Home » Archief » De psyche is geen ding


[02.05.2025]

De psyche is geen ding

Johannes Bongers

De menselijke geest, de psyche, is relationeel. Dat is een gegeven dat zich keer op keer opdringt – in de pijnlijke breuken van onze tijd. De opkomst van eco-anxiety bij jongeren is geen individuele stoornis, maar een collectieve verstoring van tijdsbeleving en vertrouwen. In Gaza worden mensen en een volk vernietigd – een wreedheid die de menselijke geest aantast.

Wij reduceren dat tot ‘depressieve gevoelens’, maar het is in wezen een collectieve verwonding. In de digitale verleiding van figuren als Andrew Tate krijgt een generatie jongens een mentale structuur aangeboden waarin geweld, algoritme en zelfbeeld versmelten. En de narcistische krenking van het kind Donald – opgegroeid in een cultuur van zelfuitvergroting – beheerst nu de geest van de wereldbevolking. In al deze gevallen zie je: geest leeft niet in individuen, maar tussen alles.

Psychologisch model

Toch blijven econoom Kees Cools en hoogleraar psychiatrie Jim van Os, zelfs waar zij de juiste verbanden aanraken, in hun NRC-opinie hangen in een psychologisch model dat geest behandelt als iets afzonderlijks dat aangetast wordt door economie, in plaats van als iets dat mede door economie geproduceerd wordt. Terwijl hun analyse een uitweg had kunnen zijn, reproduceren zij precies de fout waar de geest al decennia onder lijdt: de opvatting dat de psyche een binnenwereld is die je kunt beschermen met meer zelfzorg, betere condities, een beetje minder groeidruk.

Wat ontbreekt is een ecologische benadering van geest, sociaal en milieu – een samenhang die door Félix Guattari in 1989 werd gevat in zijn drie ecologieën. Geest, sociaal en milieu zijn geen losstaande velden, maar diep verstrengeld in een levend weefsel. Kapitalisme – geholpen door psychosociale technologie – breekt die samenhang af door het menselijk zelfgevoel, het sociale en de leefomgeving te reduceren tot meetbare, exploiteerbare eenheden.

Prestatiedruk, angst, burn-out zijn daarom geen bijwerkingen, maar noodzakelijke bouwstenen van een systeem dat geest afbouwt – dat haar relationele grond vernietigt en er een illusie van autonomie voor in de plaats zet. Zoals Gregory Bateson schreef: “Mind is the pattern that connects”. Die patronen worden vandaag gebroken.

Levende kracht

Wat nodig is, is geen bundeling van disciplines, geen bredere blik zoals Cools en Van Os voorstellen, maar een fundamenteel andere vraag: wanneer is geest nog mogelijk? Die vraag stelt niet hoe we geest kunnen redden, maar of de wereld waarin wij nu leven – met haar extractie en algoritmische conditionering – nog ruimte laat voor geest als relationele, levende kracht.

Dit is geen zorgprobleem, maar een ecologische crisis die een nieuw ecologiebeheer vereist. De psyche is geen ding. Wie dat gelooft – en onderwijst – draagt bij aan haar verdwijning.

Johannes Bongers is kunstenaar-onderzoeker bij Boolean Works (sinds 1991). Hij werkt op het snijvlak van kunst, filosofie en politiek. Oprichter van o.a. technotlogy.com, sooos.org, en andsterdam.nl.

Johannes Bongers, 02.05.2025 @ 10:01

[Home]
 

1 Reactie

op 02 05 2025 at 10:02 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN MAART

O Domme boer

O Steek die Pax Americana maar in je reet

O De achterbakse komma van Nausicaa Marbe

O Landverraders

O Bully’s paaien is bully’s aanmoedigen

O We worden bedreigd door de christenen

O Don’t mention the genocide

O Vechten voor de Europese Droom

O Dom, dommer, domst, morocraat

O Trump heeft Poetin bij zijn ballen

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS