Home » Archief » Turkse huwelijken


[12.01.2011]

Turkse huwelijken

Suna Floret


Illustratie: Mihály Zichy

“Waarom kan je nou niet een keer een Turk leuk vinden?”

– “Waarom, ma? Gaat dat een verschil maken?”

“Dan heb je tenminste dezelfde waarden en normen. Bij iemand van een ander cultuur weet je dat nooit.”

– “Nee ma, dan heb jij dezelfde normen en waarden als die Turk. Niet ik.”

Dit soort gesprekken voer ik bijna iedere week met mijn moeder. Ze denkt oprecht dat als ik een relatie heb met een Turk, die langer zal stand houden. Want Turken geven minder snel op.

Soms lijkt het wel alsof de Turkse ouders niet willen accepteren dat de jonge Turken óók gewoon willen scheiden. Mijn moeder zit iedere woensdagmiddag met haar Turkse vriendinnen rondom de eettafel. De dames hadden het er laatst over dat ze graag willen dat hun kinderen met Turken trouwen. Terwijl ik naar ze luisterde, dwaalde ik af. Ik bedacht me dat vijf van de zeven vrouwen die aan tafel zaten, een gescheiden zoon of dochter hadden. Vijf van de zeven! En deze dames hadden Turkse schoondochters en schoonzonen!

“De Turken geven inderdaad minder snel op, ma. Maar dat is volgens mij niet omdat de jonge Turk meer waarde hecht aan het huwelijk. Hij doet alles om zijn huwelijk te redden omdat er een bepaalde druk op hem staat. Sommige ouders, ooms, tantes, grootouders en noem maar op, zien een scheiding als iets onbegrijpelijks en ervaren het als een intens pijnlijke gebeurtenis. Als een taboe. Dan is het wel logisch dat die Turk twee jaar langer getrouwd blijft. In die tijd verzamelt hij de moed om het aan zijn ouders te vertellen!”

“Het is niet meer zoals toen, ma. Jij zat in een andere wereld. Ik heb niet dezelfde waarden en normen.”

Suna Floret (27) is journalist. Ze schrijft wat ze ervaart en fotografeert wat ze ziet. Haar weblog is meer dan de moeite waard.

Suna Floret, 12.01.2011 @ 11:35

[Home]
 

27 Reacties

op 12 01 2011 at 11:51 schreef Job Bergen:

Roept twee beelden bij me op:
1. nog een lange weg te gaan (ook: wat een arrogantie en ik word gediscrimineerd);
2. het verandert (ik ken gemengde relaties).

op 12 01 2011 at 11:55 schreef Alper:

Hetzelfde hier. Het is inderdaad niet zo alsof de perceptie van de ouders enige relatie heeft met de werkelijkheid zoals die hier is. Ik negeer het gerust.

op 12 01 2011 at 12:13 schreef Tweets die vermelden Frontaal Naakt. » Turkse huwelijken -- Topsy.com:

[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Suna Floret, Suna Floret, Berend v. Veenendaal, Cenobite en anderen. Cenobite heeft gezegd: @FrontaalNaakt: moeder van @SunaFloret wil dat ze met een Turk trouwt: http://tiny.cc/gij9h Moeder van Ingrid heeft dat juist liever niet […]

op 12 01 2011 at 12:28 schreef serna:

Ik herken het helaas helemaal! Die ouderwetse Turkse ouders toch ook:P

op 12 01 2011 at 12:29 schreef Suna:

@Serna that’s the point! Mijn ouders zijn helemaal niet ouderwets. Maar sommige dingen lijken gewoon niet te veranderen. Toch een bepaalde angst voor het onbekende, denk ik.

op 12 01 2011 at 12:34 schreef Feruza:

Dit is iets wat veel jongeren tegenwoordig ervaren.. Ik ben sinds 5 maanden in Turkije en het gaat er hier heel anders aan dan in Nederland.. De Turken hier zijn een stuk verder gegroeid dan daar.. Wanneer ik dingen vertel over principes en… normen en waarden zeggen ze allemaal ja maar dat was vroeger.. Buiten Turkije is iedereen nog behoorlijk bezig met het redden van cultuur.. We mogen onze culturen niet vergeten en kunnen dit alleen maar doorgeven door met een andere Turk te trouwen (word gezegd), hoewel in een grote gedeelte van ons land dit al niet meer geldt..

op 12 01 2011 at 12:36 schreef serna:

Ja ik denk inderdaad dat dat het is als je geen ouderwetse ouders hebt.. We zijn denk ik eigenlijk allemaal wel een beetje bang voor alles wat onbekend is.. Het klinkt eng en oppervlakkig ”bang zijn voor iets dat we niet kennen” maar dit speelt naar mijn mening bij de meeste mensen wel een rol. Vindt je niet??

op 12 01 2011 at 12:46 schreef Rob:

Mijn familie in Australie luistert naar Kleine Greetje Uit De Polder en ze hebben een Nederlandse club met een geimporteerd echt biljart. Ze beklagen zich nog altijd over hoe ze ooit ontvangen zijn, in een Nederlands van 1960 met een dik Aussie accent. It waz heyl zwarr.
Mijn oom in Zwitserland weigerde lang geleden bier te halen voor mijn moeder want ‘een vrouw drinkt geen bier op een terras’ (hij vertrok rond 1955). Emigranten blijven wat betreft hun gewoonten vaak stilstaan op het moment waarop ze vertrokken. Het vaderland ontwikkelt zich verder – zij niet.
Het heeft ook te maken met de wens om Nederlander (Turk, Marokkaan, Griek) te blijven. En dat zeg ik uit eigen ervaring (ik woon in Italie).

op 12 01 2011 at 13:34 schreef A.F.:

In plaats van typisch Turks (of anderlands) zou ik dit meer typisch ouders willen noemen.
Ouders zijn nu eenmaal bezorgd om hun kids, willen het beste voor ze. Alleen wat ouders het beste voor hun kind vinden, is niet altijd wat het kind het beste vindt.
Ik ben volledig Nederlands, heb Nederlandse ouders. Zij hadden het liefs gezien dat ik voor een gewone Nederlandse man had gekozen. Niet uit discriminatie of afkeer van buitenlanders. Maar omdat zij culturele verschillen duidelijk zien en mij problemen willen besparen.
Ik ben al weer een aantal jaren erg gelukkig met mijn Turkse man en leef in Turkije. De problemen die mijn ouders voorzagen deden zich voor, maar in mijn geval overleefde de liefde. Ook die tussen mij en mijn ouders en tussen mijn man en mijn ouders.

op 12 01 2011 at 13:44 schreef Bigpete:

Een “normaal” verschijnsel, emigranten gaan in hun nieuwe land niet of te langzaam mee met veranderingen en denken dat in het land van herkomst de tijd stilstaat.

op 12 01 2011 at 14:03 schreef dewanand:

Het hele huwelijk is gewoon een soort kontrakt om legaal te kunnen neuken. Eigenlijk is alles gebaseerd op seks in elke cultuur en geloof. MEn doet er zo moeilijk over. Wat stelt een huwelijk nog voor tegenwoordig? Alleen homo’s willen nog trouwen. Jonge meiden naaien met alle mannen en spelen flink met vibrators en dildo’s om het op te rekken.

Dus gewoon hele huwelijk afschaffen. Terug naar de oertijd, gewoon meiden laten gang bangen met hele groep wilden. Zo hoort het en het is lekker.

Veel Turkse meisjes dromen over een gang bang met westerse mannen dus geef hen het recht om het gewoon te doen. Lekkere Turkse hoertjes zijn een verrijking voor de Nederlandse cultuur.

Mijn Hindoe kat denkt niet aan trouwen. Hij is anders en modern.

dewanand

op 12 01 2011 at 14:42 schreef Ebru:

Ik ben het er helemaal mee eens hoe Suna het heeft beschreven en haar denkwijze. Wat ik er ook bij wil toevoegen is dat ik wel begrijp dat ouders dat heel graag willen , natuurlijk wilt elke ouder het beste voor hun kinderen. Mijn ma is ook hartstikke modern maar heeft toch liever een turk. “Het is gewoon een ander generatie.

@Dewenand: Ik snap je boodschap maar je brengt het wel heel erg grof over. Is niet nodig, ga anders dan lekker zelf met je kat spelen.

op 12 01 2011 at 14:43 schreef Wlad:

Ik herken het ook. Gelukkig heb je niet te maken met uithuwelijking:). Is zo’n huwelijk nou ‘beter’ door de druk? Lijkt me niet.

op 12 01 2011 at 15:04 schreef Rusky:

BaBe veel reacties nice.

L O V E Y O U

op 12 01 2011 at 15:23 schreef nescio:

Mooi om het dilemma zo neer te zetten. In beide visies zit waarde, zie bv http://tinyurl.com/6eedgkd Culturele herkenning en nabijheid heeft zijn pre in het in stand houden van huwelijken. Anderzijds: niet-westerse huwelijken stranden hier vaak, zo ook 2e generatie (door cbs als niet westers gezien, arbitrair, want je zou maar geboren en getogen zijn als Turkse in NL). Voor je moeder zal het waarschijnlijk schrikken zijn dat Nederlandse huwelijken hier in NL stabieler zijn dan Turkse huwelijken. Niets is meer zeker,maar ook dat niet. Wat dan toch weer een geruststelling is om onbesuisd de toekomst in te gaan.

op 12 01 2011 at 15:31 schreef nescio:

@Rob: ‘De vrouw oppert, de man obert’. ik kom net van de expositie 100 jaar reclame in de Beurs van Berlage. In de 60er jaren was dat een reclamecampagne van Heineken om de vrouw de etiquette van het buitenshuis bier drinken bij te brengen. het was not done voor vrouwen om zelf te bestellen: ze suggereerde bij de man, die dan bestelde (obert). Kortom, dat hele sterke opgesloten zitten in sociale drang en dwang is van alle tijden, alle culturen. En voor je het weet lach je erom, als een oude, wrange herinnering.

op 12 01 2011 at 17:43 schreef Job Bergen:

@nescio Ik las hem anders ‘De vrouw oppert, de man obert’, omdat ik dacht dat de de universele (in de meeste culturen) rolverdeling is tussen man en vrouw ;-)

Goede reacties hierboven. Evenwichtig en niet schreeuwerig. Zo debatteren geeft mij vertrouwen. @Suna Fijn dat je het zo open gooit (en niet je achtergrond/familie alleen maar verdedigt en beschermt).

op 12 01 2011 at 17:55 schreef Mohamed:

@Suna

Allereerst zeer herkenbaar, ik ben er overigens wel blij mee dat mijn ouders dit soort nutteloze gesprekken niet meer entameren.

“Het is niet meer zoals toen, ma. Jij zat in een andere wereld. Ik heb niet dezelfde waarden en normen.”

Dit soort botsingen zijn normaal. Sommige Autochtonen hebben het zelfde probleem. Een groot verschil tussen hun eigen normen en waarden en die van hun ouders (soort generatieconflict). De allochtonen hebben naast een generatieconflict ook een cultureelconflict.

De combinatie van generatieconflict en cultureelconflict maakt bijvoorbeeld dat er zoveel ontspoorde jonge allochtonen de straten bevolken.

op 12 01 2011 at 20:31 schreef Jimmy:

Suna,

Huwelijken van Nederlandse Turken zijn inderdaad opmerkelijk stabiel, maar 3,4% van die huwelijken eindigt binnen 10 jaar in scheiding.
http://tinyurl.com/6br3hn9

op 12 01 2011 at 21:26 schreef thomas erdtsieck:

@Mohamed

Bij autochtonen komt dit inderdaad meer voor dan je denkt. Niet zoveel meer als zeg tot 30 jaar geleden, toen huwelijken tussen katholieken en protestanten met veel drama door de ouders tegengewerkt werd. “Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen.” Dat soort gedoe.

@Rob

En wat dacht je van de joodse lobby in de USA. Die lui zijn vaak lachwekkend conservatief. Als ze een bezoek brengen aan Israël doen veel Israëliërs op z’n minst schouderophalend over hun vastgeroeste ideeën over het jodendom. Maar omdat ze Israël op vele fronten finacieel steunen, worden zij natuurlijk in ere gehouden.

op 12 01 2011 at 23:21 schreef Semra Aytemur:

Hee Soen,

Leuke column. Ik denk dat Turkse ouders vooral graag een Turkse schoonzoon of dochter willen zien omdat het hen makkelijker uitkomt. Ze kunnen Turks met hem/haar en de rest van de schoonfamilie spreken en de kans dat ongemakken ontstaan met betrekking tot bepaalde culturele gebruiken is minder groot.

Wat ik me nog afvroeg: is dat een kind in de illustratie of is het meisje gewoon een beetje klein van stuk? :-)

op 13 01 2011 at 08:34 schreef Peter:

De illustratie is alles wat jij wilt dat het is.

op 13 01 2011 at 09:37 schreef Suna:

@Semra Vroeger hadden de schoonfamilies volop contact met elkaar. Ook dat is niet meer zo. Dus ook de taal wordt minder belangrijk voor de ouderen. De ouders moeten accepteren dat wij, de jonge generatie, veel meer aan ons zelf denken. We zijn minder groepsgericht. En dat is maar goed ook, vind ik.

op 13 01 2011 at 09:48 schreef Suna:

@Mohamed ik irriteer me vaak genoeg aan dit soort gesprekken met mijn moeder, maar ik denk ook wel dat het goed doet. Er is ruimte om een debat te voeren en dat is altijd beter dan zwijgen. Op deze manier leer ik mijn moeder kennen en zij weet wat er in mij omgaat. Dat er wrijving is tussen de twee, is niet erg. Maar zodra je het gevoel krijgt dat je slecht bezig bent omdat je anders denkt..dan beginnen de problemen. Dat is bij mij gelukkig niet het geval.

op 14 01 2011 at 19:28 schreef Jan van Dijk:

Suna,
In het Nederlands is het eigenlijk: Ik erger me aan iets, als iets mij irriteert. Maar helaas, slordig taalgebruik en onderontwikkeldheid van de Nederlanders zal je op het verkeerde been hebben gezet. Deze taalkundige stijlfout heet contaminatie. Overigens U schrijft veel beter Nederlands dan ik ooit Turks zou kunnen.

op 14 01 2011 at 21:02 schreef Barney:

Discriminatie, Xenofobie…?

op 15 01 2011 at 09:04 schreef nescio:

@jan,
Pak je eigen laatste zin aan, als je gaat lopen mekkeren. Een kommaatje hier of het omdraaien van ww – ow doet het goed.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS