Home » Archief » Sylvia Wittemans gebrek aan zelfkennis


[24.07.2019]

Sylvia Wittemans gebrek aan zelfkennis

Fréderike Geerdink

Sylvia Witteman zal nooit meer een interview geven want er komt altijd narigheid van. Ze had in een (groeps)interview kinderen met het Syndroom van Down vergeleken met honden. Het is alweer yesterday’s rel, ik weet het, maar ik keek zondagavond naar het interview met Sylvana Simons in Tims Tent maar dan in een bungalow met sterren en ik zag verbanden.

Simons had het over hoe zij de wereld ervaart (zie de link vanaf minuut 14.08, maar kijk vooral even de hele uitzending). Toen ze nog VJ was, wist ze veel over de meest uiteenlopende muziekstromingen. Andersom wisten haar witte collega’s weinig tot niets over zwarte muziek. Simons moest de witte cultuur wel kennen om zich staande te houden in haar werk, legde ze uit, maar een wit iemand kon prima functioneren zonder zich in de cultuur van de, in dit geval zwarte, minderheid te verdiepen.

Dat is niet te verteren. Het mooie is wel: al die kennis kun je vervolgens handig inzetten om racisme en de daaraan verbonden ongelijkheid te bestrijden. Simons’ kennis over de witte cultuur zorgt ervoor dat ze witte mensen altijd een stap voor is in haar analyse. Geldt niet alleen voor Simons natuurlijk, maar ook voor andere anti-racismeactivisten. Ik smul daarvan, die verbale klappen om de oren.

Ik heb het nadrukkelijk niet alleen over witte muziek. Minderheden leren het meerderheidssysteem waarin ze leven altijd goed kennen, op alle fronten, en de meerderheidscultuur leert hen nooit kennen. Voor hen blijft de minderheid een witte vlek.

Grote Verhalen

Zelf leerde ik dat principe pas in Turkije en Koerdistan kennen – wat het mechanisme bevestigt. Ik was 36 toen ik naar Turkije verhuisde en ik vertrok voornamelijk omdat ik dacht dat er in Nederland geen Grote Verhalen waren die ik als journalist kon vertellen. De verbijstering over mijn eigen blindheid voor racisme in Nederland heeft mij nog altijd niet verlaten – maar dat terzijde.

In het voorjaar van 2012 woonde ik in een klein straatje in Üsküdar, een stadsdeel van Istanbul. Ik was vijf weken op reis geweest in de Koerdische provincies Diyarbakır, Mardin en Şırnak. Bij terugkeer in Üsküdar waren mijn buren geschokt te horen dat ik in Zuidoost-Turkije (zeg niet het K-woord) was geweest. Was ik gek geworden? Dat is hartstikke gevaarlijk! En de natuur is daar ook helemaal niet mooi! Die laatste herinner ik me, want ik vroeg nog hoe ze daar bij kwamen want vooral Şırnak is werkelijk prachtig maar ze haalden hun informatie vooral van de Turkse TV. Ze wisten he-le-maal niets over dat deel van het land dat ze toch hartstochtelijk als het hunne beschouwen. Net zoals Simons’ witte collega’s in haar vorige leven hadden ze er geen enkele reden of noodzaak voor. Ze functioneren prima zonder al die kennis.

In de Koerdische dorpjes waar ik net was geweest, kon ik met de meeste mensen Turks praten. ‘s Avonds keken ze vaak naar een adembenemend stompzinnige Turkse spelshow en overdag lazen ze Turkse kranten en bezochten ze Turkse websites. Op school leerden de kinderen behalve de Turkse taal ook de Turkse geschiedenis, Turkse topografie, Turkse helden, Turkse muziek en Turkse literatuur. In één van die dorpen, Roboski, was een paar maanden eerder een bloedbad aangericht door de Turkse luchtmacht, waarbij vierendertig jongens en mannen waren omgekomen. Het was niet het eerste drama dat de dorpelingen was aangedaan in de afgelopen decennia. Door de onderdrukking, door de totale onmogelijkheid om hun eigen identiteit ten volle te leven zonder in de problemen te komen, kenden ze het Turkse volk en de Turkse staat ontzettend goed.

Onoverwinnelijk

Dat is pijnlijk, maar het zorgt er wel voor dat de Koerdische politieke beweging een schat aan kennis heeft die ze in kan zetten om te strijden tegen onderdrukking. Luister naar een Koerdisch politicus en zijn of haar analyse van de situatie in Turkije is net zo vlijmscherp als Sylvana Simons’ analyse van Nederland. Beide kennen ze niet alleen het systeem dat ze bestrijden beter dan dat systeem hen kent, maar ook beter dan dat systeem zichzelf kent. En dat maakt ze, daar ben ik van overtuigd, onoverwinnelijk. Niet voor niets is de slogan van de Koerdische beweging: Mutlaka kazanacağız – Wij gaan zeker winnen.

Wat dit alles nou met Sylvia Witteman te maken heeft? Kijk, ik ken Witteman niet goed en lees haar stukjes zelden of nooit (het stuk waar het hier om ging las ik overigens voor de gelegenheid wel, of oké, deels, want het onderwerp interesseert me minder dan nul) dus over haar oordeel ik niet, maar ik geloof wel dat ik een mechanisme herken. De mensen die Witteman met haar vergelijking schoffeerde, kennen de wereld van mensen zonder lichamelijke of geestelijke beperkingen enorm goed – zoals Sylvana Simons de witte wereld, zoals de Koerden de Turkse staat. Ze pikken het verdomme niet meer dat mensen die zij noodgedwongen tot in den treure hebben leren kennen maar die nooit enige wil of noodzaak hebben gevoeld hén te leren kennen, zich dom, wreed en harteloos uitlaten. Ze kennen Sylvia Witteman – hier even als symbool van een meerderheidsmaatschappij die niet dagelijks met drempels wordt geconfronteerd – beter dan Sylvia Witteman zichzelf kent.

Jouw positie

Met hun verzet tegen haar schoffering confronteerden ze Witteman in feite met haar gebrek aan zelfkennis. Kijk Witteman (kijk witte mens, kijk Turk), dit ben jij. Dit is jouw positie. Zie die onder ogen. Het is veelzeggend dat Witteman tweet dat ze in interviews altijd ‘min of meer mezelf’ was maar er ‘altijd gezeik van kwam’. Met dit onderwerp – poezen en honden – kon ze zich geen buil vallen, dacht ze, maar verdikkeme, dus toch. Waarom? Omdat het niet ging over poezen en honden, Witteman. Het ging over jóu. Je was jezelf, toch?

Steeds meer minderheden pikken het niet meer. Ze zien de meerderheid feilloos, kijken dwars door ze heen en bestrijden ze. Het doel: radicale gelijkheid. De uitkomst: een overwinning. Mutlaka.

Fréderike Geerdink is journalist. Als Turkije-kenner en Koerdistan-correspondent leert ze veel over Nederland. Steun haar met een financiële bijdrage op Patron.

Fréderike Geerdink, 24.07.2019 @ 08:35

[Home]
 

1 Reactie

op 24 07 2019 at 08:35 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS