Home » Archief » Het succesverhaal van Kerala


[16.07.2012]

Het succesverhaal van Kerala

Ed Caffin

De deelstaat Kerala in zuidwest India bewijst dat welzijn en kwaliteit van leven niet hoeven af te hangen van welvaart, zoals in onze consumptiemaatschappij. Hier geen blind kapitalisme of marktwerking in de zorg, maar een eerlijke verdeling van rijkdom en duurzame investeringen in sociale voorzieningen. Solidariteit maakt hier het verschil.

Daarbij heeft Kerala ook nog eens een bijzondere cultuur en geschiedenis en een verbluffend mooie natuur. Vooral tijdens de regentijd. Die was laat dit jaar , maar nu de moesson eindelijk gekomen is, regent het veel en vaak en is alles groener dan groen. In deze tijd reizen door Kerala betekent wel een paraplu en een regenjas mee, maar verder zijn er alleen voordelen, zoals geen toeristendrukte en lage prijzen.

Kerala is India, maar zijn succesverhaal is ongekend. Met Kerala gaat het namelijk al decennia lang in vele opzichten beter dan met de rest van het land. Het is geen rijkere deelstaat, maar met weinig middelen gebeurt hier juist veel: iedereen heeft toegang tot goed onderwijs, er is bijna geen analfabetisme, een goed gezondheidszorgsysteem, een veel lager geboortecijfer en veel hogere levensverwachting.

Mensen zijn bovendien politiek en sociaal bewust, en van een religieuze spanningen lijkt geen sprake: overal vind je in een en dezelfde straat of wijk een tempel, een moskee en een kerk. En het succes verhaal van God’s Own Country, zoals de gelikte maar toch treffende reclameslogan luidt, is geen toeval.

Hoe kan het dan dat het in Kerala zo veel beter gaat? Dat is grotendeels te danken aan politieke en sociale veranderingen die vorige eeuw plaatsvonden. Een revolutie die een einde wilde te maken aan diepgewortelde sociale ongelijkheid, voortgebracht door een kasten-systeem dat al sinds mensenheugenis bestond. In deze in kasten en langs religieuze lijnen verdeelde samenleving stond bij je geboorte al vast hoeveel je kon bereiken in het leven en bepaalden liefdeswetten met wie je kon trouwen en vooral met wie niet.

De revolutie kwam na de onafhankelijkheid op gang, toen linkse groepen sociale veranderingen begonnen te eisen, zoals een betere economische verdeling, landhervormingen en gezondheidszorg en onderwijs voor iedereen. Inclusief de ‘onaanraakbaren’: de kasteloze parayiars die het vuile werk van de maatschappij opknapten en die, onvoorstelbaar maar waar, ooit achteruitlopend over straat moesten, terwijl ze hun eigen sporen uitwisten.

In het boek The God of Small Things beschrijft Arundhati Roy de radicale omwenteling die grotendeels in de jaren vijftig en zestig plaatsvond, toen communistische partijen via democratische verkiezingen aan de macht kwamen. Het is een uitzonderlijk mooi beschreven en zeer aangrijpende familiegeschiedenis, die schetst wat er in het leven van mensen veranderde. Bij de elitaire minderheid ontstond weerstand en onbegrip, maar voor de meerderheid betekenden de veranderingen een grotere maatschappelijke vrijheid en meer welzijn. Voor wie ooit naar Kerala gaat is dit boek een absolute must-read.

Sociale veranderingen blijven echter mensenwerk. Het verhaal van Kerala is dan ook niet alleen maar positief. Veel dingen gaan goed, maar er zijn ook problemen. Er is bijvoorbeeld veel alcoholisme en een hoge werkloosheid en zoals overal in India is corruptie is een groot probleem.

Het is hier, de gelikte reclameslogan ten spijt, dan ook zeker geen paradijs voor iedereen. Voor sommigen is het leven zelfs ongenadig hard. In grote steden als Allepey of Kochi is schrijnende armoede en lopen bedelende kinderen en oude mensen langs de weg. Het herinnert me eraan dat ik nog steeds in India ben, een wereld vol onvoorstelbare tegenstellingen.

Ook is de invloed van religie en het kasten-systeem, dat officieel is afgeschaft, nog altijd sterk. Zo worden de meeste huwelijken gearrangeerd, wordt me verteld, en is het soort werk dat je gaat doen vaak afhankelijk van de kaste waartoe je familie behoort.

Toch kun je niet om het succes van Kerala heen. De prioriteiten die hier al jaren worden gesteld zorgen voor een veel hogere kwaliteit van leven en welzijn dan in de rest van India. En dat is echt geen geringe prestatie. Door de economische ontwikkelingen is de grootste uitdaging voor de politiek om te blijven streven naar een betere en gelijkere verdeling van rijkdom. Voor iedereen. Het verhaal van God’s Own Country is misschien geen honderd-procent-succesverhaal, het komt een heel eind.

Ed Caffin is psycholoog-trainer en verwoed reiziger. Daarnaast schrijft hij verhalen en artikelen in onder andere Indonesia Magazine, Moesson, Archipel, East! en Jakarta Expat.

Ed Caffin, 16.07.2012 @ 13:29

[Home]
 

9 Reacties

op 16 07 2012 at 18:37 schreef MNb:

Er zijn slechtere plaatsen in de wereld om wis- en natuurkunde te studeren dan Kerala. Er zijn een paar uitstekende universiteiten, die kunnen bogen op een eeuwenoude traditie. De wiskundigen van Kerala hebben baanbrekend werk gedaan op het gebied van machtreeksen, oa toegepast op goniometrie.

op 16 07 2012 at 23:35 schreef Benedictus:

Mijn zonen vonden het ook een geweldig stuk van India. Zij hebben op hun wereldreis op de fiets door o.a. heel India gereist en daar scholen bezocht, een ontwikkelingsproject van een gemeente in Noord Holland. Het niveau ligt daar hoog. Er wordt in Kerala ook veel werk gedaan voor grote multinationals.

op 17 07 2012 at 07:14 schreef Mas Rob:

Ben je nog op zoek geweest naar het VOC verleden van Kerala, Ed?

op 17 07 2012 at 12:44 schreef You On A Gin:

Supergaaf stuk, Ed Caffin!

@ MNb
Als ik een boekenkast vol had met alles wat in jouw hoofd zit, vrees ik dat ik in geen jaren het huis zou verlaten.

op 18 07 2012 at 03:03 schreef MNb:

Ah, Gin, dat valt wel mee. Ik ben erg goed in opzoeken. Dat gaat ongeveer zo: Kerala, India, wiskunde, daar waren die knakkers goed in, wat kan ik daarover vinden middels Google en/of Wikipedia? Oh ja, ik weet het weer. Nou, dat zetten we dan hier neer.

op 18 07 2012 at 10:59 schreef Ed Caffin:

@ Mas Rob: jazeker. Deze week een artikel daarover op Indisch 3.0…

op 18 07 2012 at 23:16 schreef dewanand:

namaste Fnaakters,

Mooi verhaal en ik wist er al het eea over. Communisme kan veel voordelen bieden aan de Indiase samenleving, omdat ik nu heb ontdekt dat de Vedas ook een soort communistisch systeem voorschrijven en geloof minder belangrijk vinden. Ik ga dit nog verder onderzoeken komende maanden en mij goed verdiepen in deze oude vedas, 23 delen in engels heb ik nu.

maar mijn theoretisch onderzoek naar futuristische politieke systemen moet ik ook snel afronden. In het dewanisme is dit anders dan alles wat al bestond daarvoor.

India is een heel drama op zichzelf mbt geloof en zwarten. Dat hele kastenstelsel daar wordt nu in stand gehouden door de Congress partij van de gandhi dynastie en dit vernietigd alles daar. Ik volg dit al jaren. Heel India is ontzettend achterlijk en ik ga strijd voeren om prostitutie en het homohuwelijk daar te legaliseren. Zelfs polyandrie en polygame huwelijken zal ik promoten in heel India. Er moeten legale Hindoehoeren bordelen komen in modern India met mijn naam erop in de toekomst.

dewanand
hindoe fundamentalist, dewanistische stroming

op 19 07 2012 at 03:20 schreef MNb:

Maar wat vindt Wiroe daar nou van, Dewanand? Zijn inzichten zijn nog diepgaander dan de jouwe.

op 20 07 2012 at 14:07 schreef dewanand:

ja mnb, goede vraag he. Wieroe is een hollandse hindoe kat en hij gelooft echt dat de wereld vreedzamer wordt als er meer ware liefde komt, dus gewoon meer spuiten, meer vingeren en meer neuken. Volgens Wieroe zijn alle hindoemeisjes in India seksueel gefrustreerd omdat de penis van hindoemannen gewoon heel klein, slap en dun is. Dus Wieroe is gaan mediteren en vroeg Shiva en alle miljoenen hindoe goden en godinnen wat hieraan gedaan kan worden in India. De hindoe goden gingen vergaderen en mailden Wieroe toen van, ja, dan moeten er 100 miljoen lekkere grootgeschapen potente blanke mannen naar India gaan om die arme Hindoemeisjes eens goed af te neuken en te leren genieten van echte seks en diepe penetraties na eeuwenlange verdriet en seksuele frustraties. En de Hindoe godin Saraswati stelde voor om met Europese subsidies 1 miljard vibrators in India te verspreiden voor elk hindoemeisje vanaf 9 jaar.

Zo zie je maar hoe fundamentalistisch Wieroe denkt en hoe geniaal hij is.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS