Home » Archief » Kamakura


[27.04.2018]

Kamakura

Peter Breedveld

Gisteren was ik voor het eerst in Kamakura, minder dan een uur vanuit Tokio met de trein en tjokvol oude tempels en natuur. Bovendien ligt de stad aan de zee, aan een fraaie baai.

Dat is het mooie van Tokio: je pakt de trein en in no time sta je midden in de natuur. En dan bedoel ik niet zo’n park als de Hoge Veluwe, waar je een kaartje voor moet betalen en dan met z’n allen over verharde paden van ijsboer zus naar pannekoekenhuis zo fietst, maar echt wilde natuur, met bossen en bergen en watervallen en alles. In Kamakura cirkelen ook nog voortdurend schreeuwende arenden over je heen, zeer indrukwekkend. Ik weet weinig van vogels, maar ik denk dat het voor vogelliefhebbers klaarkomen is, hier. Zoveel verschillende vogels heb ik nergens anders gehoord. Ja, op Mount Takao, vorig jaar.

De belangrijkste attractie is een enorm bronzen Boeddhabeeld uit de veertiende eeuw, u hebt er waarschijnlijk weleens een foto van gezien. Het is 13,5 meter hoog, alleen in Nara staat een groter. Ik besloot het beeld te bezoeken via een hiking-trail door het bos, met een aantal fraaie tempels op de route.

Echtscheidingstempel

Vol goede moed zette ik het op een lopen en kwam eerst langs de beroemde 13e-eeuwse Tokeiji, de ‘echtscheidingstempel’, een soort Blijf-van-mijn-lijf-huis avant la lettre (maar echt). Mooi, maar ik ontdekte dus wel dat de tempel in een film die ik recentelijk zag over de Tokeiji, een totaal andere was, met hoge trappen en zo, maar dat is natuurlijk vanwege het dramatische effect (een vrouw moet in het begin eerst al die treden op, voordat ze veilig is voor de gewelddadige echtgenoot die haar op de hielen zit).

Interessanter vond ik de Jochiji, 250 meter verderop. Ooit een enorm complex, nu een intieme plek met een paar opvallende beelden in de tempeltuin. Behalve boeddhabeelden staat er bijvoorbeeld een wasberenfamilie in Ghibli-stijl, dus papa wasbeer, mama wasbeer en kindje wasbeer. Wasberen heten in Japan tanuki en zijn belangrijk in de Japanse mythologie.

Sint Nicolaas

Verderop staat in een uitgehouwen grot een beeld van een goedlachse dikkerd, de god van het geluk Hotei. Ik zag Japanse bezoekers steeds over zijn bolle buik wrijven, die inderdaad helemaal is gepolijst door eeuwen wrijven, en vroeg twee vrouwen waarom ze dat deden. “O, jeetje, daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht”, zei één van hen. “Ik heb geen idee, het is een gewoonte.”

Ik moest denken aan een man die ik eens heb geïnterviewd, die een boekje had geschreven over de hindoegod Ganesha, waar hij door gefascineerd was. Ganesha is de god met het olifantenhoofd. Aanbidders wrijven over diens voorhoofd en hij legde een verband met de heilige Nicolaas, onze Sinterklaas, bij wie Russisch-orthodoxe gelovigen dat ook altijd doen. Ganesha heeft, net als Sinterklaas, iets met snoepgoed en kinderen en verdomd als Hotei niet ook een kindervriend is, compleet met zak van Sinterklaas.

Glibberige paadjes

Na de Jochiji begon het echte werk, een tocht door het bergachtige bos. Dat werd al gauw een klimpartij langs diepe afgronden en over smalle, glibberige paadjes waar ik niet op was voorbereid. Het erge was dat ik af en toe hoogbejaarde Japanners tegenkwam die als onbevreesde berggeiten over de rotsen en langs die afgronden liepen alsof het niks was. Niks geen valangst en scootmobielvriendelijk gedoe. Ik zag een oud vrouwtje klauteren die ik vroeg of ik haar moest helpen en ik stak mijn hand uit, maar ze bedankte vriendelijk. “Als u even aan de kant gaat, kan ik er daar langs.” Ze zei het echt!

Westerse toeristen kwam ik weinig tegen. Eén keer een jong stel dat strak voor zich uitkeek toen het mij naderde. Moet je je voorstellen: midden in de wildernis en je komt iemand tegen en je knikt zelfs niet eens?! Westerlingen in Japan doen dat altijd. Ze erkennen jouw bestaan niet, net als de gereformeerden in mijn geboorteplaats Apeldoorn.

Geld wassen

De gekste tempel die ik onderweg tegenkwam was de Zeniarai Benten, te bereiken door een lange tunnel in de rotsen, waar mensen in een grot hun geld wassen in de hoop dat het ze nog meer geld gaat opleveren.

Na nog weer veel ontberingen bereikte ik dan eindelijk de Grote Boeddha. Die is inderdaad heel groot en hol van binnen, je kunt erin voor 20 yen (16 cent).

Kijk, dit zijn z’n flip-flops.

Beeld aangespoeld

Verderop bezocht ik de Hase-dera, waar in de grote hal een enorm Kannon-beeld staat dat niet gefotografeerd mag worden. Kijk, hier heeft iemand het gefotografeerd. Volgens de overlevering is het beeld in de negende eeuw of zo aangespoeld op het strand van Kamakura en hebben ze er toen een tempel omheem gebouwd.

Er is ook een grot waar je rechts in moet, een tocht langs een aantal beelden van mij onbekende vrouwen maakt, langs ruimtes met Boeddhabeelden, sommigen niet groter dan vijf centimeter, en bukkend door een lage tunnel links weer naar buiten komt.

Eendensoba

Er is nog veel meer te zien in Kamakura, maar helaas gaat alles er om vier uur ’s middags dicht en dan is er niks meer te doen. Alle toeristen zijn dan ook in één klap verdwenen. Ik heb daarom het strand bezocht, dat vooral uit donker zand bestaat maar het is altijd fijn om even voor de zee te staan, en heb toen sashimi en soba met eend gegeten in een soba-restarant.

Voldaan nam ik daarna de trein naar huis.

 

Become a Patron!

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Deze website wordt elke dag bedreigd door de virtuele knokploegen van Domrechts, malafide Nederlandse journalisten en zelfs door de vicepremier. Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

Japan, Peter Breedveld, Reizen, 27.04.2018 @ 14:27

[Home]
 

1 Reactie

op 27 04 2018 at 14:32 schreef Peter:

Weet u het allemaal weer beter? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS