Home » Archief » De onvrede van Thierry Baudet


[18.09.2013]

De onvrede van Thierry Baudet

Jona Lendering

cas10
Illustratie: Jacques Touchet

Literatuurwetenschapper Ernst van den Hemel en theoloog Wilfred van de Poll schrijven in Trouw een mooi stukover de theorie van Thierry Baudet, dat een linkse elite Nederland aan het verkwanselen is. Bij wijze van repliek wijzen Van den Hemel en Van de Poll erop dat links al tien jaar steeds rechtser wordt – volgens mij is dat proces al sinds de PvdA-nota Schuivende Panelen (1987) gaande overigens – en dat de door Baudet gevreesde multiculturalisten helemaal niet bestaan.

Daarin hebben ze gelijk, maar volgens mij heeft Baudet, in al zijn verongelijkte woede, wel degelijk een probleem bij de lurven.

Internationalisering

Ik vrees namelijk dat de voorspelling van Christopher Lasch is uitgekomen: er is een elite ontstaan die internationaal is gevormd, internationaal is georiënteerd en vooral naar zijn internationale collega’s kijkt voor de aai over de bol die iedereen van tijd tot tijd nodig heeft. Nu is “elite” een erkend lastig te definiëren begrip, maar in dit blogstukje volstaat het om te werken met familiegelijkenissen (en af te zien van definities, ideaaltypen, typen en andere categoriseringen). Er bestaan niet duidelijk af te bakenen maar daarom niet minder reële elites in het bedrijfsleven, aan de universiteiten, in de kunsten, enz.

Daarvoor zijn goede redenen. De economie is geïnternationaliseerd, de wetenschap is het gemeenschappelijk bezit der mensheid, de artistieke avantgarde kijkt niet op een grens meer of minder. Door verbeterde communicatiemiddelen neemt deze internationalisering toe, met als nadeel dat er minder loyaliteit is naar de thuisbasis.

Burger negeren

De ergernis daarover is reëel. Het is vervelend dat de Nederlandse belastingbetaler opdraait voor de bail-outs die nodig waren voor bankiers die meenden wereldspelers te zijn. Steeds weer brengen de universiteiten naar buiten dat hun onderzoek het internationaal buitengewoon aardig doet, maar het is gênant dat we een oudhistorisch onderzoeksnetwerk  “impact of Empire” hebben dat nou niet bepaald het vuur uit de sloffen loopt voor de re-enactors die het verleden aan u uitleggen bij de monumenten van de limes (u weet wel, de plaats waar de “impact of Empire” in eigen land het grootst is). Ik vind het pijnlijk dat het Rijksmuseum zóveel internationale allure heeft dat de directie durfde te verwachten dat Amsterdammers er wel een gevaarlijkere fietsroute voor over zouden hebben (meer). Dit laatste is gelukkig teruggedraaid, maar de vanzelfsprekendheid waarmee de directie de burger meende te mogen negeren, vind ik nog steeds schokkend.

Verplichting jegens de gemeenschap

De onvrede is er. Nog vorige week publiceerden de VU en Trouw een onderzoekje naar de emotionele staat van de burgerij, die met één woord viel te typeren: woede. Die zal ook niet weggaan, tenzij we bankiers, academici, kunstenaars enz. hebben die begrijpen dat hun loonschaal-12-inkomens een verplichting impliceren jegens de gemeenschap: “het privilege van de ware aristocraat is plicht”, zoals Don Quichot zegt in De man van La Mancha. (Tussen haakjes: de ridder met het droeve gelaat is weliswaar verdwaasd, maar de spanning zit in het feit dat hij zijn morele kompas wél op orde heeft, terwijl de zogenaamde realisten dat niet hebben.)

Ik sta gevoelsmatig dichter bij Van den Hemel en Van de Poll dan bij Baudet, maar volgens mij herkennen ze alle drie het werkelijke probleem niet. Baudet verklaart de onvrede door een Linkse Kerk te postuleren die hij, zoals zijn critici terecht opmerken, nergens kan aanwijzen. Omgekeerd negeren Van den Hemel en Van de Poll waar de onvrede vandaan komt. De woede is echter reëel. We lijden wel degelijk onder onze elites – ze zijn alleen niet links.

Pseudowetenschap en kwakgeschiedenis

Misschien is Lasch’ theorie niet juist, maar dat is voor dit stukje eigenlijk van ondergeschikt belang. Het gaat me erom dat het stuk van Van den Hemel en Van de Poll staat in de traditie waarmee de universiteit pseudowetenschap en kwakgeschiedenis bestrijdt: benoem de feiten, wijs op redenatiefouten, ga eventueel in op de methode maar negeer de achterliggende bezorgdheid. Hun stuk zal daarom ineffectief zijn.

Eerder gepubliceerd op Lenderings blog Mainzer Beobachter. Jona Lendering is als historicus werkzaam bij Livius Onderwijs, wanhoopt aan de toekomst van de geesteswetenschappen en schrijft daarom, of desondanks, een boek over het ontstaan van het christendom en rabbijnse jodendom. Tegenwoordig is hij ook columnist bij Sargasso.

Jona Lendering, 18.09.2013 @ 07:40

[Home]
 

11 Reacties

op 18 09 2013 at 07:53 schreef okto:

[..maar negeer de achterliggende bezorgdheid. Hun stuk zal daarom ineffectief zijn.]

De laatste zin is waar. Over die achterliggende bezorgdheid: een groot deel daarvan vindt z’n oorsprong in onbegrip. De wereld en haar problemen worden steeds complexer (bankencrisis, klimaatprobleem, etc), en bovendien wordt de gemiddelde burger steeds meer overstelpt met een stortvloed van informatie hierover. Er is een aanzienlijk deel van de bevolking dat in de onderste regionenen van de IQ-normale-verdelingscurve zit, en wat deze kwesties en andere niet kan bevatten. Als mensen een probleem niet begrijpen en er wordt maar over door ‘gezanikt’ dan worden ze vanzelf boos.
Dat maakt de problemen echter niet minder urgent. En hoe je dit op moet lossen weet ik ook niet. Nog maar meer uitleggen heeft gewoon geen zin.

Ik vrees dat we gewoon klem zitten.

op 18 09 2013 at 08:16 schreef OMC:

Prima stuk, maar: kunstenaars met een loonschaal-12-inkomen?

op 18 09 2013 at 08:51 schreef Gert:

Marco Borsato? Voetballers?

op 18 09 2013 at 08:58 schreef Lorenz:

Zeer sterke analyse. Maakt duidelijk dat het opportuun is om een verhaal voor de ‘burgerij’ en lagere regionen te hebben. Het stemvolk, de massa waar de elite toch een beetje voor uit moet kijken. Een alternatief voor met name Wilderiaans/Telegraaf populisme. Reframen dus. Liefst met een oplossing in plaats van alleen maar agitatie en schuld.

op 18 09 2013 at 10:46 schreef smeets:

Ik ben het volledig eens met Jona. En dat ben ik zelden met iemand.

op 18 09 2013 at 11:24 schreef Ralph van der Geest:

Ik vind het een goed stuk maar volgens mij raakt het de essentie van wat er in de wereld aan de hand is niet.
Ten eerste: er is geen economische crisis al wordt ons dat dagelijks door de sheeplemedia wijs gemaakt. Geld en schulden zijn kunstmatige creaties en die laatsten kunnen met één druk op een knop geelimineerd worden net zoals ze op die manier gecreeerd zijn terwijl geld te pas en te onpas er bij wordt gedrukt.
Ten tweede: heel de ellende van deze wereld zit ‘m in essentie in de schromelijk ongelijke bezitsverhoudingen die we de kapitalistische economie noemen. Dat (en dat voort laten bestaan) heeft nu geleid tot de ultime crisis: een ecologische crisis. Een Aarde die leeg geperst en gezogen is en een heel klein groepje dat alle ellende veroorzaakt heeft dat zijn uiterste best doet de allerlaatste restjes er nog even uit te slurpen voor het eigen gewin.
Gisteren hebben we kunnen horen hoe die ‘visie’ in Nederland voortaan gaat heten: ‘de participatiesamenleving’.
Het leek wel een copy/paste van Mussolini.

op 18 09 2013 at 12:15 schreef laarmans:

Beste Jona,

Ik ben het oneens met je zin dat door de internationalisering er minder loyaliteit is naar de thuisbasis.Ik denk dat het proces andersom gaat.Door de globalisering, de internationalisering en de digitalisering zijn er grote groepen mensen die naar de oude,vertrouwde basis teruggrijpen.Nederland is niet Nederland.Nederland is de optelsom van regionale gebieden,elk met hun eigen dialect of taal( Fries),cultuur en gebruiken.

In de grote steden is het eigene verdwenen, maar in de kleine plaatsjes en dorpen bloeit de streekcultuur volop.Nederland is veel meer dan de Randstad, dat vergeten grote stadsmensen weleens.Daarom ben ik niet bang dat( zoals PVV ers denken) Nederland in al zijn uniekheid achter de dijken en in de zee verdwijnt.

op 18 09 2013 at 19:01 schreef Olav:

Met Ralph zeg ik: Ontwaakt, verworpenen der aarde.

En: Er waart een spook door Europa!

Er zit mij ook al langer iets dwars wat dat betreft. Misschien moet ik eens proberen er een stukje over te schrijven.

op 18 09 2013 at 19:28 schreef chp:

Ik vind dit een warrig stuk. Baudet heeft “wel degelijk een probleem bij de lurven”, maar “het werkelijke probleem” herkent hij niet. Wat is dan het werkelijke probleem? Er is onvrede, begrijp ik, en die onvrede heeft met elites te maken. Die elites zijn niet meer lokaal geworteld. Althans, dat zegt Lasch. De theorie van Lasch kan ook fout zijn, maar dat maakt niet uit, want eigenlijk is het probleem niet onvrede, maar het negeren van “achterliggende bezorgdheid”. Enz enz.

Lendering noemt drie bronnen van onvrede bij de burger. (1) De ‘bailouts’ van banken. Dit is een schande idd. Maar is dit een culturele kwestie, of een sociaal-economische? Ik denk ’t laatste. Dit gaat over sociale rechtvaardigheid. (2) We hebben een oudhistorisch onderzoeksnetwerk dat “niet bepaald het vuur uit de sloffen loopt”. Wat het probleem is weet ik niet, maar het lijkt me niet iets waar de burger wakker van ligt. (3) De fietstunnel onder het Rijksmuseum dreigde voor fietsers gesloten te blijven. Dit is wel erg lokaal en triviaal.

Wat is het probleem? Onvrede? Bezorgdheid? Het negeren van onvrede? Waar gaat de onvrede over? Met een opsomming van klachten over van alles en nog wat komen we niet verder.

op 19 09 2013 at 09:31 schreef MNb:

“Wat is dan het werkelijke probleem?”
Op die vraag heb ik op deze pagina antwoord proberen te geven:

http://mainzerbeobachter.com/2013/09/17/thierry-baudet/

Op die site is trouwens ook een boeiende oudhistorische feuilleton te vinden.

op 20 09 2013 at 00:34 schreef Sasha Berkman:

De pvda was al aan het verrechtsen voor den uil.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

Become a Patron!
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)
 

(Advertentie)

 

pbgif (88k image)
 

Meest gelezen in februari

O Waarom de overheid het tekort aan sociale woningen niet oplost

O Hoe de Amsterdamse gemeenteraad probeert een zwarte vrouw de mond te snoeren

O Niet alleen Johnas van Lammeren, de hele Amsterdamse gemeenteraad zit fout

O Sylvana Simons is niet gezellig

O Een nieuwe dag, een nieuw hitsverhaal in De Telegraaf

O Baas over eigen seks

O Gilly Emanuels, Jerry Afriyie en Selçuk Öztürk, token allochtonen van de week

O Links was in de jaren zeventig en tachtig wel degelijk aan de macht

O Vieze oude man

O Johan Derksen

 

Meest gelezen ever

O YouPorn

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Het totale en angstwekkende gebrek aan integriteit van de #Metoo-meute

O Het historische besef van Jeroen Pauw

O Opbokken met je racistische kinderfeestje

O De extreemrechtse terreur van Twitter-troll Ans Aarsema

O Anne Faber en de moslims

O Anita Borst is een held

O Smachten en soppen met Thierry Baudet

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband.” (Carel Brendel)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.’ (Hafid Bouazza) ‘Complimenten voor Frontaal Naakt.

‘Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.’ (Lousewies van der Laan)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

 

RSS RSS