil behandelen? En dan doe je de mogelijke verklaring daarvan af als ‘de zucht naar cohesie en een afkeer van individualisme’ en ‘het verlangen naar een Nederlandse identiteit’. Weet je dat zeker, of doe je nu zelf hufterig?

op 28 07 2012 at 18:18 schreef jos:

@ Kim

“Ik woon zelf de driehoek Laakkwartier, Stationsbuurt en de Schilderswijk.”

Wat moet ‘ n racist als jij dan ’n zwaar leven leiden zeg.

op 28 07 2012 at 19:08 schreef Edo:

Nou ik vind China erger.

op 28 07 2012 at 20:40 schreef leo schmit:

Wat betreft de Haagse wijken, ik heb drie jaar als overjarig student in the Paulus Potter straat gewoond die in die tijd geterroriseerd werd door Ma de N… en haar zonen. Lees ander Dickens over London, of ‘Knock on any door’ van (?..) in de VS. Alle steden hebben zo hun probleemwijken, zo ook Shanghai, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat over de tegenstelling bescaving en hufterigheid die op het eerste gezicht duidelijk ten voordele van de Chinezen lijkt uit te vallen.

Maar je kunt je afvragen of de ingehouden ‘beschaving’ van de Chinezen, onder bepaalde omstandigheden opeens kan worden losgelaten en in massaal geweld ontaard. Dit gebeurde bijvoorbeeld in Indonesia rond de jaren 65 en 66, met een half miljoen doden to gevolg, in zeer beschaafde gebieden, zoals Java en Bali.

Daartegenover kan de Nederlandse hufterigheid misschien als ventiel worden opgevat, waarmee erger wordt voorkomen.

Het is maar een veronderstelling.

op 28 07 2012 at 20:46 schreef Kim Weters:

op 28 07 2012 at 18:18 schreef jos:

Handig toch om het woord “racist” altijd in te kunnen zetten als Godwin. Lutser.

op 28 07 2012 at 20:58 schreef Kim Weters:

@jos:

En als ik het dan toch nog even inhoudelijk wil houden met zo’n domme schreeuwer zoals jij, beweer je soms dat de problemen in die wijken vooral veroorzaakt worden door witte mensen? Dacht het niet he?

op 28 07 2012 at 21:27 schreef Brenda van der Veer:

Beste Senga, denk je niet dat mensen hufterig gedrag van elkaar overnemen? En denk je ook niet dat hufterigheid dient om degene met een afwijkende mening de mond te snoeren?

Je schrijft over mensen, of hufters, die geloven in individualisme, consumentisme en eigen verantwoordelijkheid. Als die individuen hetzelfde denken en elkaar in hun meningen sterken, zijn het dan nog wel individuen of hebben we hier te maken met volgzame kuddedieren? De Van Dale definieert het woord individu als ‘ieder mens of persoon op zichzelf.’ Degene die jij als individualisten omschrijft, begrijpen naar mijn mening niet wat ‘een mens op zichzelf’ is, maar ze hameren anders denkenden met gemak het hoofd in. En dat doen ze het liefst in groepsverband, of anoniem, dat is zo lekker veilig.

op 28 07 2012 at 21:29 schreef MNb:

Mooi verhaal, Gin, totdat je met Piet Hein komt aanzetten. Die had namelijk 31 goed bewapende oorlogsschepen tot zijn beschikking toen hij de Spaanse zilvervloot van 21 schepen veroverde. Blijkbaar heb zelfs jij last van misplaatst nationalisme.

Leo: je beargumenteert iets over China mbv een voorbeeld uit Indonesië?! Kun je werkelijk niets beters bedenken? Zal ik het maar weer doen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Taiping-opstand

Niet dat je redenering daarmee direct valide wordt, maar je komt dan iig minder dom over.

op 28 07 2012 at 22:10 schreef rooierakker:

@leo schmit
Ook dat klopt niet Chinezen spugen voor je op straat en zijn in het algemeen erg onbeschoft, zelfs Peter merkte dit op. Of neem dat meisje dat overreden werd en de Chinezen er gewoon langs liepen. Daklozen, armen gehandicapten en andere zwakkeren worden er als afval behandeld, ook tot onsteltenis van veel Chinezen.

De timide oosterling is een orientaalse mythe.

op 28 07 2012 at 22:25 schreef Hans Berenstein:

@jos
Wat ben je aan het doen joh?

@leo
Heb zelf een keer de gevolgen gezien in Sulawesi (Makassar). Er kwam even wat onvrede uit en dat werd met veel geweld gebotvierd op…. Chinezen. Daar vielen niet alleen gewonden. Een dag later deed iedereen alsof er niks gebeurd was. De daar zeer gekoesterde beschaving is inderdaad niet absoluut.

op 29 07 2012 at 05:55 schreef Hennekam:

Als je beschaving relateerde aan het gedrag van mensen in de openbare ruimte, heeft Peter natuurlijk groot gelijk. Er is echter meer voor nodig om NL te overtreffen. Maar ook dat lukt . Als het gaat om individualiteit en de rechten daarop, daar scoren wij beter op. Weet iemand meer?

op 29 07 2012 at 08:11 schreef Arjan:

China is erg groot. En Nederland erg klein. Om dan op basis van een bezoek aan Shanghai te concluderen dat Chinezen beschaafder zijn dan Nederlanders lijkt mij ongegrond.

op 29 07 2012 at 09:08 schreef Senga:

@Brenda van der Veer. Ik denk dat mensen dat gedrag overnemen van elkaar, ja. Zo ‘individualistisch’ zijn we dus niet ;). En de vraag die jij stelt: zijn wij eigenlijk wel zo vrij of uniek als we denken dat we zijn, of zijn we gewoon kuddedieren? past daar ook bij. Mijn reactie was een samenvatting van wat in die documentaire aan bod kwam als een mogelijke verklaring waarom mensen tegenwoordig zo zijn. En ik vind die verklaring plausibel. Dat heeft nog niks te maken met mijn mening over mensen, individuen. Die mensen zijn wij.
Verder zeg je dat dat soort individuen andersdenkenden ‘afmaken’. De laatste weken ben ik op diverse websites geweest, die verschillende doelgroepen aanspreken en het valt me op dat op elke website waar je kan reageren ‘de ander’ verrot wordt gescholden. Ook hier. Wanneer niemand ooit de hand in eigen boezem steekt, kan je blijven klagen wat je wil over hufterigheid, maar dan doe je daar zelf natuurlijk ook gewoon aan mee. Dat is wat ik hier wilde aangeven.

op 29 07 2012 at 10:32 schreef jos:

@ Kim

Jij verklaart maatschappelijke verschijnselen en menselijk gedrag alleen maar vanuit de etnische afkomst van de betrokkenen, alsof niks anders bepalend is.

Als de Schilderswijk bevolkt werd door allochtonen die even rijk en hoogopgeleid waren als de mensen in het Statenkwartier dan zou het in de Schilderswijk ook netjes en rustig zijn. Maar nee, daar heb jij geen boodschap aan: sociaal-economische indicatoren zijn niet relevant, alleen iemands kleurtje verklaart waarom iemand troep op straat gooit of zijn kinderen slecht opvoed.

Iemand die niet verder kan kijken dan iemands afkomst en allerlei negatieve kenmerken koppelt aan die afkomst is gewoon een racist. Het is te gek voor woorden dat ik dat ook nog moet uitleggen en uitspellen.

Is dit inhoudelijk genoeg voor je ? En voordat je daarover gaat liggen zeiken: ik woon ook in Den Haag, in een zijstraat van die zogenaamd onleefbare Beeklaan van je.

op 29 07 2012 at 11:35 schreef Rob:

Nederlanders zijn prettig informeel en daar hou ik wel van, ik die in een land woon waar steile omgangsvormen de norm zijn. Ik ervaar de Italiaanse preoccupatie met titulatuur, beleefdheidsvormen en wat-je-niet-zomaar-zeggen-kan-op-straat als een enorme rem op de emancipatie van de mensen in dit land tot mondige burgers. De journalist die het Kamerlid steevast “eerbiedwaardige” moet noemen, verliest al een slag voor de strijd begonnen is. “U is een hork!” riep journalist Gad Lerner ooit tegen Berlusconi door de telefoon. Bizar.
Maar het informele van de Nederlander loopt ook uit de hand. Tussen journalisten en Kamerleden is veel te weinig afstand, ze zijn met elkaar vergroeid. Iedereen zegt alles wat hem voor de mond komt, op elk moment van de dag. Men lijkt geen aandrang te voelen om de eigen agressie in toom te houden – waar de gemiddelde Italiaan dat wel heeft, want hij wil geen brutta figura slaan of voor een tamarro (ong.: tokkie) worden versleten.
De informele Nederlander is doorgeschoten naar een “moet kunnen” mentaliteit en daarna een “omdat het kàn” mentaliteit.

op 29 07 2012 at 12:03 schreef Hans Berenstein:

@jos
Je punt is helder nu. Jammer dat je een ander in de hoek zet als racist, ook met deze uitleg.
Je punt kwam bij mij niet over, vanwege de stelligheid zonder achting. En dat komt weer omdat ik denk dat de Nederlandse hufterigheid samenhangt met rechten ontlenen aan gelijk denken te hebben. Volgens mij is een breed gedragen opvatting onder Nederlanders: hoe meer gelijk je hebt, hoe minder fatsoen je hoeft te tonen.
Misschien doe ik het het nu zelf ook wel..? Ik probeer erop te letten..

op 29 07 2012 at 12:53 schreef Senga:

@Hans Berenstein. Ik denk dat je een punt hebt. En aangezien iedereen denkt dat ie gelijk heeft, wordt het er allemaal niet beter op :).

op 29 07 2012 at 14:05 schreef MNb:

Leo is zo van de rel dat hij zijn reactie onder het verkeerde artikel heeft geplaatst.
“Ik kom hier voor de gezelligheid en het debat niet om voor dom uitgemaakt worden door een natuurkundedocent.”
Het is en blijft dom om een redenering tav China te illustreren met Indonesië.

“De Taiping heeft er echter niks mee te maken.”
Domheid leidt nog wel eens tot meer domheid.

“Beschaving als vernis en hufterigheid als ventiel”
Zo luidde de veronderstelling. Laat ik voor het gemak deze veronderstelling aannemen. Wil je aantonen dat China deze bevestigt, dan moet je met voorbeelden uit China komen – zoals de Taiping opstand.
Wil je aantonen dat Indonesië deze bevestigt, dan kun je de slachtpartijen begaan door Indonesiërs aanvoeren.
Overigens verklaar ik je niet voor dom, Leo, ik verklaar dat je in bovenstaande reactie domme dingen schrijft.
Beweren dat Chinese beleefdheid hetzelfde is als Indonesische beleefdheid is ook al dom. De twee landen hebben minder gemeen dan Nederland en Griekenland.
Jij beargumenteert de Nederlandse tolerantie (of het gebrek eraan) met voorbeelden uit Griekenland. Dat is dom. Dom. Dom. Je hoeft geen natuurkundeleraar te zijn om dat in te zien.

op 29 07 2012 at 14:11 schreef rooierakker:

@jos
Er is laatst een onderzoek gedaan dat aantoonde dat juist rijke hoogopgeleiden asocialer zijn.

De etnische groep waar een persoon uit afkomstig is en zich in bevind is trouwens een sociaal economische factor.

@rob
Ik vind openheid belangerijker dan oppervlakkige beleefdheid.

op 29 07 2012 at 14:21 schreef Peter:

Je begint over de verhuftering van de openbare ruimte in Nederland, en een aantal grote denkers wil het alleen maar over Afrikanen hebben. En dan janken dat ze ‘racist’ worden genoemd.

Maar wie meteen weer over Afrikanen begint als het om een fenomeen in Nederland gaat, die ís racist.

In Shanghai is het veilig, in Nederland niet. Dat ene Senga zich veilig op straat voelt, zegt niet zoveel. Het gaat om de misdaadcijfers. Vergelijk ze maar.

In Shanghai is de openbare ruimte niet verhufterd. Niet door Chinezen, niet door Afrikanen, niet door blanken.

In Nederland is de openbare ruimte verhufterd. Soms is de hufter van Afrikaanse afkomst, soms ook niet. Maar dat is niet belangrijk. Belangrijk is dat een vrouw in Shanghai ’s nachts op straat een stuk veiliger is dan in Nederland.

En dat je graag dissident in Nederland zou zijn zeg je alleen als De Telegraaf Media Groep je niet uit alle macht werkloos probeert te maken door je te belasteren, te demoniseren en je tot in je eigen huis te achtervolgen om je, veilig met een cameraman erbij, te sarren.

Omdat je mening hen niet bevalt. Of ruzie hebt met een corrupte onderbroekenboer.

op 29 07 2012 at 14:34 schreef jos:

@ Hans

“Wegzetten als racist.”

Hier word ik nou zo ontzettend moe van. Wanneer mag je iemand wel een racist noemen ? Pas wanneer die persoon het Horst Wessel-lied zingt of een witte puntmuts opdoet ?

Dat mens Kim is een overduidelijke racist omdat ze ‘niet-blank’ koppelt aan allerlei negatieve eigenschappen. En toch vind je dat ik haar ‘wegzet als …’ ?

Je bent een typisch exemplaar van de NLse burgerlijke samenleving: racisme bestaat amper in dit land, met ‘geitenneukers’ en ‘kut-Marokkanen’ worden niet alle moslims of Marokkanen bedoeld (en bovendien moeten ze niet zeuren en tegen kritiek kunnen), Zwarte Piet is zwart vanwege het schoorsteenroet en de jodenvervolging is na 1940 zomaar uit de lucht komen vallen in tolerant Nederland.

op 29 07 2012 at 14:45 schreef rooierakker:

Dat ik laatst last had van een hufterige Afrikaan in de trein maakt mij geen racist.

Je noemt Nederland een politiestaat, dat China een politiestaat is vind je dan weer lekker veilig.

Jij noemt Chinezen beschaafder dan Nederlanders, volgens jou logica maakt jou dit zelf een racist.

Dat voor vrouwen in China veiliger is, is pertinente onzin. Dat de mensen daar minder hufterig zijn ook. Neem dat meisje dat overreden werd en de mensen er gewoon langs liepen. De mensen behandelen elkaar daar als afval.

Nederlanders zijn niet hufteriger omdat er in Shanghai geen Marrokanen zijn die vrouwen na sissen.

op 29 07 2012 at 15:25 schreef Senga:

In Nederland is het veilig, Peter Breedveld. We leven hier niet in een jungle of een oorlogszone. We hebben een groot aantal hufters, waar ik jou ook toe reken en mezelf overigens ook, maar dat NL niet veilig is, is onzin. Ik weiger me aan te laten praten dat ik hier ’s nachts niet in mijn eentje over straat kan. Ik ga nog altijd uit van de beschaving die hier is en die jij weigert te zien, maar wel volop ziet in China, waar mijn inziens ook genoeg op af te dingen valt. Je lijkt verdorie wel Frank Verhoef, van die afschuwelijke website De Dagelijkse Standaard, ook zo’n bange man. En als jij NL en Nederlanders zo slecht vindt, wat klaag je dan over racisten? En wat wordt NL er eigenlijk beter van, van dit verzuurde gemopper op alles wat NL is?

op 29 07 2012 at 17:36 schreef Peter:

Er zit nog wel wat ruimte tussen ‘veilig’ en ‘oorlogszone’, Senga. Je kunt stropoppen gaan verbranden, maar daarmee krijg je geen gelijk. Ik voel me niet veilig op straat in Nederland, want als ik niet constant diplomatiek ben en zelfbeheersing betracht, moet ik steeds op de vuist met een dronken hooligan of een opgefokte troglodiet. “Stappen” eindigt in Nederland nogal eens in een massale vechtpartij en geweld tegen hulpverleners is heel gewoon geworden.

Niet in Shanghai.

Je mag trouwens jezelf tot de hufters rekenen, ik ben dat zeker niet. De enige die nog opstaat voor bejaarden en zwangere vrouwen in de trein, een van de weinigen die hufters op hun gedrag aanspreekt. Dat ben ik. Lief voor kinderen, altijd beleefd. Sociaal begaan.

Ik las net dat twaalf procent van de Nederlandse vrouwen is verkracht. Twaalf procent. We kennen dus allemaal meerdere verkrachte vrouwen. En jij noemt Nederland veilig.

Bang ben ik niet. Ik durf althans onder eigen naam te schrijven. Frank Verhoef trouwens ook, maar zijn mening is main-stream en pro-Telegraaf, dus dat stelt niks voor.

Maar jij, Senga, bent anoniem.

op 29 07 2012 at 18:12 schreef Senga:

Peter, je moest je stukken en je reacties eens nalezen. Je gedraagt je als een hufter, als alles wat je zo veroordeelt in een ander. Ik heb ook mijn goede kanten, net als jij, maar ik kan hufterig reageren als ik weer ’s niet gezien word op mijn fiets en bijna overhoop gereden word en als iemand psst psst doet, steek ik mijn middelvinger op. Je kan wel gaan zitten schelden vanuit je grote gelijk, maar de reacties die je krijgt als je gaat stappen, wijzen op een punt in jouw karakter. En daarom ga ik veilig over straat en krijg jij klappen. Punt.

op 29 07 2012 at 19:45 schreef Peter:

Senga, ik ken mijn eigen stukken en reacties wel. Als ik een hufter op z’n nummer zet, ben ik daarmee zelf geen hufter.

Je korte-rokjes-argument neemt je niet voor me in. De reacties die ik krijg als ik me op straat begeef, wijzen op een fout in míjn karakter? En daarom ga jij veilig over straat?

Die kunnen de verkrachte vrouwen in hun zak steken.

Senga, je had net helemaal gelijk: je bent inderdaad een hufter. Daarom ga je waarschijnlijk veilig over straat. Wie jou tegenkomt, die gaat niet veilig over straat.

op 29 07 2012 at 20:43 schreef Hans Berenstein:

@jos
Iemand vertellen dat een uitlating racistisch is, kan vrij snel. Zeker als je dan ook wilt begrijpen en luisteren. Iemand racist noemen op basis van een comment is belachelijk kort-door-de-bocht. Als dat soort stelligheid wel kan, ben jij een botte hufter, op basis van wat je hierboven presteert.
Maar ik denk niet zo. Je doet bot hier, maar of je dat altijd bent?
Van mij weet je niet hoe ik over racisme denk en hoe ik daar persoonlijk mee omga. En ik vermoed dat je dat ook niet wil weten, want je vult zelf al van alles in. Veel plezier daarmee. Ik kan je alleen niet serieus nemen zo.

op 29 07 2012 at 22:20 schreef Arjan:

Een Nederlander die Nederlanders hufterig en racistisch noemt, maakt zich ook schuldig aan racisme. Hij beoordeelt immers op basis van afkomst. Dat hij dezelfde afkomst deelt, doet niet ter zake.

Derhalve zijn die uitlatingen helemaal niet racistisch, doch hooguit ongenuanceerd en generaliserend.

op 30 07 2012 at 03:35 schreef You On A Gin:

Ik vind dat niet racistisch. Hoogstens ‘culturistisch’. Of zo. Weet ik veel.

op 30 07 2012 at 10:28 schreef Peter:

Ik begrijp iets niet. Een imbeciel als Arjan had, gezien Darwin en natuurlijke selectie en alles, toch helemaal niet mogen bestaan?

op 30 07 2012 at 17:23 schreef You On A Gin:

Natuurlijke selectie zegt toch niets over intelligentie? Je weet dat evolutie geen stijgende lijn is die ‘voorwaarts’ gaat of iets dergelijks Overigens moet je mijn reactie los van Arjan zien. ;)

op 30 07 2012 at 17:26 schreef Peter:

Nee, maar intelligentie lijkt me wel bepalend voor je overlevingskansen als soort.

Dus die semantische opmerking over culturisme was voor mij bedoeld? O, nou, hé, als het geen racisme is, maar culturisme, is het allemaal goed, hoor! Dan heb ik niks gezegd.

op 30 07 2012 at 18:19 schreef You On A Gin:

MNb:

“Blijkbaar heb zelfs jij last van misplaatst nationalisme.”

Of slechte basisschool. Zo heb ik het namelijk geleerd.

@ Peter:

Vandaar het woordje “hoogstens”. Ik vond het onzin dat Arjan je standpunt racistisch noemde, maar die zij-passage over evolutie wilde ik (van mijn kant) ook weer hem niet aanwrijven – juist dáár wilde ik mij buiten houden. Zelfs als ik het voor je opneem krijg ik je over de zeik. Toch knap van mij. :)

op 30 07 2012 at 20:49 schreef Benedictus:

dewanand

“Katten voerden nooit oorlogen”

Laat ik nu ook een kat, een poes in mijn geval, hebben. Als die met de poes van de buren vecht is het toch echt een fikse katten/poezen-oorlog. Van het kattengeschreeuw kan de hele buurt meegenieten. het verbaast mij dan ook dat onze poes tekens weer terugkomt met beide ogen in haar kop.

Beschaving (mensen dan) is opvoeding. Dat moet een mens worden bijgebracht. Elke cultuur doet dat op haar eigen manier, maar de grote lijnen zijn universeel. Rekening houden met andere mensen en je omgeving. Wat je zelf niet wilt anderen dus ook niet aandoen. De Gouden Regel dus. Aso’s heb je overal, in elk land en in elk sociaal milieu. Dus niet hoofdzakelijk arme mensen! De manier waarop aso’s het leven van anderen schaden kan wel verschillen.

op 31 07 2012 at 01:24 schreef Sabian:

Als het goed is verwijst de onderstaande link naar een grafiek van het CBS. In die grafiek kun je zien dat het gemiddeld aantal slachtoffers van moord en doodslag BUITEN A’dam, R’dam en D’haag sinds de jaren ’20 niet erg aan dynamiek onderhevig is. In de ‘grote’ steden is het aantal slachtoffers van moord en doodslag explosief gestegen vanaf de jaren ’60. Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, maar volgens mij komt het verschil vooral omdat de grote steden overspoeld zijn door ‘allochtonen’ en het wegvallen van de nederlandse beschaving gecombineerd met de ‘ontkerkelijking”. Die beschaving werd vervangen door het sociaal-democratische ‘gedachtengoed’ en ‘moraal’ waaronder geen straffen meer opleggen maar ‘hulp verlenen’. Overigens stijgen de cijfers niet verder de afgelopen 10 jaar. Wellicht heeft dat te maken met het abortus effect. Sinds begin jaren ’80 werden er op grote schaal abortussen uitgevoerd, precies 18 jaar later stabiliseren de misdaadcijfers. Het vervelende is dat je nergens kunt zien wat de etnische verhouding binnen die cijfers is. Dus welk volk beschaafder is.

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/56DEBB17-D871-40B9-A705-705A89C0C42D/0/1666g3.gif

op 31 07 2012 at 13:51 schreef Sasha Berkman:

“Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, maar volgens mij komt het verschil vooral omdat de grote steden overspoeld zijn door ‘allochtonen’ en het wegvallen van de nederlandse beschaving gecombineerd met de ‘ontkerkelijking”

Beste Sabian: volg jij uberhaupt wel kranten? De meeste moorden van de laatste jaren zijn afrekeningen in het zgn criminele millieu. Zegt het de naam Holleeder je iets? of “De Dominee? etc etc.

op 31 07 2012 at 15:24 schreef Peter:

Zelfs als ik het voor je opneem krijg ik je over de zeik.

Framing noemen ze dat in het Kaj Leers-universum. Als je maar blijft herhalen dat ik ‘over de zeik’ ben, ‘schuimbek’, ‘woedend’ reageer, ‘uit de bocht vlieg’ enzovoort, enzovoort, is het voor de Peter Breedveld-haters gewoon waar.

Alles wat ik doe is sneren en sarcastische opmerkingen maken als iemand weer iets doms zegt. Dit in alle kalmte en met complete zelfbeheersing.

op 31 07 2012 at 21:34 schreef You On A Gin:

@ Peter

Ik haat je niet, hoor. Heb het ook op andere sites wel eens voor je opgenomen. Maar, zja, je vliegt wel eens uit de bocht. Dat is juist één van de redenen waarom ik je tof vind. Ik heb bijvoorbeeld soms echt minutenlang zitten gieren om de wijze waarop je tegen mij tekeer ging. Omdat je het zo leuk weet te brengen. En als je het tegen anderen doet – net zo grappig. Je bent nu eenmaal een begenadigd retoricus. Als ik jou, of je gast-scribenten, of het overige meubilair, hier niet leuk meer zou vinden, wat zou ik hier dan nog doen?

op 04 08 2012 at 21:19 schreef serum:

Herkenbare stuk Peter, er zijn een aantal reaguurders die terecht zeveren over het gebrek van aan mensenrechten, gedwongen abortus et cetera, maar wanneer het over gedrag gaat van de burgers zijn er inderdaad wel zaken waar wij Hollanders een puntje aan kan zuigen, hier gunt men de licht in elkaars ogen niet, of als je iemand iets te lang aankijkt voelen sommige liederen zich geroepen om je te molesteren, al gaat het wel om een bepaalde slag mensen die dat soort primatengedrag vertonen.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS