Ik heb graag gelijk
Peter Breedveld
Je kunt een hoop van me zeggen, en heel veel mensen doen dat ook – constant -, maar ik hou wel een boel borderliners van de straat. Achter hun computertjes zijn ze lekker creatief bezig en zo vindt hun frustratie een uitlaatklep zonder dat daar slachtoffers bij vallen. Zie bijvoorbeeld dit verbluffende staaltje huisvlijt. Daar val je toch wel even van stil, van die scherpzinnige humor, dat bijtende commentaar op de actualiteit, om maar niet te spreken van de grote esthetische waarde van deze briljante satire. Geenstijl-hoofdredacteur Pritt Stift, oftewel Marck Burema, vindt de cartoon zo leuk, dat-ie er speciaal over twitterde. Een connoisseur, die Burema.
Sinds ik twee weken terug een kritisch stukje over Geenstijl schreef, heeft Burema nogal de pik op me. Eerst zat-ie te zeuren dat ik auteursrecht schend met mijn ’twitwallpaper’ en daarna dat ik de foto’s op deze site steel. In het licht van de actie tegen Hanneke Groenteman, die door Geenstijl werd aangegeven omdat ze wel eens zonder te vragen een artikel of foto van iemand anders op haar blog zet, kan dat alleen maar worden gezien als intimidatie, zoals we dat van de maffia kennen. “Leuk zaakje hebt u opgezet. Zou jammer zijn als er brand uitbrak of iets dergelijks.”
Wie meningen verkondigt die Burema onwelgevallig zijn, moet worden kaltgestellt. Groenteman werd gestraft voor ’het hebben van allerhande vage meningen over vanalles en nog wat’, Herman van Veen moest eraan geloven omdat hij onbetamelijke dingen zei over de immer correcte Geert Wilders en ik moet nu ook oppassen, als ik het goed begrijp.
Maar ik ben er heel fier op, dat ik de hoofdman van het oppermachtige Geenstijl heb weten te irriteren. Het geeft me altijd een goed gevoel, als mensen vlam vatten vanwege mijn stukjes. Er wordt me wel eens gevraagd of ik daar nou geen last van heb, dat types me verrot schelden, belasteren en bedreigen, en het antwoord is nee, totaal niet. Integendeel. Het wijst op een gebrek aan inhoudelijke argumenten en dus op mijn gelijk. En ik heb graag gelijk.
Soms kost iets, wat ik schrijf, me wel eens een vriendschap, maar die was dan dus niks waard. Zo werd ik laatst op Facebook afgesnauwd door Nuweira (die op deze site – terecht – nu en dan een lans breekt voor de vrijheid en gelijkheid van haar oerconservatieve moslimbroeders en –zusters) omdat ik kritiek had op een citaat dat ze plaatste van iemand die meent dat de joods-christelijke beschaving vooral gaat over ‘getto’s, pogroms, onderdrukking en moord’. Daarop schold een of andere halfalfabete Palestijn me uit voor ‘racistische geflipte Nederlander’ en de antisemiet Abdoulmouthalib Bouzerda kwam ook gezellig meedoen. Flikker toch op. Als ik uithaal naar de Wilders-acolyten, kan het niet hard genoeg zijn naar Nuweira’s zin, maar o wee als ik kritiek heb op de islamitische xenofoben. Zulke vrienden blief ik dus niet. Toodlepip.
Peter Beedveld is al uitgemaakt voor racist, fascist, moslimproseliet, islamofoob, islamofiel, linkse draaikont, rechtse extremist, antisemiet, prosemiet, narcist, zelfhater en nog veel, veel meer.
Peter Breedveld, Roze Khmer, 21.11.2009 @ 05:53
50 Reacties
op 21 11 2009 at 09:07 schreef Hosseyn:
Halfalfabeten is mooier en correcter. En er zit ook nog een groente in verborgen!
op 21 11 2009 at 09:31 schreef Peter:
Goed dan, jij je zin.
op 21 11 2009 at 10:08 schreef jvdheuvel:
Mag Pritt Stift eigenlijk wel Pritt Stift heten van Henkel?
op 21 11 2009 at 12:33 schreef J.Morika:
Er staat in de Volkskrant trouwens een goed stukje (van de een of andere professor filosofie) over de plaats van Wilders in de nederlandse politieke landschap: http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/4599/PVV_geen_gevaar_voor_rechtsorde
op 21 11 2009 at 12:50 schreef Spellingnazi:
Heel fier hoor, maar het is “connaisseur”, niet “connoisseur”. In je intro.
op 21 11 2009 at 13:00 schreef Peter:
Niet waar.
op 21 11 2009 at 13:23 schreef dick jansen:
Wel en niet waar. Hangt ervan af of je anglofiel danwel francofiel bent.
op 21 11 2009 at 13:40 schreef Tjerk:
Zou een beetje raar zijn om een van oorsprong Frans woord op z’n Engels te spellen, Dick. Zeker gezien de Franse periode die Nederland gekend heeft (1795-1813).
Van Dale zegt dan ook: con·nais·seur [konnesseur] de; m,v -s kenner, m.n. van kunstvoorwerpen, wijnen
Verder lijkt TWITVB schielijk de plaat van Patricia Paay te hebben weggehaald, want ik zie ‘m nergens, ook niet op de hoofdpagina (Ja ja, feeding the beast, I know…)
op 21 11 2009 at 13:57 schreef Harm Angenent:
Zo zie je maar, zelfs een narcist kan een slechte dag hebben. En zijn virtuele vrienden die normaal zijn comments vol spammen laten het op tjerk na ook afweten.
op 21 11 2009 at 14:10 schreef dick jansen:
@Tjerk
In mijn Van Dale staan ze allebei. Maar mijn Van Dale is net als ikzelf ietwat “ouderwetsch”.
op 21 11 2009 at 14:15 schreef Job:
@Tjerk,
in die Franse periode spelden de Fransen zelf ook nog “connoisseur”, dus Peter geeft blijk van een groot historisch bewustzijn:
Many changes were introduced in the sixth edition of the Académie dictionary (1835), mainly under the influence of Voltaire. Most importantly, all OI digraphs that represented /ɛ/ were changed to AI, thus changing the whole imperfect conjugation of all verbs. The borrowing of connoisseur into English predates this change; the modern French spelling is connaisseur.
étois → étais (was)
http://en.wikipedia.org/wiki/Reforms_of_French_orthography#19th_century
op 21 11 2009 at 14:19 schreef Peter:
Ja, klaar nu. Genoeg ruimte verspild aan dit totaal irrelevante gezeur. Sommige types is er werkelijk alles aan gelegen om het maar niet over de inhoud te hoeven hebben. ‘Connoisseur’, oké? Dat is het woord dat ik in mijn middelbareschooltijd heb geleerd. En het staat iedereen vrij om ‘connaisseur’ te schrijven. Daar lullen we dan niet over.
Sheesh.
Er is inderdaad wat vreemds aan de hand met dat plaatje, daarom heb ik het maar opgeslagen op mijn harde schijf en op mijn eigen site gezet. ‘Gestolen’, dus, inderdaad. Zo’n meesterwerk wil je toch niet voor de mensheid verloren laten gaan.
op 21 11 2009 at 14:19 schreef Loesje:
Wil iemand mij, grotendeels nog digibeet, uitleggen wat “twitwallpaper”, betekent?
op 21 11 2009 at 14:28 schreef Job:
Graag gedaan!
Tjerk lijkt me ook iemand die graag gelijk heeft, net als ik, en dan krijg je dit.
op 21 11 2009 at 14:31 schreef Peter:
Met ’twitwallpaper’ bedoelt Burema (benieuwd wie hier het eerst begint te krijsen over ‘publiceren van NAW-gegevens’) de foto van Hassnae (een ‘still’ uit Vrouw & Paard) waarmee ik mijn homepage op Twitter heb behangen.
op 21 11 2009 at 14:41 schreef Tjerk:
“Tjerk lijkt me ook iemand die graag gelijk heeft, net als ik, en dan krijg je dit.”
Zeker, maar in deze moet ik in Dick en jou mijn meerderen erkennen. Je kent je shit. *Buigt in het stof*
op 21 11 2009 at 14:41 schreef Loesje:
Dank, Peter. Als het goed is, heeft Meneer Loesje een afspraak met Sinterklaas, om het boek, “PC voor dummies met Vista”, voor me aan te schaffen.
Misschien dat ik dan in de toekomst iets meer kan dan mailen en krantenpagina`s en websites lezen. Leuke foto van Hassnae trouwens. Prettig week-end gewenst. ;-))
op 21 11 2009 at 14:48 schreef Pieter:
@Job
Da’s een understatement. Tjerk vormt het politbureau onder de gelijkhebbers.
op 21 11 2009 at 14:51 schreef pieter:
Ahhh, Tjerk ondergaat een periode van glasnost. En dan beweren ze nog dat de wonderen de wereld uit zijn…
op 21 11 2009 at 15:06 schreef Tjerk:
@Peter (14:19 // 14:31); It ain’t a crime if you don’t get caught!
(Schaamteloos gejat van House of Pain die op zijn beurt weer leentjebuur speelde bij de Red Hot Chili Peppers).
op 21 11 2009 at 15:35 schreef Tjerk:
Peter: “Er is inderdaad wat vreemds aan de hand met dat plaatje, daarom heb ik het maar opgeslagen op mijn harde schijf en op mijn eigen site gezet.”
Gokje: misschien heeft TWITVB het verwijderd omdat hij niet kan bewijzen dat het meisje, wier lichaam op die prent in een onmiskenbaar seksuele pose is vastgelegd, meerderjarig is. Ze heeft namelijk het lichaam van een vijftienjarige. Kinderpornografie – verspreiding – vier jaar achter de tralies, enzo…
op 21 11 2009 at 16:03 schreef Peter:
O, lekker is dat. Dus nu ga ik vier jaar de petoet in.
op 21 11 2009 at 16:12 schreef Tjerk:
En je weet hoe dol ze zijn op pedo’s in de gevangenis. Ik zou Hassnae maar vragen of ze vaak glijmiddel wil sturen, pretty boy!
op 21 11 2009 at 16:29 schreef Pieter:
Nou zeg, kun je die zalvende tong van je eens multifunctioneel inzetten laat je weer een kans liggen. Zonde hoor.
op 21 11 2009 at 16:56 schreef gentle giant:
Twitteren brengt het slechtste in de mens naar buiten.
op 21 11 2009 at 16:57 schreef Smeets:
Nu ik erover nadenk. Mij hebben ze nooit betaald voor die Bono-foto.
op 21 11 2009 at 17:00 schreef Tjerk:
Je dacht toch niet dat ik van plan was met Peter de nor in te draaien?
*Wist cache van internet-browser*
op 21 11 2009 at 17:10 schreef Tjerk:
@Smeets; ga jij Bono wel betalen als dat standbeeld van hem jou de nieuwe Damien Hirst maakt?
Wat vond jij trouwens van Renzo Martens ‘Enjoy Poverty’?
op 21 11 2009 at 17:21 schreef Smeets:
Tjerk,
Gezien het inkomen van Hirst zou ik dat direkt doen. Natuurlijk wel op voorwaarde dat hij niet meer zingt en die bril afzet.
op 21 11 2009 at 17:25 schreef Smeets:
Tjerk,
Ik heb de film zelf niet gezien. Ik wantrouw bij dit soort films altijd de motieven van de maker. Ik hou niet zo van scoren op machtsongelijkheid.
op 21 11 2009 at 17:32 schreef fridjof:
Natuurlijk wordt je wel eens afgezeken als je een grote bek hebt. Dat betekent in het bloggerwereldje dat je een bepaalde bekendheid hebt. Meer niet.
Kan het nu weer over iets anders gaan, a.u.b.?
op 21 11 2009 at 17:36 schreef fridjof:
Ik moet trouwens bekennen dat ik in de lach schoot toen ik de cartoon zag. Het spijt me.
op 21 11 2009 at 17:44 schreef Peter:
Kun je ‘m misschien aan me uitleggen, dan? Want ik snap ‘m echt niet.
op 21 11 2009 at 18:16 schreef fridjof:
Dat is nou net het ongrijpbare van humor. Ik snap ‘m ook niet. Maar ik moest wel lachen.
op 21 11 2009 at 18:22 schreef fridjof:
Kijk, ik denk niet we snel vrienden zullen worden. Ik snap dat weer een aanval en stigmatisering pijn doen. Klote voor je. Heeft dus niets te maken met de reden dat ik lach. Ik ga geen moreel oordeel vellen over je, heb ik ook geen behoefte aan. Moge dat duidelijk zijn.
op 21 11 2009 at 18:23 schreef fridjof:
en ik realiseer me natuurlijk dat dat je geen reet interesseert.
op 21 11 2009 at 19:55 schreef Clairvius:
Inderdaad. Meneer Stift had niks tegen dat vorige stukje in te brengen. Ik had verder graag iets geroepen over NAW-dingesen, maar volgens mij kunnen ze daar bij Geenstijl best voor elkaar opkomen. Zo blogt numero uno een oude dame ‘kapot’, de tweede komt triomfantelijk melden dat het is gelukt en de derde zeikt critici via Twitter af. Je zult er dus wel weer van horen.
Overigens gaat die grap van die fotofuck natuurlijk over Patricia Paay. Ook een oude dame, maar nog onnatuurlijk mooi. Ik stel me zo voor dat plastisch chirurgen society troela’s over de vloer krijgen die echt om een kinderkutje vragen. Ik hoor het Patty Brard zo zeggen.
Als lezer vind ik een stukje polemiek altijd wel leuk om te volgen. Maar lyrisch twitteren (Hoxha) dat je Groenteman kapot hebt geblogd, of je potentieel goeie grap verklooien door tegelijkertijd iemand een pedo te noemen is, men raadt het al, een beetje jammer.
op 22 11 2009 at 09:57 schreef Peter:
Ik snap dat weer een aanval en stigmatisering pijn doen.
Heb je mijn stukje eigenlijk wel gelezen? Om mij pijn te doen, moeten Burema en die anonieme fotoshopper echt met iets beters komen.
Ik ga geen moreel oordeel vellen over je
Dat heb je al gedaan, eergisteren, toen je me verweet geen respect te hebben voor mensen met een andere, genuanceerde mening. Man, wat een pijn deed dat.
@Clairvius, o, nu begrijp ik de ‘grap’, denk ik. Een ‘kinderkutje’ is een ‘Peter Breedveld-kutje’ omdat ik een pedo zou zijn.
Sjonge, wat een brille.
op 22 11 2009 at 20:44 schreef Pritt:
Koken. Zure Islamitische mossel overgoten met bittere paardenpeop. Kookwijntje: Marokkaanse Ksar Bahia.
op 22 11 2009 at 20:59 schreef Peter:
Heel erg breed is je palet niet, hè, Burema?
op 22 11 2009 at 22:22 schreef hj:
Lachen zeg, dat Koken Met Marck Burema. ROFLMAO!
op 23 11 2009 at 23:11 schreef maris:
@Smeets. Daar ging hij juist over.
Hij prikte overal doorheen, ook zijn eigen motieven. Goed.
80% gaat naar het rijke land, jeeps, hoofdkantoren, reclame, vliegkosten. Men vliegt fotografen in en zet overal logo’s neer om aan te tonen hoe goed organisaties het doen. Ondertussen krijgen wij voor dit schijntje een goed gevoel over onszelf en wordt de bodem (goud, diamanten) daar door rijke landen leeggeroofd. De paupers die zich rot werken in cacaoplantages verdienen zo weinig dat hun kinderen ratten eten en van de honger sterven. Ze hebben geen idee dat hun product hier veel meer waarde heeft. Vraag van de Sint een fair trade chocoladeletter (Max Havelaar/Verkade).
op 24 11 2009 at 09:45 schreef Renzo:
“Er wordt me wel eens gevraagd of ik daar nou geen last van heb, dat types me verrot schelden, belasteren en bedreigen, en het antwoord is nee, totaal niet. Integendeel. Het wijst op een gebrek aan inhoudelijke argumenten en dus op mijn gelijk. En ik heb graag gelijk.”
dit heb ik ook lang gedachte, Peter. Verleidelijke gedachte ook. Maar de consequentie is deze vraag: heeft geert wilders dan gelijk (in de ogen van zijn bedreigende tegenstanders?) want die wordt ook vaak niet inhoudelijk aangepakt, maar bedreigd, uitgescholden, met de hitler vergeleken en nog meer van dat fraaie non-inhoudelijks…
op 24 11 2009 at 12:08 schreef Peter:
Dat wijst in elk geval op een gebrek aan inhoudelijke argumenten en dus op het ongelijk van Geerts belagers.
op 24 11 2009 at 22:54 schreef mariska:
In mijn ervaring is het nadeel van graag gelijk willen hebben dat je vaak van wat er allemaal waar te nemen valt (“de werkelijheid”) selectief gaat waarnemen en dingen zwaarder laat wegen die in je standpunt van pas komen.
Je wordt er zelfverzekerd van en kunt misschien heel knap en overtuigend formuleren waarom je gelijk hebt. helaas wordt het als je niet oppast toch snel simpel.
op 25 11 2009 at 01:30 schreef deDeurs:
PritStiffts humor is van goede kwaliteit. Jammer dus van dit uitglijdertje in oversekste nerd stijl.
Rust er ook auteursrechtbescherming op je naam?
Is dit niet ook een geval van laster?
Nog even, en je krijgt bij aankoop van een pc er gratis een juridisch adviseur bij.
op 25 11 2009 at 01:45 schreef Odmar Tichelaar:
Tsja, mogelijk zit je nu dik in de shit. Dan is een lange tong plots een nadeel. Denk je vrij je eigen mening te mogen uiten, schijnt daar straks plots toch weer een “iets” voor te zijn.
Je klinkt nl. nogal “cynisch”,in R’dam is dat blijkbaar afgeschaft maar ik vermoed dat Ernst het toch wel een goed idee vond. Mogelijk sta je dan toch op de lijst. Als dat zo is; Peter het was leuk je gekend te hebben. Zou het waarderen indien je jouw harde schijf wist (niet zoals Toninio), dan echt! Ik beef voor Ernst nl.
op 25 11 2009 at 01:48 schreef Hannibal:
@ Mariska
… en dan moet je weer opnieuw beginnen, inderdaad.
En laat Pritt Stift zijn naam gewoon veranderen in Pretvet. Historisch verantwoord. Ik ken het niet anders.
Blij dat ik de naam Hannibal al 35 jaar de mijne mag noemen. Die Oudheidfiguur, … soit.
op 02 12 2009 at 11:34 schreef Renzo:
jam, peter, maar het wijst niet op Wilders gelijk. En dat zou nu juist wel zo zijn, jouw redenering volgend: ““Er wordt me wel eens gevraagd of ik daar nou geen last van heb, dat types me verrot schelden, belasteren en bedreigen, en het antwoord is nee, totaal niet. Integendeel. Het wijst op een gebrek aan inhoudelijke argumenten en dus op mijn gelijk. En ik heb graag gelijk.”
Het is verleidelijk te denken dat je gelijk hebt als JIJ bedreigd wordt of belasterd wordt, en ik denk het ook graag als iemand tegen me te keer gaat : o ik zal wel gelijk hebben.
Maar consequent doorredenerend hebben dan alle mensen die belasterd en bedreigd worden gelijk.
Nee dus
Endus is ook jouw gelijk niet bewezen met bedreiging aan jouw adres, sorry. Want dan zou wilders ook gelijk hebben, vanwege bedreigingen.
op 02 12 2009 at 11:42 schreef Peter:
Ik volg je niet, Renzo. Het is heel simpel: wie met persoonlijke aanvallen en goedkope sneren komt, heeft dús geen inhoudelijke argumenten en is dús de verliezer van het debat.
Daarom ben ik zo tegen de manier waarop nu over Wilders wordt gepraat. Het interesseert me geen fuck of hij fatsoenlijk of onfatsoenlijk is, of hij mensen schoffeert of niet, of hij de juiste toon hanteert of niet.
Ik wil weten of hij gelijk heeft of ongelijk, en waarom dan.