Home » Archief » De grenzen van verzet


[02.11.2017]

De grenzen van verzet

Hassnae Bouazza


Scène uit Kuroneko (Kaneto Shindo, 1968)

Niet eerder moest ik een avond modereren waar van te voren zo veel ophef over was. Lasterlijke stukken over alle deelnemers, oproepen aan het OM om een officier te sturen, verdachtmakingen en, tot slot, demonstranten met Israëlische vlaggen voor de deur op de avond zelf.

En dit alles omdat er gesproken zou worden over de ‘grenzen van verzet’ tegen Israël: hoe kunnen Palestijnen zich verzetten tegen de bezetting, wat mag je daarover zeggen hier in Nederland, wat sorteert effect en tot hoever mag je gaan. Dat was in een notendop het uitgangspunt van de avond. En het is toch opvallend dat in de Balie vrijelijk gefantaseerd mag worden over een moslim-vrij Europa en hoe dat voor elkaar te krijgen, het politieke weekdier Wilders mensen op mag roepen in verzet te komen tegen vluchtelingen met alle gewelddadige gevolgen van dien, we dagelijks getuige zijn van verzet tegen Trump, verzet tegen islamitische dictators van harte aangemoedigd wordt, maar Israël blijft een teer onderwerp.

Een emotioneel onderwerp ook. Alsof kritiek op de politiek het bestaansrecht van de staat in twijfel trekt, alsof kritiek op de verwerpelijke bezetting die nu al decennia duurt en Palestijnen verstikt en van alle waardigheid berooft, op de een of andere manier moreel fout zou zijn. Alsof Palestijnen een mindere menssoort zijn en geen recht hebben op dezelfde rechten, vrijheden en kansen als ieder ander.

Vreedzaam protest

Dat laatste is misschien nog wel wat me het meest tegen de borst stuit, dat Palestijnen als abstracte wezens worden weggezet, als een onherroepelijk gevaar en niet als mensen die gewoon ook een normaal leven willen. Antropologe Dina Zbeidy bracht dat menselijke aspect mooi naar voren: hoe een simpele picknick uit het niets verstoord kan worden door tanks en rookbommen en wat doe je dan? Vlucht je? Probeer je je moeder te helpen die gevallen is met het gevaar dat soldaten je grijpen? Gooi je een steen uit wanhoop? Ze wees erop dat verzet in zoveel vormen komt: boeken schrijven, kunst maken, zelfs ademen en voort blijven bestaan is al een vorm van verzet.

Brigitte Herremans benadrukte het belang van vreedzaam protest, van culturele projecten en een ferm internationaal standpunt ten aanzien van de mensenrechtenschendingen in Israël. Maar dat ferme standpunt blijft uit, alleen kleine landen spreken zich uit. Ze vertelde wel dat Nederland zich nu laatst over de vernietiging van een energieproject had uitgesproken. Ja, nee, als er geld mee gemoeid is, komen Nederlandse politici wel in beweging. Ze vertelde ook hoe Israël met behulp van de Palestijnse autoriteit mensenrechtengroepen in de Palestijnse gebieden aanpakt. Dus Israël -‘we hebben geen partner voor vrede’- heeft wel een partner voor onderdrukking.

Hoogleraar internationaal publiek recht, Marcel Brus, benaderde de vragen vanuit het internationale recht en dat leverde een inzichtgevend, maar ook Kafkaësk verhaal op: in tijden van bezetting bepaalt de bezetter de regels. Dus een steen gooien mag niet. De bezetter dient daarbij wel de mensenrechten te waarborgen en iemand jarenlang opsluiten vanwege het gooien van een steen, zou dus niet mogen. Georganiseerd verzet zou eventueel kunnen, maar dan gaat het oorlogsrecht in werking. Individuele acties druisen daar weer tegenin. Dus een persoon die alleen handelt en bijvoorbeeld soldaten aanvalt, heeft geen juridisch gelijk.

Joden in zee gooien

En dat brengt me bij de laatste spreker, Dyab Abou Jahjah die eerder in een column een aanval op soldaten verdedigde. Abou Jahjah wilde prima aannemen dat het verzet dan misschien legaal niet gerechtvaardigd was, maar legitiem dan toch zeker wel. Er is een tijd geweest dat slavernij legaal was, opperde hij. In sommige landen is verkrachting binnen het huwelijk legaal, maar dat maakt het toch niet legitiem. Als een performer liep hij over het podium, charmeerde een groot deel van het publiek en was polemisch en provocatief: bijvoorbeeld dat het niet langer haalbaar was de Joden in zee te gooien, zoals de Arabieren in de jaren veertig wilden, om vervolgens te verduidelijken dat het ook niet wenselijk was.

Tijdens hun voordrachten werden de verschillen al duidelijk tussen de sprekers en die kwamen nog meer naar het oppervlak tijdens het geanimeerde debat. En hoewel Abou Jahjah had verklaard geen oplossingen te hebben, had hij er toch een: één staat voor Joden en Palestijnen op basis van gelijkheid en gelijkwaardigheid. Maar die staat mocht dan geen Israël heten. Dina Zbeidy, zelf Palestijnse, is ook voor een staat voor beide volkeren, mits op basis van gelijkheid, hoe het land heet, deed er voor haar niet toe. Herremans vond dat te makkelijk en wilde niet zo snel de tweestatenoplossing opgeven. Marcel Brus wees erop dat de Palestijnen legaal zelfbeschikkingsrecht hebben en dat je dat recht overboord gooit als je naar één staat streeft.

Maar zowel Abou Jahjah als Zbeidy waren duidelijk dat de tweestatenoplossing niet realistisch is, omdat het zou betekenen dat je een miljoen joods-Israëlische burgers moet ontwortelen. Uit hun huizen weghalen en ergens anders verhuizen en dat is niet alleen onhaalbaar, maar ook onwenselijk.

Demonstrerende gekken

En kijk, op zoveel empathie naar de ander heb ik de demonstrerende gekken en de laster-activisten nog niet betrapt. Abou Jahjah zei nog iets opvallends: die staat voor Palestijnen en Joden zou vrij zijn voor alle Joden in de wereld om zich er te vestigen; iedereen was er welkom, een staat niet op basis van etno-nationalisme, maar humanisme. Een vrije staat waar Joden en Palestijnen gelijk zijn en in vrede samenleven. Het klonk mij als een mooie droom, zo sloot ik ook af, maar hoorde daarna dat een aantal mensen in het publiek dat te soft vond.

Nu ja, ik hoor al zo lang dat ik fel en scherp ben, dat soft best een keer welkom is. Maar er was nog iets: deze avond werd van te voren veroordeeld. Door racistische activisten vermomd als journalisten. Door online tuig dat zich van leugens en smeerpraktijken bedient om de ander de mond te snoeren en verdacht te maken. WNL bestond het de ‘auteur’ van het lasterstukje naar de avond te sturen als ‘verslaggever’, dan wil je dus geen verslag, maar gewoon volharden in je blinde weerzin.

Corrupte bestuurders

Maar binnen werd een respectvolle, bij vlagen polemische, maar vooral inhoudelijke discussie gevoerd, ondanks de soms grote verschillen. Toen ik op het eind zei dat de PR van Palestijnen beter kon, protesteerde een vrouw in de zaal dat je geen PR kunt bedrijven als je computers kapot worden geslagen. Dat vond ik best ontroerend, die hartstocht. Maar zo bedoelde ik dat natuurlijk niet. Het Palestijnse verhaal moet veel meer naar buiten. Niet dat van Hamas of de corrupte bestuurders, maar van de mensen die het geweld zat zijn, de mensen die een eerlijk leven willen met waardigheid en gelijke kansen voor iedereen -en die niet als derderangsburgers verder willen zonder rechten, stromend water, elektriciteit of zelfs maar de mogelijkheid te trouwen met wie je wilt vanwege de checkpoints die reizen onmogelijk maken.

Dankzij de bijdragen van de vier sprekers werd meer dan eens duidelijk: het zijn de Palestijnen die een partner voor vrede zoeken.

Eerder gepubliceerd op Aicha Qandisha. Hassnae Bouazza is schrijver en journalist, was eindredacteur van en regisseerde Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha. Lees vooral ook haar relaas over het racisme op de progressieve redacties waar zij heeft gewerkt.

Hassnae Bouazza, 02.11.2017 @ 07:45

[Home]
 

4 Reacties

op 02 11 2017 at 14:25 schreef Chakir:

Kijk hier het verhaal van Jahjah terug:
https://m.youtube.com/watch?v=RXlw91qPcbI

op 03 11 2017 at 13:59 schreef Stan:

Palestina en Israël in een federatie, een beetje in de richting van de states in de USA, maar dan met iets meer autonomie voor beide staten? Vast ook te soft.

op 06 11 2017 at 01:50 schreef Waldo Dewanand en Wieroe:

============== [wfor1346:60]

N1. REF citaat Hassnae Bouazza
N1.1 ‘Er is een tijd geweest dat slavernij legaal was, opperde hij.’

N1.2 ‘In sommige landen is verkrachting binnen het huwelijk legaal, maar dat maakt het toch niet legitiem.’

N1.3. ‘…. en was polemisch en provocatief: bijvoorbeeld dat het niet langer haalbaar was de Joden in zee te gooien, zoals de Arabieren in de jaren veertig wilden, om vervolgens te verduidelijken dat het ook niet wenselijk was.’

N2. Ja he Hassnae miaauw, legaal is wat de machthebbers leuk vinden en zelf geloven, met 20.000 krokodillen van het Afobaka stuwmeer aan de macht in Nederland zou het zeker legaal zijn om de lijken van alle natuurlijk overleden heerlijk vetgemeste, blanke Hollanders te voeren aan krokoillen, omdat dat voor hen een lekkere snack is.

N3. Kijk even lekker anarchistisch en legaal Rambootje spelen is topsport nu in USA, hahaha Trump’s KKK/Nazi paradise:

‘Zeker 26 doden bij schietpartij in kerk Amerikaanse staat Texas’
05 november 2017
https://www.nu.nl/buitenland/4994144/zeker-26-doden-bij-schietpartij-in-kerk-amerikaanse-staat-texas.html#schietpartij-bij-kerk-in-texas-6

op 11 11 2017 at 11:17 schreef Jan Vrolijk:

‘Strijders’ die bewust zware wapens plaatsen en gebruiken bij ziekenhuizen en basisscholen om burgerslachtoffers te genereren voor de Goede Zaak….. Minderwaardig en verwerpelijk gedrag. Met zulke ‘vrienden’ heeft het Palestijnse volk geen Israelische vijand nodig….

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

 Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)
 

(Advertentie)
 

Nu in de boekhandel! ‘Krimp is een huiveringwekkende zoektocht naar de oorsprong van vrouwelijk geweld.’

 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

 Meest gelezen in oktober

O Anne Faber en de moslims
O Iedereen vindt Brimstone kut, en de Nederlandse filmkritiek is dood
O Alleen nog maar doen wat De Telegraaf wil
O Graag nul vrouwen in dit kabinet
O De vrijheid om Zwarte Piet te omhelzen
O Palestijnenlover
O Sprookjesland
O Nee heb je, ja kun je krijgen
O De ondergang van een avondje Oswald Spengler
O Waarom is seksueel geweld zo normaal?

Meest gelezen ever

O YouPorn
O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar
O ‘FUCK OFF ben je niet goed bij je kankerkop stinkhoer’
O Smerige kutnicht
O Fact-check: ging Adil Rashid vrijuit omdat hij moslim is? Neen.
O Konijntje Castricum
O Journalistieke principes
O Frontaal Naakt leeft!
O Holland for foreigners: Can’t you take a racist joke?
O Komt een Arabier bij Zomergasten

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS

“How does it feel to be famous, Peter?”
(David Bowie)

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler”
(Ionica Smeets)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?”
(Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend”
(Sylvana Simons)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.”
(Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.”
(Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit”
(Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.”
(Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.”
(Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.”
(Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig”
(Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.”
(Hassnae Bouazza)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.”
(Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land”
(Petra Stienen)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.”
(Femke Halsema)

“De scherpste online columnist van Nederland”
(Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.”
(Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld”
(Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.”
(Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland”
(GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.”
(Bert Brussen)

“Landverrader”
(Ehsan Jami)

“Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband.”
(Carel Brendel)

“You are an icon!”
(Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.”
(Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’
(Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’
(jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’
(jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’
(Revu)

‘Extreem-rechtse website’
(NRC Handelsblad)

‘Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.’
(Hafid Bouazza)

‘Complimenten voor Frontaal Naakt. Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.’
(Lousewies van der Laan)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’
(Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’
(Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’
(Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’
(Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’
(Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 


 

pbgif (88k image)
 

LINKS


RSS RSS