Home » Archief » Waarheid versus gedrag


[03.12.2005]

Waarheid versus gedrag

Willem de Zwijger

Saturnus0 (93k image)

Frank Ankersmit, professor in de theoretische geschiedenis en actief VVD-lid, plaatst de controverse tussen Wiegel en Hirsi Ali in het licht van een brief van Blaise Pascal uit 1661 (NRC, 30/11). Pascal schreef, zegt Ankersmit, in een maatschappij die “religieus en cultureel tot op het bot verdeeld is”, en kwam met het advies elkaar niet te bestrijden op basis van verschillen in ieders “waarheid”, maar elkaar te beoordelen op basis van gedrag. Moraal: als de dagelijkse omgang probleemloos verloopt, moet je je niet druk maken over verschillen in geloof of ongeloof. Dus, moslimscholen en art. 23 laten bestaan, maar elkaar beoordelen op de Nederlandse rechtsorde en het discriminatieverbod. Dat komt wel van twee kanten: de imam die Verdonk geen hand wou geven, zegt Ankersmit, getuigde

van een volstrekt onbegrip van de situatie waarin hij en zijn geloofsgenoten zich in dit land bevinden. Juist in dat soort zaken moet het beginnen. En dat zag hij niet. In feite was dat ernstiger en verontrustender zelfs dan de moord op van Gogh.

Dat laatste is nogal boud. De imam en Mo B. handelden vanuit een zelfde soort opvatting, dan wel vertoonden een zelfde soort gedrag: de totale weigering zich aan te passen aan de maatschappelijke omgeving.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de jongens die aan de vooravond van 2 november j.l. in djellaba in de trein gingen zitten: een lager niveau van gedragsempathie met de maatschappelijke omgeving is nauwelijks denkbaar. Oftewel: a-sociaal gedrag, in de meest letterlijke zin van het woord. En dan, gesteund door de Eerste Kamerfractie van de SP, achteraf verongelijkt doen.

Maar terug naar Ankersmit en Pascal. Ik zie twee essentiële bezwaren tegen de relevantie van deze opvatting voor de huidige maatschappelijk problematiek rond delen van de moslimgemeenschappen en de kwestie van artikel 23.

In de eerste plaats is de maatschappij in het geheel niet “tot op het bot verdeeld” over zaken van cultuur en geloof. De Nederlandse cultuur is nog nooit zo homogeen geweest, namelijk grotendeels liberaal, seculier en westers. Er is nu, voor het eerst in de geschiedenis, een echte Nederlandse identiteit, schreef Piet de Rooy in zijn “Republiek der Rivaliteiten”. De dominantie van de seculariteit heeft zich uitgebreid tot in de verste uithoeken van het land. Bovendien: in de grote steden mag het er allemaal nogal multicultureel uitzien, het land is nog steeds 94% wit, en van de rest behoort hooguit 2% tot een min of meer fanatieke richting in de islam.

Gezien die verhoudingen is er geen andere mogelijkheid dan een veel verdergaande aanpassing in gedrag dan Pascal voor ogen had. In zijn tijd geloofden alle strijdende partijen nog hartstochtelijk in de christelijke God, waren homo’s vies en vrouwen ongelijkwaardig. Nu moeten homo’s uit, laten we zeggen, Assen ook tijdens een uitje in Amsterdam ongestoord hand in hand kunnen lopen, of meisjes in blote kleren, en moet iedereen zonder gevaar vanuit die kleine minderheid films of boeken kunnen maken en schrijven. De kwestie is dus hoe, en op zo kort mogelijke termijn, de normen en waarden van de seculiere maatschappij hun dominantie kunnen herwinnen. En hoe wordt overgebracht dat de vrijheid van godsdienst impliceert dat de gelovigen hun medeburgers niet met hun geloof lastig vallen, en accepteren dat er ook vrijheid van godslastering bestaat.

Het tweede probleem met de relevantie van Pascal’s oplossing, heeft betrekking op artikel 23 en het islamitisch onderwijs. Van wat we er van weten, bijvoorbeeld via het bezoek van Ayaan Hirsi Ali en NOVA aan een islamitische basisschool, is het probleem niet zozeer dat er een bepaalde godsdienst wordt aangeleerd, maar dat een antiwesterse cultuur van bijvoorbeeld ongelijkheid tussen mannen en vrouwen en (dus) een achterhaald en griezelig concept van seksualiteit wordt overgebracht, en veel te weinig nadruk ligt op de ontwikkeling tot vrijheid, autonomie en individualiteit. Islamitisch onderwijs gaat oneindig veel verder dan een uurtje Koran in de week.

In de seculiere maatschappij is het bestaan – op basis van overheidsgeld – van onderwijs dat een waardenstelsel aanleert dat haaks staat op de maatschappelijke omgeving, en mogelijk opvoedt tot gedrag dat voor die omgeving een gevaar kan opleveren, eenvoudigweg niet aanvaardbaar.

In principe is er weinig tegen de gedachte elkaar te beoordelen op gedrag, in plaats van op theologie. Het uitpluizen van heilige boeken op zoek naar stenen des aanstoots, en het citeren van allerlei bijbelteksten en soera’s ter meerdere glorie van het eigen standpunt is weinig vruchtbaar. Even zinloos is de cursus islam voor beginners die moet aantonen dat het hier gaat om een probleemloze feministisch-emancipatorische levensbeschouwing.

Het is zaak om snel, maar zonder al te veel risico’s, onze moslimmedeburgers de nieuwe tijd in te sleuren. Hirsi Ali voert daarin, met haar binnenbocht naar Verlichting en de bijbehorende shocktherapie, een radicale strategie. Door hard te roepen dat Allah niet bestaat, de Islam in het geheel niet deugt en Koranteksten op ongebruikelijke locaties af te laten beelden, voert ze niet zozeer een godsdienststrijd maar maakt ze zichtbaar dat in de seculiere maatschappij een waardenstelsel domineert waarin van de gelovigen een ander – namelijk tolerant – gedrag wordt verwacht dan in een volledig islamitisch land. De vraag of dit de beste strategie is, mag gesteld worden, maar een betere is niet direct voorhanden.

Willem de Zwijger is ‘de stem van politiek incorrect links’. Zijn weblog is een rijke bron van wijsheid en inzicht en zou veel meer bezoekers moeten trekken.

Algemeen, 03.12.2005 @ 02:10

[Home]
 

3 Reacties

op 03 12 2005 at 17:21 schreef Michiel Mans:

Het artikel doet me aan een uitspraak van James Randi(scepticus)denken.

"Freedom of religion also means freedom from religion, but that’s getting increasingly difficult to achieve."

http://www.randi.org

op 05 12 2005 at 18:50 schreef fritzie:

Er word vaak vergeten, in de verhitte discussies over vrijheid van godsdienst, dat de grondwet ons enkel vrijheid biedt aan het individu.
Het enorme gemis aan individuele vrijheid in een religie, geldt voor elke religieuze stroming.

De staat moet er zorg voor dragen dat elk individu zich volledig naar eigen inzicht ontplooien kan, zonder dat di ten koste gaat van de vrijheden van anderen.
Daarom zou de uitleg van art 23 moeten zijn, dat het volgen van een godsdienst mogelijk is mits dit een vrije keuze is van het individu.
Kinderen die gedoopt of besneden worden, kunnen onmogelijk een vrije keuze maken.
Daarom, zonder dat het in tegenspraak is met art 23, moet er worden gestreefd naar een verbod op godsdienst uitoefening voor personen onder de 16/18 jaar.

op 05 12 2005 at 22:12 schreef CS:

Jezus en Mohammed zijn als een walmende schimmel die in slecht onderhouden ruimten telkens weer oplaait.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

Become a Patron!
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)
 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

Meest gelezen in januari

O Wat doet Gerdi Verbeet eigenlijk om een goed mens te zijn?

O Ik wil mijn fucking vaccin

O Jouw vrijheid houdt op waar mijn verbodsfetisjisme welig tiert

O Ontlast de ic’s, verplicht de mensen af te vallen

O Waarom ik veganisten haat

O Dat is jouw monster, daarbuiten

O De hetze tegen Abdelkader Benali is puur racisme

O Wilders haat moslims, het masker valt af!

O YouPorn

O Nederland is heel rap een fascistische staat aan het worden

 

Meest gelezen ever

O YouPorn

O Hoi, Jesse Klaver, ik heb geen zin om te boeten voor jouw papatijd

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Ik word vervolgd wegens belediging van een seriebelediger

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O Ga je nu Wierd Duk ontslaan, Telegraaf?

O Ik ga naar Japan verhuizen

O Hoi, Onderwijsraad, zit de mensen eens niet zo in hun nek te hijgen!

O Kappen met je hypocriete gejank, landgenoten, je racisme schijnt door

O Lekker hitsen tegen migranten met Wierd Duk en Lucas Hartong

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband.” (Carel Brendel)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.’ (Hafid Bouazza) ‘Complimenten voor Frontaal Naakt.

‘Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.’ (Lousewies van der Laan)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS