Home » Archief » De louche praktijken van KLM


[17.12.2011]

De louche praktijken van KLM

Peter Breedveld


Illustratie: Haddon Sundblum

Ik heb altijd een hekel aan KLM gehad. Ik vind het vliegtuigpersoneel kil en bot, de catering beyond abominabel, ik heb sardientjes er in hun blikje comfortabeler bij zien liggen dan mensen in een KLM-vliegtuig, en twee van de drie keer is er iets mis met je reservering. Dan hebben ze zogenaamd je betaling weer niet ontvangen, en een andere keer komt de naam op je ticket niet overeen met die in je paspoort. Altijd wat.

Na wat ons van de week is gebeurd, wil ik niks meer te maken hebben met KLM. Kort en goed: KLM is een louche organisatie van extreem klantonvriendelijke oplichters en leugenaars.

We hadden twee stoelen gereserveerd voor een KLM-vlucht op donderdagavond, kwart over zeven, van Heathrow naar Schiphol. We vertrokken ruim op tijd per taxi uit het Londens centrum, maar door een verkeersopstopping kwamen we laat bij de luchthaven aan. Laat, maar toch nog meer dan een halfuur voor vertrek, wat ons vaker is gebeurd. We waren echter al ingecheckt via het Internet. We hoefden alleen onze bagage af te geven.

Maar op weg naar de balie waar onze bagage zou worden ingecheckt, hield een opgewonden type ons tegen. “Hallo! Waar gaat dat heen?”, riep hij met overslaande stem. “Heel fijn voor je dat je bent ingecheckt, maar je bagage kan niet meer mee.” Hij wilde echt dat we onze bagage achterlieten.

Dat weigerden we, maar deze meneer was onvermurwbaar. We moesten maar een ander vliegtuig nemen. En nee, alle vluchten zaten vol. Of wacht, er waren toch nog twee plaatsen vrij in het volgende vliegtuig naar Amsterdam.

Wij naar de balie, waar we na veel hangen en wurgen en bijna vijfhonderd euro later in de wacht (!) werden gezet voor het volgende vliegtuig. Als er twee passagiers niet zouden komen opdagen, zei de mevrouw die ons hielp, mochten wij mee. Zij achtte de kans hierop groot. KLM, vertelde ze ons, verkoopt altijd meer stoelen dan er beschikbaar zijn.

Opeens begreep ik waarom we per se onze bagage niet hadden mogen inchecken. Als wij niet met die vlucht meegingen, zouden twee passagiers op de reservelijst onze stoelen krijgen en ving de KLM dus ons geld, dat van die reservepassagiers en nóg een keer ons geld, voor de extra tickets die we moesten kopen voor de volgende vlucht. Vrolijk Kerstfeest!

Navraag bij de balie, waar we nu wél onze bagage mochten inchecken, bevestigde nog eens dat dit een halfuur voor vertrek nog kan. Zoals we ook wel eens vaker hadden gedaan.

Twee passagiers kwamen inderdaad niet opdagen voor de volgende vlucht (waren vast te laat met hun bagage), dus we mochten mee. Daar ging nog heel wat verwarring aan vooraf, één van de ontbrekende passagiers heette namelijk ‘Breedveld’. Maar die staat hier vóór me!”, zei de man bij de instapbalie. Whatever.

Op Twitter heb ik mijn ongenoegen over KLM geuit, waarop een KLM’er meteen reageerde. Ze kon zich voorstellen hoe naar dit voor ons was geweest en ging één en ander voor ons uitzoeken. Ze stuurde ons de mail door die zij uit Heathrow had gekregen, en waarin onder andere staat:

Passengers with hand baggage have until 10 min before departure to board the plane. However, passengers who have baggage to check in must check it in not later than 30 min before departure.

Na het gesteggel met de weigerachtige KLM-medewerker was het precies 31 minuten voor vertrektijd. Toen hadden we dus – volgens de regels van de KLM zelf! – nog onze bagage kunnen inchecken. Ik weet zeker dat als dat type ons niet had lastiggevallen, we gewoon – mèt bagage – met het vliegtuig van kwart over zeven mee hadden gekund. Maar hij wilde dat per se niet. No way, zei hij. Over zijn lijk.

Dit stinkt. En er is nog iets. In de mail staat namelijk ook:

If the passengers were checked in, they would not have been concerned with any overbook – they had their seats. By the way, the flight left with 8 empty seats.

Schandalig, want we vroegen of het mogelijk was voor één van ons om, zonder bagage, met het vliegtuig van kwart over zeven te vertrekken. De ander zou dan nakomen met de bagage. Kon niet, was het antwoord, want het vliegtuig zat inmiddels vol. Rond kerst waren alle KLM-vluchten ‘overboekt’. Dat was de uitleg.

Maar dat vliegtuig is dus vertrokken met acht lege stoelen. Eén van ons had daar makkelijk in kunnen zitten, dat had ons een smak geld gescheeld. Als KLM maar niet zo onwillig was geweest.

Maar liever dan het haar cliënten naar de zin te maken, berooft KLM ze van hun laatste spaargeld en spuugt ze daarna nog in hun gezicht ook.

Dit is het einde van onze relatie met KLM. Er zijn veel alternatieven, allemaal beter, meestal ook goedkoper, véél goedkoper, en je krijgt er fatsoenlijk te eten. KLM kan haar Hollandse horkerigheid steken waar de zon niet schijnt.

Op Twitter kreeg ik veel reacties van mensen die er ongeveer zo over denken als ik. Gaat lekker zo. Als KLM het straks niet blijkt te kunnen redden, weet ik waar het aan ligt.

Overigens vindt Peter Breedveld dat mensen, die andersdenkenden intimideren en bedreigen, geen democratieprijs horen te krijgen.

Peter Breedveld, 17.12.2011 @ 11:45

 

 

[Home]
 

39 Reacties

op 17 12 2011 at 12:27 schreef Jona Lendering:

Hoe het ook kan, toonde Turkish Airways. Nu een klein jaar geleden moest ik naar een verlovingsfeest in Isfahan. Er lag op Schiphol veel sneeuw en het vliegtuig vertrok met vertraging, zodat ik in Istanbul mijn overstap miste en pas 24 uur later verder kon.

TA was verplicht een hotel aan te bieden. Voor zover ik weet is er geen verplichting dat een vijfsterrenhotel op het Taksimplein te laten zijn, wat het equivalent is van iemand in Amsterdam onderbrengen in Krasnapolsky op de Dam.

Het toefje slagroom op het toetje was een dagkaart voor alle musea van Istanbul. Ik heb een prima dag gehad.

Voor de catering van TA overigens ook niets dan lof.

op 17 12 2011 at 14:30 schreef Frank:

Uitstekende analyse. Ik moest vorig jaar voor mijn werk naar Hongarije. Maandag geboekt, donderdag gevlogen, zondag terug. Kosten: ruim 800 euro, met enkel handbagage. Het vliegtuig zat zowel op de heen- als op de terugreis nog niet eens halfvol. KLM denkt: wie zo laat boekt zal wel naar de bestemming moéten, dus kunnen we de hoofdprijs vragen. Inderdaad slechte service en stuitend arrogant personeel.

Sindsdien jat ik iedere keer als ik het KLM vlieg het zwemvest onder mijn stoel. Don’t get mad, get even.

op 17 12 2011 at 14:46 schreef hassnae:

Klopt helemaal, Frank. Het is zelfs nog erger: als je twijfelt en niet meteen boekt, schroeft KLM bij je volgende bezoek de prijzen flink op.

Dit heb ik nu al meermaals meegemaakt. Kennelijk registreren ze je IP-nummer en passen ze de prijzen daaraan aan. Als een soort straf voor het niet meteen boeken. Iemand anders die op dat moment voor het eerst de site bezoekt, krijgt wel lagere prijzen te zien.

op 17 12 2011 at 14:59 schreef Michael Blok:

Slechter dan transavia is het niet. En Frank: als ik over een paar weken de zee in zink zal ik aan je denken.

op 17 12 2011 at 15:12 schreef Captain Brockpilote:

Jullie waren te laat. 1 minuut voor een deadline is te laat. 15 minuten voor tijd is al krap. Vliegtuigen vliegen niet vanzelf en er zijn strenge regels om een airport geolied te houden. Mensen op de grond krijgen gewoon instructies, en ze krijgen een hoop gedonder als ze zich niet aan het draaiboek gaat en er iets fout gaat zoals een vertraging of erger. “We hadden waarschijnlijk nog 1 minuut en het eten was ook niet lekker”, asjeblieft zeg. Een vliegtuig is geen cruiseschip of 5-sterrenhotel, flight attendants zijn geen butlers of barpersoneel. En je wilt niet weten wat personeel voor shit over zich heen krijgt.

op 17 12 2011 at 15:46 schreef Peter:

Behalve dat je een brokkenpiloot bent, kun je dus ook niet lezen, Captain. KLM schrijft zelf dat

passengers who have baggage to check in must check it in not later than 30 min before departure

Tien minuten ouwehoeren met die cryptofascist en toen was het nóg 31 minuten voor instaptijd. En nee, KLM is geen sterrenhotel. KLM is wel vele malen duurder dan het beste sterrenhotel waar we hebben geslapen (Conrad Tokyo, wat mij betreft).

En met zo’n houding moet je niet klagen dat je shit over je heen krijgt. Daar zit je dan wel een beetje om te vragen. Niet dat ik iets te maken heb met het gedrag van andere passagiers. Ik heb me keurig ingehouden. Had ik misschien niet moeten doen.

op 17 12 2011 at 15:47 schreef Rob:

Na jarenlang ervaringen met Alitalia zijn we laatst naar Pisa gevlogen met Ryanair. Ik hield mijn hart vast.
Tot mijn verrassing had ik goede beenruimte (de stoelen hebben geen slaapstand, wat ook nergens voor nodig is op kippenstukkies en mij véél ellende bespaart) en was er vriendelijk personeel. Dat het vliegtuig er uitziet als een low budget veerboot over het Kanaal, en dat ze krasloten en “rookloze sigaretten” verkopen en hun cabin crew aankleden alsof het schoonmaaksters zijn, boeit me niks. En iets te eten of drinken hoef ik niet op een binnenlandse vlucht.
Dat is bij Alitalia overigens ook al gedegradeerd tot een glaasje lauwe cola en een zakje zoutjes. En Alitalia laat je voor veertig euri incl. belastingen etc. nog niet eens een vliegtuig zien, laat staan dat je mee mag.
Nee, de flag carriers hebben de boot gemist. Een en al arrogantie waar inmiddels geen enkele reden meer toe is.

op 17 12 2011 at 15:48 schreef Ronald:

@Frank: het is in de meeste jurisdicties zwaar strafbaar om met de veiligheidsvoorzieningen in het vliegtuig te klooien (laat staan ze te ontvreemden). Dit wil ik je ten strengste afraden; vooral omdat je er dan een normale passagier mee treft.

@hassnae: Dat zou kunnen; er is weinig zo doorzichting op deze wereld als de prijzen van vliegtickets. Klanten betalen altijd die van mij dus het zal mij een worst zijn hoeveel het kost.

Ondergetekende is een zeer tevreden KLM frequent flyer (meestal gewoon Economy klasse) trouwens; beter dan de meeste andere West-Europese vliegtuigmaatschappijen; krijg altijd goede service en heb eigenlijk nooit wat te klagen.

op 17 12 2011 at 15:54 schreef Ronald:

Nog een toevoeging; Heathrow T4 is sowieso verschrikkelijk in alle opzichten; onduidelijk, veel ellende, onvriendelijk personeel. Het verschilt ook enorm per vliegveld hoe het grondpersoneel is en die is in de UK eigenlijk altijd van abominabele kwaliteit.

Ik ben echter altijd ruimschoots op tijd op vliegvelden; liever een uurtje werk verzetten op een laptop in de lounge dan het gestress en gesteggel om door de priority lanes langs bagage drop off/security te mogen om nog je vliegtuig te halen.

Het ergste zijn al die eikels die hun bagage inchecken en dan alsnog te laat aan de gate verschijnen; vanwege veiligheidsredenen mag een vliegtuig nooit vertrekken met bagage van iemand die zich niet ook aan boord bevind. Dat is mijn grootste ergernis als ik vlieg eerlijk gezegd.

op 17 12 2011 at 16:15 schreef Wazzup:

Wat Ronald zegt, nooit problemen met KLM gehad. Wel met moedermaatschappij Air France. Vlieg je naar het oosten dan vliegt je koffer naar het westen, omboekingen verdwijnen spoorloos in de administratie en aansluitende vluchten die nooit vertrekken zodat je in een wazig hotel moet overnachten.

op 17 12 2011 at 16:23 schreef Frank:

Nou Rob, ik was laatst van vliegveld Weeze met Ryanair naar Lamezia Terme gevlogen (we gingen naar Brattirò, vlakbij Capo Vaticano) maar zelfs voor iemand die niet lang is was het krap an. Daar staat wel weer tegenover dat je nog niet eens een derde betaalt van wat je bij KnalItalia kwijt bent voor een retourtje Calabrië.

Dat Weeze is trouwens nog wel helemaal in Luftwaffe-stijl, zeg: het Derde Rijk is nog goed zichtbaar in de architectuur van het complex.

Zwemvest heb ik trouwens gewoon laten zitten. Ryanair heeft mij nog nooit kwaad gedaan.

op 17 12 2011 at 17:06 schreef Bart:

Vermijd die KLM horkenclub al jaren. Vlieg nog liever met 2 tussenstops dan rechtstreeks met onze nationale schande. Een van de laatste keren zat ik een 5 sterrenhotel in Singapore waar ook het KLM personeel bleek te zitten. Hoe die zich misdragen en uit de hoogte doen is werkelijk tenenkrommend.
Nee dank je!
Overigens ook Schiphol vermijd ik tegenwoordig. Duur, onvriendelijk en er is altijd iets kapot. Om over de Nederlandse douane maffia nog maar niet te spreken

op 17 12 2011 at 17:08 schreef Peter:

De douane op Schiphol is ijzingwekkend, inderdaad. Heb daar iets meegemaakt waar ik altijd nog over wil schrijven.

op 17 12 2011 at 17:11 schreef hassnae:

Ik heb altijd een zwak gehouden voor KLM, ondanks de blunders. Heel soms tref je het met uiterst sympathiek personeel: eenmaal op de heenweg naar LA en op de heenweg naar Dubai.

In Madrid werd ons een keer verteld dat de vlucht met een onbekend aantal uur vertraagd was. Ze boden hun excuses aan en raadden de passagiers aan gerust wat te gaan winkelen of een drankje te nuttigen, want het zou nog wel even gaan duren.

Wij gingen in het café naast onze gate wat drinken. Na een half uurtje gingen we kijken of er al nieuws was. Wat bleek: het vliegtuig was al weg, met mensen en al. Binnen een half uur! Personeel beweerde ons te hebben gezocht en ons omgeroepen te hebben. Niks van waar. We zaten er vlak naast. Niks gehoord, niemand gezien.

Ook ik ben een Frequent Flyer klant, maar dat maakt me niet blind voor hun gestuntel. Baal enorm van deze actie, want ga er echt niet meer mee vliegen. Vooral omdat uitstekende maatschappijen als Qatar Airways en Malaysia Airlines voorhanden zijn en vaak stukken goedkoper. En dan heb ik het nog niet gehad over de catering en de amenity kits.

op 17 12 2011 at 17:50 schreef Rob:

Bedankt voor de info Frank, maar ik weet héél goed waar Brattirò ligt. Mijn vriendin is er geboren, haar familie woont er nog. Stomverbaasd dat een andere Nederlander het dorpje ook kent.

op 17 12 2011 at 18:09 schreef Thomas E:

Kinders, wat hebben jullie het allemaal slecht getroffen! Het ergste wat ik regelmatig op een KLM-vlucht meemaak is dat ik de grote blauwe billen van zo’n struise oerhollandse stewardess tegen m’n neus gedrukt krijg, als ze iemand aan de overkant bedient. Maar allez, dat zie ik door de vingers.

op 17 12 2011 at 19:24 schreef Frans smeets:

Maar de grote vraag blijft natuurlijk waarom alle stewardessen bij KLM ballonkuiten hebben?

op 17 12 2011 at 19:41 schreef Thomas E:

Van het fietsen door de polder, Frans.

op 17 12 2011 at 19:42 schreef Peter:

Hockey.

op 17 12 2011 at 19:50 schreef Jona Lendering:

“De douane op Schiphol is ijzingwekkend, inderdaad.”

Daar staat dan weer tegenover dat het de inspiratie is geweest voor een van de leukste liedjes van Schradinova, “Take Off”. Dan dan weer wel. http://www.youtube.com/watch?v=FHjrMwK-6Ao

op 17 12 2011 at 19:54 schreef Thomas E:

Haha die hockeykuiten staan alleen in de business class.

op 17 12 2011 at 20:58 schreef JvdK:

@Frans: waarschijnlijk is dit gewoon iets genetisch. Mijn persoonlijke theorie is dat KLM stewardessen niet langs de gebruikelijke weg ter wereld komen, maar afkomstig zijn van een geheim kloonlab. Ergens bij Hoofddorp of zo…

op 17 12 2011 at 21:12 schreef Frans smeets:

Jullie zien dit fout. Het is een sollicitatie-eis. KLM is koninklijk. De vrouwelijke leden van het koninklijke huis hebben ook altijd ballonkuiten. Let er maar eens op .

op 17 12 2011 at 21:42 schreef Thomas E:

Geen detail van Máxima is nog aan mijn aandacht ontsnapt. Behalve haar kuiten kennelijk. Zal er eens op letten, Frans.

op 17 12 2011 at 22:57 schreef Frank:

Rob, een niet nader te noemen reisbureau dat gespecialiseerd is in Calabrië ( het Mexico van Italië) uit Landsmeer heeft een huis in het dorp in kwestie in de verhuur. Ik denk dat er dus heus wel meer Nederlanders zijn die weten waar B. ligt (wat op zich geen natuurlijk nog geen aanbeveling is, maar goed). Dit jaar zijn we een weekje naar de Cilento geweest: zeer indrukwekkend!

op 18 12 2011 at 05:05 schreef MNb:

Mijn ervaring is precies tegengesteld aan dat van Wazzup – ik vlieg liever Air France (Cayenne-Parijs) dan KLM (Zanderij-Schiphol). Het eten vindt niet iedereen (lees: mijn zoon) lekker. Het eten van de KLM was destijds, meer dan 10 jaar geleden, verschrikkelijk.
Maar het kostenverschil wordt te groot. Dus de volgende keer, in 2013, zal ik weer aan de KLM moeten. De SLM heeft iets te vaak motorpech en is overigens even duur.
Ik zie er nu al tegenop.
Uitstekende vliegvelden trouwens, Charles de Gaulle en Orly. Het is onmogelijk er te verdwalen, zelfs als je het probeert, zoals ik een keer. Correcte douane, correcte marechaussee. Rochambeau is helemaal geweldig, maar dat komt omdat het er zo klein is.

op 18 12 2011 at 09:46 schreef leo schmit:

Ik mocht gisteren met Garuda mee naar Jakarta, de ticket was voor mij besteld. In Dubai, wordt het vliegtuig midden in de nacht bestormd door een leger schoonmakers, wakker worden, de lichten gaan volop aan, dan is er ook nog een uur vertraging vanwege fuel lekkage aan de rechtermotor. De volgende 7 uur heb ik geen oog meer dicht gedaan.

Voor vertrek is er bij Garuda geen internet check-in dus je bent niet zeker van een stoel aan het gangpad als je niet minstens 3 uur van te voren aan de balie verschijnt. Terwijl het gangpad toch de enige plek is waar je neus beroerd kan worden door de wat strakkere vormen van de dames, hun kuiten dan wel weer bevallig verhuld. Hockey wordt daar niet zoveel gespeeld.

Iets nieuws was wel dat bij Garuda 2 immigratiemensen meevliegen die je visa en stempel reeds aan boord in orde maken. Wat ze doen met mensen die op een black list staan weet ik niet. Ik zag nergens deuren open gaan en hoorde geen schrille kreten. Maar ja BAKIN bestaat dan ook al een poos niet meer, zegt men.

Men had op Schiphol bij de Garuda gate ook de Vision poorten ingezet voor de röntgen check. Ik was de enige die naar het ‘ouderwetse’ poortje wees. In orde meneer, maar dan wordt u wel helemaal afgeklopt. Mij best, dat ben ik gewend op de plekken waar ik voor mijn werk kom. Wat blijkt, de hele schaapskudde die door de Vision röntgen poort ging werd daarna alsnog op twee voetstappen gezet en rond de borsten, buik en billen betast. Als ouderwets poortjesman kwam ik er nog goed vanaf; maar mijn poortje gaf dan ook geen kick. Bij de Vision poort zijn ze zelfs niet zeker van de inhoud van vrouwenborsten, jong of oud, dat maakt niet uit. Sommige mensen werden zelfs terugstuurd voor nog een dosis. Het was een experiment. Heeft u wel eens een dame van 60 met korte nepkrullen, in uitpuilende jeans en vakantiebloes zien betasten? Pathetisch.

Bij aankomst in Jakarta zag oplettend douanepersoneel bij de scanner band onmiddelijk dat er een massief vierkant object in mijn koffer zat. Toch raar, in Kabul gaan die dozen er altijd ongezien doorheen. Open dus en kijken. Bordeaux, Claret de Génisac, leg ik uit. Behulpzaam neemt de jonge douanebeambte de doos mee om ‘m nog eens door de scanner band te voeren. Er volgt overleg met de man achter het scherm, maar er blijft toch nog enigetwijfel. Of ik de doos even wil openen. Er verschijnt een doorzichtige plastic zak met lichtrood gekleurd vocht. Het is immers Claret. Wat zou er gebeurd zijn als het toevallig een zilverfoliezak was geweest? Samen proeven? Alsjeblief meneer, stop maar weer in die koffer. Naar de wodka in de bekende gele tas werd niet gekeken. Dus die vijf dagen kom ik wel door. Gekheid, mijn vrouw maakt zich al zoveel zorgen; ik moet hier later nog terugkomen, het gaat mij om een ijzeren voorraadje.

Verder haat ik vliegen grondig en zeker vanaf Schiphol, het enige vliegveld ter wereld waar een achterlijke dame om de 30 seconden ‘mind your steps-mind your steps’ roept. En een behoorlijk broodje kaas kun je er ook al niet meer krijgen, om nog iets te eten te hebben in het vliegtuig. Mijn advies luidt: boterhammen thuis zelf klaarmaken en alvast een beetje indrinken om de ogen toe te krijgen.

Sorry Peter, jet lag weet je wel.

op 18 12 2011 at 16:40 schreef Wandelaar:

Toevallig vlieg ik morgen KLM, zal er eens op letten en bijzonderheden hier melden. Ik vlieg met de wetenschap reeds irisscan en vingerafdrukken te hebben afgestaan, en vlieg alleen nog maar met enkel handbagage. Het vervelendste vind ik tot nog toe dat je evengoed je schoenen en een eventuele riem moet afdoen en je zakken moet legen. Gefouilleerd word ik doorgaans niet, wel heb ik menig maal mijn koffer moeten openen en mijn scheergerei ter plekke achter moeten laten. Ook het flesje water dat ik soms bij me heb komt niet door de beveliging heen.

op 19 12 2011 at 12:12 schreef babs:

Alleen: liefst Ryanair
Met familie: Iberia, zowel personeel als Spaanse klanten zijn kindvriendelijk.

KLM, inderdaad die lompe Hollandinnen en vies eten. En ik zit liever naast een kleine Spanjaard dan naast iemand die 1.93 bij 106 kilo doet. Ook daarom: liever geen KLM of Transavia.

op 19 12 2011 at 12:39 schreef Sandro:

Binnen Europa altijd Ryanair, naar Egypte 2x met Tui naar Curacao diverse malen met KLM.

Met geen één van drieën ooit nare ervaringen gehad dus kan me er niet in vinden.

op 19 12 2011 at 23:29 schreef marco:

Peter, Hassnae,

kom op… Als je veel vliegt heb je altijd wel eens een ervaring. Dat ligt niet aan de KLM, maar het gaat wel eens mis met ALLE airlines. Ik heb ook hele goede ervaringen met KLM…

Maar laten we het eens over geweldige ervaringen hebben: Een paar jaar geleden had ik Cathay Pacific van Frankfurt over Hong Kong naar Osaka. Dat was top service en top eten! En de stop over in Hong Kong was super entertainment. Vorig jaar had ik Korean naar Fiji, over Seoul. Ook klasse!

Geweldig toch dat reizen. Let’s be frank: je kunt beter een klote ervaring hebben met de KLM in London, dan met een lullig boekje van Bosma achter de achter dijken verscholen blijven. Groet!

op 21 12 2011 at 12:42 schreef Marco Meijer:

Ik moest voor een business meeting op en neer naar Londen. met KLM. Alleen handbagage. Kom om 8 uur, 35 minuten voor vertrek bij de incheckbalie en die was al dicht. Vliegtuig was vol. Bizar want ik had een ticket met een stoelnummer er op. Wie zat er dan op mijn stoel ?
Opheldering gevraagd bij de informatiebalie. Onduidelijk verhaal. Maar geen probleem want om 16 uur ‘s middags kon ik met een ander KLM toestel mee. Grapje zeker, die meeting begon om 14 uur. Dus ik belde kantoor dat ik niet naar Londen ging. Toen bleek opeens dat ik ook om 10 uur mee kon, met een BA machine.
KLM denkt veel meer aan zijn eigen winst dan aan het belang van zijn klanten. Ik vlieg liever Ryanair, veel efficienter.

op 22 12 2011 at 16:21 schreef Okke Ornstein:

Ik woon in Panama en daar is de KLM een van de besten. De absolute onderkant van de markt is COPA, de Panamese luchtvaartmaatschappij. Onbeschoft, corrupt, een drama. Amerikaanse maatschappijen zijn over het algemeen ook niet best.

De absolute top is imo Air Jamaica. Iets meer dan een week na 9/11 waren zij de enigen die me van Miami naar Panama konden vervoeren. Er waren maar een paar passagiers aan boord, en we mochten allemaal naar de 1e klas champagne drinken. Top maatschappij.

op 24 12 2011 at 02:48 schreef wammes:

Hmmm…vlieg al jaren met KLM naar NY en nooit problemen mee gehad eerlijk gezegd. Alleen jammer dat je als lang persoon meer moet betalen voor extra beenruimte. Kheb er zelf niet voor gekozen lang te zijn :-/. Eten: prima, service ook. Slechts een keer probleem gehad met omboeken. Prima maatschappij, beter dan Delta iig.

op 24 12 2011 at 13:46 schreef Liever niet:

Paar keer met China Airways gevlogen, een top maatschappij. Voldoende beenruimte, prima eten en verzorging, vriendelijk personeel, geen gezeik en vluchttijden kloppen bijna tot op de minuut. Mijn ervaring met KLM is volstrekt anders, totaal geen beenruimte, waardeloos voedsel en enorm arrogant personeel. Voor topgeld krijg ik lowbuget treatment. En wil ik beter (bijvoorbeeld zonder pijn aankomen) dan moet ik nog meer geld neerleggen. Of ik kan mijn reis met vele uren verlengen door via Parijs of zo met een andere maatschappij te kunnen vliegen. Typisch Holland. Daarom zijn er op Schiphol voor KLM vluchten zoveel barretjes tot aan de gates. Zodat je je zo weinig mogelijk hoeft te herinneren aan dit vliegproduct.

op 24 12 2011 at 13:57 schreef Aloys:

op 17 12 2011 at 16:23 schreef Frank:
Dat Weeze is trouwens nog wel helemaal in Luftwaffe-stijl, zeg: het Derde Rijk is nog goed zichtbaar in de architectuur van het complex.

Helemaal in een deuke gelegen over deze reaktie. De eerste keer dat ik aankwam op Weeze, heb ik verbijsterd door mijn raampje zitten kijken naar de bunkers en andere militaire gebouwen die aan mij voorbij kwamen.
Ik dacht echt even dat ik een jaartje of zestig in tijd verschoven was en was op zoek naar vlaggen met swastikas.

Het bleek dus een oude, Engelse luchtmachtbasis te zijn.

Okay, on topic: Nooit meer KLM punt

op 25 12 2011 at 02:14 schreef ReinoutS:

Van Londen naar Nederland gaan *vliegen*? Dan verdien je ook wat je krijgt. Neem toch gewoon de Eurostar of de veerboot.

op 29 01 2012 at 13:48 schreef Willem:

Tijdje geleden dat ik met ze vloog, heb altijd goede tot redelijke ervaringn gehad met KLM.
Ze doen het naar mijn mening niet beter/slechter dan andere maatschappijen.
Cabinepersoneel? ach, het is maar net wie je treft
Voor een vlucht van een half uur twee uur wat maakt het nu uit.
Eten? komt allemaal van dezelfde catheraar.

op 24 12 2013 at 18:56 schreef mupogi:

KLM ,voor mij een betrouwbare airline,service is net zo goed als de rest,misschien een keertje minder dan de andere X,maar niks over te klagen.
Ze zijn NIET VOOR NIKS de oudste Airline (94 jaar alweer en zeker op weg naar de 100),ik ben er trots op!
En aan al die klagers,ga je toch lekker met een andere maatschappij!

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

Meest gelezen in september

O Dit land is krankzinnig geworden
O Ongenuanceerde hufter
O Ik neem nergens afstand van
O Naakt is gezellig
O The Post Online: door Nazi's, voor Nazi's
O Antisemitisme en islamofobie gaan hand in hand
O YouPorn
O Allahu Akbar
O De wereld volgens Anders Breivik
O Laten we het eens over Nazi's hebben

Meest gelezen in 2013

O Fnexit
O YouPorn
O De kut van Sunny Bergman
O Holland for foreigners: can't you take a racist joke?
O Jodenhaat
O Frontaal Naakt Leeft!
O Griezel
O Islamsatire
O 'Fuck off ben je niet goed bij je kankerkop stinkhoer'
O De oorlog tegen bijstandsmoeders

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!) op rekeningnummer 393 444 961 van de Rabobank in Rijswijk (NL59 RABO 0393 4449 61 - SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. 'Frontaal Naakt'.

Mail!
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

Gratis!
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

Blurbs!

"How does it feel to be famous, Peter?" (David Bowie)

"Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist." (Sylvia Witteman)

"Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven." (Sheila Sitalsing)

"Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen." (Hassnae Bouazza)

"Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept." (Naeeda Aurangzeb)

"We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land" (Petra Stienen)

"Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen." (Femke Halsema)

"De scherpste online columnist van Nederland" (Francisco van Jole)

"Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak" (Nausicaa Marbe)

"Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven." (Hollandse Hufters)

"De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld" (Joop.nl)

"Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten." (Hans Beerekamp - NRC Handelsblad)

"De grootste lul van Nederland" (GeenStijl)

"Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver." (Bert Brussen)

"Landverrader" (Ehsan Jami)

"Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband." (Carel Brendel)

"You are an icon!" (Dunya Henya)

"De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt." (Sargasso)

'De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.' (Elsevier weekblad)

"Frontaal Gestoord ben je!" (Frits 'bonnetje' Huffnagel)

"Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt." (@JoycePants)

'Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.' (jury Dutch Bloggies 2009)

'Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.' (jury Dutch Bloggies 2008)

'Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.' (Revu)

'Extreem-rechtse website' (NRC Handelsblad)

'Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.' (Hafid Bouazza)

'Complimenten voor Frontaal Naakt. Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.' (Lousewies van der Laan)

'De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.' (Anil Ramdas)

'Peter Breedveld verrast!' (Nederlandse Moslim Omroep)

'Breedveld is voor de duvel nog niet bang' (Jeroen Mirck)

'Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.' (Max J. Molovich)

'Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.' (Laurence Blik)

Links!


 

RSS RSS