Home » Archief » Joost Niemöller heeft gelijk


[23.07.2012]

Joost Niemöller heeft gelijk

Peter Breedveld


Foto: Hiroyo Kaneko

Kekke kop boven dit stuk, toch? Is om lezers te trekken en wenkbrauwen te doen fronsen. Maar het is niet louter effectbejag. Ik vind het echt. Gisteren ging mijn halve Twitter-tijdlijn uit haar dak omdat Niemöller iets lelijks over de Ramadan had geschreven. Uit nieuwsgierigheid heb ik gekeken en het spijt me het te zeggen, want Niemöller ís een ranzige toetsenbord-Breivik, maar hij heeft gewoon gelijk.

Want de Ramadan wórdt ons door de strot gedouwd, de laatste jaren. In Nederland weet bijna niemand nog wat er met Pinksteren wordt gevierd, of wie de apostel Paulus was, maar over de Ramadan weten we álles. Omdat we lang, voordat dat feest begint, door de media worden gebombardeerd met wetenswaardigheden over de Ramadan. Vraag een willekeurig iemand wat het Loofhuttenfeest is. Weet-ie niet. Hindoes? Weten we niets over. Veel christenen doen ook aan vasten: Lent. Krijgen we daar ooit iets van mee? Nooit! Maar de hele natie wordt gemobiliseerd ter voorbereiding van de Ramadan.

En ook voor het Offerfeest, trouwens. Dan vieren we dat de Ware Gelovige zijn bloedeigen kind zonder aarzelen in vier stukken zou snijden, als God dat vraagt. Hiep fucking hoi!

Niemöller valt natuurlijk weer ten prooi aan zijn eigen oververhitte reptielenbrein, met zijn suggestie dat die Ramadanindoctrinatie deel uitmaakt van de islamiseringsmachine die bezig is de Vrije Wereld te onderwerpen, maar toch. Ik ga ‘m niet tegenspreken alleen omdat ’t Niemöller is. Van mij zou het ook best een onsje minder mogen.

Waarom moeten we per se deelgenoot gemaakt worden van die Ramadan-waanzin? Waarom zou ik aanschuiven bij een Iftar, behalve uit beroepsmatige overwegingen? Kent u een moslim die geïnteresseerd is in Pasen? Gaan er moslims naar de Kerstmis? Het moet altijd van één kant komen en het is nooit van die van de de moslims.

Is die moslimse desinteresse erg? Nee, dat is prima. En het zou ook prima zijn als we niet al twee maanden van tevoren worden blootgesteld aan de Ramadan-gekte. Dit jaar begon het voor mij de ergernis op Twitter al met een typische Ramadan-oproep van een dame die er bij moslimmannen op aandrong geen vrouwen aan te spreken die tijdens de Ramadan aten, omdat die wel eens ongesteld zouden kunnen zijn, en dat is dan heel gênant.

Meid, wat dacht je ervan als iedereen zich – tijdens de Ramadan of daarbuiten! – bezighield met zijn eigen fucking zaken? Als je iemand ziet eten – man, vrouw of kwenne: none of your fucking beeswax! Hou je godverdomme bezig met je eigen zielenheil! Werk genoeg!

En waarom the fuck weet ik dat moslimvrouwen mogen eten tijdens de Ramadan als ze ongesteld zijn? Waarom denk ik, als ik tijdens de Ramadan een moslima zie eten: ‘O, die is dus ongesteld’? Waarom weet ik dat het Ramadan is? Ik masturbeer toevallig heel veel. Ga ik daar de hele wereld twee maanden lang mee lastigvallen? “Mensen, ik heb vandaag al zeven keer gemasturbeerd!” “Luitjes, ik trek me even terug om te masturberen!” “Ik zie uit naar mijn masturbatiesessie, vanavond!” “God, wat heb ik net op de wc een lekker orgasme gehad!” “Man, wat voel ik me sufgerukt!” “Zeg, masturbeer jij wel voldoende, eigenlijk?” “Heb jij al gemasturbeerd? Waarom heb je niet gemasturbeerd? Weet je wel dat je gek kunt worden van al die opgekropte seksuele energie?”

Ramadan wordt verondersteld een maand van spirituele verrijking te zijn, en van bezinning, en solidariteit met de armen (die eten namelijk ook allemaal na zonsondergang hun buikje rond), maar in werkelijkheid is het een maand van exhibitionistische zelfbevlekking. Het feest van het opgezwollen ego. Kijk mij eens een brave moslim zijn! Kijk mij eens stoer honger en dorst lijden! Kijk mij topsport bedrijven! O, wat heb ik het zwaar! Maar ik doe het graag voor mijn plekje in de hemel!

Flikker toch op.

U vindt dat de boodschap van Kerstmis is ondergesneeuwd door de commercie? Try Ramadan! Met zijn sterrensoaps en zijn exorbitante vreterijen (een maand lang!). Albert Heijn ziet er wel markt in!

Maakt me allemaal niet uit, maar doe niet net of moslims zoveel spiritueler en opofferingsgezinder zijn, want dat is niet zo. Het is totale godsdienstwaanzin om – zeker in de zomer – achttien uur lang niks te eten en te drinken, maar na zonsondergang is het gewoon een ordinair vreetfeest. Net als Kerstmis, maar dan een maand lang. Moslims komen altijd aan tijdens de Ramadan. Ze vallen niet af. Nuff said, lijkt me.

De hele Ramadan, en al lang daarvoor, worden de moslims in de watten gelegd als prinsjes en prinsesjes. Iedereen is geïnteresseerd in hun feest. Iedereen vraagt naar hun welzijn. Er zijn zelfs idioten die uit solidariteit gaan meevasten! – en dan is het nóg niet goed.

Hebt u het geklaag ook alweer gezien, net als vorig jaar, en het jaar daarvoor, en het jaar dáárvoor? Je mag moslims niet vragen of ze echt helemaal niks mogen, zelfs geen slokje water. Dat is toch zo dom en onnozel van die Hollanders! Je mag ook geen grapje over de Ramadan maken. Je mag niet voor de gein een snoepje aanbieden. Je mag niet vragen of ze honger hebben. Je mag niet spotten. Je mag alleen aanzitten bij die stomvervelende Iftar, samen met de andere goedbedoelende, humorloze bleekneuzen en net doen of je die zoute kots, die je voorgeschoteld krijgt, zonder moeite door je strot krijgt. Je mag alleen ontroerd zijn door die prachtige, geweldige Ramadan. “O! Hadden wij christenen ook maar zoiets moois!”

Ik heb een boodschap voor de moslims van Nederland: Ik geef geen moer om je stomme Ramadan. Verdiep je eerst maar eens in het verschil tussen een protestant en een Rooms-katholiek. Doe eens mee aan het Heilig Avondmaal. Noem eens een discipel. Eentje maar! Laat eens zien dat jullie net zo geïnteresseerd zijn in ons als wij in jullie. Hou tot die tijd je ziekelijke geramadan voor je.

En rot op met je klotedadel!

Help Uw Hoofdredacteur zijn persoonlijke beveiliging betalen! Laat uw waardering voor deze site (en daarmee voor de strijd voor de vrije meningsuiting) blijken met een kleine donatie (of een grote!) via Paypal of met een storting op rekeningnummer 39 34 44 961 (Rabobank Rijswijk) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.




Peter Breedveld, 23.07.2012 @ 22:14

[Home]
 

78 Reacties

op 23 07 2012 at 22:21 schreef Rob:

Tsja. Gezien het spervuur aan verdachtmakingen, samenzweringstheorieen, leugens, uit hun verband gerukte citaten, opgeblazen incidenten uit Verweggistan en algeheel hersenloos gebulder van de vele moslimhatende ranzige rechtsmuilen die jullie land rijk is (Dat voelt lekker joh! “dit” schrijven en dan verbeteren tot “jullie”!) kan enige informatie over de ramadan van moslimzijde geen kwaad.

op 23 07 2012 at 22:34 schreef Anoniem:

Peter, wil je de Roze Khmer niet zo in verwarring brengen?

op 23 07 2012 at 22:38 schreef Fatima:

De drol die je vastzat is er eindelijk uit. Héhé.

op 23 07 2012 at 22:46 schreef GH:

Hmm,onze zoon zit op een Haagse school,alle feesten worden gevierd, de belangrijkste voor die kinderen is Sinterklaas en dan Kerst, zelfs met alle getinte leerkrachten op school wordt er geen Ramadan gevierd,als we met een feest ergens rekening moeten houden is het enige, geen varkensvlees en dat is geen probleem want dat vinden we zelf niet te vreten.
De school van onze zoon is zeer multicultureel en ook zeer openbaar, dus niet religieus,volgens mij is deze issue alleen voor bloggers en stukjesschrijvers in opiniebladen van toepassing.

op 23 07 2012 at 23:00 schreef MNb:

Hé, ik ben zo’n idioot die uit solidariteit (met zijn toenmalige echtgenote) heeft meegedaan. Drie keer zelfs. En afgevallen. Wat erna dubbel en dwars weer bijkwam, natuurlijk. Het was wel in Suriname, dus het duurde maar 12 uur ipv 18 uur. Dat heb ik altijd een beetje dom gevonden van Allah en Mohammed – ze wisten blijkbaar niet dat in noordelijke en zuidelijke hemisferen de dag nogal lang kan duren.
Merkwaardiger nog is het gebod op verdraagzaamheid tijdens de Ramadan. Nee, dan heb ik het niet over burgeroorlogen. Te gemakkelijk. Ik heb het erover dat moslims met hun naasten geen ruzie mogen maken. Is dat niet mooi?
Moet je eens kijken hoeveel familieruzies er na afloop uitgevochten worden.

op 23 07 2012 at 23:11 schreef skip:

Tja jammer dat je het hier heb over de culturele moslims. Ik zit hier samen met mijn vrouw op de bank en we weten allebei hoe verschillende geloven er uit zien aangezien we bekeerd zijn tot Islam. Vermakelijk populistisch stuk, maar blijkbaar hebben mensen uitleg nodig zoals een van hen die ons ooit aansprak met de vraag: Horen jullie bij elkaar? zo ja wat zijn jullie van afkomst? Mijn vrouw met hoofddoek zei Nederlands en ik zei dat ik van Antiliaanse komaf ben en dus beide bekeerd. Hij bekroonde ons prompt tot Koning en Koningin van Nederland. Dump je vuil lekker voor me deur als een voorbeeldige ‘Henk’ en dring vooral aan op indvidualisme. Ik ruim het wel op en al ligt er een dag iets niet kom ik even aankloppen of er niet iets mis met of misschien je vrouw ‘Ingrid’

op 23 07 2012 at 23:59 schreef Benedictus:

“Laat eens zien dat jullie net zo geïnteresseerd zijn in ons als wij in jullie”

Het is duidelijk dat dat niet zo is, maar dat wordt door niet-moslims in vrijwel alle gevallen ook niet van de moslims verwacht. Het zijn dus juist niet-moslims die dit stimuleren.

Het lijkt erop, dat alle fouten die gemaakt zijn m.b.t. minderheden in WO2 goedgemaakt moeten worden door latere minderheden overdreven tegemoet te komen. Politici en media sturen dit aan. Moslims volgen, en denken dan ook dat dat zo hoort.

De sociale controle onderling maakt de Ramadan vervolgens tot een plicht voor iedere moslim. Velen kiezen er dus niet zelf voor, maar moeten wel om problemen te voorkomen. Dat is jammer.

op 24 07 2012 at 00:18 schreef Elvi:

Zowaar Peter Breedveld.

Een artikel waar ik U tegen zeg. Ben je van je geloof gevallen?

op 24 07 2012 at 00:25 schreef You On A Gin:

Wat toevallig, in een gesprek met een moslimvriend van mij (inderdaad over dat je ermee doodgegooid wordt), begon-‘ie zelf over de katholieke vastenmaanden. Nou ja, hij zei, “Maar christenen vasten toch ook? En daar hoor je nooit iets over.” :)

Ik heb voor de lol wel eens een week meegeramadand (?). Eerlijk gezegd vond ik de hele dag niet roken en vloeken veel moeilijker dan het niet-eten.

Kan hem even niet vinden, maar er was een leuke Haagse Harry over. Iets met “Gaat Allah je ramme dan?”

Mijn persoonlijke godsdienstwaanzin komt er overigens op neer dat ik voor Divali een hele week veganistisch eet. Maar iedereen moet natuurlijk lekker zelf bepalen of, en hoe ze dat vieren. Waarmee deze info gevaarlijk dicht bij de masturbatie-parallel komt.

op 24 07 2012 at 00:27 schreef Oliphant:

Poging tot ironie mislukt dus + veel voor de inhoud. Opbokken met dat Ramadan gejank!

op 24 07 2012 at 02:58 schreef peter klein:

rsamadan is niet vasten maar feesten. Omdat de deelgenoten allen dik worden.
Maar om te vragen dat de niet moslim omgeving daarmee rekening houdt, begrip toont, dat gaat echt te ver.
Szudenten moeten ook op op tijd presteren wanneer hun arbeid roept

op 24 07 2012 at 07:54 schreef Bigpete:

Ik vraag me toch af hoe moslims boven de poolcirkel (if any) gaan overleven. Een maand niet eten en drinken… Maar ja de aarde is plat volgens Mo.

Goed stuk, volkomen mee eens. De waanzin is al zo ver dat voetbalteams voornamelijk bestaande uit moslims de ramadan aanvoeren om het competitieschema te laten wijzigen. Gelukkig heeft de bond dat afgewezen.

op 24 07 2012 at 09:27 schreef Sasha Berkman:

“Zouden we het niet zo kunnen regelen dat die Ramadan massaal ondergaan wordt in het moslimland van herkomst”

Dit stukje in de tekst van niemoller is weer lekkere nazi-agitatie overigens.

op 24 07 2012 at 09:29 schreef Peter:

O zeker. Alle conclusies in het stuk zijn verder vintage Niemöller die, zoals ik al zei, een ranzige toetsenbord-Breivik is.

op 24 07 2012 at 09:42 schreef Hennekam:

Het is gewoon een familie aangelegenheid, sommige doen er aan mee, andere niet. Sommige zondigen, afin een hoop gedoe. De klerus kan zich weer een lekker profileren, en s’avonds je helemaal klem vreten. Als genoeg mensen dit tegelijk doen is het op z’n minst te vergelijken met 40000 man die een wandeling maken in Nijmegen. Of zoals bij ons thuis de vastentijd. Dat is verdwenen. En die Ramadan wordt ooit vervangen voor meer van hetzelfde.

op 24 07 2012 at 09:56 schreef MarcodB:

@Bigpete

>Maar ja de aarde is plat volgens Mo

Interessant statement. (Hoe) Weet je dat zeker?

op 24 07 2012 at 10:33 schreef Ga toch weg met je Ramadan | Sargasso:

[…] Ga toch weg met je Ramadan 0 if (typeof(et_ord)=='undefined') et_ord=Math.floor(Math.random()*10000000000000000); if (typeof(et_tile)=='undefined') et_tile=1; document.write(''); […]

op 24 07 2012 at 11:18 schreef Esmee:

Ik vind het oprecht heel zielig en je stelt je enorm aan. Je doet het nu overkomen alsof je overgoten wordt met Ramadan info en regels. Maar ik begrijp je wel, je zal wel moeten als blogger, ik bedoel als je niet een extreem links of rechts standpunt inneemt zal niemand je tekst lezen.. Als ik jou was zou ik je bezighouden met dingen waar je wel goed in bent, ook handwerk, maar dan om dat kleine dingetje van je ;)

op 24 07 2012 at 11:37 schreef Peter:

Dat zijn echt wel de betere argumenten, Esmee.

op 24 07 2012 at 11:44 schreef Niels van Lobberegt:

Zo kleine 20 jaar geleden, toen ik nog op school zat, was het de gewoonte om in de klas te eten. Chips, brood, snoep of whatever. Tijdens de ramadan werd ons dat verboden door de Nederlandse leraar, die vond dat we rekening moesten houden met de leerlingen van Marokkaanse komaf. En nou komt het grappige, de Marokkaanse leerlingen vonden dit zelf belachelijk en pleite ervoor dat er gewoon in de klas gegeten mocht worden. Toch bleef het verbod van kracht.

op 24 07 2012 at 11:51 schreef Peter:

Jij zat 20 jaar geleden op een school waar je in d eklas chips en snoep mocht eten?! Wat de neuk soort van school was dat? Geen wonder dat je zo’n eikel bent geworden.

op 24 07 2012 at 11:55 schreef Peter:

Dat was de eerste keer al duidelijk, Edo.

op 24 07 2012 at 12:05 schreef Niels van Lobberegt:

Dat was de Fokkerbedrijfsschool, Peter. Toen bouwde Nederland nog vliegtuigjes. Je mocht ook brood eten, praten en zelfs drinken. Blijkbaar wordt je daardoor een eikel. Maar wat is jouw excuus, Peter?

op 24 07 2012 at 12:08 schreef babs:

Herkenbaar stuk.

Bizar, de hoeveelheid details die ik kan oplepelen over moslimse regels en gebruiken in het algemeen en over de Ramadan in het bijzonder.

Ik ga nu googlen wat Loofhuttenfeest ook weer is, heb werkelijk geen idee. Iets Joods toch? Pak ik meteen mee in welk Chinees jaar we leven en mag Benedictus vertellen waarom Fransen en Spanjaarden 15 augustus vrij hebben.

op 24 07 2012 at 12:32 schreef Bigpete:

@MarcodB

Er is een vers in de Koran [79:30] dat wel vertaald wordt als “Hij schiep de Aarde in de vorm van een ei”, wat suggereert dat men niet aannam dat de wereld plat was. De meeste vertalingen (“En daarna spreidde hij de Aarde uit”) suggereren dat dit vers uitgelegd kan worden als steun voor de platte Aarde-theorie.

(als ik lieg dan lieg ik in commissie)

op 24 07 2012 at 12:50 schreef Pamela:

Sjongejonge, als je dan een mening geeft doe het dan objectief en niet met allerlei gissingen omtrent een onderwerp. Solidariteit met de armen is een verzinsel en klopt niet bijv. En dat hullie gullie is generalisatie ten top. Ik zeg, minder selectief lezen en lekker bij je onderwerp blijven, flink masturberen dus. Heb je gelijk minder frustraties ;)

op 24 07 2012 at 13:20 schreef Sabian:

Want waar Edo zelf geen last van heeft bestaat dan gewoon ook niet, een non-issue. Als Edo ergens persoonlijk last van heeft dan is het geen non-issue meer. Je zou kunnen zeggen dat voor het vaststellen van de mate waarin een fenomeen een issue is, Edo het criterium is. Dat scheelt bovendien een boel denkwerk en het moeten formuleren van argumenten, het is zo al druk genoeg.

op 24 07 2012 at 13:42 schreef Sarah:

Ik wilde eerst inhoudelijk ingaan op dit stuk. Naarmate ik het einde naderde besefte ik echter dat dat echt tijdverspilling zou zijn. Als de Ramadan je geen flikker zou schelen en je je mateloos irriteert aan alles, schrijf er dan ook niet over. En als je dan toch besluit te schrijven, zorg er in ieder geval voor dat de feiten kloppen. Oh ja, one last thing, ik denk dat je in therapie moet. Deze mate van frustratie is niet erg gezond hoor, door het bloed dat naar je hoofd stijgt en uiteindelijk voor een hersenbloeding gaat zorgen.

op 24 07 2012 at 14:04 schreef Marco Knol:

Gedroogde vijgen zijn inderdaad een stuk lekkerder.

op 24 07 2012 at 14:18 schreef MarcodB:

@bigpete
Ik kon het niet laten excuses voor mijn pedante trekje ;-)
De wetenschappers in de oude wereld wisten HEEL veel, ook dat de aarde niet plat was. De straal van de aarde was zelfs al geschat door de oude Grieken, lang voor de Koran geschreven werd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_Earth
Enjoy!
Cheers,
M.

op 24 07 2012 at 14:33 schreef Bigpete:

Het feit dat de oude grieken het wisten wil nog niet zeggen dat de ongeletterde Mo het wist Marco….

op 24 07 2012 at 15:22 schreef Sasha Berkman:

BigPete: Ik zou ook wel eens willen dat die debiele en ongeletterde PVVers zoals jij eens een keer hun bek hielden over hun compleet paranoide moslim angst en dat ze eens een keer stikken in hun hitleriaanse anti-moslim gezeik.

op 24 07 2012 at 15:29 schreef Herbert:

Het doet mij allemaal denken aan Sinterklaas die in september al wordt aangekondigd en het gedoe voor de Kerst.
Valt me nog mee dat Chris Rea niet naar huis rijdt.

op 24 07 2012 at 15:49 schreef Gert:

En je kan er blind van worden

op 24 07 2012 at 15:50 schreef You On A Gin:

Deze column gaat natuurlijk over de Ramadan in de media en netwerksites, waar dit inderdaad nogal prominent aanwezig is.
Nu vraag ik me af: heeft iemand hier, als niet-moslim, ooit meegemaakt gedwongen te worden om mee te vasten? Of van een bekende gehoord dat dit het geval was?
Er zijn wel eens verhalen over in het nieuws, maar zoals ik eerder al zei, veel nieuws is onzin en ik geloof hier dus ook helemaal niks van.

op 24 07 2012 at 15:51 schreef You On A Gin:

Sasha, houd zelf eens een keer je schreeuwerige waffel als je niet normaal kunt discussiëren. Lul.

op 24 07 2012 at 15:52 schreef Ricardo Ramon en Heleen de Graaff:

Niet overal mee eens maar toch een absolute LIKE.
Al was het maar voor de moed om zo’n scherp stuk te durven schrijven. Er vindt een verschuiving plaats. Met een verbazingwekkende snelheid wordt het omroepbestel met aicha’s en mustafa’s ‘vermedelanderd’. Het NPO heeft recent verwezen naar de prestatieovereenkomsten 2010-2015 waarin staat dat in 2015 “de representatie van vrouwen en allochtonen op de gezichtsbepalende televisieprogrammakanalen verbeterd” moet zijn. Op zich een goede zaak. Als de omroepen dat niet halen kan de NPO een boete van 135.000 tot 500.000 euro tegemoet zien. Mogelijk ligt de MERKBARE extra belichting van o.a. de Ramadan in het verlengde hiervan. Ach eenieder zijn meug. Zolang onze eigen cultuur onaangetast en de basis blijft, onze holebi’s veilig zijn en vrijheid van meningsuiting behouden blijft, wensen wij elk ras cultuur en religie gezellige feesten toe. Vrede en alle goeds! Ricardo en Heleen

op 24 07 2012 at 15:57 schreef Peter:

Maar over Joost Niemoller’s stuk zijn misschien mensen gewoon boos geworden op de rest van de inhoud, en niet over zijn irritatie over de Ramadan.

Nee, Edo. Uit de reacties blijkt dat er simpelweg geen kritiek op die Ramadan geveeld wordt. Niemöller kreeg de volle laag van een getergde BNR-medewerkster, die met een jijbak kwam: “De Tour de France is ook alomtegenwoordig.”

Op de Jaap staat een ingezonden stuk van een dame met de titel: ‘Joost Niemöller moet de ramadan accepteren als Nederlands feest’. Daarin hetzelfde gejijbak: Sinterklaas is ook erg.

http://www.dejaap.nl/2012/07/24/joost-niemoller-moet-de-ramadan-accepteren-als-nederlands-feest/

Nu valt er heel wat kritiek op dat stuk van Niemöller te geven, maar vooralsnog blijkt nergens uit dat mensen zich aan iets anders storen dan aan Niemöllers irritatie over de manier waarop die Ramadan ons door de strot gedouwd wordt.

op 24 07 2012 at 16:01 schreef Rammen met die Ramadan, luister naar de stemmen van Nederland:

[…] in de dagelijksestandaard.nl en dan de verdieping en atheïstisch orgasme van Peter Breedveld op frontaalnaakt.nl. Als je een moslima tijdens Ramadan ziet eten dan is zij ongesteld, het bis maar dat je het weet! – […]

op 24 07 2012 at 16:40 schreef You On A Gin:

Acceptatie is goed en moet. Maar de Ramadan accepteren als ‘Nederlands’ feest? Dat is natuurlijk onzin. Holi-Phagwa en Divali worden hier ook elk jaar gezellig gevierd, maar dat maakt het nog geen Nederlandse feesten. Geeft ook niet, want hoeft niet. Als je het leuk vindt, doe je mee, zoniet, ga je lekker wat anders doen. Geldt ook voor Sinterklaas en weet ik veel wat.

op 24 07 2012 at 17:35 schreef Fridjof:

Grote Piet, ik ken een gezin dat dit jaar nu eens niet naar Turkije gaat, want de vastentijd valt nu mideenin de zomervakantie en is in Turkije te heet om mee te doen met het vastenritueel.
Vandaar dat nichtlief uit Turkije nu voor een keer naar Nederland komt om te vasten. Hier is het namelijk een stuk koeler. Het nederlands-turkse gezin heeft nu besloten om voor het eerst in Nederland, vanwege de familieinvloed, te gaan vasten. Zelfs de oerhollandse puberdochters zij onder druk gezet om mee te gaan vasten. En zich na zonsondergang vol te vreten met van alles en nog wat natuurlijk… Volledig van de pot gerukt als je het mij vraagt.

op 24 07 2012 at 18:03 schreef Sabian:

@ Edo,

Lees de post van Fridjof even. Of, wordt eens vrienden met moslims [of ‘cultuur’-moslims]. Er gaat een wereld voor je open. ALLE Abrahamistische religies kenmerken zich door [extreme] groepsdruk. Dat geldt trouwens ook voor Sikh’s bedenk ik me nu. Het succes van Christendom en Islam zit ‘m nou net in dit karakter in combinatie met ‘missie’ drang. Orthodoxe joden kunnen er ook wat van. Als overtuigd ongelovige heb ik geleerd STEVIG van me af te bijten. Voor je het weet woon je in een huis met een lekkend dak, de regen sijpelt zo je leven binnen. Ik merk vanalles van die ramadan in mijn multiculti wijk hoewel ik me niet rechtstreeks laat aansturen of aangestuurd word. Ik ben immers ‘kuffar’ dus ik mag mij in mijn heidense zonden wentelen.

op 24 07 2012 at 18:46 schreef MNb:

Grote Piet 14:33 behalve dat ze in Mekka en Medina aan het begin van de 7e eeuw niet echt ongeletterd waren.
Gin 15:50 Nee, ik ken niemand die gedwongen is. Mijn vriendin is nota bene bestuurslid en ze doet niet eens mee.
Gin 16:40 Zoals in Suriname dus. Ik blijf hier nog maar even.
PB 15:57 Daaruit volgt dan dat de Tour ook te tegenwoordig is, net als voetbal en Olympische Spelen. Elementaire logica.

op 24 07 2012 at 18:51 schreef You On A Gin:

@ MNb
Ik ken dus ook niemand waar dat het geval bij is, en mind you, ik ken nogal wat mensen. Holy-Phagwa in Suriname lijkt me overigens geweldig leuk.

op 24 07 2012 at 18:52 schreef Peter:

Ja, en?

op 24 07 2012 at 19:15 schreef You On A Gin:

Tokkin’ toe mie?

op 24 07 2012 at 19:46 schreef Leo Schmit:

MnB
‘Het was wel in Suriname, dus het duurde maar 12 uur ipv 18 uur. Dat heb ik altijd een beetje dom gevonden van Allah en Mohammed – ze wisten blijkbaar niet dat in noordelijke en zuidelijke hemisferen de dag nogal lang kan duren.’

Voor zover mij bekend schuift de Ramadan periode ieder jaar een stukje op, dus volgend jaar van van juli-augustus naar augustus-september en zo verder. Dat betekent dat op het noordelijk halfrond rond december de ramadan dag veel korter is en kouder en dan kan er om 4/5 uur ’s middags weer gegeten worden, dus zo gek hebben Allah en Mo het toch niet bekeken.

op 24 07 2012 at 20:41 schreef Fridjof:

quote EDO: “En over Fridjof, ja vervelend, misschien moeten ze die verrekte druk maar gewoon weerstaan.”

Klinkt goed, maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk als het lijkt.
Sociale druk werkt op een dusdanige manier dat als je op de man-vrouw af vraagt: ‘ben je verpicht om mee te doen?’ het antwoord vrijwel altijd ‘nee’ zal zijn. De keuze is soms erbij mogen horen of er niet echt bij mogen horen…

De hele vasten rite is overigens -als ik me goed herinner- een oud gebruik van de Essenen om het lichaam te reinigen van slakken. Doen ze in kuuroorden nu nog. Heeft in essentie dus niets met een geloof te maken.
Helaas is dit gebruik gekaapt door de diverse religies waardoor het onderdeel is geworden van ‘een goede gelovige zijn’

op 24 07 2012 at 21:03 schreef Sasha Berkman:

Peter:

“Nee, Edo. Uit de reacties blijkt dat er simpelweg geen kritiek op die Ramadan geveeld wordt. ”

Volgens mij is dat niet het issue.

Ik citeer die link van jouw naar jaap.

“914.000 moslims

Wat buiten de hetze-achtige tekst van Niemöller is gelaten, is dat er nu in Nederland 914 duizend moslims te vinden zijn. Moslims die, als ze een Nederlands paspoort hebben, we ook ‘Nederlanders’ noemen.”

Dit is toch mijn issue. Zijn er nu meer carnavalvierders, avondvierdaagsegangers of moslims in ons land?

Ramadan is inderdaad net zo irritant als kerstmis en sinterklaas.

“Zoals gezegd: de wereld verandert. Er zijn belangrijkere dingen in het leven dan je zorgen maken over het ramadan-schap in de Albert Heijn. Maar dat is vast moeilijk te accepteren voor liberale, vrijdenkende atheïsten zoals Joost Niemöller.”

een heel mooi einde IMO.

op 24 07 2012 at 21:30 schreef Edo:

Nee makkelijk is het niet nee voor vele gelovigen, nee. Neem het vooral op voor hun keuze om het niet te doen, noem het vooral waanzin. Maar de autochtoon moet hier wat mij betreft zich niet al te gedupeerd voelen.

op 24 07 2012 at 22:38 schreef Sasha Berkman:

Pro sinterklaas en kerstmis maar anti-ramadan?

hahahaha

op 24 07 2012 at 22:46 schreef Edo:

@Sasha Berkman
Ik ben niet anti-ramadan. Ik vind alleen dat je ’t best waanzin mag noemen, net als Sinterklaas en Kerst. En ik vind dat je iedereen mag steunen die uit individuele overwegingen er niet aan mee doet.

op 24 07 2012 at 23:24 schreef You On A Gin:

@ Sasha Berkman
Hoezo vind je dat zo lagge?

op 25 07 2012 at 00:01 schreef Aaron:

In het merendeel van de Arabische landen wordt de ramadan mensen wettelijk(!) door de strot geduwd. Dat zou op zijn minst aanleiding mogen zijn om vragen te stellen bij de ‘vrijblijvendheid’ van dit soort feesten die geframed worden met mooie woorden als bezinning en respect..
Een marokkaanse vriendin van mij, die alleen haar niet-marokkaanse vrienden openlijk vertelt over haar afvalligheid, wees me afgelopen jaar op het feit dat het vingerwijzen en de roddel je ten deel vallen als je besluit niet aan die onzin mee te doen. Overdag op werk drinkt ze gewoon thee en eet een broodje, maar denk maar niet dat mans dit te weten komt. Die zou hysterisch worden.

op 25 07 2012 at 03:00 schreef MNb:

@Edo: inderdaad, die paar keer dat ik heb gevast deed het me niets als anderen vlak voor me zaten te smikkelen. Dat is alleen maar een raar idee, voortkomend uit onwetendheid.

@Leo Schmit: “zo gek hebben Allah en Mo het toch niet bekeken”
Dat mag je nog een keer schrijven als je zelf geprobeerd hebt 18 uur niet te eten en te drinken, laten we zeggen twee dagen achter elkaar.

@Aaron: net mensen, nietwaar, die Marokkaanse moslims. Of denk je dat iets vergelijkbaars in Nederland niet voorkomt?

op 25 07 2012 at 04:42 schreef You On A Gin:

@ Aaron
Maar in Arabirië doe je as the Romans do. Da’s logisch. En over groepsdwang, hier, dat heb je altijd wel, ongeacht cultuur.

Nu ben ik er zeker van dat emancipatie en revolutie vaak toch vanuit het vrouwelijke komt. Minstens een jaar of 10 geleden hoorde ik in de tram een Marokkaanse vrouw een (vriendelijke) preek houden tegen wat meisjes met een hoofddoek. Haar pleidooi kwam kort gezegd neer op, ja, hoe zal ik het zeggen, échte Girl Power. Zoals het is – mannen zijn soort van bang voor vrouwen en zullen dat proberen te onderdrukken. Ze had het helemaal in het snotje. De meisjes vonden haar super en ik ook, en moest even wat wegslikken.

op 25 07 2012 at 07:46 schreef Slenteraar:

Ieder volk krijgt de sociale verplichtingen die het verdient.

Het is te hopen dat jongere generaties dat dwingende sektarische gedrag niet overnemen en daarom alleen al zou er geen speciale plaats gereserveerd moeten zijn voor religie in het onderwijs.Een overzicht van de verschillende stromingen zou volstaan.

Sprookjes zijn immers tot op zekere hoogte nog leuk te noemen, maar waar leg je de grens voordat het brainwashen genoemd wordt? Kijk maar naar de SGP omte zien waar het toe leidt.

op 25 07 2012 at 08:23 schreef You On A Gin:

@ Slenteraar
Dat gaan ze ook niet, joh. Bluffers die hun identiteit ontlenen aan Islam (of wat dan ook), dus i.p.v. hun mens-zijn hebben de grootste bek. Zo moet je het ook zien.

Mocht je bekend zijn met domme commentaren op sites als YouTube of andere plekken waar mensen hun hersendiarree pontificaal laten lopen, dan ken je wel het gefrustreerde islamitische dreigement van “Weapons of Mass DICKstruction”. Dus een hoger geboortecijfer.
Dus islamieten fokken meer? Des te meer mensen die er gekant tegen zijn, ja, diezelfde mensen dus, die er geboren worden. Wat dat betreft verschilt het niets van het christendom. Want het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Ik ben zo’n hippie die er heilig in gelooft dat het hiero allemaal nog wel goed komt wanneer we bepaalde mensen (in alle kleuren van de regenboog, enneuh, Sieg Heil!) zo’n 600 jaar vooruit in de tijd slepen (desnoods bij hun nekvel).

Ik ben zelf gelovig, maar het is voor mij een seculiere samenleving of de verdoemenis. Een seculiere regering betekent namelijk vrijheid voor iedereen. Er is geen tussenweg.

op 25 07 2012 at 08:47 schreef Hans Berenstein:

En toch denk ik dat Peter straks ineens zegt: het was een grap. Ik wilde jullie anti-islam sentimenten en verkapte racisme naar boven halen.

Los daarvan ben ik ervoor dat we religies te allen tijde expliciet als mening/opvatting benaderen. En dat we tradities als vasten niet gaan mystificeren.

Beetje perspectief afdwingen bij de gelovigen is geen overbodige luxe. De belangstelling voor elkaars opvattingen en tradities moet inderdaad wederkerig zijn.
Vrij naar Spinoza: een religie moet verbinden en niet verdelen.

op 25 07 2012 at 09:28 schreef You On A Gin:

@ Hans Berenstein

Nee, maar Peter Breedveld is rechts. En op de één of andere manier hebben extreem-linkse mafketels het in hun koppies gekregen dat “rechts” gelijk staat aan alles haten wat anders is. Ik denk dat hun geesten gewoon nog even wat moeten rijpen, en dat ze het dan wel begrijpen. Eigenlijk parallel met begrijpen dat Marxisme prima werkt voor robots, maar niet voor mensen.

Net zoals het enige wat ik aan dom-rechts toewens, het volgende is:
“Mogen jullie iemand ontmoeten die je volledige wereldbeeld op z’n kop zet, en nog liever gisteren dan vandaag”.

op 25 07 2012 at 09:33 schreef Peter:

Niet alleen extreemlinkse mafketels denken dat rechts gelijkstaat aan haten wat anders is, YOAG. Ook domrechtse types lijken dat principe te hanteren. “Ik ben rechts, dús sla ik racistische, agressieve taal uit over allochtonen, dús minacht ik iedereen die voor alternastieve energiebronnen pleit, dús beschouw ik de islam als de grootste bedreiging sinds Adolf Hitler.”

“En dús is Peter Breedveld links, omdat hij moslims niet haat”.

op 25 07 2012 at 10:17 schreef Hans Berenstein:

@You On a Gin @Peter
Naïef en jong als ik was, ervoer ik de late jaren tachtig en zeker de jaren negentig als bevrijdend. Schotjes verdwenen. Je kon een Opel gaan rijden zonder jezelf daarmee direct te bestempelen met burgerman. Of een Citroen zonder links-intellectueel te zijn. Wat genoot ik van die tijd. Alles liep meer door elkaar heen in mijn wereld.
En ineens is er van alles gebeurd en leven we weer in een wereld waarin je op basis van een opmerking of opvatting wordt ingedeeld in een groep, iedereen bezig is met wat anderen denken op facebook en twitter (dat gefilter en ‘wat denken anderen’ doen me denken aan de jaren 50) en mensen dus onder sociale druk vrijheid en eigenheid inleveren.
Beklemmender voelt het allemaal.

op 25 07 2012 at 10:28 schreef Benedictus:

Babs

“In het katholicisme is Maria Tenhemelopneming een hoogfeest en wordt steeds op 15 augustus gevierd. In veel (Europese) landen is het een vrije dag”

Eerlijk gezegd heb ik het moeten opzoeken.

Mogelijk bedoel je wat anders, laat het dan even weten.

op 25 07 2012 at 10:47 schreef babs:

Benedictus,

Eerlijk gezegd heb ik het moeten opzoeken.
Ik heb op kantoor in Parijs een tijdens de lunch ooit aan tien-twaalf collega’s gevraagd waarom we 15 augustus vrij hadden. Daaronden enkele (minstens twee) diep religieuze katholieken. Ze hadden geen idee. Daarna heb ik het ook opgezocht.

Is toch bizar dat we dat als katholieken (jij een echte, ik een soort van atheïstische crypto-katholiek) niet weten en wel dat moslims tijdens de Ramadan wel overdag mogen eten als ze reizen of ziek zijn.

op 25 07 2012 at 13:14 schreef Brenda van der Veer:

En wat is er dan mis met iemand die over een geslaagde masturbatiesessie praat? Ik weet het niet. Een goed gesprek over masturbatie fantasieën gaat er bij mij in als koek. Monkey see, Monkey do. Vreemd genoeg verliezen bepaalde lieden zich liever in sektarisch of hypermoralistisch gelul over politiek en religie dan dat zij over het goede oude handwerk praten. Raar hoor.

Mijn lieve mensen toch, doe iets goeds met die seksuele energie. Je wordt er alleen maar agressief van als je het onderdrukt. Lang leve de handenarbeid, al dan niet gemechaniseerd met hulpstukken naar keuze.

op 25 07 2012 at 13:18 schreef Herbert:

Waar ik helemaal het zuur van krijg is van die types die uit solidariteit een dagje mee vasten. Alsof je een dagje rooms bent of een dagje meemenstrueert.

op 25 07 2012 at 13:27 schreef AAron:

@MNb
Noem mij iets van vergelijkbare aard en omvang waarbij de groepsdruk zo hoog is…
Volgens mij heeft Peter eens een stukje geschreven over het “EK-fascisme”. Ergere voorbeelden dan dat kan ik niet bedenken, en je mag toch wel stellen dat dat een graadje minder erg is dan de intensiteit van de ramadan, met name de moslims in een Islamitisch land.

op 25 07 2012 at 13:39 schreef Peter:

je mag toch wel stellen dat dat een graadje minder erg is dan de intensiteit van de ramadan

Nou, dat vind ik dus helemaal niet. Ik vind het EK-fascisme en de Ramadan ongeveer precies even erg.

Over de Sinterklaasdwang heb ik recentelijk ook het nodige geschreven.

op 25 07 2012 at 16:18 schreef Peter:

Je valt in herhaling, Edo.

op 25 07 2012 at 16:38 schreef Peter:

Ik heb het zelfs weerlegd op 24 07 2012 om 15:57 uur, Edo.

op 25 07 2012 at 19:36 schreef Peter:

Nee, Edo. Je hrebt gewoon nog een keer je puntje herhaald. Zonder onderbouwing. Je hebt ongelijk. Ik heb gelijk.

op 25 07 2012 at 21:08 schreef Edo:

Nee ik heb niet slechts mijn puntje herhaalt, ik heb duidelijk uitgelegd waarom die BNR presentatrice volgens mij gelijk heeft.
Ik citeer mijzelf:

‘Wat betreft die ‘jij-bak’, dat klopt de Tour de France is ook overal vertegenwoordigd, daar kan je je aan ergeren, maar dan hoeven niet al de mensen die het er over hebben naar Frankijk op te sodemieteren. (Als dit het is, vind ik ‘t dus geen jij-bak)’

Over het ‘deJaap.nl’ artikel, ze stellen dat Joost de Ramadan maar moet accepteren als Nederlandse feestdag. Nou ja op zich is dat een beetje vreemd geformuleerd want je hoeft niks te accepteren, maar dan ben je gewoon aan het kommaneuken. De boodschap is dat het inmiddels een feestdag is met evenveel bestaansrecht als elke Nederlandse feestdag. Wel ammer is vind ik dat ze niet dieper ingaan op het feitelijke walgelijke van het artikel. Namelijk dat we zogenaamd allemaal gebrainwashed worden, en dat ze maar naar hun eigen land moeten gaan omdat ze het daar moeten vieren.

Ik wil overigens dol graag ‘het gelijk’ aan mijn zijde hebben, maar dat wil ik ook doen door mijn standpunt te veranderen. Dat is je alleen niet gelukt. Dus I agree to disagree.

op 25 07 2012 at 21:33 schreef Peter:

Discussies met jou zijn vermoeiend en onbevredigend, Edo. Jij zei dat mensen zich niet ergerden aan Niemöllers irritatie t.a.v de Ramadan, maar aan andere dingen, zoals zijn xenofobie. Ik laat twee voorbeelden zien waaruit blijkt dat mensen zich wel degelijk uitsluitend ergeren aan zijn kritiek op de Ramadan, die heeft hij maar te accepteren, en geen woord besteden aan zijn xenofobie.

Jij zegt: “Ja, maar ze hebben gelijk.”

Dat is einde discussie voor mij. Je discussieert als een wijf.

op 26 07 2012 at 00:28 schreef Hans Berenstein:

Ik vind kibbelen best schattig dames :)

op 26 07 2012 at 03:14 schreef Maurits Burgers:

Midden in een zomernacht, zwaar genoten van alle fraaie commentaren en enig gebakkelei gooi ik er toch graag een link op.
Gelezen iemand: “Het recht om niet te vasten”, duidelijk artikel van Said el Haji:
http://saidelhaji.com/het-recht-om-niet-te-vasten

op 26 07 2012 at 14:06 schreef Sabian:

@ Edo,

Het wil maar niet tot je doordringen dat ramadan op geen ENKELE manier te vergelijken valt met ‘een feestdag’. Ik was recentelijk op Bali, het enige eiland met een Hindu meerderheid van Indonesië. De Balinezen hebben veel religieuze feesten. Maar ze sluiten zich af van de wereld om hen heen en houden hun riten in besloten kring in hun [familie] tempels. Niemand vraagt om rekening te houden met wat ze doen behoudens dat ze in hun heiligdommen met rust willen worden gelaten.

Mijn ramadan vierende buren daarentegen spreken me aan en proberen duidelijk te maken hoe belangrijk, waardevol, mooi en heilzaam deze maand is. ‘Christenen vasten ook hoor, wist je dat?’

…ja dat wist ik, wist jij ook dat ze 24 uur vasten?….en gewoon alleen maar drinken? Dat soort gebabbel. Waar Peter op wijst is dat we met z’n allen moeten meeleven en liefst rekening houden met deze collectieve godsdienst waanzinnige exercitie. Voorstellen voor het aanpassen van CAO’s, voorlichting in het onderwijs, de vele mediale aandacht etcetc. En dat voor een religieus verdiepingsfenomeen. De sociale impact vergelijkt hij met die volkswaanzin rond het nationale elftal. Wat zie je nou niet?

op 26 07 2012 at 14:36 schreef Fred Nagtegaal:

Hilarische discussie. De link naar Said el Haji is ook de moeie waard. Het blijkt maar weer, dat je eigen lijn trekken, ook tegen je familie, je vader, moed vergt. Maar ook dit is toch van alle tijden, geloven, culturen?

op 12 08 2012 at 12:03 schreef mysterious:

So man maar jij bent jealous..
Ik heb echt medelijden met je, je hebt nu al in dunya geen fijn leven zo te merken.. Jereinste onzin dit. Als jij wist wat WARE ISLAAM inhield zou je elke dag huilen en smeken om vergeving. Want de zogenaamde moslims waar jij het over hebt zijn niet real. Dat je zo luchtig en makkelijk durft te oordelen over een religie ga je eerst verdiepen eh ongelovige iblies aanbidder..

Crap

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS