Home » Archief » Esra’s eerste borrel


[20.02.2015]

Esra’s eerste borrel

Esra Dede

Exif_JPEG_PICTURE

Het was nooit in mij opgekomen. Het gevoel alsof ik al mijn hele leven door een glas heb gekeken. Wat niet weet wat niet deert. Zara duwde de deuren van het cafeetje open, het was koud in Frankfurt. Mijn ouders, honderden kilometers verderop, waren waarschijnlijk een Turks programma aan het kijken onder het genot van een kop thee. Zelf bevond ik mij in een kroeg in een metrostation. Een vrij ronde barman stond net een paar bierglazen af te wassen, terwijl hij naar een voetbalwedstrijd keek.

Je kon er eigenlijk zo doorheen prikken. Dat weerhield ons er niet van om toch te doen alsof. Volgens Zara was het wel genoeg, rode lippen en een zonnebril. Alle meerderjarige toeristen zien er zo uit, had ze mij verteld. Ik dacht aan alle Aziatische toeristen op de dam, met hun roze eskimolaarzen en Mickey Mouse-jurkjes. Er liepen dan veel minderjarige toeristen rond in Amsterdam. Voor de barman waren die aantal secondes genoeg om ons meteen in het Engels aan te spreken. “What do you want?”, vroeg hij terwijl hij de glazen aan het poleren was.

Amerikaanse filmscènes

Ik rekende op een gefingeerde lagere stem naast mij, maar in plaats daarvan zag ik een smeekbede in Zara’s ogen. De verantwoordelijkheid voor het beantwoorden van zijn vraag had ik niet verwacht. Als reflex reageerde ik op de minst voordelige manier voor mij en mijn minderjarige vriendin. “Surprise me.”

Een klein glas werd voor mij geplaatst, voorzien van heldere vloeistof. Tequila. Ernaast een stuk citroen en een zoutstel. Een puzzel. Een mysterie. Ik probeerde met alle macht de Amerikaanse filmscènes voor mij te halen. Dronken ze dit niet in Clueless? Terwijl ik het systeem probeerde te achterhalen, had Zara toch verstandig een cola gevraagd. Terwijl ze een slok nam uit haar fles, keken zij en de barman mij aan. Mijn gezicht was waarschijnlijk net zo rood als het etiket van haar flesje. Ik moest wel iets doen, ik probeerde de puzzelstukjes maar uit.

Keel opengesneden

Citroensap in het glaasje, zout eroverheen. Heel snel drinken. Dat gevoel zal ik nooit vergeten. Het voelde alsof mijn keel werd opengesneden en vervolgens werd dichtgeschroeid door de korrels zout. Het zag er altijd wel charmant uit in die films dacht ik, terwijl ik mij staande probeerde te houden. De barman had de bierglazen al weggelegd en keek mij indringend aan. “Try again”, zei hij en voordat ik het wist, stonden de drie puzzelstukjes weer op hun plaats. Zout eroverheen, shot, citroen opeten. De barman gaf een diepe zucht en begon te lachen.

Een derde keer werden de onderdelen voor mij geplaatst. Drie keer is scheepsrecht. Ik begon te twijfelen over mijn vermogen om nog recht te lopen. Nu stond de ronde barman tegenover mij en pakte mijn hand. Eerste instructie werd gegeven, mijn natte duim werd bestrooid met zout. De rest ging snel, net zoals in de films.

Verrast door een barman

Ik tuurde in het glaasje, het leek alsof ik niets anders had gedaan, de afgelopen vijftien jaar. Ik voelde mij heel licht, die avond in Frankfurt, het was voor mij niet koud meer. Ik heb daarna nooit meer verrast willen worden door een barman. Wat ik nu weet, deert mij nog steeds niet.

Esra Dede is geboren en getogen Amsterdammer. Zij studeert geneeskunde en wordt door haar familie gezien als communist, omdat ze ooit lid was van de SP. Volg haar op Twitter.

Esra Dede, 20.02.2015 @ 07:59

[Home]
 

1 Reactie

op 08 10 2016 at 18:39 schreef gilles wattel:

Ik weet niet of je dit nog gaat lezen, ik had wel bij Joop willen reageren, maar daar ben ik weer eens geblokkeerd.
Aardig dat iemand vermeldt dat een grootvader door Armeniers is vermoord.
Voor mij is de hele Armeense genocide ene verzinsel.
Kennelijk leest niemand ooit meer iets.

‘The Armenians in the Late Ottoman Period’, edited Türkkaya Atatöv, Ankara, 2002.

Mark Mazower, ‘Thessaloniki – stad van geesten, Christenen, moslims en joden 1430 – 1950’, 2007, geen plaats van uitgave, (2004, Salonica – City of Ghosts).

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS