Home » Archief » Gelukszoekers


[04.09.2015]

Gelukszoekers

Anita Brus

land7

De foto van de driejarige Aylan Kurdi uit Kobani, die aanspoelde op het strand van Turkije, maakt veel los. Ik zie die foto overal op internet verschijnen en lees emotionele commentaren. Toch meent Arnold Karskens dat wij ons maar liever af moeten vragen waarom de vader wel duizend euro per persoon betaalt voor een boottrip naar Kos, maar geen vijf euro voor een reddingsvestje voor zijn zoon.

Een collega van mij plaatste het volgende op zijn Facebook-pagina: ‘Ik kijk met een brok in mijn keel naar het verdronken Syrische peutertje. Zijn ouders hadden waarschijnlijk een iPhone (daar valt een deel van Nederland over), zij spraken waarschijnlijk ook Engels omdat ze een opleiding hebben genoten. Bovendien bezitten ze een auto en een huis met een betegelde badkamer. Gelukzoekers worden ze genoemd, die term is eigenlijk heel treffend want dat is waar deze vluchtelingen naar op zoek zijn. Geluk is voor deze mensen een clusterbommenvrije straat, geen openbare executies, verkrachtingen of onthoofdingen.’

Vervolgens vraagt hij zich af waarom wij wel het geluk zouden mogen hebben geboren te worden in een veilige omgeving en zij niet.

Geluk zoeken

Ook ik vraag mij af wat er eigenlijk op tegen is ‘geluk te zoeken’. Zoeken wij niet allemaal het geluk en moet je eerst ontdaan worden van al je geld en goederen om daar recht op te hebben?

Een iPhone hebben kan niet en met duizend euro op zak laat je je liever maar plat bombarderen? Wanhopig moet je zijn als je alles achter laat en zo veel, zelfs je eigen kinderen, op het spel zet, op zoek naar geluk.

Bovendien, weet je van te voren wat je te wachten staat als je in zo’n bootje stapt? Overgeleverd aan mensensmokkelaars kan je immers van alles wijs worden gemaakt. Er zal vast tegen de familie gezegd zijn dat de overtocht volkomen safe was en dat ze (ook zonder zwemvesten) veilig zouden aankomen.

En al zou het ‘dommigheid’ of onvoorzichtigheid zijn geweest van die ouders (niet alleen de vader, mag ik aannemen) om zonder zwemvesten te vertrekken, is dat dan een reden om het te hebben over die zwemvesten bij de foto? Misschien zijn de ouders en kinderen onder druk en in alle haast vertrokken en was er helemaal geen tijd om aan zwemvesten te denken.

Tot de tanden bewapend

Weet Arnold Karskens soms hoe dat precies gegaan is? Voor hem zit het geluk blijkbaar in een zwemvestje en ik vraag mij af hoe hij zelf de oorlogsgebieden bezoekt waarover hij verslag doet. Tot de tanden bewapend en verblijvend in aftandse hutjes? Ik vermoed van niet.

Iemand anders plaatst naar aanleiding van de foto van het aangespoelde jongetje op Facebook een vergeelde foto van zichzelf als driejarig jongetje liggend tegen zijn vader. Hij vermeldt hoe ze in de jaren zeventig alles achterlieten omdat ze moesten vluchten voor de Argentijnse dictatuur en hoe dankbaar zij ook nu nog zijn dat ze hier werden opgevangen.

‘We were lucky. Whole families disappeared, with their children. I’m glad that the Dutch queen and premier Den Uyl accepted us in the Netherlands’, schrijft hij bij de foto. Zijn ouders zijn hier nu bekend als de grondleggers van de Nederlandse tango-scene en hijzelf behoort inmiddels tot onze beste tangodansers.

Vluchtelingenprobleem

Wat had dat jongetje, dat er nu niet meer is, kunnen worden in het land waar hij nooit aankwam? Vraagt Karskens zich dat ook wel eens af? Al die gemiste kansen die in de zee verdwijnen of dood aanspoelen omdat ze in zijn ogen zo zuinig, dom of onvoorzichtig waren geen reddingsvesten te dragen?

Wat zou het toch mooi zijn als hij – en wij allemaal – het ‘vluchtelingenprobleem’ ook eens van die kant bekeken.

Anita Brus is docent in de Spaanse taal/literatuur/kunst en schrijft over tango in het tijdschrift La Cadena. Zij publiceert ook teksten in het Spaans en in het Nederlands op haar eigen weblog. Lees het verbijsterende relaas over haar domrechtse date. Volg haar op Twitter.

Anita Brus, 04.09.2015 @ 09:03

[Home]
 

54 Reacties

op 04 09 2015 at 10:06 schreef cRR Kampen:

O. Zei Karskens dat. Zo zo.
Wat een nazi.
Zo.

op 04 09 2015 at 10:23 schreef su:

Arnold Karskens, de zogenaamde oorlogsjournalist, weet alles beter en heeft het allemaal meegemaakt. Alleen vluchten voor oorlog nog niet meegemaakt. Ik hoop voor hem dat hij dat ooit mag meemaken inclusief bootje en eventueel risico op verdrinkingsdood.

op 04 09 2015 at 10:54 schreef betwister:

Niet helemaal ter zake, maar toch interessant:

In de Amerikaanse onafhankelijksheidsverklaring (1776) wordt gesteld dat iedereen het recht heeft geluk te zoeken.
(“the pursuit of happiness” wordt beschouwd als “unalienable right”).

op 04 09 2015 at 11:09 schreef Haes:

“Gelukzoeker” het meest afschuwelijke woord van 2015. Het woord impliceert zoveel lelijks tegelijkertijd.

Wat is er mis aan het zoeken naar geluk? Zoekt niet iedereen – zoals Anita ook al stelt – naar geluk?
Maar het woord wordt door rechts (niet alleen domrechts) ingezet om mensen die hulp en veiligheid zoeken, weg te zetten als profiteurs.
Dat roept dan meteen een nieuwe parafrase op de bekende domrechtse riedel op: “Het ene geluk is het ander niet”. En dat impliceert: “niet iedereen heeft recht op geluk: ik wel, jij niet”.

op 04 09 2015 at 12:03 schreef Roland:

Ik vind gelukzoeker niet eens een geuzennaam, het zit eenvoudig in de aard van de mens. Daarom is de Amerikaanse grondwet op dit punt ook niet meer dan ‘common sense’.

Wat mij betreft heeft iedereen ter wereld het recht overal te gaan en te staan en zich overal te vestigen. Ik vind het verschil tussen economische, politieke of ‘natuurramp’-vluchtelingen dan ook irrelevant.

Waarom denkt een overheid (of een meerderheid van de bevolking) dan mensen te mogen tegenhouden? Heel eenvoudig: doordat overheden steeds machtiger zijn geworden en een welvaartsstaat gecreëerd hebben die allerlei afhankelijkheidsrelaties schept.

Het wordt als onrechtvaardig gezien dat mensen die daar niet aan meebetaald hebben gebruik van mogen maken. Daarnaast is het evident onmogelijk ‘iedereen’ op te vangen, er is (ook) een fysieke grens aan het draagvlak. Om culturele redenen zou opvang in de regio ook vaak de voorkeur kunnen verdienen.

Portugese joden die een paar honderd jaar geleden naar Nederland kwamen, en Nederlanders die na de Tweede Wereldoorlog naar Canada of Australië emigreerden kregen ook geen ‘Miele’ of voorrang op de wachtlijst voor een woning.

op 04 09 2015 at 12:39 schreef Vanes:

Dat van die zwemvesten, die moeten uit omdat er dan meer mensen in een boot passen.
Had Karskens moeten weten als ‘journalist’, een klootzak is het.

op 04 09 2015 at 13:04 schreef Max:

Dat Karskens het grote probleem wat speelt versimpelt tot gezeur over een zwemvestje,hoe cynisch ben je dan

Dat angst voor oorlog,voor oorlogsgeweld,voor IS,je noopt tot vluchten waarin je al je bezit achterlaat en volgens mij niet meer helder kunt nadenken,wat zo begrijpelijk,je wilt je kinderen daar weg,blind om weg te komen van het gevaar en dan loop je keihard,met je kindjes aan je hand een nog veel groter gevaar tegemoet….het keiharde gevaar van een Europa waar mensen als Karskens,populistische politici,fascisten je wel eens onbeschoft en crimineel zullen benaderen in plaats van hulp te bieden.

Ik schaam mij diep voor deze types in Europa zoals de mensen die vluchten voor IS en de oorlog zich schamen voor hen.

op 04 09 2015 at 13:46 schreef Thomas E:

Iedereen heeft het recht om geluk te zoeken, natúúrlijk. Recht op geluk heeft niemand, dat is net zoiets als recht op een goede gezondheid of recht op rijkdom.

Maar als ik de op FN geplaatste stukken en posts door mensen van etnisch andere herkomst zo analyseer, dan is het maar zeer de vraag of dat geluk in Nederland te vinden is. De meerderheid voelt zich toch niet geaccepteerd en als gelijke bejegend. Als ik al die wanhopige mensen op dat station in Boedapest zie dan denk ik: Mensen, reken niet op het beloofde land, maar reken op een toekomst van zowel openlijke als schijnheilige discriminatie.

Heet zoiets geen Catch 22?

op 04 09 2015 at 14:33 schreef Jan van den Heuvel:

Is er nog iemand, die die Karskens ook maar voor één seconde serieus neemt?

op 04 09 2015 at 15:02 schreef M:

Zijn ouders hadden waarschijnlijk een iPhone (daar valt een deel van Nederland over)

Die aldaar een fractie kost in vergelijking met de prijzen hier in het westen. Dat hebben veel van die racistische dubbeltjes-die-nooit-een-kwartje-zullen-worden niet door, omdat ze daar simpelweg te achterlijk voor zijn.

op 04 09 2015 at 15:43 schreef Roland:

Thomas, ik denk dat het geen Catch 22 is maar (noodzakelijk) gebrekkige informatie.
– Geen enkel land roept: Iedereen is welkom.
– Ergens (maar ja, stel hem maar eens ‘objectief’ vast) ligt er een grens aan het financiële en fysieke absorptievermogen of draagvlak van een land
– Vaak blijf je wel in leven in dat nieuwe land, maar heb je jarenlang een onzekere verblijfsstatus
– Je krijgt te maken met stevige vooroordelen en discriminatie
– Je blijft dus leven, maar je vrijheid is zeer relatief.

Ik ga er vanuit dat mensen die uit een relatief veilig land (Turkije) of zeer gevaarlijk land (Syrië) hun kansen op verbetering van hun leefsituatie én hun kansen dat ze het beloofde land daadwerkelijk bereiken weten in te schatten. Is niet meer dan een hypothese.

op 04 09 2015 at 15:46 schreef MNb:

Nee, Thomas E, het is geen Catch 22. De belangrijkste reden is dat de ellende die Nld. te bieden heeft nu eenmaal veel minder is dan de ellende die ze achterlaten.

op 04 09 2015 at 16:47 schreef Pyt van der Galiën:

Vluchtelingen uit Syrië komen naar Europa omdat ze hier voor zichzelf en hun kinderen kansen zien. Die kansen zien ze in landen als Libanon en Turkije niet of veel minder. Om maar niet te spreken over het Islamitische Califaat, dat – zoals Robet Fisk vanochtend in de Independent opmerkte – verrassend weinig populair is onder de merendeels islamitische vluchtelingen.

Mogelijk hebben ze van Europa een te rooskleurig beeld, maar het alternatief is tot in lengte van dagen samen met hun kinderen te vegeteren in vluchtelingenkampen. Ik zou het wel weten, wanneer ik op de vlucht was voor oorlogsgeweld. Heel misschien met uitzondering van Turkije beschikt geen van de landen in het MO over de mogelijkheden dergelijke grote aantallen vluchtelingen daadwerkelijk te integreren, dwz hen een toekomst te bieden. Europa beschikt wél over die mogelijkheden, in elk geval materieel.

op 04 09 2015 at 16:51 schreef Thomas E:

@Roland en MNb

Oké, jullie hebben een punt. Maar langzaam en ‘beschaafd’ je waardigheid en identiteit kwijtraken is ook wreed.

op 04 09 2015 at 16:54 schreef Hugo van Heerewaarden:

Karskens heeft een opvallend realistische kijk op deze zaak.
Dat maakt hem geen nazi.
Jammer dat dat velen ontgaat.
Maar ja niet iedereen is even slim.

op 04 09 2015 at 17:42 schreef Ana:

In mijn stuk laat ik juist zien dat die kijk van Karskens niet zo realistisch is en getuigt van weinig inlevingsvermogen. Misschien moet je een beetje slim zijn om dat te onderkennen.

op 04 09 2015 at 21:16 schreef vraagteken:

Waarom wil iedereen toch altijd GOED (laten) doen van andermans geld?

op 04 09 2015 at 22:06 schreef Sasha Berkman:

“Karskens heeft een opvallend realistische kijk op deze zaak.”

Dat kun je gewoon niet hard maken. Hij is een luchtluller van het ergste soort.

op 04 09 2015 at 22:45 schreef Ralph van der Geest:

Karskens is een moordenaar met woorden. Zoals er overigens vele waren, zijn en zullen zijn. Hij creëert mede de sfeer van aversie en gewelddadigheid jegens vluchtelingen als gevolg waarvan er elders mensen onnodig sterven. Dat maakt dat hij een hele zware morele verantwoordelijkheid draagt. Net zoals ieder ander en elk ander medium dat bewust de feiten verdraait door bijvooorbeeld vluchtelingen te framen als oorzaak van het tekort aan sociale huurwoningen, mensen die hulp nodig zijn af te schilderen als een bedreiging etc.

op 05 09 2015 at 10:12 schreef Waldo van Dungen:

Als we nu allemaal een vluchteling in huis nemen dan is het probleem zo opgelost. Het lijkt me leuk om met jullie de ervaringen te delen op deze blog of op een andere blog. Ik merk dat jullie het hart op de juiste plaats hebben. Ga zo door.

op 05 09 2015 at 10:15 schreef Hugo van H.:

Wie is er nu slim?
Er bestaan geen pilletjes voor.
Dat is wel duidelijk.
In een wereld vol denkbeeldige frames biedt ook het DSM geen uitkomst.

op 05 09 2015 at 12:20 schreef Vasti:

Deze man doet het, door alle hokjes en hebzucht heen. ” Food is one part, love is the other part”. In elke samenleving. In ieder individueel leven zou dit de hoogste prioriteit moeten zijn. The joy of giving.

https://www.youtube.com/watch?v=FAWtBGYjihE

op 05 09 2015 at 12:35 schreef Pyt van der Galiën:

Jammer voor alle gewetenloze PVVD’ers, maar mensen gaan echt niet op hun rug liggen of uitzichtloos vegeteren in een vluchtelingenkamp om jullie een plezier te doen. Dat wordt dus inschuiven, of jullie het nou leuk vinden of niet. En het werd tijd.

op 05 09 2015 at 13:18 schreef Horatius:

Het is nu eenmaal een feit dat er onder die vluchtelingen veel economische geluksbeproevers zitten, voorts leden van de IS die hier aanslagen komen plegen. Over de gewetenloze mensensmokkelaars lees ik hier niets, terwijl dit massamoordenaars zijn.

Het is een publiek geheim dat er onderweg naar Europa talloze christenen worden vermoord (z.g. verdronken) door moslims die er een eigen agenda op nahouden. Islamisering van Europa is hun doel en de Linkse kerk is het daar mee eens. ‘Inschuiven’ betekent in de praktijk chaos, verpaupering, criminaliteit, nog meer werkelozen en op termijn een burgeroorlog, want niet iedereen is al bij voorbaat van plan het tolerante hoofd op het hakblok te leggen.

op 05 09 2015 at 13:33 schreef Anoniem:

Nuance in deze discussie is over het gehele spectrum niet te vinden, maar jij maakt het wel heel bont, Horatius.

Van vluchteling naar gelukszoeker, naar moslims die helemaal niet vluchten maar in een rubberen bootje stappen om Europa te veroveren.
Mijn god.

Maar ja wat weet ik nou, ik ben niet op de hoogte van ‘publieke geheimen’ en heb niet naast een rubberen bootje gevaren, om de christenen te turven die overboord gekieperd werden, zoals jij.

Perfect voorbeeld van hoe de kwestie wordt vergiftigd. Alle ‘hear say’ of info uit een enkele ‘gekleurde’ bron, die in het linkse of rechtse plaatje past direct voor waar aannemen en het liefst nog uitvergroten.

Wat betreft de negatieve lading van ‘gelukszoeker’, maak er een nieuw woord van en die krijgt vanzelf wel een negatieve lading. Zoeken naar geluk is een redelijke neutrale bezigheid en uitdrukking.

op 05 09 2015 at 13:38 schreef Pyt van der Galiën:

Ga je naar de wapens grijpen, Horatius? Zeg dat dan gewoon openlijk.

op 05 09 2015 at 13:47 schreef Haes:

Het eerste eufemisme voor “gelukzoeker” is al weer geboren, zie ik: “geluksbeproever” van diepe denker Horatius.
Deze Horatius echter – die een schande is voor de naam die hij zichzelf geeft – denkt zo diep, dat hij door de stront in zijn ogen, uit het stinkende riool waarin hij zijn kop gestoken heeft, de werkelijkheid niet meer kan zien.

op 05 09 2015 at 14:09 schreef Emma:

Arnold Karskens is gewoon een hufter. Zie ook: http://nieuws.tpo.nl/2015/09/03/niemand-is-naar-kos-gevlucht-omdat-zijn-of-haar-leven-gevaar-liep/

op 05 09 2015 at 14:13 schreef Horatius:

Zoeken naar geluk via de verzorgingsstaat en ondertussen niet willen integreren omdat dit niet zou mogen van de imam. Overigens vangt Duitsland verreweg de meeste vluchtelingen op (800.000 volgens welingelichte bronnen).

Duitsland heeft nog het een en ander goed te maken sinds 1945. Dat worden dus 6 (zes) miljoen moslims die van de wieg tot het graf moeten worden verzorgd. Nederland zal er 60.000 opnemen uit solidariteit met onze Oosterburen. De Balkanstaten hebben geen moskeeën, dus die vallen buiten de geplande Islamisering. Onmenselijk, hoor ik jullie mompelen, maar wel slim…

op 05 09 2015 at 14:26 schreef Jeroen S. van den Heuvel:

Karskens is een gore klootzak. Uiteraard heeft niet iedereen dit door, maar ja niet iedereen is even slim.

op 05 09 2015 at 15:30 schreef Pyt van der Galiën:

Je blijft lachen met extreemdomrechts: “De Balkanstaten hebben geen moskeeën”. Foutje, Horatius. Voortaan eerst even googlen, joh.

Ga vooral door, Horatius. Des te meer jij jezelf belachelijk maakt, des te beter.

op 05 09 2015 at 16:05 schreef Horatius:

De betreffende staten hanteren die smoes, en voorlopig met succes.

Overigens zou het interessant zijn te weten welke van de vaste bezoekers hier van plan zijn zelf vluchtelingen op te nemen. Tolerantie prediken en dit zelf niet in de praktijk brengen is een kwalijke zaak. De huidige volksverhuizingen hebben een politiek en religieus doel: het Islamiseren van Europa via het voeren van oorlog, het uitoefenen van terreur en dus ongecontroleerde vluchtelingenstromen op gang brengen richting de vleespotten van West-Europa. Die vleespotten moeten wel halal zijn, anders wordt (terecht) de neus opgehaald.

Die Karskens mag dan wel een klootzak zijn, maar is wel een man van de harde praktijk die weet waar Abraham, in dit geval Mohammed, de mosterd (lees: de uitkeringen) haalt.

op 05 09 2015 at 16:20 schreef Murat:

Horatius: “De Balkanstaten hebben geen moskeeën”

Weten we gelijk even dat we hier te maken hebben met een intellectueel lichtgewicht.

Voor het gemak maar even vergeten dat de grootste genocide in Europa sinds wereldoorlog 2 op Balkan MOSLIMS was? In een BALKAN oorlog?

Mijn hemel wat een achterlijkheid.

Horatius, jij bent nou wat met noemt “domrechts”. En nu snel terug naar de Telegraaf of GeenStijl.

op 05 09 2015 at 17:03 schreef Peter:

Horatius gaat de hele Domrechtse bingokaart af. Ik neem een vluchteling in huis als Horatio een bejaarde in huis neemt om te verzorgen.

op 05 09 2015 at 17:17 schreef Anoniem:

Nee, Horatius gaat verder en zet zijn aluhoedje op door van vluchtelingen, soldaten te maken die worden gestuurd door een onzichtbare hand om Europa over te nemen.

Ja hoor gast, Assad en IS voeren een oorlogstoneelstukje op, zodat Allah’s soldaten vermomt als vluchtelingen ongemerkt Europa gaan overnemen.

op 05 09 2015 at 17:47 schreef su:

Horatius, in de Balkan waaronder Servië, Macedonië, Bosnië en ook Griekenland heb je moskeeën. Heel veel zelfs. Van de tijd van het Ottomaanse Rijk. Weet je nog? Je die periode in de geschiedenis? Er zijn heeel veeel moslims in de Balkan. Boe!

op 05 09 2015 at 19:09 schreef Horatius:

Met name Hongarije, Roemenië en Bulgarije hebben met klem verklaard geen faciliteiten te hebben, waaronder dus moskeeën, om grote aantallen moslims asiel te verlenen. Juist met het drama in Bosnië nog vers in het geheugen probeert men een dergelijke escalatie te voorkomen.

De IS heeft recentelijk uitdrukkelijk verklaard ook Europa tot een slagveld te willen maken en dat past uitstekend in de komst van tienduizenden jonge mannen die graag bereid zijn zich in te willen zetten voor de goede zaak. En die goede zaak is het plegen van aanslagen en andere religieus getinte opdrachten.

Overigens ben ik serieus van plan om ook enige vluchtelingen te huisvesten, waaronder Soennieten, Shi’iten, Somaliërs en andere geloofsverkondigers. Ik kan wel wat geestelijk voedsel gebruiken en ook de financiële voordelen zijn uiterst welkom.

Maar de huisregels moeten wel in acht worden genomen: het dragen van bomschoenen, bomgordels, bomvesten en andere attributen om het ware geloof te verkondigen zijn streng verboden. Ritueel slachten van onschuldige dieren, opiniemakers en Rechtse politici met een afwijkende mening zijn ook verboden.

Men ziet; ik ben ook de kwaadste niet.

op 05 09 2015 at 19:55 schreef Bertje:

Horatius

in je dromen neem jij een vluchteling op in je huis.
Nee zelfs niet in je dromen want die gaan vast en zeker over mooie volle concentratie-kampen waar al die vieze Moslim Vluchtelingen in bewaard worden.
I know don’t feed the Trolls………

He Peter dan mag je mij een imbeciel noemen en vinden omdat ik volgens jou zonder onderbouwing dingen stel maar je laat dit soort schorem wel rustig hun verfoeilijke nazi ideetjes neer plempen.
Vreemde Jongens die moderators!

op 05 09 2015 at 20:00 schreef Pyt van der Galiën:

Je kunt Horatius meenemen naar Bulgarije en hem daar een moskee binnen loodsen, maar dan zal hij nóg keihard vol blijven houden dat er in Bulgarije geen moskeeën zijn. Wanneer je mensen zoekt die nog contact hebben met de werkelijkheid, moet je niet bij extreemrechtse complotgekkies zijn.

op 05 09 2015 at 21:33 schreef Ralph van der Geest:

Die Horatius laat precies zien dat het geen enkele zin heeft met die gewetenloze, empathieloze PVV-jankerts te discussiëren.
Overigens heb ik nog wel een paar suggesties voor de opvang van vluchtelingen: Het Loo, het paleis op de Dam, paleis Noordeinde, Soestdijk, kasteel Drakensteyn.
Verder vind ik dat alle PVV-tokkies uit hun sociale huurhuizen gezet moeten worden om vluchtelingen op te vangen. Hun Führer was immers degene die eraan meegeholpen heeft de sociala huursector grotendeels om zeep te helpen door woning te verpatsen aan huisjesmelkers? PVV’ers moeten nog veel harder dan thans de gevolgen maar ondervinden van wat ze voor staan. Simpel zat.

op 06 09 2015 at 10:19 schreef Benedictus:

Iedereen wil een goed plekje voor zichzelf, dat is een normaal verschijnsel. Ik heb daar beslist geen moeite mee, wel met het schuldgevoel dat veel Europeanen zichzelf aanpraten. Zeker Duitsland doet er alles aan om de mensen op te vangen. Zij zouden dit gewoon uit medemenselijkheid moeten doen, maar niet uit schuldgevoel. De huidige generatie heeft namelijk geen schuld. Dit geldt ok voor de andere Europese landen. Maatregelen met betrekking tot huisvesting zie ik niet door mensen in huis te nemen. Wel: stoppen met de verkoop van sociale huurwoningen, meer sociale huurwoningen, kantoorpanden inzetten met meerder asielzoekers. Ook meer alleenstaanden in een huis. Scheefwoners aanpakken en laten verkassen naar duurdere huurwoningen. Dus geen kansarme autochtonen de prijs laten betalen.

op 06 09 2015 at 10:22 schreef Rosa Van de Velde:

@Horatus
Ja, als Daesh iets zegt dan is het zeker waar, dat zijn degelijke betrouwbare jongens, die gewoon recht doorzee, er helemaal geen verstand van hebben hoe de ” minder nadenkende” europeanen te manipuleren tot medewerking aan hun plannen.

Niet die vluchtelingen, maar mensen zoals jij (en het grootste gedeelte van de europese media) zijn zonder het te beseffen ingelijfd door Daesh om hun plannen te verwezijnlijken, door middel van het gelijkstellen van moslims aan terroristen, zodat moslims geen kansen meer krijgen om hier een rustig, waardig westers leven op te bouwen en op die manier volgens de zelfvervullende profetie in de armen van het terrorisme gedreven worden.

op 06 09 2015 at 11:29 schreef Horatius:

@Rosa Van de Velde

Voor de goede orde; u gebruikt de term Daesh i.p.v. de IS, is dit om het woord Islamitisch te vermijden om zodoende te suggereren dat de Islam niets te maken zou hebben met de uiterst wrede terreur waar deze organisatie zich van bedient?

Uiteraard is niet iedere moslim een terrorist maar alle terroristen zijn wel moslim. Dat de Islam met 1,5 miljard gelovigen een intern probleem heeft moge duidelijk zijn. Verreweg de meeste slachtoffers vallen onder de moslims zelf i.v.m de onverzoenlijke tegenstellingen tussen de Soennieten en de Shi’iten.

Wie garandeert mij als argeloze autochtoon dat die tegenstellingen zich hier in West-Europa niet op gewelddadige wijze zullen voortzetten bij de huidige massale volksverhuizingen vanuit de Arabische landen?

Ik ben zelf een voorstander van een humanitaire oplossing voor de vele duizenden die huis en haard hebben achtergelaten om elders een nieuw bestaan op te bouwen. Opvallend is echter dat de rijke olieproducerende Arabische landen geen poot uitsteken om ruimhartig asiel te verlenen.

op 06 09 2015 at 12:14 schreef Peter:

Dit was je laatste reactie hier, Horatius. Je hebt nu wel het hele domrechtse repertoire gehad en het is allemaal al zo vaak weerlegd.

We blijven niet aan de gang.

op 06 09 2015 at 13:13 schreef Rosa Van de Velde:

@horatius

Ik gebruik het woord Daesh omdat dat de benaming is die “vijanden” van die club gebruiken. Omdat ze zelf de pest hebben aan die benaming.

IS is een eretitel die zij zichzelf hebben toebedeeld en door hun (onbewuste) medestanders gehoorzaam wordt gebezigd ter bevestiging van het idee dat Islam gelijk staat aan geweld.

op 06 09 2015 at 15:37 schreef Ana:

Wie zijn ‘zij’? Mijn stuk gaat over individuen (een jongetje met een naam en zijn vader, moeder, broertje) die vluchten voor geweld. Laten wij ervan uitgaan dat zij ook werkelijk vluchtelingen zijn. Dat zij een andere cultuur hebben dan de onze spreekt voor zich en maakt hen nog niet tot IS aanhangers. Kan zijn dat je voor al het andere en vreemde bang bent. In onze geschiedenis is echter ruimschoots gebleken dat uit angst voor ‘de ander’ de ontmenselijking voortkomt die geleid heeft tot de meest afschuwelijke verschrikkingen. Dat verplicht ons tot medemenselijkheid, tegen alle IS-geweld in.

op 06 09 2015 at 16:52 schreef MNb:

“maar alle terroristen zijn wel moslim.”
behalve de 94% die geen moslim zijn dan.

http://www.loonwatch.com/2010/01/not-all-terrorists-are-muslims/
http://www.loonwatch.com/2010/01/terrorism-in-europe/

Horatius, zelfs voor rabiaat rechts ben jij zeldzaam dom.

op 06 09 2015 at 18:07 schreef Ana:

Hoe dan ook, Karskens zit inmiddels in het Griekse gevang. http://www.nu.nl/buitenland/4120353/journalist-arnold-karskens-gearresteerd-kos.html

op 06 09 2015 at 19:06 schreef p.wielaard:

Je dumpt die Horatius pas nadat hij “leeg gelopen ” is. Slim, heb je weer een bewijs van de verderfelijke opvattingen van dom rechts. Overigens ben ik ook voor het opleggen van onze “huisregels” aan migranten.

op 06 09 2015 at 19:34 schreef Maurice:

Karskens heeft meer gedaan in het daadwerkelijk jagen op nazi’s dan de keyboardhelden hier.
Maar in de omgekeerde reactiewereld hier is hij zelf opeens een nazi en zelfs een ‘moordenaar met woorden’. Hoe verzint men het.
Hij kruipt in ieder geval van zijn computer vandaan om er tussen te gaan kijken. Mensen die het niet met hem eens zijn, zouden hetzelfde moeten doen om hem te weerleggen, immers, de internetmedia spreekt elkaar faliekant tegen. Ik ben vooralsnog wel benieuwd naar zijn reportage dat blijkbaar 10 september zal worden uitgezonden.

Weet iemand eigenlijk hoeveel mensen Saoedi Arabïe opvangt? Ik kon alleen vinden dat ze geld zouden storten, maar is natuurlijk allereerst dringend fysieke opvang nodig.
En hoe gaat Turkije met ze om? Kijken ze over het Koerdische aspect heen en zien ze dat het onschuldige mensen betreft? Het lijkt me onmenselijk dat mensen anders zo’n levensgevaarlijk lange -boot-tocht aangaan.

Gelukkig kunnen de idealisten nu ook daadwerkelijk wat doen voor de vluchtelingen in Nederland: http://welkominmijnachtertuin.nl/
Dé mogelijkheid ’to put your money where your mouth is’ en duizenden gingen U al voor.

op 06 09 2015 at 19:52 schreef Haes:

@Maurice
Dat is nu net voor mij wat het zo onbegrijpelijk maakt. Ik waardeer Karskens voor zijn Nazijacht, en het heeft dan ook even geduurd voor ik kon accepteren dat hij inmiddels volledig van het padje af is.
Maar je moet de werkelijkheid onder ogen zien. Inmiddels heeft hij voor mij afgedaan. Mocht hij tot inkeer komen en weer terugkeren naar de werkelijke journalistiek en de richting die hij nu is ingeslagen definitief de rug toe te keren, dan heroverweeg ik mijn oordeel.

op 06 09 2015 at 21:41 schreef Ana:

Karskens is een journalist en doet zijn werk door af te reizen naar deze gebieden. Dat is dus geen buitengewone verdienste van hem (tenzij je het kijken ter plekke een buitengewone verdienste vindt van alle journalisten). Het zet geen pas om allemaal naar Kos te vliegen om daar zelf te gaan kijken, want daar hebben wij nu juist journalisten voor. Maar daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat om ophitserij en onbeschaamde reacties, zoals die van Karskens over dat zwemvest. Het maakt hem inderdaad nog geen nazi, maar hij is blijkbaar zo hard geworden dat hij het spoor bijster is. Misschien wordt het inderdaad tijd dat hij zich laat vervangen door journalisten met een minder cynische en meer humane kijk.

op 07 09 2015 at 12:53 schreef Sasha Berkman:

“Karskens heeft meer gedaan in het daadwerkelijk jagen op nazi’s dan de keyboardhelden hier.”

Hij steunt de nieuwe nazis van TPO. Ben je blind ofzo?

op 08 09 2015 at 14:35 schreef cRR Kampen:

“Ik gebruik het woord Daesh omdat dat de benaming is die “vijanden” van die club gebruiken. Omdat ze zelf de pest hebben aan die benaming.”

Nou nee. Daesh, preciezer ‘Da’ish’ is gewoon de afkorting van ISIL in ’t Arabisch, dus van ad-Dawlah al-Islāmiyah fī ‘l-ʿIrāq wa-sh-Shām .

De termen kunnen dus door elkaar worden gebruikt, bedenke dat IS-personeel natuurlijk gewoon het Arabisch en dus Da’Ish toepast.

Spinnetjes van bepaalde westerlingen, die niets anders laten zien dan dat ze van toeten noch blazen weten, doen daar niks aan.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS