Home » Archief » Verkeer


[09.03.2010]

Verkeer

Lianne Koorn

zin11
Illustratie: Zinaida Serebriakova

“Mam?” haar blonde permanent steekt als wildgroei boven de lakens uit. Ze trekt langzaam de dekens van haar hoofd. In de schemering knijpt ze haar slaperige ogen tot spleetjes en haar plakkerige mond produceert bijna onverstaanbaar geknor: “Ja Lian, wat is er?”

Ik sluip wat meer de kamer in over de vreselijke roze vloerbedekking. “Het waait echt fucking hard en het weer zegt dat het vanmiddag gaat stortregenen, een wolkbreuk.” Langzaam hijst ze haar bolle lijf overeind. “Lianne, je gaat gewoon op de fiets.”

Goed, de neutrale benadering heeft dus geen zin.

Jesus mam, iedereen wordt gebracht! Ik ben de enige die dat hele teringeind moet fietsen.”

- “Dat is niet waar, Lotte gaat ook gewoon op de fiets.”

“Ja natuurlijk, omdat ze geen auto hebben bij Lotte thuis. Maar wij hebben wel een auto.”

- “Ja en die auto is een luxe, die gebruiken we alleen als het echt niet anders kan.”

“O ja, vandaar dat je gisteren met de auto naar je werk ging (mijn moeder werkt met mongolen. Twee straten verderop).”

Stilte.

“Lianne. Je gaat gewoon op de fiets. Punt uit basta.” Alleen mijn moeder gebruikt het woord basta nog. Ik heb het in de veertien jaar op deze aardkloot nog nooit uit een andere mond gehoord dan de slaperige klefbek van mijn moeder. Woest sla ik de deur dicht en stamp met tien kilo extra op mijn rug hard de trap af.

Fucking zes kilometer door deze tornado naar het Han Fortmann College. Ik hijs mezelf op de goudgeverfde opoefiets met tien kilo aan boeken op mijn rug, want vastbinden achterop, hell no. Ze zien me al aankomen met die homp op mijn bagagedrager, alsof mijn rug nog in groep 8 zit.

De helft van de fietstocht gaat over een lang recht fietspad, omgeven door schapen en weide. Geen bal aan. Elke nieuwe oogopslag registreert dezelfde schapen en dezelfde bomen. De andere helft van de tocht gaat over een fietspad door het grotere dorp, gelegen aan de autoweg. Ook geen reet aan, er gebeurt nooit wat.

In die vijf jaar dat ik naar school fiets, is er nog nooit één ongeluk gebeurd. Elke minuut op de fiets heeft een gevoelsfietsduur van zes uur. Als ik zestien ben, koop ik een scooter. Dan kom ik nooit meer zeiknat van het zweet aan, met verkleumde knokkels en mascara op mijn sleutelbenen. Fietsen naar school is een hel. Onnodig dodelijk saai en zwaar.

Vandaag de dag verlang ik vurig terug naar die dodelijk saaie fietstochten. Een fietstocht in Amsterdam is gevaarlijker dan een ritje met een Smart Cabrio door het Tora Bora-gebergte. Vooral sinds ik het hoofdkwartier van de verkeersonveiligheid (De Baarsjes) heb betreden, erger ik me dood aan automobilisten die zonder hun hoofd te draaien hun auto achteruit rijden, zestig kilometer per uur rijden op elk stukje weg dat langer is dan veertig meter en bij het woord ‘richtingaanwijzer’ denken aan een verkeersbord met een pijl er op.

We hebben niet voor niets ooit een rijbewijs moeten halen, maar voor veel van deze autoterroristen is het rijbewijs enkel een vrijbrief om een auto te mogen kopen en niet het bewijs van goed rijgedrag. Kijken, interpreteren en anticiperen zijn de autoterrorist totaal onbekend. Een stel goede speakers, een gaspedaal en een mooie wagen zijn de drijfveren. Enkele anekdotes uit het circuit van De Baarsjes:

We lopen naar de auto maar we kunnen niet uit de parkeerplaats rijden. Aan de weg staat namelijk een andere auto dubbel geparkeerd terwijl de parkeerplaats daarnaast gewoon vrij is. Ergens op vier hoog hoor ik een meisje zeggen: “Je moet je auto even verplaatsen.” Vriendelijk zwaai ik nog naar boven, dankbaar voor het begrip. Maar van begrip is niets te bekennen als de eigenaresse van de auto (op Uggs) naar buiten marcheert. “Je ken er toch uit?”

Verbijsterd door deze totaal debiele inschatting reageer ik: “Eh nee, als we de draai krapper moeten maken, raken we deze auto.” Ik wijs op een auto die naast ons staat. “Nah, je ken er makkelijk uit.” Van binnen voel ik mijn ingewanden koken.

“Weet je wat jij makkelijk had gekund? In die parkeerplaats gaan staan, daar, want… die is namelijk leeg!”

“Nou”, zegt ze, “dat bepaal ik zelf wel, want ik vind het makkelijker zo.”

- “M…mmm…makkelijker?”

“Ja, en trouwens? Wie ben jij om mij dat te zeggen?”

- “Wie ben ik? Ik ben een medeparkeerder die er niet uit kan omdat jij fout zit.”

Mevrouw ‘Makkelijk’ klapt de deur dicht en scheurt weg in haar Renault Twingo.

En dan hebben we nog de Marokkaan die een U-turn maakte nadat ik mijn middelvinger naar hem opstak omdat hij met tachtig kilometer per uur langs ons heen scheurde. Hij stuurde zijn auto over het zebrapad en de trambaan mijn richting op en stapte uit zijn auto met gebalde vuisten. Hij ging in de vechthouding staan en zei “Kom dan, kom dan.” Vol ongeloof lachte ik hem uit. Zijn vriendin zat nog in de auto, beschaamd naar haar schoot te staren, en maande hem terug te komen. Toen hij wegreed deed hij net alsof ‘ie me nog even ging aanrijden. Lachen.

