Home » Archief » Iftar


[20.10.2006]

Iftar

Peter Breedveld

julio7groot (42k image)
Illustratie: Mirjam Vissers

En het was op de twintigste dag van de heilige maand Ramadan, dat de VU samen met de stichting Islam en Dialoog een iftar organiseerde in de foyer van het VU-hoofdgebouw.

Op het menu staat Marokkaanse soep, een Turks vleesgerecht (pech voor de vegetariërs) en Limburgse vlaai. Het thema van de VU-iftar is ‘de Dialoog’.

Voor wie de afgelopen jaren op de maan heeft gezeten: de iftar is de eerste maaltijd na zonsondergang tijdens de Ramadan. “In de huidige roerige tijd heeft de iftar een maatschappelijke functie gekregen”, zegt Emir Ertas van Islam en Dialoog in zijn toespraakje. “Nu er geen dag meer voorbijgaat zonder dat je het walgelijke woord ‘moslimextremisme’ hoort en in de krant leest over mensen die het geloof misbruiken voor vreselijke misdaden, dient de iftar om onze buren ontmoeten.” “Vanavond is voor mensen die het belangrijk vinden om hier met elkaar te zijn”, aldus Kees Rutten van het College van Bestuur. Hij spreekt de hoop uit dat mensen “iets met elkaar krijgen”.

Ik heb wel het gevoel dat ik tijdens deze iftar, de eerste iftar van mijn hele leven, iets heb gekregen met mijn tafelgenoten Latifa, Naaziha, Jamila, Naima, Renée, Titia, Sharona en Job. Het is nogal wat om in je eentje aan te schuiven bij een tafel waaraan allemaal onbekende mensen zitten. De tafels waar alleen mannen zitten loop ik sowieso voorbij. Straks gaan die alleen maar over voetbal praten en daar weet ik niets van. Maar ik zie een tafel met vrouwen die me sympathiek lijken en mijn geluk is dat de Iraanse vluchtelingstudente politicologie Sharona Asghari er ook zit en die ken ik, omdat ik haar een paar keer heb geïnterviewd.

Er zit wel één man, iemand van de afdeling Internationalisering van de psychologische faculteit, maar die lijkt ongevaarlijk genoeg.

Toch is hij degene die me meteen op mijn vingers tikt als ik al contact begin te maken met de andere tafelgenoten. “Ik denk dat het de bedoeling is dat we eerst naar de muziek luisteren”, zegt hij bestraffend. Er is inderdaad een meisje, Karsu Domez, heel mooi onder pianobegeleiding aan het zingen, maar ik ging ervan uit dat dat achtergrondmuziek is. Bovendien: ik ben niet de enige die praat. In de zaal klinkt flink geroezemoes.

Ik voel me ongemakkelijk vanweg mijn faux pas. Gelukkig redt Naaziha Eddaoudi me uit mijn benarde positie. “Kom tussen ons in zitten”, zegt ze, wijzend naar de krappe ruimte tussen haar stoel en die van haar buurvrouw, Jamila Aanzi. “Dan kunnen we beter praten.” Van een schotel voor haar pakt ze een dadel. “Kunnen we al eten? Volgens mij kunnen we al eten. Ja, daar zitten ze ook al te eten.”

Naaziha, doktersassistente in een kliniek voor kleinchirurgie, is actief in allerlei jongerenorganisaties. “Mooi dat er iftars worden georganiseerd om de dialoog te bevorderen, vindt ze. “Het probleem is dat de mensen die naar zo’n iftar komen, toch wel van goede wil zijn. Mensen die nú al niet ‘in dialoog’ zijn, bereik je niet.”

Die opmerking had ik voor aanvang van de iftar al gemaakt tegen Adem Kotan, VU-alumnus, medeoprichter van studentenvereniging Anatolia en nu coördinator van Islam en Dialoog voor de regio Noord-Holland. “Dat is waar”, beaamde hij. “Sterker nog, ik hoop ook altijd maar dat er niet alleen maar allochtonen komen. Daarom organiseren we de iftars bij voorkeur in open ruimtes, zoals afgelopen vrijdag op de Dam. Dan kunnen we toevallige passanten uitnodigen een hapje mee te eten. Wat kun je anders doen?”

Wat Naaziha doet, is mensen aanspreken die duidelijk hoorbaar opmerkingen over haar maken, zoals laatst nog in de Ikea. “Maar mensen met hardnekkige vooroordelen verander je toch niet”, zegt ze. Naaziha draagt een hoofddoek (die ze combineert met een nauwsluitende trui, een hippe broek en stoere cowboylaarzen) en dat lokt soms reacties uit. “Bijvoorbeeld mensen die ik aan de telefoon heb gehad en die, als ze me daarna zien, zeggen: ‘Nee, ik heb niet met jou gesproken, dat was een Nederlands meisje’.”

Jamila, die wel moslim is, maar geen hoofddoek draagt, merkt nooit iets van de ‘spanningen’ tussen moslims en niet-moslims waar iedereen het altijd over heeft. Jamila doet de masteropleiding Beleid, Communicatie en Organisatie en is actief voor de PvdA, maar ze twijfelt wel aan de verhalen van discriminatie op de arbeidsmarkt, die ze vaak hoort. “Bij veel Marokkanen zit dat vast in hun hoofd, maar eerlijk gezegd zou ik ze vaak zelf ook niet aannemen als ze bij mij kwamen solliciteren.”

Het probleem, vertelt ze, is nogal eens het CV. “Ik zet al mijn nevenactiviteiten op mijn CV en ik heb gemerkt dat veel anderen dat niet doen. Maar tijdens de sollicitatiegesprekken die ik al heb gehad, ging het bijna alléén maar over die nevenactiviteiten!” Een oplossing, bedenken we samen, zou een serie sollicitatiecursussen kunnen zijn.

Kijk, en dát is dialoog.

Een iftar-deelnemer met een autochtoon voorkomen (je weet het nooit zeker) vertelt dat hij vaker bij iftars aanschuift. “Dan raak je bijvoorbeeld in gesprek met Marokkaanse jongens die je ook wel eens op straat ziet rondhangen, en dan krijg je toch een ander beeld”, bekent hij.

Naaziha vertelt over haar werk in de kliniek, waar besnijdenissen en sterilisaties worden verricht en spiraaltjes geplaatst. “En ik geef seksuele voorlichting!” Haar beschrijvingen van de ingrepen beginnen een beetje plastisch te worden als Latifa, de zus van Jamila, een eind aan het gesprek maakt. “Hallo, ik zit te eten!”

Latifa wil niet dat ik schrijf dat ze net heeft voorgedrongen in de rij voor het eten. “Nee”, wijst Naaziha haar met een quasi-plechtig gezicht terecht, “Hij heeft persvrijheid en dat moet je respecteren.” Maar ik beloof Latifa met de hand op mijn hart dat ik niet zal schrijven dat ze heeft voorgedrongen.

Dit is een iets gewijzigde versie van het artikel ‘Hallo, ik zit te eten!’ in het VU-weekblad Ad Valvas van deze week.

Algemeen, 20.10.2006 @ 12:32

[Home]
 

41 Reacties

op 20 10 2006 at 13:16 schreef Wampie:

Ha, ik wil ook naar een iftar, al is het maar om antropologisch veldonderzoek te doen (voor mijn dagboek).

Mijn zoon van bijna 10 kwam laatst van school met de mededeling dat hij volgend jaar wil meedoen aan de ramadan. Hij zit op een ouderwetse protestant-christelijke school in hartje A’dam; ik geloof niet dat er ook maar één moslim in zijn groep zit (misschien een paar op de hele school). Het plan had postgevat naar voorbeeld van een vastend klasgenootje, een blonde stoot die het waarschijnlijk weer ergens anders had afgekeken.

En zo raken bepaalde gebruiken via een omweg toch ingeburgerd. Heb zoon uitgelegd dat moeders vroeger ook vastte. Wekenlang niet snoepen was al moeilijk genoeg.

Van deze school is trouwens een Turkse leerling weggegaan, omdat hij zijn handen wilde vouwen tijdens het bidden. Dat mocht niet van de schoolleiding, wat ik hardvochtig en stom vond. Zijn moeder was de enige met een hoofddoek, maar vond het belangrijk dat haar zoon op een ‘Hollandse’ school zat. Maar jammer genoeg kwamen deze jongen en zijn familie op hun beurt niet naar de kerstviering in de Westerkerk (geen dienst, maar een ingetogen feest met zang, voordracht en dans).

op 20 10 2006 at 14:08 schreef Rinus Duikersloot:

Ach, misschien raakt de Sharia via een omweg ook wel ingeburgerd. En is dat zo’n ramp? Vroeger was het hier ook allemaal niet zo best geregeld.

op 20 10 2006 at 15:02 schreef Wampie:

Dat is niet te hopen, Rinus. Als uitgever – om maar een discipline te noemen – van niet bepaald ‘christelijke’ boeken kan je dan meteen ondergronds gaan. De vloek van de politiek-correcten is heden ten dagen ook niet mis, maar dat is alleen een kwestie van genegeerd worden.

op 20 10 2006 at 15:09 schreef Rinus Duikersloot:

Nou, de Sharia is geen onderwerp voor aan de eettafel.

Daarom laat ik wat leuke en gezellige foto’s van een Iftar met Anja rondgaan:

http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2006/10/19/iftar-mashriq/

En hier eentje in de Bos en Lommer:

http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2006/10/15/iftar-in-bos-en-lommer/

Maar een zekere Najibsri waarschuwt dat het niet te gezellig moet worden…

op 20 10 2006 at 15:19 schreef DvR:

Hoe zit dat met die zonsondergang – mag je weer bikken zodra hij hier ondergegaan is (i.e. waar je je bevindt), of pas wanneer hij in Mekka onder is? In dat eerste geval heb ik onbewust al menig iftartje tot mij genomen.

op 20 10 2006 at 15:42 schreef Ibrahim:

@DvR:
De tijden zijn inderdaad plaatselijk bepaald. In Enschede kun je een paar minuten eerder eten dan in Amsterdam bijvoorbeeld.

op 20 10 2006 at 17:15 schreef Edward:

In lapland heb je helemaal een probleem als de Ramadan midden in de zomer valt en een makkie als het in de winter valt, maar dan schijnen er andere regels te gelden.

Wat velen vergeten is dat Katholieken vroeger ook vastten en Oosters orthodoxen nu ook nog, soms tot wel 80 dagen per jaar heb ik wel eens gehoord. In ieder geval in het voorjaar (na carnaval) 40 dagen. Het vasten bestaat uit een kleine sobere maaltijd per dag zonder vlees en de smaakzin niet prikkelend.

Het vreemde van de Ramadan vind ik dat ’s nachts wel overdadig en lekker gegeten wordt, zo weet je nog niet hoe de arme zich voelt, want de oorspronkelijke bedoeling van het vasten is solidariteit met de armen en hongerigen.

Ergens in het bijbelboek Jesaja (hfst 58 ergens in het begin) wordt bedoeld dat het ook niet om het uiterlijk vertoon gaat. Het vasten heeft geen nut als je mentaliteit fout is. Oftewel je kan beter een goeie gst zijn zonder te vasten dan vasten terwijl je een klootzak bent.

op 20 10 2006 at 17:51 schreef Rinus Duikersloot:

Slotmanifestatie (Paradiso, Amsterdam) einde Ramadan Festival

Aan alles komt een eind. Het Ramadan Festival loopt ten einde, maar sluit niet af zonder een grootse slotmanifestatie en een knallend suikerfeest! Is het afgelopen maand gelukt om met elkaar in contact te komen en elkaars ogen te open voor wat we elkaar te bieden hebben?
Dat zal blijken tijdens de officiële afsluiting van het Ramadan Festival in Paradiso in Amsterdam met de aanwezigheid van Minister Donner.
De behaalde resultaten worden gepresenteerd.
Bekende Nederlanders zullen hun felicitaties overbrengen aan de grote moslimgemeenschap in Nederland.

Tijd: 13.00-16.00 uur
Deelname aan de Slotmanifestatie: alleen op uitnodiging.

http://www.ramadanfestival.nl/index.php?s=&nav=agenda&dag=2006-10-29&ac=260#260

op 20 10 2006 at 18:27 schreef Paardestaart:

Nou – het was mooi, hoor, in de Mahriq
Die ontmoeting van de verschillende groepen..Zo verrukkelijk multi-cultureel.
Ze proestte even: de andere vrouwen vonden het eten van de pakistaanse meiden veel te heet..Zo leuk, al die verschillen! Dè moslim bestaat niet, dat was maar weer gebleken!

Jammer dat die Najribsi nog even een bittere smaak aan het zacht-nagloeiende geluk wist te geven..

Zíj bekeek die plotselinge iftar-rage anders met lede ogen, schamperde ze. En die meisjes stonden wèl mooi blootshoofds met foto en al op het internet achteraf..! Daar had je het gegooi in de glazen al.
En wat was er eigenlijk mis met radicalisme, vroeg ze ook nog??

Shit – had ze moeder Meulenbelt toch bijna op een incorrecte houding tegenover het radicalisme betrapt!! Ze moest er een beetje van brommen!
Ze had natuurlijk alleen maar bedoeld dat die meiden zo’n prachtig pláatje opriepen – kon de kapitalistiese islamofobe pers eens zien hoe vertekend het beeld eigenlijk wàs!

"Wat je volgens mij maar beter niet kunt doen is andere mensen voorschrijven wat ze wel of niet mogen doen. Zoals ik de islam inmiddels begrijp is dat een zaak tussen jou en God" zei ze een beetje pinnig "Daar geef je radicalisme dus een slechte naam mee.
Je hebt gelijk dat ik de term te simpel gebruikte. Ik bedoelde uiteraard het extremisme dat overgaat in geweld.
Maar ik zie radicalisme waarbij mensen zich opstellen als degenen die anderen voor kunnen schrijven hoe ze zich gedragen moeten ook niet als erg positief, eerlijk gezegd"

Hè toch..Ze zuchtte. Wie wist er nu beter dan zij dat radicalisme een onmisbaar bestanddeel uitmaakt van het bekeringsvuur?!
Sitt-Anja had door al die stralende ogen van de meiden om haar heen bijna het gevoel gehad dat de hele struggle nog een keer begon; en ze besefte dat zij met al haar ervaring daar nog een héel groot aandeel in zou kunnen hebben, en tòch had ze bijna nog meer genoten van de spirituele kant van de avond; zo mooi!

Ik vind de voorbede elke keer weer indrukwekkend dacht ze, zelfs al versta ik geen woord.
Ik vind het ook wel jammer als het te veel verwaterd in een gezellige sociale bijeenkomst (kan je het hele jaar door doen) en de spirituele kant te veel verdwijnt. Dat moment in de iftar in Bos en Lommer, dat een van de meiden voorstelt om de voorbede te doen, en het dan ook doet, in het Arabisch dat niet meer haar spreektaal is, dat gaat echt direct naar mijn hart en naar mijn ziel

Er was toch wel heel wat water onder de brug door gestroomd: wie had er nu ooit kunnen denken dat zíj ooit zo ontroerd zou zijn door het geloof?!
Als jonge, strijdbare aktiviste die bovendien nog een appeltje te schillen had met haar moeder had
ze héel weinig geduld gehad met religieuze Bouquet-emoties, en kijk nu eens.
Volgend jaar maar weer, dacht ze..
Ze giechelde even: Oeps! Had ik er me daar toch bijna ‘In Jeruzalem’ achteraan gezegd!?

op 20 10 2006 at 18:31 schreef Michiel Mans:

Nou Wampie, mooie Anjafoto’s van toekomstige oer-Hollandse tafrelen.

op 20 10 2006 at 22:00 schreef MrJ45:

We hoeven ons geen zorgen te maken over de 20% moslims die hier aanschuiven en bereidwillend om tot elkaar te komen. Wel over de 80% die zich volledig opsluit in de eigen groep.

op 20 10 2006 at 22:03 schreef Paardestaart:

Wampie?? Huh?
Bedoel je Rinus?
Hij postte die foto’s toch?

op 20 10 2006 at 22:04 schreef MrJ45:

We hoeven ons geen zorgen te maken over de 20% moslims die hier aanschuiven en bereidwillend om tot elkaar te komen. Wel over de 80% die zich volledig opsluit in de eigen groep.

op 20 10 2006 at 23:43 schreef Rinus Duikersloot:

Op straat halen de mensen ons ook door elkaar.

Nog een leuk verhaal: It’s Ramadan – trick or treat?

op 21 10 2006 at 05:07 schreef Keihard:

Ik moet er van huilen.

op 21 10 2006 at 11:52 schreef Peter Breedveld:

Ik zie op Dhimmie Watch dat Robert Spencer de volgende tekst boven de comments plaatst:

Comments on articles are unmoderated, and do not necessarily reflect the views of Dhimmi Watch or Robert Spencer. Comments that are off-topic, offensive, slanderous, or otherwise annoying may be summarily deleted. However, the fact that particular comments remain on the site IN NO WAY constitutes an endorsement by Robert Spencer of the views expressed therein.

Dat moest ik ook maar doen.

Ik zou eigenlijk ook de link naar Meulenbelts weblog weer terug moeten plaatsen. Er is toch vaak wel wat te beleven. Nu wordt Anja de Haatzaaier notabene zélf van demonisering beschuldigd, door iemand die nóg humorlozer, nóg militanter, nóg onaangenamer is dan Meulenbelt zelf. Je gaat bijna sympathie voor Anja krijgen.

Bijna, zei ik.

op 21 10 2006 at 15:04 schreef Tofuburger:

van mij mag Iftar een rage worden. Aan tafel verdwijnen alle problemen en verschillen. Ik heb regelmatig een dialoog met mijn Palestijnse snackbarhouder en dan lossen we alle conflicten in het MO op, door nieuwe landgrenzen op een servet te tekenen. Serieus! Maar is dat effect na de Iftar niet direct weg? Net zoals bij Kerst, wanneer iedereen weer even extra aan de ander denkt?

op 21 10 2006 at 16:24 schreef Bernadette:

Ramadan is voor ongeletterden of zij die hun hersens uitschakelen voor Allah (of de Multiculturele Dialoog, for that matter).
Neem de mohammedaanse ramadansites waar wordt beweerd dat het "medisch" bewezen is dat de ramadan gezond is, al die claims, het zich voegen in de rij culturen waar óók wordt gevast: het bevestigt elke keer mijn beeld dat dit een achterlijk cultus is.

1. De Ramadan is medisch gezond.
Integendeel: de hele dag geen druppel drinken is ronduit ongezond. Maar nee hoor, ze blijven maar volharden in die waanzin.
Echt vasten, zoals b.v. theevasten, rijstvasten, sapvasten of meer van dergelijke kuren uit de alternatieve beweging of het Verre Oosten, kan wel heilzaam te zijn, maar daarbij staakt men het eten van vast voedsel een aantal dagen achtereen> en wordt juist extra veel vocht ingenomen.
Een fundamenteel verschil met de islamieten!

2. De Ramadan leert je matigen en discipline.
Gelul. Je kunt je voor dag en dauw volvreten en ’s avonds weer. Is dat matigen?
Het strenge klassiek-katholieke vasten van weleer leerde mensen wel matigen: 6 weken lang geen vlees eten, slechts 1 maaltijd per dag. Maar thee en water drinken mocht natuurlijk zo veel je wou, zo dom waren de roomsen niet.

3. Je komt dichter tot God.
Laat me niet lachen. Ooit die chagrijnige koppen gezien van moslims een uur voor ze weer mogen aanvallen? De sufheid, het in slaap vallen in de klas of op kantoor?
Komt allemaal doordat je geen water mag drinken.
Vast je daarentegen op de katholieke of alternatieve manier, waarbij drinken mag, dan bestaat inderdaad de kans dat je je dichter bij jouw godheid voelt komen, of een ‘innerlijke stilte’ of hoe mensen dit ook omschrijven.

4. Je leeft je gedurende de ramadan in in de armen, die niks hebben.
O ja? Met die chagrijnige koppen? Maar serieus, als je dat echt wilt, moet je ook niet ’s avonds zitten schransen en ga je écht vasten – het uitgespaarde bedrag over te maken aan de daklozenopvang ofzoiets.
Deden de roomsen vroeger ook. Kinderen spaarden hun snoep in een trommel en dat werd dan "aan de kindertjes in een weeshuis" geschonken.

5. De iftarmaaltijd is een feestelijke ontmoeting waarbij de sociale banden worden aangehaald.
Tja. Het is eens chrale troost voor de islamieten, die verder heel weinig mogen. Geen wijn bij het eten, niet mengen met ongelovigen etc. En wel heel veel moeten: de duizenden absurd gedetailleerde leef- en gedragsregels waar ze aan moeten voldoen.
Dan is zo’n iftar inderdaad een welkome afwisseling ;-)

Kortom vrienden, zoals jullie merken, erger ik me groen en geel aan dat debiele gezwets over de zegeningen van de ramadan. Ik maak me ook boos omdat ik om me heen steeds meer autochtone kinderen met een normaal verstand uit goed opgeleide, niet sterng reli milieus zijn die ook mee willen doen met de ramadan.
Verbieden! Dat is wat die ouders moeten doen. In het belang van hun kind (gezondheid).

Ik doe daarom ook niet mee aan de iftar-maaltijden die ihkv de dialoog worden opgezet. Heb er eenmaal een meegemaakt, maar toen overviel me een diepe, eetlustbedervende somberheid door de vele hoofddoeken, met daarin lijkbleke inteeltgezichten met wallen onder de ogen vanwege het vochtgebrek. Afijn, zo ongeveer als de dames op de foto van de Anja-iftar.

op 21 10 2006 at 17:24 schreef Peter Breedveld:

Ach, met sommige van die dames zou ik ook best eens een avondje willen iftarren.

Bestaan er trouwens geen vegetarische moslims?

op 21 10 2006 at 17:31 schreef Michiel Mans:

Heerlijk zoet zuur Bernadette. Ik denk er net zo over.

op 21 10 2006 at 22:30 schreef Rinus Duikersloot:

Ik zie hier al weer twee bijdragen(Paardestaart & Bernadette) die een log op zich waard zijn.

op 21 10 2006 at 23:00 schreef Rinus Duikersloot:

Ramadan maakt dik

Deelnemers aan de islamitische vastenmaand ramadan vallen niet af, maar komen juist enkele kilo’s aan. Dat zei diëtiste Isabelle Heyens van de universiteit in de Belgische stad Gent vrijdag. ,,Je lichaam schakelt over op overlevingsstrategie en gaat trager verbranden, ook nadat je gestopt bent met vasten. Dan word je dikker.”

Tijdens de ramadan mogen moslims niet eten en drinken tussen zonsopgang en -ondergang. ’s Avonds proberen ze dat in te halen. ,,Ik respecteer de ramadan vanuit geloofsovertuigingen, maar iedereen moet per dag toch minstens anderhalve liter water drinken. Dat haal je onmogelijk in tijdens de avond. Zeker voor mensen met (sluimerende) nierproblemen is zoiets schadelijk.”

August Hans den Boef pleit dan ook voor een Ramadan Light

op 21 10 2006 at 23:29 schreef Peter Breedveld:

Ik zie hier al weer twee bijdragen(Paardestaart & Bernadette) die een log op zich waard zijn.

Moet ik snel zijn, anders staan ze al op Hoeiboei.

op 21 10 2006 at 23:44 schreef Peter Breedveld:

Te laat!

op 22 10 2006 at 12:10 schreef Bernadette:

Mooie aanvulling, Rinus, die Belgische diëtiste. En het verhaal van August Hans den Boef (verscheen oorspronkelijk op Liberales.be) bevat ook nog een interessant en terecht punt: hij vindt dat artsen hun moslimpatiënten moeten waarschuwen voor de medische gevaren van de ramadan. Ze waarschuwen rokers, vetkleppen en drankorgels toch ook?

In Trouw van gisteren een column van redacteur Wim Boevink die ‘meevast’ met de moslimse buren (hij neemt een truitje mee voor het vijfde kind (!!) en wringt zich in bochten omdat hippe babypakjes met ‘Airforce’ erop te gevoelig liggen..). Boevink zegt dat niet drinken ongezond is en het hele iftargezelschap bij de buren begint hard te lachen, welnee, dat valt heus wel mee, je moet ’s avonds niet te veel schransen. Zo zie je maar weer hoe onderontwikkeld die lui zijn.

Dat meevasten neemt hand over hand toe: zie het kind van Wampie, ook ik zie het om me heen. Wouter Bos dus ook al! Kop: Linkse politicus doet ongezond om stemmen te winnen.

Gevalletje Stockholmsyndroom. Zo sluipt het erin: we gaan het normaal vinden dat er zoveel moslims wonen, de islam hoort bij Nederland, we moeten gastvrij zijn (de mantra van übertrut Haleh Ghorashi), enz.

op 22 10 2006 at 12:30 schreef Peter Breedveld:

Ik vind mezelf eigenlijk best gastvrij, maar ik vast niet mee en ik zal mijn kinderen verbieden mee te vasten (zoals ik ze verplicht om vers fruit en verse groenten te eten). Mee-eten doe ik altijd en heel graag, maar het zou leuk zijn als moslims er op hun beurt rekening mee houden dat niet iedereen vlees eet. En voor mij is een maaltijd eigenlijk geen echte maaltijd zonder wijn. Die ziltige drinkyoghurt vind ik echt helemaal niets.

op 22 10 2006 at 12:50 schreef Edward:

Misschien een lompe gedachte maar ik vraag me af of er iets te merken is met de criminaliteitscijfers in de maand ramadan. Doordat die (maan)maand iedere jaar elf dagen eerder valt kan het ook geen seizoensbepaalde afwijking vertonen.

De criminaliteitscijfers tonen dat Marokkanen en in mindere mate Turken tot de groepen behoren die hoger dan gemiddeld vertegenwoordigd zijn in de criminaliteit. Ook behoren ze tot de groepen waar de meeste moslims tussen zitten.
Stel er zou steeds een daling van criminaliteit te bespeuren zijn, dan kun je tot de conclusie komen dat bepaalde tot criminaliteit neigende moslims in de maand Ramadan hun leven proberen te beteren.

Als dit ooit onderzocht zal worden zal dat wel heel goed opgebouwd moeten worden en andere factoren eruit gefilterd moeten worden.

op 22 10 2006 at 15:42 schreef Avondander:

In Tunesië en Marokko, waar ik jaren gewerkt heb, leidt de ramadan in elk geval tot een opvallende stijging van de agressie. Vooral merkbaar in het verkeer. Ik denk dat dit vooral te wijten is aan slaapgebrek: de mannen zitten na de maaltijd, die vaak lang uitloopt, nog tot een stuk in de nacht in de kroegen waar ze dan liters koffie slurpen. Overdag zijn ze dan geen cent waard, zogezegd van de honger, maar eigenlijk door de hele nacht te feesten. Opmerkelijk dat de vrouwen, die uiteraard thuis moeten blijven, wél behoorlijk functioneren op het werk. Hypocriete boel die hele ramadan.

op 22 10 2006 at 15:42 schreef Paardestaart:

Bestaan er trouwens geen vegetarische moslims?

Ben jij vegetárier, Peter??

op 22 10 2006 at 16:47 schreef Peter Breedveld:

Ik eet vis en zeevruchten en slakken, en af en toe een stukje wild; dat wil zeggen: een dier waarvan ik weet dat het z’n hele leven in het bos heeft lopen lanterfanten en op zeker moment is doodgeschoten door een jager. Geen dieren die in kisten zijn opgegroeid of waarvan de snavels zijn afgebrand of die op hun kop hangend zijn doodgebloed. Omdat mijn familie nogal van het vlees is, sta ik af en toe een stuk scharrelvlees toe.

op 22 10 2006 at 19:37 schreef ReneR:

iftar…suikerfeest…pasen …kerst….

Allemaal zaken die me doen denken aan de schijnheiligheid.

Met kerst zitten ze ook allemaal met een uitgestreken smoel in de kerken de vrede op aarde te promoten. Om vervolgens na de kerst alles te zijn vergeten. Het is even gezellig; om vervolgens weer tot de orde van de dagen over te gaan.

op 22 10 2006 at 20:59 schreef Peter Breedveld:

Met kerst zitten ze ook allemaal met een uitgestreken smoel in de kerken de vrede op aarde te promoten.

Ook weer zo’n mantra waarvan de houdbaarheidsdatum honderdvijftig geleden al was verstreken, net als het cliché ‘De tijd van pappen en nathouden is voorbij’. *GAAP*

Probeer deze eens: ‘Het is jammer dat kerstfeest zo commercieel is geworden’.

op 22 10 2006 at 21:34 schreef Marijke de Jonge:

Een iftar-deelnemer met een autochtoon voorkomen (je weet het nooit zeker)…

Zo hoort dat natuurlijk ook! Het hoort er niet toe te doen. Zo hoort het in ieder geval te worden. Voordat ik z’n naam wist, dacht ik dat Jelle Klaasen een allochtoon was toen ik hem zag darten. M’n eigen familie heeft een blonde en een donkere kant. Binnen elk gezin komen blonde en donkere kinderen voor waarvan bijna niemand gelooft dat ze broers of zussen zijn. Een Franse erfenis (of misschien ligt het toch aan de bakker en de melkboer; dan ben ik door m’n moeder voorgelogen en heb ik hitsige tantes).

Dit soort ‘vasten’ hoort bij hetzelfde geloof dat het inzamelen van geld voor wapens liefdadigheid noemt. Deze alleen-in-het-donker-volvreterij valt in dezelfde categorie. Ik wou dat ik een woord had voor de fenomenen van de islam die ik hypocriet, schadelijk of waardenomkerend vind. Misschien wel gewoon ‘islam’?

Vragen die ouders kunnen stellen aan kinderen die aan ramadan willen doen: ‘Wat voor ‘meeleven met armen’ is het precies als je overdag niet eet? Wat betekent dat voor de armen? Wat hebben zij eraan dat je je ’s avonds wel vol mag vreten? Echte armen hebben ook ’s avonds niet te eten. Zouden ze dus niet meer hebben aan praktische hulp?’

Of: ‘Wij hebben ook vasten gekend. Zes weken niet snoepen. Geen chips, koek of cola. Dat is pas echt vasten. Dat hebben we afgeschaft omdat God niet bestaat. Maar als je wilt, kunnen we het weer invoeren hoor Volgend jaar februari of maart. Mag je Ibrahim en Latifa uitnodigen voor de Pasen zes weken later. Dat was ooit ons ‘suikerfeest’. Kijken we of zij komen’.

op 22 10 2006 at 22:01 schreef Rinus Duikersloot:

Niet vasten staat in Marokko gelijk aan een doodzonde. Het is veel erger dan niet bidden, alcohol drinken of seks hebben buiten het huwelijk. Een persoon die niet vast is een ongelovige, iemand die geen normen en waarden heeft. Een ongelovige verdient geen respect omdat hij of zij Allah niet respecteert. De hipste zanger van een rockgroep die blowt, een vriendin heeft en alcohol drinkt of een salesmanager van Sony die in de weekenden soms cocaïne snuift, denkt er net zo over. Iemand die niet vast, trekt het noodlot naar zich toe.

De verslaggeefster van de televisiezender – ook zij wil niet haar naam vermelden – kreeg van haar kapper, hip, jong met lang haar, het welgemeende advies weer te gaan vasten. “Ik ben in zijn ogen een goede vrouw, aardig en alles. Het enige dat volgens hem nog bij me ontbreekt is dat ik weer een goede moslima wordt en dus vast”, vertelt ze.

Lees de rest in Ramadan: vasten onder sociale druk

Edward schreef: maar ik vraag me af of er iets te merken is met de criminaliteitscijfers in de maand ramadan

Lees Police to avoid Ramadan arrests

op 23 10 2006 at 12:12 schreef Peter Breedveld:

Ik doe alleen mee als er gevreten wordt. En wie geen wijn met me drinkt, wil ik niet bij me aan tafel. Ik drink niet alleen.

op 23 10 2006 at 18:11 schreef Paardestaart:

Wat ben jij toch een eigenaardig mengelmoesje van agressie en bedaarde vriendelijkheid…! :-)

Een vegetarier die soms onverhoeds uit de heup begint te schieten..:-)(Schater-smily)

op 23 10 2006 at 19:49 schreef Peter Breedveld:

Volkert van der Graaf is vegetariër. Ik ben geen vegetariër, want ik eet vis en soms wild (vooral eend) en soms zelfs scharrelvlees. Toen ik wél vegetariër was (heel kort – het leven werd er niet leuker op), werden mensen niet moe te melden dat Hitler ook vegetariër was. Maar Hitler hield ook van honden, en hij had maar één teelbal. Napoleon Bonaparte ook, of in ieder geval was er iets met zijn ballen. Met mijn ballen is (vooralsnog) niets mis en ik heb een pleurishekel aan honden, maar vooral aan hun baasjes (behalve aan Dany, of course).

Vegetariërs zijn vaak moralistische betweters en zeker niet bedaard. Maar mensen die alleen vis eten zijn ook heel erg. Dat zelfgenoegzame, gretverr! Volgens mij zijn veel van die types, die met hun vouwfietsjes de boel in de trein altijd staan op te verstoppen, viseters.

op 23 10 2006 at 20:29 schreef Edward:

Interessant linkje Rinus, de criminaliteitscijfers zouden in Manchester een daling laten zien maar die daling is dan niet de zuivere weergave van de feiten.

op 23 10 2006 at 23:54 schreef Paardestaart:

Ik weet het Peter. Het zijn natuurlijk vaak een beetje egocentrische tiepjes met smetvrees, die erg begaan zijn met hun eigen zuiverheid..
Gelukkig eet jij af en toe andere beestjes op..:-)
Ik weet niet precies waarom, maar ik ben niet zo dol op vegetariers…

Zes weken niet snoepen. Geen chips, koek of cola. Dat is pas echt vasten. Dat hebben we afgeschaft omdat God niet bestaat. Maar als je wilt, kunnen we het weer invoeren hoor Volgend jaar februari of maart. Mag je Ibrahim en Latifa uitnodigen voor de Pasen zes weken later. Dat was ooit ons ‘suikerfeest’. Kijken we of zij komen’

Heel scherp, Marijke
Zó pak je dat aan! Anders is het zo’n verrassing hè, later.:-)
Het is erg prettig als je een beetje voorbereid bent, door je ouders – fijn als ze zich niet laten naaien

op 24 10 2006 at 11:41 schreef Peter Breedveld:

Ik dacht al, waarom beantwoordt Lousewies mijn mails niet meer. Ik wil mijn Frontaal Naakt Award terug.

op 24 10 2006 at 12:48 schreef Rinus Duikersloot:

Van der Laan ook op een Iftar!

Loesewies(sic!) van der Laan, die zelf een halve allochtoon is, al ziet niemand dat aan haar af, vertelde hoe moeilijk het was om in dit land echt binnen te komen, en hoe ze de warmte had gemist. Die ze zichtbaar, in dit bonte gezelschap wel vond.

http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2006/10/21/vrouwen-iftar/

Maar of het zin had wat Ayaan Hirsi Ali deed en zei weet ze niet.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS