Home » Archief » Ik ben een illuminatus


[10.04.2014]

Ik ben een illuminatus

Jeroen Hoogeweij

paas12

Vaak valt in complotterkringen het woord ‘Illuminati’. Dit zou volgens sommigen een netwerk van dertien zionistische families en driehonderd ondersteunende families zijn, die ook wel bekendstaan als ‘de elite’. Deze sinistere club zou tal van organisaties in zijn greep houden zoals het Vaticaan, de VN, de CIA, de media en Hollywood, natuurlijk ook de NSA en eigenlijk de wereld domineren. Bovendien zouden ze in de top van de vrijmetselarij zitten.

Deze families zouden terug te herleiden zijn naar de Sumerische tijd en een buitenaardse, reptielachtige oorsprong hebben. Ze zouden hun DNA vermengd hebben met de menselijke soort, om die te onderwerpen. Om OlympicZion te citeren:

Deze groepen zielen laten zich voeden door het veld van ongebreidelde Macht en Controle , die zijn invloed heeft op de mensheid, vaak onbewust. De mens heeft reeds de ervaring, dat het gevecht tussen ‘Licht en Duister’ boven hun hoofden wordt uitgevochten, en zij in een zgn. staat van machteloosheid, toe (willen?) kijken. Alsof de mens vergeet zijn AUTHENTIEKE KRACHTVELDEN en daardoor de verantwoordelijkheden voor ‘grote zaken’, uit handen geeft of wil geven… en daardoor zichzelf!

Christelijk-mystieke beweging

Laat ik er maar eerlijk voor uitkomen: ik ben sinds het begin van de negentiger jaren een ‘illuminatus‘, maar versta daar iets heel anders onder dan de vaak nogal psychotisch overkomende verhalen die ik zo af en toe op de interwebs lees. Vandaar een kort historisch overzicht van de Illuminati, zoals ik die van binnenuit begrijp. immers, Mystery is the enemy of Truth.

Er zijn wel oudere referenties naar de Illuminati dan de oprichting van deze orde door Adam Weishaupt in 1776, maar die gaan helaas niet zo ver terug als de Sumeriërs. Denk hier bijvoorbeeld aan de Spaanse Alumbrados: een christelijk-mystieke beweging in de zestiende en zeventiende eeuw, die naar verlichtingstreefde. Maar het woord ‘Illuminati’ werd voor het eerst gebruikt door Adam Weishaupt en zijn orde. De geïnteresseerde kan hier trouwens zijn complete werk lezen, dat een aantal mede-illuminati, waaronder ikzelf, door de jaren heen bij elkaar sprokkelden. De orde maakte overigens geen deel uit van de vrijmetselarij, maar had zichzelf gemodelleerd naar het organisatiemodel daarvan.

Emancipatie van vrouwen

Eigenlijk stonden de Illuminati achttiende eeuwse verlichtingsidealen voor: de bedoelde ‘illuminatie’ moet dan ook vooral begrepen worden als het licht van de rationalistische rede, zoals die gedefinieerd werd door de filosoof Kant. De orde bestond uit vrijdenkers, die vroege voorvechters waren van de emancipatie van vrouwen, vrijheid, gelijkheid, broederschap, democratische waarden, de heerschappij van de wetenschap, filosofie en zeker ook het terugdringen van de macht van de katholieke kerk. Daarnaast was de orde sterk antimonarchistisch.

Het mag dan ook geen verbazing wekken, dat de Beierse Illuminati in het politieke klimaat van de achttiende eeuw al snel een permaban kregen met hun getroll. In 1784 werd de orde officieel verboden door Prins Karl Theodor, die meer brood zag in het verlicht despotisme, een denkrichting die verlichtingsidealen probeerde te combineren met monarchisme. Weishaupt werd ontslagen van zijn functie als professor in het kerkrecht aan de universiteit van Ingolstadt en verbannen naar Gotha. Verbitterd schreef hij nog een aantal boeken, waaronder eentje over de vervolging van de Illuminati en overleed op hoge leeftijd in 1830. De leden van zijn orde zetten overigens niets voort en gingen allemaal hun eigen weg.

Franse revolutie

Helaas waren de Illuminati al in een zeer vroeg stadium een favoriet onderwerp voor de plottertjes van die tijd. Zo schreef de monarchistische John Robison in 1798 zijn Proofs of a Conspiracy dat, zonder dat werkelijk aan te tonen, stelde dat de Illuminati in het geheim door waren gegaan, vrijmetselaarsloges infiltreerden en eigenlijk de lont in het kruitvat van de Franse revolutie vormden. Woorden van soortgelijke strekking kunnen gevonden worden in de Code van de Illuminati dat eveneens in 1798 werd gepubliceerd en geschreven door de aartsconservatief Abbé Barreul, die eveneens de schuld van de Franse revolutie aan de Illuminati gaf. Een mythe was geboren, waar plottertjes tot op de dag van vandaag op voortborduren met steeds buitenissiger theorettes. Hoe de waanzin zich ontwikkelde van conservatieven die een zondebok voor de Franse revolutie zochten, naar de hedendaagse Annunaki/Illuminati-wanen is een studieonderwerp an sich.

Maar waarom noem ik me dan een ‘Illuminatus’, als die orde al zo lang niet meer bestaat? Het antwoord daarop kan gevonden worden bij Theodor Reuss. Een wonderlijk figuur met een rijke fantasie, die politiespion, zanger, tantrisch occultist en vrijmetselaar was. Omstreeks 1880 richtte hij de Illuminaten Orde op, maar dit was lang niet zijn enige initiatief. Zo was hij ook mede oprichter van de Duitse afdeling van de theosofen, werd gecharterd door de Franse Martinisten en richtte in 1893, in samenwerking met Leopold Engel, de Weltbund der Illuminaten op.

Dikke duim

Om zijn ‘Ludwig Loge‘ in München meer gravitas te geven dan zijn eigen dikke duim, vervalste Reuss in 1901 een charter dat zogenaamd afkomstig zou zijn van Adam Weishaupt. Hierin verleende hij zichzelf het recht om nieuwe vrijmetselaarsloges op te richten. Dat was niet goed genoeg voor de leden, die hun loge (onterecht) zagen als afkomstig van de Illuminati, wat nou eenmaal geen vrijmetselarij is. Daar kwam Leopold Engel nog eens overheen, die de Founding Charters zwendelarij noemde. Reuss moest kortom op zoek naar betere geloofspapieren en kwam terecht bij de Engelse vrijmetselaar en occult auteur John Yarker.

Deze had aanzienlijke geldproblemen en verkocht in 1902 officiële charters van de Franse en irreguliere vrijmetselaarsrite van Memphis Misraim aan Reuss, een systeem dat nog door Cagliostro samengesteld werd. Niet een heel praktisch systeem, want het bestond  uit 96 inwijdingsgraden. Op basis daarvan en de leringen van de Hermetic Brotherhood of Luxor richtte Reuss de Ordo Templi Orientis op.

Aleister Crowley

Dat was aanvankelijk niet echt een orde, maar een onsamenhangend en volstrekt onwerkbaar zootje met diploma’s, charters en leringen uit alle hoeken en gaten, waar allerlei conflicten en schisma’s bovenop kwamen. Die situatie duurde tot 1910, toen hij tijdens een bezoek aan Londen Aleister Crowley tegenkwam.

Deze zou volgens Reuss in een gedicht van hem het centrale geheim van de O.’.T.’.O.’. geraden hebben en Crowley ontving de negende graad. Ook werd hij benoemd tot Grootmeester van Engeland, schreef de Gnostische Mis en Reuss verzocht hem de vele inwijdingsrituelen terug te brengen tot een werkbaar geheel.

Soeverein Heiligdom

Crowley wist dit systeem van 96 graden te reduceren tot een systeem van twaalf graden, dat tot op de dag van vandaag gebruikt wordt. Hierin werd ik in 1992 ingewijd en inmiddels heb ik de elfde graad. Een restant van de illuminati fase van Reuss kan nog steeds gevonden worden in de achtste graad, op basis waarvan ik mijzelf een ‘Epopt van de illuminati‘ kan noemen.

Ik doorliep kortom de hele inwijdingscyclus en maak deel uit van het Soeverein Heiligdom van de Gnosis van de Ordo Templi Orientis, maar kwam nooit eens een space alien tegen. Behalve LAM misschien, maar dat is weer een ander verhaal.

You can kiss my ring now.

Eerder gepubliceerd op Swap I. Chou, ‘complotblog voor anti-complotters’. Jeroen Hoogeweij heeft een Twitter-account maar hij is actiever op zijn Facebook-account.

Jeroen Hoogeweij, 10.04.2014 @ 12:31

[Home]
 

17 Reacties

op 10 04 2014 at 16:54 schreef Thomas E:

Het lijkt wel of ik de Da Vinci Code lees; daarin moest ik na 12 bladzijden al afhaken, want nee, ik heb niks met mystiek en rituelen om de rituelen. Waarom bedenken mensen toch altijd weer van die geknutselde zingevingsprojecten? Je kan toch ook gewoon aan amateurtoneel gaan doen, dan ben je ook even in een andere wereld. En dan hoef je tenminste niet bezig te zijn met opklimmen in een verlichtingsrangorde.

op 10 04 2014 at 17:15 schreef Pyt van der Galiën:

@Thomas

De Da Vinci Code is een glad prutswerkje. Lees The Illuminatus Trilogy en/of Eco’s De Slinger van Foucault. De beste computergame ooit is ook een schitterende, volledig overtuigende weergave van een wereldomspannend complot. Helaas beswchikken maar weinig complotters over een dergelijke creatieve geest:)

op 10 04 2014 at 17:16 schreef MNb:

Ter ere van Jeroen:

http://www.youtube.com/watch?v=D-2NQnxDDJE

Zelf zoek ik het liever nog wat verder weg en langer terug:

http://en.wikipedia.org/wiki/Carvaka
http://en.wikipedia.org/wiki/Mozi
http://en.wikipedia.org/wiki/Democritus

En natuurlijk dit genie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Archimedes

op 10 04 2014 at 19:07 schreef wiske:

Daarmee plaatst een groot deel van de plotters zich dus ook aan de kant van het obsurantisme.
Wat mi ook de kant van de financiering en levering van de hapklare videootjes onthult.

op 10 04 2014 at 19:23 schreef Thomas E:

Oh dat neem ik meteen van je aan, Pyt. En ik heb alle respect voor de eruditie en interesses van Jeroen, laat daar geen misverstand over bestaan. Nee, ik verwonder me slechts over het fenomeen mystiek plus bijhorende rituelen. Waarom heeft de mens het toch nodig om dmv religies, gralen, broedergenootschappen, sektes, noem maar op, zich een zingevingsverhaal te laten aanpraten? En zijn levensgeluk te laten afhangen van zo’n zelfbenoemde guiding light club.

op 10 04 2014 at 21:40 schreef Pickelhaube:

@Thomas

Zingeving aanpraten?

Dan snap je denk ik het verschil tussen orthopraxis en orthodoxie niet. inwijdingsrituaal is orthoprax, wat betekent dat je die zingeving er uiteindelijk zelf in moet leggen en niemand die voor je bepaalt. Het rituaal is onveranderlijk, maar wat het betekent is aan jou. Om je iets aan te laten praten moet je bij religies zijn. Dit is iets anders.

Je kritiek over “opklimmen in een rangorde” vond ik begrijpelijk en interessant. Maar in de OTO is het niet zo, dat je verlichter bent naarmate je een hogere graad hebt. Dat gezegd hebbende kan je je afvragen of het verlichtingsproces van een mens een geleidelijk en causaal pad is, of iets directs, zoals je in het zen Boeddhisme “Satori” hebt, een plotselinge verlichting. Zoals die monnk die jaren achtereen mediteerde en niets bereikte, maar ineens een gerealiseerde Boeddha werd toen een kwajongen een steen naar zijn hoofd gooide.

Overigens zijn transformatief rituaal en amateurtoneel echt heel verschillend. Maar toneel vind ik ook leuk :-)

op 10 04 2014 at 23:36 schreef dewanand:

namaste Thomas E,

je zegt hier iets leuks:
mystiek plus bijbehorende rituelen.

ja dat onderzoeken wij al jaren en Wieroe is volop bezig met de abstracte theorievorming.

Maar hier een tip:

ga echt kijken naar die complexe, exacte Hindoeistische rituelen, met vuur, samagri kruiden mengsels, dikke mantra boeken in sanskriet, enz. ze noemen het puja, havan, jayna enz. Ik heb alles gezien in de praktijk en vind het zo mysterieus he.

Zelf ben ik wiskundige en fysicus en studeerde ik aan de Technische Universiteit Delft, pas vele jaren later werd ik soort Hindoe achtig aapje en nu is mijn hindoe kat, Wieroe mijn fulltime goeroe en manager. Wieroe is ook een mysticus he en dankzij hem kon ik vanaf 2006 toch bijna 1,3 miljoen woorden teksten ontwikkelen, en ik ben hier echt te dom voor dus de enige logische oorzaak ervan is Wieroe omdat die altijd al erbij was naast mijn pc en mijn gedachten stuurde he zodat ik dat alles kon typen met mijn dunne, inferieure, bruine apenhandjes. Zo voel ik het nu echt aan hoor, en dit is de dewanistische mystiek, twee miljoen woorden teksten (nl en engels) van een heuse Hollandse Hindoe kat. Mijn gevoel liegt niet hierover en ik geloof dit zelf.

op 11 04 2014 at 09:35 schreef Bertje:

Pickelhaube

In principe is “satori” niet iets wat men berijkt. Onze oefening in zen is am sich “verlichting” niet meer en niet minder. Mij wordt vaak de vraag gesteld of ik als zen priester verlicht ben het enige zinnige antwoord dat ik erop kan geven is: ” 40 watt”

Thomas

In Zen streven we naar de vorm en daarom is de vorm secundair. Praktisch: iemand zonder benen kan net zo goed in een volle Lotus houding zitten.
Het woord mystiek is en word vaak misbruikt en verkeerd uitgelegd danwel begrepen. Mystiek is alles behalve zweverig het is met beide voeten op deze aarde staan anders gezegd het wonder is niet om over het water te lopen maar om in volle bewustzijn over de aarde te wandelen.
Ieder handeling binnen mijn religeus-kader is vervangbaar en laat zich veranderen daarom streef ik naar de vorm.

op 11 04 2014 at 10:55 schreef MNb:

@PvdG: ik heb De Slinger van Foucault gelezen. Een zwaar overschat boek. Thomas E gaat dat nog veel minder waarderen, met alle ellenlange betekenisloze zinnen, inhoudsloze mystiek en symboliek en rituelen om de rituelen, plus een totaal onwaarschijnlijke samenzwering.
Toegegeven, De Slinger van Foucault is niet glad. Prutswerk is het wel.

op 11 04 2014 at 10:57 schreef Brenda van der Veer:

“The occult underground and the fringes of espionage have this much in common: they attract those who look for a concealed pattern in events. For the occultist the world is a kind of a code, a secret language which the initiate can decipher. For the spy, any human action can have a hidden significance.”, aldus John Gray in zijn boek ‘The immortalization commission.’

Die opmerking van John Gray gaat zeker op voor al die complottheoretici die zich in de ‘alternatieve media’ te buiten gaan aan allerlei wilde speculaties. Ook zij zijn op zoek naar verborgen structuren om daarmee macht te verwerven over hun omgeving. Helaas voor hen heb ik vaak het idee dat die complottheoretici zichzelf nauwelijks begrijpen.

op 11 04 2014 at 11:02 schreef MNb:

@Pickelhaube: “Het rituaal is onveranderlijk, maar wat het betekent is aan jou.”
Voor mij betekent het niets. Wat zal ik me dan druk maken om het rituaal (ja zeg, het allemaal veel te gewichtig van de gebakken lucht om het gewoon ritueel te noemen) of wat je ook bedoelt? Uiteindelijk kom je aanzetten met de dooddoener “je moet het eerst meemaken voor je het begrijpt”. Ja, vast.

“het verlichtingsproces van een mens een geleidelijk en causaal pad is, of iets directs,”
Het verlichtingsproces van een mens loopt de laatste 200 jaar, sinds David Hume zeg maar, niet via enige religie, via de Illuminati of enige andere club vol rituelen, maar via de wetenschap. Die heeft het aanzien van de wereld totaal overhoop gegooid terwijl jouw Boeddhistische monnik op zijn droge kont zat te wachten op die kwajongen met zijn steen.

op 11 04 2014 at 13:16 schreef Pickelhaube:

@Bert

Dat is toch precies wat ik schrijf?

op 11 04 2014 at 13:52 schreef Thomas E:

“het wonder is niet om over het water te lopen maar om in volle bewustzijn over de aarde te wandelen.”

Als dat mystiek is, Bertje, dan ben ik helemaal vóór. Ik noem het zelf gewoon ‘besef’. De Engelsen hebben er mooiere term voor: awareness.

Ik heb daarvoor geen rituelen nodig. Ik kijk om me heen en geniet, zit in mijn natuur. In verdriet en pijn probeer ik zoveel mogelijk te berusten, met mijn blik gericht op het einde van de tunnel. Van problemen neem ik altijd even afstand om de juiste proporties te ontwaren. En de liefde drijft me voort.

En als dat allemaal niet helpt, ga ik gewoon vroeg naar bed hahahahahaha.

op 11 04 2014 at 16:14 schreef dewanand:

zie citaat van MNB:
op 11 04 2014 at 11:02 schreef MNb:

‘(ja zeg, het allemaal veel te gewichtig van de gebakken lucht om het gewoon ritueel te noemen)’

Ja, joh, MNB, ik ontmoette wel aardig wat geile Arya Samaji koelie meiden die heilig geloofden in Havan doen als voorspel he in hen mandirs. Eentje legde mij driftig uit dat zij de lucht zuivert zo met het offervuur, heilige kruiden en ghee en al die erotische Sanskriet mantras. Heb jij dit ooit gezien of meegemaakt? Ken je die Arya Samajis MNB want je zit toch in suriname of zoiets, ben je koelie apen kenner?

Rituelen zijn echt lachen altijd, ken je die winti rituelen? Ook in islam zijn er vrij veel rituele handelingen, denk aan de de rituele wassing voor het gebed en na het toilet bezoek. Ja, reinheid van lichaam en geest is in islam erg belangrijk en ik vind het erg interessant.

Bekend schrijvers ritueel is:
de sigaret opsteken voor het schrijven,
of een vers kopje thee zetten.

Ook Wieroe heeft rituelen, krabben op de grond voor hij gaat liggen.

Illuminatie theorie moet ik toch beter onderzoeken, hier staat wel iets mbt meiden vs illuminatie historie. Die link met de kut en de borsten van meiden is de Moederband.

op 11 04 2014 at 17:27 schreef Thomas E:

Dank MNb. Dan maar geen Foucault. Ik heb die ‘secret meaning’ speurzin nu eenmaal niet om me in zoiets vast te bijten – hoe knap zo’n verhaal misschien ook geconstrueerd is. Aan de andere kant sta ik absoluut open voor fenomenen, die nog niet door de natuurkunde van nu verklaard kunnen worden. Zo raakte ik in een Spaanse trein eens in gesprek met een volslagen onbekende, die na een halfuurtje ineens tegen me zei dat ik naar huis moest bellen omdat het met mijn vader niet goed ging. Toen ik na aankomst in Barcelona voor de zekerheid toch maar belde, bleek mijn vader 3 uur tevoren met een hartinfarct(je) te zijn opgenomen. Tja, bizar.

op 11 04 2014 at 22:46 schreef Pickelhaube:

Wat leg je een hooggestemde idealen in mijn pad, Thomas. Eigenlijk deed ik het alleen maar om de verveling te verdrijven, vind helemaal niet dat mijn pad navolging verdient.

op 12 04 2014 at 00:06 schreef Bertje:

” Het verlichtingsproces van een mens loopt de laatste 200 jaar, sinds David Hume zeg maar, niet via enige religie, via de Illuminati of enige andere club vol rituelen, maar via de wetenschap.”

Wetenschap behoort zich bezig te houden met wetenschap, het relatief kennen van een deelaspect van de zogenaamde realiteit.
Verlichting of het proces daar heen, zover dit al kan behoort zich bezig te houden met het zogenaamde “zien” van de absolute realiteit.
Enige vergelijking of zoals jij doet het claimen van winst op het terrein van de andere heeft geen zin en brengt slechts verwarring.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

Become a Patron!
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)
 

(Advertentie)

 

pbgif (88k image)
 

Meest gelezen in juli

O Lekker hitsen tegen migranten met Wierd Duk en Lucas Hartong

O Nooit meer schelden

O Vrijspraak

O Lul afvegen aan een hoofddoekje

O Ariërverklaring

O Sylvia Wittemans gebrek aan zelfkennis

O Kankermongolen en kutafrikanen

O Muzelvrouwtjes trollen met Hans Konings, die nu snel al zijn tweets aan het wissen is

O Wasting the court’s time

O Herstelbetalingen voor de slavernij zijn terecht én achterstallig

 

Meest gelezen ever

O YouPorn

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Het totale en angstwekkende gebrek aan integriteit van de #Metoo-meute

O Het historische besef van Jeroen Pauw

O Opbokken met je racistische kinderfeestje

O De extreemrechtse terreur van Twitter-troll Ans Aarsema

O Anne Faber en de moslims

O Anita Borst is een held

O Smachten en soppen met Thierry Baudet

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband.” (Carel Brendel)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.’ (Hafid Bouazza) ‘Complimenten voor Frontaal Naakt.

‘Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.’ (Lousewies van der Laan)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

 

RSS RSS