Home » Archief » ‘Kunst is een internationale taal’


[25.02.2006]

‘Kunst is een internationale taal’

Peter Breedveld

Rieb7groot (105k image)

Een Amsterdams centrum voor mediterrane en Arabische kunst en cultuur, dat is het doel van de organisatie Alliantie Oriënt Méditerranée. De alliantie ontvouwt aanstaande dinsdag, 28 februari haar plannen tijdens een persconferentie in het Rijksmuseum. Frontaal Naakt sprak met woordvoerder Sara Galli.

Wat is de Alliantie Oriënt Méditerranée voor organisatie?

Een groeiend samenwerkingsverband van organisaties en mensen met als doel het opzetten van een kunstcentrum voor de mediterrane en Arabische wereld. Daar verstaan we niet alleen de kunst en cultuur van Noord-Afrika, Turkije en het Midden-Oosten onder, maar ook kunst en cultuur die hier in Nederland ontstaat, door kunstenaars die zich door de mediterrane en het Midden-Oosten laten inspireren. We kiezen voor een seculiere benadering om inclusief te zijn en geen enkele kunstvorm buiten te sluiten.

Ik vind het wel grappig dat in het comité van aanbeveling van de AOM zowel de politiek incorrecte Hafid Bouazza als GroenLinkser Mohammed Rabbae zitten

Dat comité moet een zo breed mogelijke afspiegeling van de Nederlandse samenleving zijn.

Wat gaat de AOM nou concreet doen?

We willen een multidisciplinair centrum voor kunst met een grote ‘K’ en kunst met een kleine ‘k’. Dus theater, film, muziek, dans, exposities, festivals rond bepaalde thema’s. En we willen ons niet blindstaren op traditionele, maar ook op moderne kunst.

U wilt met het centrum ‘bruggen slaan tussen verschillende gemeenschappen’.

Ik denk dat kunst van nature altijd die functie heeft gehad. Kunst is een internationale taal.

Maar kunst is toch vooral een liefhebberij van een elite die toch al welwillend tegenover andere culturen staat, vindt u niet?

Dan hebt u het over kunst met een grote ‘K’. Maar film en muziek en nieuwe media zijn ook kunst. Het is niet alleen maar opera en dat soort dingen. Bij de tentoonstelling rond de vierhonderd jaar Marokko in de Amsterdamse Nieuwe Kerk, vorig jaar, waren een aantal organisaties betrokken en daarmee is wel degelijk een heel breed publiek bereikt. Je bereikt het publiek dat traditioneel als onbereikbaar wordt gezien als je organisaties betrekt die met dat publiek in contact staan. Het is belangrijk dat er een vaste plek is waar je kunst en cultuur kunt aanbieden. Er is veel behoefte aan, er is nieuwsgierigheid. Wie is geïnteresseerd in Franse cultuur kan bij Maison Descartes terecht, voor wie Duitse cultuur wil is er het Goethe-instituut. Zou het dan niet fantastisch zijn dat, als je zin hebt in iets van de Mediterranée of het Midden-Oosten, je bij de AOM terecht kunt.

Dat is heel mooi, maar daar sla je toch geen bruggen mee? Het blijft iets voor groepen mensen die toch al in elkaar zijn geïnteresseerd.

Ja, maar die mensen hebben geen plek om elkaar te ontmoeten. Daarvoor biedt het centrum een vast platform. Ook om te laten zien dat er niet alleen problemen zijn. Het zou ook mooi zijn als we schoolactiviteiten konden organiseren om te laten zien wat die regio heeft bijgedragen aan de kunst. Er zijn heel veel verschillende manieren om bruggen te slaan.

Staan er voor dit jaar al spannende dingen op het programma?

We gaan dit jaar vooral plannen uitwerken. We hebben al wel een paar activiteiten, zoals een Iraanse poëzie-avond, lezingen over Irakese kunst. Kleine activiteiten als voorproefje van wat we willen doen.

Dat is nog niet zoveel. Waarom hebt u op 28 februari dan al wel een persconferentie?

Vanwege de locaties, kantoren en een expositiezaal, die we krijgen aan het Museumplein. De uiteindelijke bestemming voor het AOM is het voormalig Gemeentearchief aan de Amsteldijk.

Hebt u al subsidie gekregen?

Twintigduizend euro van het stadsdeel Amsterdam Oud-Zuid.

Da’s niet spectaculair. Komt er nog iets van de rijksoverheid?

Dat is de bedoeling.

Gaat u ook taalcursussen aanbieden en dat soort dingen?

Cultuur is breed, dus taalcursussen en kalligrafeercursussen passen daar ook in. Als we straks de plannen hebben uitgewerkt kunnen we laten zien wat we willen en waar we voor staan, en hopelijk ziet dan de nationale politiek ook het belang.

Zie ook Stichting De Levante.

Algemeen, 25.02.2006 @ 05:03

[Home]
 

13 Reacties

op 25 02 2006 at 21:10 schreef Barry:

Zij moeten maar gauw bij de Anna Lindh Foundation for the dialogue of cultures, aankloppen om hun budget op te schroeven.
Bijzonder teleurstellend dat ons aller beminde Hafid bij dit soort onzin betrokken is. Misschien denkt hij oprecht dat zijn Arabische liefdesdichters daar ook een plaats krijgen.
Zoals wij van Bat Ye’or weten is mediterraan het nieuwe toverwoord. Wij allen zijn mediterraan en wie het gebruikt is van subsidie succes verzekerd.
Dank je wel Peter voor dit interview

op 27 02 2006 at 09:27 schreef Compli:

"En we willen ons niet blindstaren op traditionele, maar ook op moderne kunst."

Een amusant initiatief, maar kennelijk bij voorbaat gedoemd in de kiem gesmoord te worden. Want ik mis een toegevoegde waarde: als je je op alle vormen van kunst wil blindstaren, valt er weinig meer te zien.

op 27 02 2006 at 10:35 schreef Barry:

Ik zie dat ze al de handen in een hebben geslagen met Euromed en Anna Lindh Foundation. Wanneer is die persconferentie, morgen?

op 27 02 2006 at 14:21 schreef Peter Breedveld:

Die is om 16:00 uur.

Ik vind het trouwens een goed initiatief waar een heleboel gemeenschapsgeld naartoe moet. Eerlijk waar, er komen een heleboel mooie dingen uit de moslimwereld waar best wat meer aandacht aan gegeven mag worden en als het laagdrempelig is betekent zo’n centrum ook weer een extra uitgaansgelegenheid voor door-de-weekse dagen. Lekker met mensen lullen over kunst en poëzie of geschiedenis of whatever, als het maar geen voetbal is of dat de islam zo’n vreedzame religie is. Zo leer je de mens achter een vrome hoofddoek of een dellerig naveltruitje kennen.

Voor deze soort dingen betaal ik nou graag belasting.

op 01 03 2006 at 10:35 schreef BigPete:

"Voor deze soort dingen betaal ik nou graag belasting."

Ik niet!

op 01 03 2006 at 11:19 schreef Peter Breedveld:

Dat verbaast me niets.

op 07 03 2006 at 11:02 schreef carmo da rosa:

De naam Alliantie Oriënt Méditerranée is zeer chique maar geografisch niet erg precies. En het lijk me chique, t.o.v. de goedwillende belastingbetaler (vide Peter Breedveld), om duidelijk aan te geven wat precies de bedoeling is.

Uit het vervolg van het interview kan ik afleiden dat het niet gaat om de hele Méditerranée, de mare nostrum zoals die Romeinen plachten te noemen, maar slechts over het zuidelijke gedeelte van de Middellandse Zee. Ik citeer: ‘Noord-Afrika, Turkije en het Midden-Oosten, maar ook kunst en cultuur die hier in Nederland ontstaat’. De andere culturen ten noorden van de Méditerranée (afgezien van Nederland dan) komen waarschijnlijk niet aan bod.

Cultuur wordt als iets breeds gezien, zegt men, ‘dus taalcursussen en kalligrafeercursussen passen daar ook in’. Fantastisch! Maar ik ben bang dat men daar weinig zou horen, zien of proeven van stierengevechten en al kuhul, om een dwarsstraat te noemen. Terwijl dit, een culturele uiting betreft die onlosmakelijk verbonden is aan de Méditerranée. Van het zuiden van Portugal via Spanje tot zuid Frankrijk, wonen in deze contreien ook godvrezende, keurige mensen die netjes belasting betalen en de preken van Job Cohen niet nodig hebben om zich in het openbaar goed te gedragen…

Overigens, het hoogtepunt van de islamitische cultuur vind niet plaats ten zuiden van, maar in het noordelijk gedeelte van de Middellandse Zee: namelijk in Andalusië, en dat vanaf ± 715 tot de val van Granada in 1492, daarna, spijtig genoeg en met alle gevolgen van dien, hebben ze nooit meer de Europacup 1 gewonnen.

En naar mijn bescheiden mening, moet iedere zich respecterende cultuurliefhebber, minstens een keer in zijn leven, niet naar Mekka op pelgrimstocht gaan, maar naar Granada (voor het Alhambra) en naar Córdoba om de plaatselijke moskee te bezichtigen. In de buurt van de moskee (de mooiste ter wereld!) kan men ook een bezoek brengen aan het museum over de islamitische cultuur in Andalusië, gesticht door de filosoof (en een beetje gek) Roger Garaudy, een ex-stalinist die katholiek is geworden en sinds kort het islamitische licht heeft gezien! Het toppunt van afvalligheid…

op 07 03 2006 at 12:08 schreef Fritzie:

Zou de Nederlandse huismoeder dit ook zo’n goed idee vinden ? Of de Hardwerkende Havenarbeider ?
In Limburg of Groningen ?
Waarom moeten deze mensen altijd afgeroomd worden voor de van bovenaf opgelegde speeltjes die zich enkel in Inteelt Amsterdam afspelen ?
Waarom moet toch telkens maar weer heel Nederland belastingeld ophoesten voor Adam, Den Haag en Hilversum ?
Waarom staan bijna alle musea (of orkesten) in Steden die voor vijftig procent uit buitenlanders bestaan, die niets van onze cultuur afweten ?
Ik dacht altijd adt belastinggelden voor het algemeen nut aangewend moesten worden.

Ober, doe mij maar nog een onverzekerd noord- zuid lijntje !

op 07 03 2006 at 12:34 schreef Barry:

@Fritzie
Dit is toch echt over the top van die orkesten met 50 % buitenlanders die niets over onze cultuur weten. Zij zijn onze cultuur. Door het huidige beleid worden de orkesten weg bezuinigd om plaats te maken voor allerlei op leukende multi culti jongeren initiatieven. En mediterrane cultuurcentra voor de Arabische kaligrafie.
Of streef je een provinciale verenging tot de klompendans na als toppunt van cultuur.

op 07 03 2006 at 13:17 schreef Peter Breedveld:

Ben jij nog naar die persconferentie geweest, Barry?

José, je hent gelijk. de moskee van Cordoba is zeer bijzonder. Jammer van dat lelijke katholieke gedrocht dat er door Carlos Quinto ingeplempt is. Anders zou je je eindeloos door die moskee kunnen dwalen, als in een sprookjesbos.

De Alhambra is net zo betoverend. Ik zit te dubben wat ik de komende zomer zal doen, Sevilla of Granada. Ik neig naar Granada, dan maak ik weer een uitstapje naar Cordoba.

op 07 03 2006 at 16:02 schreef Barry:

@peter
Nee, helaas het was niet te combineren met mijn andere verplichtingen.

Trouwens in het verre oosten Samarkand en Boechara heb je toch ook een paar juweeltjes van islamitische bouwkunst. De Aya Sofia, in Istanboel is natuurlijk weer van oorsprong een Byzantijnse kerk en sterke vermoedens bestaan er ook over de Rotskoepel moskee.

op 07 03 2006 at 17:20 schreef carmo da rosa:

Peter,
Inderdaad, ik heb er niets over gezegd om het decorum niet aan te tasten. Maar de puist van Carlos Quinto is me altijd bij gebleven. Een misdaad, een culturele auto da fé. En ik bezocht de moskee van Cordoba op een zondag ochtend, waar de ‘christelijk hoek’ bevolkt was met het katholieke crème de la crème van Cordoba in volle ornaat voor de mis, zeg maar gerust de Opus Dei, wat een nog surrealistische impressie gaf aan het geheel…

Tips.
Voor de Alhambra probeer een ticket van te voor te regelen, er zijn altijd enorme rijen toeristen. En, om de beste indruk van de Alhambra te krijgen moet je het bezoeken als het warm is. Maar in Granada lukt het meestal wel, warmt is geen probleem.

Ik vind Cordoba als stad nog mooier ondanks dat

Granada tierra soñada por mí
Mi cantar se vuelve gitano cuando es para tí
Mi cantar, hecho de fasntasía,
Mi cantar, flor de melancolía
Que yo te vengo a dar.

op 07 03 2006 at 17:59 schreef carmo da rosa:

Ben nog twee regels van Granada vergeten over stierengevechten en moorse ogen die mijn verhaal ten noorden van de Méditerranée, Andalusië, bevestigen:

Granada, tierra ensangrentada en tardes de toros;
Mujer que conserva el embrujo de los ojos moros,

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN SEPTEMBER

O Steekhoudende argumenten in je broekje

O Hoop en uitsluiting

O Dilan Yesilgöz criminaliseert de watermeloen

O Sven Kockelmann, kwispelhondje van Wilders

O Welkom in Wildersstan!

O Toet-toet, boing-boing

O Domrechts wil het weer over ras hebben

O Baren voor Pieter

O Terrorisme verheerlijken

O Aan Links heb je ook niks

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS