Home » Archief » Nieuwsbrief uit Istanbul


[27.06.2012]

Nieuwsbrief uit Istanbul

Hassnae Bouazza


Illustratie: Werner Klemke

In het kader van 400 jaar Turkije-Nederland ben ik samen met een groep journalisten uitgenodigd voor een studiereis naar Istanbul. Omdat ik later dan het gezelschap vertrok, heb ik het bezoek aan de kranten Taraf en Zaman, het Armeense opinieblad Argos en de televisiezenders CNN en Ahaber gemist.

Gisterochtend was er een ontmoeting met voormalig GroenLinks Europarlementarier Joost Lagendijk, journalist en voormalig hoofdredacteur van Agos Etyen Mahcupyan en socioloog en schrijver Ferhat Kentel. Onderwerp van gesprek: het democratiseringsproces in Turkije en haar eventuele toetreding tot de EU.

Mahcupyan, zelf Turks-Armeens en met een katholieke achtergrond, was behoorlijk positief over de regerende partij AKP van premier Erdogan. Anders dan het islam-vrezende Europa doet vermoeden, is de aantreding van de islamitische partij een zegen voor de minderheden en niet-moslims. In het Kemalistische tijdperk behoorde het publieke domein aan de seculieren toe. Voor moslims, Koerden en Armeniers was geen ruimte. Dat is met de AKP partij veranderd, en niet alleen dat: niet langer bepaalt het leger de ideologische koers van het land, maar de regering.

De AKP heeft voor sociale, culturele en politieke hervormingen gezorgd en ruimte geboden aan andere identiteiten dan de Turkse. Dit betekende ook dat de moslimgemeenschap groeide: meer mensen noemen zich tegenwoordig moslim, al verschilt de mate van religiositeit per persoon, want er is een seculariseringsproces gaande, volgens Mahcupyan. Moslims willen seculier zijn en seculieren voelen de behoefte religieuzer te zijn. Dit heeft de interactie tussen moslims en seculieren vergroot. Dit noemt de AKP het vredesproces: vrede tussen het regime en de samenleving. Volgens Mahcupyan is de AKP geen democratische partij, maar een democratiserende macht.

Lagendijk vertelde wat meer over de relatie van Turkije met de EU en wees op de enorme economische groei die Turkije meemaakt. Een van de organisatoren vertelde me dat Turkije recent nog vijf miljard dollar aan het IMF heeft betaald om de Eurocrisis het hoofd te bieden.

Schrijver Ferhat Kentel wees op de drie ideologische pijlers van het Turkse nationalisme en de Turkse identiteit: islam, Koerden en Armeniers. Koerden dagen de Turkse samenleving uit, puur door Koerdisch te zijn. Het vergeten en wegpoetsen van de Armeense Kwestie diende het schoonvegen van de geschiedenis en het creëren van een schone staat. De erkenning van het bestaan van moslims, Koerden en Armeniers heeft een einde gemaakt aan de illusie van Turkse homogeniteit.

Alledrie benadrukten dat de islam slechts een klein onderdeel is van de identiteit van de AKP, hoewel dat in het buitenland alle aandacht krijgt. Ook viel de, voor sommigen, opmerkelijke uitspraak dat meer islamisering in Turkije beter is voor de minderheden en meer nationalisme juist niet.

Alle mooie woorden ten spijt, zijn er de laatste tijd ook veel journalisten opgepakt, dankzij de anti-terreurwetgeving, die het toelaat mensen op te pakken voor verhoor en vast te houden tot de rechtszitting. Met de arrestatie van twee bekende journalisten is Erdogan te ver gegaan. Het volk begint te morren, en dat zou wel eens het einde van de arrestaties kunnen betekenen. Erdogan, zo vertelden ze, luistert nauwgezet naar zijn achterban. De ophef rond zijn voorstel abortus te verbieden, betekende dan ook al snel dat hij dat plannetje liet vallen. Ook zijn eigen achterban verwierp het idee.

Voorstellen doen, kijken hoe het volk reageert en je ideeen daarop afstemmen. Waar kennen we dat toch van en hoe nemen we dat ook al weer? Het begint met p en eindigt met opulist. En daar hebben we er hier ook heel veel van.

In het kader van de vierhonderdjarige relatie tussen Turkije en Nederland en op uitnodiging van het Platform 400 Jaar is Hassnae Bouazza een paar dagen met een groep andere journalisten in Istanbul. Volg haar op Twitter.

Hassnae Bouazza, 27.06.2012 @ 13:33

[Home]
 

32 Reacties

op 27 06 2012 at 13:46 schreef Yvonne:

Ik vind het in ieder geval geweldig dat het in Turkije economisch voor de wind gaat. Zal niet meevallen voor de andersdenkenden onder ons, haha.

op 27 06 2012 at 13:50 schreef Aslan Aslanoglu:

Beste Hassnae,
realiseer je wel dat je hebt gesproken met drie figuren die eten uit de ruif van de Gülen-sekte en de Erdogan-clan. Alledrie staan in Turkije bekend om hun kritiekloze geslijm tegenover de AKP-regering. Als je wil weten wat het effect van het AKP-regime écht is geweest, ga je ook eens praten met wat critici en vraag die dan ook eens waarom een sell-out als Lagendijk het nooit heeft over de Alevieten, de heterodoxe vijand van de fundamentalistische soenniet Erdogan.
Want wat je hier te berde brengt over het Turkije onder Erdogan is niets meer dan propagandistisch gelul, with all due respect. Dit noemen we nou liegen in commissie.

op 27 06 2012 at 13:57 schreef Sasha Berkman:

Aslan, verlang jij terug dan naar de tijden van Tancu Ciller en consorten? Ik ben daar gewoon nieuwsgierig naar. Ik vind die felle kritiek op Erdogan altijd vreemd omdat met zijn verkiezingen het een stuk beter gaat met de mensenrechten in Turkije. Zo wordt er niet meer structureel gemarteld, “verdwijnen” er geen mensen meer en vinden er ook geen buitenwettige executies van democraten meer plaats. Ik zeg niet dat het democratiseringsproces nu af is maar het is zeker enorm verbeterd onder Erdogan toch?

op 27 06 2012 at 14:28 schreef Aslan Aslanoglu:

@Sasha

Beetje vervelende debattruc is dat: kritiek op iets slechts gelijkstellen met het aanhangen van iets anders slechts. Nee, ik verlang zeker niet terug naar de tijden van Çiller, maar dat betekent niet dat het nu beter gaat. Het gaat nu net zo slecht, maar op andere manieren. Die mensen die toen verdwenen (en dat waren mijn mensen, als je begrijpt wat ik bedoel), verdwijnen nu in de gevangenis zonder duidelijke redenen. Marteling komt nog steeds voor, het aantal eermoorden en -verminkingen is geëxplodeerd, Alevieten worden overal uit overheidsdiensten weggepest (at best), de persvrijheid is een stuk slechter aan toe dan in de periode voor de AKP, er is steeds minder ruimte voor andersdenkenden en juist ook voor anders-gelovigen. Turkije was een op bepaalde vlakken fascistoide land waar de enige pijler van de democratie de veelvormige samenleving was. Die veelvormigheid wordt nu zwaar bedreigd, ongeacht wat de Zaman-propagandisten beweren. En het belangrijkste punt: Çiller is gewoon door de kiezer weggestemd en dat is nou net iets wat nu vrijwel onmogelijk is geworden in een door en door corrupt land zonder vrije media. Verlangde jij hier naar?

op 27 06 2012 at 14:46 schreef Sasha Berkman:

“Beetje vervelende debattruc is dat” Aslan, het was echte nieuwsgierigheid, totaal niet als “truuk” bedoelt. Ik zie gewoon teveel domme mensen die brullen dat met het aan de macht komen van Erdogan het land er op achteruit is gegaan qua vrijheid. Als het jouw mensen waren die destijds werden gevangen gezet, gemarteld en vermoord door de seculiere fascisten van Ciller, de MHP etc etc dan kunnen we elkaar de hand schudden. Ik heb vrienden verloren in die tijd.

op 27 06 2012 at 14:49 schreef Hans Berenstein:

In uitnodiging van wie was Hassnae op studiereis? Wie waren de genodigden en wat waren aanleiding en doel? Was het gesubsidieerd en zo ja door wie en waarom?
Kortom: geef s.v.p. ook de journalistieke W’s van zo’n studiereis.

op 27 06 2012 at 15:14 schreef rakker:

kan er eigenlijk al gesproken worden van een Turkse Lente?

op 27 06 2012 at 15:47 schreef Yvonne:

@Hans Berenstein

Afgezien van de W’s, geef ook eens commentaar op het stuk.

op 27 06 2012 at 16:21 schreef Hans Berenstein:

Moeilijk om de feiten over Turkije op een rij te hebben. APK heeft het propagandatechnisch goed voor elkaar. Zijn tegenstanders/critici vertrouwen hem voor geen meter en hebben eigen feiten. Daarom moeten we steeds willen weten van wie de informatie komt en met welk belang.
Wat ik over dit stuk denk? Dat Erdogan geen populist is, maar een geduldig strateeg die zich niet in zijn kaarten laat kijken. Hassnae laat hierboven het positieve vooral zien, bijna vergoeilijkend. Het is een frisse blik, maar komt ook naïef over.

op 27 06 2012 at 16:51 schreef yurp:

@Aslan

Wellicht dat Hassnae vandaag of morgen weer met anderen spreekt met andere meningen en instellingen. Dit is een gespreksverslag en na alle negatieve zaken die we horen mogen we toch ook eens een geluid horen van mensen die de AKP wél ok vinden?

op 27 06 2012 at 18:31 schreef Sasha Berkman:

Ik vind dat de mensen die kritiek op Erdogan hebben vaak geen idee hebben waar ze over praten. Het Turkije van voor Erdogan was een ordinaire doodsekaderstaat zoals we die kennen uit zuid-amerika. Veel, niet allen, die Erdogan kritiseren over bv de omgang met het Koerdische volk, zwegen destijds. Ik kan me gewoon niet aan de indruk ontrekken dat veel criticie van Erdogan een schurft hekel aan moslims hebben en nogal selectief shoppen in mensenrechten die ze veroordelen.

Erdogan moet nog iedere dag vechten tegen de reactionaire krachten binnen het leger, de wettelijke macht en het ambtenaren apparaat die voordien verantwoordelijk waren voor alle mogelijke schendingen van de mensenrechten.

Ik weet ook wel dat de vele 10.000den politieke gevangenen nog steeds vast zitten en dat er nog veel te veranderen vaklt op het gebied van mensenrechten maar zo erg als het was onder de seculiere fascisten is het volgens mij niet meer.

Inderdaad is het zaak om de berichten over Turkije goed te analyseren, aar dat kan niet als je de geschiedenis van dat land van de afgelopen decenia niet wenst te zien.

De partij van Erdogan is vele malen verboden geweest.

op 27 06 2012 at 18:48 schreef MNb:

Eeeehhhh Aslanoglu, Hassnae begint een hele paragraaf met “Alle mooie woorden ten spijt …”

Berenstein, is dat alleen maar wat je denkt of heb je nog een paar relevante feiten? Zoals Aslanoglu met betrekking tot Alavieten?

op 27 06 2012 at 20:26 schreef Sasha Berkman:

“rakker:

kan er eigenlijk al gesproken worden van een Turkse Lente?”

De verkiezing van Erdogan was in elk geval het einde van een hele duistere periode.

op 27 06 2012 at 20:56 schreef Jona:

Lagendijk vertelde wat meer over de relatie van Turkije met de EU en wees op de enorme economische groei die Turkije meemaakt.

Ik herinner me enkele nogal verontrustende publicaties in The Economist dat de Turkse economie de kenmerken heeft van een bubble.

op 27 06 2012 at 21:29 schreef Sasha Berkman:

De militaire kaste had destijds ook hun eigen beleggingsfondsen en een heleboel belastingvoordelen. Ik hoop dat dat nu niet meer het geval is.

Overigens was er vorige week nog een verschrikkelijk “incident” in een turkse gevangenis in zuid-oost Turkije, Turks Koerdistan volgens sommigen.

http://www.bloomberg.com/news/2012-06-18/second-uprising-breaks-out-in-turkey-s-urfa-prison-ntv-reports.html

Hier nog een Filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=Yy-g97RuDP4

Dus nee, het is nog geen Lente.

op 28 06 2012 at 20:01 schreef Hans Berenstein:

@Mnb
Jij zegt helemaal niks.
Ik zeg: Hassnae heeft een frisse blik, maar is ie niet te naïef? Het is namelijk best moeilijk om de feiten over Turkije op een rij te hebben. Dat is tenminste iets. Ik denk verder van alles en heb ook informatie, maar niet op basis van een uitgebreide studie en ik vind het niet zinvol om daar hier stellig over te doen.
Kijk naar het nieuwe verslag van Hassnae en je ziet dat ze inderdaad terugkomt op het enthousiasme van gisteren.
Maarrrrr. Vertel mij hoe het volgens jou zit en wat jij kennelijk weet dat ik niet weet.

op 28 06 2012 at 20:44 schreef You On A Gin:

“De partij van Erdogan is vele malen verboden geweest.

En terecht. Je vindt die kerel werkelijk fantastisch, hè?

op 28 06 2012 at 23:19 schreef Sasha Berkman:

Yoag ik negeer je maar weer

op 29 06 2012 at 03:07 schreef You On A Gin:

Prima, kun jij weer verder met dingen uit je duim zuigen.

op 29 06 2012 at 03:12 schreef MNb:

@Berenstein: “Jij zegt helemaal niks.”
Klopt. Ik stelde een paar vragen. Die je keurig hebt beantwoord: je hebt geen relevante feiten mbt Erdogan. Dankjewel.
Niks maarre. Commandeer je hond en blaf zelf. Ik weet niks dat Hassnae niet weet. Daarom zeg ik helemaal niks. Itt jou.

op 29 06 2012 at 10:52 schreef Sasha Berkman:

YoaG, druiloor, ik verzin helemaal niets. Dat de werkelijkheid niet aan jouw ideale wereldbeeld voldoet kan ik niet helpen.

op 29 06 2012 at 12:36 schreef Bigpete:

Druiloor, die komt uit de oude doos, een echte schavuit die sasha…

op 29 06 2012 at 15:36 schreef MNb:

Ben jij dan een echte koddebeier, Grote Piet? Of een blikhoed? Als lid van de Prinsemarij, zeg maar?

op 29 06 2012 at 17:16 schreef Bigpete:

Blikhoed? Dat is wel erg lang geleden.
Nee, ik ben gewoon een smeris.

op 30 06 2012 at 15:45 schreef Yvonne:

Nou ja, die actie van Erdogan met Peres was natuurlijk ook niet te versmaden.

op 30 06 2012 at 16:07 schreef You On A Gin:

Het is goed met je, Sasha. Nogmaals, ik ga je niet erin storen. Ik geloof alleen geen fuck van wat je zegt, dat is alles.

op 01 07 2012 at 09:48 schreef Sugel:

wa een domme mensen schrijve hier tog reacties zeg! ga wat geschiedenis lezen man. Armene zijn geen zeikerds, Armene zijn geen leugenaars,, Armene willen alleen maar dat die Turkije de genocide erkent, en dat die turken nog durfen te beweren dat dat niet is gebeurd,,, doe normaan vriend! talloze mensen hebben op zondag de aflevering gezien van de “laatste Armenier” die docente zegt zelf dat hij gedwongen is een ander geschiedenis te vertellen aan de leerlingen dan de werkelijke echtheid! en dat ze uiteindelijk toch naar de laatste armenier aankwamen en dat opeens de uitzending was afgelopen? beetje bizaar vinde jullie nie? turkijke heeft zich weer met de handjes mee bemoeid. achjaa,,, op een dag word het toch erkent en dan wil ik die gezichte wel zien van sommige hier die heel stoer zitten te schrijven zonder de geschiedenis te hebben gelezen of gehoord.

op 02 07 2012 at 16:23 schreef Sasha Berkman:

You on a Gin: dan geloof jij toch lekker dat Attaturk een geweldige vent was?! Wilders is dat in elk geval met je eens en DUS sandro ook :)

op 04 07 2012 at 09:07 schreef You On A Gin:

I know… :)

op 04 07 2012 at 22:54 schreef Sasha Berkman:

Ik heb aan de andere kant geen idee wat sandro vind van de Defensie politiek van Wilders. Ik zou dat wel graag willen weten :)

op 05 07 2012 at 15:18 schreef You On A Gin:

Als ik me niet vergis is dat zo ongeveer: tegen de JSF, minder (selectievere) deelname aan “vredesmissies” en 1 miljard bezuinigen op Defensie, wat dan naar het politieapparaat zou moeten gaan. Zal hij het vast wel mee eens zijn. Alleen Hernandez (die rechts-conservatieve kopstoter) wilde méér speciale eenheden inzetten in (je raadt het al) Uruzgan, maar goed, die is exit.

op 13 10 2013 at 22:21 schreef de turk:

Burson-Marsteller is momenteel bezig met een perceptieonderzoek over de Gülen-beweging. De Gülen-beweging bestaat uit sociaal betrokken mensen die samen met anderen – met uiteenlopende culturele en religieuze achtergronden – willen werken aan een leefbare samenleving door onderwijs, dialoog, vrijwilligerswerk en ondernemerschap.

Met het onderzoek willen wij een aantal vragen voorleggen aan een selecte groep van onder meer politici, beleidsmakers en journalisten – die niet perse in het dagelijkse werk met integratie, religie, Turkije etc. te maken hebben – maar er ook juist iets verder vanaf staan. Graag willen wij ook met u spreken. Het gaat om een kort telefonisch interview van hooguit 10 minuten in september/oktober, waarbij deelname op strikt vertrouwelijke basis plaatsvindt. Mogen wij u hiervoor benaderen?

Meer informatie over het onderzoek
Mensen die in Nederland bij de Gülen-beweging betrokken zijn, hebben gemerkt dat er in de samenleving vragen leven over de heer Gülen en de beweging. Om deze vragen goed in kaart te kunnen brengen, heeft Platform INS aan Burson-Marsteller gevraagd een perceptieonderzoek te houden. Platform INS wil het onderzoek benutten om open en transparant in gesprek te gaan met de samenleving over de activiteiten en doelen van de beweging. Het onderzoek staat onder leiding van Matthijs van Meerveld, Director bij Burson-Marsteller, en bereikbaar via matthijs.van.meerveld@bm.com.

Hartelijke groet,

Michelle Fresco
Consultant

Burson-Marsteller
Alexanderveld 9
2585 DB Den Haag

Tel: +31 70 3021100 (office)
Tel: +31 70 3021191 (direct)
Fax: +31 70 3021198
Mobile: +31 6 51351472
Email: Michelle.Fresco@bm.com
Web: http://www.burson-marsteller.nl

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS