Home » Archief » Voorburg


[04.01.2009]

Voorburg

Peter Breedveld

bel9 (84k image)

De jaren vijftig zijn nog niet helemaal weg op het Voorburgse Soomerlustplein, met zijn huizen van donkere baksteen, zijn vele bomen, de schoongeveegde trottoirs en de aangename rust. Het ligt in een oer-Nederlandse buurt, waar de lawaaiige 21ste eeuw nog niet lijkt te zijn doorgedrongen.

Het huis op Soomerlustplein 21 wordt, zo te zien, grondig gerenoveerd. In de verwaarloosde voortuin staan grote zakken puin, door het raam is te zien dat de vloeren en de wanden zijn kaalgestript. Midden in de kamer staat een ladder, aan het plafond hangt een brandend peertje. Maar de deurbel doet het niet en op kloppen wordt niet gereageerd. Waarschijnlijk heeft het huis nieuwe eigenaars gekregen.

Zouden zij weten dat de grote Willem Frederik Hermans in hun huis heeft gewoond? Dat de beroemde schrijver, die tevens een verdienstelijk amateur-fotograaf was, de badkamer had ingericht als donkere kamer, waardoor zijn vrouw naar het gemeentelijke zwembad moest om te kunnen douchen?

Hermans woonde er met zijn vrouw Emmy Meurs van 1950 tot 1953. Emmy had in het huis een praktijk mensendieck, waarvan beiden leefden, want Hermans had geen vast inkomen. Hij had zijn studie fysische geografie nog niet eens afgemaakt. Wel had hij toen al een paar boeken en verhalen geschreven, maar die verkochten voor geen meter.

Hermans schreef er de eerste hoofdstukken van de roman die één van de hoogtepunten van de Nederlandse literatuur zou worden: ‘De Donkere Kamer van Damokles’, over de Voorschotense sigarenboer Henri Osewoudt die in de Tweede Wereldoorlog door een dubbelganger wordt aangezet tot allerlei verzetsdaden. Na de oorlog wordt Osewoudt echter beschuldigd van verraad. Het lukt hem dan niet het bestaan te bewijzen van zijn dubbelganger, omdat een foto, die hij van hen beiden heeft gemaakt, blijkt te zijn mislukt.

Voorburg dient als decor voor een cruciale passage in het boek. Osewoudt ontmoet er bij het station Voorburg, toen ook eindpunt van de beroemde Gele Tram, een dame die zegt voor het verzet te werken. ‘Hij pakte haar elleboog en nam haar mee, de halte af en langs de bloemkwekerij op de hoek van de Prinses Mariannelaan.’ (36ste druk, blz. 47) ‘Hij gaf geen antwoord, een paar minuten, duwde haar toen het café binnen op de hoek van de Laan van Middenburg en de Prinses Mariannelaan. Hij zorgde ervoor dat zij vlak bij de deur gingen zitten.’ (blz. 48).

De bloemkwekerij was Semper Virens, op de hoek van het huidige Stationsplein. Het café was het bekende café De Bijenkorf, nu het mediterraan aandoende restaurant Villa La Ruche.

Elders in het boek staan meer passages die vooral voor oudere Voorburgers en Leidschendammers een feest van herkenning moeten zijn. De rit met de Blauwe Tram, bijvoorbeeld, die wordt beschreven op bladzijde 67: ‘De gore wrakke huizen van de Schenkweg. De lage doodse burgermansvilla’s van de Laan van Nieuw Oost-Indië. Open stukken drassige weide. Daarachter de spoorbaan waarop een elektrische trein een wedstrijd aanbindt met de tram. Voorburg. Het kleine witte station. (…) Schaduw: het viaduct van Leidschendam. Aan de horizon drie molens op een rijtje. Glanzende glazen daken van broeikassen.’

De Blauwe Tram fascineerde Hermans bijzonder. Eind jaren vijftig – hij woonde inmiddels in Groningen – hoorde hij dat de tram werd afgeschaft. Hij ging toen terug om hem te fotograferen. In 1969 zei hij daarover in een interview: ‘Ik kwam thuis, ontwikkelde de film en er stond niets op. Ik had dezelfde fout gemaakt als Osewoudt: het retourknopje niet gespannen, zodat de tandjes de film niet pakken. ’t Is toch wel heel gek dat me dat juist toén overkwam, uitgerekend na dát boek.’

Eerder gepubliceerd in de Haagsche Courant

Algemeen, 04.01.2009 @ 13:32

[Home]
 

0 Reacties

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN JUNI

O Aso’s in de trein

O Waarom zijn christenen van die hardvochtige klootzakken?

O Huub Stapel is een klootzak

O Het gilde van het bruine gajes

O Lampies ontdekken: extreemrechts is best linke soep

O Mag geen omvolking zeggen

O Harde stukjes poep

O Niet zien is geloven

O Wilders: domme lul of geniale schurk?

O Ook Jezus was een harteloze bullebak

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS