Home » Archief » Deshima


[22.02.2014]

Deshima

Peter Breedveld

pos10
Illustratie: Barahona Posollo

In 1641 begon in Japan een lange periode van bijna volledige isolatie van de rest van de wereld. Alleen de Nederlanders was het toegestaan om vanaf een kunstmatig eilandje, Deshima, en onder stricte voorwaarden, handel te drijven met de Japanners.

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb (ik heb een shitload aan boeken en artikelen over de Japanse geschiedenis gelezen) maar één van die voorwaarden was dat de Nederlanders over een afbeelding van Christus moesten lopen, Christus moesten ontheiligen dus, om op Japanse bodem te worden toegelaten. Kennelijk was dit voor de Japanners een garantie dat de roodharige barbaren – zo noemden ze de Nederlanders – daar waren om handel te drijven en niet om Japanners te bekeren en zo voor politieke onrust te zorgen. Om die reden hadden ze de Portugezen het land uitgeschopt. De Portugezen die ze niet naar voorbeeld van hun grote idool hadden gekruisigd, althans.

Christus ontheiligen

Die Nederlanders – het waren nou eenmaal Nederlanders – zagen er helemaal geen been in om hun geloof te verloochenen en Christus te ontheiligen als daar een paar gulden mee konden worden verdiend (of wat dan ook de Nederlandse munteenheid was in die tijd). En zo lieten ze zich wel meer vernederingen welgevallen waar Wilders een rolberoerte van zou krijgen. Als ze bijvoorbeeld kwamen te overlijden tijdens hun handelsmissie, werden ze in zee gedumpt omdat de heilige Japanse bodem niet mocht worden bezoedeld door het lijk van een christen (maar ja, zo kwamen ze dan wel in de sushi van de Japanners terecht, daar was niet goed over nagedacht).

Ik moest daaraan denken toen ik vanmorgen de Volkskrant-bijlage Vonk las, met daarin een bijdrage van huis-Marokkaan Said el Haji, ‘Ons soort Marokkanen’. Nu heb ik in het recente verleden veel op El Haji gescholden, volstrekt terecht ook, en ik heb op Facebook ruzie met hem gemaakt, maar het is een hele aardige man. Dat zeg ik zonder sarcasme.

Onfrisse types

Op het laatste Winternachtenfestival kwam hij naar me toe, of we misschien iets te bespreken hadden, we hebben een biertje gedronken (en dat heb ik dus steeds: als ik een Marokkaan of een linksmens afzeik, komt-ie naar me toe om een glas te drinken of een bitterbal te eten; pak ik een islamcriticus, dan mailt en belt die mijn baas), vreselijk gelachen en ik heb hem gezegd dat ik hem een toffe peer vind, maar dat ik ‘m de volgende keer, als ik iets van ‘m lees, gewoon weer de huid volscheld. Ik verwijt hem namelijk naar het pijpen van de ‘islamcritici’ te dansen met zijn verhalen over de verstikkende Marokkaanse cultuur en zijn ‘bevrijding’ van de islam.

Onderdrukt door de moslims

El Haji herkende wel wat ik zei, werd er zelf ook moe van op Twitter geprezen te worden door allerlei onfrisse types die in niets anders zijn geïnteresseerd dan islam-bashen, maar hij wil zich niet door die types laten leiden en dat zou hij natuurlijk wel doen als hij besloot maar niet van die kritische verhalen over de islam en over Marokkanen te schrijven.

Daarin heeft El Haji natuurlijk volkomen gelijk. Je moet schrijven wat je te schrijven hebt en dat de Simone Laureys en Maja Mischkes daarvan gaan soppen, tant pis.

Maar het is wel typisch dat er zowat geen week voorbij gaat of Vonk heeft weer een verhaal met de strekking “ik, ex-moslim, werd zo onderdrukt door de andere moslims en nu ik de Nederlandse cultuur omhels, ben ik VRIJ, VRIJ, VRIJ!”

Wijndrinkende Marokkanen

In ‘Ons soort Marokkanen’ gaat het over de wijnbar van de Marokkaanse Rotterdamse die tot grote teleurstelling van Paul Witteman geen afvallige is en ook al niet is uitgehuwelijkt en dol is op haar vader de imam. Ze werd bedreigd, gelukkig wel door moslims, en daarop organiseerden andere Marokkaanse Nederlanders een protestborrel. El Haji was erbij en liet zich fotograferen met een glas wijn in de hand, net als de andere aanwezige Marokkanen die daarop door de vooraanstaande islamcritici werden geprezen als goed geïntegreerde Marokkanen.

Anyway, voor El Haji weer een mooie aanleiding om in Vonk te klagen over de Marokkanen die hem altijd hadden beknot en bekneld en verstikt maar nu had hij dan eindelijk Marokkanen ontmoet die net als hij zijn. Wijndrinkende Marokkanen! Die ook in-di-vi-dua-lis-tisch zijn! Uiteraard krijgen de islamcritici weer een vallei-orgasme van al dit moois. Eén van de organisatoren van de protestborrel, Rajae el Mohandiz, werd ook weer bedreigd door moslims, wat meteen breed uitgemeten werd door een Elsevier-journalist die nooit enige aandacht heeft gehad voor de bedreigingen die Nederlandse moslims dagelijks te incasseren krijgen.

Braaf Marokkaantje

En dat deed me denken aan Deshima. Zoals de Nederlanders indertijd – onder stricte voorwaarden – alleen door de Japanners werden gedoogd als ze hun bijbels en psalmboeken inleverden en Christus ontheiligden, zo worden nu door de autochtone Nederlanders alleen die Marokkaanse Nederlanders geaccepteerd die ‘botsen met hun cultuur’. Je moet je met een glas wijn laten fotograferen – uiteraard is de hoofddoek lang geleden afgeslingerd – en andere Marokkanen zodanig tegen de haren instrijken dat ze je een doodsbedreiging mailen, dan ben je een braaf Marokkaantje en mag je meedoen en aanschuiven bij Pauw & Witteman en Vonk volschrijven enzo.

Individuele keuzes

Gedraag je je als Marokkaan als keurige democraat die haar eigen individuele keuzes maakt, maar je hebt de islam niet afgezworen en je zeikt niet wekelijks je moeder en je gehoofddoekte zus af? Helaas pindakaas. Dan mag je worden bedreigd met executie en verdelging, je mag voor 476 smaken ‘hoer’ worden uitgescholden en worden belasterd dat het een aard heeft. Denk maar niet dat Elsevier dat een reet kan schelen. Integendeel, dat doet vrolijk aan de smeurcampagne mee! De ene bedreigde Marokkaan is de andere niet en wie fantaseert over genocide op moslims krijgt na zijn dood een hagiografie!

Zelfs als je als moslim met een rare achternaam over koekjes schrijft, ben je nog verdacht als vijand van de Nederlandse democratie. Had je je maar met een glas wijn laten fotograferen, Nuweira Youskine!

Als alle lezers van Frontaal Naakt, het enige echte dissidente geluid in Nederland, nou maandelijks twee euro zouden storten, zouden de makers van deze website volkomen autonoom zijn! Stort op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

Peter Breedveld, 22.02.2014 @ 12:58

[Home]
 

33 Reacties

op 22 02 2014 at 13:23 schreef Ralph van der Geest:

De ‘hardwerkende’ Telegraaf lezende (nou ja…lezen) Nederlander, de altijd fact free zeikende, zanikende, slachtoffer uithangende, dreigende, niets incasseren kunnende en jankend als een verwend kind naar de politie rennende bij de eerste de beste zweem van tegengas om ‘aangifte’ te doen, onschuldigen treiterende en terroriserende (al dan niet gewapend met achterlijke roze kabouter Plop microfoon) oer Hollandse hufters…verwerken in de sushi….hmm….interessante gedachte…

op 22 02 2014 at 13:26 schreef Jabir:

Interessant. Parallel hieraan gaf de paus de tempelieren absolutie voor spugen en urineren op het kruis, als ze daartoe gedwongen werden door de Saracenen. Zolang je dat alleen maar in woord deed en niet in de geest, was dat prima.

op 22 02 2014 at 14:39 schreef D.J.:

Voor een volk dat net de beeldenstorm achter de rug heeft, is het ‘met voeten treden’ van een afbeelding van Jezus natuurlijk spielerlei.
Een Calvinist beschouwt zo’n icoon als afgoderij. Met het vernietigen of beschadigen ervan had hij geen probleem en beschouwde dat zelfs als ’n soort plicht.

op 22 02 2014 at 16:05 schreef Jabir:

Tegenwoordig heb je massa’s Christenen die hun Christendom combineren met Zazen beoefening. De Benedictijner monniken bijvoorbeeld. Er lijkt tegenwoordig wat meer wederzijdse tolerantie te zijn.

@Peter: ik lees trouwens dat het Nestoriaanse Christendom al lang voor de Portugezen in Japan geïntroduceerd werd, in de zevende eeuw. De Uzumasa-dera tempel in Kyoto zou oorspronkelijk een kerk zijn. Weet je daar iets van, dat vroege Christendom in Japan en hoe het verdween? Die twee hadden oorspronkelijk niet veel last van elkaar.

op 22 02 2014 at 16:30 schreef Thomas E:

Ik ben het helemaal met je eens dat Islam-spijtoptanten als helden worden onthaald in onze media. We moeten zo vreselijk nodig ons gelijk halen met onze ‘bevrijde’ westerse cultuur.

Aan de andere kant doet het me goed om ‘achter de schermen’ een redelijke solidariteit met moslims te bespeuren. Op ons gemeentehuis werken diverse moslima’s met hoofddoekje en halal eetgewoontes. Ik zag ze achter de balie collegiaal met elkaar omgaan en kreeg dit later bevestigd van een gemeenteambtenaar die ik leerde kennen. Ze krijgen zonder flauwe opmerkingen de gelegenheid om te bidden of bijvoorbeeld de grote wassing na de menstruatie te doen. Wél gaf ze toe dat hier vrij weinig gebruik van werd gemaakt en dat de meiden, afgezien van hun hoofddoekje, erg elegant en westers gekleed gaan.

op 22 02 2014 at 16:41 schreef Peter:

@Peter: ik lees trouwens dat het Nestoriaanse Christendom al lang voor de Portugezen in Japan geïntroduceerd werd, in de zevende eeuw.

Dit is allemaal compleet nieuw voor me, Jeroen.

op 22 02 2014 at 16:49 schreef edo:

Het spijt me, ik heb al die islamcritici niet gevolgd, nog dat stuk gelezen waar je naar verwijst, maar ik heb niks tegen het prijzen van zo’n protestborrel. Dat moslims ook geaccepteerd moeten worden als ze toevallig geen alcohol drinken vanwege hun geloof, en een hoofddoekje dragen blijft onverlet. Maar ik heb er niks tegen dat iemand over problemen heeft die hij heeft ondervonden en vervolgens een protestborrel geeft, en ik heb er ook niks tegen als mensen dat positief vinden. Dus ik vind ’t geen goed stuk.

op 22 02 2014 at 19:24 schreef Jabir:

@Peter

Ik wist dit ook niet hoor, wel van Thomaschristenen in India en op de zijderoute, maar Japan…. It checks out, volgens mij.

Blijkbaar waren er eind zestiende eeuw behoorlijk wat “Keikyo“, zoals die “indigenous” thomaschristenen genoemd werden (oprichters van Kyoto?), die schijnbaar allemaal over de kling gejaagd zijn ten tijde van de kirishitan holocaust (een miljoen christelijke Japanse doden), samen met de recente “converts” die de Jezuïeten maakten. Die speelden nogal een machtsspel, door alleen maar Japanners in machtsposities te bekeren. in die context is over een beeltenis van Christus moeten lopen een milde maatregel. Toen was die holocaust nog gaande.

op 22 02 2014 at 19:26 schreef seije:

@Peter
Is onder het kopje ‘Onfrisse Types’ het pijpen ipv de pijpen een Freudiaanse verspreking of een flauw woordgrapje?
Verder van harte met je eens, ik zie Vonk altijd als de nazi bijlage.

op 22 02 2014 at 21:33 schreef boris:

http://www.youtube.com/watch?v=yh5wvhbC3sU#t=423

Binnenkort in real life in onze steden. Veel plezier ermee!

op 22 02 2014 at 22:40 schreef Jurjen:

@seije:
Geen Freud en geen grapje, dat kan ook nog ;-) https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/naar-de-het-pijpen-dansen

op 22 02 2014 at 22:45 schreef Sneebal:

Hoeveel mensen vinden werkelijk dat Marokkanen hun geloof/cultuur moeten afwijzen om geaccepteerd te worden?

op 22 02 2014 at 23:17 schreef Haes:

@Jabir. Evenals Peter Japanoloog zijnde, moet ik ook bekennen dat die geschiedenis van de Nestorianen (Keikyo) in Japan voor mij geheel nieuw is. Ik vind het moeilijk hier geloof aan te hechten. Alleen al het feit dat de Nestorianen tot in China zijn gekomen, wil nog niet zeggen dat ze ook hun weg naar Japan hebben gevonden. Dat was werkelijk onwaarschijnlijk moeilijk in het eerste millennium en het begin van het tweede millennium. In de zesde eeuw heeft het boeddhisme Japan bereikt, vanuit China, maar via Korea. Die route was trouwens voor alle culturele invloeden van China op Japan, de gebruikelijke. Er zijn regelmatig (boeddhistische) monniken vanuit Japan naar China gereisd, maar dat is nog iets anders dan het importeren van een nieuwe godsdienst die vervolgens vrijwel meteen ondergronds moet zijn gegaan. Ik denk toch vooral aan een broodje-aap-verhaal in dit kader.

op 22 02 2014 at 23:59 schreef dewanand:

namaste Peter, en gemiddeld hoger begaafde Fnaakters,

Ik vind de vergelijking perfect, ok Feodale shintoistische Japan waar de roodharige blanken niet eens begraven mochten worden om de heilige Japanse bodem niet te vervuilen of te ontheiligen, vs het huidige roomblanke Holland waar men toch erg blij is dat die vies bruine Hindoes gecremeerd worden in moderne Hollandse crematoria waarna hen as dus als koeienmest wordt gebruikt om lekkerder koeienvlees te produceren dat dus naar Hindoes smaakt (atomair oerHollands kannibalisme).

Maar toch is het raar ergens:

Wieroe vindt het toch jammer dat Marokkanen meer gediscrimineerd worden dan Hindoestanen en Hindoes omdat Marokkanen toch Arischer en Germaanser zijn, met hen lichtere huidskleur dan die bruine koelie aapjes uit India. Meer discriminatie zou beter zijn voor Hindoes in Nederland, denkt Wieroe als radicale hindoe kat.

Onze vraag:

Waarom worden hindoemeiden zoals Monique Badloe nou toch meer geaccepteerd dan een Moderne Marokkaanse meid, terwijl deze hindoemeiden toch veel radicaler zijn qua geloof?

check deze flitsende site van Monique Badloe die ik gistermiddag ontmoette tijdens een presentatie.

http://monique-badloe.nl

op 23 02 2014 at 00:01 schreef Jabir:

@Haes

Hè jammer. Waarschijnlijk heb je gelijk.

Maar hoe zit het dan met al die uitgemoorde christenen en die artefacten, bijvoorbeeld die Nestoriaanse Stele?

op 23 02 2014 at 09:47 schreef Jabir:

Sorry hoor, ik kan het nog even niet loslaten. En het zijn open vragen hè, niet dat ik denk het beter te weten dan Japanologen ofzo. Mijn probleem bij dat Nestoriaanse Japanverhaal is dat ik niet goed kan inschatten welke informatiebronnen werenschappelijk betrouwbaar zijn en welke niet. Maarrrrr….

* Er liggen dus veel nestoriaanse artefacten in Japanse schrijnen.
* er zijn wel degelijk tot op de dag vandaag “verborgen christenen” in Japan
* Er waren Nestorianen in Japan, een zeer invloedrijke, Rimitsu, schijnt zelfs keizerin Kōmyō bekeerd te hebben. In de negende eeuw. dit zou beschreven staan in de Shoku Mihongi
* Het verhaal van die naar Japan gevluchte Turkmeense clan (de Hata clan) klinkt plausibel, want bijvoorbeeld de Uyghuren overheersten in die tijd een gebied dat ook Mantsjoerije omvatte.

op 23 02 2014 at 12:18 schreef Peter:

Dat is weer veel huiswerk, dat je ons opgeeft Jabir. Ik zal het op een rustig moment eens bestuderen, allemaal.

Dat van die verborgen christenen, vandaag de dag, vind ik sterk. Er is geen enkele reden om in Japan stiekem je religie te belijden. Behalve misschien als er mensenoffers in het spel zijn. Volgens mij is Japan religieus gezien het tolerantste land ter wereld.

op 23 02 2014 at 12:51 schreef dewanand:

namaste Peter,

ik las ooit in een tekst van een japanoloog dat het in japan alleen om de glitter, glammer, vorm en fun gaat van het religieuze gedoe (trouwen, crematie, offers enz) en eigenlijk geloven zij in japan nergens in, en zijn zij extreme chauvinisten, blankenhaters, bekrompen nationalisten, rassenhaters, en opportunisten.

Geloof is gewoon op hogere en lagere (absolute) waarden en normen gebaseerd, ethisch, normatief, morele besef, humanisme, goed/kwaad, enz.

de gemiddelde japanner schijnt erg dom te zijn en bekrompen, kortzichtig en extreem materialistisch.

Hoe dom is de gemiddelde roomblanke Hollander? Ok, op Fnaakt komen deze hunnebedden polderlanders niet denk ik, omdat hen tere, superieure blanke, blonde, blauwogige hersenen doorbranden hier door het hoge intellectuele voltage. Wieroe vindt dit intellectuele voltage op Fnaakt wel lekker prikkelend voor zijn kattenreet, en hij voelt dan wel echt iets penetreren in zijn kattenkopje.

dewanand en Wieroe

op 23 02 2014 at 13:00 schreef Peter:

Dewanand, je kent geloof ik, mijn stuk ‘Het beste land op aarde’, waarin ik korte metten maak met het racisme dat in Japan zo welig zou tieren:

http://www.frontaalnaakt.nl/archives/het-beste-land-op-aarde.html

op 23 02 2014 at 14:49 schreef Jabir:

@Peter

Dat ze zichzelf “verborgen” noemen omdat ze vroeger ooit vervolgd werden, betekent niet dat ze nog steeds niet getolereerd worden. Zo laat het filmpje waar ik naar linkte een Boeddhistische Sangha zien, waarvan de priester weet dat er veel van die “verborgen” christenen tussen zitten. Vindt hij verder prima. En dan hebben ze in hun huisschrijnen wat Japans vormgegeven Jezus- en Mariabeeldjes staan tussen de gebruikelijke Shinto – en Boeddhistische objecten.

ik vind die kruisbestuivingen tussen oost en west echt facinerend. Ergens op de zijderoute wordt een grote scheidslijn aangebracht, die volgens mij kunstmatig is. Zo zaten er al in de vijfde eeuw voor Christus Boeddhisten in Iran. Die dorpjes zijn nog steeds Boeddhistisch. Dus als ik vroege Christenen zo ver als Japan kan vinden, is dat natuurlijk koren op mijn molen. op dezelfde manier deed ik een studie naar Manicheïstische/ Christelijke invloeden op het Tibetaanse Vajrayana Boeddhisme.

Die worden trouwens ook ontkend door de Tibetanen, die net doen of hun Boeddhisme academisch Indiaas nettemensenboeddhisme is. Bull-shit.

op 23 02 2014 at 15:50 schreef Haes:

@Jabir
Ik sluit me aan bij wat Peter zegt: veel huiswerk, weinig tijd. Daar komt bij dat ik me te weinig in de materie verdiept heb, om er iets echt zinnigs over te debiteren.

Maar mijn gut feeling zegt me dat het erg onwaarschijnlijk is. Als het Nestorianisme tegelijk met het boeddhisme naar Japan was gereisd, was er geen enkele aanleiding waarom de een wel en de ander niet ondergronds moest gaan. Japan is al van oudsher zeer tolerant ten opzichte van religie; religie wordt beschouwd als iets persoonlijks. De vervolgingen sinds de zeventiende eeuw waren dan ook niet religieus maar politiek gemotiveerd.

De tolerantie was zelfs zo groot dat Japanners vaak verweten werd geen keuzes te maken. Blijkbaar is het heel moeilijk voor mensen uit een intolerante (lees: monotheïstische) godsdienst (of cultuur), om te accepteren dat er godsdiensten zijn die wel tolerant zijn. Trouwens wat Denawand noemt, komt ook voort uit die visie op (de godsdienstige tolerantie in) Japan.

op 23 02 2014 at 15:56 schreef Haes:

@Denawand.
Dat het de Japanner alleen maar te doen is om de glitter en glammer van de godsdienst is in zoverre waar, dat de rituelen uit de (voornamelijk) katholieke traditie aanspreken als kleurrijk bij trouwpartijen. Dat er daarbij geen sprake is van religieuze motivatie of beleving heeft niets te maken met de religiositeit van die personen, die zijn immers Shintoïst of Boeddhist en geen Christen.

Als wij als roomblanke en blauwogige Hollanders meedoen aan het Holifeest en alle willekeurige voorbijgangers met gekleurd poeder bestrooien doen we dat ook niet omdat het voor ons zo’n diepe religieuze beleving is, maar gewoon omdat we dat leuk vinden.

Overigens worden de rituelen en gebruiken uit de eigen religies door de Japanners wel degelijk veel serieuzer genomen, wat de een of andere nihilistische Japanoloog er verder ook over moge beweren.

op 23 02 2014 at 16:00 schreef Haes:

@Jabir.
Ik moest trouwens na mijn vorige antwoord denken aan een ander voorbeeld, waarvan je zo graag zou willen dat het waar was en dat bovendien heel plausibel lijkt, maar waarover binnen de wetenschap veel controverse bestaat. Dat is de theorie die David Mensies beschrijft in zijn boek 1421. Hierin beweert hij dat de Chinese in dat jaar de wereld hebben rondgevaren en Amerika ontdekt. Je kunt er hier meer over lezen. http://en.wikipedia.org/wiki/Gavin_Menzies

op 23 02 2014 at 16:24 schreef Jan Itsaar:

‘Huisslaaf-Marokkanen’ binnen de media…. In dit geval Said el Haji die een bijdrage geleverd heeft aan de hippere bijlage Vonk van de Volkskrant. Breedveld toont mooi aan dat Said, en met hem zoveel anderen (Ebru Umar is een ander goed voorbeeld, vind ik, hoewel ik haar ook weer ‘leuk gek en authentiek’ vind) worden geknecht en zich vrijelijk en gewillig laten misbruiken door de NTR, VARA, Volkskrant c.s. om op heel (links) slinkse wijze te worden ingezet tegen moslims in Nederland. Rechts bashT moslims onverbloemd, dat weten we, echter doet links dit veel sluwer. Immers, een zweem van salonsocialisme, zoals elke doordeweekse avond te traceren is bij Paul Witteman en bij Jeroen Pauw, overtuigd mij niet van de anti-islamofobie van de linkse grachtengordel-mediakliek. Of ze nu echt links stemmen moeten politicologen maar onderzoeken, ik kijk alleen naar hun mediadaden. Men uit constant kritiek op alle moslims in Nederland, àlle moslims, dus niet alleen op radicale moslims. Dat zeg ik er heel duidelijk bij omdat radicale moslims niet eens 0,1 procent van de Nederlandse ‘moslimbevolking’ uitmaken. Daarentegen wordt er niets tot weinig gezegd of gesproken over de 99,9 % van de moslims

op 23 02 2014 at 17:43 schreef Jabir:

@Haes

Tot die agressieve, iets te succesvolle bekeringsronde van de Jezuïeten hoefden ze ook niet ondergronds te gaan, als ik het goed begrijp. Die Turkmeens/Christelijke Hata clan kreeg asiel, omdat ze niet getolereerd werden in China en Korea, maar wel in Japan. Religieuze onderdrukking gaat uiteindeijk trouwens altijd over machtspolitiek.

Blijkbaar is het heel moeilijk voor mensen uit een intolerante (lees: monotheïstische) godsdienst (of cultuur), om te accepteren dat er godsdiensten zijn die wel tolerant zijn.

Overigens vind ik het een karikatuur als de suggestie gewekt wordt dat het Boeddhisme niet nét als de drie monotheïsmen naar suprematie zou streven, of zo verdraagzaam zou zijn. Lees ter illustratie bijvoorbeeld dit linkje, of over de vergaande ideeën die veel Boeddhisten hebben over een wereldwijde Boeddhocratie. Ik volgde een boeddhistische docentenopleiding en kan je echt garanderen dat Dharma politiek helemaal niet zo tolerant is. Niet toleranter dan de monotheïsmen althans. Allemaal PR.

op 23 02 2014 at 17:49 schreef Jabir:

Super verdraagzaam, die Jappen. Ze vermoordden maar een miljoen christenen.

op 23 02 2014 at 18:09 schreef edo:

Ebru Umar: ‘leuk gek en authentiek’, ik vind haar een totaal inconsequente mafkoek, maar iedereen zijn mening.

op 23 02 2014 at 20:55 schreef Bertje:

Jabir

” Ik volgde een boeddhistische docentenopleiding….”

Wat is dat dan joh. In 100 uren verlicht ofzo?

De Dharma hoort zich eigenlijk ver ver weg van politiek te houden, is niet zo in de praktijk weet ik heus wel maar als leken Zen-Priester ( in de lijn van Kodo Sawaki) moest het me even van het hart.
Lach me altijd kompleet slap over hoe mensen het Boedhisme zien of menen te kennen. ( tja de blokker maakt meer kapot dan je Boedhha beeldje lief is…)
Ben dan ook de eerste om ze vooral op bv de vrouwen onderdrukking in zen te wijzen, of op de grote klooster oorlogen van de Tibetanen of het ronduit uit seksistisch gedachtte goed van de oude school (kleine voertuig)

op 23 02 2014 at 22:37 schreef Jabir:

Haha, eerder twintig jaar en nog niet verlicht ;-)

Dat is een opleiding die ik ten dele bij de Nieuwe Kadampa Traditie volgde en later bij de bekendere, aan de Dalai Lama gelieerde Foundation for the Preservation of the Mahayana tradition, toen de Dorje Shugden affaire explodeerde. Ook studeerde ik bij een root lama (Tongnyi Dhontok Rinpoche) , die me de machtigingen (Lung, wang en Tri) gaf voor de beoefening van de Ngöndro, inleidende beoefeningen van het Vajrayana Boeddhisme, die ik voltooide en ook over mag dragen. Ook mag ik de Lamrim uitleggen.

Ik lach me helemaal niet rot om mensen die onterecht het Boeddhisme menen te kennen en denk dat iemand die zoiets beweert nog even door moet studeren. De Boeddha natuur zit in in alle mensen. Ook in Blokker/ polderboeddhisten. Maar ik voel me niet echt bij ze thuis, veel te softe geitenbreiers.

op 23 02 2014 at 22:50 schreef dewanand:

Namaste Haes, ole ole,

Ja, ik las dat de vorm in Japan alles is maar verder doet het hen niets en voelen zij niets ‘religieus’.

Idem dito als een raszuivere ‘blanke’ oerhollander meedoet met phagwa en denkt van, ach lekker he die geile en groene koelie apinnetjes, ik sleep ze daarna even lekker mee om hen in te wijden in Hollandse hunnebed geheimen uit de Kama Sutra voor moderne grootgeschapen Polderlanders. Idiote hierbij is dat koelie apen zelf niets meer weten over het hindoeisme dus ze zijn zelf gedachteloos en als bruine en zwartwitte leeghoofden elkaar aan het opgeilen met gekleurd poeder, en doen tijdens divali lichtjes aan (dia’s) om goedkopere verlichting te hebben als de godin Laxmie langs komt voor een heerlijke jaarlijkse doorsmeerbeurt, op de XXL shiva lingams in hindoe tempeltjes thuis.

misschien geloven mensapen alleen maar om lekkerder te kunnen zoenen, likken, pijpen en seksen. Is er een andere diersoort die in goden gelooft op aarde? Waarom niet en waarom wel?

Mensapen zijn verderfelijke parasieten zegt Wieroe en hij weet het zeker als alwetende Hindoe kat uit Delft Kennisstad. Om Shanti, Halleluja, miauw.

dewanand en Wieroe
gedachteloze koelienisten

op 24 02 2014 at 14:03 schreef dewanand:

nog gistermiddag maakte ik brute discriminatie mee tijdens discussie seksuele diversiteit van hindoe stichting apna bhavan, en ik ben het toch allang zat.

zie onder voor liefhebbers, dit is jou roomblank tolerant Polderlandje anno domini. overweeg aub om met spoed op te rotten uit dit blankenland als je afwijkt van Henk en Ingrid modaal en dus ongewenste vreemdeling bent.

Vreemde eendjes in de bijt worden na 19 maart zeker opgeruimd en in de barbecue verder opgesmikkeld met hollandse mayonaise en afrikaanse koffie om die vieze buitenlandse smaak weg te spoelen. Wieroe klaagt soms wel dat die buitenlandse muizen in mijn flat toch vies smaken en zijn erotische kattentandjes laten rotten.

SCP rapport over discriminatie in NL

24 januari 2014

http://radar.nl/read/scp-rapport-over-discriminatie-in-nl-

op 24 02 2014 at 22:44 schreef Bertje:

Jabir

Dank voor je uitleg.
Met grote interesse je links gelezen.
Jeetje me karretje waar je allemaal toestemming voor kan krijgen om iets te kunnen of wel te mogen overdragen. ;-)
O en kun je dan ooit klaar zijn met studeren dan, ik dacht toch van niet daar zijn onze tradities het toch wel redelijk over eens.
Als je wil kan ik er ook om huilen hoor maar lachen gaat me beter af.

By the way ik had het over de beeldjes die je bij de blokker ziet die dan gretig worden gekocht en opgesteld door jan en alleman en zichzelf dan “zen” noemen of nog erger Boeddhist. ( voor 3 maanden dan want dan is de volgende trend aan de spirituele horizon zichtbaar)
Krijg ik als mens en priester in het bijzonder jeuk van op plekjes die ik nog niet kon.

op 25 02 2014 at 10:15 schreef Jabir:

@Bert

Wat leuk, ben je priester? Waarin?

Nee, je bent nooit klaar met studeren en jezelf ontwikkelen. En hoe meer je te weten komt, hoe bewuster je bent van je eigen volstrekte onwetendheid. Maar op een bepaald moment weet je wel genoeg om beginnelingen een eindje op weg te helpen.

Over die blokkerboeddha’s ben ik milder. We leven in een extreem afgestompte samenleving en ondanks het feit dat het tot fashion item devalueerde, kan het in potentie de spiritualiteit van mensen triggeren. Op dezelfde manier lopen mensen ook met kruizen en davidssterren rond, of t shirts van Che Guevara.

Die periode van drie maanden vind ik herkenbaar, maakte ik geregeld mee. James Austin noemt dat in “Zen and the Brain” het “shaken leaf syndrome”. Vaak heb ik geprobeerd uit te leggen dat als je rusteloos van ene naar het andere beoefeningssysteem switcht dat je niets bereikt, dat bepaalde vormen van inzicht pas ontstaan als je jarenlang consequent beoefent. Maar dan word je weer als “dogmatisch” geframed. Zucht.

Overigens adviseert de Dalai Lama Christenen om fijn Christelijk te blijven. Een advies dat ik na twintig jaar toch maar besloot ter harte te nemen.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS