Home » Archief » Edo (4)


[25.05.2015]

Edo (4)

Peter Breedveld

tok24

Ik ben naar de tentoonstelling rond Naruto in het Mori-museum geweest. Het Morimuseum is op de 52e verdieping van het in Roppongi Hills-gebouw. de wijk Roppongi vind ik een beetje het Torremolinos van Tokio. Alle toeristen zijn daar en je wordt er ’s avonds constant lastig gevallen door types die je een tietenbar in willen lokken.

Maar het Morimuseum is zeer de moeite waard. Vorig jaar zag ik er een geweldige Andy Warhol-tentoonstelling, met onder andere een nabootsing van zijn studio The Factory.

Naruto is een immens populaire strip van Masashi Kishimoto waarvan onlangs, na vijftien jaar, de laatste aflevering verscheen. Het gaat over een kwajongen op een Ninja-school, een wees met de krachten van de negenstaartige vosdemon, een Harry Potter-achtig verhaal over volwassenwording en eer en verantwoordelijkheid. Het is goed getekend en met vaart verteld.

Star Wars

De tentoonstelling begon leuk, met een animatie met opwindende shamisen-muziek, daarna gingen er deuren open naar de tentoonstelling, die begon met een reusachtige plastiek van de belangrijkste personages uit Naruto, die er uitzagen alsof ze waren uitgehouwd uit een rotsberg, zoals die Amerikaanse presidenten in Mount Rushmore.

Daarna volgden zalen en zalen met de ingelijste originele strippagina’s uit Naruto, die ik na drie pagina’s wel weer zat was. Het is leuk om te zien hoe de tekenaar met rasters en zo werkt, maar over het algemeen weet je dat na een paar pagina’s wel. Aan het einde van de tentoonstelling was de leestafel in de bibliotheek nagebootst waar Kishimoto op het idee voor Naruto was gekomen.

Ik zag dat ik de enige westerse middelbare man was. Verder was iedereen een Japanse adolescent. Alle andere middelbare witte mannen waren naar de Star Wars-tentoonstelling, die ook in het Morimuseum was.

Toen ik iets te dichtbij een ingelijste pagina kwam, werd me vriendelijk gevraagd om alstublieft, sorry voor het vragen ik bega een fout en mijn innige dank, achter de streep te blijven die op de vloer was getrokken. Iedereen schuifelde braaf achter die streep langs die pagina’s. Elke pagina werd aandachtig bestudeerd, terwijl vrouwen in uniform voortdurend instructies ratelden. Het duurde heel lang. Uiteindelijk was het een verspilling van mijn middag.

Ghibli-museum

Ik had het kunnen weten, striptentoonstellingen vallen meestal tegen. Maar twee jaar geleden zag ik voor het eerst het Ghibli-museum, ook in Tokio, en dat was wél heel erg leuk. Ghibli is de animatiestudio van Hayao Miyazaki, bekend van Totoro en Spirited Away.

Het museum is een huis met veel Jugendstilachtige ornamenten, gietijzer en glas en machinerie uit de tijd van de industriële revolutie, zoals je dat in de films ziet, een Japanse fantasie van Europa. Je ziet in Japan trouwens wel veel gebouwen die een beetje faux-Europeaans aandoen, met torentjes met klokken erop en zo. Ik denk dat ze uit de Meiji-tijd stammen, het eind van de 19e eeuw, toen Japan opeens als een gek een Westers land probeerde te worden door westerse landen na te bootsen. Het Centraal Station van Tokio is er een fraai voorbeeld van. Het doet denken aan het Amsterdamse Centraal Station en ook wel aan het Rijksmuseum.

Hoe dan ook, in dat dat Ghiblimuseum word je in het hoofd van Miyazaki getrokken, die zich laat inspireren door de veelal westerse jeugdboeken die hij als kind las, over draken en prinsessen. Je ziet er zijn werkkamer nagebootst en kunt in kijkers loeren en aan vreemde apparaten draaien om te zien hoe animatiefilms gemaakt worden maar vooral hoe fantasie werkt, of in elk geval Miyazaki’s fantasie. Het is een prikkelend museum, een van de leukste waar ik ooit geweest ben. Het toegangskaartje is een stukje geframede Ghiblifilm en dus een souvenir.

Je mag er binnen geen foto’s maken, dus hier zijn er twee die ik buiten het museum heb gemaakt:

SAMSUNG

SAMSUNG

Consumptiemaatschappij

Vorige week heb ik ook nog alle tentoonstellingen bekeken in het Metropolitan Museum of Modern Art. Eén van de tentoonstellingen was gewijd aan het eerste Aziatische topmodel, Sayoko Yamaguchi, waar ik voor Aicha Qandisha een verslag over geschreven heb. Er was ook een tentoonstelling van het werk van de Mexicaanse kunstenaar Gabriel Orozco en één in het teken van het twintigjarige bestaan van het museum, met hoogtepunten uit de collectie. Aardig was dat je daarbij de achterkant van sommige beroemde schilderijen kon bekijken, onder andere Roy Liechtensteins ‘Crying Girl‘, zodat je kon zien waar het schilderij was geweest, onder andere een tijd in het huis van Liechtenstein zelf.

orozco

orozco2

orozco3

mot1

mot2

Maar soms wordt het geneuzel over moderne kunst me te gortig. Bij een werk van Jeff Koons, bijvoorbeeld, van een stofzuiger in een kooi van plexiglas, stond een tekst over ‘onze obsessie met nieuwe producten in de huidige consumptiemaatschappij’ of zoiets, waarover wij door Koons worden aangespoord dieper na te denken. Ik zag gewoon een stofzuiger in een kooi van plexiglas.

Seksueel geweld

Maar ik werd getroffen door een werk van een Japanse kunstenaar, Motoyuki Shitamichi, op een andere tentoonstelling over tijd, en hoe die ons verbindt, of juist niet, dat begreep ik niet helemaal. Shitamuchi had een video gemaakt van het Japanse eiland Okinawa, de kop van Jut van Japan, want de bevolking is er onderdrukt door zowel de Japanners als de Amerikanen (ze moeten nog steeds Amerikaanse soldaten tolereren, die zich niet altijd even netjes gedragen). Het verhaal van een inwoner van Okinawa werd door een voice-over verteld, over dood en verlies en de bezetting door eerst de Japanners en toen de Amerikanen, terwijl de camera langs de lege stranden voer, lege huizen liet zien en de golven die onvermoeibaar op het strand beukten. Het was een soort droom, met een onvermijdelijk hypnotiserend effect.

Een ander werk liet tientallen klokken zien, die allemaal op verschillende snelheden liepen. Elke klok stond voor de frequentie waarop allerlei rampen zich voltrokken, bijvoorbeeld ontbossing of seksueel geweld. Ik heb er de Japanse woorden voor die rampen uit mijn hoofd geleerd: ‘CO2-uitstoot’, ‘oceaanvervuiling’, enzovoort.

Buitenaards wezen

‘s Avonds ben ik naar Shinjuku geweest, naar de Golden Gai, een wijkje vol kleine barretjes en één van mijn favoriete ramenbars, Nagi. Ik moest er in de rij buiten aansluiten. Voor me stond een ouder Japans paar. Ze vroegen wat ik kwam doen. “Ramen eten”, antwoordde ik eerlijk. “Echt waar? Eet jij ramen? Vind je dat lekker?” Ik moest alles over mezelf vertellen. De vrouw was in Nederland geweest. “Windmolens, klompen en Nijntje”, zei ze. Nijntje is heel beroemd in Japan, maar ze heet hier Miffy. De vrouw wilde met me op de foto. Ze bleek de moeder van de man te zijn, ik dacht dat ze zijn vrouw was. Dit werd in innige dankbaarheid aanvaard.

Al die tijd bleef een jongeman, die voor het paar in de rij stond, me aanstaren alsof ik een buitenaards wezen was. In de bar werd ik naast hem geplaatst. Toen hij zijn ramen op had, kneep hij in mijn bovenarmen. Japanners doen dit heel vaak. Ze zijn niet zo van het aanraken, maar als ze mij zien, kunnen velen hun handen niet thuishouden. Dit geldt alleen voor de mannen, helaas.

Toen ik naar het dichtsbijzijnde metrostation wandelde, vroeg een Japanner me of ik seks wilde. Niet met hem natuurlijk, maar ik deed net of ik dat niet begreep. “Seks?” zei ik, “gaan we niet eerst even wat drinken?”

ramen4

ramen6

shinjuku1

shinjuku2

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun dan het jubilerende (tien jaar!) Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

Japan, Peter Breedveld, Reizen, 25.05.2015 @ 12:04

[Home]
 

0 Reacties

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

Become a Patron!
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)
 

(Advertentie)

 

pbgif (88k image)
 

Meest gelezen in juli

O Lekker hitsen tegen migranten met Wierd Duk en Lucas Hartong

O Nooit meer schelden

O Vrijspraak

O Lul afvegen aan een hoofddoekje

O Ariërverklaring

O Sylvia Wittemans gebrek aan zelfkennis

O Kankermongolen en kutafrikanen

O Muzelvrouwtjes trollen met Hans Konings, die nu snel al zijn tweets aan het wissen is

O Wasting the court’s time

O Herstelbetalingen voor de slavernij zijn terecht én achterstallig

 

Meest gelezen ever

O YouPorn

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Het totale en angstwekkende gebrek aan integriteit van de #Metoo-meute

O Het historische besef van Jeroen Pauw

O Opbokken met je racistische kinderfeestje

O De extreemrechtse terreur van Twitter-troll Ans Aarsema

O Anne Faber en de moslims

O Anita Borst is een held

O Smachten en soppen met Thierry Baudet

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband.” (Carel Brendel)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.’ (Hafid Bouazza) ‘Complimenten voor Frontaal Naakt.

‘Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.’ (Lousewies van der Laan)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

 

RSS RSS