Niet alleen het rijgedrag is om te janken ook de sociale vaardigheden van verscheidene verkeersdeelnemers dalen nog lager dan de toon waarop ik tien jaar geleden mijn moeder aansprak. Met elke fietstocht merk ik dat mijn humeur tot onder het nulpunt daalt en transformeer ik zelf ook in een asociale weggebruiker die fietsend vloekt, scheldt en zo nu en dan haar middelvinger opsteek. Die middelvinger is bij mij al lang geen bijzondere verrichting meer. En zo gek vind ik dat niet, na van mijn fiets te zijn getrapt door een bezorgboy van Thailicious, bespuugd en uitgescholden te zijn. Maar vooral door de gevaarlijke verkeersituaties waar ik mij dagelijks in begeef.

Lianne Koorn is havist, Sociaal-Juridische Dienstverlener, Film- en televisiewetenschapper, redacteur op verschillende plekken in Hilversum, fan van Magic the Gathering, zeer geïnteresseerd in seks en zo, wannabe-schrijfster, vriendin van een game-nerd, maar vooral niet in een hokje te plaatsen.

Lianne Koorn, 09.03.2010 @ 12:38

[Home]
 

78 Reacties

op 09 03 2010 at 13:27 schreef @rejager:

Helaas herkenbaar. Goed geschreven trouwens. Goede illustratie ook; is dat het meisje van vier hoog?

op 09 03 2010 at 13:46 schreef vetklep:

Amsterdam is de ultieme plek om je als automobilist een hersenbloeding te ergeren. Daar wordt dan ook enorm veel moeite voor gedaan. Er zijn de afgelopen decennia alleen maar parkeerplekken verdwenen. Langs de grachten besteedt men de ruimte blijkbaar liever aan fiepsparkeerplaatsen en vullisbakneerkwakgelegenheden. Voor een uurtje parkeren moet je op veel plekken een bedrag betalen waar je ook lekker voor had kunnen lunchen. Vooral als je de zeventien overbodige rondjes zoeken naar een plekje meerekent.

Maar het allerergst is het gedrag van de fietsers in Amsterdam. Zij zijn er blijkbaar heilig van overtuigd dat de hele stad van hun is. Verkeersregels gelden niet voor fietsers en stoplichten al helemaal niet. Als ze in hun kamikaze akties dreigen te slagen kijken ze je verontwaardigd aan. Want ze snappen oprecht niet dat je de brutale moed hebt van hun wegdek gebruik te maken. Dat je dat als automobilist zelf betaald hebt doet niet ter zake. En of de automobilisten wel ook nog even willen betalen voor alle fiepspaden, noordzuidlijnen, drempels, stoplichten, anti auto zones, om de tien meter een zebrapad en alle andere autotreitereien.

Van mij mogen de fietsers Amsterdam houden. Ik geef mijn geld wel ergens uit waar ik welkom ben.
Als die rooie rotstad zo doorgaat is de PC binnenkort ook een boulevard vol falafeltenten, belwinkels, wasserettes en halalslagers.

op 09 03 2010 at 13:57 schreef Lianne:

@ vetklep

Ik ben de meest beschaafde fietser die er in Amsterdam rondtourt. Ik blijf braaf wachten op het rode stoplicht en steek altijd keurig mijn hand uit. Maar ik word wel agressief van automobilsten die zich niet aan de regels houden.

op 09 03 2010 at 14:05 schreef keest:

Eindelijk een constructieve oplossing: vetklep en zijn autovriendjes, met al dat geld van ze, blijven de stad uit en wij kunnen rustig fietsen, het lijkt me ideaal, niets meer aan doen.

op 09 03 2010 at 14:14 schreef yurp:

Het centrum van Amsterdam is nooit ontworpen met auto’s in het achterhoofd. Wil je met de auto tot voor de winkels komen, dan kun je beter naar een nieuwere stad gaan zoals Almere. Wil je toch naar Amsterdam Centrum? Dan is het Transferium een heel relaxte oplossing.

op 09 03 2010 at 14:17 schreef Bert Brussen:

Je middelvinger opsteken naar automobilisten in Amsterdam is niet het slimste wat je kunt doen. Dat heeft al enkelen het leven gekost.

Op oudejaarsavond werden twee keurige mensen in de keurige Vijzelbuurt in hun knieën geschoten omdat ze een automobilist die over een gracht sjeesde tot kalmte maanden. Voor Job Cohen heet zoiets overigens “een incidentje”.

Amsterdam, en ik denk wel heel Nederland, zit niet meer zo in elkaar dat je als woedende reactie je middelvinger kunt opsteken, dat is gewoon te gevaarlijk.

Joost Zwagerman beschreef ooit eens hoe hij in de Pijp getuige was van een automobilist die een man, die een baby in een zitje achterop zijn fiets had, zo hard sloeg dat de man met fiets (en baby) en al viel. Het enige wat de fietser had gedaan was een wuivend handgebaar maken naar de automobilist.

Ik heb per dag denk ik 100 keer de neiging om mijn middelvinger op te stelen naar aso’s, maar ik beheers me omdat ik liever niet het slachtoffer wil zijn van zinloos geweld. Dat is het me dan ook niet waard.

op 09 03 2010 at 14:18 schreef vetklep:

Graag, Keest.
Maar dan ook geen belastinggeld meer in het IJ dumpen.
Dan kijken wij giechelend van een afstandje toe hoe zo’n fietsende groenlinkse economie werkt.

op 09 03 2010 at 14:27 schreef Lianne:

Ik werd eens nageroepen door een gozer (zoals vele meiden) met de vraag of ik hem wilde pijpen. Uit frustratie gooide ik een tampon naar hem (die ik toevallig in mijn zak had).
Had ik ook niet moeten doen. Tegenwoordig ‘hadden we niets meer moeten doen.’

Het is toch belachelijk dat we niets meer kunnen zeggen over het rijgedrag van anderen?

op 09 03 2010 at 14:34 schreef vetklep:

Als je per dag 3 uur in je schandalig duurbetaalde file staat en dus wel haast en stress hebt zit je niet te wachten op andermans snelheidsadviezen. Die handjes die op en neer gaan, zeg maar. Vooral niet als het diezelfde handjes zijn die maar al te graag het van jou gepikte zuurverdiende belastinggeld aanpakken. En zodoende relatief stressvrij door het leven gaan.
Ik ben zelf ook nooit te belazerd even te stoppen om dat soort farizeers even wat uitleg te geven. En gelukkig heb ik geen fysiek geweld nodig om hun dag grondig te verpesten.

op 09 03 2010 at 14:46 schreef Peter:

Gaat je het nog een keer lukken een reactie te schrijven waarin het niet over je ‘belastingcenten’ gaat, Vetklep? Als ik het goed begrijp, vind je straatgeweld alleen verwerpelijk als de daders steuntrekkende Marokkanen zijn, maar is het een soort privilege voor verongelijkte, PVV-stemmende belastingbetalers?

op 09 03 2010 at 15:02 schreef Benech:

Bert: En ik maakte me al kwaad toen mijn buuf werd afgesneden doordat een motormuis van over het verdrijvingsvlak op afrit haar inhaalde. Haar 8-jarige zoon stak toen zijn middelvinger op en kreeg nog even voor het rode stoplicht onderaan de snelweg een flinke pets.

Peter: Vetklep denkt dat de hele wereld van hem is en dat als je niet zo leeft als Vetklep, je geen knip voor de neus waard bent.

op 09 03 2010 at 15:07 schreef vetklep:

Peter, het valt me gewoon op er van al dat geld dat van je gestolen wordt hoofdzakelijk dingen worden gedaan waar je dan ook nog last van hebt.

Uiteraard verdient iedere imbeciel die geweld gebruikt de aandacht van justitie. Dat hoef ik er toch niet expliciet bij te zeggen?

Wat Marokkanen (steuntrekkend of niet) of de PVV hiermee te maken zouden kunnen hebben, zie ik zelf even niet.

Ik wilde even duidelijk maken dat die handje-op-en-neer miemels vooral blij moeten zijn met hun eigen lethargische levenstempo. En dat ze zich met het mijne niet moeten bemoeien.

op 09 03 2010 at 15:18 schreef Tjerk:

“Ik wilde even duidelijk maken dat die handje-op-en-neer miemels vooral blij moeten zijn met hun eigen lethargische levenstempo. En dat ze zich met het mijne niet moeten bemoeien.”

Over wie heb je het nu eigenlijk en hoe weet je dat ze jouw belastinggeld aanpakken? Valt dat aan de vorm van hun handen af te lezen, of zoiets?

archie-739720.jpg
“Natuurlijk verkeer ik in een permanente staat van boosheid: die smerige linksmensen en buitenlanders vreten van mijn zuurverdiende belastingcenten en presteren het dan ook nog eens met hun grijpgrage handjes te zwaaien als ik ze met tachtig kilometer per uur afsnijdt omdat ik wel op tijd op mijn werk moet zijn!”

op 09 03 2010 at 15:18 schreef babs:

Als je per dag 3 uur in de file staat doe je sowieso iets niet goed.

op 09 03 2010 at 15:21 schreef Peter:

Vetklep, Je ziet zelf even niet wat de steuntrekkende Marokkanen en de PVV hiermee te maken hebben? Dat is grappig, omdat je zelf begon over ‘falafeltenten, belwinkels, wasserettes en halalslagers’. Ik dacht hé, tweede reactie, eesrte Godwin Nieuwe Stijl.

Je zult het niet geloven, maar fietsende Nederlanders zijn ook belastingbetalende burgers. Die meebetalen aan snelwegen, parkeervoorzieningen en de kosten van de vele, vele slachtoffers die worden veroorzaakt door opgefokte automobilisten. Fietsers zijn ook een stuk kwetsbaarder dan automobilisten.

Zelf erger ik me, als veel te veel belasting betalende fietser, ook groen en geel aan al die asociale automobilisten die menen dat de weg van hen is, dat ze je de stuipen op het lijf mogen jagen door met een enorme vaart tot over de haaietanden in een zijstraat rijden om pas op het laatste moment te stoppen en jou net niet aan te rijden. Die je van de weg afdrukken, vlak langs je heen razen, je in levensgevaar brengen.

Ik gebaar naar die aso’s zoveel ik wil, en ik daag al die horken uit uit hun auto te komen om mij even een lesje te leren. Doen ze natuurlijk niet. Zo’n type pikt alleen de vrouwen en eunuchs eruit. Ik heb al menige driftkop terug z’n auto ingejaagd, gewoon door even diep adem te halen en te kijken.

Jammer, vind ik dat eigenlijk wel.

op 09 03 2010 at 15:29 schreef vetklep:

Nee Tjerk. Ik heb het over mensen die al met dat zeikerige handje staan te wapperen als je optrekt naar de toegestane 30 kilometer per uur, alleen omdat je motor te horen is.

En jij weet net zo goed als ik dat er een paar duidelijke doelgroepen zijn die zich aan dit soort gemiemel schuldig maken.

babs: gewoon Hilversum – Amsterdam, bijvoorbeeld. 35 kilometer.
En als je met het Onrendabelen Vervoer reist doe je wel iets goed?

op 09 03 2010 at 15:29 schreef hassnae:

Peter, wat te denken van die asociale Amsterdammer die zijn auto midden op de weg had geparkeerd terwijl hij thuis bezig was, en vervolgens ons asociaal vond omdat we het lef hadden te toeteren.

Dat recht had hij, schreeuwde hij. Wat een walgelijk type.

op 09 03 2010 at 15:32 schreef Peter:

O ja, en die ging zijn auto niet eens in. Ik dacht even dat hij echt wilde vechten, en dat verbaasde me, want het was een kerkmuis. Wel één met de grootste bek die ik ooit heb meegemaakt. Zijn ogen plopten zowat uit hun kassen.

Die zelfoverschatting. Misschien is dat iets typisch Amsterdams.

op 09 03 2010 at 15:33 schreef Peter:

Haha! En rood dat-ie werd! Hij leek op Eddie Terstall.

op 09 03 2010 at 15:34 schreef vetklep:

Peter: dan zouden wij een pittige discussie krijgen op straat. Beiden misschien stiekem hopend dat de ander eindelijk eens geweld probeert te gebruiken :)

op 09 03 2010 at 15:39 schreef Lianne:

Dergelijk gedrag is niet rasgebonden, alhoewel in de Baarsjes vaker de Turkse vlag op de achterbank prijkt dan in een wijk als Oud-Zuid. Maar als ik daar zou wonen zou ik hetzelfde gezeik hebben.

op 09 03 2010 at 15:45 schreef vetklep:

Overigens bedoelde ik niks bevolkingsgroeperigs met die straatbeeldomschrijving.

op 09 03 2010 at 15:48 schreef Tjerk:

“En jij weet net zo goed als ik dat er een paar duidelijke doelgroepen zijn die zich aan dit soort gemiemel schuldig maken.”

Nee, weet ik niet. Over wie heb je het nu eigenlijk?

op 09 03 2010 at 15:52 schreef vetklep:

Tjerk
Okee, dan ga ik even generaliseren:
Rollatorgebruikers, gepensioneerden, bakfietsmoeders, groenlinks stemmers en werkeloze stonies.
Om het plaatje te schetsen.

op 09 03 2010 at 16:50 schreef ivo:

Ben je zo goed in knokken Peter?
(Niet als uitdaging bedoeld).

op 09 03 2010 at 17:06 schreef leo schmit:

Ik heb een keer mijn fiets opgetild en bovenop de motorkap van de auto gepletterd. De reactie van die hagenees was een van grote verbazing, daar kwam ik mooi mee weg, misschien was het wel verbijstering. Ik weet niet of dat nu ook nog kan, maar ik zou het wel weer doen.

Maar dan moet je wel de basisbeginselen van zelfverdediging kennen.

Ik bied bij deze een cursus aan. Ik maak me een beetje zorgen zorgen over Peter, ‘aanspreken, strak aankijken’, ‘gezag’ misschien. Onderschat de blinde woede van sommige mensen niet, Peter (en Lianne), die zijn erop uit om een conflict te beginnen, dat is geen gevolg van de situatie maar het doel.

Los hiervan vind ik dat Lianne als echte Nederlands burger de juiste opvoeding heeft gehad, al zijn die zes km heen en terug wat aan de lage kant. Mijn beide kinderen hebben 6 jaar lang 11 km heen en terug gereden. Ik zelf heb ongeveer 7/8 km heen en terug in de benen. Ik heb het een uitgerekend voor de kinderen, alleen maar om een VWO diploma te halen, moesten ze bijna de halve wereld rond. Nu zijn ze op weg naar de rest van de wereld.

op 09 03 2010 at 17:09 schreef Peter:

Ach man, ik heb al zo vaak met blinde woede te maken gehad. Eén stap naar voren en zo’n blaasbalg zit alweer in zijn auto, rood licht en medeweggebruikers negerend, op weg naar zijn mammie. Alleen met negers ben ik voorzichtiger. Negers zijn sterk!

op 09 03 2010 at 17:12 schreef Bert Brussen:

Asociaal weggedrag is niet echt door ras bepaald, meer door inhoud van wijk. In Amsterdam West heb je eerder last van een agressieve Turk of Marokkaan dan in Limburg, maar dat komt door de aantallen.

Als je naar Blik op de Weg of Wegmisbruikers kijkt, waar vaak wordt gefilmd buiten de Randstad, zie je dat het merendeel blanke autochtonen is. Niet zo heel gek, daar zijn er meer van. En het is altijd druk op de weg dus er is altijd veel ergernis.

Volgens mij zijn het ook juist niet allemaal uitkeringstrekkers. De grootste ergernisopwekkers (bumper kleven, vluchtstrook rijden, rechts inhalen) zijn vooral mensen in grote wagens die vinden dat ze, omdat ze veel belasting betalen, meer mogen dan een ander.

op 09 03 2010 at 17:24 schreef Raoul:

Ik moet zeggen dat ik als voetganger in Amsterdam meer last heb van asociale fietsers dan van asociale automobilisten. De meeste auto’s stoppen netjes als ik voor een zebrapad sta. Fietsers hebben er negen van de tien keer gewoon schijt aan.

op 09 03 2010 at 17:24 schreef hj:

Automobilisten hebben ook niets te zoeken in de binnenstad als je het mij vraagt.

Wat ik zelf graag doe bij mensen die zonder richting aan te geven lukraak afslaan en je zo bijna van je sokken rijden, is even een flinke schop tegen hun auto geven of er alsnog met mijn fiets tegenaan rijden. Daar schrikken ze vaak wel even van.

op 09 03 2010 at 17:27 schreef Peter:

Ik vind Amsterdamse fietsers ook wel een slag apart. Amsterdamse rolschaatsers trouwens ook. Weet je, het is een grove generalisatie, maar ik vind Amsterdammers eigenlijk een vrij onsympathiek en onbeschoft volk.

op 09 03 2010 at 17:27 schreef vetklep:

Wie zijn fiets op mijn auto gooit, schop en sla ik naar een pinautomaat. Dan gaan we pinnen en als dat de schade niet dekt herhalen we dat maandelijks, zo vaak als nodig is. Of ik laat het iemand regelen.
Het verdedigen en laten vergoeden van je eigendom kan je helaas niet aan de overheid overlaten, weet ik uit ervaring.

op 09 03 2010 at 17:30 schreef Lianne:

al zijn die zes km heen en terug wat aan de lage kant.

Ik had ook nog een paard, daar fietste ik de andere 5 kilometer heen. Kwam ik alsnog op 11 ;).

Maar ik ben het met je eens, als ik ooit (moge het wonder geschieden dat ik opeens interesse krijg in kinderen) kinderen heb, dan stuur ik ze ook op de fiets naar school.

op 09 03 2010 at 17:32 schreef Benech:

Nee, dus regelt Vetklep daar zelf zijn eigen burgerwacht voor?

op 09 03 2010 at 17:35 schreef hj:

vetklep: Wie zijn fiets op mijn auto gooit, schop en sla ik naar een pinautomaat. Dan gaan we pinnen en als dat de schade niet dekt herhalen we dat maandelijks, zo vaak als nodig is. Of ik laat het iemand regelen.

Je zou natuurlijk ook kunnen beginnen met zelf richting aangeven. Geen kanslozer volk dan gefrustreerde automobilisten.

op 09 03 2010 at 17:36 schreef Bert Brussen:

Toch tragisch dat Vetklep elke keer weer bevestigt waarom hij zo graag anoniem is.

op 09 03 2010 at 17:36 schreef vetklep:

Ja, benech. Wie mijn zuurverdiende eigendom vernielt gaat dat betalen. Het liefst kwaadschiks.

op 09 03 2010 at 17:42 schreef Peter:

Man, man, dat zuurverdiende geld van jou. Wat doe je eigenlijk? Werk je in de zoutmijnen of zo?

op 09 03 2010 at 17:42 schreef Meiosis:

Waar komt het idee vandaan dat dit vooral in de randstad gebeurt? Het verhaal lijkt wel een beschrijving van mijn ervaringen op de fiets in het altijd prachtige Zwolle :-)
Ik mis hier dan nog de blinde woede vanuit de automobilist. Al zijn ze die hier hard aan het kweken.

op 09 03 2010 at 17:51 schreef vetklep:

Peter, als jij iets moois of nuttigs hebt en een ander vernielt dat, dan is dat ook voor jou zuurverdiend.
Misschien beseffen militante fietsers gewoon niet dat een kleine deuk of kras in je auto meteen 1500 euri is. Minimaal. En je auto een week kwijt, dus er eentje huren.
Dus geen weekje londen of parijs dankzij een gefrustreerde fietser dit jaar? Dacht t niet.

op 09 03 2010 at 17:55 schreef hj:

Als je auto je zoveel waard is zou ik er maar niet te asociaal mee rijden. En hem al helemaal niet meenemen naar Parijs, want daar kan je die krasvrije laklaag sowieso wel vergeten.

op 09 03 2010 at 17:56 schreef Raoul:

@Peter

Ik woon in de binnenstad van Amsterdam en heb de indruk dat meeste fietsers hier geen autochtone Amsterdammers zijn maar import uit de provincie (net als ik). Als achterlijke idioten racen ze over de grachten.

op 09 03 2010 at 18:01 schreef leo schmit:

Misschien was Vetklep in een vorig leven de Hagenees wiens motorklep met mijn fiets in aanraking kwam, en zit hij nu nog steeds te piekeren hoe hij mij naar de betaalautomaat krijgt.

“Of ik laat het iemand regelen”.

Dus Vetklep blijft lekker in z’n auto zitten en belt zijn lijfwacht, of advocaat Mozkowiscz (van de recalme weet u wel? In dat geval weet ik niet of Peter’s strenge blikken voldoende zouden zijn.

Peter: degeen die blind van woede was, was niet de automobilist, maar ikzelf. Verbouwereerd is misschien de juiste term om zijn gezicht te beschrijven. Maar nogmaals, niet voor herhaling vatbaar in het huidige tijdsgewricht.

Lianne: ik hoop voor jouw op dat wonder, dat was het voor mij ook (en voor vele ouders). Laat ze maar peddelen. Zorg wel dat je een auto en plak-materiaal beschikbaar hebt, als het telefoontje komt. En briefjes voor telaat meldingen.

op 09 03 2010 at 18:09 schreef vetklep:

HJ,
wat jij vindt van andermans autogebruik is volkomen irrelevant.
Van mij mogen jouw binnensteden op de shovel als je er toch niet kan komen. En jouw idee van asociaal boeit mij ook niks. Ik houd me (meestal) aan de verkeersregels. En neem maar van mij aan dat automobilisten de enigen zijn die zich in dit land die in de aandacht van de politie mogen verheugen.
Automobilisten betalen zich driedubbel blauw om zich te mogen verplaatsen. Zodat de overheid weer kan zorgen dat we ons niet normaal kunnen verplaatsen.

op 09 03 2010 at 18:28 schreef hj:

Het boeit mij op mijn beurt weer weinig wat jij daarvan vindt, ik geef alleen aan dat bepaald verkeersgedrag bepaalde risico’s met zich meebrengt. Als jij -om maar iets te noemen- normaal richting aangeeft alvorens af te slaan, zal je mijn fiets tegen je auto aan horen schuren.

En in binnensteden zonder auto’s kan je best komen, het is verdorie toch niet het enige vervoermiddel dat er bestaat?

op 09 03 2010 at 18:29 schreef hj:

“[..]mijn fiets niet tegen je auto aan horen schuren[..]” moest dat natuurlijk zijn.

op 09 03 2010 at 18:41 schreef vetklep:

De auto is voor mij (en bijna iedereen die ik ken) het enige acceptabele vervoersmiddel. En hoe jij je verplaatst moet je vooral lekker zelf weten.

op 09 03 2010 at 18:55 schreef hj:

Prima, dan blijf jij toch lekker met je auto in de file staan, tien rondjes door de stad rijden dankzij ingewikkelde éénrichtingsverkeerconstructies en je blauw betalen voor een parkeerplek?

Wat dat laatste betreft begrijp ik overigens niet waarom zoveel rechtse schreeuwers daar moeite mee hebben. Is het geen prachtig stukje marktwerking in de praktijk?

op 09 03 2010 at 19:20 schreef vetklep:

En jij moet vooral lekker nat worden als het regent, zweten als het heet is, met geruineerd haar op een afspraak verschijnen en met 5 tassen aan je stuur lopen als je graag wilt fietsen.
Of genieten van ongewenst lichamelijk contact, andermans telefoongesprekken of smerige lichaamsgeur en wachten op winderige perrons waar je niet mag roken als je graag met het Onrendabelenvervoer reist.

Ik zou niet weten wat rechtse schreeuwers hebben. Ik weet wel dat automobilisten schandalig genaaid worden met absurd dure benzine (nog steeds die kwartjes van Kok) en met belachelijk hoge belastingen. Waar je files, drempels, een woud aan overbodige verkeersborden en nergens parkeren voor terugkrijgt. En altijd en eeuwig die milieuhysterische propaganda natuurlijk.
Daar komt de zero tolerance terreur van boetequotumjagende blauwe beestjes nog bij. Terwijl allerlei hufterige elementen lekker ongestoord hun gang kunnen gaan.

op 09 03 2010 at 19:42 schreef darius:

En dan nog de grootste plaag: v o e t g a n g e r s !!
Storten zich gewoon op de weg en jij auto / fiets moet dan vol in de rem. Tuig van de richel.
Ik wil er niet mee geassocieerd worden dus neem uit principe altijd de fiets of de auto.
Helaas heb ik ze ook onder mijn vrienden maar eigenlijk mot ik ze niet.

op 09 03 2010 at 20:02 schreef Bert Brussen:

Ik weet wel dat automobilisten schandalig genaaid worden met absurd dure benzine (nog steeds die kwartjes van Kok) en met belachelijk hoge belastingen.

“Boehoehoehoehoe. Snik. Snotter. Ik word ook altijd gepakt en gepest!”

Stil maar kleinburgertje van me, hier heb je een lolly.

Proleet.

op 09 03 2010 at 20:04 schreef Bert Brussen:

Blij dat ik geen auto heb. Het idee alleen al dat ik me druk moet gaan maken om een krasje op mijn auto is te weerzinwekkend voor woorden.

op 09 03 2010 at 20:34 schreef vetklep:

Kleinburger betekent iemand die wel iets heeft dat op een leven lijkt in jaloersmensentaal.
Maak je maar geen zorgen, Bert. Dat zal jou niet overkomen.

op 09 03 2010 at 20:54 schreef Marco Knol:

Wat Keest en Yurp schreven.
Al die ge-automotoriseerde koetsen passen niet in onze steden. Jammer voor dikke mensen die onmatig zweten als ze maar een minimale een fysieke inspanning moeten plegen. Weet je wel zeker dat je je dreigementen wil waar maken vetklep? Je zou wel eens naar zweet kunnen gaan ruiken en ook je haar zou in de war kunnen raken.

op 09 03 2010 at 21:09 schreef Justin Case:

Vetklep, kleine narcist van me, kom eens uit je auto en stap in de werkelijkheid. Die verdwijnt namelijk niet als jij je portier dicht slaat.

op 09 03 2010 at 21:19 schreef vetklep:

Jullie mogen die steden van me houden om er fijn te fietsen.
Ik ben ook niet geheel toevallig ergens anders gaan wonen.
Trouwens: ik heb gehoord dat Almere opeens helemaal hot is.

op 09 03 2010 at 21:27 schreef Smeets:

Nu heb ik een bestelauto met een grijs kenteken. Als ik rechts afsla op een weg met fietspad kan ik werkelijkheid in geen mogelijkheid een fietser zien aankomen. Ik moet dus al ver te voren rekening houden met fietsers.
Dit gaat wel eens mis als de fietser van een andere plek komt. En ik kan uit ervaring vertellen dat de fietser nou ook niet echt uitblinkt in sociaal gedrag.
Het probleem is trouwens heel simpel op te lossen. Een raampje aan de rechterkant achter. Alleen mag dat niet. De overheid verkiest op dat punt belastinginkomsten boven veiligheid.

op 09 03 2010 at 21:49 schreef Bert Brussen:

De echte kruidenier herken je aan de volgende logica: iedereen die kritiek op je bescheten treurige leven heeft is “jaloers”.

Ja, ik geef het toe: ik zou ook graag een Opel bezitten.

Ga nu maar weer snel je snor bijwerken, morgen moet je vroeg weer op om je supermarkt open te gooien.

op 09 03 2010 at 21:56 schreef vetklep:

Bert, ik zou nog eerder kiezen voor een opel, een snor en een kruidenierswinkel dan met jou te moeten ruilen.

op 09 03 2010 at 22:57 schreef Bert Brussen:

Dat bevestigt precies wat ik zeg ja. Wat is je punt?

op 10 03 2010 at 00:52 schreef MNb:

Weet-ie zelf niet. Vetklep bevestigt dat elke man – vrouwen rijden een stuk beschaafder, vraag de verzekeringsmaatschappijen – achter het stuur een potentiële moordenaar is.

@Smeets: zo is mijn vroegere buurvrouw in een coma van drie maanden geraakt; een bestelbusje ging rechtsaf en zij wou rechtdoor toen het licht op groen ging. Mijn eerste zorg als fietser is dan ook eeuwig en altijd zichtbaarheid. Als figuren als Vetklep dan een paar seconden 15 km/uur moeten rijden ipv 30 hebben ze pech – ik ga pas opzij als het mij veilig lijkt. Ik reken daarbij niet op de welwillendheid van de automobilist – zie Vetklep – maar op zijn angst voor krasjes op zijn lak. Want dat is de enige reden dat Vetklopper nog nooit een fietser van achter heeft aangereden. Fietsers moeten wel asociaal zijn om enige overlevingskansen te behouden.

op 10 03 2010 at 02:33 schreef hj:

Dat inderdaad. Met ware levensverachting je stalen ros in het strijdgewoel werpen. Machtsspelletjes spelen met kleinburgerlijke automobilisten. Anders kom je zelfs met de fiets nergens.

Dan zit je haar misschien niet meer, maar heb je wel weer je dagelijkse portie heroïsche actie binnen.

vetklep: Jullie mogen die steden van me houden om er fijn te fietsen.
Ik ben ook niet geheel toevallig ergens anders gaan wonen.

Nou, veel rijplezier op de altijd autovriendelijke Veluwe dan maar hè!

op 10 03 2010 at 09:38 schreef Smeets:

Mnb,

Mijn auto is een gatenkaas. Hoe meer deuken, hoe minder gezeik. Ik probeer altijd vriendelijk te rijden voor fietsers en voetgangers. Maar als je een paar keer op dezelfde dag bent uitgescholden ga je zelf ook over op een meer agressieve benadering van andere verkeersdeelnemers.

op 10 03 2010 at 09:59 schreef babs:

Vetklep,
Als je elke dag 3 uur in de file staat, omdat je in Hilversum woont en in Amsterdam werkt en je vindt in de file staan niet leuk en in Amsterdam autorijden overduidelijk ook niet, dan doe je echt iets verkeerd. Je kunt in Amsterdam gaan wonen of in Hilversum gaan werken. Dan worden die centjes meteen een stuk minder zuur verdiend.

Kijk, als je filerijden leuk vindt, dan is het geen probleem het elke dag 3 uur te doen. Maar 15 uur per week jezelf martelen, dat zou ik nog niet voor een miljoen per jaar doen.

Ook ik beschadig auto’s die mij snijden trouwens. Automobilisten moeten niet vergeten dat zij een ander dood kunnen rijden. Dat zij ervoor kiezen anderen in gevaar te brengen door in een auto te stappen, brengt met zich mee dat zij zich zeer strikt aan regels moeten houden heel voorzichtig moeten rijden en vooral niet te veel moeten zeuren.

op 10 03 2010 at 10:18 schreef vetklep:

Ik moet zeggen dat deze wisseling van gedachten mijn vermoedens rondom fietsers helemaal heeft bevestigd. Wat ik hier lees had ik al geconcludeerd uit de volkomen asociale manier van doen en de lichaamstaal van het trapvolk, maar nu staat het gewoon zwart op wit.
Er wordt welbewust gedreigd met het beschadigen van andermans eigendom: als je iets doet wat ze niet zint trappen ze een deuk in je auto, maken ze krassen in je lak of smijten ze hun fiets op je motorkap.
Fietsers deinzen er dus niet voor terug een ander duizenden euro’s door de neus te boren.

Vandaar dat automobilisten preventief toeteren, hun middelvinger laten zien en schelden. Of even uitstappen om de situatie uit te leggen.

Misschien moet ik een gedeukte ouwe hummer met een grote bullbar (fietsenvanger) kopen voor als ik de stad in moet.

op 10 03 2010 at 10:21 schreef Smeets:

Babs,

De ongelijkheid als verkeersdeelnemer begrijp is. Alleen betekent agressie dat de automibilist na de zoveelste scheldpartij het ook geen moer meer kan schelen. Het werkt dus averechts. Een automobilist is ook een mens die goede en slechte dagen heeft.
En de felse anti-automobilisten zijn vaak mensen die als eerste liggen te kankeren als hun volkoren broodje niet op tijd in de winkel ligt. Als ze zelf op latere leeftijd een auto hebben is het ergste wat ze kan overkomen een kras op hun metalen status.
Zelf ben ik als automobilist trouwens voor het autovrij maken van de centra van steden. In ieder geval een duidelijke keuze.

op 10 03 2010 at 10:41 schreef babs:

Smeets,
Ik ben ook automobilist (SUV). Zonder ooit enig probleem met welke fietser of voetganger dan ook gehad te hebben. Maar ik rijd dan ook als een natte krant zo langzaam op straten waar zich wel eens fietsers of voetgangers bevinden.

Ik beschadig alleen auto’s als de automobilist mijn leven in gevaar heeft gebracht. Bijvoorbeeld als ze zonder te kijken of richting aan te geven rechtsafslaan terwijl ik daar rijd/loop (en ik rijd/loop echt nooit in de dode hoek). De auto moet mij sowieso raken voordat ik hem raak.

op 10 03 2010 at 10:49 schreef G!:

Over Amsterdam kan ik niet zo veel zeggen, maar in Grunn heb ik vooral last van Babsige types die zichzelf – waarschijnlijk omdat ze zo ongevaarlijk zijn – met totale doodsverachting in het verkeer storten. Ik heb ook last van Lianne’s die met drie bakvissen de maatschappij onthaasten, om nog maar te zwijgen over alle moeders die hun kroost op de openbare weg opleiden tot zelfmoordcommando’s. De kleur van verkeerslichten wordt doorgaans slechts ter kennisgeving aangenomen en zebrapaden lijken iets dat alleen speelt tussen voetgangers en automobilisten.

Vetklep mag dan een egoïstische zeikerd zijn, maar fietsers… breek me de bek niet open.

op 10 03 2010 at 11:07 schreef vetklep:

babs:
In amsterdam wonen? En me dan met zo’n bespottelijk trapding verplaatsen?
Over mijn lijk!
Zelfs voor de totaalvertrutting van de afgelopen 15 jaar had ik daar al geen zin in.

op 10 03 2010 at 11:24 schreef babs:

Dat je niet in Amsterdam wil wonen, kan ik me wel voorstellen. Maar ook in Hilversum en directe omgeving is werk. Minder en minder betaald wellicht, maar alles beter dan 3 uur per dag zelfmarteling. In de file staan is een keuze.

op 10 03 2010 at 15:06 schreef Yezkilim:

Op de basisschool leren ze je als voorbereiding op je verkeersexamen nog steeds (zie de boekjes): rood is wachten, oranje is uitkijken en groen is gaan, in plaats van: groen is eerst goed uitkijken en dan pas gaan.

Erg jammer. Hoe terecht het ook is dat je ongelofelijk kwaad wordt op een automobilist die door rood rijdt als jij net oversteekt, ook al is het nog zo fijn als achteraf blijkt dat degene die jou doodreed fout zat en jij goed, toch word je van boos worden of gelijk krijgen niet weer levend.

op 10 03 2010 at 16:53 schreef Benech:

Yezkilim: Maar gelukkig hebben we de onbekraste motorkap van Vetklep’s bolide nog.

op 10 03 2010 at 18:57 schreef gandanguru:

ik rij een auto vol krassen, en ik fietste 20 km vv, zes jaar! (nieuwkoop-amstelveen, meet maar na)
Maar Vetklep moet niet zo zeiken, je staat niet IN de file, je BENT de file, oen!
Als je zo weinig met onze mooie hoofdstad op hebt, waar om ga je dan meedoen aan de file die er iedere dag staat? Niet dat je het niet kon weten of zo.
En voorts ben ik van mening dat er voor alle voertuigen van meer dan (leten we zeggen) 60 kg een wapenvergunning nodig zou moeten zijn. Dat geeft de verhouding tussen de ongewapende voetganger en de ijzer-verplaatser beter weer.
Dan worden al die ‘ongelukjes’ vanzelf ‘doodslag’, of ‘moord’. Of ‘poging tot-’, en kijk, dan gaat vetklep hopenlijk wat voorzichtiger rijden.
Met zijn Opel.

op 10 03 2010 at 22:05 schreef vetklep:

Misschien kan een goede therapeut helpen bij al uw fietsfrustraties. Maar als u zich geen auto kunt permitteren zal dat ook wel buiten bereik liggen.

op 11 03 2010 at 13:19 schreef Benech:

Gandanguru: Amstelveen heeft een prima OV-netwerk naar de hoofdstad. Er is zelfs vanuit de nieuwste wijken van Amstelveen (ik kan erover meepraten, ik kom er geregeld) gewoon OV. Alleen snap ik niet waarom ze de sneltram 51 niet door Westwijk ipv langs Westwijk hebben laten rijden.

op 12 03 2010 at 20:22 schreef frank:

wat een hoog nivo discussie is hier gaande….

op 13 03 2010 at 07:55 schreef Peter:

Gelukkig kom jij het ‘nivo’ een beetje opkrikken, hè Frank?

op 15 03 2010 at 21:15 schreef mariska:

Op een oud krot scheuren als een luipaard die achter zijn prooi aan zit. Je spitst je oren en ogen voor, opzij en achter. Door alle stoplichten, over alle grachten, via afsnijweggetjes en om alle oponthouden heen. Spelen met de afgrond. Das pas leven !!

 


Home

Archief

Steun Frontaal Naakt. Rekeningnummer 393444961

Zeuren over tik- en spelfouten? De pedanterik uithangen? Niet in de reactieruimte alstublieft, die is voor inhoudelijke discussies.
Stuur uw fan- en dreigmail naar Frontaal Naakt.

Plaatjes blokkeren om deze site SFW te maken doet u door in Firefox te rechtsklikken op de afbeeldingen en 'block images' te selecteren.

Gratis!
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

Volg Frontaal Naakt op
Twitter. Volg Hassnae op
Twitter
.

RSS RSS

Uitreiking van de
Frontaal Naakt Award 2009 aan Femke Halsema

Frontaal Naakt te gast bij
Oba Live.

Hassnae over
Zwarte Zwanen.

Hassnae leest
Bifi.

Blurbs

"Wat ik vooral goed vind aan Frontaal Naakt, is dat jullie onderscheid maken tussen vrije meningsuiting en moslim-bashen." (Femke Halsema)

"Frontaal Gestoord ben je!" (Frits Huffnagel)

"Peter Breedveld - Geweten van het internet met voorliefde voor naakte moslima's." (GeenStijl)

'Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.' (jury Dutch Bloggies 2009)

'Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.' (jury Dutch Bloggies 2008)

'De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.' (Elsevier weekblad)

'Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.' (Revu)

'Extreem-rechtse website' (NRC Handelsblad)

'Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.' (Hafid Bouazza)

'In de artikelen wordt grove taal gebruikt en bovendien zijn er naaktfoto's van onbekenden bij geplaatst.' (rechter E.A.G.M. van Rens)

'Complimenten voor Frontaal Naakt. Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.' (Lousewies van der Laan)

'De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.' (Anil Ramdas)

'Leuke site.' (Jan Kuitenbrouwer)

'Peter Breedveld verrast!' (Nederlandse Moslim Omroep)

'Breedveld is voor de duvel nog niet bang' (Jeroen Mirck)

'Een groot schrijver.' (Bert Brussen)

'Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.' (Max J. Molovich)

Links