Languedoc-Roussillon
Peter Breedveld

Eens in het jaar mag ik met mijn kinderen twee weken op vakantie en dat doen we altijd in Zuid-Frankrijk. Want het moet te doen zijn met de auto en het moet voor iedereen leuk zijn, dus met strand, zwembad, cultuur en veel Middeleeuwse geschiedenis in de buurt.
Vier keer achter elkaar zijn we in La Jenny geweest, een hedonistisch paradijs aan de oceaankust, niet ver van Bordeaux en het Middeleeuwse stadje St. Emilion, waar inderdaad de gelijknamige wijn vandaan komt. Nu wilden we wel eens wat anders, en ik bewaar goede herinneringen aan de streek Languedoc-Rousillon, een woest, dor gebied waar je al een beetje wordt voorbereid op Spanje.
Hier werd in de Middeleeuwen jacht gemaakt op de Katharen, een groep religieuze dorknopers (geen vlees, geen alcohol, geen seks, geen plezier in welke vorm dan ook) die niettemin als de helden van dit verhaal moeten worden beschouwd, omdat ze zich verzetten tegen de corruptie en het machtsmisbruik van de katholieke kerk.
Als uitvalsbasis kozen we La Grande Cosse, een camping waar ook huisjes worden verhuurd, want in een tent slapen en douchen en toiletteren in een gemeenschappelijk sanitairgebouw doet deze jongen al meer dan twintig jaar niet meer. Dat is leuk als je met je meisje aan het back-packen bent met 25 euro op zak, niks voor de gesoigneerde levensgenieter die ik nu ben.
Het gaat te ver om te zeggen dat ik spijt heb van mijn beslissing, want de omgeving is prachtig en er is veel te ontdekken. Maar volgend jaar wordt het toch weer La Jenny. Daar worden alleen houten bungalows verhuurd en La Grande Cosse is een echte camping, en dat trekt een wat boertiger publiek, als ik het mag zeggen. Vooral de Nederlanders zijn hier erg: lomp en lawaaierig. Ze zitten je ook allemaal na te kijken met hun wantrouwige varkensoogjes.
Nederlanders voeden hun kinderen niet op, met uitzondering van mijzelf en een paar andere families die ik ken, allemaal Indo’s. Op zo’n camping wordt dat pijnlijk duidelijk. Terwijl de kinderen van mijn Franse buren stil en gehoorzaam zijn – je hoort ze alleen lachen – zijn de Nederlandse kinderen aan de andere kant steeds aan het blèren. Ze blèren ook tegen hun ouders, die dan terugblèren. Dat zie je Franse kinderen echt niet snel doen.
Nederlanders kunnen hun kinderen ook niet meenemen naar een restaurant, want dan wordt ieders avond bedorven. Franse kinderen blijven netjes aan tafel zitten, zoals het hoort, en ze gedragen zich.
En terwijl mijn Franse buren en ik elkaar elke morgen enthousiast begroeten, en af en toe een praatje maken, zeggen de Nederlanders hier geen stom woord tegen me. Behalve als ze me nodig hebben. De achterburen, die steeds langslopen en alleen naar me kijken als ze denken dat ik dat niet in de gaten heb, stonden gisteren, toen de stroom even uitviel, plotseling op mijn balkon. “Mag ik u wat vragen?”
Gisteren kwam de Franse buurvrouw haar excuses aanbieden vanwege het lawaai, dat haar kinderen gemaakt zouden hebben. Ik had niks gehoord, waarschijnlijk zijn ze overstemd door de Nederlandse buren. Ik vond dat tekenend.
De receptionisten spreken hier allemaal Nederlands. Ze zijn niet overdreven vriendelijk. Er is hier een onaantrekkelijk restaurant en een nog onaantrekkelijker pizzeria, en een bar waar ’s avonds coverbandjes spelen – vooral nummers die nostalgische gevoelens bij veertigers aanwakkeren. Er zijn drie kleine zwembaden. Het is daar best goed toeven, maar ik mis het terras bij het enorme zwembad van La Jenny, waar je uitzicht hebt op de elegante naakte badjuffrouw, en waar om zes uur het aperitief met oesters en witte wijn begint.
Hier dood ik de tijd met twitteren (als de wifi-verbinding werkt), mensen kijken en stripboeken lezen. En ik kijk naar de vrouwen. Shame on me, op een naturistencamping mag je niet naar de vrouwen kijken (wat de burqa is voor zelotige moslims is de naaktheid voor veel naturisten) maar ik doe het toch. Ik vergelijk de Nederlandse vrouwen (groot en vierkant, blond, tatoeage boven de platte billen, zuunig gezicht) met de Franse (klein, mooi lijf, ronde billen, stevige borsten, vrolijk) en de Nederlandse mannen (groot, lomp, wantrouwige oogjes, onderdanig aan de vrouw) met de Franse (klein en pezig, macho’s).
Niet gaan huilen, ik weet dat ik generaliseer. Ik weet ook waarom ik er zo’n hekel aan heb naar mezelf te kijken: in de spiegel zie ik een typische Nederlander. Graag was ik een Spanjaard geweest.
Franse pubers lopen gewoon naakt, hebben ze geen enkel probleem mee. Nederlandse pubers vinden dat stom. Die lopen verkrampt met handdoeken om. Hun ouders vinden dat volkomen begrijpelijk. Nederlanders vinden het een soort van misdaad tegen de menselijkheid om hun kinderen tot iets te dwingen. Daarom bestaan GeenStijl en PowNed. Zelf lopen ze eigenlijk ook liever niet naakt, behalve bij het zwembad. Als ze familie of vrienden al vertellen dat ze naar naturistencampings gaan, zeggen ze er meteen bij dat ze niet “naakt naar de winkel lopen of zo, hoor”. Eigenlijk vinden ze het best wel raar, dat naaktlopen.
Genoeg gezeikt over Nederlanders. Hieronder gaat iemand reageren dat zulks typisch Nederlands is. Het is typisch Nederlands om te zeggen dat het typisch Nederlands is om op Nederlanders te zeiken. Het is ook typisch Nederlands om daar niet tegen te kunnen. Nederlanders vinden zichzelf het beste volk ter wereld, en ze denken dat alle andere volkeren het daarmee eens zijn.
We zijn naar het Middeleeuwse stadje Olargues geweest, in de Haut Languedoc met een brug uit de twaalfde eeuw, de Pont du Diable. We zijn naar boven geklommen en via allerlei eeuwenoude straatjes en krochten kwamen we bij de resten van een oud fort.
Vanuit Olargues zijn we naar Saint Jean de Fos gereden, waar we de prachtige Grotte de Clamouse hebben bezocht. Vandaar zijn we naar de oude Katharenstad Minerve gegaan, gelegen aan de rand van een enorme kloof, gedurende miljoenen jaren uitgesleten door de rivier. Je zou zeggen dat die stad schier onneembaar geweest moet zijn, maar het is een zekere Simon de Montford toch gelukt Minerve in 1210 in te nemen, het kasteel te vernietigen (er is alleen een toren overgebleven) en 140 Katharen levend op de brandstapel te verbranden.
Hier hebben we lekker gegeten in het restaurant Chantovent dat, zodra het donker werd, werd belaagd door een bijbelse zwerm insekten in allerlei soorten en maten. De gerechten waren traditioneel met een moderne touch.
De volgende dag hebben we echter nog veel lekkerder gegeten in Perpignan, een oergezellige stad met Spaanse en Moorse accenten, waar veel is te zien, onder andere de kathedraal en het paleis van de koning en koningin van Majorca. Het was in het restaurant La Table, aan de Rue de la Poissonnerie 5. Twee supervriendelijke nichten zetten je voortreffelijke, uiterst betaalbare gerechten voor (pastilla van zalm en basilicum, een visterrine met een vingerlikkend lekkere citroencoulis, eend met gestoofde perziken) met heerlijke wijnen uit de buurt. Mijn toetje was briljant: tiramisu met perziken, gestoofd in rum. Aan het slot van het diner kregen de kinderen een enorme pot gummiberen en ander snoep voorgezet.












Peter Breedveld, Reizen, 08.08.2011 @ 12:13
52 Reacties
op 08 08 2011 at 12:47 schreef Frans Weerts:
Peter, als je eens wat anders wilt proberen, raad ik je aan het Kroatische eiland Mali Lošinj eens te bezoeken. Mooi groot FKK-resort (ook huisjes), direct aan het strand. En vooral: nauwelijks Hollanders daar (wel Duitsers, maar die kom je bijna op iedere naturistencamping tegen).
Wel is het daar oppassen voor zee-egels. Toen ik dacht even relaxed aan de vloedlijn te gaan zitten, half in het water, hing er ineens zo’n beest aan mijn scrotum. Heeft me uren en veel pijn gekost om die weerhaakjes uit mijn balzak te peuren.
En mijn vriendin maar lachen…
op 08 08 2011 at 12:48 schreef yurp:
Nederlanders die naar een camping in Frankrijk gaan zijn wellicht vaak zo. Een klein nuanceverschil want ik (en jijzelf ook) voel me niet aangesproken door je beschrijving en ook vrienden van mij met kinderen (geen Indo’s) hebben die gewoon opgevoed. Het zal meespelen dat La Grande Cosse een ANWB camping is. Bedoelt dus voor onavontuurlijke, burgerlijke en ongeinspireerde Nederlanders. Ik vermijd ze persoonlijk altijd als de pest want dan krijg je inderdaad taferelen zoals je beschrijft ;)
op 08 08 2011 at 12:48 schreef Ion Susai:
Peter, wat ben jij toch een pathetische klootzak! Als iemand hetzelfde wat jij zegt over Nederlanders zou zeggen over Marokkanen, ben jij de eerste die er een potje om gaat janken om te beweren dat het racistisch is. FYI: Ik ben Nederlands en als puber liep ik ook zonder bezwaar naakt over het naturistenterrein waar ik en mijn ouders verbleven; op datzelfde terrein waren het de kinderen van een Frans gezin die voor de meeste lawaaioverlast zorgden.
Jij behoort tot die mensen die koketteren met hun zogenaamde hoog ontwikkelde zelfspot: “Kijk eens, ik scheld op mijn eigen volk, maar niet op andere volken hoor, want dat is racistisch!”
Je bent niets meer dan een zielig hoopje mens.
op 08 08 2011 at 12:50 schreef Ruud Harmsen:
>[...]
>want in een tent slapen en douchen en
>toiletteren in een gemeenschappelijk
>sanitairgebouw doet deze jongen al meer
>dan twintig jaar niet meer.
>Dat is leuk als je met je meisje aan het
>back-packen bent met 25 euro op zak, niks
>voor de gesoigneerde levensgenieter die
>ik nu ben.
Kamperen is dan weer mijn/ons idee van levensgenieten. http://rudhar.com/technica/12to230/nl.htm
op 08 08 2011 at 12:57 schreef Paul:
Je La Grande Cosse linkje is dood, hier eentje die werkt… http://www.grandecosse.com/nl/naturistencamping.html
Als je daar toch in de buurt tochtjes aan het maken bent… doe vooral ook Cirque de Navacelles ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Cirque_de_Navacelles ) en La Couvertoirade aan ( http://nl.wikipedia.org/wiki/La_Couvertoirade ).
Die twee kunnen op 1 dag. In het Cirque de Navacelles kun je geweldig (ijskoud water dat wel) zwemmen. Die zwembroek neem je graag voor lief om onder watervallen te zwemmen!
op 08 08 2011 at 13:23 schreef Hans Langbroek:
Die foto’s van de menselijke historische bouwsels zijn schitterend, de geschiedenis herleeft als je dat ziet! De Middeleeuwen zijn in mijn ogen, ná de Romeinse periode en de daarop volgende chaos, het meest intrigerende tijdperk van Europa!
“Genoeg gezeikt over Nederlanders. Hieronder gaat iemand reageren dat zulks typisch Nederlands is. Het is typisch Nederlands om te zeggen dat het typisch Nederlands is om op Nederlanders te zeiken. Het is ook typisch Nederlands om daar niet tegen te kunnen. Nederlanders vinden zichzelf het beste volk ter wereld, en ze denken dat alle andere volkeren het daarmee eens zijn.”….
Niets aan toe te voegen.
Ook de verschillen in bilstructuur van de diverse vrouwen kloppen, er zijn zelfs nog meer verschillen heb ik in de loop der jaren gemerkt. Geen idéé hoe dat kan zoiets.
De gemene deler van Nederlandse vrouwen lijkt vaak ook wel wat slonziger gekleed te gaan dan veel andere vrouwen uit Europese landen, zelfs de vrouwen zelf valt dat op als ze buiten de grenzen van Nederland komen. Dat zal ongetwijfeld ook voor de mannen gelden. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
De trieste ervaring van het spiegelbeeld: tja, wie niet hier….
op 08 08 2011 at 13:55 schreef Rob:
Gelukkig waren er in Barcelona nog de Amerikanen, waar mijn Italiaanse vriendin en ik ons samen vrolijk over konden maken. Aardige, geinteresseerde Californiers, maar allejezus, wat hadden die een gezondheidskramp! Wat ze aten, moest allenmaal anders dan op de kaart stond en dochterlief (de enige dikke in het gezelschap – geen wonder!) wilde graag de spaghetti maar dan de saus precies zo, en dan een biefstuk ernaast. Moederlief vertelde honderduit aan de drukbezette ober over de carbs die ze al dan niet kon eten terwijl vader (een soort Tim Allen: klein, donker, babbelziek, schoolmeesterig) mij aan zijn kinderen presenteerde als hét grote voorbeeld voor het leven. “Speak yer languages kids! Look at this guy!”
Laat ik over Nederlanders maar eens een keer niks zeggen. Ik weet zeker dat ik na Praag (volgende week gaan we) wel weer nieuwe ervaringen heb…
op 08 08 2011 at 13:59 schreef Bas:
De schrijver leeft indirect van het belasting geld van die verfoeilijke Nederlanders.
Vroeger hadden ze hier een naam voor.
op 08 08 2011 at 14:36 schreef Bèr Claes:
Mooie foto’s, leuk verslag, mag je vaker doen hoor!
op 08 08 2011 at 14:46 schreef yurp:
@Rob
Al vaker in Praag geweest? Dat is echt mijn favoriete stad waar ik minstens drie keer per jaar naartoe ga.
op 08 08 2011 at 15:24 schreef Rob:
Nee Yurp, dit wordt de eerste keer.
op 08 08 2011 at 15:31 schreef pimmetje:
Goh, eindelijk VVV in plaats van dat ellendige PVV!
Maar nu even de ervaringen van een portugese die op straat ansichtkaarten te koop aanbiedt aan toeristen. Portugese toeristen waren volgens haar de meest arrogante, gevolgd door spanjaarden. Japanners waren nogal gierig en bedongen lage prijzen. Fransen waren al veel vriendelijker en ruimgevig. Maar de meest populaire waren bij haar Belgen en Nederlanders die, behalve altijd een vriendelijk praatje, ook graag veel uitgaven voor haar ansichtkaarten.
Toegegeven, een zeer lage statistiek. Maar toch leuk om te vernemen.
op 08 08 2011 at 15:36 schreef Aldert Hazenberg:
Peter,
Ik wens je nog een plezierige tijd met de twee brave -:) NL kinderen.
Mooie omgeving, maar de eilanden van Kroatië of Ohrid in Macedonië is voor iemand die wil variëren een mooie gelegenheid.
Succes met het uitvogelen voor volgend jaar.
Groeten,
Aldert
op 08 08 2011 at 16:03 schreef rja:
“Nederlanders kunnen hun kinderen ook niet meenemen naar een restaurant” Wat?? Dat kunnen ze wèl! Erger: ze doen het nog ook! Franse kindertjes die zich vervelen hebben een stripboek of een PSP. Nederlandse kindertjes niet. (gil! ren! krijs!)
En aperatief = aperitief.
Veel plezier ;-)
op 08 08 2011 at 16:36 schreef babs:
Ik denk persoonlijk niet dat Nederlanders veel erger zijn dan anderen, maar omdat je ze zo goed kent slaat hun afschuwelijkheid je recht in je gezicht, terwijl de afschuwelijkheid van anderen wat meer tijd kost om tot je door te dringen.
Maar Nederlanders op een ANWB-camping, dat is waarschijnlijk wel van een soort buitencategorie, terwijl Fransen op een Naturistencamping wellicht juist weer een voorbeeld zijn van beschaving. Oneerlijke strijd.
op 08 08 2011 at 16:57 schreef Rene:
Logisch dat die nederlanders niks tegen je zeggen. Ze zullen je wel herkennen.
op 08 08 2011 at 17:20 schreef Rene:
Euh Peter,
ik heb dit hierboven (16:57) niet geschreven. Ik denk dat er iemand aan het trollen is.
op 08 08 2011 at 18:29 schreef You On A Gin:
De schrijver leeft indirect van het belasting geld van die verfoeilijke Nederlanders.
Vroeger hadden ze hier een naam voor.
Een ambtenaar?
Niet te geloven wat voor een woede zo’n stukje als dit bij mensen kan losmaken, zeg. Take a chill pill.
Oh ja, mooie foto’s!
op 08 08 2011 at 18:45 schreef MNb:
Rob, bezoek niet alleen het keizerskasteel – schitterende wandeling vanaf het Wenceslavplein langs het oude joodse kerkhof en over de Karelsbrug – maar ook de oude Visegrad:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Vysehrad_as_seen_over_the_Vltava_from_Cisarska_louka_732.jpg
Toen ik in de goede oude communistische tijd in Praag was – 1985 of zo – heb ik er bovenop gestaan. Het uitzicht is adembenemend.
Begrijp je waar Smetana zijn inspiratie voor de eerste twee delen van Ma Vlast vandaan had.
Vergeet ook niet om een biertuin aan te doen.
op 08 08 2011 at 19:15 schreef Eva:
De schrijver leeft indirect van het belasting geld van die verfoeilijke Nederlanders.
De schrijver van dit citaat drinkt indirect water waarin is gepist.
Vroeger hadden we daar een naam voor.
op 08 08 2011 at 19:18 schreef Eva:
Peter (of anderen), enig idee wat Nederlandse ouders anders doen dan ouders uit bijvoorbeeld Engeland of Italië? Want mij valt het ook op. Nederlandse kinderen – en dan vooral pubers – hoeven niks, hebben overal schijt aan, willen niks en doen dus ook niks. Geen beleefd woord kan er van af.
op 08 08 2011 at 19:23 schreef Eva:
En tot slot een persoonlijk relaas over mijn lichaam. Als ik naar mijn naakte glorie kijk, dan zie ik Friese koeien, zompend-zuigende modder, roodaangelopen vlezigheid. Lippenstift? Ik heb er ergens eentje liggen, maar ik weet niet waar. Ik kan geen oogpotlood opdoen. De laatste keer dat ik iets rokvormigs droeg zal in mijn middelbare schooltijd (ons aller Middeleeuwen) zijn geweest.
Kijk ik naar mijn Marokkaanse man (maar het kan ook een Italiaan zijn, een Spanjaard, een Iraniër of een Egyptenaar) dan ruik ik rozenwater, dan zie ik gesculptuurde lippen en kaaklijnen, lenige behendigheid, gebronste schoonheid.
Maar ja, die willen mij altijd wel weer.
Gelukkig is mijn kont niet plat en laat ik me nog liever brandmerken op mijn neus dan er een koeienstempel boven te laten zetten. Dat scheelt.
op 08 08 2011 at 19:44 schreef Peter:
Peter (of anderen), enig idee wat Nederlandse ouders anders doen dan ouders uit bijvoorbeeld Engeland of Italië?
Ze voeden ze gewoon niet op. Ze leggen hun kinderen ook niks op, dat is kindermishandeling, vinden ze. Ze zetten de kinderen zondagmorgen voor de tv om te kunnen uitslapen en overal wordt over overlegd met de kinderen.
op 08 08 2011 at 21:05 schreef Rene K:
Lol Eva,
dat van die middeleeuwen komt me zo bekent voor. De blik van mijn puberdochter zend die term ook steeds uit als ik het over de jaren tachtig heb.
Ik zet trouwens maar een K achter mijn naam, want er is geloof ik een andere Rene actief hier.
op 08 08 2011 at 21:19 schreef Road Agent:
Het is ten strengste verboden commentaar te geven op Nederlanders, in welke vorm dan ook.
op 08 08 2011 at 21:24 schreef Doc:
“groot en vierkant, blond, tatoeage boven de platte billen, zuunig gezicht”
Ca. 40% van de Nederlanders is blond; een iets groter deel heeft bruin haar. En dat zuunige gezicht hebben ze waarschijnlijk alleen als ze terugkijken naar jou, Peter :P
op 09 08 2011 at 00:54 schreef Elin:
Franse mannen zijn niet bepaald macho hoor. Anders zouden Franse jongenspubers ook niet naakt willen lopen. Alhoewel ik geen Zuid-Fransen heb gekend, misschien zijn die anders. Typisch Nederlandse mannen lijken me altijd meer macho, maar dan op een rancuneuze, calvinistische, en “ik-wil-géén-lustobject-zijn”-manier.
op 09 08 2011 at 01:56 schreef MNb:
Zo ergens rond 1980 is het fout gegaan met de Nederlandse opvoeding. Sindsdien is de populairste methode de opvoeding middels onderhandelingen. Ouders moeten met kinderen communiceren, hen overtuigen, zodat goed gedrag vanuit hunzelf komt. Zoiets.
Wel, kinderen komen er dan al heel snel achter dat ze het beste onderhandelingsresultaat bereiken door zo weinig mogelijk onderhandelingsafspraken na te komen, zodat er nieuwe onderhandelingen worden gevoerd, waarna ze meer mogen, enzovoort. Kortom, wat Nederlandse ouders in meerderheid vooral doen is beetje bij beetje toegeven, tot ze er moe van zijn en de andere kant op kijken. Kinderen doen wat kinderen altijd doen: grenzen op zoeken en kijken hoe ver ze gaan kunnen.
Daarnaast zien nogal wat ouders hun kinderen als heeeuuul speuciaal – een topsporter of een nieuwe Einstein. Die moeten koste wat kost beschermd worden tegen alles wat hun tere zieltjes en vrije ontwikkeling kan bedreigen.
Het Nederlandse genie in de dop heeft middels slim onderhandelen bereikt dat het mag rennen en blèren in een restaurant. De buitenstaander die er wat van zegt brengt de komende Nobelprijs/Olympische medaille in gevaar.
op 09 08 2011 at 02:10 schreef rommel:
De zelfhaat stijgt Petertje weer naar zijn bol.
Franse wijven zijn helemaal geen lekkere wijven, grote neuzen, zigeunerhaar, verwrongen knoflookbekken, snorren, en oud als ze 40 zijn. Ik zou zeggen, kom is in Scandinavië kijken. Dumbo.
op 09 08 2011 at 09:50 schreef EVE:
Typisch Nederlandse mannen lijken me altijd meer macho, maar dan op een rancuneuze, calvinistische, en “ik-wil-géén-lustobject-zijn”-manier.
Als je het over ‘Nederlandse mannen’ hebt bedoel je dan die getinte?
op 09 08 2011 at 10:02 schreef yurp:
@Rob
Als je wilt kan ik je wat tips mailen want Praag heeft meerdere gezichten en het is zonde om slechts het grijze toeristenstuk te zien waar je door chagrijnige obers wordt afgezet en je Nederlandse prijzen betaalt voor je hapje en drankje. Terwijl het de allerleukste bruisende en lokale plekken voor je verborgen blijven.
op 09 08 2011 at 10:06 schreef yurp:
@MNb
Die schitterende wandeling wordt anno 2011 nogal verneukt door alle toeristenstalletjes en -winkeltjes en grote groepen grijze bolletjes die achter een paraplu aan allemaal precies dezelfde route waggelen van het Nationaal Museum bovenaan het Wenceslas plein, langs het Oude plein en de astronomische klok, door de joodse wijk, over de Karelsbrug en naar boven naar de burcht. Om daar weer in hun luxe touringcar te stappen.
op 09 08 2011 at 10:20 schreef J.E.Christ:
Wat een schitterend geschreven stuk!
Inderdaad, Nederlanders hebben het niet kunnen opvoeden van hun kind tot kunst verheven, een op zich bijzondere prestatie.
Als ik dan sommige ingezonden stukken lees moet ik concluderen dat de gevolgen er ook naar zijn.
op 09 08 2011 at 10:37 schreef pimmetje:
Ik moet iets corrigeren. Gisteren nog even nagagaan of ik de straatvenster goed had aangehaald. Dat bleek NIET het geval te zijn. Portugese toeristen waren juist erg vriendelijk tegen haar, maar hadden niet veel te besteden. De rest van mijn tekst was in orde.
op 09 08 2011 at 11:14 schreef hj:
Misschien ligt het aan het gedeelte van Frankrijk waar je bent, maar ik heb het op een camping in Normandië anders ervaren vorige week. De Nederlanders waren verrassend aardig en beleefd (en over de Fransen op de camping ook weinig klachten), maar voor de rest vond ik die Galliërs maar een bot, gesloten en vreugdeloos volk.
op 09 08 2011 at 11:16 schreef hj:
Wat overigens wel in ze te prijzen is, is dat ze inderdaad veel minder preuts zijn dan Nederlanders. Het is overigens nog niet eens zo heel lang geleden dat het hier ook normaal was om topless op het strand te lopen, maar tegenwoordig durft bijna niemand dat meer.
op 09 08 2011 at 12:18 schreef Mart:
@hj,
En misschien kan je ons ook nog eens uitleggen waarom niemand dat meer zou durven?
Mart
op 09 08 2011 at 14:07 schreef eva:
Wat een haat tegen Nederlandse vrouwen. Nog wel eens bloot voor de spiegel gestaan de laatste tijd Breedveld, knappert. Ik help je even uit de droom, U bent een zeer onaantrekkelijke man. Een eng lijf, en verzuurde kop.
op 09 08 2011 at 14:26 schreef MNb:
Dan heb ik weer eens geboft, Yurp. Toen ik er was was het nog niet zo druk, al waren de straten ook niet direct leeg. Maar misschien lieten toen de toeristen zich afschrikken door een hittegolf van 38 graden.
op 09 08 2011 at 14:28 schreef MNb:
Wel, Eva, ik deel PB’s haat tegen Nederlandse vrouwen – al ben ik bereid uitzonderingen te maken. Als het om liefde en sex gaat ben ik ongegeneerd racist. Jouw mening over mijn uiterlijk laat me daarom volstrekt koud. Die van mijn vriendin absoluut niet en zij is in de verste verte geen kaaskop.
Je contrabelediging zegt dan ook meer over jezelf – blijkbaar vind je PB’s mening belangrijk – dan over PB zelf.
op 09 08 2011 at 14:44 schreef yurp:
@MNb
In 1994 toen ik er voor het eerst was ook nog niet maar sindsdien is het historisch centrum langzaamaan steeds meer Disneyland voor ouderen geworden. Daarentegen zijn wijken als Zizkov en Holesovice bruisende wijken geworden die vrij authentiek Tsjechisch zijn en waar het goed toeven is!
op 09 08 2011 at 14:48 schreef Peter:
Ik haat Nederlandse vrouwen niet, hoor. Ik ben dol op ze. Niet op allemaal natuurlijk, en grosso modo staat de gemiddelde Nederlandse toerist me gewoon niet aan.
De Fransen hier hebben het trouwens ook niet erg op de Nederlanders. Iedereen klaagt over het lawaai. Het is ook af en toe niet te geloven. Vanmorgen mochten we, alsof we ergens in de Jordaan zaten, meegenieten van de Tokkie-muziek van onze Nederlandse buren.
Dat heb ik, in elk geval op een naturistencamping, echt niet eerder meegemaakt.
op 09 08 2011 at 14:49 schreef yurp:
MNb
Ik wil een lans breken voor Nederlandse meisjes/jonge vrouwen die ik over het algemeen on-ge-lo-fe-lijk mooi vind. Nou moet ik zeggen dat ik een groot fan van au naturelle ben wat wel meehelpt natuurlijk ;) Al dat getut met hakjes en make-up wat moet doorgaan voor vrouwelijk boeit me niet zo..
op 09 08 2011 at 18:52 schreef Eva:
…waarom doet iemand alsof ze mij is?
Ik ben Eva. Met een hoofdletter.
En ik weet niet hoe Peter Breedveld er bloot uitziet.
op 09 08 2011 at 20:21 schreef Rene K:
Eva,
Dat is me van de week ook al gebeurt. Er zit iemand te trollen denk ik.
op 10 08 2011 at 01:25 schreef MNb:
Dat mag, Yurp. Mijn sexueel racisme is strikt persoonlijk. Sterker nog, er was een tijd dat ik jouw sexueel chauvinisme aanmoedigde; was er meer keus en grotere kans voor mij.
Sorry Eva, ik had het tegen eva.
op 10 08 2011 at 01:39 schreef Paul:
@ Peter
hoe gruwel Henk en Ingrid-deuntjes op een naturistencamping (niet ironisch bedoeld).
Doet me denken aan mijn jeugd op Die Neue Zeit (Thielle Zwitserland). Muziek was verboten behalve als er een dame (echt zo weggelopen uit de BdM) tänzerische Gymnastik deed en bij het onvermijdelijke volksdansen.
Toch was het er tussen die horrormuziekmomenten juist goed toeven omdat muziek verboten was. Je zat nooit met de herrie van een ander opgescheept. Voor je peuk en je borrel (vegetariër was ik toen ook al) ging je gewoon ff de poort uit naar de kroeg honderd meter verderop. Het was echt naturisme van de ouwe stempel maar niemand had last van een ander…
Toch is het een raar idee dat er nu op naturistenterreinen volk rond loopt dat er eigenlijk niet hoort. Al was het maar vanwege het gebrek aan consideratie met de buren en de omgeving.
Ben ik zo’n arrogante eikel dat ik ‘t nog steeds normaal vind om de buren aan te spreken op hun gedrag als dat mij hindert?
op 10 08 2011 at 13:37 schreef hj:
Mart::@hj,
En misschien kan je ons ook nog eens uitleggen waarom niemand dat meer zou durven?
Mart
Dat zou ik zo niet direct durven zeggen (ik observeer alleen maar), maar heel veel hier lijkt de laatste 10 jaar gewoon wat truttiger, preutser, zuurder en bekrompener te worden – dit zal daar wel bij horen.
op 11 08 2011 at 07:22 schreef Sandro:
hj en Mart wat een gedraai en vragen naar de bekende weg – hou je niet van de domme a.u.b. – het staat jullie beiden niet!
op 11 08 2011 at 16:16 schreef Mart:
Eerlijk gezegd was mijn vraag retorisch bedoeld, omdat hj opzichtig zat te hengelen.
Maar goed, welke bekende weg dan, Sandro? Als jij het zo goed weet, waarom zeg je het dan niet gewoon in plaats om de hete brij heen te draaien, en dan ook nog eens de gotspe begaan mij dat te verwijten?
op 12 08 2011 at 19:20 schreef hj:
Sandro weet blijkbaar wel precies hoe het zit, dus ik hoor het graag van hem!
Hij zal er wel weer iets politieks in zien, maar ik verwacht zelf eigenlijk niet dat dat direct invloed heeft op de stranddracht van de dames. De politieke veranderingen van de laatste 10 jaar hebben misschien wel dezelfde oorzaak, maar wat die precies is en vooral waarom is mij niet echt duidelijk.
op 26 09 2011 at 22:11 schreef alexander:
Wat een leuke website is dit, kunnen jullie ons meer bijzondere campings in de languedoc met chalet verhuur geven waar je zowel gekleed als naakt mag rondlopen en waar er nog avontuur is te beleven oftwel sex


















RSS