Home » Archief » Gij zult Arabieren haten


[09.02.2013]

Gij zult Arabieren haten

Peter Breedveld


Illustratie: Pulpcovers.com

Dus Hassnae schrijft een boek waarin ze het heersende beeld van de Arabische wereld probeert te corrigeren. Arabieren zijn niet allemaal bloeddorstige fanatiekelingen, Arabische vrouwen zijn niet allemaal onderdrukt, de mensen leven niet strikt volgens de regels van de islam.

Een overvloed aan voorbeelden draagt ze daarbij aan, van televisieprogramma’s waarin vrouwen openlijk hun seksleven bespreken, vrouwen die naakt poseren op de cover van een gezaghebbend maandblad, vrouwen die mannen in het stof doen bijten, tot de seksschandalen en de waarzeggers en wichelaars die in de Arabische wereld – ondanks het strenge islamitische verbod op hekserij – een dik belegde boterham verdienen. Lees dat boek en uw beeld van de Arabische wereld zal nooit meer hetzelfde zijn.

Arabieren zijn eng

Behalve als je een islamofobe zure witte man bent natuurlijk, die zich vastklampt aan zijn xenofobe wereldbeeld als een neet aan een spaarzame haar. Volkskrantredacteur Henk Müller bijvoorbeeld, die Hassnae afgelopen zomer een lange serie geildronken smsjes stuurde, die hij korzelig beëindigde met de mededeling dat hij ‘zijn handen van haar aftrok’ als ze volhardde in haar omgang met mijn persoontje. Müller heeft eindelijk zijn wraak, want vandaag bespreekt hij in de Volkskrant ‘Arabieren Kijken’.

Hassnae’s aanpak levert boeiende verhalen op, schrijft Müller, ‘zeker waar ze haar eigen ervaringen als uitgangspunt neemt’. So far so good, toch? Maar dan komt het, want wat blijkt volgens Müller uit al die voorbeelden, die Hassnae aandraagt? ‘Er blijkt sprake van sterk onderling racisme, corruptie, hypocrisie en een obsessieve gerichtheid op vrouwen’. Precies wat Müller en al die andere bange witte mannen, Joost Niemöller, Carel Brendel, Hans Jansen, Leon de Winter, Theodor Holman et cetera altijd al hebben gezegd: Arabieren zijn eng. Hassnae zegt het zelf! Kijk maar: ze schrijft dat ze als vrouw niet bij de begrafenis van haar vader mocht zijn!

Inperken van de vrijheid

Dat is dus in Nederland je straf als je genuanceerd probeert te zijn. In tegenstelling tot wat haar vele, vele vijanden over haar beweren (en ook over bijvoorbeeld een genuanceerde Arabierenkenner als Petra Stienen), is Hassnae geen apologeet, ze wil de Arabische wereld niet rooskleuriger afschilderen dan die is. Ja, ze schetst ook de worsteling van Arabische vrouwen, haarzelf inclusief, met het hardnekkige seksisme, het virulente conservatisme. Ze laat inderdaad zien dat het eerste, wat de nieuwe machthebbers van Libië en Egypte doen als ze zich hebben bevrijd van hun dictators, het inperken van de vrijheid van de vrouwen is. Hassnae is daar nooit blind voor geweest, heeft zich altijd fel verzet, is altijd één van de meest uitgesproken critici geweest van het seksistische conservatisme in de Arabische wereld, en ook in Nederlands-Marokkaanse kringen.

Terreurdaden van islamisten

Maar dat er in de Arabische wereld seksisme is, en intolerantie, dat conservatieve baardmannen er hun stempel drukken, dat weten we allemaal al. Dat zien we elke dag op televisie omdat de nieuws- en actualiteitenprogramma’s alleen dát aspect van de Arabische (of islamitische) wereld laten zien. De redacties zijn alleen geïnteresseerd in gewelddadige vlagverbranders en Israël- en Amerikahaters. U moet Arabieren eng vinden.

Vinden ze ook bij Pauw & Witteman. Hassnae werd door de redactie van dat programma benaderd om over haar boek te komen praten, maar daar moest eerst een goede aanleiding voor zijn. Het boek zelf kon de aanleiding niet zijn. Nee, er moest weer iets engs gebeuren in Egypte of Algerije, en dan zou Hassnae aan de hand daarvan mogen komen betogen dat er ook een andere kant was. Daarbij werd er van haar verwacht dat ze zélf op zoek ging naar filmpjes om in Pauw & Witteman te laten zien. Hassnae moest dus het werk van de redactie van Pauw & Witteman doen. Twee weken lang werd ze aan het lijntje gehouden, een hele dag is ze door de redactie aan het werk gezet, op zoek naar filmpjes waarin specifiek dit of dat en zus en zo gebeurde en dat dan als antwoord op de zoveelste inperking van de vrijheid door president Morsi, of de terreurdaden van islamisten in Algerije.

Verkracht door de Khadaffi’s

Want er mocht geen moment worden vergeten dat Arabieren eng zijn. Dat we bang moeten zijn voor moslims. Uiteindelijk heeft Hassnae de redactie van Pauw & Witteman in niet mis te verstane bewoordingen te kennen gegeven dat ze geen zin had om aan deze haatpropaganda mee te werken. Terwijl zich dit allemaal afspeelde, zat de ene na de andere absurde gast in Pauw & Witteman, als om te benadrukken dat de redactie alles – alles – interessanter vindt dan een genuanceerd beeld van de Arabische wereld: een man die door het ijs was gezakt, een vrouw die op haar rug was gevallen en ook een vrouw die een boek heeft geschreven over haar verkrachting door de Khadaffi’s. Dát boek mocht wel zijn eigen aanleiding zijn. Er was niks nieuws gebeurd in Libië, maar iedereen die wil komen vertellen hoe eng Arabieren zijn, is zonder voorbehoud welkom bij Pauw & Witteman.

Hassnae ís een paar keer in Pauw & Witteman geweest, altijd in de rol van Kutmarokkaan. Een discussie over Joden en Palestijnen, waarbij er opeens een filmpje werd getoond van een Palestijnse terroriste, zichtbaar verheugd over het aantal doden dat ze op haar geweten had. Kijk, Hassnae, dat zijn jouw soortgenoten. Een strontlawine van haat kreeg ze over zich heen. Daarna werd ze in Pauw & Witteman tegenover de zuigerige Bart Schut gezet, weer met een lawine van seksistische en racistische haat als gevolg, want nu zou ze weer hebben beweerd dat Marokkanen niet racistisch zijn. De laatste keer dat ze in Pauw & Witteman zat, was dat ook weer in de schurkenrol, want ze geloofde niet in het heilzame werk van de kruisridderessen van de Abortusboot.

Pauw & Witteman-stempel

Hassnae is, kortom, alleen welkom bij Pauw & Witteman als ze even het beeld van de irrationele, bloeddorstige, hatelijke, enge Arabier bevestigt. En De Wereld Draait Door is niet geïnteresseerd omdat ze – dit is lachen – een ‘Pauw & Witteman-stempel’ draagt. Hele nieuwe dimensies van het begrip ‘stigmatisering’ worden hier zichtbaar. De Marokkaan die in Nederland het negatieve beeld van Marokkanen, moslims en Arabieren probeert bij te stellen, vindt een onoverwinnelijke overmacht tegenover zich. Het is in Nederland voor een Marokkaan onmogelijk iets anders te zijn dan een Kutmarokkaan, behalve als je met veel tam-tam afstand neemt van alle andere Marokkanen. Als je een soort getinte super-Nederlander wordt, zoals Achmed Aboutaleb, of Said el Haji.

Arabieren zijn eng, dat is het dogma. Daarom negeert Müller alle bewijzen die Hassnae aandraagt voor het feit dat er in de Arabische wereld klinkende overwinningen worden gemaakt in de strijd tegen fundamentalisme en seksisme, en neemt hij een fragment waarin Hassnae zich nota bene van haar kwetsbaarste kant toont als ‘bewijs’ dat Arabieren eng zijn.

Honderdtachtig combinaties met het woord ‘hoer’

Daarom ook schreef Eduard Padberg twee weken geleden een slechte recensie in Trouw, waarin hij meent Hassnae’s betoog onderuit te halen met de bewering dat in de Arabische wereld mediavrouwen als prostituees worden gezien (Ha! Terwijl er hier in Nederland geen Marokkaanse vrouw met een mening op televisie kan komen zonder voor honderdtachtig combinaties met het woord ‘hoer’ te worden uitgescholden), en dat er sprake is van ‘jaloezie’. Padberg laat zien dat hij Arabieren Kijken vluchtig heeft doorgebladerd door te schrijven dat Hassnae nooit een kijkje heeft genomen ‘achter de schermen’. Hassnae is geweest waar een luie, zelfingenomen journalist als Padberg (hij is Egyptecorrespondent) nooit, never zal worden toegelaten. En dat had hij kunnen weten als hij dat boek had gelezen, voordat-ie er zijn makkelijke, onzinnige oordeeltjes op losliet.

Merk de tegenstelling op in de bespreking van Müller, die Hassnae’s beschrijvingen van vrouwenonderdrukking aanhaalt om te bewijzen dat Arabieren eng zijn en die van Padberg, die Hassnae verwijt geen oog te hebben voor vrouwenonderdrukking in de Arabische wereld, omdat Arabieren eng zijn. Padberg bevestigt verder Hassnae’s stelling dat gewone Arabieren zich in het dagelijkse leven moeiteloos bewegen tussen moderniteit en traditionaliteit, terwijl Müller beweert dat Hassnae zelf (onbedoeld) laat zien dat dit niet zo is.

Het onverdedigbare verdedigen

Hassnae is nu benaderd door een journalist die haar wil interviewen omdat, zo zei hij haar, Hassnae het ‘onverdedigbare verdedigt’. Dit is de stand van de journalistiek in Nederland: van nieuwsgierigheid heb je als journalist alleen maar last. Je moet niet willen weten wat er écht aan de hand is, gewapend met je versteende vooroordelen stap je op je onderwerpen af. Het interesseert zo’n man geen fuck wat Hassnae te zeggen heeft. Wat hij zelf vindt, dat is zo oneindig veel interessanter. Hassnae dient gewoon als zeepkistje voor orerende bevooroordeelde bange witte mannen.

Hassnae schrijft een interessant boek en de heren journalisten gaan al achter hun afweergeschut zitten voordat ze zelfs maar een letter hebben gelezen. Emancipatie in de Arabische wereld? Humor in Egypte? Weerbare vrouwen in Saoedi-Arabië? Seksuele vrijgevochtenheid in Marokko? Dat kan niet en dat mag niet en dat zullen we wel eens even in de kiem smoren.

Wij bange, dikke, witte, domme mannen.

Verwen uzelf en koop Arabieren Kijken bij onze vrienden van De Koperen Tuin. Maar bij de Ako of de Bruna mag ook, uiteraard.

boeken, Peter Breedveld, 09.02.2013 @ 11:55

[Home]
 

149 Reacties

op 09 02 2013 at 12:13 schreef Kees:

Ik heb het boek gelezen en de recensie ook. Het boek is beter.

op 09 02 2013 at 12:16 schreef Tayfun Balçik:

Ik word hier emotioneel van. Dit is een van de beste artikelen die ik ooit heb gelezen over de morele verdorvenheid van Nederland.

op 09 02 2013 at 12:20 schreef vdBergh:

Er zijn wel erg veel mensen die de pik op jou en Haatsnee hebben, Peter. Zou het misschien een beetje aan jullie zelf liggen, ach nee, dat zal wel niet.

op 09 02 2013 at 12:34 schreef Peter:

Klopt, vdBergh, we worden erg en intens gehaat door racisten als jijzelf, die een voorkeur hebben voor het verbasteren van Hassna’s naam tot het domme, seksistische en racistische ‘Haatsnee’.

Dat ligt inderdaad aan onszelf. Moeten we maar meehuilen met de wolven in het bos, wauwelen dat de PVV tenminste de problemen benoemt en dat het toch ook zo is dat Marokkanen alle negatieve lijstjes aanvoeren.

Eigen schuld dikke bult als je steeds kritisch bent, en nieuwsgierig, en wilt weten hoe de vork écht in de steel zit.

op 09 02 2013 at 12:53 schreef Gerard:

Ik hoorde hetzelfde van een Turks-Nederlands collegaatje. Haar vader was gestorven, en de dochters mochten niet op de begrafenis aanwezig zijn vanwege de geldende mores. Hoewel ze dat betreurde, meldde ze ook dat er verandering gaande is en langzamerhand het meer en meer geaccepteerd wordt dat de dames zich emanciperen. Kwestie van een lange adem. Ik ga eens bij de boekhandel kijken.

op 09 02 2013 at 13:10 schreef MNb:

“Er blijkt sprake van sterk onderling racisme, corruptie, hypocrisie en een obsessieve gerichtheid op vrouwen”
Weet je zeker, PB, dat dit niet op pakweg Rusland, Italië en Nederland slaat? Ik heb bv. ooit eens gelezen dat naast het Arabisch juist het Nederlands uitblinkt in synoniemen voor genitaliën en sexuele activiteiten. VdBergh geeft een voorspelbaar voorbeeld van die obsessie.
Het is wat ik al eerder schreef. Wilders is op zijn retour, maar zijn invloed zal zich nog lang doen gelden.

op 09 02 2013 at 13:14 schreef MarcodB:

Krachtig stuk, Peter! Ik vermoed dat het beeld dat je oproept volledig correct is.

@ vdBergh. Dit stuk gaat over de reacties op een boek. Jij vindt blijkbaar dat het ok is dat de mening van mensen over Peter en Hassnae deze reacties bepalen. Anders kan ik je reactie niet lezen.

Maar het ligt zeker niet aan Peter en Hassnae. Mensen zonder enig besef van statistiek of geschiedenis, die nog nooit een voet in het Midden Oosten of Noord Afrika hebben gezet, maar wel pretenderen ‘de feiten’ te kennen zetten de agenda.

Wil je ‘de feiten’ nuanceren, ter discussie willen stellen, of zelfs volledig ontkrachten, dan word je weggezet als ‘gutmensch’ die ‘de feiten’ niet voor waar willen hebben.

Het ligt aan de beangstige tunnelvisie in Nederland. Ik raad je aan om Arabieren kijken te kopen en te lezen.

op 09 02 2013 at 13:18 schreef Peter:

Precies wat je zegt, MNb, racisme, corruptie, hypocrisie en seksisme overheersen overal waar mensen zijn, dus óók bij Arabieren. Maar Arabieren zijn ook mensen, dus ze zijn ook lief, altruïstisch, ze sjoemelen met de regeltjes en je kunt met ze lachen.

AHA, zegt zo’n dikke blanke schreeuwerd dan, DUS JIJ WILT ZEGGEN DAT ALLES IN ARABIRIË KOEK EN EI IS? DAT HET DAAR HET PARADIJS IS?

Nee, natuurlijk niet, zegt Hassnae. In de Arabische wereld is ook racisme, daar worden vrouwen ook buitengesloten, is ook een heleboel hypocrisie.

ZIE JE WEL! schreeuwt de dikke witman, ‘ARABIEREN ZIJN HYPOCRIETE, CORRUPTE, RACISTISCHE VROUWENHATERS! JAWEL, JE ZEI HET ZELF!

op 09 02 2013 at 13:32 schreef Ab Sconditus:

@Peter
Zou het niet zo kunnen zijn dat u zich, met uw onverzoenlijke houding, in een zodanige positie hebt gemanouvreerd dat er nauwelijks ruimte meer is voor dialoog en dat er daarom, van beide kanten, veelal slechts ordinair bekvechten overblijft?
Louter vanwege het feit dat u andere denkbeelden koestert dan ondergetekende wens ik u nog niet als een persoonlijke vijand te zien. Het narcisme, waarmee veel mensen in dit land onder de leeftijd van 50 tegenwoordig zijn behept, is een gevolg van hun anti-autoritaire opvoeding, En door dit narcisme kunnen velen geen onderscheid meer maken tussen een denkwijze en een persoon en beschouwen zij kritiek op hun eigen denkwijze daarom dan vaak ook als een persoonlijke aanval.
Hetgeen de dialoog bepaald niet ten goede komt.

Maar goed, hoe zit de vork volgens u dan echt in de steel?
Waar komt dan al die recente weerzin (laatste 8 jaar) tegen de Islam en die opnieuw opgelaaide negatieve beeldvorming jegens Arabieren vandaan?
Dat is toch niet zomaar uit de lucht komen vallen?

op 09 02 2013 at 13:35 schreef Peter:

Ab Sconditus, hoe is jouw persoonlijke aanval op mij een reactie op wat ik hierboven in mijn stuk beschrijf?

En bedoel je te zeggen dat ik een anti-autoritaire opvoeding heb gehad? Ik? Anti-autoritair opgevoed?

Mijn vader was een huistiran. Je weet niets van me. Helemaal niets.

op 09 02 2013 at 13:41 schreef petepel:

Dus Hassnae schrijft een boek. Dus koop ik dat boek. En het maakt nog duidelijker wat Hassnae wel hier op FrontaalNaakt kan betogen, maar waarvoor ze weinig tot geen kans krijgt op tv.
Dus sla ik die tv-programma’s over. Alsook die recensies. En lees rustig verder in het boek. Want het is een verdomd interessant en goed boek.

op 09 02 2013 at 13:50 schreef Ralph van der Geest:

Allereerst: ik vind het boek “Arabieren Kijken” één van de mooiste en meest informatieve boeken die ik sinds lange tijd gelezen heb.
“Virulente conservatisme”? Bij die term moet ik altijd aan Elspeet en Putten denken…
“Seksisme”? Dan komt dat xenofobe en vrouwen minachtende misbaksel van een Jeroen Pauw van het programma ‘haatpraat’ (ook wel P&W geheten) op mijn netvlies.
Maar goed, wat ik zeggen wilde: ál die benepen, xenofobe, witte, racistische losertjes en wannabe massamoordenaartjes als daar zijn de Holmannetjes, de de Wintertjes, de Niemöllertjes, de van der Staaijtjes en noem ze maar op zijn allemaal dé sponsoren van de vrouwenonderdrukking en al die andere werkelijke of vermeende misstanden (vaak dat laatste want feiten doen er niet toe voor dat gezelschap)die ze zeggen te verfoeien en te bestrijden.
Met elke tank benzine die ze verstoken met hun veelal uit de kluiten gewassen asobakken…

op 09 02 2013 at 14:20 schreef Ab Sconditus:

@Peter
Soit.
Het zij zo.
Weet van u dat wij een gezamenlijke waardering hebben voor het werk van Edgar P.Jakobs, Franquin en Kresse.
Maar dat doet er net zo min iets toe.
Wat wel kan worden geconstateerd is:
a. Dat een onverzoenlijke houding uwerzijds nauwelijks ruimte laat voor dialoog.
b. Dat u, in uw hoedanigheid als historicus/cultureel antropoloog, de vraag wordt gesteld waar dan, volgens u, al deze recente weerzin tegen de Islam en de opnieuw opgelaaide negatieve beeldvorming jegens de Arabieren vandaan komt.

op 09 02 2013 at 14:26 schreef Peter:

Mijn ‘hoedanigheid als historicus/cultureel antropoloog’? Ik zei al, Ab, dat je niets van me weet. Ik ben opgeleid tot Japanoloog en ik verdien mijn brood als journalist.

Waar de negatieve beeldvorming vandaan komt, kun je hierboven lezen in mijn stuk. Is wel een minder ‘onverzoenlijke houding’ voor nodig.

op 09 02 2013 at 14:39 schreef Hanne-lorre:

Mooi geschreven stuk
Helaas moet ik stellen dat ik het boek van Hassnae nog niet in huis heb. Maar dat zal zeker niet lang duren.
Het is bijna te achterlijk voor woorden om te moeten constateren dan we geen positief beeld mogen hebben van deze Arabische wereld. En als je er bent geweest en je stelt dat het toch wel heel anders is dan het ons gegeven xenofobische denkbeeld, ben je een Islamknuffelaar en een realiteitsontkenner.

De ongekende angst waarmee Nederland (Europa) dagelijks mee wordt gevoed is stuitend. Wij mogen de regio structureel bekritiseren. Wanneer dit omgekeerd gebeurd spreken we over ‘anti-westen’ en ‘westerlingen haat’.

Ook de correspondenten die dagelijks op televisie verschijnen zijn schrijnend. Op enkelingen na, zijn de meeste correspondenten in niet-westerse landen nooit positief over de landen. Ze werken er dagelijks maar vraag me altijd erg af of ze zich ook daadwerkelijk in de cultuur verdiept hebben. Er wordt 9 van de 10 keer journalistiek bedreven vanuit Nederlands oogpunt met het eigen calvinistische gedachten goed.
Het komt altijd een beetje over als de Nederlanders die elk jaar massaal op vakantie gaan naar Frankrijk en in koor roepen: ‘Het is een fantastisch land, jammer van de Fransen die er wonen.’

op 09 02 2013 at 14:43 schreef JvdK:

Nog even over die recensie in Trouw van Padberg: die verbaasde mij ook nogal. Naast Peter’s opmerkingen daarover, had ik zelf de indruk dat Padberg een soort allesomvattende academische studie van de Arabische wereld verwachtte, en Arabieren Kijken is dat natuurlijk uitdrukkelijk niet! Dat is ook precies de kracht van het boek: juist door die toegankelijkheid heeft het de potentie om een heel breed lezerspubliek te bereiken. En ik hoop dat dit ook gaat gebeuren.

Wat het boek vooral op een eerlijke manier laat zien, is dat die Arabieren uiteindelijk door min of meer dezelfde dingen gedreven worden als wij hier, zowel in positieve als in negatieve zin. Goedbeschouwd natuurlijk een open deur van heb-ik-jou-daar, maar in een land waar de tunnelvisie regeert, en lulkoek van types als Joost Niemöller in de media kritiekloos als waarheid wordt gepresenteerd, kan die boodschap niet nadrukkelijk genoeg voor het voetlicht gebracht worden. En Hassnae doet dat met verve.

Complimenten dus, en lézen dat boek!

op 09 02 2013 at 14:43 schreef dewanand:

namaste Peter en Fnaakters,

Mooi betoog, je slaat de spijker op zijn witte kaaskop eikel zeg.

Ik geloof dat elk mens wel iets hartgrondig haat overal ter wereld. Niemand haat niets, als je dieper graaft dan vind je wel een ding in het hoofd dat iemand haat. Zo zijn mensen nou eenmaal denk ik en dat is hun verdoemde lot, karma, vloek, straf en onvolmaaktheid. Je kan zeggen het is de wil van god, allah, krishna, jezus, boeddha, jehovah en nog alle miljoenen anderen dat dit zo is.

Er zijn geloof ik ruim 1 miljard arabieren wereldwijd dus de statistische kans dat 3 procent iets raars doet is bijna honderd procent. Maar hetzelfde geldt voor de populatie blanke mannen die ruim 400 miljoen moet zijn, dus waar hebben wij het over? Waar zeiken wij mensapen over?

Ik ben het voorbeeld van een kutkoelie toch, nou ga maar alle koelies daarom haten en zet het in alle kranten. Leuk voor Wieroe.

Grenzen open voor alle slechte arabieren dan hebben wij hier meer big fun, bloot of met doekjes.

Dewanand

op 09 02 2013 at 14:56 schreef Ab Sconditus:

Kolonel Rata Hosjaja, adjudant Hate Jojo en soldaat Taka Takata trekken onverschrokken ten strijde tegen de Zonen van de Draak met de stinkende Adem?
(I.e. ”de boze, dikke, witte, blanke mannen?”)
Dat moet dan een schrale boterham zijn.
Dacht dat u werkzaam was bij de UVA.

op 09 02 2013 at 16:16 schreef Mart:

En Ab bewijst precies het punt van Peter’s stukje.

Peter afzeiken maar niet eens de moeite nemen even onderzoek te doen; het moet allemaal in het enge kleine denkraampje van een Ab Sconditus gegoten worden.

op 09 02 2013 at 16:41 schreef Sasha Berkman:

Ab zal zichzelf wel een onbegrepen genie wanen.

op 09 02 2013 at 17:00 schreef dewanand:

hahahhaha Ab sconditus en peter,

Mijn Wieroe de geniale blote Hindoe kat had net een eureka moment in zijn kattenkop met maar 5 miljard kleine hersencellen. Wieroe miauwde dit met een hoog Arabisch accent:

‘Ik had wel wat boze witte gay mannen gezien in sauna’s die gewoon gek waren op sexy arabische mannen in alle gaatjes tussen hun benen. Hierom denk ik dat het heel goed zou zijn als de vijf procent gay arabieren, tops en bottoms, dus een slordige 30 miljoen he, gewoon vrij mogen immigreren naar de Schengen zone van de Europese Unie, lekker met doekjes op, mini arabische tanga slipjes, met of zonder baard en schaamhaar, om het hier leuker en lekkerder te maken voor onze zielige boze witte mannen. Zo denk ik Wieroe dus om deze arme witte mannen gelukkig en bevredigd te laten worden en happy te voelen, en om het genitale welzijnsgevoel van hun lange witte pik en diepe reet te maximaliseren.’

Arabische gay liefde kan goed zijn voor het innerlijke geluk en orgasmen van onze arme, boze, dikke, witte mannen. Knuffelen van een lekkere Arabische behaarde besneden beer is supergezond voor elke witte man.

aldus de verklaring van Wieroe na meditatie in zijn luie warme mandje.

Dewanand

op 09 02 2013 at 17:40 schreef Maurice:

Dus Hassnae geeft haar strijd op.
P&W is zo fout nog niet, focussen op het dedain van P maar de rest, incl W, te negeren is te eenzijdig. Zij zetten juist, heel correct, discussiepartners tegenover elkaar zodat de kijker een eigen mening kan vormen. Het is daarnaast makkelijk de media over 1 kam te willen scheren, zeker door te stellen dat ze een groep over 1 kam zouden scheren. Straks verzint men nog een complottheorie waarin publieke omroepen van overheidsgeld overheidspropaganda moeten bezigen.

Journaals geven altijd het slechte nieuws in de wereld, rampen, oorlog, doden, dat is al sinds mensenheugenis zo. Deze feiten kloppen ook alleen blijven negatieve zaken psychologisch gezien harder beklijven dan positieve. Deal with it ipv slachtoffertje spelen en de uitgeholde term racisme te bezigen. Dat is op een gegeven moment duidelijk averechts gaan werken.

De goede kant dient men te ervaren in de persoonlijke wereld, op het werk met collega’s van allerlei pluimage, in het sociale verkeer, in het publieke domein, vanuit de vrienden- en kennissenkring. Dat bepaalt het beeld in eerste instantie dat -Arabische- individuen kunnen verschillen of juist gedragsovereenkomsten kunnen uite

op 09 02 2013 at 17:42 schreef marten:

De positie van de vrouw kan Müller, Pauw en Padberg niet zoveel schelen denk ik, het is meer een stok die ze gevonden hebben om de hond mee te slaan. Je hoort ze nooit over geweld tegen vrouwen in Zuid-Afrika of India (veel actueler eigenlijk), maar dat past dan weer niet in hun wereldbeeldje. En hoe sneu ben je als je denkt vrouwen te kunnen versieren met bezopen sms’jes.
Wat ik ook niet begrijp zijn de ‘arabisten’ die alleen maar negatieve dingen over Arabieren te melden hebben. Als je je leven wijdt aan het bestuderen van een cultuur moet je toch oog hebben voor de mooie dingen? Een zure carrière heb je dan als je je de hele dag bezig moet houden met iets wat je eigenlijk minderwaardig vindt.

op 09 02 2013 at 18:14 schreef Olav:

Maurice:

P&W is zo fout nog niet, focussen op het dedain van P maar de rest, incl W, te negeren is te eenzijdig.

W. was ooit een briljante journalist en een scherpe & door politici gevreesde interviewer. Dat hij met die statuur een licht amusementsprogramma ging presenteren (want dat is P&W) verbaasde me bij het begin al. Het effect daarvan verbaast me minder, namelijk dat hij een ouwe vent geworden is die niet meer goed mee kan komen en die geheel op de automatische piloot de rit uitzit tot zijn pensioen.

op 09 02 2013 at 18:20 schreef gronk:

Je moet niet willen weten wat er écht aan de hand is, gewapend met je versteende vooroordelen stap je op je onderwerpen af

Nah, het is een stuk cynischer volgens mij: antimoslimgeleuter *verkoopt*. OK, de afgelopen paar jaar treedt d’r wat moeheid op, maar nog steeds is ’t zo je voor de meeste pageviews/comments het beste een artikel over geeeert of moslims kunt schrijven.

Redelijke denkbeelden (‘moslims zijn net zulke mensen zoals wij’) zijn veel te saai. Rellen, daar gaat het om. Platpopulistische prietpraat voor de onderbuik, dat verkoopt. Niet alleen omdat er d’r veel meer henken en ingridden, een redelijk artikel levert niet veel meer op dan een knikje, ‘ja, klopt’, en dat is het.

op 09 02 2013 at 18:33 schreef Tayfun Balcik:

@ Maurice, de segregatie in het publieke domein is een reflectie van de segregatie in de persoonlijke wereld. In Nederland is sociale apartheid de regel. Je komt alleen in uitzonderlijke gevallen allochtonen tegen op de werkvloer (de laagste functies meestal), maar in de privésfeer is dat nagenoeg uitgesloten. P&W zijn zeker geen uitzonderingen op die regel. Integendeel, Pauw en Witteman zijn beide de personificatie van de arrogante witte man, in die zin dat ze tegen de multiculturele samenleving zijn. Dat is niet meer dan logisch. Het is namelijk een consequentie van een fundamenteel conservatieve en hiërarchische samenleving. Groepen hebben in een dergelijke maatschappij een zekere plaats en behoren die te kennen. PB en Hassnae Bouazza weigeren zich te conformeren en confronteren de machthebbers met de waarheid. De massamedia – het systeem – laat slechts een enkele dwarsdenker toe. Voor de rest heb je alleen maar ja-knikkers. De missie van Pauw en Witteman is om deze ongelijke sociale orde te beschermen.

op 09 02 2013 at 18:45 schreef Maarten:

Gisteren in de macDonalds, ja schaam, een telegraaf gepakt, want anders hebben ze niet. Staat er zo’n kolom in, niet te geloven, waar de Arabieren als kinderverkrachters worden neergezet. Echt ongelooflijk racistisch.
Met dat soort berichten wordt inderdaad een tendens gecreëerd.

op 09 02 2013 at 19:05 schreef Mihai Martoiu Ticu:

Men maakt een nieuwe mythe tegenwoordig over moslims, arabieren, Europa, internationaal recht. Interessant om te zien, maar beangstigend in de conclusie: de massa gaat graag mee in massapsychose.

op 09 02 2013 at 19:11 schreef Peter:

Maarten, weet je nog welke Telegraaf? En wie de schrijver was?

op 09 02 2013 at 19:39 schreef Maarten:

@peter
Ik heb het net voor je opgezocht via de ipad. Het is Bert Dijkstra in de telegraaf van gister. Het is niet exact zoals ik het beschrijf, maar de strekking is wel dat Arabieren heel eng zijn.
Als je een kopie wilt, dan mail ik je die.

op 09 02 2013 at 19:52 schreef Peter:

Graag! En alvast bedankt: leesfrontaalnaakt@gmail.com

op 09 02 2013 at 20:24 schreef wandelaar:

Waarom heb ik toch de indruk dat het vroegere angstbeeld van de communisten nu geprojecteerd wordt op de Arabische wereld? Zou het ermee te maken hebben dat we een vijandsbeeld nodig hebben om onze (steun aan) buitenlandse oorlogen te rechtvaardigen?

op 09 02 2013 at 20:30 schreef Bertje:

“Knuffelen van een lekkere Arabische behaarde besneden beer is supergezond voor elke witte man. ”

Wieroe krijgt van mij een lintje.

op 09 02 2013 at 21:19 schreef Miriam:

Volgens mij is deze hele site een gesublimeerde vorm van SM gevoelens

op 09 02 2013 at 22:23 schreef Ralph van der Geest:

@Maurice
“P&W is zo fout nog niet”.
Geloof je het zelf?

op 10 02 2013 at 00:40 schreef MNb:

“als je stelt dat het toch wel heel anders is dan het ons gegeven xenofobische denkbeeld”
dan meet je je volgens de Abs Stronticussen in deze wereld een onverzoenlijke houding aan en laat geen ruimte voor dialoog, Hannelorre. Dit ter aanvulling.

“In Nederland is sociale apartheid de regel.”
En dat sinds de Opstand tegen de Spanjolen, Tayfun. De Hollandse katholieken hebben dapper tegen hen meegevochten en werden als beloning de schuilkerken ingejaagd.
Het trieste van Witteman is, Olav schreef het al, dat hij een dikke 15 jaar geleden een onverschrokken interviewer was die iederéén door de mangel haalde – hoe populairder hoe meer de gast werd afgeknepen. Daar heeft hij zijn reputatie aan te danken.

op 10 02 2013 at 10:33 schreef Maarten:

@miriam
Haha.. Ja daar heeft het wel wat van weg, maar het is te belangrijk om het er niet over te hebben en vooral op internet te zetten.

op 10 02 2013 at 10:45 schreef Federico:

Ademloos zitten lezen dit stuk. Complimenten. Moest gelijk denken aan dat zeer korte, doch veelzeggende filmpje van het NOS-journaal afgelopen week over drie bedreigde (vrouwelijke) muzikanten.

op 10 02 2013 at 10:53 schreef Rob:

“…dat in de Arabische wereld mediavrouwen als prostituees worden gezien” Echt? Nooit van mokkels.nl gehoord, waar Hollandse rukkertjes schermfoto’s van weervrouwen en dergelijke plaatsen en voorzien van smoezelige commentaartjes?

op 10 02 2013 at 10:53 schreef John:

Als ik “Er ist wieder da” uit heb is dit het volgende boek dat ik ga lezen.

op 10 02 2013 at 12:18 schreef Jon:

2013 at 13:18 Peter
Sterke samenvatting. Zo simpel en triest is het. En ik denk niet eens geheel bewust.
Het gif heeft verspreid en blijft zich verspreiden.
Kijk maar hoe ik nog om 08 02 2013, 20:58 http://www.frontaalnaakt.nl/archives/bloedpap.html#comments een interpretatie bijstelde. Je gaat het generaliseren en wijzen gewoon vinden. TMG is misschien een motor, maar het zit inmiddels op veel meer plekken, zoals mensen hierboven ook aangeven.

Ben het wel met Ad eens op het punt (maar plaats me alsjeblieft niet gelijk in zijn ‘hokje’) dat escalerende discussies dat van twee kanten doen. Ik moest mijn hoofd koel houden eergisteren om niet te polariseren (zie link hierboven). Als er niet echt geluisterd en snel geoordeeld wordt, verhard de boel sneller.
Hoe erg je ook denkt gelijk te hebben, blijf echt luisteren en nadenken. Ook jij laat je blik kleuren door (oprechte) overtuigingen. En dit zeg ik ook tegen mezelf.

op 10 02 2013 at 13:32 schreef Nick van der Burg:

@maurice Peter heeft m.b.t. P&W wel degelijk een punt. Kijk naar dat debat tussen Hassnae en Bart Schut. Dat lieten P&W met al hun ervaring dusdanig uit de klauw lopen dat kwade opzet de enige logische verklaring is.

op 10 02 2013 at 13:47 schreef Naipol:

Sympatiek idee, zo’n boekje over arabieren. Het zal niet veel zoden aan de dijk zetten, maar allah. Het vreemde is wel dat er een natuurlijke weerzin van veel Nederlanders tegen arabieren is, terwijl bv Indonesiërs wel weer lief worden gevonden. Dus het heeft echt niet alleen met de islam te maken.

op 10 02 2013 at 13:51 schreef Miriam:

Toch heb ik nog nooit een arabier met zelfspot gezien/gehoord. Zelfspot is naar mijn maatstaven een graadmeter voor het evolutieniveau van iemand

op 10 02 2013 at 14:01 schreef Maurice:

Dank, Tayfun voor de inhoudelijke reactie.
Als je P&W al als boze witte mannen ziet, waar uit die boosheid zich dan in volgens jou?
De maatschappij zoals jij die schetst herken ik slechts ten dele. Hoe zouden de door jou genoemde aspecten dan moeten zijn volgens jou?

P is een keer onderuit gegaan, maar ik lees overigens nog nergens onderbouwing dat W tegen de multiculturele samenleving zou zijn.

Het is nogal makkelijk om de media en een bepaald programma in het bijzonder af te kraken, maar dan ben ik wel benieuwd welk soortgelijk programma het in de ogen van de meesten het wel goed doet. Een Buitenhof doet niet veel anders, alleen droger, dus ik ben benieuwd naar de opbouwende reacties.

@Nick, ze waren allebei prima te verstaan en hebben allebei duidelijk hun standpunten naar voren gebracht. Wat had je nog meer gewild?

op 10 02 2013 at 15:51 schreef Herbert:

@Maurice, P&W is een freakshow. Een Kamerlid wordt uitgenodig om bijvoorbeeld te praten over de nationalisatie van de SNS-bank en moet vervolgens daarover met figuren als Erik Hulzebos en Gerard Joling in discussie gaan.
En het gaat ze helemaal niet om de discussie maar om de kijkcijfers. Freaks scoren, redelijke argumenten niet. Dus daarom wordt Esther Voet van het CIDI afgebeld onderweg naar de studio omdat ze gunswinging jew Gidi Markuszower kunnen krijgen.

En Witteman kan schijnheilig zeggen dat hij honorarium heeft ingeleverd, hij heeft daar AOW en pensioen voor teruggekregen.

op 10 02 2013 at 15:53 schreef Majda:

@Miriam
Och, meid toch. Misschien moet je je huis dan eens een keer uitkomen. En je oogkleppen afzetten als je je op het internet begeeft.

op 10 02 2013 at 15:54 schreef Herbert:

Ach, Henk Müller is van hetzelfde laken een pak als haatpaap Rütenfrans. Nog steeds omgeven met de stank van wierook.

op 10 02 2013 at 16:08 schreef Yannick:

Ik heb het boek vanmorgen gekocht en ik heb het nog niet uit, maar wat me opvalt is dat het wel een beetje een open deur is. Een enorme, spannende, hartverwarmende open deur die nodig ingetrapt moest worden. Arabieren lijken wel net gewone mensen!

Van de films weet ik het niet, maar zodra de Six Nations wedstrijd voorbij is ga ik meteen de muzikanten opzoeken die Hassnae beschrijft!

op 10 02 2013 at 16:42 schreef naipol:

Wat een zielig gezeur tav PenW door de bekende kliek extreemlinkse reageerders hier.

Zowel de VARA als de Volkskrant en diverse andere linkse media hebben een flinke sprong naar rechts gemaakt, vnl tav het multiculturele drama. We noemen dit voortschrijdend inzicht.

op 10 02 2013 at 16:53 schreef Edo:

God is alles 1 en oneindig, en God liefhebben is Gods liefde voor zichzelf. Maar dit terzijde.
Ik overweeg mijn D66 lidmaatschap op te zeggen, Linda Duits staat nu in het blad van de jonge democraten (en Boris Dittrich, die ik ook een steeds grote fluim vind, ook, maar dat is wel begrijpelijk.)

op 10 02 2013 at 17:15 schreef bertje:

Miriam
“Zelfspot is naar mijn maatstaven een graadmeter voor het evolutieniveau van iemand”

Zo dan kun je zo een beetje 95 procent van de wereldbevolking afschrijven.
Zelfspot is alleen mogelijk als je durft in te zien dat jou zijn, jou ideeen, jou ikje, jezelf gemaakt gelijk etc. niets maar dan ook niets voorsteld.
Kortom het evolutienivo der mensheid is om te janken.

op 10 02 2013 at 17:26 schreef marten:

@ mirjam die geen Arabieren met zelfspot kent,
dat is een klassieke drogreden: argumentum ad ignorantiam. Verder wat Majda zegt.

op 10 02 2013 at 17:29 schreef Rene Koeman:

op 10 02 2013 at 13:51 schreef Miriam

“Toch heb ik nog nooit een arabier met zelfspot gezien/gehoord. Zelfspot is naar mijn maatstaven een graadmeter voor het evolutieniveau van iemand”

Iets zegt me dat je niet veel aan zelfspot doet.

op 10 02 2013 at 17:47 schreef naipol:

@Miriam

Inderdaad zie je zelden zelfspot bij moslimarabieren. Arabieren zijn echte macho’s waarbij agressie , vechtlust en dominantie zeer gewaardeerd worden.

Arabieren hebben dan ook vaak minachting voor de behulpzame softe (pvda) Nederlanders. Ze hebben vaak meer respect voor de rechtsere Nederlanders omdat die de confrontatie wel aan durven .

Verder zien we inderdaad ook een groot gebrek aan humor bij arabieren, hetgeen met deze machocultuur samenhangt, maar ook met een lagere intelligentie. Zoals we weten is er een sterke correlatie tussen gevoel voor humor en intelligentie.

op 10 02 2013 at 18:12 schreef hassnae:

Gelukkig is het met miriam en naipol lachen, gieren, brullen. En die eruditie, hè. Jaloersmakend.

op 10 02 2013 at 18:20 schreef MarcodB:

@naipol Ik denk dat de meeste pvv-stemmende nederlanders niet eens weten wat de dominante religie in Indonesie is.

Je opmerkingen over humor en intelligentie bezie ik met spot. Wat een gezwets.

op 10 02 2013 at 18:25 schreef Tayfun Balcik:

P&W zijn geen boze witte mannen, ze hebben het goed. Het zijn arrogante witte mannen, die geen enkele affiniteit hebben met de onderklasse, niet met het blanke proletariaat en al helemaal niet met de allochtonen. Zie link:

http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=27380&tx_ttnews%5BbackPid%5D=116&cHash=bee9c7572b5ee1f87bcb2e4db2b3528a

Let met name op hoe vaak het woord ‘ze’ valt. Ze zijn zo, ze zijn dit, hoe reageren ze dan, bla bla bla. Uiteindelijk zijn ‘ze’ (de kansloze allochtoon) voor P&W een segment uit de samenleving waar ze niks van afweten. Het zijn vooral een groep mensen. Veroordeeld om alleen maar moslim, Turk of Marokkaan te zijn. En die comedian gebruikt hun leed voor zijn eigen programma. Hoe zou je je als Ahmed of Mehmed voelen als je gespreksonderwerp was in een programma waar terloopse nare opmerkingen over je worden gemaakt? Gebruikt, gefrustreerd en hopeloos. Hoewel die ‘moderne’ Somalische een paar keer probeert om te begrijpen wat die comedian/leraar probeert te zeggen, blijft het gesprek een blank onderonsje waar allochtonen slechts een figurantenrol krijgen toebedeeld.

op 10 02 2013 at 18:32 schreef Miriam:

Nee geen last van eruditie, praktijkervaring als docent voor oa arabische leerlingen. Dus morgen vroeg weer op. De schoorsten moet roken

op 10 02 2013 at 18:39 schreef Peter:

Nee, met juf Miriam voor de klas komt het helemaal goed met je kind.

op 10 02 2013 at 18:43 schreef naipol:

Kijk maar eens naar het hopeloze hoopje arabierse cabaretiers (in Nederland), er is er maar 1 , dat is die marokkaan waarvan ik de naam ben vergeten, omdat ie eigenlijk vreselijk niet-leuk is, hoewel ie erg door de VARA wordt gesteund en gepusht.

Kijk eens naar de Arabische “Lënte” , alleen maar domme schreeuwende ( Allah Hakbar) arabieren die het prachtig mooi vinden met een grote gun elkaar overhoop te schieten .

Nee, van arabieren zal ik nooit enthousiast worden, hoeveel boekjes Hassnae ook schrijft.

op 10 02 2013 at 18:44 schreef hassnae:

Arabische leerlingen, komen die uit Arabië?

op 10 02 2013 at 18:57 schreef hassnae:

De superslimme naipol denkt dat Najib Amhali arabisch is.

op 10 02 2013 at 19:07 schreef Ralph van der Geest:

@Naipol, dus als ik het goed begrijp heb je arabieren en moslimarabieren en ze zijn macho’s en agressief en waarderen dominantie. Weer wat geleerd. Ik dacht namelijk altijd dat dat gold voor van dat PVV stemmende schorem in trainingspak, grote flatscreen in de voortuin op volume 20 als er weer zo’n voetbal-hysterie is, de hele boel bij elkaar brullen onder het wegspoelen van veel bier van de Boni, dreigend je in elkaar te zullen rammen als je de euvele moed hebt ook maar te overwegen slechts te vragen of het niet wat minder luidruchtig kan. En dat terwijl de nep-gouden kettingen blinken in de zon en de valse pitbull klaar staat je elk moment naar de strot te vliegen.
De types die lopen te brullen dat die ‘werklose moar es an’t werruk mottuh en die kut-marokkanuh van onze belastingcentuh’ hier wat uit zitten te vreten terwijl ze ‘helemoal nie disc…discru…diss…racisties benne”
Het geteisem dat de dictatuur van “gesellig hè buurman!!!” wel even oplegt aan de rest van de buurt.
De Henk Bres-achtige brulapen. ‘Grote bek, klein hartje’ en ‘van onse kinderuh motteh se met hun gore potuh afblijfuh!’
Van die types dus.
En ból dat ze staan van de zelfspot.
Net als u schat ik zo in…

op 10 02 2013 at 19:09 schreef naipol:

Ja, Najib , dat was inderdaad degene die ik bedoelde. Enfin je mist er niet veel aan. Ik kan inderdaad niet bijhouden of Najib nu een arabier, riffijn of turk is. We kunnen geen studie gaan maken van al die honderden verschillende culturen die we de laatste decennia dankzij de inspanningen van de pvda hier allemaal hebben moeten opvangen . Er moet ook nog gewerkt worden tenslotte.

Het zijn echter wel vaak moslimarabische types die zich kenmerken door humorloos geschreeuw en alfa apengedrag, hetgeen zeer slecht valt bij veel Nederlanders.

Ik heb ook van nabij een tijdje samengewerkt met een Christelijke Hutu asielzoeker, en dat vond ik in veel opzichten toch een veel aangenamer mens.

op 10 02 2013 at 19:50 schreef Yannick:

Dus alle Arabieren zijn slecht, want je kan al die honderden culturen toch niet uit elkaar halen. Maar één persoon overtuigt Naipol er van dat de Hutu OK is. Of de neger. Of de christen natuurlijk. Of de asielzoeker, dat is me niet helemaal duidelijk uit zijn betoog. Maar hoe dan ook; Arabieren zijn keistom!

op 10 02 2013 at 19:50 schreef Ralph van der Geest:

@ juf Miriam “docent voor oa arabische….”, ik mag hopen dat u geen Nederlands doceert aan uw leerlingen aangezien ik in het bovenstaande tekstje van uw hand al twee taalfouten constateer.
Maar dat is flauw: je mag tegenwoordig van een docent niet meer verwachten dat ie het Nederlands correct beheerst of kan rekenen.
Het is echter vanwege uw ideeën, en uitsluitend dat, dat ik mij afvraag of het plaatsen van een kind bij u in de klas niet opgevat kan worden als zijnde een vorm van kindermishandeling.
U vindt het normaal dat we inmiddels in een maatschappij leven waar openlijk wordt gesproken over ‘het doodschieten van Polen’, ‘dat Beivik eigenlijk best wel een toffe vent is die zeker een punt heeft’, ‘uitroeien'(ha ha ha, wat is die de Winter grasppig hè juf Miriam, hè Kees van der Staaij, lachuh!) en ‘eugenetica’ a la Verschueren en zijn leerling Mengele?
Want dat is wat ik proef uit uw woorden.
U bent gestoord.

op 10 02 2013 at 19:56 schreef Tayfun Balçik:

@ naipol, keerde die christelijke Hutu zijn andere wang naar je toe toen je hem/haar kleineerde?

op 10 02 2013 at 20:01 schreef Miriam:

Grappig hoe allerlei mensen hier op deze site schijnen te proeven en menen te weten over mij. Ik ben docent Nederlands voor volwassenen uit alle delen van de wereld en ik hou mij het liefst aan de feiten. er gaat een wereld voor je open als je je openstelt voor je eigen en ander,ans zintuigen. Fijne avond verder!!!

op 10 02 2013 at 20:16 schreef Jon:

@Ralph
@Tayfun
Verzoek: blijf zelf svp bij de feiten. Ralph, hoezo vindt Miriam de zaken die jij noemt normaal? Tayfun, hoezo kleineerde naipol die christelijke Hutu?
En ga me alsjeblieft niet zeggen dat ik hen bescherm of in hun kamp zit. Ik deel de meningen die ze WEL delen niet.

op 10 02 2013 at 20:23 schreef naipol:

@Yannick,

Nee natuurlijk niet , het is gebaseerd op vele persoonlijke ervaringen, die van vrienden, en natuurlijk de lange lijst ervaringen die we opdoen uit de media. Waarbij de grote koersverandering van de PvdA, Volkskrant en VARA erg opvallen.

Enfin, wijsheid komt met de jaren , ook voor deze clubs.

op 10 02 2013 at 20:57 schreef bertje:

“moslimarabische types”

Wow hollyshit, een vriendje van mij (high frank) heeft zwart haar, donkere ogen en een ietwat getinte laten we zeggen niet geheel roomblanke huid is dat dan ook zo een moslimarabisch typ.
Als dat dan zo is joh ga ik het morgen gelijk aan hem zeggen hoor, want hij denkt nl. dat hij een Nederlander is staat tenminste in zij paspoort en in die van zijn ouders en die van zijn grootouders.
Wat leer ik toch weer veel van een lul met handjes zoals naipol.

op 10 02 2013 at 20:58 schreef Sasha Berkman:

“Ja, Najib , dat was inderdaad degene die ik bedoelde. Enfin je mist er niet veel aan. Ik kan inderdaad niet bijhouden of Najib nu een arabier, riffijn of turk is. We kunnen geen studie gaan maken van al die honderden verschillende culturen die we de laatste decennia dankzij de inspanningen van de pvda hier allemaal hebben moeten opvangen”

Vriend! Je verspreid hier nu weer de talloze malen ontmaskerde rechtse leugen dat “links” hier de allochtonen heeft binnen gehaalt. Het heeft denk ik geen zin meer om jouw nog met feiten om de oren te slaan. Minkukels zo als jouw zijn een megaprobleem aan het worden. Wees maar blij dat ik geen politieke partij op ga zetten want dan mocht jij alleen nog maar in een vel fluoriserend jack aan vuilnis van de straat plukken. Ik voel de grootst mogelijke minachting voor jouw soort mensen. Jouw soort bediende vroeger de gaskamers. Misselijk ventje. (heb je ook puisten?)

op 10 02 2013 at 21:43 schreef naipol:

@Sasha Berkman

Uw extreemlinkse geraaskal en goedkoop gescheld werp ik ver van mij.

Het is trouwens “jou” en niet “jouw” (2 keer).

PS Breedveld, wil je svp niet mijn genuanceerde en beschaafde verdediging wegcensureren. Alvast bedankt.

op 10 02 2013 at 22:19 schreef Sasha Berkman:

“Ik ben docent Nederlands voor volwassenen uit alle delen van de wereld ” Hier komt ook wel eens een zelfbenoemde politieagent. Bepaald geen groot licht! U doet mij aan hem denken. Mijn vrouw zou van u walgen.

op 10 02 2013 at 23:04 schreef Peter:

Naipol, dit was je laatste bijdrage hier. Toodlepip.

op 11 02 2013 at 00:12 schreef dewanand:

namaste Peter, Sasha en Fnaakters,

Ik volg actief de ontwikkelingen in de aandelenwereld al sinds 1988 en heb aardig wat feiten kennis over de economie sinds die tijd in diverse regio’s uit de wereLd.

Kijk deze absolute stelling van mij mogen jullie laten onderzoeken door experts:

De huidige euro en banken crisis in de Europese Unie heeft absoluut geen direct en oorzakelijk causaal verband met de aanwezigheid van niet westerse migranten in dit deel van de wereld, dus simpelweg in straattaal de niet blanken, oa islamitische burgers, hindoestanen, indonesniers, Afrikaanse volkeren, aziaten, mixen enz

Dus iedereen die deze mensen en ingezetenen als zondebokken nu wil aanwijzen en dus fantaseert op demonitsche manier dat zij in oorzakelijke zin de schuldigen zijn heeft absoluut ongelijk, want dit is iets wat dicht zit bij volkeren en rassenhaat en het is hun domheid en onwetendheid die dit veroorzaakt, dus de oorzaak zit in hun verstoorde ideeen en hatelijke opvattingen.

Het zondebok denken is iets dat heel moeilijk is in een samenleving en als de media dit stimuleert dan is er sprake van een zieke samenleving en nu wil ik hier maar een intelligente oplossing voor ontwikkelen.

op 11 02 2013 at 07:10 schreef Ralph van der Geest:

@ (10 02 2013 at 20:16) Jon, als men iets uit iemands woorden proeft, is dat nog geen vaststaand feit. Hetgeen mij ertoe noopte de opsomming die ik maakte te vervatten in een vraag aan die juf Mirian, docente Nederlands welke mij in elk geval duidelijk maakte dat áls er het één en ander mankeert aan de taalbeheersing van mensen wier wieg elders stond, er wellicht een oorzaak bij haar gevonden kan worden.
Maar dat laatste geheel terzijde, Eerst lezen en dan pas kraaien Jon. Prettige dag.

op 11 02 2013 at 07:47 schreef Peter:

Ben het wel met Ad eens op het punt (maar plaats me alsjeblieft niet gelijk in zijn ‘hokje’) dat escalerende discussies dat van twee kanten doen.

Tuurlijk, Jon. Als ik door het schorem uit Ab Sconditus’ kamp word bedreigd, als mijn kinderen worden bedreigd, als ik word belasterd, als er karaktermoord op me wordt gepleegd en ‘journalisten’ proberen me bij mijn baas in diskrediet te brengen, dan ligt dat allemaal aan mezelf.

Had ik maar open moeten staan voor de suggestie dat Marokkanen criminele genen hebben, dat we worden bedreigd door de moslims en dat mijn vrouw een moslimhoer is.

op 11 02 2013 at 08:28 schreef dirk:

Ik denk dat het gevoel dat Hassnae voor de Arabische wereld koestert te vergelijken is met de liefde voor een stel klootzakken van ouders. Je vertelt openhartig over hun pluspunten en tekortkomingen, maar je wil niet dat iemand anders vervolgens enkel die tekortkomingen eruit wipt en onder een vergrootglas legt.

op 11 02 2013 at 08:46 schreef Jon:

@Ralph @Peter
Ik sta minder zwart/wit in de verder (bijna) geheel met jullie gedeelde opvattingen. Wel wil ik langer luisteren en niet in de val trappen van mensen in hokken duwen. Als ik dat wel doe (ben net zo menselijk als de gemiddelde Arabier), stel ik bij. Je hebt zelf kunnen zien hoe ik er ook naast zat bij Tayfun, omdat ik dacht dat hij provoceerde. Er zitten soms meer motieven achter iemands acties dan je zelf kunt bedenken.

Ralph, je hebt vele manieren van vragen, zoals open, uitnodigend. En aan de andere kant van het spectrum: iets beweren met een vraagteken erachter. Dat laatste deed jij. Klemzetten, retoriek. En dan de vermoorde onschuld spelen. Kom op.

Hoezo Abs kamp? Hoe weet Peter dat hij in dat kamp zit en achter bedreigingen staat?
Natuurlijk ga je niet achter opvattingen staan die je niet deelt. Wat ik bedoel is HOE je dingen zegt en mensen behandelt. Relatie/betrekkingen en inhoud zijn verschillende zaken die elkaar wel beïnvloeden.
Wat je doet moet je zelf weten. Dat doe ik ook hier. Ik geef niet toe aan de druk zwart/wit te zijn. En dat zegt niks over wat ik doe als het er echt op aan komt. Daartoe moet je me echt kennen.

op 11 02 2013 at 11:09 schreef Tayfun Balçik:

@ Jon, soms moet je provoceren om je standpunt kracht bij te zetten. Links heeft lange tijd nagelaten om dat te doen. Zachte woorden gebruiken terwijl haatsites zoals Geenstijl stront over ons stort lijkt me naïef. Jezus heeft zeker mijn sympathie als hij zegt dat je je andere wang moet toekeren als iemand je slaat. Maar dat vergt een zware dosis van ‘bovenmenselijkheid’. Je kan zelfs stellen dat het onrechtvaardig is om dat van slachtoffers te verwachten. Wij zijn mensen. Het is niet meer dan natuurlijk dat we boos zijn. En rechts heeft geen monopolie meer op die boosheid. Wat men zaait zal men oogsten.

op 11 02 2013 at 11:21 schreef laarmans:

Ach,kijk, ineens floept ie op mijn beeldscherm. Ab Sconditis ofwel dr.Helmut Hoorn, een gevallen en daarna weer in Gods genade aangenomen SGP dominee uit Staphorst en omgeving die een eeuwenlange strijd voert tegen het cultureel-marxisme en islam en nog wat zaken die indruisen tegen zijn ultra-christelijke wereldbeeld.Het is dat u weet wie u voor u hebt, een socialisten- en moslimvreter

op 11 02 2013 at 14:46 schreef rakker:

Een dochter die niet bij de begrafenis van haar vader mag zijn en een moeder die geen toegang heeft tot de begrafenis van haar eigen kinderen, allebei alleen maar omdat ze vrouw zijn.

Je moet wel heel erg hard je best doen om in de westelijke cultuur iets te vinden wat net zo stuitend is.

op 11 02 2013 at 15:26 schreef Tayfun Balçik:

@ Rakker,

– De Holocaust
– Hiroshima en Nagasaki
– Vietnamoorlog
– ‘War on Terror’ in Irak en Afghanistan

op 11 02 2013 at 16:39 schreef rakker:

Niet echt sterke tegenargumenten, Tayfun.
-De Holocaust is al lang voorbij,
-Hiroshima en Nagasaki zijn intussen weer bloeiende steden,
-de Vietnamoorlog staat ook al een poosje in de geschiedenisboekjes.
-Het zou kunnen dat de ‘War on Terror’ nog even voortduurt, maar ook als die later al heel lang voorbij is, zullen vrouwen en meisjes in Islamitische landen nog steeds niet naar de begrafenissen van hun dierbare familieleden mogen.

op 11 02 2013 at 16:39 schreef Abdel:

Ik vrees met Peter dat nieuwsgierigheid inderdaad alleen maar ballast is. De vraag is, zonder deze zelf te beantwoorden, of dat alleen de journalist is aan te rekenen of ook de ‘nieuwsconsument’. Is die wel geïnteresseerd? Een grote groet aan jou en Hassnae!

op 11 02 2013 at 17:18 schreef Sasha berkman:

rakker: 200 dode kinderen door drones?

op 11 02 2013 at 17:25 schreef Tayfun Balçik:

@ Rakker,

– De Holocaust is nooit voorbij. Deze verschrikkelijke massamoord, een product van het o zo superieure westen, is een herinnering aan hoe destructief de mens kan zijn.
– Er worden in Nagasaki en Hiroshima nog steeds kinderen met ernstige afwijkingen geboren.
– In Vietnam hebben Amerikanen letterlijk kanker verspreid: 85 miljoen liter dioxine werd besproeid om de vijand (de bevolking) te lokaliseren. Google maar ‘Agent Orange’.
– Denk je dat mensen de horror in Irak en Afghanistan zullen vergeten? Het westen wil dat natuurlijk. Maar uiteindelijk krijg je dan toch de rekening gepresenteerd. Zoals tijdens 11 september 2001.

Met zo’n geschiedenis zeggen dat de westerse cultuur superieur is, is hetzelfde als geloven in het sprookje dat Bush in Irak en Afghanistan democratie heeft verspreid.

op 11 02 2013 at 17:29 schreef Gerrit Jan Brethouwer v/h Cactus:

@ hassnae:
[QUOTE Najib Amhali]
“Chelof mai nou maar allesh komt choedt, echt allesh komt goed”
[\QUOTE]

Ik wil toch eens proberen om die voorstelling nog een keertje te Youtuben. :)

op 11 02 2013 at 17:59 schreef MNb:

“Gelukkig is het …”
Ontwaar ik daar een Marokkaanse (= lekker generaliserend Arabische) met zelfspot? Soms is het toch zo eenvoudig om onzin te weerleggen. Niet dat betreffende domoren het opmerken – ze herkennen zelfspot nog niet als die een striptease doet met een valse snor opgeplakt.

@Rakker: jouw geestverwanten die een atoombom op Afghanistan willen gooien, Wilders die knieschoten wil afvuren op Marokkaans voetbaltuig (maar niet op kaaskoppen), nog zo’n PVV-pief die hoofddoekrazzia’s wil organiseren in het openbaar vervoer, Wilders die het een goed idee vindt om miljoenen moslims uit Europa te deporteren.
Is dat actueel genoeg?
Oh ja, en Breivik natuurlijk. Ook op en top een product van de westerse cultuur.

Iemand moet trouwens ook maar eens een boekje Iraniërs Kijken schrijven. Hier een voorzet:

http://www.juancole.com/2009/10/top-things-you-think-you-know-about.html

Want over dat land loopt ook altijd geheel rabiaat rechts als een baviaan te krijsen.

op 11 02 2013 at 18:34 schreef cRR Kampen:

“Er zijn wel erg veel mensen die de pik op jou en Haatsnee hebben, Peter. Zou het misschien een beetje aan jullie zelf liggen, ach nee, dat zal wel niet.”
[vdBergh]

“Waar komt dan al die recente weerzin (laatste 8 jaar) tegen de Islam en die opnieuw opgelaaide negatieve beeldvorming jegens Arabieren vandaan?
Dat is toch niet zomaar uit de lucht komen vallen?”
[Ab Sconditus]

Meer hoef ik alweer niet te zien. Twee reacties van lieden die op basis van een argumentum ad populum de Shoa blijkbaar volkomen terecht vonden. Want dat eeuwenlange algemeen gedragen antisemitisme zal wel een beetje aan de Joden hebben gelegen, dat is toch niet zomaar uit de lucht komen vallen?

op 11 02 2013 at 18:52 schreef Ralph van der Geest:

op 11 02 2013 at 14:46 schreef rakker:

“Een dochter die niet bij de begrafenis van haar vader mag zijn en een moeder die geen toegang heeft tot de begrafenis van haar eigen kinderen, allebei alleen maar omdat ze vrouw zijn.

Je moet wel heel erg hard je best doen om in de westelijke cultuur iets te vinden wat net zo stuitend is.”
U doelt op de hartverscheurende taferelen welke zich afspelen op vele plaatsen in de wereld ver van het Witte Huis als de drones van Obama langsgeweest zijn?
Ik ben het met u eens voor wat betreft die moordpartijen op afstand: dit is niet ‘net zo stuitend’, het is vele magnituden weerzinwekkender.

op 11 02 2013 at 18:52 schreef cRR Kampen:

“Waarom heb ik toch de indruk dat het vroegere angstbeeld van de communisten nu geprojecteerd wordt op de Arabische wereld?”
wandelaar, daar zitten exact dezelfde, inmiddels deels werkloze of ‘met emiritaat’ gegane krachten achter die indertijd de paranoia voor de Rooien in stand hielden. En meer: dezelfde club zit in het klimaatrevisionisme, de ontkenning van de schadelijkheid van asbest en tabak, het ‘fascistisch’ noemen van alles wat enige betrokkenheid bij milieu of armoede toont. De vrije-marktfundi’s – lees protagonisten van de terreur van de rijkste (de kreet ‘recht van de sterkste’ krijg ik niet uit de bek).

op 11 02 2013 at 19:32 schreef dewanand:

namaste Tayfun Balcik,

Jouw postings getuigen van een behoorlijke dosis aan kennis en dat is waardevol. Maar waar sta je voor en met wie werk je samen? Ik was vandaag naar een netwerkbijeenkomst van hollandse vrouwen, enige (hindoe)man in een zaal met 60 witte vrouwen. Veel geleerd en de Nederlandse Vrouwenraad had het mooi georganiseerd, ik had ook wat nuttige dingen gezegd.

Maar het begrip superieure cultuur of beschaving is relatief afhankelijk van de variabelen en parameters die je beschouwd in je eigen denkmodel en meetmethode. Materieel gezien is de blanke Westerse beschavinbg aardig superieur, maar immaterieel gezien zijn zij bedelaars, losers en daklozen. Ja, zelfs islam is immaterieel en geestelijk gezien bijna duizend maal rijker en hoger ontwikkeld dan de blanke westerse cultuur, zelfs mbt het vrouwzijn. Islam heeft ook een aardige berg literatuur en er zijn vele theologische leerscholen ontstaan sinds de tijd van Mohammed. Ok, niet alles is even leuk he in Islam, maar sommige dingen zijn wel perfect geregeld als iedereen zich aan de regeltjes houdt, net als het verkeer. Ik bekijk het theoretisch en abstract, en of het functioneert. Lijkt op alien view.

op 11 02 2013 at 19:55 schreef Bertje:

Rakker

Welke palneet kom jij dan? Kijk nu eens om je heen ik geef je wat voorbeeldjes:

*Kinders uit Staphorst die van “God” geen prikje mogen en hun hele leven verlamd zijn door polio.
*Ex Jehova die door hun eens zo met “Gods” liefde gevulde omgeving kompleet worden doodgezwegen en erger.
*Moslim meisjes die door hun familie letterlijk worden uitgekotst.

En zo kan ik werkelijk nog een hele tijd doorgaan.

@ Tayfun

“Maar dat vergt een zware dosis van ‘bovenmenselijkheid’.”

Nee hoor. Dat vraagt oefening, oefening en nog meer oefening maar he als je 2 maal per dag je tanden kan poetsen of een potje schijten dan kun je ook oefenen.

;-)

op 11 02 2013 at 21:38 schreef Leo Schmit:

Als ik meer talent had zou ik een boek ‘Afghanen kijken’ willen schrijven. Over mijn vrienden zoals, Shoaib, Naieem, Haider, Quais, Hasan en de lieve Fakhria, Latifa, Rahela en al die andere mooie sterke vrouwen.

http://www.youtube.com/watch?v=tcpA5sOhO4U

op 11 02 2013 at 23:31 schreef marten:

@dewanand
Het spijt me dat ik je een tijdje terug waanzinnig noemde, wat je zegt snijdt vaak wel hout. Elke cultuur heeft andere voor- en nadelen. Er bestaat (gelukkig) niet zoiets als een perfecte cultuur. Ik ben het niet eens met je wat betreft de immateriële armoede van ‘het westen’. De ‘lage’cultuur is inderdaad erg slecht (oh oh Cherso etc.) maar de ‘hoge’ cultuur is voor wie er de moeite voor wil doen, ontzettend uitgebreid en met grote diepgang. Er is ‘hier’ ook erg veel kennis over andere culturen beschikbaar. Het was voor mij in een Nederlands provinciestadje niet moeilijk om vertalingen van de Bhagavad Gita, een cursus Sanskriet en ‘an introduction into Hinduism’ te vinden.

op 11 02 2013 at 23:42 schreef Henk ten Doeschate:

Dus Pauw en Witteman horen ook bij de xenofoben die alleen het slechte over Arabieren en de islam willen horen? Ik herinner mij toch uitzendingen van hen waarin genuanceerde beelden werden geschetst van die wereld.
Jammer dat Hassnae daar niet meer wil optreden, dat zou goede televisie opleveren.

Zijn er nog tv-journalisten die gelegenheid geven voor een genuanceerde visie op de Arabische, islamitische wereld? Tot nu toe dacht ik dat P&W tot die groep behoorden. Als Peter gelijk heeft, dan wordt mijn wereld een stuk benauwder.

op 12 02 2013 at 00:13 schreef MNb:

@Bertje: “als je 2 maal per dag je tanden kan poetsen of een potje schijten”
Kan jij tweemaal per dag een potje schijten? Knap, mij lukt dat niet. Soms sla ik een hele dag over.
OK, dat was even de vrolijke noot tussendoor. Je punt is duidelijk en ik ben het wel met je eens.

op 12 02 2013 at 08:35 schreef You On A Gin:

Want dat eeuwenlange algemeen gedragen antisemitisme zal wel een beetje aan de Joden hebben gelegen, dat is toch niet zomaar uit de lucht komen vallen?

Uiteraard niet. Maar wat betreft de afgelopen 8 jaar wachten we alleen nog op Joodse cartoonrellen, Rabbi’s die religieuze death warrants op hoofden van schrijvers uitvaardigen, haatpredikers die – buiten Israël – gratis kost & inwoning krijgen om Joden op te zetten tegen de gojs die toevallig ook wonen in het land wat ze verwelkomd heeft, verjoodsde wijken, en natuurlijk een dikke vette aanslag in naam van Elohim.
Dan laat ik nog een paar dingen weg, en ‘vergeet’ ik dingen die in het M.O. door Israël worden geflikt, maar dan gaat de vergelijking inderdaad wel enigszins op.

op 12 02 2013 at 09:13 schreef Ralph van der Geest:

@ Henk ten Doeschate (11 02 2013 at 23:42)”Dus Pauw en Witteman horen ook bij de xenofoben die alleen het slechte over Arabieren en de islam willen horen?”
Absoluut.

op 12 02 2013 at 10:27 schreef cRR Kampen:

YoaG, al wat je beschrijft bestaat gewoon, en alreeds in hetkwadraat ook.
Compleet met aanslagen en moordpartijen uit naam van de militaire theocratie en door de militaire theocratie.
Dat je het niet ziet, zal wel aan dezelfde kwaal liggen als die van Raphael Lemkin die de decamegagenocide van de slavernij niet wenste te zien, of Hannah Arendt die de decamegagenocide op de Indiaanse volkeren niet wenste te zien. Grote geesten toch o zo klein door die merkwaardige verblindingen.

op 12 02 2013 at 10:52 schreef Miriam:

Als ik dit blog lees dan kan ik maar 1 ding concluderen; dat het begrip “Boze Blanke Mannen” (al dan niet gekleurd) een totaal nieuwe dimensie heeft gekregen hier. Ik schreef wat op dit blog en kreeg vervolgens naar mijn hoord; Breivik, Niemuller, Holman, dode Polen, kindermishandeling, oogkleppen, gestoord, ik zou mijn huis niet uitkomen, ik maakte taalfauten, onzichtbare echtgenotes walgden van mij enz. het enige verwijt dat klopte was dat ik niet erudiet was. Mijn conclusie is dat elk blog, of het nu links of rechts van de huftergrens is, niks bijdraagt aan het begrip tussen mensen, En bij deze stop ik met het lezen van alle blogs. Iedereen heeft al genoeg aan de stemmen in zijn eigen hoofd

op 12 02 2013 at 11:07 schreef You On A Gin:

@ cRR Kampen

In/vanuit Israël, bedoel je? Want als hier in NL een jood(se organisatie) die denkt voor alle joden te spreken op z’n poot speelt, dan krijg je dingen als dit, of dit, of het CIDI gaat weer eens janken.

Begrijp me niet verkeerd – ik vind het absoluut oneerlijk dat álle moslims elke keer maar op hun bordje moeten krijgen wat hun geloofsgenoten flikken, maar – publieke opinie.

Wat er wellicht mee te maken heeft is dat er (ook met name de laatste decennia) super veel gezeik is geweest met mensen die zichzelf moslim noemen, en eigenlijk nihil problemen met mensen die voor jood moeten doorgaan.
Dus ja, dan gaan mensen die verder niet ambiëren om een graad in Sociologie te behalen, op een gegeven moment mensen over één kam scheren.

Gewoon dus nog maar weer iets waarin de tegenwoordige houding jegens moslims voor geen enkele reet te vergelijken is met de joden in het Duitsland van de jaren ’30.

In de middeleeuwen, toen werden joden en moslims pas écht gelijkwaardig g

op 12 02 2013 at 11:32 schreef Sasha berkman:

Miriam: links van de huftergrens is huftervrij. De hufters zitten rechts.

op 12 02 2013 at 11:50 schreef Tayfun Balçik:

@ Wieroe de kat, ik sta voor gelijkheid en ben tegen hypocrisie. Ik werk alleen in mijn eigen koude zolderkamertje waar vele boeken wachten om gelezen te worden. Lees nu iets van de geëngageerde historicus Howard Zinn. Hij citeert ergens in zijn boek (‘A power governments cannot suppress’, 2007) een Amerikaanse oorlogsveteraan (WOII): ‘I was wounded in WWII and have a Purple Heart to show for it. If president Bush were here right now I would throw that medal in his face’.

op 12 02 2013 at 12:11 schreef Ralph van der Geest:

@ Miriam, “En bij deze stop ik met het lezen van alle blogs.”
Dat lijkt mij een uitstekend plan.

op 12 02 2013 at 12:14 schreef You On A Gin:

In de middeleeuwen, toen werden joden en moslims pas écht gelijkwaardig gediscrimineerd.

Moest het dus zijn. Peter, volgens mij worden de karakters in een URL meegerekend in de max. karakter array in een comment. Dat klopt niet.

op 12 02 2013 at 12:19 schreef cRR Kampen:

YoaG – “… eigenlijk nihil problemen met mensen die voor jood moeten doorgaan.”
Zoals ik zei: volledig blind. Gewoon weer een dozijn jaar wachten, dan zie je het zelf ook weer. Maar waarom zou je het nu niet gewoon zien, in plaats van altijd weer als het kalf verdronken en ontbonden is?
Waar denk je dat het anti-islamisme nou vandaan komt zeg! En dus het landverradersregeerakkoord van het kabinet Bruin! En dus de onvoorwaardelijke steun aan genocidale operaties als Cast Lead!

“Gewoon dus nog maar weer iets waarin de tegenwoordige houding jegens moslims voor geen enkele reet te vergelijken is met de joden in het Duitsland van de jaren ’30.”

Het is precies hetzelfde. In mijn eerste post in deze draad geef ik gewoon het bewijs. Vanzelfsprekend is het daar gestelde vandaag taboe.

Morgen de Maori’s – of waren die al uitgeroeid?

op 12 02 2013 at 12:52 schreef You On A Gin:

@ cRR Kampen

Onderbouw dan maar eens. Ik heb proberen uit te leggen waar die (in mijn ogen onwenselijke) anti-moslim tendens vandaan is gekomen, met concrete voorbeelden.

Jij geeft geen voorbeelden, je zegt alleen “oh je ziet het niet, maar ik zie het wel, en als je het nu niet ziet, dan over 12 jaar, maar zoek het verder zelf maar lekker uit”, en sleept er de Maori’s maar weer met de haren bij, wat je ook al minstens 2 jaar doet, en wat nog nooit relevant is geweest in welke discussie hier dan ook.

Je referentie naar Cast Lead lijkt mij een poging om de ‘discussie’ weer op een héél ander spoor te brengen. Wat wil je van me horen? Ik weet het al:
“Stout, Israël!”
Goed, dan hebben we dat uit de weg. Over op de orde van de dag.

Het is precies hetzelfde.

Nee, dat is het dus niet. Sociaal niet, religieus niet, economisch niet, etnisch niet, gewoon, niet. Mijn ogen knikkeren gewoon ervan uit mijn kop dat mensen anno 2013 dat nog steeds 1:1 gelijk proberen te schakelen.

op 12 02 2013 at 13:11 schreef Maurice:

@Tayfun:
1.Ik begrijp niet waar je ’(de kansloze allochtoon)’ vandaan haalt. Het betreft hier Marokkaanse leerlingen op het ROC: iedereen op school is juist kansrijk.
2.Uiteraard omschrijft men een groep naar de grootste gemene deler, anders valt er uberhaupt niet over groepen te praten en dientegevolge ook geen problemen te benoemen, laat staan oplossingen te ontwikkelen. Beleid en wetgeving zijn dan niet eens meer mogelijk.Het is dus onvermijdelijk.
3.Die slachtofferrol van Ahmed en Mehmed alleen al nav nare opmerkingen: indien dit al zo wordt ervaren dan zijn Ahmed en Mehmed volkomen weerloos om de daadwerkelijke tegenslagen des levens te overkomen. Waar is hun weerbaarheid? Waar is hun zelfrelativering? Waar is hun ambitie om liever het tegendeel te bewijzen? In een land waar de vrije meningsuiting een recht is, is het normaal dat men ook de wind van voren kan krijgen, en men kan daar sterk tegenin gaan of meeveren, maar zich erdoor laten knakken, getuigt van een zwakke persoonlijkheid. Deze persoonseigenschap was vroeger heel normaal, maar ik lees dat je het nu schaart onder ‘bovenmenselijkheid’.
Deze rubberen ruggegraat duikt wel vaker op in deze tijd van technische afhankeli

op 12 02 2013 at 13:44 schreef Bertje:

Crr kampen

Waarom neem je in godennaam steeds de maori, als er precies een volk is dat nog nooit onderdrukt is geweest door de “blanke” man dan is het wel de Maori.
Sinds jaar en dag leven de Maori en de”blanke” mannen in een vorm van harmonie naast elkaar.
Sterker de segregatie en de discriminatie komt eerder van de kant van de Maori.
“Once we were Warriors” is de filmtip die ik je wil geven.

op 12 02 2013 at 14:45 schreef cRR Kampen:

O, Bertje, ik neem lukraak een volk dat gedecimeerd is geweest door de grote blanke heer. Keuze genoeg. Vul zelf maar ’n andere groep in. Het is waar dat er nog Maori’s bestaan, ruim 12% van de Nieuw-Zeelandse bevolking – en het overgrote deel natuurlijk gemengd bloed (dus het resultaat van verkrachtingen). In de negentiende eeuw restte minder dan een derde van de oorspronkelijke bevolking hunner.

Overigens heb ik een wetenswaardigheidje voor je. Maori’s zijn net mensen. Wist je dat? Het zijn zelf nieuwe bewoners van Nieuw-Zeeland, die enkele eeuwen voor onze komst de toen oorspronkelijke bevolking uitgeroeid hebben :)

Alsjeblieft zeg, ‘een vorm van harmonie’… Zie je wel wat je zegt??

op 12 02 2013 at 15:01 schreef Tayfun Balçik:

@ Maurice,

1. Ik schrijf wat ik om me heen zie: mensen zonder baan, zonder toekomst. http://nos.nl/video/471811-werkloosheid-onder-allochtonen-stijgt.html
2. Nederland is vooral goed in het benoemen van bepaalde problemen. Het ‘Marokkanenprobleem’, ‘immigratieprobleem’, ‘integratieprobleem’ etc. Dat leidt idd allemaal tot ‘beleid’ (lees repressie). Maar het racistische segregatieprobleem wordt bewust niet als een probleem ervaren, want dat zou banen kunnen opleveren voor allochtonen.
3. Dank voor de uiteenzetting van neoliberale principes om een maatschappij ‘in te richten’, dus een taak dat van de overheid is overlaten aan de markt. Helaas is die markt niet in staat gebleken om alle Nederlanders op een gelijkwaardige manier te behandelen. Nee, die markt bleek net zo racistisch als de PVV die het liefst de allochtonen ziet verdwijnen. De massamedia vinden de werkeloosheid van enkele racistische PVV’ers belangrijker dan het leed van een hele groep mensen die toevallig niet blond haar en blauwe ogen hebben. http://www.nrc.nl/carriere/2013/02/08/pvv-staat-slecht-op-het-cv/

op 12 02 2013 at 17:21 schreef cRR Kampen:

Het goede nieuws, Tayfun, is dat koekje van eigen deeg.
“Het is jammer dat je niet op je kwaliteiten wordt beoordeeld.” huilt ene Dille, die in werkelijkheid moet constateren dat ze op haar kwaliteiten werd beoordeeld, namelijk de stompzinnigheid die blijkt uit het deelnemen aan een racistische beweging.

op 12 02 2013 at 20:23 schreef Jon:

Ralph vanuit mijn optiek heb je je als een hufter gedragen. En dan om 12:11 uur trap je nog even na.

Als wegpesten het doel van jou en een paar anderen was: gefeliciteerd.
We zullen niet weten waarom ze buiten de toon viel, maar wel les geeft aan mensen die geen Nederlands kunnen. Waaronder dus Arabieren (zoals ze schreef) van wie ze iets ‘engs’ vond..
Toch geeft ze les. Met welke intentie? Wat was het complete verhaal in plaats van de karikatuur die ze hier werd? Daarvoor dus niet bedankt.

op 12 02 2013 at 20:37 schreef Bertje:

Crr kampen

Het is me duidelijk dat je niet zoveel weet over de Maori.
Ze zijn een van de weinige zoniet de enige “oorspronkelijk” inwoners die al snel een status apartus kregen van de kolonisten. (Toegegeven Nieuw Zeeland werd laat gekolonialiseerd )
Ja er is oorlog gevoerd maar dan toch vooral door de Maori onderling.
De harmonie waar ik op wijs is dat de beide groepen al redelijk snel overeenkwamen om elkaar met rust te laten.

Even wat info : ” Vandaag de dag is zo’n 12 % van de 3,5 miljoen inwoners van Nieuw Zeeland nog volbloed Maori.” Bron: nieuwzeelandonline
Dus die verkrachtingen en gemengd bloed zuig je uit je dikke duim.
De belangrijkste reden dat de Maori gedecimeerd zijn:
* ziekte ( ja die kwamen van de Europeanen)
* hongersnood
* stammen oorlogen

Ergo je zuigt wel erg veel uit je grote duimpje.

:-)

Buiten de filmtip hier dan een boekentip, braaf lezen, mening herzien en verder studeren.( sorry is op zijn Duits maar in die duim van je zit vast wel wat talenkennis)

Maori und Gesellschaft – Wissenschaftliche und literarische Essays

Bekannte Schriftsteller und renommierte Wissenschaftler aus Neuseeland und Deutschland beschreiben anschaulich, wie die Maori nach Ne

op 12 02 2013 at 20:42 schreef Peter:

Jon, Miriam maakt een karikatuur van zichzelf, daar heeft meneer Kampen niets mee te maken.

Racisten als Miriam komen hier zo vaak aanwippen. Ze hebben een hekel aan Arabieren, moslims of Marokkanen, en altijd met goede redenen, want ze werken met Arabieren, moslims of Marokkanen. In de zorg, of in het onderwijs. Altijd zijn het op hun werk de Arabieren, moslims of Marokkanen die voor de problemen zorgen. Of ze kennen heel veel mensen die door Arabieren, moslims of Marokkanen zijn weggepest uit hun buurt, of die door Arabieren, moslims of Marokkanen zijn verkracht en beroofd.

Altijd verhalen die nooit na te trekken zijn, want racisten als Miriam zijn altijd anoniem.

op 12 02 2013 at 20:47 schreef Maurice:

Wederom dank, Tayfun.
1. Daar link je een feit, maar ligt dat vooral aan de kwaliteiten van de mensen of zijn ze vooral slachtoffer van racistische bedrijven?
Indien je het laatste vindt, dan heeft dus naar school gaan ook geen zin, men is dan toch kansloos. Wat zoekt men dan nog binnen dit systeem, waarin dat vermeende racisme alleen om te wentelen is, wanneer de groep als geheel, positievere statistieken laat blijken? Zelfstandig een inkomen verwerven of naar een land gaan waar men niet met dat racisme te maken heeft zijn dan de enige andere opties. Waarom gebeurt dit vervolgens dan niet massaal?
2 Om weer even in de buurt van het artikel te komen, vroeg ik me af wat je hier tegen het optreden van Marcouch zou hebben (en eventueel voor Fawaz) aangezien je eerder elders aangaf dat hij een soort rechtse ja-knikker van de witte man zou zijn?
https://www.youtube.com/watch?v=zgaSQ2ETSlk
Begrijp je dat een man die zich uit zoals Fawaz juist wordt gezien als een iemand wiens optreden segregatie motiveert: iemand wordt nml niet aleen aangenomen op basis van papieren en werkskills, maar ook of die persoon een dergelijke specifieke (bedrijfs)cultuur omarmt.

op 12 02 2013 at 20:51 schreef Peter:

Wat superdupergevechtssportkampioenallochtoondiedevrouwtjesdageklijksvanzichafmoetslaan YOAG weer allemaal ijlt, is dit keer eens interessant omdat hij, kort samengevat, stelt dat de positie van moslims nu ‘voor geen reet’ te vergelijken is met de joden in de jaren dertig, en wel hierom:

De joden hebben nooit wat gedaan, en de moslims veroorzaken overlast.

De joden hebben het niet verdiend, vindt YOAG. Maar de moslims wel.

Dat is het verschil. Volgens YOAG.

op 12 02 2013 at 20:59 schreef Attila:

Hoe zit het met Koreanen? Hebben we last van Koreanen in Nederland? Koreaanse wijken, Koreaanse aanslagen of haat Koreanen? Misschien ligt het niet aan de Koreanen maar aan de windstreek waartoe ze behoren.

Verhoudingen tussen soevereine staten worden niet bepaald door publieke opinie maar door belangen. De notie dat moslims, per definitie, slecht zijn of joden goed – waar of onwaar – is een belemmering voor gezonde relaties met onze buren.

Zou Nederland het kunnen veroorloven om geen handelsovereenkomsten te sluiten met, bijvoorbeeld, Duitsland of Frankrijk gezien onze recente verleden? Deze moslims worden geportretteerd als enge boemannen uit een verafgelegen woestijn, niets is minder waar.

Dat Eurocentrisch gezwets is niets meer dan een poging om in te spelen op middeleeuwse onderbuikgevoelens. Het is dan ook heel grappig om te zien hoe, dankzij de PVV nota bene, deze romantische racisten kennis maken met het Europees model. Of de schrik die ze ervaren wanneer ze horen dat Kosovo een potentieel lidstaat is van de EU.

Ren voor je leven, bouw een muur, koop een geweer, sluit ze op, bind ze vast en gooi de sleutel weg… het maakt niets uit. De superstaat komt er.

op 12 02 2013 at 21:15 schreef Bertje:

Gewoon even een link.
Dat geeft de burger moed.

http://www.multilateral-academy.org/95.html
(Wat bij de buren kan kan toch ook in Nederland)

op 12 02 2013 at 21:50 schreef Tayfun Balcik:

30 Marokkaanse Nederlanders in een klas kan je niet verklaren met ‘dat ligt aan hun kwaliteiten’. 30 Marokkaanse Nederlanders in een klas met een blanke leraar betekent dat er iets goed mis is. 30 Marokkaanse Nederlanders in een klas betekent dat er ook klassen zijn zonder Marokkaanse Nederlanders, ‘onbevlekte’ klassen in Amsterdam-Zuid.
Allochtonen zijn slachtoffer van racisme in het algemeen en daar kan je zeker wat tegen doen. Racisme wordt namelijk aangeleerd, daar wordt je niet mee geboren. Maar wat hebben we sinds 2004 in Nederland gedaan? We hebben racisme geïnstitutionaliseerd. Je zegt ‘wat zoekt men dan nog in dit systeem, waarom vertrekt men niet massaal?’ Ben je serieus, of wil je echt dat we wijken voor racisme? Dat ik mijn huis en haard verlaat alleen maar om de PVV een plezier te doen?

Ik voel me niet gerepresenteerd door die imam en al helemaal niet door Marcouch. Ik heb zelfs meer sympathie voor sommige uitspraken van die imam, zeker niet voor zijn haatrede in de moskee. Ik heb het al eerder gezegd, Marcouch, Albayrak en Aboutaleb zijn allemaal mensen die voor hun beroep hun ziel hebben verkocht. Lafaarden die slachtoffers van racisme een schuldgevoel aanpraten.

op 12 02 2013 at 22:58 schreef cRR Kampen:

Bertje 20:37, http://www.salon.com/2000/05/02/barkan/
Gaat over compensaties voor leed aan autochtone bevolkingen berokkend. Onder andere aan de Maori-bevolking van Nieuw-Zeeland die onder koningin Elizabeth inderdaad, en weer eens eindelijk, de nodige tegemoetkoming verkreeg (zelfs in deze boekbespreking worden ze even genoemd).

Misschien had je je al eens afgevraagd waarom mijn suggestieve gezegde altijd zo klinkt: ‘… morgen de Maori’s – of waren die al uitgeroeid?’. Vraagteken :)
Ik zou het eender over de Mapuches in Chile kunnen hebben, goeie 10% van de bevolking is het overblijfsel nu, ze moesten toch dankbaar zijn. Al ‘leven ze nu in een soort harmonie’, altijd gediscrimineerd inderdaad.

Weinig genocidaal gedrag wordt zo gebagatelliseerd als die van de Europeanen in de hele rest van de wereld. Zelfs Hannah Arendt, toch beslist niet de eerste de beste op dit thema, slaagde er helemaal niet in de hypergenocide op de Noord-Amerikaanse indiaan te erkennen, of de idem ivm de slavernij, en ze hield haar leven lang vol dat de VS een ‘zeldzaam voorbeeld’ was van de ‘vreedzame stichting van een staat’.
http://www.youtube.com/watch?v=bTqV1pnQoos
Tekst: http://www.lyricsmania.com/m

op 12 02 2013 at 22:59 schreef cRR Kampen:

Sorry, tekstlinkje paste net niet meer, hierbij dan: http://www.lyricsmania.com/my_country_tis_of_thy_people_youre_dying_lyrics_buffy_sainte-marie.html

op 12 02 2013 at 23:45 schreef Maurice:

1.Ik ken meerdere leraren in het VMBO onderwijs persoonlijk en daar zitten gewoon veel Marokkaanse Nl’s. Die leraren kunnen zulke aantallen in de klassen gewoon aan. Het is juist goed om op school te zitten. Wat zijn hier het probleem dan aan? Wat is hier zelfs racistisch aan?
2.Wat ik bedoel met het systeem is, ga je ervoor of wijs je het af. Wijs je het af, zoek dan een land waar het systeem heerst dat je wel acceptabel vindt.
Met het vorige stukje wat je neo-liberalistisch noemde en ik psychologisch bedoelde, pleitte ik al voor doorzettingsvermogen en dedicatie. Deze aspecten mis ik, men lijkt er maar bij te gaan hangen omdat men zich racistisch bejegend voelt, zich blindstaart en zich vervolgens daarbij neerlegt. Ik mis enerzijds massaal de intiatieven tot zelfstandige werkverschaffing, bij werkzoekenden de persoonlijkheid om racisme te overkomen (dus er juist níet voor te wijken maar de confrontatie aan te gaan) of de keus om alles te verwerpen en het elders te gaan zoeken. Dit zijn alledrie hele reëele keuzes: ik ken bijv. ook moslims die naar Dubai zijn vertrokken. 3.Hoe praten M,A & A anderen een schuldgevoel aan? Die willen dat men binnen de wet blijft & aan het werk komt

op 13 02 2013 at 08:38 schreef Tayfun Balçik:

Het feit dat er niks wordt gedaan tegen segregatie in de samenleving is een keuze en deze keuze maakt de rijken rijker en de armen armer, in sociaal-economische zin, maar ook cultureel (kijk maar naar het denkniveau van zogenaamde ‘zelfkritische’ allochtonen als A. Aynan en S. el Haji). Minister Bijsterveld vond het bestaan van zwarte scholen geen issue meer. Waarom? Omdat witte scholen het goed hebben. Het aanpakken van de segregatie op scholen impliceert dat je tornt aan de fundamenteel ongelijke machtsverhoudingen. Dat kan niet de bedoeling zijn van iemand met een rechts-conservatieve visie, dan ben je immers vooral gefocust op de bescherming van de eigen positie. http://www.nu.nl/politiek/2440759/zwarte-scholen-geen-thema-van-bijsterveldt.html
Dus de reden dat er ‘gewoon veel Marokkaanse Nederlanders’ in het VMBO onderwijs zit is dit racistisch gedachtegoed. Allochtoon talent wordt kunstmatig vernietigd.
2. Het systeem is niet een vaststaand iets. Het kan ook veranderen. Ik wil geen onderdeel zijn van een racistisch systeem.
3. Check deze discussie om te zien hoe M,A & A de allochtonen een schuldgevoel geeft: http://www.frontaalnaakt.nl/archives/bloedpap.html#comments

op 13 02 2013 at 08:54 schreef Bigpete:

Altijd verhalen die nooit na te trekken zijn, want racisten als Miriam zijn altijd anoniem.
Sorry PB maar dat is onzin. Als Miriam zich had aangemeld als Miriam Jansen, had je dan wel haar verhaal na kunnen trekken? Nee natuurlijk niet. Die hele discussie gaat nergens over.

op 13 02 2013 at 08:58 schreef Bertje:

Crr Kampen

“Weinig genocidaal gedrag wordt zo gebagatelliseerd als die van de Europeanen in de hele rest van de wereld”

Maak van het woordje Europeanen Nederlanders dan ga ik met deze stelling mee.(al is deze wel ergkort door de bocht)

op 13 02 2013 at 10:17 schreef Peter:

BigPete Natuurlijk maakt het uit of iemand anoniem is of niet. Als je anoniem bent, kun je van alles over jezelf verzinnen en ik ga er dan ook bij voorbaat vanuit dat wat een anonieme reageerder beweert, onzin is, tenzij hij of zij een goede bron heeft.

Als je niet anoniem bent, kan ik natrekken of je bij de politie werkt, of voor de klas staat. Niet dat ik dat per se wil doen, maar het kan, en dus moet je voorzichtiger zijn met je beweringen.

Ik geloof dat je een Chinese vrouw hebt en Shanghai kent omdat ik zelf heb gezien dat alles, wat je daarover schreef, waar is. Maar of je politieman bent of niet kan ik niet controleren en neem ik dus niet automatisch voor waar aan.

op 13 02 2013 at 10:38 schreef Bigpete:

Of je begrijpt het niet of je wil het niet begrijpen. Je weet niet of iemand zijn echte naam gebruikt. Kijk Bigpete is een nick, dat is duidelijk. Maar als ik reageer met de naam Peter Jansen (Peter is echt, Jansen niet)en ik maak een mooi emailadres aan bv peterjansen@gmail.com dan lijkt het alsof ik mijn echte naam gebruik terwijl dat niet zo is. Hoe weet ik of Mbn echt Mark Nieuweboer heet? Dat weet ik niet, en ik vind het ook niet belangrijk. Niet iedereen is te googelen, al schijnen sommigen dat te denken.

op 13 02 2013 at 10:50 schreef Peter:

Als je net doet alsof je niet anoniem bent, ben je toch anoniem en dus ongeloofwaardig, ook al weet ik dat misschien niet. Tenzij je goede bronnen hebt.

op 13 02 2013 at 12:00 schreef cRR Kampen:

Bertje, net binnen: http://www.nu.nl/buitenland/3198135/australie-erkent-aboriginals.html

op 13 02 2013 at 20:25 schreef Ralph van der Geest:

@ 12 02 2013 at 20:23 schreef Jon:

“Ralph vanuit mijn optiek heb je je als een hufter gedragen. En dan om 12:11 uur trap je nog even na.”
De staat van uw optiek is niet in het minst mijn zorg.

op 13 02 2013 at 23:13 schreef MNb:

@Bertje 12 02 2013 at 13:44:
Ga jij eens snel googelen op Maori discrimination history. Het zijn namelijk teveel links met teveel karakters om hier op te sommen en je schrijft weer domme dingen.
Zo’n beetje de gehele mensheid discrimineert en heeft altijd gediscrimineerd. De superioriteit van het Westen zit er nou juist in dat van zichzelf kritisch onder ogen te zien en te beseffen dat we dus helemaal niet superieur zijn. Die paradox heb ik al vaker aangehaald.
Als kaaskop met alleen maar gekleurde ll. ben ik ook wel eens beschuldigd van discriminatie. Reken maar dat ik dat serieus neem en verdomd, soms hebben ze nog gelijk ook, omdat ik het niet doorhad, en dan moet ik er iets aan doen.
Daarom slaat die discussie over moslim- vs. jodendiscriminatie van Jon en Kampen nergens op.

@Tayfun: “die markt bleek net zo racistisch”
En dat is een keihard wetenschappelijk vastgesteld feit. De ellende is dat werkgevers zelf nog niet eens racistisch hoeven te zijn om een racistische markt op te leveren. Kwestie van statistiek. Een betere rechtvaardiging van positieve discriminatie is er niet.
Maurice’ wedervraag nr. 1 is dan ook een vals dilemma.

op 14 02 2013 at 00:04 schreef Bertje:

@ mnb

Dacht het niet dat ik domme dingen zeg.
Nergens beweer dat er geen discriminatie bestaat maar als jij je meer en uitvoerig verdiept in Nieuw -Zeeland en de Maori in het bijzonder dan is wat ik schreef op 12-2 20:37 niet zo raar hoor.
Ook voor mnb geld verder lezen, materie bestuderen en niet zo met je vingertje wijzen.
( dus niet alleen internet afstruinen enzo maar eens wat boeken lezen je weet wel dat zijn van die uitgedrukte e-mails, gebonden ook nog vaak.)
:-)

op 14 02 2013 at 07:17 schreef superdupergevechtssportkampioenallochtoondiedevrouwtjesdageklijksvanzichafmoetslaan YOAG:

@ Peter op 20:51

Bijna helemaal goed. Afgezien van het:

“De joden hebben het niet verdiend, vindt YOAG. Maar de moslims wel.”

Dat heb ik namelijk nooit beweerd. Dat maak jij ervan.

op 14 02 2013 at 07:34 schreef Peter:

Dat is precies wat je zegt:

Wat er wellicht mee te maken heeft is dat er (ook met name de laatste decennia) super veel gezeik is geweest met mensen die zichzelf moslim noemen, en eigenlijk nihil problemen met mensen die voor jood moeten doorgaan.

waaruit je concludeert dat:

Gewoon dus nog maar weer iets waarin de tegenwoordige houding jegens moslims voor geen enkele reet te vergelijken is met de joden in het Duitsland van de jaren ’30.

Ergo, moslims krijgen eenzelfde behandeling als joden in de jaren dertig (discriminatie, goebbelliaanse haatpropaganda, bedreigd met transport en ‘gewelddadige bestrijding’ enz. enz.) maar de joden hadden niks gedaan en de moslims wel, dus het is toch niet hetzelfde.

De moslims hebben het dus verdiend.

Dat er geen Joodse tegenhangers zouden zijn van de islamitische haatprekers, is trouwens iets dat je ov er het hoofd moet hebben gezien vanwege je myopische liefde voor Israël. Of misschien ben je wel gewoon een ordinaire leugenaar.

Zo’n beetje alles, wat jij schrijft, is immers pertinent onwaar.

op 15 02 2013 at 12:02 schreef rakker:

Een meneer uit Pakistan vertelde op de BBC-TV dat de situatie van vrouwen in de Arabische wereld door de islam enorm is verbeterd.
Wat zou hij bedoelen?
Waarschijnlijk op het feit dat de profeet verboden heeft om meisjes-baby’s levend te begraven, zoals toen gewoonte was in de Arabische wereld.

op 15 02 2013 at 14:58 schreef brammetje:

Ik vind die arabieren ook 10 keer niks. Ik kijk vergenoegd toe hoe ze elkaar afmaken tijdens de Arabische Lente.

Het is de wil van Allah, en daar doe je niks tegen. Ik krijg steeds meer de indruk dat Allah een teringhekel aan die arabieren heeft.

op 15 02 2013 at 16:34 schreef Poesje Mao:

Waarschijnlijk heeft hij het over actuelere problemen.

op 16 02 2013 at 12:00 schreef Maurice:

1.Er wordt wel degelijk toenadering gezocht. Ik ben lid van een -kleine- wooncommissie en op meetings met andere wooncommissies valt op dat bij buurtfeestjes de allochtonen en met name de ouders van degenen die overlast veroorzaken zich niet laten zien. Door zich af te sluiten ipv te mengen leert men elkaar niet kennen en werkt men racisme in de hand. Racisme is geen patent van de witte man: elke groep (allochtonen onder elkaar net zo goed, of allochtonen naar autochtonen toe) heeft in zekere mate een ingroup-outgroup conflict en de enige manier om racisme te doorbreken is om elkaar te leren kennen dus interactie op te zoeken.2.Bijsterveld geeft helemaal niet aan dat zwarte scholen geen optie meer zijn omdat witte het goed hebben. Hoe je dat hier eruit haalt is me een raadsel. Ze zegt:’Het onderwijsniveau moet goed zijn’ en daar begint het ook mee. Kinderen hebben hier de kans om geschoold te raken en moeten deze aanpakken, op welke school men ook zit. Natuurlijk zie ik zwart en wit het liefst zoveel mogelijk gemengd, maar dat kan ook via hobbyclubs, buurthuizen, sportclubs etc. Je bent geen slachtoffer, je maakt jezelf een slachtoffer.3.A,A&M hebben hun afkomst in hun voordeel geb

op 16 02 2013 at 17:29 schreef Tayfun Balcik:

1. Vertel dat verhaal maar aan Wilders en white trashmedia zoals pownews, geenstijl en de TMG
2. Ze vindt het geen probleem dat er zwarte en witte scholen zijn. Dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk van iemand van het CDA. Zij vonden het ook geen probleem om met de PVV in zee te gaan. We leven in een neoliberale maatschappij. In zo’n maatschappij heb je winnaars en verliezers. Alle cijfers van CBS en SCP geven aan dat allochtonen relatief het meest te lijden hebben aan de crisis. Relatief gezien kan je dus stellen dat mijn dood jouw brood is!
3. A, A & M hebben zoveel van zichzelf opgeofferd dat je ze met recht principeloze hoeren kunt noemen.

op 19 02 2013 at 13:43 schreef Maurice:

1.Die kijken, omdat hun bereik nationaal is, naar de grootste gemene deler van een groep.
Wat nog steeds een probleem is wat ik schetste nav het bewonerscommissieverhaaltje, is het afzonderen van de autochtone samenleving. De desinteresse, het wantrouwen of zelfs de afwijzing werkt integratie tegen en houdt racisme in stand. Onbekend maakt immers al onbemind. Wilders en die media zijn gevolgen ervan, symptomen zo je wilt.
2.Principieel deel ik je kritiek op het CDA, (machtswellust en baantjesjagen ligt er wel erg dik bovenop). Mijn indruk is dat ze het droppen van een uitgavepost goedpraat, al klopt klopt haar standpunt sec gezien wel.
Je kan je neerleggen bij het crisisverhaal, maar je kan ook zoeken naar kansen. Tweetaligheid en dubbele culturele kennis zijn al voordelen, ergens anders in uitblinken sowieso. Het dood en brood-idee klinkt alsof ik relatief gezien jouw baan ingepikt zou hebben. Zolang er vacatures zijn vind ik dat niet opgaan.
3. Wb. A,A&M: wat is er mis met kritisch te zijn op je achtergrond? Zelfkritiek is een stap op de weg naar verbetering.

op 19 02 2013 at 14:16 schreef Tayfun Balçik:

1. Vind je het gek dat ze wegblijven? Zou jij ook gaan naar een plek waar constant op je wordt neergekeken, waar mensen het normaal vinden om ten koste van ‘anderen’ te lachen, waar je vijandig bejegend omdat je toevallig een moslim bent.
2. Haar verhaal klopt voor geen meter. Als je er bewust voor kiest om segregatie niet tegen te gaan, terwijl je dondersgoed weet dat er sprake is van een scheve etnische machtsverhouding, dan ben je voorstander van de maatschappelijke ongelijkheid. Aangezien zij een representant is van de kant die het goed heeft lijkt dat een rationele keuze. Maar dan moet je achteraf ook niet zeuren als je op straat geconfronteerd wordt met criminaliteit.
3. Je kan niet louter zelfkritisch zijn. Als je op systematische wijze zelfkritisch bent, zonder kritisch te zijn op de autochtonen, dan doe je aan zelfverloochening. Dat is onrechtvaardig en slechts bedoeld om de witte man te behagen.

op 05 03 2013 at 23:37 schreef Maurice:

1.Dat is een waanbeeld gebaseerd op collectieve projectie. Als de samenleving echt massaal zo wordt ervaren dan presenteert men zich verkeerd, want op individueel niveau zal men altijd de mogelijkheid open houden dat men niet aan de vooroordelen voldoet. Dan moet men dat natuurlijk niet de stereotypen bevestigen. Punt is, men heeft het zelf in de hand.
2. In dat geval adviseer ik je dit programma te kijken waarin ook bevestigende reacties uit het werkveld zelf komen: zij weten dit het beste omdat ze er met hun neus bovenop zitten: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1327291#00:08:14
3. Daar begint alles juist mee. En natuurlijk werkt het beide kanten op. Zelfkritiek minimaliseren en kritiek naar anderen maximaliseren is zelf bewust meewerken aan scheve verhoudingen.

op 06 03 2013 at 21:45 schreef YOAG:

@ Peter
Je kunt niet aantonen dat ik ooit heb beweerd dol te zijn op Israël. En oh nee, uiteraard ga je niet op zoek naar een reactie van mij waar dat uit zou blijken want dat zal heel toevallig wel weer “de moeite” niet waard zijn.
Ik houd het er dan maar op dat het ons allebei niet kan schelen, hè. Cheers.

op 08 03 2013 at 20:55 schreef FEK:

Hetzelfde verschijnsel is gemeengoed in Hollywood. Vanaf de kindertijd wordt men volgestopt met vooroordelen jegens Arabieren. Dat begint dus al met Ali Baba en de 40 rovers en ontwikkelt zich tot een beeld dat in de films voor volwassenen wordt geschetst over Arabieren. Ze figureren hier louter als terroristen en criminelen…

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS