Home » Archief » Horror in Saoedi-Arabië


[27.03.2009]

Horror in Saoedi-Arabië

Peter Breedveld

furnude28 (54k image)

Toen de Britse schrijfster Hilary Mantel een keer werd gevraagd naar het gelukkigste moment uit haar leven, antwoordde ze: “toen ik uit Jeddah vertrok”. Mantel verbleef vier jaar in de Saoedische stad vanwege het werk van haar man en afgaande op de roman Eight months on Ghazzah street (1988), die ze op haar eigen ervaringen baseerde, moet dat geen feest zijn geweest. Het is een kafkaëske nachtmerrie in hitchcockiaanse sfeer. Gelukkig valt er ook veel te lachen, want ook Eight months on Ghazzah street is doorspekt met de sardonische humor waar Mantel altijd in excelleert.

Wanneer bijvoorbeeld de hoofdpersoon, cartograaf Frances Shore, met haar Pakistaanse buurvrouw Yasmin praat over de steniging van een overspelige vrouw, waarover ze in de krant heeft gelezen, antwoordt die dat ze dat tegenwoordig niet meer doen, stenigen tot de dood erop volgt. ‘Ze gooien alleen een paar stenen, bij wijze van ritueel, en dan schiet iemand haar dood’, verzekert Yasmin haar. ‘Hier werd ik erg vrolijk van’, schrijft Frances in haar dagboek. ‘Bijna had ik gezegd: o, maar dat scheelt, zeg. Dan komt ze er nog genadig vanaf, eigenlijk’.

Humor is wat Frances overeind houdt in haar appartement in de Ghazzahstraat, in Jeddah. Ze heeft er niet veel te doen. Haar man is vooral druk met zijn werk. Ze bekwaamt zich in het maken van wijn uit vruchtensap, waar ze samen met de andere ex-pats dronken mee wordt. De paar keer dat ze zich op straat waagt, wordt ze lastiggevallen door vijandige mannen. Het enige uitje dat haar is gegund, is de plaatselijke markt, onder begeleiding. De meeste tijd brengt ze binnenshuis door. Af en toe gaat ze op de thee bij haar buurvrouwen, Yasmin en Samira.

Voor de rest speculeert ze over wat er buiten gebeurt. Daarbij heeft ze niet veel aanknopingspunten. Misdaad komt in Saoedi-Arabië niet voor, als je de kranten mag geloven. Die schrijven alleen over de lijf- en doodstraffen die na het vrijdaggebed worden uitgevoerd. Verder zijn er de geruchten over verkrachte en vermoorde vrouwen, die zich te schaars gekleed op straat hebben gewaagd. De politie lijkt vooral te zijn geïnteresseerd in het betrappen van overspeligen.

De stad zelf biedt Frances geen enkel houvast. Een schilderachtige voorgevel, die ze vanuit de auto meent te hebben gezien, is later nergens meer te vinden, wanneer ze op zoek gaat naar een sprookjesachtige tuin waar ze langs was gelopen, blijkt op die plek een monsterachtig gebouw te zijn verrezen. De stadskaarten waar ze de hand op weet te leggen, zijn allemaal verouderd en dus onbruikbaar geworden.

Ze lijkt in rap tempo haar verstand te verliezen. Boven haar appartement is een leeg appartement, waar een lid van de koninklijke familie zich af en toe met andermans vrouw zou terugtrekken. Maar Frances begint gaandeweg te vermoeden dat er veel sinisterder dingen gebeuren in het appartement. Ze ziet een man met een geweer, ze hoort gestommel. Regelmatig bereikt haar via de leidingen in de badkamer het gesnik van een vrouw.

Al gauw krijgt de lezer het idee dat iedereen tegen Frances samenspant, omdat ze de enige is die niet meedoet met de hypocriete waanzin die haar hele omgeving in haar greep houdt. De mannen die zich uit winstbejag laten vernederen door de Saoedi’s en hun kaken stijf op elkaar houden en hun vrouwen die te stom zijn om te zien in welke situatie ze zijn beland. Frances is in hun ogen een herrieschopper, in staat om de aandacht van de autoriteiten te trekken met haar verhalen over gewapende mannen en geheimzinnig gedoe, en dat is het laatste dat ze willen.

Mantel weet de spanning er goed in te houden door de lezer niets meer te vertellen dan Frances weet, en dat is niet veel. Tegelijkertijd is Eight months on Ghazzah street een moderne zedenkomedie. In de huiskamers van Yasmin en Samira hoort Frances de vooroordelen over het Westen aan, waar meisjes op hun twaalfde al hun maagdelijkheid verliezen. ‘Jullie, westerse vrouwen, worden misbruikt door jullie mannen. Die laten jullie de hele dag werken op kantoor en ‘s avonds moet je ook nog voor hun eten en hun kinderen zorgen’. Tijdens de soirees met de andere expats reageren de mannen zich af op ‘die bruintjes in hun witte jurken’.

Op zeker moment krijgt Frances het zelf ook te kwaad en begint ze tegen haar man te foeteren over de Saoediërs en hun ‘kloterige religie‘ Haar man verwijt haar een racist te zijn. ‘Fout’, zegt ze, ‘Ik ben een xenofoob – ik heb het opgezocht in het woordenboek.’

Yasmins vriendin Shabana raadt Frances aan de koran te lezen, ‘al gaat er in de vertaling natuurlijk veel verloren.’ ‘Ik weet het’, zegt Frances blasé. ‘Om de koran echt op waarde te kunnen schatten, moet je Arabisch kunnen. Maar je kunt ook om je heen kijken, om het effect te zien op de buitenwereld.’

Peter Breedveld kijkt uit naar Hilary Mantels nieuwe boek, Wolf Hall.

boeken, Peter Breedveld, 27.03.2009 @ 01:44

[Home]
 

11 Reacties

op 28 03 2009 at 09:10 schreef Lydia:

Interessant stuk zeg! Ik ga dat boek meteen bestellen.

op 28 03 2009 at 09:13 schreef Jamila:

Mooie recensie, inderdaad. Waarom bespreekt Peter eigenlijk geen boeken voor de NRC?

op 28 03 2009 at 20:57 schreef N. Molrat:

Ja, waarom eigenlijk niet?

op 29 03 2009 at 11:04 schreef Peter:

Niet uit principe, uit onvrede en ergernis. Ik bedoel, op het moment dat je in een krant wordt uitgescholden voor extreemrechts, terwijl je bij extreemrechtse types bekendstaat als linkse zelfislamiseerder, wéét je dat daar journalisten en eindredacteuren hun werk niet zitten te doen.

op 29 03 2009 at 12:39 schreef Pieter:

Hij had toch uit principe zijn abonnement opgezegd?

op 30 03 2009 at 09:43 schreef Laila:

Peter, mischien deden ze juist hun werk

op 30 03 2009 at 13:17 schreef Peter:

O ja? Hoezo dan?

op 30 03 2009 at 19:26 schreef Laila:

Denk ik eens kort en bondig te zijn…..
Misschien worden ze betaald om geen exacte wetenschappen te beoefenen.Zoals met de propaganda in het voormalige Rusland.

op 30 03 2009 at 22:26 schreef Peter:

Ik snap het nog steeds niet.

op 31 03 2009 at 13:10 schreef babs:

Laila, door wie worden ze dan betaald om slecht werk af te leveren?

op 31 03 2009 at 20:12 schreef kaaskop:

Babs:Door stemmingmakers.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS