Home » Archief » Pedo


[16.06.2007]

Pedo

Peter Breedveld

Piet7 (253k image)
Illustratie: Pieter Hogenbirk

Ik zal het maar eerlijk toegeven: mocht er eens brand uitbreken, dan vindt de brandweer ook bij mij thuis foto’s van blote kinderen. Het meeste is volgens mij vrij onschuldig. Ik schrijf ‘volgens mij’, want ik weet ook wel dat de publieke moraal op dit gebied in rap tempo aan het verstrengen is. Naakte kinderen waren vroeger symbool voor naïeve onschuld, tegenwoordig staan ze voor geile lust en perversie. Ik heb gehoord van ouders die een bezoekje kregen van de zedenpolitie vanwege de kiekjes van hun kinderen op de naturistencamping, die ze bij een fotowinkel hadden laten ontwikkelen. Het is behoorlijk ziek dat de samenleving naakte kinderen blijkbaar niet meer kan zien als, simpelweg, naakte kinderen.

Ik weet nog altijd niet wat er precies is gevonden in het huis van Pieter Bouwman, bekend van Radio Bergeijk. Eigenlijk gaat het me ook geen flikker aan en ik vind het laakbaar dat Het Parool schrijft dat de politie ‘in de woning van cabaretier, regisseur en radiomaker Pieter B. (49) in Amsterdam’ foto’s van blote kinderen in beslag heeft genomen. Zo maak je het de redactie van Geenstijl wel héél erg makkelijk en is Bouwman al veroordeeld voordat duidelijk is waaraan hij precies schuldig is, en óf hij wel schuldig is.

Foto’s van blote kinderen, is dat altijd kinderporno? ‘Porno’ is een verkorting van ‘pornografica’ en volgens de definitie van Hafid Bouazza gaat het daarbij om ‘het beschrijven van de seksuele daad’. Uit de berichten over de foto’s van Pieter Bouwman maak ik op dat er geen seksuele handelingen te zien zijn. Het gaat om niet meer dan foto’s van blote kinderen. Blijkbaar gaf dat een Parooljournalist het recht om Bouwman aan een kruisverhoor te onderwerpen en Bouwman, in het nauw gedreven, was zo stom om toe te geven dat hij de foto’s ‘sensueel’ vindt.

Ik krijg de indruk dat het met de carrière van Bouwman nu wel afgelopen is. Maar is dat gerechtvaardigd, omdat hij foto’s van blote, minderjarige meisjes sensueel vindt? Verdien je het dan om publiekelijk te worden terechtgesteld? Ik weet uit eigen ervaring hoe snel je het etiket ‘pedofiel’ opgeplakt kunt krijgen. Ik ontvang, vanwege de idyllische naaktfoto’s op deze site, regelmatig mail van mensen die me voor pedo uitschelden. Sommige nemen ook de moeite om op allerlei internetfora te verkondigen dat ik een pedofiel ben.

Van een goede vriend kreeg ik laatst een stapel boeken vol naaktfotografie cadeau. Eén van de boeken bevatte het werk van Jock Sturges, die op Franse en Nederlandse naturistenterreinen jonge meisjes – sommige schat ik een jaar of tien, elf, twaalf – fotografeert.

Zijn werk is verbluffend, en ik denk niet dat ik overdrijf. Zijn foto’s zijn niet alleen beeldschoon, blijkbaar geniet Sturges ook het volledige vertrouwen van de meisjes – en van hun ouders. Ze voelen zich overduidelijk volkomen op hun gemak, ze blaken zelfs van het zelfvertrouwen, kijken de toeschouwer aan alsof ze volledig gekleed zijn, alsof ze niet zijn blootgesteld in al hun naakte kwetsbaarheid.

In tegenstelling tot de andere foto’s van naturistische kinderen in mijn verzameling is het werk van Sturges echter niet onschuldig. Sturges fotografeert seksuele wezens. De meisjes, achteloos naakt als ze zijn, spelen een gevaarlijk – en opwindend – spel met hun seksualiteit als inzet.

Hun seksualiteit, níet hun onschuld. Het is de onschuld van de toeschouwer waar het werkelijk om draait. Gaat hij een kulverhaal houden over de geraffineerde belichting en het mooie zwart-wit in Sturges’ werk, of geeft hij toe dat hij in verwarring is gebracht? Wanneer een Parool-journalist een felle lamp op mij gericht zou houden, zou ik misschien ook wel toegeven dat ik de foto’s sensueel vind. Ik heb daar geen problemen mee en wie ze wel heeft: tant pis.

‘Ik zeg ook niet: O, o, wat een fantastische bezigheid is dat’, aldus Pieter Bouwman over zijn fotoverzameling. Wat laat die zich uit de tent lokken, zeg. Hij had moeten zeggen wat Bill Clinton ook had moeten zeggen: ‘Mijn privéleven gaat jullie geen fuck aan, een prettige dag nog, verder.’ Bouwman heeft geen kinderen verkracht of gemolesteerd, hij heeft alleen wat foto’s uitgeprint. Naar mijn mening is dat lang zo ranzig niet als het snoeiharde leedvermaak van de afgelopen weken om een doodeenzaam meisje dat om haar moeder roept.

Algemeen, 16.06.2007 @ 14:06

[Home]
 

141 Reacties

op 16 06 2007 at 20:25 schreef Loor:

Peter, ik denk dat je wel een punt hebt – velen hebben boter op hun hoofd. Hoeveel mannen komen er nu voor uit dat ze liever een (kaal)geschoren dameskruis onder handen nemen, dan een flink behaarde? En wat zegt dat over deze mannen? Dat ze uiteindelijk toch de voorkeur geven aan het kruis van een twaalfjarige? Als dat zo is, heeft ‘de man’ toch nog schuld aan alle schaamlipcorrecties van dit moment, maar die discussie is al gevoerd.

In mijn tienerjaren hing mijn kamer vol met de wazige en softerotische posters van graatmagere en nimfachtige tienermeisjes, gefotografeerd door de in de jaren ’80 wereldberoemde fotograaf en ‘überpedofiel’ David Hamilton: http://www.hamilton-archives.com/

De film Bilitis met bijbehorende zwijmelmuziek heb ik keer op keer afgespeeld op mijn videorecorder en droomde ervan een Hamilton-meisje te zijn, maar voldeed met mijn (toen al gevormde) rondingen en donkere haren niet aan zijn ‘ideaalbeeld’. Het kwam destijds geen moment in mij op dat Hamilton een ‘vieze oude man’ zou kunnen zijn. In mijn ogen was hij een kunstenaar pur sang. Ik vraag me af of Hamilton in de huidige tijd net zo succesvol zou zijn geweest.

op 16 06 2007 at 21:51 schreef DvR:

Ik heb gekeken en vond die foto’s van Jock Sturges lang niet zo seksueel als je beschrijft. Geen uitdagende of ondeugende poses, gewoon blote kleine mensjes. Nogal sober gefotografeerd. Je hebt gelijk over het opvallende ontbreken van kwetsbaarheid – dit zijn duidelijk doorgewinterde bloterikjes. De meeste foto’s zouden weinig aan zeggingskracht verliezen als de kinderen gewoon gekleed waren geweest (behalve die van het meisje op het strand met haar moeder op een afstandje erachter, maar die staat bol van de symboliek).

Dat roept wel de vraag op of het bloot dan nog iets toevoegt. Voor mij doet het dat eigenlijk niet, maar ik werd als hippiekind meegesleept naar naaktstranden en vind het dus weinig bijzonders (al hield ik zelf altijd ostentatief mijn grote zwembroek aan, en was ik nog oprecht gechoqueerd toen een oudere meid eens expres wijdbeens gingen liggen toen onschuldige ikje voorbijliep, zodat, waar ik alleen een soort streepje had vermoed, ineens een enorm apparaat met dikke lippen, plooien, frommels, haren en stoppels aan mij tentoongespreid werd!).

Dat wil niet zeggen dat ik geheel ongevoelig ben voor het seksuele kind. In een stationswinkeltje viel mijn oog eens op het meest onweerstaanbare en übergeile schepseltje dat ik ooit gezien heb: een meisje van hooguit een jaar of 12, dat er op zich niet anders uitzag dan andere meisjes van die leeftijd. Kinderlijk gezichtje, naieve blik, slungelig smal lichaam – niks bijzonders. Op één aspect na. Op haar spichtige borstkasje prijkte namelijk een stel buitengemeen grote, kogelronde stevige tieten. Zó groot en zo perfect dat iedere paaldanseres er een moord voor zou doen.
Ik wist niet waar ik moest kijken! Dat onschuldige kind (ze hing in haar jurkje nog de hele tijd tegen haar moeder aan te drentelen ook) maakte met haar aanwezigheid van iedere man een willoze instantpedofiel. Zeer verwarrend. Enerzijds een onweerstaanbaar paar jetsers waar je wel naar móet kijken (en dan ook nog zo waanzinnig bereikbaar; geef ‘r een rolo en je mag alles!). Anderzijds een lief en onschuldig kind dat het als alle andere kinderen verdient om zonder enige bijgedachte hooguit vriendelijk en beschermend bejegend te worden. Ik had bijna haar moeder aangesproken om ‘r te vragen hoe zij het in haar hoofd haalde om met zoiets onweerstaanbaars over straat te gaan. Zelfs de meest bejaarde en seksloze geheelonthouder zou dat dochtertje nog ter plekke kunnen bespringen. Zo’n kind hou je veilig thuis en je gaat met een groot geweer voor de deur zitten om de belagers af te weren. Maar goed, ik heb er het zwijgen toe gehouden en ik ben de andere kant op gaan kijken, want iedere blik die ik op haar wierp voelde als een misdaad.

Die Hamilton waar Loor (hoi, leuk gehad? :-) het over heeft herinner ik me goed. Die zou tegenwoordig verguisd worden. Opgeknoopt!
Helaas treft die heksenjacht op al dan niet vermeende pedofielen ook de legitieme kindervriend. Ik kom zelden met kinderen in aanraking -ik heb ze zelf niet en woon in een nogal kinderarme buurt- maar ik vind het erg leuke en ontroerende wezentjes. Maar als er een paar aan de deur staan om me hun jaarlijkse kinderpostzegels aan te smeren voel ik me al ongemakkelijk. Ik had immers wel een engerd kunnen zijn, bij wie zij zomaar aankloppen..!

op 17 06 2007 at 04:23 schreef vander F:

@DvR,
LOL, ik heb hardop gelachen tijdens het lezen van je prachtige epistel.

Maar ook heel herkenbaar,
zo zijn we toch nog allen pedofiel in het diepst van onze gedachten.

Met de bijbehorende schuldgevoelens en angst,
heel apart eigenlijk.

volgens mij spelen daar zaken op meerdere niveaus,
en het is ook nog tijdsgebonden, zie Hamilton.

je ziet ook steeds meer geheel ingepakte meiden op het strand.
Toen ik de middelbare school bezocht,
was een griet die niet topless ging een suffe doos.
Dat is nu echter anders, er is een zekere verschuiving in de publieke seksuele moraal opgetreden.

Maar goed, daar heeft Pieter Bouwman nu even niets aan.

op 17 06 2007 at 12:00 schreef willem van deursen:

= het snoeiharde leedvermaak van de van de afgelopen weken om een doodeenzaam meisje dat om haar moeder roept =

Ze is een arrogant wicht, en inderdaad, zo is ze gebakken. Als zij niet deugt, deugen die ouders van haar evenmin.
Maar misschien is snoeihard leedvermaak wat La Prilton nodig heeft. Om die spilziekte en die verslaving aan aandacht (die vind ik afkeurenswaardiger dan haar rijkdom en haar decadente levensstijl) een beetje af te leren en iets te gaan doen waar ze om gewaardeerd en bewonderd kan worden. Men heeft haar afgekraakt om de filmrolletjes die ze speelde, misschien heeft ze juist in zich om een goeie actrice te worden, bijvoorbeeld. Maar je krijgt de indruk dat het haar niet interesseert, het kan haar belangstelling niet lang genoeg vasthouden.

Maar wat aan de grondslag ligt van haar ‘leed’ wordt opvallend vaak gebagatelliseerd. Autorijden is een gevaarlijke en dus serieuze zaak. Ze lapt dat niet alleen aan haar laars, ze beseft het niet eens. Wanneer gaat daar iemand letterlijk het slachtoffer van worden?

op 17 06 2007 at 12:08 schreef Peter Breedveld:

Loor, in het ‘swingcafé’ dat ik als scholier elke zaterdag bezocht, kwam altijd een meisje dat voor Hamilton had geposeerd. Toen ze het vertelde, was ik absoluut niet verbaasd. Ik heb zijn werk overigens altijd van een aanstootgevende lelijkheid gevonden.

Ik meen trouwens dat de aandacht in de fotografie op dit moment aan het verschuiven is van jonge meisjes naar rijpe(re) vrouwen. Wie weet ligt er nog een carrière als model voor je in het verschiet.

Ik vind dat je makkelijk oordeelt over iemand die je – naar ik aannneem – alleen kent van televisie en Geenstijl, Willem. Voor mij was Paris Hilton een volslagen onbekende totdat die mediahysterie rond haar gevangenisstraf losbrak. Arrogant? Wat ik tot nu toe van haar gezien heb was een eenzaam meisje dat misschien niet al te slim is. Haar gevangenisstraf is terecht, het luide leedvermaak ranzig. Wie zonder zonden is, gooie de eerste steen.

Ik denk niet dat we diep van binnen allemaal pedofiel zijn en ik hoop dat seks met kinderen altijd een taboe zal blijven. Daar wil ik ook zeker geen lans voor breken. Maar een beetje minder hysterie zou geen kwaad kunnen.

op 17 06 2007 at 16:42 schreef hafid bouazza:

Peter,

Nu is het werkelijktijd voor je om Lolita te lezen! Het boek is van een schokkende schoonheid en van een ribbrekende humor: ‘Ladies and gentelemn of the jury, I wasn’t even her first lover!’

Ken je de foto’s die Lewis Carrol maakte van het meisje Liddel op wie hij Alice heeft gebaseerd.

Dre jaar geleden is er een prachtig boek verschenen van zijn foto’s: Liddel als bedelmeisje, hij tussen jonge meisjes etc., maar ook andere afbeeldingen en portretten. Hij was een begenadigde fotograaf. Op de een of andere manier heeft hij de beschuldiging van pedofilie altijd weten te vermijden. We weten dat de ouders van ‘Alice’ hem op een gegeven moment hem verboden om haar nog langer te zien (al hadden ze wel toestemming gegeven om haar te fotograferen) en de reden zal nooit bekend worden: pagina’s uit Alice’s dagboek die hiermee verband houden, zijn eruit gescheurd en vernietigd.

Ik ben de naam van de fotograaf vergeten, maar het ging om een foto, door diens vrouw gemaakt, waarop hij naakt met zijn naakte kind op schoot zit en een halve erectie vertoont. Tijdens Het Holland Festival heeft de politie de foto verwijderd enige jaren geleden. Eerlijk gezegd: bij mijn twee kinderen heb ik dat ook meegemaakt; als ze op mijn schoot kwamen zitten, gekleed, kwam er een bloedstroom op gang tot aan die extremiteit. Erotisch was het niet, maar wel overweldigend. Ik heb het slechts aan mijn vriendin gezegd, die mij toevertrouwde ook iets dergelijks te voelen. Het komt op mij over als iets natuurlijks.

En later las ik The Information van Martin Amis, waarin de hoofdpersoon precies dezelfde sensatie beschreef en de gene of onnodige schuldgevoel dat dat bij hem teweegbracht. Ik twijfel er niet aan dat Amis hier zijn eigen ervaring met zijn dochters beschreef.

op 17 06 2007 at 17:23 schreef Peter Breedveld:

Ik heb het slechts aan mijn vriendin gezegd, die mij toevertrouwde ook iets dergelijks te voelen.

Geen zorgen, Hafid, je geheim is veilig bij ons.

Ik herinner me die affaire op het Holland Festival. De foto was gemaakt door de moeder van het kind. De politie vond dat het kinderporno was, maar volgens mij oordeelde de rechter anders.

Het tekent de bekrompenheid van de meeste mensen om een erectie altijd te zien als een teken van seksuele opwinding, terwijl iedere man in zijn jeugd toch veelvuldig erecties van de zenuwen of niet-seksuele opwinding moet hebben gehad (bijvoorbeeld bij een belangrijk tentamen). En wat te denken van de ODOL, de Ontzettend Dikke Ochtend Lul, die evenmin iets te maken heeft met seks.

Hoe dan ook, iedereen weet dus, of kan weten, dat heftige emoties erecties kunnen veroorzaken. Wie zelf kinderen heeft zou dus niet zo geschokt moeten zijn door een vader met kind plus erectie.

Ik heb maar één boek van Martin Amis gelezen, Yellow Dog. Gekraakt door de critici, maar ik vond het een erg goed boek en hetzelfde thema, namelijk een man die wordt verdacht van incest met zijn jonge dochter, komt erin voor.

Het verhaal over de liefhebberijen van Lewis Carroll ken ik. Over Carroll gesproken, heb je al gehoord van het laatste boek van Alan Moore, een pornofantasie met Carrolls Alice, Peter Pans Wendy en Dorothy van The Wizard of Oz in de hoofdrollen. Moore geeft een iets andere versie van de gebeurtenissen in de genoemde boeken. Heel apart en subliem uitgegeven, drie kloeke, gebonden delen in een cassette. Lost Girls heet het en de tekeningen zijn van Melinda Gebbie, Moores vrouw.

Aan Lolita hoop ik binnenkort te beginnen, maar dat boek van Anthony Burgess, dat jij hierboven noemt, wil ik beslist ook snel gaan lezen.

op 17 06 2007 at 17:30 schreef stoethaspel:

Huh? Peter heeft Lolita niet gelezen? Nabokov, hebben we het over, toch? Hoe is het mogelijk?! Op d’één of d’and’re manier was ik in de veronderstelling dat je dat wel gelezen zou hebben. Overigens is de film een stuk minder dan het boek. Lezen houdt de fantast in u levend.

Ook de moeite van het lezen waarde, Markies de Sade. Als u er tenminste doorheen kunt komen. Ook hier, vermijdt de verfilming.

Ik vond je stuk prikkelend, interessant dus maar werd ernstig afgeleid door je verwijzing naar dame Paris. Wat’ie daar nu weer mee zeggen? dacht ik nog, tot tot me doordrong dat het niets meer wilde zeggen dan dat perversie vele gedaantes kent, of niet?

op 17 06 2007 at 17:32 schreef Peter Breedveld:

Heel goed, Stoet!

Als jij eens zou weten wat ik allemaal niet gelezen had…

op 17 06 2007 at 18:18 schreef hafid bouazza:

Dank je wel, Peter. En Earthly Powers is ook geweldig met een van de meest memorabele beginzinnen ooit: It was the afternoon of my eigthy-first birhtday and I was lying in bed with my catamite when Ali cam in to announce that the Archbishop has come to see me.

En even later: I was smoking a cigarette that should have been post-coital, but was not.

Stoethaspel,

Bedoel je de verfilming door Kubrick? Die is een aanfluiting, zeker voor zo’n groot regisseur. Hij heeft in een van zijn weinige interviews gezegd dat:
a) als hijhad geweten hoe streng de censuur zou zijn, hij het boeknoot had verfilmd en
b) dat het de enige film van hem was die hij als mislukt zou omschrijven.

De verfilming door Adrian Lyne (ik weet niet wat er met deze in Hollywood werkende regisseur van Britse afkomst is gebeurd na zijn meesterwerl The Jacob’s Ladder) is stukken beter: Jeremy Irons is goed gecast en hij lijkt het boek beter te hebben begrepen dan de regisseur.

Van De Sade heb ik Salo (vertaald door Hans Warren) nooit kunnen uitlezen. wel genoeg om te weten dat het idee voor een muis/rat die in een vagina wordt gestopt waarna deze wordt dichtgenaaid (letterlijk, jongens) door Ellis in zijn American Psycho is gebruikt.
De verfilmingen door Jesus Franco zijn hilarisch; deze man maakte meer dan 300 films, vier per jaar. Ik ben dol op trash en hij is een goede leverancier. Ik heb een zwak voor zijn films – een joint erbij verhoogt het kijkplezier.
Maar wil je wel geloven dat hij ook in staat was grote regisseurs te inspireren: in Dracula van Coppola komt een scène voor die een citaat is uit Franco’s Virgin among the living dead!

op 17 06 2007 at 18:39 schreef stoethaspel:

@Peter

Dat is de grap. We kunnen niet weten wat we allemaal niet kennen. Mooi is dat, want zo blijft er nog wat te ontdekken, zoals de reaktie van hafid bijvoorbeeld laat zien.

Overigens moet ik nu ineens aan de spaanse film `Todo sobre mi madre´ van Pedro Almodóvar denken. Pure kinderporno. Walgelijk…

@hafid
Ik had geen idee van het bestaan van meerdere verfilmingen. Volgens mij heb ik een bewerking van de 120 dagen van Sodom gezien, het verhaal dat zich in een afgelegen kasteel afspeelt. Die verfilming vond ik in elk geval niet te doen.

Films kijken met een jointje is sowieso prettig en zoveel milder dan alcohol.

Ik ga eens rondneuzen om te zien of ik wat van jouw suggesties te pakken kan krijgen. Dank.

op 17 06 2007 at 19:12 schreef hafid bouazza:

Soethaspel,

De bewerking van de 120 dagen van Sodom is de laatste film van Pasolini (met muziek van Ennio Morricone!); Justine is verfilmd door Jesus Franco met een rol van Klaus Kinski als De Sade (hij kon maar een dag werken en slorpte het grootste gedeelte van het budget op) – het is de duurste film die Franco ooit maakte en dat is te zien aan belichting, omgeving, kostuums e.d., maar slaapverwekkend. Deze film is op dvd – ik heb hem in mijn bezit – en de bonus, het interview met de regisseur, is werkelijk aan te raden. Als je in Amsterdam woont, dan zul je de film wel in Boudisque (Nieuwendijk, tegenover slijterij Vreng, waar goede absint te kopen is) vinden.

op 17 06 2007 at 19:14 schreef hafid bouazza:

PS Ik verwarde de titel van de film met die van het boek: de film heet: Saló of de 120 laatste dagen van Sodom. Het verhaal is verplaatst naar fascistisch Italië. In een interview werd Pasolini gevraagd: Is het eten van stront ook fascisme? Waarop de regisseur antwoordde: Ook dat is fascisme.

op 17 06 2007 at 20:02 schreef Betaman:

Ik heb ooit eens in een gezelschap de socratische vraag gesteld waarom seks met kinderen eigenlijk taboe is. De verontwaardiging die mij ten deel viel! Dat was toch immers vanzelfsprekend! Dat die heilige verontwaardiging precies de essentie van het taboe aangaf, werd weggewuifd.

Ik vroeg mij af of – indien er geen sprake van dwang is en het kind geen lichamelijke schade ondervindt – de psychische schade niet juist wordt aangericht door de omgeving, die met haar morele veroordeling het kind het gevoel geeft dat het iets vreselijks heeft ondergaan. Het algemene oordeel was dat het kind intrinsieke psychische schade oploopt, ongeacht de heersende moraal over pedoseksualiteit.

Het kind-zijn wordt geassocieerd met kwetsbaarheid en onschuld. Om het taboe te verklaren, moet je stellen dat in onze cultuur seksualiteit exclusief tot het domein der volwassenen behoort en blijkbaar verbonden is met begrippen als zondigheid en macht. Dat leken mij nu interessante discussiepunten, maar de kersverse ouders waaruit het gezelschap bestond, vonden het wel genoeg geweest.

Ik verzet mij overigens niet tegen het taboe – elke samenleving leunt op ononderhandelbare uitgangspunten en ook ik heb een intuïtieve weerzin tegen pedoseksualiteit.

op 17 06 2007 at 20:07 schreef willem van deursen:

@Hafid,
Dat is Walter Chappell. De foto Father & Son uit 1962 heeft decaden lang over de hele tentoonstellingswereld getourd, tot men er ergens in de jaren negentig over begon te zeiken en toen was het ineens kinderporno. Inderdaad door een rechter weer gerehabiliteerd, maar de foto is nergens meer te zien. Zag ‘m ooit in de krant (!), maar nooit op internet. De foto is prachtig, heel oer en heel eerlijk. Ik hoop ‘m ooit nog ’s te vinden en er een artikeltje over te schrijven.
Voor de detailfetisjisten: het was geen halve erectie maar een hele. Zijn zoon, inmiddels 40er, doet al jaren niets anders dan verklaren dat hij als kind nooit seksueel misbruikt werd. Uiteraard gelooft niemand hem meer, in deze verlichte tijden.

op 17 06 2007 at 20:09 schreef Peter Breedveld:

(…)een muis/rat die in een vagina wordt gestopt waarna deze wordt dichtgenaaid(…)

Kijk, dat is het betere werk. Niet van dat softe, zoals die mietjes in Somalië doen.

op 17 06 2007 at 20:09 schreef hafid bouazza:

Eerst een stukje kaas (bij Ellis) dan pas het dier. Was ik vergeten te vermelden. Die Somaliërs lopen achter.

op 17 06 2007 at 20:19 schreef Peter Breedveld:

Dus toch een achterlijke religie. Tja, geen Verlichting, hè.

op 17 06 2007 at 20:45 schreef Lagonda:

‘Lolita’ — een van mijn favoriete boeken. Zeker lezen, Peter. Ik lees het zeker één keer per jaar, en elke keer vraag ik me weer af wáár het boek nou precies over gaat. Ik vraag me af of Nabokov niet zozeer het verlangen van een oudere man naar een jonge meisje verwoordt, maar specifiek het seksuele verlangen van een vader voor zijn dochter — nog een veel groter taboe dus.

Verder is het prachtige Engels van Nabokov om jaloers van te worden.

op 17 06 2007 at 21:06 schreef hafid bouazza:

Lagonda,

Hugo Brandt Corstius begon ooit een lezing met de mededeling: ‘Ik heb allemaal bewijzen verzameld dat Humbert Humbert de biologische vader is van Lolita, maar ik zal dat maar niet uiteenzetten'(of woorden van dergelijke strekking) en hij gooide de pagina’s op de grond. Jammer.

In essentie denk ik dat Lolita een liefdesverhaal is en een monstrueuse en overweldigende liefdesverklaring. Kort door de bocht: vervormt niet elke obsessieve liefde het subject tot een miniatuur?

Lolita is in het Arabisch vertaald (gebaseerd op een slechte Franse vertaling) en niet verbazingwekkend heeft het boek in Arabische landen geen enkele schok teweeggebracht.

En wat de taal en humor betreft:
I was lying next to my love, dying of heartache and dyspepsia (and they call those fries French, mon Dieu!).

Miss Beard, what a name for a woman.

Where the hell did you get her?
What did you say?
I said: The weather is getting better.Who’s the lassie.
She is my daughter.
The hell she is not.
Pardon me?
I said: July is hot.

You can always count on a murderer for a fancy prose style.

HH is van gemengde afkomst (Franstalige Rivièra) en Kubrick maakt van hem, in de acteur James Mason (een acterende strijkplank), een Brit!

Nabokov is verlammend voor wie denkt een schrijver te zijn. Zucht.

op 17 06 2007 at 21:12 schreef Peter Breedveld:

Lolita is in het Arabisch vertaald (gebaseerd op een slechte Franse vertaling) en niet verbazingwekkend heeft het boek in Arabische landen geen enkele schok teweeggebracht.

Whoa! Hold it right there.

Hoezo niet verbazingwekkend?

op 17 06 2007 at 21:36 schreef hafid bouazza:

Komaan, Peter!

Mohammed met een 6/7jarige bruid?

Een meisje mag gehuwd worden vanaf het moment dat ze menstrueert en uitgehuwelijkt vóórdat ze menstrueert. In het boekje van Khomeiny staat dat een meisje huwbaar is vanaf haar negende.

Onze onderburen in Arkel trouwden hun zoon met een dertienjarig meisje dat een speelde met mijn jongere zus. De gemeente wilde het huwelijk niet erkennen, daarom trouwden ze voor de Marokkaanse wet. Na haar huwelijk werd het meisje, wanneer ze aan het spelen was met mijn zusje, door haar schoonmoeder weggehaald, want ze was nu een vrouw en mocht het huis niet uit.

Dat meisje wist werkelijk van niets; ze moest wel trouwen van haar ouders en ze leek het allemaal onwijs leuk en gaaf te vinden. Zoals een oudere zus van mij zei:’Dat meisje denkt dat ze met een poppetjeshuis aan het spelen is.’

In de oudste ‘biografie’ staat in een van de laatste hoofdstukken onder de titel ‘De vrouwen van van Mohammed (vrede zij met hem)’: Aïcha was de enige maagd die hij huwde en zij was negen.’
(In een artikel in de Volkskrant schreef ik: Je moest er toen wel vroeg bij zijn.)

In sahih Muslim (dwz de authentieke overleveringen over Mo) staat het volgende uit de mond van Aïcha opgetekend: ‘Ik was zes toen de profeet mij huwde en zeven toen hij een tent over mij opzette.’ Dat ’tent opzetten’ ging leterlijk: de bruid ging zitten en haar bruidegom zette een tent om haar heen op en ging tot haar in. (Misschien kan geweta dit opzoeken – het wordt ook vermeld bij Tidjaani, die Muslim citeert).

op 17 06 2007 at 21:47 schreef hafid bouazza:

PS Dat moslims ermee in hun maag zaten blijkt wel uit het feit dat de leeftijd van Aïcha in latere bronnen steeds verhoogd werd: van 6, 7 naar 13 tot zelfs 17 en in de in Rotterdam verboden opera ‘Ajsha’ zelfs 21!

op 17 06 2007 at 22:04 schreef willem van deursen:

Die religieuze leeftijden waren altijd al een heikel punt. Ik bedoel, Abraham en Sara, 900 jaar?
Misschien was Aïcha geen 9, maar een 90jarige maagd?

op 17 06 2007 at 22:09 schreef Lagonda:

Hafid:

"In essentie denk ik dat Lolita een liefdesverhaal is en een monstrueuse en overweldigende liefdesverklaring. Kort door de bocht: vervormt niet elke obsessieve liefde het subject tot een miniatuur?"

Haja, daar heb je wel een goed punt te pakken. Humbert Humbert blijft voor mij in elk geval een Id; een satyr. Hij is de obsessieve geile gedachte, die achter de adem wordt weggeborgen, maar zich steeds opnieuw aan blijft dienen als eindeloos herhaalde gedachtenzinnetjes, of geile ideetjes die je continu voor jezelf blijft doorneurieen. Waarom Kubrick hier James Mason bij in gedachten had, is me inderdaad een raadsel.

Zoals ik al zei, het boek blijft me tussen de vingers doorglippen. Nabokov slaagt erin een verhaal te schrijven dat langs de naden lijkt los te laten; alsof je daadwerkelijk in iemands benauwde waanwereld rondwandelt die echter ieder moment van buitenaf opengerukt kan worden. De scene die je daar beschrijft (Quilty spreekt hem aan in het duister onder de trap in The Enchanted Hunters) is bij uitstek zo’n moment waarop Humbert’s droomwereld lijkt te wankelen.

Een groot ander thema van het boek is het oude, statige Europa vs. de pop-cultuur van Amerika. Maar daar hecht ik niet zo heel veel betekenis aan, of liever, ik leg het naast me neer.

"You have to be an artist and a madman, a creature of infinite melancholy, with a bubble of hot poison in your loins and a super-voluptuous flame aglow in your subtle spine (oh, how you have to cringe and hide!), in order to discern at once, by ineffable signs—the slightly feline outline of a cheekbone, the slenderness of a downy limb, and other indices which despair and shame and tears of tenderness forbid me to tabulate—the deadly little demon among the wholesome children; she stands unrecognized by them and unconscious herself of her fantastic power."

"A bubble of hot poison in your loins", hahaha! Briljant!

op 17 06 2007 at 22:17 schreef Hansje Castorp:

@Betaman
Dat u met zulke vragen er uberhaupt sociale contacten op na kunt houden is een prestatie denk ik.

Toen de PNVD zichzelf pas had opgericht ben ik op hun site even wezen snuffelen. Dat is dus die ‘partij’ die minderjarigen en dieren het recht wil geven om seks te hebben met vieze ouwe mannetjes. Ook meteen even Martijn bezocht. Ze gebruiken hetzelfde argument als Betaman om pedofilie kosjer te maken. Nou ja, voornamelijk om zichzelf er van bewust te maken dat ze gediscrimineerd worden.

Hun manifest is overigens om je te begillen.
http://www.pnvd.nl/prog_mei_2006.html
Bijvoorbeeld punt 9.7 Iedereen mag buiten naakt rondlopen. Vervolgens is punt 6.12 Burgers zijn niet verplicht een identiteitsbewijs bij zich te dragen.
Anders zou men niet eens geheel naakt over straat kunnen lopen. Zie ook punt 9.7.

U ziet, hier is over nagedacht.

op 17 06 2007 at 22:43 schreef metatron:

It’s a thin line between abuse and admiration. Enkel verstandige en evenwichtige mensen kunnen de keuze maken of het subject van interesse volgens zuivere en objectieve (ethische) normenkan worden geduidt. Vrouwen zijn net als kinderspeelgoed. Voordat je het weet heb je het kapot gemaakt. In wiens handen komt het terecht! Het enige criterium.

op 17 06 2007 at 22:46 schreef hafid bouazza:

Lagonda,

Over sater gesproken: kun je je nog die passage herinneren waarin Lolita aan de rand van een zwembad zit (zie Raging Bull, een soortgelijke scène komt daarin voor, wanneer La Motta – de Niro – zijn toekomstige vrouw voor het eerst ziet) en zij begluurd wordt door Quilty die als een ware Pan beschreven wordt: his horribly even teeth…his manhood pulsating…[ik kan mij het niet meer woordelijk herinneren].

En dat HH een Id is, is wat hij zelf van zijn niet meer dan perverse verlangens probeert te maken: als hij in Alaska is (begin van het boek) wordt hij psychogeanalyseerd als zijnde een homoseksueel. Hij schrijft zelfs dat het makkelijk was om de psychiaters te misleiden. De spot met Freud is een rode draad in Nabokovs werken (Sig mon Dieu- I always liked the Viennese quack – Nabokov had een hekel aan het ont-individualisering van Freids theorieën – zoals Martin Gardenere schrijft in zijn commentaar op Alice in Wonderland etc.: Sometimes a pencil is just a pencil).

Brian Johnson heeft een gepubliceerde lezing gegeven die ik je kan aanraden waarin hij stelt: al dat verhevene over Nabokovs moraal etc… Waarom niet bewonderen dat hij een smutty mind had? Wat doet dat af aan zijn genie. En Brian Boyd heeft daar weer een antwoord op gegeven.

De symboliek die jij beschrijft ken ik van artikels. Wat als HH een viezerik is met literair talent? Een moordenaar en a childmolester met gevoel voor humor en stijl? Uiteindelijk wordt hij gered door dood door een trombose in de cel waar hij veroordeling afwacht; ‘het recht’ krijgt niet eens de kans om hem te veroordelen.

En wat ‘a bubble of hot poison betreft’: als HH Quilty neerschiet en deze laatste eindelijk de geest laat, dan ziet de moordenaar een ‘bubble of blood’: HH probeert blijkbaar via een moord zijn eigen schuld weg te werken (‘He is your brother,’zegt een verpleegster tegen HH over Quilty – een alter ego; vandaar ook de verwijzingen naar Dr.Jekkyl and mister Hyde: ‘my hairy ape-arm). Hoe ging de zin ook alweer? ‘But the poison was in the blood and the blood was in my vein…’

Even los van de moraal, Lagonda, wat vind je van een zin als: ‘Her brown rose tasted of blood?’ Cunnilingus tijdens haar koorts en menstruatie. ik denk dat in een roman over een liefde tussen twee gelijkleeftijdige personen zo’n zin anders zou aankomen. Voor mij is ehter dat bijvoegelijk naamwoord ‘brown’ treffend…ik hoef je niet uit te leggen waarom.

op 17 06 2007 at 23:00 schreef hafid bouazza:

PS Lagonda,

The Enchanted Hunters wordt op een gegeven moment The Hunted Enchanters.

op 17 06 2007 at 23:06 schreef Betaman:

Hansje,

Je pleit voor zelfcensuur? Ik geef toe – ik schiet wel eens door in het conceptualiseren en dat wordt wel eens verward met mijn eigen mening. Ik denk niet dat seks hebben met een vies oud mannetje of -vrouwtje een verrijking is voor een kinderleven, integendeel. Ik probeer alleen aan te geven hoe je over het probleem van pedoseksualiteit zou moeten nadenken. Dat in onze cultuur pedoseksualiteit categorisch wordt afgewezen is het gevolg van waardevolle psychologische-, sociologische-, en pedagogische inzichten die in de loop der eeuwen zijn opgedaan, die het mensen mogelijk maken een waardig en zinvol leven te kunnen leiden. Discussie over deze inzichten moet echter altijd mogelijk blijven, ook met een pedopartij, ook al valt er wat mij betreft weinig te bediscussiëren.

Het resterende onbehagen dat wordt opgeroepen door het taboe en de complexe menselijke seksualiteit, die niet altijd in het keurslijf van een maatschappij past, blijkt een uitstekende voedingsbodem voor kunst, in het bijzonder de literatuur. Vandaar de fascinatie voor ‘Lolita’.

op 18 06 2007 at 10:53 schreef hosseyn:

Bouazza: comme un fou se croît Dieu, tu te crois écrivain!

op 18 06 2007 at 11:02 schreef Peter Breedveld:

Zeg Hosseyn, stel je eens netjes voor aan de lezers. Wie ben je, wat drijft je, wat bracht je naar dit multiculturele, fundamentalisch-secularistische webmagazine, en last but not least: is het niet vreselijk moeilijk lopen met zo’n stok in je reet?

op 18 06 2007 at 11:15 schreef hafid bouazza:

Peter,

Volgens mij is die Hosseyn een bekeerde Nederlander. De enige Hosseyn die ik ken is een Iraanse man van wie ik opium placht te kopen, maar aan de hysterie van deze Hos te merken, is hij onbekende met de welddadige kwaliteiten van dat hemelse papaversap.

Heb je Bamboozled gezien van Spike Lee? Doen! Daarin komt een blanke voor die alleen met negers optrekt en zich een neger waant. Wanneer op het einde van de film zijn zwarte gangmates worden vermoord en hij als enige wordt gespaard, roept hij wanhopig uit: ‘Kill me too, I’m black! I’m black!’

op 18 06 2007 at 11:22 schreef hosseyn:

Bouazza, schepper van fictieve werelden, ben je nooit bang dat één van je creaties zich tegen je keert?

op 18 06 2007 at 11:26 schreef Hosseyn:

Voorstellen? In dit woud van pseudoniemen?
Wat die stok betreft, op de vlaggenmast van de nationale multikleur is het comfortabel paalzitten.

op 18 06 2007 at 11:54 schreef Peter Breedveld:

Ieder zijn meug, Hosseyn. Iemand die het lekker vindt om op een vlaggenmast te zitten, zal inderdaad ook wel veel troost vinden in de islam. Pain is pleasure.

Of ik Bamboozled ken, vraagt-ie. Ik ben helemaal gek van de films van Spike Lee (behalve van Get on the bus, vervelend en prekerig) en vind het een schande dat Bamboozled – een meesterwerk – in Nederland nooit in de bioscopen is vertoond.

op 18 06 2007 at 11:54 schreef hafid bouazza:

Hos,

Kom van die paal af! Ik waarschuw niet meer!

In the name of Jesus Christ! Show your face!

op 18 06 2007 at 11:55 schreef stoethaspel:

@Peter

Dat was sufkutterig van me… De film waar ik aan denken moest was ‘Y tu mama tambien’ en helemaal niet ’todo sobre mi madre’.

op 18 06 2007 at 11:57 schreef Peter Breedveld:

Verklaar je nader, Stoet. Ik herinner me in Y tu mama tambien geen erotiek, laat staan kinderporno of iets dat je gekscherend kinderporno zou kunnen noemen.

op 18 06 2007 at 12:00 schreef hafid bouazza:

Peter,

Lee is een goede regisseur.

Helemaal mee eens en ook met je opmerking over Get on the bus: het was een slechte allegorie.
‘Clockers’ was visueel indrukwekkend, maar de jonge acteur als hoofdpersoon was slecht gecast en zijn liefde voor speelgoedtreintjes een ietwat sentimenteel. Oorspronkelijk zou Martin Scorsese (the master!) de film regisseren, maar hij koos voor Casino en werkte als producer voor Clockers.

Bamboozled is op een gegeven moment wel vertoond in de bioscoop, in de Melkweg cinema.

op 18 06 2007 at 12:03 schreef hosseyn:

Om Lolita ook nog even in fundamentalistische zin te duiden: volgens mij zit het effect hem in dit boek in het feit dat de lezer verleid wordt, niet door Nabokov, maar door het personage Humbert Humbert zèlf! Zoals in alle boeken van Nabokov gaat het over macht en degenen die die macht misbruiken. De betoverde in dit boek is de lezer zelf, die, geconfronteerd met een misdadige nimfijnenjager – want is pedofilie niet de ergste misdaad in de westerse wereld – desondanks zich laat inspinnen in de briljante zinnen van Humbert H., zich op sleeptouw laat nemen door diens erudiete humor en verfijnde stijl en daardoor tot medeplichtige wordt. In dit boek is het niet de macht van de laarzen en geweren, maar het is de zoetgevooisde charismatische verleider, die zijn talenten misbruikt. Let wel, het fictieve personage is hier charismatisch, en daarin schuilt misschien wel de grootste kracht van het boek.

En Meneer Bouazza, misschien moeten we binnenkort eens een glaasje papaversap drinken, dan moogt ge onder mijn boerka kijken.

op 18 06 2007 at 12:12 schreef Peter Breedveld:

Hosseyn kan in ene Nederlands! Wat een dondersteen! Ons een beetje voor de gek houden.

Lee neigt in zijn films altijd nogal naar sentimentaliteit. Ik schaam me er niet voor te bekennen dat dit werkt bij mij en vandaar ook dat ik Clockers subliem vind. In iedereen, hoe cynisch ook, hoe hard zijn jeugd ook is geweest, schuilt het vermogen om vertederd te raken, te smelten voor iets. Over Saddam Hoessein las ik een verhaal dat was geschreven door één van zijn Amerikaanse bewakers, die vertelde hoe Saddam een gewond vogeltje verzorgde en op een kinderlijke manier Doritos at. Toen kreeg ik intens medelijden met deze slager.

Terug naar Lee en jouw favoriet Scorsese (wat is The Departed een mooie film!): in alle eerlijkheid: ik vind Casino ietwat mislukt. Clockers is veel beter.

op 18 06 2007 at 12:14 schreef hosseyn:

Casino mislukt? Clockers beter? Oei oei, nu zijn de rapen gaar. Hafid, shoot!

op 18 06 2007 at 12:29 schreef hafid bouazza:

Hosseyn,

Hmmmm…Je draagt een boerka? Je bent dus een islamitische travestiet of toch een vrouw?
En tot mijn afgrijzen heb je gelijk wat Lolita betreft: het schokkende blijft dat de lezer zich blijkt te identificeren met een moordenaar en een pedofiel. In plaats van HH te veroordelen, laat Nabokov de lezer zelf de morele verwarring ondergaan. Is een stijlvaardigheid een rechtvaardiging of een verontschuldiging voor morele verachtelijkheid? My hands have hurt too many people to be proud of, dixit Humbertus Humbertus. En toch weet hij in elk geval mij bij de laatste alinea altijd tot tranen toe te roeren. Ik heb werkelijk gehuild toen ik het las en nog steeds voel ik de tranen opkomen als bij het einde ben: And this is the only imoortality that you and I may share, Lolita. (Mahler kan dat ook bij mij teweegbrengen, maar geen film, sentimentaliteit, Peter, doet mij rillen van afschuw.)

Casino is qua structuur niet het meesterwerk dat het had kunnen zijn, zoals Goodfellas dat is. Casino is stylistisch en inhoudelijk een voortzetting van laatstgenoemde film. Het is een opera, een afdaling in de hel: zie het begin waarin de opgeblazen De Niro in de vlammen valt, die langzaam overgaan in de bonte neon-verlichting van Las Vegas. Daarbij refereert het aan western-films. Scorsese (ik heb er ooit een artikel aan gewijd) heeft vaker films als ‘vermomde genre’: Bringing out the dead (zeker niet zijn beste) is een griezelfilm (hij zou ooit met Daniel-Day Lewis ‘Vlad the Impalor’ maken, een ode aan Hammer horror-films, maar dat is helaas niet doorgegaan); Taxi driver is ook een onovertroffen beeld van de stad als hel.

Clo en Ca zijn niet te vergelijken en Lee benadert niet de complexiteit van Scorses werk. Sorry, hierin kunnen wij elkaar niet vinden.Het is vooral in de voice-overs dat Casino de zwaktes van de film onthult: op het einde wordt er een derde stem toegevoegd – onnodig en als een pleister op een onzichtbare wond.

The Departed is zeker goed (al was het maar omdat Di Caprio eindelijk volwassen kan acteren), maar niet de film waarvoor Scorsese een oscar had moeten krijgen. Wat dacht je van de ongeëvenaarde mokerslag Raging Bull? (Rocky kreeg een oscar! Nou vraag ik je!)

op 18 06 2007 at 12:35 schreef stoethaspel:

@Peter,

Wordt ook niet in beeld gebracht, slechts verteld. Twee vrienden op het balkon staan naar de moeder van de éne te kijken waarna de ander opmerkt ‘y tu mama tambien’.

Ik zou er niet op terug gekomen zijn als ik je niet de verkeerde titel had gegeven.

op 18 06 2007 at 12:38 schreef Peter Breedveld:

‘Mokerslag’ is een treffende typering van Raging Bull. Ik heb de film één keer gezien, toen ik een jaar of veertien was. Eén keer, en ik kan sommige scènes nóg dromen.

Lee benadert inderdaad niet de complexiteit van Scorsese en Clo en Ca zijn ook niet te vergelijken. Wat ik bedoelde te zeggen is dat Scorsese, wat mij betreft, misschien beter Casino had kunnen laten schieten (wat je vertelde, wist ik niet) om toch Clockers te maken, dan was-ie de film geworden die die had kunnen zijn.

Bringing out the dead, dát is nou een film die je het beste ondergaat onder invloed van het één of ander, een hallucinatoir meesterwerk. De tweede keer dat je ‘m ziet is-ie trouwens beter dan de eerste keer).

Meest onderschatte film van Scorsese, door iedereen vergeten: King of comedy. De Niro is zó goed!

op 18 06 2007 at 12:41 schreef Peter Breedveld:

PS: ben ik een slecht mens omdat sentimentaliteit bij me werkt? Ik kan er niks aan doen! Ik huil als Dombo bij zijn moeder wordt weggehaald, en geen enkel kunstwerk, zelfs het werk van Goya niet, die ik als een halfgod beschouw, brengt mij zo in vervoering.

Ik ben als Tokkie geboren, en zal dicht onder de oppervlakte wel altijd een Tokkie blijven.

op 18 06 2007 at 12:41 schreef hosseyn:

Ha, Rupert Pupkin! Een van z’n beste rollen.

op 18 06 2007 at 12:47 schreef hafid bouazza:

King of comedy: geweldig! Tragokomedie op zijn best.
De film werd destijds afgekraakt (zoals de meeste van zijn films: Raging Bull ook, critici vonden dat je je niet kon identificeren met een rotzak als La Motta – het Humbert Humbert-syndroom!), ook omdat men had verwacht iets in de lijn van Raging Bull te zien (King of Comedy volgde erop).

En Peter heb je After Hours gezien? Ook een pareltje. Ik heb toch niet gezegd dat je slecht bent omdat sentimentaliteit bij je werkt? Noch dat je een Tokkie bent? Peter, niet zo koket. David Cronenberg heeft gezegd dat Bambi de meest gewelddadige film is die hij heeft gezien: de dood van zijn moeder bezorgde hem nachtmerries.

En Hosseyn,

Sinds wanneer heb je niet alleen Nederlands leren schrijven, maar ook Lolita leren lezen (in Teheran?) en de films van Scorsese kijken?

op 18 06 2007 at 12:52 schreef Hosseyn:

Bouazza: afgelopen weekend inburgeringscursus gedaan, zondagmiddag conversatie geoefend in de tuin bij Job Cohen met een kopje rooibos; Vanochtend ‘Verlichting voor dummies’ proberen te lezen (uitgeverij Prometheus), maar ze hebben mij een versie gestuurd met alleen lege bladzijden.

Peter: als migrant indentificeerde ik mij met en huilde ik bij ET – (vorige week gehuurd)

op 18 06 2007 at 12:52 schreef Peter Breedveld:

Ik hou van overdrijven (natuurlijk heb je niet gesuggereerd dat ik slecht ben) en van koketteren, laat me.

Ik heb alles van Scorsese gezien, ook After Hours, eveneens een onderschatte film. Qua sfeer wel een beetje Bringing out the dead. Over die Oscars, dat die nog zo serieus worden genomen. Alsof Scorseses talent pas wordt erkend als ie een Oscar krijgt. Paul Newman heeft er volgens mij nooit één gehad. Alleen dat feit al geeft aan dat een Oscar niets waard is.

op 18 06 2007 at 12:53 schreef Peter Breedveld:

ET! Blech! Close Encounters of the Third Kind is zoveel beter!

op 18 06 2007 at 12:56 schreef hosseyn:

Wat dacht je van de Nobelprijs: Kader Abdollah heeft die nooit gehad! Nabokov wel (volgens Kader dan…)

op 18 06 2007 at 12:57 schreef Peter Breedveld:

Ik heb Kader Abdollah eens op TV gezien (zijn Volkskrant-columns ken ik wel) en toen dacht ik: daar ga ik echt geen boek van lezen.

op 18 06 2007 at 13:00 schreef hosseyn:

Juist voor die columns verdient hij de prijs! Die snoroverhuifde imperatieven! Die Oosterse… maar laat ik zwijgen, zijn drie oproepen tegen drugs (vandaag nr 3) maken sommige mensen erg boos…

op 18 06 2007 at 13:08 schreef hafid bouazza:

Peter,

Het grote mankement van de film Bringing out the Dead (die ik bijzonder waardeer) is de rol van Nicolas Cage, die de rol alleen maar kreeg omdat Coppola (Cage is een neef van hem) Scorsese overhaalde. Edward Norton zou de rol spelen en zoals Paul Schrader, de schrijver van het script in een interview zei: the film went awry when Cage got the part. Helemaal mee eens.

Voor de rest is het een trip, zonder middelen ook. Patricia Arquette valt ook tegen, vind ik.

op 18 06 2007 at 13:13 schreef hafid bouazza:

Hosseyn,

Wat! Is! Kader! Abdollah! Weer! Tegen! Drugs! Aan! Het! Schreeuwen!
Ik heb zijn geraaskal vandaag overgeslagen.

Peter,

Paul Newman heeft wel een oscar gekregen, namelijk voor zijn rol in The color of money van…Scorsese, de slechtste film die hij heeft gemaakt met die tenenkrommende Tom Cruise.
En natuurlijk zegt een oscar niets over de kwaliteit van een film. Harvey Keitel zei: Marty zal nooit een oscar krijgen, want hij behoort niet tot de middelmatigheid.
Eerlijk gezegd, vind ik het jammer dat hij het heeft gekregen, het was een aanmatigende schouderklopje. Maar Sco (die steeds meer op Woody Allen begint te lijken) was wel oprecht ontroerd. Het zij hem gegund.

op 18 06 2007 at 13:15 schreef hafid bouazza:

Hosseyn,

Als je je als migrant identificeert met ET dan weet je wat de consequentie is: ET ging terug naar huis.

op 18 06 2007 at 13:24 schreef hosseyn:

Jullie zitten inmiddels wat off topic, heren!

Pedofilie was altijd erg aanvaardbaar in de zin van de knapenliefde. Bernard Sergent probeerde aan te tonen dat de verhouding erast/eromeen, (verhouding tussen oudere leraar/strijder en jonge pupil)een indo-eruopese initiatierite was , met een pedagogische functie. Die theorie kon hij niet helemaal hard maken. Wel is deze verhouding, die vooral in de griekse cultuur bestond, behouden gebleven in het christendom, waar van oudsher jongetjes worden misbruikt; in sommige katholieke kringen wordt het nog altijd als een rite de passage bedreven, naar ’t schijnt. Ik heb mij altijd afgevraagd of het hele christendom niet in feite een voorwendsel was om de aloude homo/pedoseksuele meester/leerlingverhoudingen voort te zetten, een sanctuarium voor legale pederastie…

op 18 06 2007 at 13:26 schreef Hosseyn:

Welaan, dwaas van een bounty, dan verwijs ik je naar de website met de gruwelijkst denkbare naam, your worst nightmare: http://www.wijblijvenhier.nl

op 18 06 2007 at 13:32 schreef hafid bouazza:

Ha Hosseyn,

Die site ken ik. En wat is het makkelijk je op de kast te jagen.

Interessant wat je daar schrijft over pederastie als een rite of passage. Een vriend van mij, Jan van Aken, schrijver van historische romans (een handelt over de jaren tachtig van de vorige eeuw)houdt zich ook met zulke onderwerpen bezig. Misschien een idee om zijn boeken erop na te slaan.

Elaboreer graag over je interessante stelling. Zou de verhouding imam-koranleerling daar ook een overblijfsel van zijn?

op 18 06 2007 at 13:34 schreef hosseyn:

Hmm dat zal ik eens aan mijn vriend Zalanboer vragen….

op 18 06 2007 at 13:34 schreef Peter Breedveld:

Ja, nou, eh, ik zal het maar toegeven: ik heb dus een zwak voor opgewonden standje Tom Cruise. En The color of money vind ik een heerlijke film. Op de een of andere manier spreekt de zakelijke voice-over (Scorsese zelf) aan het begin van de film me aan: een korte uitleg van de regels van – ik meen – eightball, waarna we worden ondergedompeld in de typische sfeer van een poolhall.

Ik wist niet, of ben vergeten, dat Newman een oscar voor zijn rol kreeg. Had ie moeten krijgen voor Hombre.

En ik hou van Nicolas Cage, al was Edward Norton natuurlijk beter geweest. Paul Schrader schreef toch ook het scenario voor Taxi Driver? Misschien wel mijn favoriete scenarioschrijver, én regisseur.

op 18 06 2007 at 13:58 schreef hafid bouazza:

Peter,

Ex- calvinist Schrader heeft Taxi Driver geschreven en ook het scenario voor The last temptation of christ en ook meegeholpen aan het senario voor Raging Bull.

Scorsese is ook de stem in Bringing out…die de verplegers meldingen doorgeeft en hij is ook te horen als voice over in Mean streets: You don’t pay for your sins in church, you do that in the streets… Zijn cameo in Taxi driver ken je ongetwijfeld (evenals in Raging, After hours, Mean streets, Age of innocence, King of comedy)

Zoals Scorsese het biljartspel filmt (ik weet noppes van dit spel af) is typisch Sco en exhilirating. Maar Peter, jongen, Cruise? Een zwak voor Cruise? Wat een shock! Even een slokje bier.

Hosseyn,

Zalanboer! Een heel blikje bier heb ik nu gedronken: jij kent mijn Voeten van Abdullah dus. Weet je zeker dat je niet na lezing van dat boek Nederlands hebt leren schrijven?

op 18 06 2007 at 14:53 schreef Peter Breedveld:

Cruise is een eeuwige puber die in toom moet worden gehouden, maar zich niet laat temmen. Ongedisciplineerd, verwend, licht ontvlambaar en hij lijkt zich geen fuck aan te trekken van wat anderen van hem vinden. Ik val daarvoor. Hij is geweldig in Magnolia (een gangbare mening – ik weet het): ‘Respect the cock! And tame the cunt! Tame it!

Over Schrader zou ik graag een boom opzetten, maar misschien dat ik het bewaar voor een stukje over zijn films, want daar hou ik veel van.

Hosseyn: off-topic gaan is hier geen enkel probleem, zolang het maar interessant blijft. Voor mij, wel te verstaan.

op 18 06 2007 at 15:57 schreef DvR:

Bah, bah, al die films die grossieren in wrok en platte agressie.. ze imponeren wel, maar ontroeren niet.
Het mooiste dat De Niro m.i. ooit maakte was de tv-reeks Tribecca, kleine verhalen uit het grote New York. Vooral de aflevering waarin een dooie zwerver oudmarinier bleek, waarop het voltallige in gala gestoken korps uitrukt om hun eenzaam gestorven kameraad met veel ceremonieel vanaf een groot fregat aan de zee te geven, greep me diep aan. Nooit werd oprechter trouw, etc. Maar De Niro produceerde dat dus slechts, zodat zijn immer door pijn en haat verwrongen mombakkes plezierig buiten beeld bleef.

Ondertussen is het merkwaardig dat juist in dit topic Taxi Driver ter sprake komt zonder dat maar een woord aan de 12-jarige nymf Jodie Foster gewijd wordt, voor wie die het allemaal doet.
Maar liever dan op dat naargeestige werkje te hameren ("You talking to me?" Haha, sodeflikker toch op) roep ik de prachttitels Leon en Beautiful Girls in herinnering, waarin Natalie Portman als Lolita schittert. Daar kan ze niets aan doen en er komt in beide prachtfilms geen onvertogen woord voor, maar omdat ze zo mooi, lief, puur en innemend is, moet ze wel.

Ook ik heb Nabokov vooralsnog ongelezen gelaten, maar klopt mijn indruk dat ook diens Lolita in wezen een passieve rol speelt? Dat is dan wel weer een romantische en inmiddels misschien ook wat ouderwetse insteek. In het huidige tijdsgewricht zou het realistischer zijn om zo’n rol door een seksueel agressief wicht te laten invullen, die haar terughoudende tegenspeler-op-leeftijd het schaamrood op de kaken jaagt en het vuur aan de schenen legt. "Lust jij een snoepje, lief kind?" "Da’s goed, ouwe, maar eerst je pik laten zien!"

Hulde overigens aan Hosseyn, die hierboven met het toch betekenisvolle ‘snoroverhuifd’ een woord introduceert dat niet alleen mij, maar ook Google volkomen nieuw was.

op 18 06 2007 at 16:17 schreef HOSSEYN:

DVR
Lolita is helemaal niet passief, integendeel. Maar al te snel neemt zij de teugels in handen en wordt het hele manipulatieve register van een jong meisje opengetrokken. Verwijzingen naar het bijbelse bakvisje Salomé – "Geef mij het hoofd van Johannes de Doper op een zilveren schotel!" zijn dan ook niet van de lucht. Misschien zou de verliefde koning haar ‘Lo’ genoemd kunnen hebben, eerder nog dan Sally.

op 18 06 2007 at 16:19 schreef hosseyn:

Laat dan ‘snoroverhuifd’ mijn verrijkende bijdrage zijn aan de multiculturele samenleving.

op 18 06 2007 at 16:53 schreef DvR:

Het woord doet me direct denken aan Johan Derksen. Echt treffend; zijn voetbalanalyses en commentaren zijn volledig snoroverhuifd. Dat wil zeggen: voorzien van de twijfelachtige autoriteit die alleen een snor kan verschaffen. Wat een woord!

Dus die Lolita is gewoon een klein manipulatief geil dondersteentje? Foei! Gauw lezen..

op 18 06 2007 at 17:46 schreef hafid bouazza:

DvR,

Je mening over de films van Scorsese zij je vergeven, maar het valt mij van je tegen. Je kunt je aansluiten bij Herman Brusselmans, die heeft ook een bloedhekel aan DE Niro. Je moet een voelspriet hebben voor waanzin om van die film te genieten.
Scorsese kreeg dreigbrieven (met uitgeknipte en opgeplakte krantenletters en al) gestuurd na Taxi Driver, waarin hem te kennen werd gegeven dat mocht Jodie Foster, die genomineerd was voor een oscar, dat beeldje ontvangen, hij neergeschoten zou worden. Marty liet op zijn kantoor de brief aan Spielberg zien, die direct de FBI wilde bellen: Sco hield hem tegen, want hij had tien gram cocaïne in zijn bureaulade liggen.
Uiteindelijk werd de FBI toch gebeld en bezocht diens kantoor, zonder dat de coke werd opgemerkt.

Heb je trouwens de director’s cut gezien van Leon? Die is 20 minuten langer en daarin wordt de seksuele relatie tussen twee explicieter getoond. In de ‘gewone’ versie zie je nog wel dat zij naast Leon wakker wordt en bij het uit bed stappen, haar onderborek aantrekt. Deze film is ongetwijfeld gebaseerd op Lolita. En hoe kun je nou oordelen over een boek Lolita zonder het boek te hebben gelezen? Een Italiaanse schrijfster dacht ook dat Lolita onderbelciht werd in het gelijknamige boek en schreef daarom het Dagboek van Lolita, een stuk modder met zinnen als: ‘Ik zit op mijn knieën en pijp Humbert.’ Ga toch fietsen, meid!

En dat ‘snoroverhuifd’ bewijst alleen maar dat Hosseyn mijn boeken kent. En Lolita is geen klein manipulatief dondersteentje, al wil degene op wie zij werkelijk verliefd is, de toneelschrijver en drugsgebruiker Quilty (de schaduw van HH en diens alter ego), haar laten spelen in porno. (Het boek is gepubliceerd in 1953!) ‘I refuse to [she used a horrible verb here, which in French could be translated as soufller] your boys.’

Zij is een voorbeeld van wat er gebeurt als mensen op jonge leeftijd aan seks worden blootgesteld. Hoeveel porno-actrices hebben niet toegegeven als kind misbruikt te zijn door hun vader of ander familielid? Ik weet niet of dit altijd waar is, maar depressies, drugsgebruik en zelfmoord komen niet zelden voor bij zulke actrices.
Aan te raden: het boek Porno met foto’s van achter de schermen, zonder expliciet te zijn, en teksten en interviews van Martin Amis, die in Yellow Dog ook al de porno-industrie betrekt, al lijkt dat er met de haren bij geslepen.

op 18 06 2007 at 17:55 schreef hosseyn:

Het woord komt bij Bouazza niet voor (en ik ken zijn werk- ik ken mijn vijand, die schaduwklant uit het gehenna, die volgeling van Malik). En Lolita is uit 1955, hoewel al het idee voor dit boek twintig jaar eerder begint rond te spoken in het werk van Nabokov.

op 18 06 2007 at 18:08 schreef hafid bouazza:

Hosseyn,

Wat jammer voor je dat uitgeverij Vassaluci van Oscar van Gelderen niet meer bestaat, anders had hij je onmiddellijk opgenomen in zijn allochtonenstal van schrijvelaars. Ik heb veel kritiek gekregen voor mijn woorden als ‘witgetulband’, daarom ried ik al dat je mijn werk kende: waar anders had je de naam Zalanboer (de naam van een van de zeven zonen van de duivels volgens de islamitische demonologie) kunnen lezen?

op 18 06 2007 at 18:10 schreef hafid bouazza:

En volgeling van Malik: of je bent er zelf een of je hebt mijn verhaal De voeten van Abdullah gelezen of anders wel Rond voor rond of als een pikhouweel.

op 18 06 2007 at 18:14 schreef hosseyn:

Dit soort woorden zijn vooral Homerisch: rozevingerig, En wat betreft Zalanboer: is dit solipsisme of autisme? Ik zou hem niet kennen, die bazaars en markten teistert!

Surtout, je vous le recommande, n’écoutez point les conseils du fils d’Iblis, le démon Zalanbour, qui ne cesse de souffler le désordre dans les ménages, et de moissonner ainsi des âmes pour remplir les domaines infernaux de son père.

op 18 06 2007 at 18:16 schreef hosseyn:

Komaan, wie kent hem niet, Malik al Kut?

op 18 06 2007 at 18:21 schreef hosseyn:

a.k.a. Moloch

op 18 06 2007 at 19:05 schreef hafid bouazza:

Zo Hosseyn,

Wat zat er in de rooibos die je dronk bij Job Cohen? En google heb je ook al ontdekt. Tiens.
Zalanboer is vooral belast met het tweedracht zaaien tussen man en vrouw in hun slaapkamer.

Ik weet nu dat je geen Arabier bent: Malik al Kut zou, als bilinguïstische woordspeling, betekenen: de eigenaar van de kut. En dat is niet wat het woord Maliki inhoudt (maar zie mijn essay in ‘Om wat er nog komen moet’ over deze getergde juridische imam.)

Even terug naar the topic van Peter over foto’s van naakte kinderen: hebben jullie de foto gezien in VN van deze week? Een foto van Ed van der Elsken: Timelou en Daan Doris, 1965. Van achteren gezien: een meisje en haar kleine broer die naar elkaars geslacht kijken; wij zien de naar achter gestoken, rood aangelopen billen van het meisje en de naar voren gestoken bekken van het jongetje en zijn profiel dat naar de plaats van haar koffieboonte kijkt, de tong uit de mond. Ik ben benieuwd of VN hier last van gaat ondervinden.

op 18 06 2007 at 19:22 schreef hosseyn:

Hoezo bilinguïstische woorspeling? De machtige zou ik zeggen. Wie zegt trouwens dat ik arabier ben?

op 18 06 2007 at 19:42 schreef hafid bouazza:

Hosseyn,

De machtige???? Wat bedoel je daar nu weer mee?

op 18 06 2007 at 19:43 schreef hafid bouazza:

En Hosseyn, Hosseyn, is echt een Arabische naam.

op 18 06 2007 at 20:11 schreef hosseyn:

Abdulwahid ook – maar is Van Bommel een ara?

op 18 06 2007 at 20:25 schreef DvR:

Hafid: Nee, niets ten nadele van Scorsese of De Niro, het zijn grootmeesters en veel van hun films zijn mijlpalen in de cinema. Ik ben blij er veel te hebben gezien, maar hun thematiek en spel zijn zo rauw en onrustwekkend -de waanzin die je aanhaalde- dat ik het geen onverdeeld genoegen vind om naar te kijken. Dat is geen criterium voor de kwaliteit van een film maar louter voor het plezier dat ik er aan beleef. Dan maar een papventje :)

Naar de directors cut van Leon ben ik al jaren benieuwd – ik ben (te) laat aan de DVD-speler gegaan en heb daardoor nogal wat gemist. Misschien is er alweer een nieuwe oplage van geperst, ik zal eens wat rondzoeken. Dat met die onderbroek was me niet eens opgevallen! Er schijnt in die d.c. ook een mooie scene te zitten die zich afspeelt in een chique restaurant. Mathilde zit aan de champagne en barst in een klaterend lachen uit, terwijl Léon zich weer eens voor haar uitbundige gedrag geneert.

op 18 06 2007 at 20:44 schreef hafid bouazza:

Dvr,

Ik denk dat de director’s cut gewoon te koop is. Zels in Portugal heb ik van zigeuners een illegale versie gekocht (voor 5 euro). Woon je in Amsterdam? Dan kun je de dvd bij Movie Centre huren; Boudisque zal hem ook ook wel hebben. Moeilijk moet het niet zijn. In Fame zag ik ook de director’s cut staan.

Die scène met de champagne zit er zeker in, ze speelt haar tipsyness geweldig. Dit tafereel komt voordat ze op bed neerploft en zegt dat ze verliefd op hem is want ze kan het ‘hier'(ze legt haar hand op haar onderbuik) voelen. Verder bevat het meer (humoristische) scènes van haar onderricht in de sluipschutterij. De scène met onderbroek blijft je bij; kijk er nog maar eens naar.

En wat Scorsese betreft: zijn films gaan inderdaad niet over goed of slecht, maar over de tinten van kwaad en waanzin. Zelfs een tragikomedie als King of New York gaat daarover. Dat is denk ik ook de kracht van zijn films. Taxi Driver werd in de filmencyclopedie uit de jaren zeventig ook omschreven als een kille, rauwe en misantrope verbeelding van de ‘menselijkheid’.
Maar goed, ik zal nooit iemand afwijzen omdat hij/zij mijn voorkeuren niet deelt. Dat begrijp je.

Hosseyn,

Abdullah Hasselhoef ook niet en die verhuist naar Duitsland: kijk, dat is iemand die zich tot het uiterste met ET heeft geïdentificeerd. Wink wink, say no more.

op 18 06 2007 at 21:15 schreef hosseyn:

Haselhoef is een Surinamer, jouw ET analogie gaat dus mank. Als je dat wink wink nu eens in de spiegel deed? Jouw land heeft bekwame mensen nodig! Hafid wanna go home!

op 18 06 2007 at 22:21 schreef hafid bouazza:

Ik zou wel willen – o mijn vaderland verstoken van Hosseyns! – maar mijn fiets wordt steeds gejat door Marokkanen.

op 19 06 2007 at 07:37 schreef hosseyn:

Over sentimentaliteit gesproken, ik snik nog altijd inwendig bij de gedachte aan de onthoofding van Johannes. Een vrouw naar mijn hart, die Salomé.

op 19 06 2007 at 07:38 schreef hafid bouazza:

Hosseyn,

Peter Breedveld heeft stylistisch vergelijkend onderzoek gedaan en hij heeft je otmaskerd: ‘Dat behaagzieke, die neiging om stijlen te imiteren…Dat doet me sterk denken aan Benzakour.’ Ha! Vandaar dat elke gedachte en woord van je naar plagiaat rieken.

op 19 06 2007 at 07:43 schreef Peter Breedveld:

Geef maar toe, Hosseyn. Jij bent het, hè? Mag je niet meer op Anja Meulenbelts forum nu je, net als je grote voorbeeld, een nestbevuiler bent geworden?

op 19 06 2007 at 07:56 schreef hosseyn:

Holy shit!

op 19 06 2007 at 10:46 schreef Peter Breedveld:

Nou, dat weten we dan ook weer. On-topic: tussen de stapel boeken, die ik cadeau kreeg, zat ook Immediate Family van fotografe Sally Mann. Hier een aantal foto’s uit het boek. Mann is ook al veelvuldig beschuldigd van het maken van kinderpornografie, omdat ze haar eigen kinderen naakt fotografeert. Maar in haar werk zien de kinderen er wel onbevangen in hun naaktheid uit, al zijn er foto’s bij waarop ze een volwassen ernst uitstralen, en die ook een gekunstelde indruk maken. Ik denk niet dat Mann veel aan het toeval overlaat.

Ik las dat ze, ondanks de kinderporno-beschuldigingen, toch veel succes heeft, dat haar werk in alle belangrijke musea en galerieën (galeries?) hangt. In Amerika, welteverstaan, waar de overheid zich niet in de kunstwereld mengt. Was er een tijdje terug geen Nederlandse kunstenares wier werk in Frankrijk van de muur werd gehaald omdat het om kinderporno zou gaan? So much for de Europese ruimdenkendheid, waarbij de VS zo negatief zouden afsteken.

op 19 06 2007 at 11:10 schreef Peter Breedveld:

Ik weet het weer, Kiki Lamers is in Frankrijk zelfs twee keer veroordeeld wegens kinderporno. Hoe meer ik me hierin verdiep, hoe ongeruster ik word. We hebben het ergste waarschijnlijk nog niet eens gehad.

op 19 06 2007 at 16:39 schreef Lagonda:

Kijk eens aan! Haffid kan aan opium komen. Handig om te weten.

op 19 06 2007 at 18:29 schreef hosseyn:

Affium Hafid! Opium is nooit weggeweest, voor de liefhebbers onder de ethnische minderheden was er altijd aanvoer. Daarom is het goed om een uitgebreid ethnisch netwerk te hebben.

op 19 06 2007 at 18:34 schreef Hosseyn:

Wel van halalpapavers uiteraard

op 19 06 2007 at 18:56 schreef hafid bouazza:

Hosseyn,

Waar was je al die tijd? Is ‘affium’ bedoeld als de arabische vorm? Dat is ‘afioen’, zie de Canon van medicijnen van Avicenna, die opium-verslaafd was en hoogstwaarschijnlijk aan een overdosis stierf.

op 19 06 2007 at 19:30 schreef hosseyn:

Affium: de melkwitte tranen die uit incisies van de papaver lopen, gereserveerd voor de rijken. Zie dit oude medische woordenboek.
http://web2.bium.univ-paris5.fr/livanc/?cote=37020c&p=37&do=page

op 19 06 2007 at 19:36 schreef HOSSEYN:

Of lees:

Das Opium und Affium, seine Basen und die Meconsäure nach ihrer physiologischen Wirkung
(1863)

op 19 06 2007 at 19:38 schreef hafid bouazza:

Hossanna,

Je bent dus geen arabier, la’natoe llaahi ‘alaika wa kharraba allah baitak! Ons een slechte naam bezorgen. Moge je hetzelfde lot treffen als Hosseyn de broer van Hassan in Barkala!

op 19 06 2007 at 19:40 schreef hafid bouazza:

Ik bedoel: baitaka (voor de rijm) en Karbala.

op 19 06 2007 at 19:40 schreef hosseyn:

Ik herinnerde mij deze – zeer zeldzame – term omdat Lagonda jouw naam spelde met dezelfde ‘aff’. Affium Haffid – Opium Appie (van abdelhafid!)

op 19 06 2007 at 19:41 schreef hosseyn:

Welke taal ’t is en weet ik niet; arabiers en spreek ik niet.

op 19 06 2007 at 19:42 schreef hafid bouazza:

Goh,

Al op de lagere school werd ik Appie Haffie genoemd. Was jij niet degene die ik een tand door zijn lippen sloeg omdat hij mij toewierp: ‘Vieze Turk, rot op naar je eigen land’?

op 19 06 2007 at 19:43 schreef hosseyn:

Ach, was jij dat! Nu moeten we echt eens een glas tintelend halalpapaversap verschalken! Broeder!

op 19 06 2007 at 19:47 schreef hafid bouazza:

Naar gindse koren en ga ik niet
op uw horen en blaas ik niet
moordenaars raad en doe ik niet

Ga naar gindse galge
en haal een pot met zalve
en strijk daarmee mijn rode halze

naar de galge en ga ik niet
uw roden halze en strijk ik niet
moordenaars raad en doe ik niet

Hmmm…Benzakour kun je niet zijn, daar lijk je te veel brains voor te hebben. Wat ik schreef betekent: Gods vloek zij over u en moge allah uw huis verwoesten [huis als metonymie voor familie].

op 19 06 2007 at 19:48 schreef hafid bouazza:

papaversap prima, maar moet het werkelijk halal zijn? ‘Ik keer mij af van geneugten die niet zondig zijn,’ zoals Aboe Noewaas zei.

op 19 06 2007 at 19:50 schreef hosseyn:

Nou vooruit dan, mijn inburgering is in een stadium waarbij haram ook niet meer uitmaakt.

op 19 06 2007 at 20:02 schreef hosseyn:

Mag ik je er even op attenderen trouwens dat veel arabieren geen arabisch spreken? Ik ken Algerijnen die het nooit hebben geleerd omdat dat niet mocht van de Fransen.

op 19 06 2007 at 20:20 schreef hafid bouazza:

Misschien niet het standaard Arabisch, maar in elk geval wel Algerijns-Arabisch, zoals een analfabete Nederlander ook nederlands spreekt.

op 19 06 2007 at 20:21 schreef hafid bouazza:

Of, als ze Kabylen zijn, kabylisch.

op 19 06 2007 at 20:26 schreef hosseyn:

er waren er ook die frans spraken, zoals er ook vlamingen zijn/waren die hun kinderen alleen frans lieten spreken.

op 19 06 2007 at 20:37 schreef hosseyn:

En hoe zit het met de Tamazightophonen?

op 19 06 2007 at 21:54 schreef metatron:

Jaahh, opium voor het volk! De kerk kennen we al. Sport heb ik al gehad. De media ben ik ook mee bekend. Maar de echte ken ik niet. De naamgever aan al hetgene waar je door gedrogeerd wordt en je brein afgestompt. Laat me een keer vliegen Hafid!

op 19 06 2007 at 22:13 schreef hafid bouazza:

Hosseyn,

Die alleen frans spraken moeten of tot de elite hebben behoord (zoals de hoge klasse in Marokko de kinderen alleen spaans en frans leren) of die zijn opgegeroeid in Frankrijk. Het is waar dat veel algerijnen veel frans gebruiken, maar de kleine luyden die in algerije zijn geboren en getogen spreken daarnaast altijd ook algerijns. Hoogopeleide broers van mijn moeder (een werkte voor de ministerie van buitenlandse zaken, een neef is arts) spreken veel frans, maar kenne net zo goed algerijns Hos.
Tamazight spreken geen frans; wel is het zo dat er berbers zijn die geen arabisch kennen, omdat ze geen onderwijs hebben genoten, hetgeen de voertaal is op alle scholen in Marokko. Het is sinds kort dat Tamazight en sh’lha en andere hamitische talen (berbers is geen semitische taal) onderwezen worden op school.

metatron,

Als ik weer in Amsterdam kan ik wel wat voor je bezorgen. Of vraag het wijsneus Hosseyn die weet blijkbaar ook waar je halalpapaversap kunt krijgen.

op 19 06 2007 at 22:23 schreef hosseyn:

Meta, Haphidus Arabus heeft gelijk. Als je nu morgenmiddag naar de Schuim komt met een harlekijnsmuts met belletjes, dan maak ik mij bekend.

op 19 06 2007 at 22:39 schreef metatron:

hosseyn:

Zaterdag 30 juni. Muts paraat!

op 19 06 2007 at 22:40 schreef hosseyn:

Hmm die dag werk ik!

op 19 06 2007 at 23:01 schreef DvR:

Appie: opmerkelijk toch hoe men op deze site tot allerlei confidenties komt.

Laat ik dan ook maar erkennen dat ik er op de lagere school al een bloeiend coke-handeltje op nahield. Het was eigenlijk rijstgruis, zelf gemalen in de koffiemolen van mijn oma, maar mijn vriendjes en ik geloofden erin.

Tot mijn andere subversieve werken behoorde een ‘condoomautomaat’ die aan de muur achter mijn tafeltje hing. Gemaakt van een grote schoenendoos. Als je er een munt inwierp (maar eigenlijk ook als je dat niet deed) kon je aan een hendeltje trekken en rolde er zo’n kartonnen wc-rolletje uit, die voor kapotje moest doorgaan.

Terugkijkend moet het gewone schoolcurriculum mij toch een beetje verveeld hebben.

op 20 06 2007 at 01:13 schreef DvR:

Ja, je hebt een monster gebaard.

Moet je eens bij "Pedo (2)" hiernaast kijken, daar zit een stel nieuwe hippies ervaringen met hallucinogene trips uit te wisselen alsof het NS-dagtochtjes zijn (anderzijds: het gaat eens niet over godsdienst).

op 20 06 2007 at 01:34 schreef Rick de Bie:

Zelf heb ik veel bewondering voor het werk van Von Gloeden, nee niet Stegeman, maar Von Gloeden.

http://www.users.bigpond.com/richard.wykes/004.html

http://vongloedengayhistory.free.fr/photos.html

op 20 06 2007 at 12:03 schreef Peter Breedveld:

Sjezus! Als de kat van huis is…

op 20 06 2007 at 17:41 schreef Cor:

Wat is het webadres van het meldpunt voor foto’s van naakte dwergpony’s in uitdagende poses?

Maar eh – wat vinden de reagluurders van deze site:
http://www.clubseventeen.nl/

Ons aller Michiel Mans heeft de uitbares daarvan ‘aangegeven’, zo lees ik hier:

http://www.peterbreedveld.com/archives/00000499.html

Leuke kerel, die Mans, maar ik kan zijn verontwaardiging over uitdagende achttienjarigen die als zeventienjarigen worden gepresenteerd niet helemaal navolgen.

op 20 06 2007 at 17:42 schreef Cor:

lees: uitbaters

op 20 06 2007 at 19:38 schreef Peter Breedveld:

Met Michiel kreeg ik het zelfs een keer aan de stok vanwege een fucking tekening. Vond-ie ook kinderporno.

op 20 06 2007 at 23:35 schreef zahra:

Hafid, Peter,

stijl, woordkeus, eruditie en humor komen overeen met schrijverij van Ilja Leonard Pfeijffer …

op 20 06 2007 at 23:39 schreef Lagonda:

@zahra: Je kan ook gewoon even wachten totdat iemand reageert.

op 21 06 2007 at 06:36 schreef Peter Breedveld:

De Ziekte van Pfeijffer op Frontaal Naakt? Nah, Hosseyn is een sardonische zuiger, Pfeijffer een arrogante drammert. Geloof er niks van.

op 21 06 2007 at 07:52 schreef hosseyn:

Zijn poëziekritieken en poëzie ken ik niet, maar zijn wetenschappelijke werk is erg goed.

op 21 06 2007 at 08:57 schreef Lagonda:

Heeft Pfeiffer het niet ooit tot de shortlist van de ‘Gouden Doerian’ geschopt?

op 21 06 2007 at 09:46 schreef zahra:

lagonda, wat bedoel je met wachten? op wie?

op 21 06 2007 at 09:52 schreef Lagonda:

@zahra: Nou, omdat je in korte tijd in drie topics min of meer dezelfde vraag stelde.

op 21 06 2007 at 11:17 schreef hosseyn:

Hier is alvast het begin van lolita, voor de liefhebbers.

Лолита, свет моей жизни, огонь моих чресел. Грех мой, душа моя.
Ло-ли-та: кончик языка совершает путь в три шажка вниз по небу, чтобы на
третьем толкнуться о зубы. Ло. Ли. Та.
Она была Ло, просто Ло, по утрам, ростом в пять футов (без двух вершков
и в одном носке). Она была Лола в длинных штанах. Она была Долли в школе.
Она была Долорес на пунктире бланков. Но в моих объятьях она была всегда:
Лолита.
А предшественницы-то у нее были? Как же – были… Больше скажу: и
Лолиты бы не оказалось никакой, если бы я не полюбил в одно далекое лето
одну изначальную девочку. В некотором княжестве у моря (почти как у По).
Когда же это было, а?
Приблизительно за столько же лет до рождения Лолиты, сколько мне было в
то лето. Можете всегда положиться на убийцу в отношении затейливости прозы.
Уважаемые присяжные женского и мужеского пола! Экспонат Номер Первый
представляет собой то, чему так завидовали Эдгаровы серафимы – худо
осведомленные, простодушные, благороднокрылые серафимы… Полюбуйтесь-ка на
этот клубок терний.

op 21 06 2007 at 15:28 schreef Cor:

Pedoliteratuur worden niet strafrechtelijk vervolgd in Nederland, tenminste nog niet.
In het hysterische Nederland zie ik het er nog wel eens van komen, dat Lolita op de censuurlijst komt en publicisten gevangenisstraf mogen vrezen.

Pedotekeningen worden echter beschouwd als virtuele kinderporno en wordt binnekort waarschijnlijk wel degelijk strafrechtelijk vervolgd, als ik het goed begrijp.
Denk daarbij aan Second Life, manga’s (zoals er ook 1 op deze website werd gepubliceerd) en collages a la Joop Schafthuizen.

Wellicht wordt in het verlengde daarvan ook een verbod op getekende bestialiteit afgekondigd – van verbieden zijn we niet vies, these days .

Overigens stelt de NVSH dat virtuele kinderporno reeds vijf jaar geleden in het strafrecht werd opgenomen:

"Ook het bezit van virtuele kinderpornografie is strafbaar. Onder virtuele pornografie worden afbeeldingen verstaan die niet op echte kinderen zijn gebaseerd, maar wel die indruk wekken. Wat betreft tekeningen en schilderijen, die zijn strafbaar als ze ‘levensecht’ zijn. De politie kan dus altijd optreden, behalve misschien tegen abstracte kunst. Geschreven teksten blijven (voorlopig?) niet strafbaar. Het argument van de politiek om ook dergelijke afbeeldingen strafbaar te stellen is dat ze schade kunnen veroorzaken ‘omdat ze misbruik suggereren’."

http://www.netkwesties.nl/editie150/artikel1.html

http://www.netkwesties.nl/editie150/artikel1b.html

Wellicht is het tijd voor een frontaal naakt interviewtje met Arda Gerkens van de SP, de felste bestrijder van kinderporno in het parlement.

op 21 06 2007 at 16:12 schreef Cor:

http://www.netkwesties.nl/editie151/artikel1.html

http://www.netkwesties.nl/editie151/artikel1b.html

op 21 06 2007 at 16:20 schreef Cor:

Sinds 1 mei jl. hanteert justitie dus nieuwe richtlijnen.
Voor Pieter Bouwman betekent dat zo’n 360 strafpunten, hetgeen zal resulteren in 12 maanden celstraf, eventueel voorwaardelijk.

op 21 06 2007 at 17:48 schreef hosseyn:

Als Lolita verboden wordt, dan gaat Hosseyn ook de terreur in.

op 21 06 2007 at 18:42 schreef Cor:

Wees gerust – als Lolita verboden wordt, zal heus niemand durven eisen de pedopagina’s over Aisja uit de koran te scheuren.
Op zich strafbare uitlatingen worden in Nederland namelijk toegestaan, wanneer men een beroep kan doen op geloof in een door Justitie erkende heiligboekreligie.

op 21 06 2007 at 22:36 schreef hosseyn:

Volgens mij, Cor, staan die niet in de Qu’ran maar in de Hadith al-Muslim of zoiets; Hafid kan hierover uitsluitsel geven, ware het niet dat hij verdwaalt lijkt te zijn in cyberspace.

op 21 06 2007 at 22:41 schreef Rick de Bie:

Justitie en rechters laten zich tegenwoordig zelfs verleiden tot exegeses van religieuze geschriften.

op 23 06 2007 at 13:09 schreef Laila:

@ DvR
Geïnspireerd door Jacob en van Es? Zij niet door jou, hun waspoeder ging schuimen zodra het in aanraking kwam met de inwendige neus.

op 23 06 2007 at 16:42 schreef DvR:

Laila: Verdomd, dat zou heel goed kunnen ja. Ik was een waar Koot & Bie-adeptje en die schuimende Bie staat nog op mijn netvlies.

Er zaten wel grenzen aan mijn bewondering. Ik ben bijvoorbeeld niet mijn klasgenootjes onder het mom van jamtherapie met zoetwaren gaan insmeren (dat kwam later pas, in een intiemer verband, maar er was niet veel aan).

op 23 06 2007 at 23:48 schreef Tjerk:

Erover zingen mag wel. Zolang je het maar gecodeerd en met een knipoog doet. Je kunt er zelfs de Franse versie van idols mee winnen.

http://tinyurl.com/2phxuw

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

 

Become a Patron!
 

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN MEI

O Waarom Wierd Duk een fascistoïde racist is

O Waarom Wierd Duk de wezeligste van alle wezelige wezels is

O De fascisten vieren feest

O Pedo-Pimmetje

O Nee, je bent geen ‘andersdenkende’, je bent een achterbakse teringracist

O Hoe Wierd Duk een NPO-journalist terroriseerde omdat die hem ‘nepnieuwsverspreider’ had genoemd

O Wierd Duk, voor al uw leugens en gehits

O Kutwijf

O Zielige witte mannen

O De ophef over Ongehoord Nederland is stuitend hypocriet

 

MEEST GELEZEN EVER

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O In Nederland kun je helemaal niet zijn wie je wilt zijn

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O De zoveelste sloopactie door de vrouwenhaters van GeenStijl tegen Sigrid Kaag

O Hoe de Wokies BIJ1 van binnenuit aan het slopen zijn

O De miljoenen van Sywert mogen een paar duizend mensenlevens kosten

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O Wierd Duk heeft de verkeerde te pakken #TeamEmine

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS