Home » Archief » Gérôme


[05.01.2008]

Gérôme

Gerome16def (374k image)

Jean-Léon Gérôme (1824 -1904) moest niks hebben van het impressionisme van Monet en Manet. Hij bleef trouw neo-classicist. Zijn schilderijen neigen misschien naar kitsch, maar ze zijn wel erg mooi om naar te kijken.

Algemeen, 05.01.2008 @ 16:07

[Home]
 

3 Reacties

op 06 01 2008 at 23:24 schreef Philippine:

Ja.

op 08 01 2008 at 15:20 schreef filantroop:

Het begrip “kitsch” heeft in de loop der kunsthistorie net zo’n ontwikkeling doorgemaakt als de kunst zelf. De van Dale heeft het zelfs over “schijnkunst die van een vals sentiment getuigt”.
Door vooringenomenheid zal het niet lastig zijn van sommige kunstuitingen te stellen dat ze mogelijk doorspekt zijn van vals sentiment. Maar of de kunstenaar zijn werk met een opzet van vals sentiment vervaardigde, kunnen we nooit met overtuiging vaststellen als de kunstenaar niet eerst op de divan van de zielenknijper gelegen heeft en dat toegeeft.
Veelal wordt met kitsch dan ook bedoeld kunst die dwars ingaat tegen de nieuwe orde van de tijd waarin het vervaardigd wordt. In de recente tijd impliceert dat vaak kunst die de dominantie van de avant-garde negeert en een eigen weg gaat. Veelal kunst die de logische chronologie van de stijlontwikkeling volgt, zoals dat in de schilderkunst eeuwenlang gebruik was. Soms uit eerbetoon voor de vroegere schilder, en soms uit zijn oeuvre citerend met een eigen interpretatie. Zie van Gogh die een werk van Millet herinterpreteert.
De kunst van Jean-Léon Gérôme zou men kitsch kunnen noemen omdat die niet meegaat met de nieuwe orde, die het impressionisme in de tweede helft van de negentiende eeuw leek te gaan worden. Echter, ten tijde van hoogconjunctuur van het impressionisme waren er nog talrijke andere stromingen actief. Zoals de schilders van de Pre-Raphaelite Brotherhood. Generatiegenoten van de impressionisten, die ondanks dat het impressionisme ook snel Engeland bereikte, er stoïcijns onder bleven.
Ook in Nederland was zo’n ontwikkeling zichtbaar, waar de schilders die door de kunstcriticus Santen Kolff als de Haagse School aangeduid werden, een Nederlandse variant van het impressionisme ontwikkelden, maar tegelijkertijd nog ruimte lieten voor andere stromingen in de schilderkunst, zoals de Romantiek, met schilders als Leickert, Schelfhout en Klinkenberg.
Bovendien was het impressionisme, althans datgene dat er algemeen onder gerangschikt werd, allerminst unaniem in schilderstijl, en naar mijn persoonlijke overtuiging, te zeer op Frankrijk toegesneden. We mogen ons afvragen hoe de Franse schilderkunst zich ontwikkeld zou hebben als Johan Barthold Jongkind niet richting Montmartre getrokken was en daar het lont in het culturele kruidvat gestoken had.
De negentiende eeuw was in veel opzichten rusteloos. Op nationale bewustwording geënte revoluties beïnvloedde ook de kunsten. De rusteloosheid tekende zich dus ook in de kunst af, na een eeuw van betrekkelijke stilstand. De schilderstromingen die voorheen soms een eeuw of langer duurden, ontstonden en doofden in tijdspannen van enkele decennia. Het symbolisme en de Jugendstil waren geen langer leven beschoren dan luttele de vijftien jaren.
Wie de naoorlogse periode in de twintigste eeuw beziet, moet vaststellen dat stromingen het amper enkele jaren uithouden en snel overvleugeld worden door nieuwe. Onder de doctrine dat kunst zich vernieuwen moet, gaat menig kunstenaar richting schavot om voor de nieuwe kunstenaar en zijn kunst plaats te maken. Controversiële en eigenzinnige kunst is niet meer van de hand van de vernieuwende kunstenaar, maar van de kunstenaar die zich tegen deze doctrine verzet. Hij gaat geheel zijn eigen weg, gespeend van overheidssteun en museale adhesie. Als kitsch bestaat, dan moet men zich afvragen of niet juist de avant-garde daaraan onderhevig is, want kunst die overheid en museum wil behagen zoekt geld.
En soms is het zelfs zo een kitsch dat het er ook uitziet als kitsch, zoals de knutsels van Jeff Koons.

op 08 01 2008 at 17:01 schreef DvR:

En soms is het zelfs zo een kitsch dat het er ook uitziet als kitsch, zoals de knutsels van Jeff Koons.
Ja, maar dát is dan weer kunst!

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS