Home » Archief » Een brave allochtoon


[03.12.2012]

Een brave allochtoon

Dawud Pirzad


Zijn knecht staat te lachen, en roept ons reeds toe.

Wij allochtonen worden er heel vaak van beschuldigd dat wij misbruik maken van de woorden discriminatie of racisme. Hoe moet ik als allochtoon beoordelen of ik gediscrimineerd word of niet?

Een tijdje geleden heeft een collega mij onterecht beledigd en mijn leidinggevende heeft alles gehoord. Toen ik mijn collega ter verantwoording riep, zei mijn leidinggevende, als enige getuige, dat hij niets heeft gehoord. Moet ik dat beschouwen als discriminatie of racisme? Wie is in dit geval een racist, degene die mij beledigd heeft? Degene die alles hoorde, maar niets doet? Of beide?

Grote fout

Jaren geleden, toen ik in Nederland mijn verblijfsvergunning kreeg, ben ik een week later met mijn werk begonnen. Alle allochtonen in mijn omgeving waren verbaasd en zeiden dat ik een grote fout maakte. Ik moest mijn uitkering houden. Dan zou ik meer rechten hebben en meer kansen. Ik was ook verbaasd, want ik geloofde echt dat mijn enthousiasme in mijn nieuwe land gewaardeerd zou worden.

Ik ben toen als keukenhulp in een restaurant begonnen. Soms werd ik geholpen door een Surinaamse man van ongeveer 45 jaar oud, die overigens zwart werkte. Na een tijdje zijn wij goede vrienden geworden. Hij was een wijze slimme man die in Suriname was afgestudeerd.

Niet waarderen

Op mijn vraag waarom hij in Nederland geen carrière in zijn beroep heeft gemaakt, keek hij mij diep in mijn ogen en antwoordde: “Omdat Nederlanders alleen onze spieren nodig hebben voor hun vieze werk. En niet onze hersenen. Ik zie dat jij net zo veel enthousiasme hebt als ik vroeger, en ik zal je vertellen: niet doen. Nederlanders zullen je enthousiasme niet waarderen. Ze zullen altijd naar jouw kleur blijven kijken en niet naar jouw competenties.”

Ik keek hem aan met een glimlach en dacht: “Nog zo’n adviseur die mij probeert wijs te maken dat het beter is een uitkering te krijgen en daarnaast zwart te werken.” Hij leek mijn gedachten te lezen en zei: “Ik zie dat je me in gedachten uitlacht. Daarom zal ik je een aantal dingen vertellen en adviezen geven. Je hoeft mijn verhaal niet te geloven, maar op een gegeven moment zul je begrijpen dat ik gelijk had.”

Altijd zielig

En hij begonnen te vertellen: “Als jij in Nederland iets wil bereiken, moet je je altijd zielig voordoen. Dan zullen Nederlanders je zielig vinden en zullen ze je helpen. Ondanks dat het hen tijd en soms geld kost. Maar als je laat zien dat jij ook slim bent, dan zullen ze dat niet plezierig vinden en zullen ze je niet helpen. Sterker nog, ze zullen je lastigvallen en tegenwerken.”

Hij keek mij opnieuw indringend aan en zei: “Ook al ben je het ergens niet mee eens, altijd ja-knikken. Dan ben jij een aardige jongen, een goede collega en uiteindelijk een brave allochtoon.” Met een glimlach ging hij door: “Maar als jij jouw mening gaat geven en hen tegen gaat spreken, dan zal je veel vijanden maken.”

Veel gevallen van discriminatie

Ik heb van zijn adviezen geen gebruikt gemaakt, maar ironisch genoeg ben ik er in afgelopen jaren honderden keren van overtuigd geraakt dat de Surinaamse vriend en andere ervaren allochtonen in mijn omgeving voor een groot deel gelijk hebben. Ze hebben hun keuzes gemaakt om te overleven en ik de mijne. Ondanks heel veel gevallen van discriminatie jegens mij heb ik toch een manier gevonden om deze negatieve behandeling positief te gebruiken.

Mijn eerste tegenslag was toen ik met Nederlandse taal op school wilde beginnen. Door omstandigheden op mijn werk kon ik niet naar school en ik heb toen de gemeente om hulp gevraagd. De ambtenaar zei tegen mij: “Sorry meneer, u hebt er zelf voor gekozen om eerst aan het werk te gaan in plaats van naar school. Dat was uw keuze en nu kunnen wij u niet meer helpen.” Toen dacht ik gelijk aan de woorden van mijn allochtone kennissen “Je moet in een uitkering blijven, dan heb je meer rechten en meer kansen.”

Boek geschreven

Na een lange discussie met de ambtenaar heeft ze me uiteindelijk haar kantoor uitgestuurd. Voordat ik wegging, zei ik tegen haar: “Ondanks dat u mij de kans niet geeft om Nederlands te leren, ga ik een boek in het Nederlands schrijven.” Zonder mij nog een blik waardig te gunnen, snauwde ze: “Nou, veel succes meneer.”

Toen mijn boek in het Nederlands is uitgekomen, heb ik de gemeenteambtenaar een promotie-email van mijn boek gestuurd met de herinnering aan de afspraak, die we negen jaar geleden gemaakt hebben.

Ja, ik heb mijn boek geschreven zonder Nederlands op school te leren. Ja, ik heb zelf Nederlands geleerd en ik heb ook een beroepsopleiding gevolgd. Ja, ondanks veel tegenslagen van racisme doe ik nog steeds heel veel en ik zal ik blijven doen.

Anders dan andere Nederlanders

Mijn beste vriend, die een “echte” Nederlander is, zegt dat ik discriminatie van anderen niet moet pikken, maar helaas heb ik racisme allang als norm in mijn nieuwe land geaccepteerd. Mijn vriend is anders dan andere Nederlanders. Hij is een “Andere Nederlander”. Hij zegt dat hij dat vaker hoort van andere allochtonen en beschouwt dat als een compliment.

Ja, hoe zou ik de term “Andere Nederlander” vertalen? Als mijn vriend en ik bij elkaar komen, voel ik me ook meer een Nederlander, voel ik de liefde voor mijn nieuwe land, ik spreek met hem ook beter Nederlands dan op andere plaatsen. Maar helaas, de Andere Nederlanders, zoals mijn beste vriend met gezond verstand, worden elke dag minder in aantal, omdat velen zich laten manipuleren door sommige politici. Terwijl ze niet in de gaten hebben dat ze misbruikt worden voor de doelen van deze politici.

Tweede boek

Ik ben dankbaar voor de racistische collega omdat ik maanden lang geen inspiratie had om met mijn tweede boek te beginnen, maar de situatie met hem heeft mij geïnspireerd om met mijn tweede boek te beginnen.

Dawud Pirzad (Kabul, 1973) studeerde klassieke Russische literatuur en kwam ruim tien jaar geleden als politiek vluchteling naar Nederland. Ik wist niet eens dat hij een boek had geschreven, maar het is hier te koop en Harry van Bommel vindt het een goed boek.

Dawud Pirzad, 03.12.2012 @ 08:01

[Home]
 

53 Reacties

op 03 12 2012 at 10:16 schreef Sasha Berkman:

Ht is een bekend verhaal helaas.

op 03 12 2012 at 10:18 schreef You On A Gin:

Nou Dawud, zo te zien heb je ze allemaal een poepje laten ruiken. En verder, volgende keer gewoon een bedrijf opzoeken waar ze normaal tegen ‘allochtonen’ doen. Vooral ergens waar een beetje jongere mensen werken zul je merken dat het racisme een stuk minder (of nagenoeg niet aanwezig) is.

op 03 12 2012 at 10:28 schreef vetkleppert:

Dat heeft niks met discriminatie te maken. De gemiddelde Nederlander heeft gewoon een pesthekel aan alles wat boven het maaiveld uitsteekt. Aan iedereen die enthousiast is.
Mensen tot je eigen droeftoeterniveau naar beneden zeiken is blijkbaar veel bevredigender dan iets van jezelf maken.
Welkom in vernederland.

op 03 12 2012 at 10:35 schreef betwister:

Ik denk dat voor bijna elke werknemer geldt:
“Ook al ben je het ergens niet mee eens, altijd ja-knikken. Dan ben jij een aardige jongen, een goede collega “.

In zekere zin geldt ook voor autochtonen, dat het vaak beter is eerst een opleiding te volgen (grotendeels betaald door de overheid) dan meteen te gaan werken.

Uiteraard blijft een schande dat de gemeente geen moeite wilde doen om een vluchteling te helpen Nederlands te leren.

op 03 12 2012 at 11:13 schreef gronk:

Toen ik mijn collega ter verantwoording riep, zei mijn leidinggevende, als enige getuige, dat hij niets heeft gehoord.

Maar dat overkomt mij, als hoogopgeleide blanke nederlander, ook heel vaak. Collega’s die bang zijn om voor een andere collega in te staan omdat daar misschien ‘consequenties’ aan vast zitten. Alsof iemand laten vallen geen consequenties heeft.

En verder is de maaiveldcultuur in nederland heel sterk. Wil je iets bereiken in groepsverband, dan moet je niet boven de rest uitstijgen en denken dat je goed doortimmerde voorstellen aangenomen worden omdat ze inhoudelijk OK zijn; je moet vooral duidelijk maken dat je geen bedreiging bent. En dat lukt het beste vanuit de slachtofferrol.

op 03 12 2012 at 11:22 schreef MNb:

Het één sluit het ander niet uit, Vetkleppert.
Het verhaal van Dawud P is inderdaad helaas bekend. Mijn ex-vrouw heeft soortgelijke ervaringen gehad en ik ken er nog wel een paar.

op 03 12 2012 at 11:28 schreef babs:

Wat doe je nu, Dawud? Nederlanders beschuldigen van racisme? Weet je dan niet dat dat helemaal niet mag?

Gelukkig dat Gin, Vetklep, betwister en gronk onmiddellijk voor je klaar staan om uit te leggen hoe het zit. Nu graag eventjes dankbaarheid betuigen en terug die afwaskeuken in.

Hier een voorbeeld hoe je te gedragen. Doe je dat, dan krijg je nog best een leuke auto van de zaak ook.
http://www.dumpert.nl/tag/braboneger

op 03 12 2012 at 11:42 schreef Gerry:

Niet onbekend, dat verhaal van de gemeente. Ik heb in het verleden voor toen nog Arbeidsvoorziening gewerkt en er waren volop mogelijkheden voor langdurig werklozen, schoolverlaters die langer dan een bepaalde tijd werkloos waren etc. Maar waag het niet om de werkloosheid zat enige zelfstandigheid te nemen en werk in de tuinbouw aan te nemen o.i.d. Dan waren alle wegen afgesloten. Verbaast me niets dat het op meer plekken zo werkt. Zo krom als het maar zijn kan. Heeft alleen weinig met discriminatie te maken, maar heel veel met bureaucratie.

op 03 12 2012 at 12:03 schreef gronk:

Babs, ik zeg niet dat d’r geen racisme is in nederland, maar ‘blijf zitten in de rol/plek die je is toebedeeld en waag het eens om uit je rol/plek te komen’ verklaart het hele verschijnsel net zo goed, zonder dat de racisme-kaart gespeeld hoeft te worden.

Lees z’n opening nog eens na:‘Een tijdje geleden heeft een collega mij onterecht beledigd en mijn leidinggevende heeft alles gehoord. ‘ Een neger, turk of marokkaan uitschelden is nog geen racisme. Het wordt pas racisme als je ‘m uitscheld *omdat* ie neger, turk of marokkaan heeft, of dat je z’n neger, turk-of-marokkaan zijn in je scheldpartij noemt.

op 03 12 2012 at 12:06 schreef vetkleppert:

Klopt, Mnb. Ik wil alleen maar zeggen dat een werkende autochtone Hollander ook niet geholpen wordt met zijn ontplooiing voordat hij desnoods moedwillig werkeloos wordt. En als je wat harder wil of werkt dan een ander word je de grond in geboord. Nooit doen.
De schrijver van dit stuk had wellicht een kleurtje, maar anders had hij wel flaporen, rood haar of een horrelvoet gehad. Whatever.
En als er dan een keer iets lukt, geeft je mooie auto scheve ogen, of een fijne klus of je mooie vrouw.
Men ziet alleen wat een ander heeft en vergeet wat men zelf heeft. Wat mooi is moet kapot in dit land. Men gunt een ander het licht in de ogen niet.
Zo. Dat is dus “onze” cultuur.

op 03 12 2012 at 12:29 schreef You On A Gin:

@ babs
’t Is toch gewoon zo – racisten zijn meestal ouwe lullen. Als je bij bedrijven komt kijken met vooral jongelui kan het mensen vaak niet schelen waar iemand vandaan komt. Kan ik ook niks aan doen.

op 03 12 2012 at 13:06 schreef Sasha Berkman:

En weer zijn er lieden die de feiten botweg ontkennen. Als autochtoon wordt je nooid als volwaardige nederlander gezien hier in dit kikkerland. Zo zijn de de feiten nu eenmaal.

op 03 12 2012 at 13:39 schreef Brenda van der Veer:

En zo is het maar net. Veel Nederlanders, progressief of niet, zijn geobsedeerd met rangen en standen, klassen en identiteit. Gedraag je naar het labeltje dat men op je voorhoofd heeft geplakt. Wees dankbaar dat je mag bestaan en je weet hoe lekker het is om getolereerd te worden. Mooi geschreven, Dawud!

op 03 12 2012 at 13:47 schreef babs:

Hoi Gin,
Nee, klopt niet. Buitenlanders en gekleurden worden gedoogd als ze leuk mee doen en met steeds meer tegenzin geholpen als ze niks doen.

Buitenlanders die zich ontwikkelen moeten daar meer mee oppassen dan blanke Nederlanders. De succesvolle buitenlander zal worden toegejuicht, maar bij een misstap zal hij harder dan de Hollander de grond in worden geschopt. Ik moet bij dit soort verhalen altijd aan Seedorf denken. Maar kijk ook naar de haat die Hassnae over zich heen krijgt, precies omdat op haar niks is aan te merken.

Ik heb de indruk dat het bij jongeren (<30) wel een stuk beter gaat.

op 03 12 2012 at 14:25 schreef Miriam:

‘Ik heb de indruk dat het bij jongeren (<30) wel een stuk beter gaat'.
De PVV had helaas veel aanhang onder middelbare scholieren.

op 03 12 2012 at 14:33 schreef Maurice:

Zeer benieuwd wat er dan allemaal gezegd was wat nu als ‘onterecht beledigd’ is omschreven en wat de reactie van de leidinggevende dan met discriminatie dan wel racisme te maken zou hebben.

op 03 12 2012 at 16:34 schreef Babe:

Complimenten Dawud! Je hebt in 10 jaar beter Nederlands geleerd dan pakweg 80% van de geboren Nederlanders.

op 03 12 2012 at 16:46 schreef Karim:

Maurice jouw reactie is typische Nederlandse reactie….. ik zou je de volgende adviseren : verander je haar en huid met donkerbruine kleur (dat mag doen met verf of cream) , ga maar een paar maanden ergens werken en je moet bij de werkplaats vertellen dat jij een Afrikaan bent… je zou binnen en paar maanden merken wat was de bedoeling van de schrijver.

op 03 12 2012 at 16:51 schreef gerrit:

komt me allemaal zeer bekend voor als blanke Hollander, heeft niks met racisme te maken, en vind het overigens ook zeer normaal als je hier komt als buitenlander, dat je wel wat extra meer je best kan doen, voor niks komt de zon op.

op 03 12 2012 at 17:17 schreef Gregor Hakkenberg:

Als immigrant in Frankrijk herken ik zeker de ervaringen van Dawud. Weliswaar zonder kleurtje, maar ook na 12 jaar nog steeds ‘de buitenlander’ die vooral niet met suggesties moet komen over hoe het eventueel beter kan. Want ‘zo werkt dat hier niet’ en ‘als het je niet zint, dan ga je maar lekker terug naar Batavenland’.

Respect voor iemand als Dawud, die ondanks de tegenwerking het hoofd geheven houdt en bewust kiest om zijn eigen kompas te blijven volgen.

En Gerrit… zo lang je slechter formuleert dan een Afgaanse vluchteling die pas 12 jaar in Nederland is en nooit officieel taalles heeft gehad, zou ik maar een beetje dimmen.

op 03 12 2012 at 17:18 schreef Gregor Hakkenberg:

Afghaans, ik bedoel Afghaans!

op 03 12 2012 at 17:33 schreef Hanne-lorre:

gerrit:

Jou reactie is erg typisch en tenenkrommend. Waarom moet iemand van buiten Nederland meer zijn best doen dan een ieder ander? Die verdient bij de zelfde arbeid toch ook dezelfde rechten?

Overigens ervaar ik het zoals 17:17 schreef Gregor Hakkenberg, niet. In Frankrijk ben ik eigenlijk nog nooit vreemd benaderd. Nou kom ik ook niet met suggesties om te vertellen dat de Fransen het anders zouden moeten doen.

In Italië daar in tegen wel. Maar dat land is nou eenmaal een stuk racistischer.

op 03 12 2012 at 17:56 schreef MNb:

“Ik moet bij dit soort verhalen altijd aan Seedorf denken.”
Perfect voorbeeld. Die man heeft een ongelooflijke prijzenkast bij elkaar gevoetbald. Volgens iedereen die hem ontmoet heeft is hij nog bescheiden en sympathiek ook. Toch hebben nogal wat mensen het alleen maar over strafschoppen (alsof hij de enige was die ze miste) en over “dat hij niet in Oranje paste”.

op 03 12 2012 at 17:57 schreef babs:

Gregor,
In Frankrijk merkte ik het de eerste 7 maanden op werk. Daarna leek wel of ze vergadering hadden gehad ofzo, want opeens hoorde ik er helemaal bij. In Frankrijk heb ik nooit gemerkt dat allochtonen op werk werden gediscrimineerd. Engelsen die worden in Frankrijk wel ernstig gediscrimineerd, al spreken ze perfect Frans.

In Spanje kom je als blauwogige buitenlander juist met veel meer weg. Spanje is best racistisch, maar succes wordt helemaal erkend. Heb mensen in één zin horen afgeven op zigeuners en trots horen verkondigen dat een bekende zigeuner-zanger bij hen in de buurt woont. Is ook raar natuurlijk, maar anders raar.

op 03 12 2012 at 18:33 schreef gerrit:

@Hanne-lorre

als blijk van goede wil misschien?

@Gregor Hakkenberg

“En Gerrit… zo lang je slechter formuleert dan een Afgaanse vluchteling die pas 12 jaar in Nederland is en nooit officieel taalles heeft gehad, zou ik maar een beetje dimmen.”

ik voel mij gediscrimineerd door je stukje…
dus ik zou zelf maar wat terughoudender zijn!
je gediscrimineerd voelen of te worden gediscrimineerd dat is het verschil! je maakt jezelf ten koste van mij groter, is dat niet een vorm van discriminatie?

op 03 12 2012 at 19:25 schreef Joachim Stolzer:

Als iemand met jampot-beglaasde spleetogen én een licht spastisch bovenlichaam, met bijbehorend stemgeluid, heb ik nog net niet de discriminatie-jackpot gewonnen (die wordt pas uitgekeerd na mijn geslachtsverandering).

Maar de observatie dat racisme en andere vormen van discirminatie nog steeds alomtegenwoordig zijn, vaak tamelijk subtiel, deel ik volkomen. Overigens krijg ik ook van andere bevolkingsgroepen dan blanke, autochtone Nederlanders weleens te horen dat ik zo’n “grappig” gehandicapt Chineesje ben. Schrale troost.

Onvoorwaardelijke acceptatie heb ik tot nu toe, buiten de kring van mijn intieme vrienden en familie, alleen mogen ontvangen van een uitgeprocedeerde Vietnamese asielzoeker en van een heel aardige Surinaamse ex-studiegenoot. Ik word soms blij en verdrietig tegelijk van dit merkwaardige land…

De schrijver van bovenstaand artikel, voor wie ik oprechte bewondering koester, wens ik uiteraard het allerbeste.

op 03 12 2012 at 19:36 schreef You On A Gin:

@ babs
Helemaal mee eens. De lat ligt absoluut hoger voor allochtonen. Of dat nu de Nederlandse volksaard is weet ik niet, maar het is de realiteit. En inderdaad, ik merk toch dat jongeren daar normaler in zijn. Vooral als ze midden in de multiculti zijn opgegroeid. Onbekend maakt onbemind?

op 03 12 2012 at 20:30 schreef Sasha Berkman:

Ik Ali: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ik_%28Ali%29

op 03 12 2012 at 23:15 schreef vander F:

Die ambtenarij is inderdaad te bizar voor woorden, maximaal je positie als uitkeringsgerechtigde uitbuiten helemaal zo gek nog niet.
Als je netto via hand ophouden meer krijgt dan werken tegen een minimumloon bij een klotebaan, iets waar veel immigranten zich nauwelijks aan kunnen ontworstelen, zou ik er ook twee keer over nadenken.
Een snoeihard doorzettingsvermogen is hier vereist, voor autochtonen al maar voor allochtonen wegens discriminatoire tendensen des te meer, om je aan de klauwen van de sociale dienst te ontworstelen.
Heb ik nooit begrepen, je mag bv absoluut niet studeren maar niksnuttend thuiszitten is prima, jaaaaaarenlang desnoods, maar owee als je het waagt die tijd te benutten voor een serieuze dagstudie.

op 04 12 2012 at 01:44 schreef Aaron:

Dus omdat een taalcursus niet vergoed werd had je maar een uitkering moeten trekken? Wat voor logica is dat?
Het klopt dat luieren in dit land beloond wordt, maar wie verwijt je dat precies? De Nederlandse baas die je voor zijn ‘vuile klusjes’ wil of de ambtenarij? Met het minimumsalaris kun je namelijk prima investeren in jezelf. Geen enkel probleem en een vluchteling heeft op volwassen leeftijd wat mij betreft geen recht op volledige vergoeding van onderwijs.
Het is een onsamenhangende boodschap. Nergens in je verhaal zie ik ook een concreet voorbeeld van racisme.
Ik werd laatst ook door een Somalische vriend een ‘allochtoon’ genoemd, omdat ik hem wat geld geleend had. Ik beschouw dat allerminst als een compliment, maar als een opmerking die in het salonfähige bashen van de blanke Hollander past. Ik heb daar nul respect voor.

op 04 12 2012 at 02:06 schreef hemaworst:

Wiens brood men eet.

op 04 12 2012 at 10:21 schreef Sasha Berkman:

Aaron: beweer je nu dat het hier ten lande salonfähig is om blanken te bashen? In wat voor wereld leef jij?

op 04 12 2012 at 11:54 schreef Karim:

Aaron: Taalschool mag en moet voor alle allochtonen (oud en jong). Alleen verschil is dat als jij door je werk omstandigheden kan niet naar school gaan, Gemeente moet voor je volgens de wet een andere oplossing zoeken en de oplossing is een: terug naar de uitkering, dat willen inderdaad gemeente niet.
Ik begreep heel goed wat de schrijver bedoeld, ik heb zelf dat meegemaakt…

op 04 12 2012 at 11:55 schreef Aaron:

@Sasha Berkman
In de Amsterdamse straatcultuur en op mijn werk is dit wel degelijk zo. Ik zal het je nog sterker vertellen, hij zei letterlijk: “Je bent geen Hollander, je bent een allochtoon”… ervan uitgaande dat ik dat als een enorm compliment zou beschouwen. Zo’n opmerking zou iemand niet gauw maken. Allochtoon zijn staat blijkbaar gelijk aan loyaal of cool zijn in sommige kringen.

op 04 12 2012 at 12:09 schreef babs:

Aaron,
Je hebt gelijk: hullie discrimineren ook. Klopt als een bus, maar wat wil je nou eigenlijk precies met die constatering? Het lijkt erop dat je het zij-zijn-erger-argument hier gebruikt om zelf met schoon geweten racistisch te kunnen blijven doen.

op 04 12 2012 at 13:11 schreef Aaron:

@babs
Het ging me over dat “andere Nederlander”-stukje.
“Mijn vriend is anders dan andere Nederlanders. Hij is een “Andere Nederlander”. Hij zegt dat hij dat vaker hoort van andere allochtonen en beschouwt dat als een compliment.”
Het gaat er dus om dat het blijkbaar een dominant idee is dat de normale Nederlander een gierige racistische eikel is en dat je je gelukkig mag prijzen als je door je allochtonen niet als “een van hen” wordt gezien. Ik vind dit een gevaarlijk gedachtegoed. Beoordeel iedereen gewoon individueel, maar het is debiel om een heel volk in deze positie te drukken. Als figuren als Dawud niet gediscrimineerd willen worden zullen ze het toch echt zelf ook niet moeten doen.
@Karim
Hoezo kun je niet naast je werk een taal leren? Het kan niet alleen tijdens werktijden, maar ook ’s avonds of in het weekend. Er zijn daarnaast genoeg vrijwilligers die een vluchteling helpen door middel van taalles. Ik heb dat zelf een tijdje gedaan bij een Chinese vrouw. Het hoeft dus ook helemaal niet duur te zijn.

op 04 12 2012 at 14:40 schreef babs:

Aaron,
OK, dat ben ik wel met je eens.

op 04 12 2012 at 15:06 schreef dewanand:

namaste Peter en Fnaakters,

Ik en Wieroe moeten wel hard lachen om deze onzin verhalen. Het is grondwettelijk wel toegestaan om legaal te discrimineren in Nederland, dus ja, waarom zou men dit dan niet doen? Leuk toch elkaar pesten, naaien en spanken, helemaal legaal hoor en lekker voor sadomasochistische allochtonen. Wist je dat Hindoestanen van SM houden, en dat het Hindoeisme juist het lijden promoot als de ultieme vorm van boetedoening (tapas) om jezelf te verlossen uit het eeuwige rad van geboorte en dood. Dus volgens het Hindoeisme moet je juist de discriminatie van Hindoes legaliseren in Nederland, want dat willen zij toch zelf volgens hun geloof. Check eens dit uit mijn oude boek:

WEBpublication EBOOK wart0201 / EPAGE 19 of 87
Uitstervende Nederlanders
Mein Kampf, deel 2
SECTIE: 1.0. Heilige spam van Dewanand
1.11. Deel 1: Discriminatie heeft voordelen

http://www.dewanand.com/kampf19.htm

Hindoe meiden die goed genaaid zijn en lekker hard zijn vaak toch intelligenter, vooral als het is gedaan door veel grote dikke blanke lullen. Misschien maakt een goede harde neukbeurt door een grote blanke lul een allochtone meid of man gewoon slimmer.

verneuk ze.

dewanand

op 04 12 2012 at 15:32 schreef Sasha Berkman:

aaron: ik denk wel dat de maatsschappij veel heftiger op deze vorm van discriminatie reageert en dat discriminatie van allochtonen gewoon geaccepteerd is geworden oa. sinds Wilders. Er zitten openlijk discriminerende politieke partijen (PVV en VVD) in de 2e kamer. MAw allochtonen die discrimineren worden door de politiek vertegenwoordigt en dat zie ik andersom niet. Discriminatie heeft ook met macht te maken.

op 04 12 2012 at 16:31 schreef Mustafa:

Ik zou jou nooit een allochtoon noemen Aaron. Al leende je mij, een van je allochtonen, geld. Normale Nederlanders, zoals Aaron, reageren soms een beetje beduusd op woorden zoals allochtoon of autochtoon en de associaties van deze. Misschien kan ik als opperbevelhebber van de allochtonen je oorspronkelijke titel herstellen, namelijk: super normale gierige racistische eikel Nederlander. Dat was het toch?

op 04 12 2012 at 19:23 schreef Aaron:

@sasha
Het zal wel een kwestie van perspectief zijn. Ik ontken het racisme van Nederlanders niet. Ik denk dat veel allochtonen vooral lijden onder falende instituties (iets waar ik dawud wel gelijk in geef), onterechte stigma’s en daden van anderen. Maar het heeft niet altijd met media of politici te maken. Berichtgeving waar niemand zich in herkent slaat ook niet aan.
@Mustafa
Nee.

op 04 12 2012 at 20:40 schreef Sasha Berkman:

Als een zwart iemand tijdens de apartheid in Zuid-Afriak stelde blanken te haten, als een palstijn stelt israeliers te haten, als iemand in 1940-45 stelde moffen te haten, is dat dan discriminatie? Als een “kut-marrokaan” stelt kaaskoppen te haten, is dat dan discriminatie? Neen dus volgens mij.

op 04 12 2012 at 22:23 schreef Gerry:

Tja, Sasha als iemand het hier echt wil vergelijken met Zuid Afrika ten tijde van de apartheid of met Israel, dan heeft die persoon volgens mij toch echt een enorm bord voor de kop. Welke kleur dat hoofd dan ook moge wezen. En als iemand zonodig autochtone Nederlanders wil haten, dan ja, dan is dat discriminatie. En reken maar dat zo iemand zijn eigen leven moeiijker maakt want mensen voelen als ze met de nek worden aangekeken. En reageren daar over het algemeen niet met christelijke naastenliefde op.
En verder? Tja, Kafka heeft ooit een hele roman gesschreven over bureaucratie. Dat iemand het verschil niet snapt tussen bureaucratie en discriminatie, zegt vooral veel over de schrijver van dit stuk (ik raad hem aan eens bij het UWV of aanverwante instanties te gaan werken, zeer interessant als het gaat om krom beleid, kromme situaties en afleren van zelfredzaamheid, goed voor het perspectief om niet alles op huidskleur of afkomst te betrekken).

op 04 12 2012 at 22:30 schreef You On A Gin:

@ Sasha Berkman
Ligt eraan.

dis·cri·mi·na·tie (de; v)
1
het maken van ongeoorloofd onderscheid: rassendiscriminatie

Dat een Palestijn Israëliërs haat, of een bezette Nederlander Duitsers, is misschien begrijpelijk maar betekent nog niet dat het geoorloofd is.

Overigens wist ik niet dat we tegenwoordig Marokkanen verbieden onderwijs te volgen, te trouwen met blanke Nederlanders of zomaar een ‘blanke’ wijk in te lopen. Is me dat even schrikken.

op 04 12 2012 at 22:36 schreef Aaron:

@Sasha
Heel apart dat je er zo over denkt. Een zwarte die elke blanke haatte tijdens apartheid was wel degelijk een racist. Er waren namelijk ook blanken tegen apartheid, alsmede Duitsers tegen de nazi’s en er zijn Israeli’s tegen mensenrechtenschendingen.
Erg fris, die vergoelijking van blinde haat.

op 04 12 2012 at 23:23 schreef dewanand:

namaste Sasha Berkman,

Jij zegt het perfect en je hebt gelijk. Etnische groepen met sterke organisaties staan sterker in Nederland en worden minder gediscrimineerd, en ze bereiken gewoon meer als kaste. Zo werken de Hindoestanen al jaren en ze denken al in kasten dus ze integreren als kaste, precies zoals de blanken willen en doen. Het is simpel, Nederland is een kastenstelsel sinds de tijd van Oranje van Nassau en de Unie van Utrecht en er is niets veranderd.

Hindoestanen spelen gewoon mee in het Hollandse kastenstelsel en daarom staan zij sterker en hun netwerken zijn helemaal raciaal bepaald, ook informeel. Het is altijd al sociale apartheid geweest in Nederland en ik pleit om het maar te legaliseren, zie deze publicatie met theorie:

WEBpublication BOOK WART0270 / EPAGE 1 of 43
Analyse legaliseren rassendiscriminatie
(met onderzoek etnische registratie)
Inhoudsopgave
http://www.dewanand.com/discriminatie01.htm

hindoestanen zijn conformistisch en rebelleren niet tegen de discriminatie maar accepteren hun lagere posities en inferioriteit gewoon, als lagere gekleurde kasten. Ook mogen hete Hindoemeisjes gewoon vrij seksen en trouwen met hogere kaste blanke mannen.

dewanand

op 04 12 2012 at 23:45 schreef Michel H.:

Ik had op een werkplek verschillende buitenlandse collega`s. Een Iraniër was zo aardig en grappig dat ik z`n afkomst meteen vergat. Een ander kon ik moeilijk verstaan en vond ik arrogant. Ik werd er meteen door blank en niet blank op aangekeken toen ik eens geïrriteerd raakte. Een vriendin vond ooit dat ik een binnenkomende kleurling in een kroeg een hand moest geven. Dat doe ik bij niemand! Met m`n ouders van voor de oorlog hoef ik niet te discussiëren over halalwoningen. Die vinden vreemdelingen gevaarlijk. Bij een gereformeerd vriendinnetje hadden de vrouwen thuis niks te vertellen. Afwassen konden ze. Daar wil je niet lachen om een negergrap.

Het is soms maar krampachtig manouvreren in dit land. Dawud toont karakter. Dat is altijd te waarderen. Karakter heeft geen kleur.

Uiteindelijk is het allemaal de schuld van Sinterklaas met zijn eeuwige Afrikaanse knechtjes. En van Friezen die hun eigen taaltje brabbelen aan de kantinetafel.

op 05 12 2012 at 01:32 schreef vander F:

Lijkt me niet dat Nederland Marokko onder de voet heeft gelopen en bezet, beetje wonderlijke vergelijking Sacha.

op 05 12 2012 at 11:25 schreef Sasha Berkman:

Nou YoaG, begrip is het begin….

op 05 12 2012 at 11:40 schreef You On A Gin:

Kan zijn Sasha, maar wanneer je bijvoorbeeld te diep duikt in de mindset van een winkelier die geen Marokkanen meer wil aannemen vanwege “slechte ervaringen”, of mensen die elk maatschappelijk probleem naar Islam proberen te herleiden, dan loop je het gevaar dat het aan je ‘blijft plakken’. Daarom geloof ik dat een zekere afstand, om het plaatje in z’n geheel te bekijken, een must is.

“He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And when you gaze long into an abyss the abyss also gazes into you.”
~ Friedrich Nietzsche

op 17 01 2013 at 18:32 schreef M.K:

http://socialisme.nu/blog/nieuws/32859/afghanistan-de-realiteit-in-romanvorm/

op 25 01 2013 at 13:42 schreef Arno:

Hallo Dawud,
Bedankt voor je mooi geschreven artikel.

op 27 04 2013 at 09:22 schreef Matt Delahaij:

Ik heb Dawud bezig gezien. Als afgestudeerd letterkunbdige in de Russische taal kan hij Tolstoi als het ware dromen. Hij heeft oorlog en vrede in het Nederlands gekocht en is dat gedetailleerd gaan lezen met een woordenboek er naast. Ik moet zeggen: ik vond die zelfdiscipline heel indrukwekkend

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS