Home » Archief » Beiroet is kapot, maar niet kapot te krijgen


[05.08.2020]

Beiroet is kapot, maar niet kapot te krijgen

Hassnae Bouazza

Beiroet is een stad die onmiddellijk allerlei clichés oproept. Clichés die waar zijn, overigens. Ja, de mensen zijn er verschrikkelijk aardig, hun levenslust en vrolijk uitgedragen joie de vivre is aanstekelijk, de avonden uit onweerstaanbaar, het eten een genot en de liefde voor schoonheid en kunst diep ingeworteld.

Een ander cliché is dat over de politieke elite, die het land steevast leegzuigt en naar de rand van de afgrond brengt. Het sektarische geweld, de kwetsbare balans tussen gemeenschappen, de afschuwelijke oorlogen die het land hebben geteisterd.

Maar te midden van het verval en de verwoesting, was er altijd de creativiteit van mensen die de tegenslag het hoofd wisten te bieden. Zo begon Elie Saab, de meester-couturier die als eerste Arabische ontwerper in Rome en Parijs doorbrak en zo het internationale pad effende voor een indrukwekkende lichting Libanese en Arabische ontwerpers, als jonge tiener tijdens de burgeroorlog. Zijn succes entameerde een heuse Arabische renaissance, een hernieuwd gevoel van zelf-waarde en zelf-liefde dat niet is te onderschatten.

Façade

Het verlangen naar schoonheid is een manier om aan de realiteit te ontsnappen en het leven te vieren. Eerder al schreef ik dat over Libanezen altijd werd gezegd dat ze blijven zingen, hoe erg de situatie ook is. Muziek geeft troost, hoop. In weerwil van de politieke chaos, waren er altijd de mensen en hun indrukwekkende veerkracht. Het centrum, dat gisteren door de enorme explosie is verwoest, was daar een uiting van.

Naast de vervallen spookgebouwen en muren met kogelinslagen die herinnerden aan het bloedige verleden, stonden de strakke nieuwe gebouwen, veel in art deco stijl, die het nieuwe, herrezen Libanon en Beiroet vertegenwoordigden. Een stad die niet klein te krijgen was, een stad die bleef strijden, bleef genieten, bleef groeien.

Maar de tegenslagen stapelden zich de laatste jaren op, met een politieke vertegenwoordiging die er maar niet in slaagt de corrupte veren af te schudden en het landsbelang voor te laten gaan, een economische val die de maatschappelijke verhoudingen op scherp zette en mensen van hun basale benodigdheden beroofde, de coronacrisis die het land nog verder verlamde en gisteren dan de onwerkelijke explosie die de façade die het centrum is, de illusie van normaliteit en welvaart, volledig verwoest heeft.

Crises en aanslagen treffen doorgaans de lagere sociale klassen het meest. Dat zal nu niet anders zijn. Maar de klap die gisteren viel raakt iedereen, niemand ontsnapt eraan, ook de rijke elite niet, al wonen sommigen van hen veilig buiten de stad. De exclusieve boetiek van vermaard couturier Zuhair Murad aan de Charles Helou straat, op steenworp afstand van de explosie, is verwoest. De luxe boetieks in de ABC Mall in de wijk Achrafieh evenzo. De exclusieve juweliers en couturehuizen op Waygand Street zijn vernield. Het Phoenicia hotel, waar rijke Saoedi’s maanden logeerden om zich over te geven aan de vrijheden die ze thuis ontbeerden, is niet gespaard. Evenmin het chique Zaytouna Bay, met de luxe jachten en hippe restaurants waar de rijken tot diep in de nacht dineren.

Raouché

Niet alleen de eigen huizen bleken niet veilig genoeg voor de mensen. De buitenkant, de droomwereld, de vlucht uit de werkelijkheid is aan diggelen. De foto’s van de verwoesting zijn verbijsterend. Normaal kun je een mooie wandeling maken vanuit het centrum langs de boulevard richting de Raouché, de beroemde rotsformatie in zee. Over die millennia oude Raouché wordt gezegd dat zolang die fier staat, het wel goed zal komen met Libanon. De boulevard is voor iedereen: jong, oud, rijk, arm, fit of juist niet.

Wie de strandtenten aan zich voorbij laat gaan, kan op de rotsen aan zee zonnebaden en in zee springen voor wat verkoeling, die zijn voor iedereen toegankelijk. Het warme zonlicht dat op de rotsen weerkaatst maakt de sfeer af met een vrolijke glinstering. Of maakte. Nu zal het zonlicht de lelijkheid van de dorre woestenij benadrukken.

Een van de bekenden in Beirut die ik vanochtend sprak, klonk aanvankelijk terneergeslagen. ‘Beiroet is weg. Libanon is weg.’ Maar naarmate het gesprek vorderde, herpakte hij zichzelf en kwam het gesprek op de plannen die hij heeft als de boel enigszins normaliseert.

De Raouché staat er nog. Uitdagend. En uitnodigend. De levenslust is er ondanks alles. Het zal verschrikkelijk zwaar zijn, de mensen zijn moe, de stemmen zijn schor, de portemonnees leeg, de elektriciteit ligt eruit. Maar vanuit de ravage zal de stem van Fairuz weer klinken.

Eerder gepubliceerd op Aicha Qandisha. Hassnae Bouazza is schrijver, journalist en televisiemaker. Bekijk hier de documentaire ‘De Klas van 94′, die ze samen met historicus Nadia Bouras maakte. Ze was ook eindredacteur van en regisseerde Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha.

Hassnae Bouazza, 05.08.2020 @ 13:14

[Home]
 

1 Reactie

op 05 08 2020 at 13:14 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN SEPTEMBER

O Steekhoudende argumenten in je broekje

O Hoop en uitsluiting

O Dilan Yesilgöz criminaliseert de watermeloen

O Sven Kockelmann, kwispelhondje van Wilders

O Welkom in Wildersstan!

O Toet-toet, boing-boing

O Domrechts wil het weer over ras hebben

O Baren voor Pieter

O Terrorisme verheerlijken

O Aan Links heb je ook niks

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS