Home » Archief » Marktwerking


[22.05.2013]

Marktwerking

Obscuro

SAMSUNG

Vandaag stond mijn apotheker op de voicemail. Toen ik terugbelde, kreeg ik te horen dat één van de middelen die ik gebruik voor mijn chronische levensbedreigende ziekte, namelijk hiv, niet meer wordt vergoed door Zilveren Kruis Achmea (453 miljoen winst in 2012 – red.).

Voor de leken leg ik het hier kort uit: Er zit een virus in je lichaam dat zich vermenigvuldigt en de verdedigingscellen van je immuunsysteem kapot maakt. Als je niets doet, ga je dood. Simpel. Nu is er sinds 1995 de befaamde cocktail, een combinatie van drie middelen die het virus weten te onderdrukken. Een wonder, dat het mogelijk maakt een min of meer normaal leven te leiden.

Peperdure HIV-remmers

Ik zeg min of meer, omdat al die kilo’s gif natuurlijk een aanslag zijn op je organen. Je wordt dus daarom regelmatig gecontroleerd op je nier- en leverfuncties. Een kostbare zaak, samen met die peperdure hiv-remmers. Ik ben mij sterk bewust van het geluk dat ik heb in een Europees land te wonen en niet in Afrika, waar je gewoon crepeert.

Maar de marktwerking hé. Zilveren Kruis Achmea, dat blijkbaar carte blanche heeft van al die politici die voor ons opkomen, heeft besloten dat één van de drie middelen die ik neem, niet meer wordt vergoed. Volgens de verzekeraar omdat het patent op het originele merkmiddel vrij is gekomen, waardoor je met een veel goedkoper generiek middel ook uit de voeten kunt. Prima, goedkopere hiv-remmers voor de hele wereld, dat is wat we willen. Maar is dat wel zo?

Verzekeraar wil niet meer dan 2,60 betalen

Ik bel met de apotheker. Hij vertelt mij dat het probleem niet de merkpil is. Het prijsverschil met de generieke pil is hoogstens dertig euro. Omdat het merkmiddel rond de 170 euro kost, kan de generieke dus zo rond 140 gaan kosten. Maar Zilveren Kruis Achmea wil de apotheker niet meer dan 2,60 euro van dat bedrag vergoeden.

Ik bel met de hiv-consulente van het ziekenhuis: (hiv-consulenten zijn de link tussen internist en patiënt en komen op voor het belang van de patiënt). Die weet daar niets over, ze maakt er melding van en zal het ‘in de groep bespreken’. Ze adviseert mij de zorgverzekeraar te bellen.

Alles moet goedkoper

Ik bel met de Hiv-vereniging: daar zijn ze op de hoogte van het vrijkomen van de patenten, maar de man van de vereniging wijst mij erop dat generieke middelen soms niet werken. Dat heeft voor ons serieuzere gevolgen dan voor bijvoorbeeld iemand met hoge cholesterol. Hij noteert alles en gaat erachteraan, maar adviseert mij ook zeker met de internist en de zorgverzekeraar te bellen. Vraagt netjes of hij mij terug kan bellen, mocht hij meer te weten komen.

Ik bel (met groeiende weerzin) de zorgverzekeraar, Zilveren Kruis Achmea: mevrouw vertelt mij dat het inderdaad klopt, dat ene middel wordt niet meer vergoed. Blablabla over patenten en generieke middelen, alles moet goedkoper.

U bent niet de enige

Ik vraag haar waarom ze dan nog maar 2,60 euro willen vergoeden voor een goedkoper middel dat toch nog 140 euro kost. Welk middel dat dan is? Dat weet ik niet, ik neem het tenslotte nog niet. “Dan kan ik u niet verder helpen.”

Op mijn vraag wat voor garanties er zijn dat het generieke middel even goed werkt, zegt ze: “soms moet je een middel proberen om te kijken of het werkt.” Op mijn opmerking dat ik geen griepje heb en niet kan wachten om te zien of het werkt want als het niet werkt ga ik DOOD, antwoordt ze: “U bent niet de enige, meer mensen hebben dat probleem.”

Drion-pil

Voorlopig heb ik nog pillen voor anderhalve maand. Ik zal maar een afspraak maken met de internist om te kijken wat er moet gebeuren. Maar de gedachte om naar België te rijden voor een Drion-pil komt in me op.

Marktwerking, daar knap je van op.

Obscuro is een creatuur van de nacht, een feestbeest, een relnicht. Snoeihard, maar ook heel gevoelig.

Obscuro, 22.05.2013 @ 07:03

[Home]
 

26 Reacties

op 22 05 2013 at 08:11 schreef Ralph van der Geest:

Hoe lang laten mensen zich eigenlijk nog koeieneren en afschepen door die geinstitutionaliseerde graaiers die verzekeringsmaatschappijen zijn? En dat mens van ZK/Achmea dat blijkjbaar vindt dat de auteur maar als proefkonijn moet fungeren (“soms moet je een middel proberen om te kijken of het werkt.”) en zich niet zo aan moet stellen (“U bent niet de enige…”) …
Banken en verzekeringsmaatschappijen: ze veroorzaken meer doden en ellende dan alle ’terroristen’ ter wereld bij elkaar…

op 22 05 2013 at 08:26 schreef gronk:

[i]Prima, goedkopere hiv-remmers voor de hele wereld, dat is wat we willen. Maar is dat wel zo?[/i]

Eh, ja?

Het verschil tussen ‘merkpil’ en ‘generieke pil’ zou nul moeten zijn. D’r zit dezelfde actieve stof in, in dezelfde hoeveelheid. Als d’r verschillen zijn in werking dan zit ‘m dat in de formulering (dwz de manier waarop zo’n pil inelkaarzit; wat voor bindmiddelen e.d. er gebruikt zijn, waardoor de oplossingsnelheid (en dus de concentraties in je bloed) anders kunnen zijn tov de ‘merkpil’).

Afgezien daarvan: ‘ik moet merkpillen hebben want anders ga ik *doooood*’ en ‘het gaat maar om dertig euro’ is wel weer een lekker tranentrekkend columpje, met een voordehandliggende populistische conclusie: patienten zijn zielig en verzekeraars zijn amorele boekhouders.

op 22 05 2013 at 08:37 schreef André Richard:

De stompzinnigheid van die ingestudeerde antwoorden van de mevrouw van het callcenter van de zorgverzekeraar…
Het ergste is nog wel dat het me niet eens meer verbaast.

op 22 05 2013 at 08:53 schreef babs:

1. Heel goed de publiciteit te zoeken. Zeker ook Zilveren Kruis Achmea (453 miljoen winst in 2012) op Twitter enkele malen vermelden. Ook toevoegen dat iedereen een dure ziekte kan krijgen, dus dat dit niet alleen de zieken aan gaat.

2. Neem een advocaat, neem al je telefoongesprekken op en laat bij elk gesprek ook weten dat je alles opneemt. Bewaar alle correspondentie en alle medische documenten.

3. Zoek contact met de patenthoudende farmacoboer. Dat zijn natuurlijk ook boeven, maar het is goed boeven aan je kant te hebben. Ze zullen vast publicaties hebben die de werking van generieke middelen onbewezen verklaren.

4. Doet de consumentenbond nog iets? Kunnen die eens onderzoeken welke verzekeraars het hardst proberen hun zieken de dood in te jagen? Dat lijkt me een ideaal lijstje om per jaar gepubliceerd te zien.

op 22 05 2013 at 08:59 schreef babs:

gronk,
Je geeft zelf al aan dat niet zeker is of er verschil is in werking of niet. Ook is duidelijk dat de kans op complicaties groter is als generiek niet blijkt te werken. Mag een patient dan verwachten dat het te gebruiken medicijn gedegen getest is?

Komt bij: als nou in elk geval de premies jaarlijks omlaag gaan, dan heb je wellicht een punt. Als gezonde kan ik dan een wat onvoorzichtiger verzekeraar nemen die jaarlijks fors goedkoper wordt. Premies worden elk jaar hoger.

op 22 05 2013 at 10:52 schreef Olav:

Gronk:

Afgezien daarvan: ‘ik moet merkpillen hebben want anders ga ik *doooood*’ en ‘het gaat maar om dertig euro’

Beter lezen. Het gaat om een middel van 140 euro waarvan nog maar 2,60 euro wordt vergoed.

De zorgen over de werkzaamheid van het generieke middel zijn secundair, maar natuurlijk wel voorstelbaar als je leven er vanaf hangt.

is wel weer een lekker tranentrekkend columpje, met een voordehandliggende populistische conclusie: patienten zijn zielig en verzekeraars zijn amorele boekhouders.

Dat laatste lijkt me niet omstreden. Hoogstens kan je twisten over de vraag of dat niet “immorele boekhouders” moet zijn. Of gewoon dieven en moordenaars, dat kan ook.

op 22 05 2013 at 11:04 schreef MNb:

Wow, Babs, je bent een schat. Een liberaal die de terkortkomingen van de vrije marktwerking onderkent, dat maak ik niet vaak mee.

@Ralph: álle ondernemingen zijn instituten en allemaal zijn graaiers – in het liberaal-kapitalistische systeem moet ze omzet draaien en winst maken om te overleven. Dat pakt soms goed uit – we hebben er onze welvaart aan te danken – en soms niet. Nutsvoorzieningen, verzekeringsmaatschappijen en spaarbanken kunnen maar beter aan strenge regels onderworpen worden. Speculerende banken moeten echter de vrije hand krijgen. Wie zijn/haar geld daar naartoe brengt moet ook niet piepen als het kwijtraakt.
Het is niet zo moeilijk.

op 22 05 2013 at 11:15 schreef sjaak:

De zorg is door en door verrot, en het komt nooit meer goed.

op 22 05 2013 at 12:05 schreef babs:

MNb,
Ik ben zeker geen vrije-markt-fundamentalist. Vrije markt werkt niet goed, zelfs niet in de voedseldistributie. Bij AH wordt het aanbod steeds schraler, omdat het goedkoper is klanten wijs te maken dat iets kwaliteit is dan om kwaliteit te leveren.

Ik ben voor vrije markt, omdat ik grote organisaties haat en dus ook en vooral de overheid. Minder overheid dus waar mogelijk. Ik ben niet voor vrije markt, omdat ik denk dat dat efficient is, is het namelijk niet. De vrije markt heeft geweldige dingen voortgebracht, maar staten net zo goed.

Als de vrije markt vooral een persoonlijke voorkeur is, is het makkelijk het af te willen schaffen op terreinen waar de veroorzaakte ellende te groot is. Bij ziektenkostenverzekeraars is dat duidelijk het geval. Vrije markt leidt tot hogere kosten en letterlijk tot doden. Weg ermee dan!

(Dit nog los van gebieden waar vrije markt niet goed mogelijk is, zoals bijvoorbeeld het spoor.)

Waar vrije markt een gegeven is, moet je je als consumenten organiseren. Dat gebeurt op alle terreinen veel te weinig. Naming, shaming, publicaties, koopstakingen en boycots!

op 22 05 2013 at 12:19 schreef Olav:

Babs, je visie bevalt me. En dit:

(Dit nog los van gebieden waar vrije markt niet goed mogelijk is, zoals bijvoorbeeld het spoor.)

Geldt wat mij betreft ook voor gezondheidszorg. En natuurlijk voor de verkwanselde nutsbedrijven.

op 22 05 2013 at 12:22 schreef Brenda van der Veer:

In de wereld van winstmaximalisatie is doodgaan ook een vorm van genezing. Met hoog rendement.

Straks, als er verkiezingen zijn, dan stemmen wij weer massaal op de partijen die de premie nog een keer gaan verhogen. Dat doen wij zonder blikken en blozen, alsof het slachtofferschap van de hardwerkende Nederlander het meest realistische is wat wij kunnen bereiken. Daar waar het slachtofferschap heerst, zijn de doden en hun herdenkingen het hoogste goed.

op 22 05 2013 at 13:41 schreef Kees:

Zolang niet duidelijk is of een vervangend medicijn dezelfde werking heeft, zit de verzekeraar dus eigenlijk op de stoel van de dokter.

Ik vind het geen prettig idee als de overheid alles regelt, maar tot nu word ik ook niet vrolijk van privatisering en marktwerking.

op 22 05 2013 at 16:07 schreef Mnb:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gtxLm19459k

op 22 05 2013 at 16:10 schreef Mnb:

Zie vooral het laatste stuk , dan wordt het pas echt leuk , Peter.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gtxLm19459k

op 22 05 2013 at 17:03 schreef MNb:

@Babs: ik ben groot aanhanger van Macchiavelli en Montesqieu – verdeel de macht over zoveel mogelijk segmenten, voer een systeem in waarbij de segmenten elkaar controleren en het volk heerst.
Wat je hier schrijft is trouwens al minstens 30 jaar een ernstige tekortkoming van GL en diens voorgangers. Nauwelijks iemand denkt na over de vraag hoe kleine en middelgrote bedrijven te beschermen tegen de grote jongens en juist GL zou de aangewezen partij zijn.

op 22 05 2013 at 19:29 schreef MarcodB:

Een heel boeiend blog, met een interessante discussie. Ik weet hier echt niets van, maar in het blog van HL Farmacie Henk Jan Out { volg ‘m op twitter: @HenkJanOut } hierover gaat juist in op de andere kant van het verhaal:

http://www.artsennet.nl/opinie/artsen-blogs/Blog-Henk-Jan-Out/blog-henk-jan-out/124383/Hoe-goed-zijn-generieke-pillen.htm

Voor dit soort discussies is FN werkelijk onmisbaar.

op 22 05 2013 at 21:27 schreef dewanand:

namaste obscuro,

ja, sorry, maar ik als principiele hindoe fundamentalist zeg van: ik wil gelijke overlevingskansen voor ieder menselijk wezen op aarde, dus dit betekent helaas nu voor jou als Nederlander dat jouw recht op overleving afgelopen vijftig jaar te hoog was in dit deel van de wereld, West Europa, Holland. Je zal je recht nu verder zien devalueren in dit gebied en zo ontstaat automatisch over tien tot twintig jaar een wereld met gelijke overlevingskansen voor iedere mensaap, in Europa, Afrika, India, China enz.

Brenda zegt het goed, raszuivere blanke hooggeleerde nederlandse wetenschappers toonden aan dat vroegtijdig sterven positief is voor de kosten van ons zorgstelsel en AOW, dus roken kan juist goed zijn.

Velen pleiten nu voor eigen schuld, dikke bult, rokers hogere premie, vetzakken ook, genetische ziekten hoger risico vanaf geboorte, enz enz. En het zijn niet wij, niet blanken die dit willen he, maar jou ras, jou lieve superieure lange blanke soortgenoten, dus ook geen moslims, hindoes of negers.

JOuw eigen blanke soortgenoten zijn jou natuurlijke vijanden nu he obscuro en dit is een natuurwet in de westerse betonnen jungle.

Dewanand
hindoe fundamentalist

op 22 05 2013 at 22:04 schreef Betablokker:

Helaas is het verschil tussen generieke en merkmedicijnen soms erg groot, lees en huiver:
http://features.blogs.fortune.cnn.com/2013/05/15/ranbaxy-fraud-lipitor/

op 22 05 2013 at 22:20 schreef ReinoutS:

@MNb: Afgelopen week nog stonden Bas Eickhout en Jesse Klaver met een opiniestuk in de nrc next over belastingontwijking door grote bedrijven, waar kleine en middelgrote bedrijven niet tegen kunnen concurreren. Bedoel je zoiets?

op 22 05 2013 at 22:31 schreef Brenda van der Veer:

@Dewanand

..dus roken kan juist goed zijn.

Ik steek er net eentje op.

op 23 05 2013 at 11:19 schreef MNb:

@ReinoutS: het zou een goed begin zijn als GL daar een hoop lawaai over zou maken.

op 23 05 2013 at 11:56 schreef dewanand:

namaste Brenda,

ja, rook maar lekker he en misschien krijg je er wel een lintje voor op je kist van onze nieuwe koningin Maxima als je precies op je 65 jaardag, vlak voor je AOW longkanker hebt en sterft he, want je bent dan een Robin Hood die zichzelf heeft opgeruimt en miljoenen euro’s aan AOW winsten opleverd he op deze manier. Puur blanke Hollandse wetenschap he, hoog beschaafde cultuur op aarde, dus pin alvast voor je lintje bij Maxima aan de poort he en rook slechte zware shag met de allerslechtste stoffen erin.

Tip: Tacoma is ideaal voor je: Surinaamse sigaret, betekent Tabak, Cocaine, Maruahana, ideaal voor je he om op je 65 lekker in je kist te liggen. Is ook lekker. Je lintje ligt al klaar op je kist van gratis wrakhout uit de zee. Maxima wil wel dat je het zelf bouwt dus let op je mailbox.

Dewanand

op 23 05 2013 at 17:22 schreef Gert:

170 euro voor dat middel, per week, maand?

op 23 05 2013 at 23:20 schreef Sasha Berkman:

MnB: het is off topic maar vergeet GL. Die bestaan niet meer. Op gemeentelijk niveau zitten er best goeie mensen bij. Helaas verbranden die al hun energie nu aan een non-partij,grachtengordelyuppenorganisatie.Het is pure verelendung, ze gaan het echt niet redden bij de volgende verkiezingen. 1 zetel max.

op 25 05 2013 at 07:07 schreef Geert:

Wat gronk zegt: In generieke medicijnen zit dezelfde werkzame stof, zou net zo goed moeten werken als het merkmedicijn.

Verder nogal een tendentieus stukje. Het kan ook bij je opkomen dat Achmea haar winst gebruikt om reserves op te bouwen om zorg te kunnen blijven betalen in de komende jaren (denk aan de 10% toename van de zorgkosten in een jaar tijd). Of dat het helemaal niet zo gek is om zelf iets bij te moeten dragen aan je extreem hoge zorgkosten, als het om systematische uitgaven gaat. Als je bij de suggestie van eigen verantwoordelijkheid al aan de pil van Drion gaat denken, waarom is je leven je dan zo lief?

op 27 05 2013 at 10:41 schreef babs:

Geert,
Net als Gronk heb je kennelijk zelf heel goed door dat je lulkoek verkoopt. Vandaar dat je zegt dat generiek net zo goed zou moeten werken. Je durft niet aan te stellen dat het hetzelfde werkt.

Ik ben erg voor generiek, maar elk nieuw middel zal even moeten bewijzen dat het echt vergelijkbaar werkt als het middel dat wordt gecopieerd, zelfs als de werkzame stof hetzelfde is.

En vind je het nou echt net raar dat een bedrijf dat wettelijk verplicht is naar winst te streven, er financieel belang bij heeft dat een groep dure chronische patienten een paar jaar eerder dood gaat, terwijl dat bedrijf door aan wat procesknoppen te draaien, de overlevingskansen kan beïnvloeden?

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS