Home » Archief » ‘Moslimvrouwen hebben een streepje voor’


[09.04.2005]

‘Moslimvrouwen hebben een streepje voor’

Fahim Dieffenthaler

Satrapi (185k image)

Het misverstand over de positie van de vrouw in de Islam berust zowel bij moslims als bij niet-moslims vooral op het verwarren van bescherming met onderdrukking of opsluiting. Het is een gemakkelijk misverstand: een beschermend huis kan door (jaloerse) omstanders een gevangenis worden genoemd, maar is niet zo bedoeld.

Wanneer men hierover wil discussiëren, wijs ik op de economische, lichamelijke en emotionele mishandeling waaraan meisjes en vrouwen blootstaan binnen de zogenaamde ‘vrije’ seksuele en economische moraal, ook in Nederland. Maar ook gebruiken moslimmannen het argument van bescherming als een excuus om hun vrouwen als slaven op te sluiten, waardoor inderdaad een gevangenis wordt gecreëerd. In de Islam moet de gouden middenweg worden geleid door het principe dat een man zijn vrouw beschermt tegen agressie, armoede, mishandeling en uitbuiting, zowel lichamelijk als geestelijk. Dit punt verklaart veel misverstanden over gescheiden gezelschappen, kleding, huwelijk en werk.

Veel bezwaren tegen Islamitische kuisheidsvoorschriften vinden hun oorsprong in de Nederlandse gewoonte van flirten. Wanneer iemand niet flirt, voelt men zich afgewezen, waarop men de ander arrogantie, onderdrukt worden, etc. verwijt. Het debat over bedekkende kleding is hiervan een goed voorbeeld. In de Islam mag een man echter een vrouw niet misbruiken voor zijn eigen gevoel van erkenning wanneer hij met haar samenwerkt. Hij moet vriendelijk zijn, maar zich bezig houden met het werk. En hetzelfde geldt ook andersom.

Wanneer men ware schoonheid (van goed gedrag) niet meer herkent, neemt men primitieve prikkels (van seks en intimidatie) aan. Wanneer men het ware plezier (in God) vergeet, worden de meest banale gevoelens doel van het leven.

Westerse waardensystemen kunnen geen bevredigend antwoord geven op wat de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen inhoudt en hoe zij vorm krijgt. Namelijk: wie beoordeelt de waarde van een ziel, een lichaam, of een positie? In de Islam is de gelijkwaardigheid van man en vrouw gelegen in de stelling dat hun zielen gelijkwaardig zijn. Maar dat betekent niet dat zij niet lichamelijk mogen verschillen. Omdat er geen definitie wordt gegeven van waarde, kan de Westerse pretentie van gelijkwaardigheid van man en vrouw ook geen antwoord geven op het bestaan van verschillen. Zoals bijvoorbeeld afzonderlijke kledingwinkels, kappers en toiletten voor mannen en vrouwen, afzonderlijke Olympische Spelen, beperkte taken voor vrouwen in het leger, het feit dat mannen geen kinderen baren, het feit dat er geen mannen meedoen aan de Miss-World verkiezingen, etc. Wanneer dit alles als vanzelfsprekend wordt beschouwd, dan behoeft men het onderscheid dat de Islam maakt tussen mannen en vrouwen niet zo vreemd meer te vinden.

Een cultuur van gescheiden gezelschappen betekent geen achterstelling voor vrouwen maar een zegening, zoals het bestaan van dames-en herentoiletten ook geen achterstelling betekent voor vrouwen, maar een zegening is. Privacy betekent niet onderdrukking, maar juist bewegingsvrijheid.

De Islam leert naast het beschermen van huwelijken en kinderen ook de vrouw te beschermen tegen schadelijke lusten.

Iedere schepping vindt rust en evenwicht wanneer deze op haar plaats is; wanneer al haar eigenschappen in harmonie werken met haar omgeving. De mens vindt rust wanneer hij zijn vermogens optimaal gebruikt, en die zijn bij mannen en vrouwen verschillend. Nogmaals: dat zij verschillen betekent niet dat de één meer waard is dan de ander. God oordeelt over waarde. Daarom is het debat over de gelijkheid van man en vrouw arrogantie aan te rekenen, aangezien het de traditionele positie van mannen hoger waardeert dan die van vrouwen. Het debat had beter kunnen gaan over dwang en mishandeling, en de onderwaardering van de traditionele positie van vrouwen.

In de Islam heeft een vrouw een hogere positie dan de man, in die zin dat hij zich moet opofferen voor haar bescherming. Hij zou dat echter niet benauwend voor haar moeten maken. Maar zij moet hem ook niet onnodige zorgen geven door zijn jaloezie op te wekken of gevaarlijke dingen te doen.

Mohammed (vrede zij met hem) had gezegd: ‘Studeren (kennis zoeken) is een verplichting voor iedere moslim en moslima’. En: ‘Wie zijn dochters een goede opleiding geeft, zal met mij in het Paradijs zijn als twee vingers van een hand’. Zijn eigen vrouwen waren erg geleerd en sociaal actief.

Vrouwelijke moslims mogen werken als zij hun verantwoordelijkheid naar hun kinderen goed hebben geregeld. Het aanstellen van betaalde verzorging is volgens de Islam wettig. Kinderopvang wordt in Nederland echter te vaak gekozen uit zelfzuchtige en niet uit Godvrezende motieven.

In het Islamitische huwelijk mag een echtgenoot geen aanspraak maken op het geld dat zijn vrouw verdient; zij mag hierover zelf beschikken. Dit geldt zelfs juridisch, bijvoorbeeld wanneer hij schulden heeft. Onder de huidige Nederlandse wet is een vrouw dan echter haar geld kwijt.

Bij de komst van Mohammed (vrede zij met hem) in de 7e eeuw kregen moslimvrouwen stemrecht. Nederlandse vrouwen kregen dat pas in de 20e eeuw.

In het Christendom werd pas op een concilie vier eeuwen na Christus besloten dat vrouwen ook een ziel hadden, en dus hoger waren dan dieren.

Eer ten opzichte van mensen is geen leidend principe in de Islam. Een moslim verlangt geëerd te worden bij God. Eerwraak is daarom iets heidens.

In Nederland is de emancipatie van vrouwen omgebogen naar een economische plicht: eerst mochten vrouwen werken. Nu moeten ze werken, omdat bijvoorbeeld huizenprijzen zijn ingesteld op tweeverdieners. Vrouwen hebben zich dus van de ene slavernij naar de andere begeven.

Daarnaast is emancipatie ook een sociaal dogma geworden dat aan alle vrouwen wordt opgedrongen: een vrouw ‘heeft verloren van de tirannie van haar man’ als zij niet zelf een inkomen verwerft en buitenshuis voor haar carrière gewaardeerd wordt. Dit idee van emancipatie is beledigend voor de relatie tussen een man en een vrouw omdat het deze uitlegt als een machtsstrijd. Het biedt geen plaats aan samenwerking, liefde en opoffering voor elkaar en voor de kinderen, terwijl deze juist de waarden zouden moeten zijn waarop een relatie is gebaseerd.

Het Islamitische ideaal van de hoffelijke man bestaat ook in het westen, en wordt daar vaak verwerkt in romantische sprookjes over dappere ridders, de ‘Prins op het Witte Paard’ of de ‘charmante oosterling’ zoals Omar Sharif.

De stichter van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap, Hazrat Ahmad, ontving de openbaring: ‘Uw vrouwen zijn niet uw slaven’.

Er is geen geval bekend dat de profeten Mohammed of Ahmad (vrede zij met hen) boos waren op hun vrouwen, laat staan dat zij hen hebben geslagen.

Toestemming te trouwen met meerdere vrouwen werd gegeven toen veel moslims waren gesneuveld en er te weinig mannen waren in de moslimgemeenschap. Deze toestemming werd uitdrukkelijk gegeven onder voorwaarde dat elke vrouw gelijk zou worden behandeld, en op voorwaarde dat zowel de eerste als de volgende vrouwen het eens waren met de beslissing. Zonder deze toestemming zouden weduwen en wezen aan hun lot zijn overgelaten. Er waren geen sociale voorzieningen.

De commentaren gaan ervan uit dat de psychologie van mannen en vrouwen beter in staat is om te gaan met één man die meerdere vrouwen trouwt, dan met één vrouw die meerdere mannen trouwt. Hoewel dit controversieel is, wordt het wel ondersteund door het beeld dat de psychologie heeft geschetst van mannen en vrouwen, waarin de man jaloerser is en minder goed kan omgaan met het gevoel dat zijn vrouw aan andere mannen denkt. Het belangrijkste punt is echter dat in geval van een huwelijk van één vrouw met meerdere mannen eventueel vaderschap van kinderen niet kan worden vestgesteld.

Boeken als ‘Vrouwen komen van Venus, mannen komen van Mars’ zijn een indicatie dat ook westerse samenlevingen zijn doordrongen van verschillen tussen mannen en vrouwen.

Argumenten als ‘kuisheidsvoorschriften waren bedoeld voor een bepaalde tijd, in onze tijd zijn die niet meer nodig’ druisen in tegen de evolutieleer (het duurt miljoenen jaren voordat zoiets als psychologie verandert), en deze argumenten worden bovendien tegengesproken door de feiten (de helft van alle huwelijken strandt in een echtscheiding, veel daarvan ook door buitenechtelijke relaties).

Onderdrukking van vrouwen is niet alleen economisch, maar vooral emotioneel; geen aandacht geven, afsnauwen, gierigheid, ondankbaarheid, of mannen met verslavingen bijvoorbeeld. Zulke onderdrukking kan niet met economische emancipatie worden weggenomen, maar alleen door hervorming van het karakter van mannen.

En voor die hervorming is religie bij uitstek geschikt. Dit is het beeld van de positie van de vrouw in de ware Islam.

Fahim Dieffenthaler is persvoorlichter van de Ahmaddiyya Moslimgemeenschap.

Algemeen, 09.04.2005 @ 02:15

[Home]
 

0 Reacties

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

Become a Patron!
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN MEI

O De miljoenen van Sywert mogen een paar duizend mensenlevens kosten

O De wonderbaarlijke transformatie van moslimvreter Nikki Sterkenburg

O De ene zeikhoer is de andere niet

O Sywerts domrechtse haatblaat

O De hysterische pedo-obsessie van Danny Ghosen

O Zihni Özdil benoemt het antisemitisme van zijn eigen vrienden niet

O ‘Dat soort optimisme, daar ben ik geen liefhebber van’

O De Israëlische agressie valt niet meer te verdedigen

O Waarom je beter Maya Angelou kunt lezen dan je de huid te laten volschelden door Dominee Wokie

O YouPorn

 

MEEST GELEZEN EVER

O YouPorn

O Hoi, Jesse Klaver, ik heb geen zin om te boeten voor jouw papatijd

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Ik word vervolgd wegens belediging van een seriebelediger

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O Ga je nu Wierd Duk ontslaan, Telegraaf?

O Ik ga naar Japan verhuizen

O Hoi, Onderwijsraad, zit de mensen eens niet zo in hun nek te hijgen!

O Kappen met je hypocriete gejank, landgenoten, je racisme schijnt door

O Lekker hitsen tegen migranten met Wierd Duk en Lucas Hartong

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS