Home » Archief » Koerdisch nationalisme


[03.08.2015]

Koerdisch nationalisme

Tayfun Balçik

nat20

Ayşe Hanife heeft op haar verjaardag een blog geschreven naar aanleiding van het opgelaaide geweld tussen Turken en Koerden. Het gaat in het blog vooral over de berichtgeving en hoe die door verschillende groepen in Nederland wordt ervaren. Hierover zegt Hanife:

‘Aan de ene kant werd het verlies aan de Koerdische zijde op de voorgrond geplaatst en aan de andere kant vonden sommigen dat ook het Turks leed meegenomen moest worden. De huidige strubbelingen met meerstemmigheid is ook symptomatisch voor het Turks-Nederlandse publieke opinie. Hierin schuilt een zekere Turks nationalisme wat ideologische en etnische pluriformiteit als bedreigend ziet voor zijn voortbestaan.’

Ik las het hoofdschuddend. Maar ook met een glimlach. Want, hoewel mijn naam in het stuk niet voorkomt, ademen Hanifes woorden de kritiek die ik een paar dagen eerder had geleverd op Frederike Geerdink.‘De enige buitenlandse journalist in Diyarbakir’ had me van nationalisme beticht, alleen maar omdat ik zei dat ik het storend vind dat in haar verhalen nauwelijks Turken voorkomen. Hanife zegt nu in feite hetzelfde. Maar laten we verder lezen.

Gefocust op Turkije

Ook de macht van Turkse-Nederlanders om dat debat vorm te geven komt hierdoor aan het licht. Waar bijvoorbeeld Marokkaanse-Nederlanders nog niet zo veel invloed uitoefenen op hoe zij besproken worden, hebben Turkse-Nederlanders een betere behandeling afgedwongen. Op sociaal-economisch vlak hebben Turkse Nederlanders zich dan ook veelal goed ontwikkeld in Nederland. Met economische ontwikkelingen komt zelfverzekerdheid en met zelfverzekerdheid komt het geloof in je eigen stem. De afgelopen jaren kwam er echter een barst in het beeld dat Nederland van hen had als een van de beter geïntegreerde groepen. Op sociaal -ultureel gebied bleken zij nog altijd gefocust op Turkije, Turken en het Turks.

Hoewel ik na 30 jaar nog steeds geen rooie cent te makken heb en ook twijfel aan het veronderstelde mindere invloed van Marokkaanse-Nederlanders, ben ik me bewust van het feit dat mijn kennis invloed heeft. Mijn kennis wordt de laatste tijd vooral als een bedreiging ervaren. Door Koerden, maar ook zeker door Turken.

Etnische comfortzones

Hanife, hoewel je hebt aangegeven dat je niks hebt met “persoonlijke aanvallen”, richt ik me bij het schrijven van dit stuk toch tot jou. En via jou, waarschijnlijk ook tot links-nationalistische Koerden. Ik merk namelijk dat een belangrijke oorzaak van het onbegrip tussen Koerden en Turken het feit is dat we elkaar niet zo vaak tegenkomen in het dagelijkse sociale verkeer. We zitten beide vast in onze etnische comfortzones en beschieten elkaar met argwanende stukjes tekst op sociale media. Dat moet veranderen. Zie dit stuk daarom als een hallo van je eigen ‘dark side’ of een lichtflits uit de duistere hoeken van de kwaal die cognitieve dissonantie heet.

Oké, genoeg gebledderd. Je zegt dat ‘zij’, Turken, op sociaal cultureel gebied gefocust zijn op alles wat met Turken te maken heeft, maar is dat werkelijk anders bij Koerden? En is het vreemd – als je bedenkt dat de hele wereld ‘ons’ gebied nauwlettend volgt – dat Turken en Koerden gefocust zijn op hun eigen shit? Nee, dat is niet vreemd. Het zou pas vreemd zijn als dat niet het geval zou zijn. Er zijn tal van factoren actief in de connectie die we voelen met Turkije en Koerdistan. Familie, de taal, cultuur, religie, arbeidskansen. En niet te vergeten, het is een van de prachtigste plekken op aarde waar jaarlijks miljoenen toeristen naar toe gaan. Dit gezegd hebbende, erken ik de problemen van een overmatige focus op ‘de eigen groep’. Want de tijd die we in ‘ons eigen’ steken gaat af van de tijd die we voor ‘de ander’ kunnen vrijmaken. Het hoeft elkaar niet uit te sluiten, overigens.

Argwaan jegens De Turk

We moeten helaas ook leren discussiëren. De argwaan jegens De Turk spat van je stuk af. Nergens voor nodig. Maar ik begrijp waar het vandaan komt. Dat zeg je namelijk hier:

De controle op beeldvorming is een van de speerpunten van het assimilatieproces waaruit het land Turkije was opgebouwd na het uiteenvallen van het Ottomaans rijk. Oprichter Ataturk en velen met hem hebben van meet af aan de vorming van een Koerdische natie geprobeerd te hinderen. Dit heeft tot absurde interventies geleid. Een daarvan was het veranderen van de kleuren van stoplichten, naar rood, wit en blauw omdat rood, geel en groen teveel zou verwijzen naar de Koerdische vlag. Dit was begin jaren 90 in Êlih. Nu, dertig jaar later, zien weer absurde poging om beeldvorming te beheren.

Ik onderschrijf deze alinea volkomen, maar je afsluitende alinea baart me grote zorgen:

De aanslag in Suruc wordt nu gebruikt als aanleiding voor de aanvallen op Koerdische doelwitten, terwijl de aanslag zelf gepleegd werd door een DAESH-lid. Dat de aanslagpleger een Koerdische etnische afkomst heeft, bevestigt voor velen de noodzaak voor nationalisme. De berichtgeving in Nederland over de Turkse aanvallen op Koerdische strijdmachten zorgt dan ook voor verwarring omdat het niet strookt met het zelfbeeld dat Turkije naar buiten brengt. Het wordt zo strak geregisseerd dat wanneer iemand vanuit een ander perspectief de situatie belicht, er dan behoefte bestaat om Turks leed uit te spellen.

Turks leed

Ik heb grote moeite met ‘de noodzaak voor een Koerdisch nationalisme’. Het doet me denken aan de tatas-be-like-discussie. Het racisme van de meerderheid is erg, maar het reverse-racisme van de minderheid is goed. Wat levert het immers op? Je suggereert dat religieuze radicalisering voorkomen kan worden. Maar als die religieuze radicalisering wordt vervangen door een seculier-nationalistisch extremisme, waar de Koerden al onder lijden, maken we het probleem dan niet alleen maar groter? We zitten nu helaas in een periode waarin de radicalen aan de winnende hand zijn. Gematigde stemmen moeten meer op de voorgrond treden.

Want, Koerden zijn en worden in een escalerende strijd de grootste slachtoffers van het geweld. De assymetrie in de machtsbalans tussen Turken en Koerden is onmiskenbaar in het voordeel van de eerste groep. Maar hoe assymetrisch de verhoudingen ook zijn, er worden Turken omgelegd. En duizenden Turken voelen de pijn.

En daarmee ben ik bij je laatste zin. ‘De behoefte om Turks leed uit te spellen.’ Die behoefte is bij mij niet ontstaan omdat ik ‘geregisseerd’ wordt door de Turkse staat. Dat vat ik op als een belediging van mijn intelligentie en ook een miskenning van de strijd die vele Turken binnen de eigen kring dagelijks voeren. De behoefte om aandacht voor Turks leed komt doordat we er in het Hollandse medialandschap zo weinig van terugzien. Het leidt tot frustratie en is weinig constructief met betrekking tot een oplossing.

Verantwoordelijkheid nemen

Onlangs keek ik met mijn moeder naar een staatsbegrafenis – een ‘eer’ die Koerdische ‘terroristen’ nooit ten deel valt, tenminste niet op de Turkse staats-tv. Hanife Balçik begon instant te huilen. Waarom? We zagen de vader van een omgekomen militair. De man was helemaal kapot. Ik keek naar zijn opgezwollen hoofd en hoe hij ‘stond’ naast de Turkse premier Ahmet Davutoglu en andere hoogwaardigheidsbekleders. Iedereen had de handen in de lucht om het laatste gebed voor de omgekomen zoon uit te voeren. Maar de handen van de vader waren niet in de lucht, zijn hoofd stond schuin naar boven gericht, de ogen dicht. Hij was niet daar. Hij was ergens anders. Misschien bij zijn zoon. Maar zijn zoon was niet meer.

Natuurlijk liet het me niet onberoerd, ik wachtte geduldig af, keek mijn moeder aan en zei: “Anne, bu hissettigimiz aci, bunlar öbur tarafta’da yasaniyor, daha siddetli hemde“: Moeder, de pijn die we nu voelen, dat wordt ook aan de andere kant geleefd, nog heviger zelfs. Haar antwoord: “Iyi, sus Tayfun!: Goed, stil Tayfun! Ongeveer dezelfde reactie toen ik bij Frederike Geerdink over Turks leed begon, vind je niet?

Nogmaals, willen we dat de situatie verbetert, dan is verandering noodzakelijk. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen. De Turk misschien meer dan De Koerd, en de ene Turk misschien meer dan de andere Turk. Want wat kan je nog verwachten van de vader van de omgekomen zoon?

Peace.

Tayfun Balçik is historicus, gespecialiseerd in de moderne geschiedenis van Turkije en die van Amsterdam-West. Hij heeft een Facebook-pagina.

Tayfun Balçik, 03.08.2015 @ 12:17

[Home]
 

17 Reacties

op 03 08 2015 at 12:51 schreef dewanand:

mauw, mauw, namastiaauw Tayfun Balçik,

Heel mooi geschreven tekst. Gisteravond ging ik fietsen in Delftse Hout in het donker, daarna in centrum delft wat gekletst met drie turken. Wist je dat een Turkse haringslager zes keer de prijs voor de beste kwaliteit haringen heeft gewonnen in nederland? Is het mogelijk om grootschalig haringen te kweken in Turkije, want er zijn wel baaien langs de kust.

Interessant is het probleem van etnische vs staatkundige Identiteiten en entiteiten. Denk aan het begrip Suriname, waar zgn Surinamers behoren te wonen, maar hoe zit dit nou raciaal, etnisch, religieus??? Is een Turk na tien jaar verblijf in Suriname nou een soort Surinamer???

Ik bekijk dit probleem nu met data analyse, embedded data dus uit een specifiek ras of volk of taalgebied. Dan ben ik 99 procent Hollands he, omdat 99 procent van alle embedded data in mijn bruine apenkop komt van blanke hollandse literatuur sedert ik baby was.

En dat geeft zekerheid en rust, viewpoint Hindoelander kan ik zo perfectioneren.

Het raciale en seksuele spelen ook een rol bij turken vs koerden.

Zeker goed dat er turkse en koerdische burgers zijn in nederland. Dit is goed v de psycho biodiversiteit.

op 03 08 2015 at 13:25 schreef william55:

99 % nederlandse bruine apenkop.
ik wist niet dat op deze mooie site rascime is toegestaan

op 03 08 2015 at 13:34 schreef Peter:

Er staat ‘mijn bruine apenkop’, William. Sarcasme is niet aan iedereen besteed. Ik las laatst ergens dat het de hoogste vorm van intelligentie was.

op 03 08 2015 at 13:43 schreef Rukiye:

Het wordt tijd dat de Turkse regering de Koerden en alle andere minderheden in Turkije in bescherming neemt en dat die mensen ook echt het gevoel hebben dat ze geen 2e rangs burgers zijn. Waar blijft die zogenaamde Ottomaanse /multiculturele spirit van de AK partij? Als de regering ISIS willens en wetens op Turks grondgebied tolereert wetende dat ISIS op een gegeven moment het vuur zal openen op de Koerden, is gewoon een oorlogsverklaring aan de Koerden en aan de PKK. Ik zal niet verbaasd zijn als nu ook andere minderheden maatregelen gaan treffen om hun veiligheid te waarborgen. In het Turks zeggen ze dat zo kort en krachtig: Sattilar Kürtleri: De Koerden zijn uitgeleverd aan ISIS. Waarschijnlijk verdient de regering hier ook aan. Want die economische ‘vooruitgang’ moet uiteraard gehandhaafd worden.

op 03 08 2015 at 14:33 schreef dewanand:

mauw, mauw, namastiaauw Tayfun Balçik,

hele kwestie koerden is zielig, ooit was koerdistan een heel subcontinent duizenden jaren lang tot arabische legers de boel versmurfden.

zie onder, zelf geloof ik in technocratische oplossingen vh hele rassen vraagstuk en alle rassen oorlogen op deze wereld.

zeesteden van koerden???? idee he. zee is 80 procent aardoppvlak dus de ruim 40 miljoen koerden kunnen mega cities bouwen op zee ism onderstaande organisatie.

Ook de Tamil Tijgers uit Sri Lanka zouden of naar suriname kunnen migreren of Tamil zee steden kunnen bouwen voor kust van india.

ja alles kan technisch. Daarom ben ik een NIET BLANKE HINDOE FUNDAMENTALIST met een DOMslimme, bruine apenkop (bewijs: 97,6 procent v mijn hindu chimp genen zijn identiek aan chimpansee genen)

dewa kwatta afro koelie apensoort, evolueerde in HOOG arisch holland sedert 1986.

of
FN zee stad:
———-
Architectural Design Contest

Our Floating City Project – Architectural Design Contest held in the Spring of 2015 was organized in partnership with DeltaSync (Netherlands) and judged by an international panel of experts (see bios below).

http://www.seasteading.org/architectural-design-contest/

op 03 08 2015 at 15:04 schreef Sasha Berkman:

Ondertussen is de Turkse staat niets meer dan de luchtmacht van de ISIS.

op 03 08 2015 at 15:38 schreef Nak:

Tayfun. Je gebruikt veel woorden en je intenties zijn waarschijnlijk oprecht. Maar ik blijf met vragen zitten. 1. Vind je het terecht dat Koerden geen eigen staat en in Turkije geen gelijke rechten en veiligheid hebben? 2. Zo nee: wil je dit onrecht uit de wereld hebben? En wat kan Turkije dan wel kunnen groepen Turken daarin betekenen?

op 03 08 2015 at 16:41 schreef MNb:

“Hierin schuilt een zekere Turks nationalisme”
Tja, er zit wel wat in – als je dan tenminste ook Koerdisch nationalisme herkent. Er is niet zoveel mis met nationalisme als dat betekent dat je van een land houdt, van de taal en de cultuur. Er is iets ernstigs mis als je daar superioriteitsgevoelens aan verbindt. Die stap is helaas maar klein.

op 03 08 2015 at 20:24 schreef Thomas E:

“Ik heb grote moeite met ‘de noodzaak voor een Koerdisch nationalisme’.”

Lees je haar woorden niet verkeerd, Tayfun? Zij zegt namelijk: ‘Dat de aanslagpleger een Koerdische etnische afkomst heeft, bevestigt voor velen de noodzaak voor nationalisme.’ De noodzaak voor TURKS nationalisme, lees ik hier uit. Dus Turken voelen zich gesterkt in hun nationalistische sentimenten omdat een Koerd die aanslag pleegde. Is dát niet wat er bedoeld wordt?

op 03 08 2015 at 23:48 schreef dewanand:

REF cit:
op 03 08 2015 at 13:25 schreef william55:

’99 % nederlandse bruine apenkop.
ik wist niet dat op deze mooie site rascime is toegestaan’

—-
mauw William55,

Wist jij dat je schaduw een zwarte is, terwijl jij zo te zien HOOG ARisch en VROOMblank bent??? Dit was het grootste verdriet van onze mislukte oostenrijkse kunstenaar, de kleingeschapen adolf hitler, die jarenlang werkloos was na WOI en een lange sollicitatie brief schreef in cel: mein kampf deel 1, en het werd een ongelooflijk succes want hij kreeg die fulltime topbaan in 1936 van de democratische meerderheid in duitsland en werd fuhrertje.

Ja he Tayfun, wat is de geschiedenis van onze mensapen soort toch wonderbaarlijk en ongelooflijk. ONBEGRIJPELIJK IS HET.

historie: waarom dit, waarom dat vroeger…… miaauw, krijg er koppijn van. NOg slokje Duitse katten whisky dus.

JOuw zwarte schaduw is een vieszwarte, Afro racist toch William55??? Vraag het aan hem.

op 04 08 2015 at 22:01 schreef Sasha Berkman:

Tayfun gaat niet in discussie.
Beetje verstrikt denk ik.

op 05 08 2015 at 05:31 schreef Asmodee:

“The Kurdish Spring has turned into a hate-filled, violent summer. Many people in Diyarbakir believe that civil war is inevitable.”

“Observers assume that Erdogan could draw voters from the far-right extremist MHP party to his AKP with his nationalistic agenda.”

De Grijze Wolven (m.a.w. het leger) moeten sultan Erdogan helpen om in het zadel te blijven. 1984…

http://www.spiegel.de/international/world/with-attacks-on-pkk-erdogan-risks-civil-war-in-turkey-a-1046196.html

op 06 08 2015 at 23:02 schreef dewanand:

mauw, mauw, namastiaauw Tayfun Balçik,

Jij bent toch een geleerde historicus, afgestudeerd scriptie turks/ armeense vete.

Nou hier vraagje van Wieroe en mij:

Is het waar dat bijna alle dictators, Fuhrers (hitler was niet de enige, denk aan napoleon bonaparte) en despoten een te kleine piemel hadden of vol zaten met seksuele minderwaardigheidscomplexen en vaak niet lang waren???

Het is toch waar Tayfun dat Hitler nooit geneukt heeft omdat hij dat gewoon nooit kon door seksuele dysfunctie??? Wat is bekend over het seksleven van Adolf Hitler???

Seks en politiek zijn functioneel van elkaar afhankelijk, lineair en kwadratisch.

vrouwen stemmen liever op een grootgeschapen politicus dan op eentje met kleine piemel.

bye

dewa en Wieroe

op 07 08 2015 at 07:19 schreef Free Assyrie:

Niemand heeft het over de Assyriers… Wij hebben nooit gevochten voor een eigen staat, maar wel continu uitgemoord door Turken en Koerden. Het moorden van de minderheden , uitsluiten, discriminatie, ontvoeren etc zit in de gene van Turkije. Turkije is prachtig maar aan alles kleeft bloed. Het Turks kent veel woorden behalve het woord SORRY !
Geef de nationale minderheden ( denk aan Friesland ) dezelfde rechten ; de Turkse NL moeten dit toch niet raar vinden. Gun de inwoners van Turkije een land zoals Nederland.

op 07 08 2015 at 13:35 schreef Etnische Comfortzones | guheraslanoglu:

[…] tegen Koerden in Turkije en er stemmen zijn die Turkse slachtoffers willen meenemen in dat verhaal. Tayfun Balçik schreef een anekdote over hoe zijn moeder op tv naar een staatsbegrafenis van een Turkse soldaat […]

op 10 08 2015 at 00:00 schreef Sasha Berkman:

Turkse mensen zullen aan zelfkritiek moeten doen en inzien dat de Koerden het volste recht hebben om zich 1. te verdedigen tegen de agressie, assimilatie-, revisionistische en (uiteindelijk dood gewoon) racistische politiek van de Turkse staat en 2. te vechten voor een eigen staat.

Turkse mensen zullen zich moeten solidariseren met de Koerden. Veel linkse Turksen doen dat ook, het is natuurlijk ook doodgewoon voor de hand liggend. Om dat te begrijpen heb je geen moeilijke denkramen nodig.

Het is trouwens ook in het belang van Turkije als natie.

“For Ankara to have a strong role in the ever-changing region, it needs to reconcile with the Kurds. Anything less than that would backfire against Turkish interests across the Middle East.”

http://www.jpost.com/Opinion/Turkeys-new-Kurdish-predicament-411632

op 27 01 2016 at 16:05 schreef Een roep om liefde zal het Turkse fascisme niet doen verdwijnen | Doorbraak.eu:

[…] slogans van de Turkse nationalisten. Wat ik nu mis in Balçiks betoog, en trouwens ook in zijn eerdere artikelen hierover, is een historische analyse van het conflict. Wat ik op zich wel jammer vind, want […]

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS