Home » Archief » ‘Ik heb seks, rot maar op’


[16.06.2010]

‘Ik heb seks, rot maar op’

Hassnae Bouazza

Wat triest dat dit een vrouwenfilm is, denk ik in het donker van de filmzaal als Sex and the City 2 nog maar net begonnen is. Natuurlijk, ik had niet anders verwacht. Het eerste deel hadden mijn vriendinnen en ik ook maar met moeite uitgezeten, maar deel twee vergt wel erg veel uithoudingsvermogen.

In de televisieserie heerste altijd een vrije seksuele moraal, maar deze film is bijzonder bekrompen. Al meteen aan het begin krijgen we ingewreven dat het huwelijk heilig is, en dat er geen plaats in is voor vreemdgaan. De morele oordeeltjes vliegen je om de oren.

Dan verplaatst het verhaal zich naar Abu Dhabi, waar de bekrompen Amerikanen bekrompen Arabieren de les lezen. Een oververhitte Samantha trakteert de achterlijke Arabische mannen in een souk op een paar vette middelvingers. “Ja, ik heb seks, rot maar op”, schreeuwt ze. Er is een hoop verontwaardiging als ze wordt gearresteerd wegens zedeloos gedrag.

Die verontwaardiging is vooral zo misplaatst omdat Amerika maandenlang van slag was omdat de tepel van Janet Jackson een kwart seconde lang op televisie te zien was geweest. Vorige week is er in het Land van de Vrijheidslievenden nog een stel aangeklaagd omdat het in het openbaar seks zou hebben gehad en overspel had gepleegd.

Regie, script én productie van SATC2 is in handen van Michael Patrick King. Een beetje teveel van het goede, want de man heeft geen geslaagde grap weten te schrijven in deze tweeënhalf uur (!) durende marteling. Het ‘verhaal’ komt er in het kort op neer dat Carrie (Sarah Jessica Parker) twijfels heeft over haar huwelijk omdat haar man een keertje thuis wil blijven televisie kijken. Eén keer niet uit eten en de normaal zo vrijgevochten Carrie ontpopt zich als een typisch ontevreden zeikwijf met twijfels over haar huwelijk. Ze vraagt zich af of het nog wel leuk zal blijven en of de vonk nog wel zal blijven branden. “Niet als je zo doorgaat”, zou ik denken, maar in dit deel twee is haar echtgenoot, Mr. Big, een soort eunuch geworden. Als hij haar een ring met zwarte diamant geeft om haar aan haar huwelijk te herinneren, vraagt ze hem of hij zeker weet dat hij bij haar wil blijven. Wat een kolder, alsof híj degene was die steen en been klaagde.

De overige vriendinnen worstelen met de menopauze (Samantha), problemen op het werk (Miranda) en een huilbaby (Charlotte). Om de problemen te ontvluchten, vertrekken de dames naar Abu Dhabi, ‘The New Middle East‘. In werkelijkheid is de film in Marokko opgenomen, omdat Abu Dhabi geen toestemming gaf voor het filmen en terecht.

Zijn de dialogen en grappig bedoelde one-liners (‘whenever there is a high concentration of gay energy, Liza Minnelli manifests‘) vanaf het begin al tenenkrommend, eenmaal in Abu Dhabi kramen de dames er alleen nog maar ‘Oooooooooooh’ en ‘Aaaaaaaaah’ uit. Alles is decadent: het vliegtuig, het hotel, de tripjes die ze maken, de mannen die ze zien, het eten dat ze voorgezet krijgen en de cadeaus die ze van het hotel krijgen: als ze een trip naar de woestijn maken, blijkt het hotel tassen vol van Louboutin, Dior te hebben meegestuurd, zodat de dames in de juiste kleding kameel kunnen rijden en daarna in wéér andere jurken in de bedoeïnetent op de macarons kunnen gaan knagen. Rot toch op.

In iedere scene hebben ze weer wat anders aan. En dat is prima, maar zorg dan in ieder geval voor een substantieel verhaal en goed acteerwerk. De dames acteren echter op de automatische piloot. Samantha’s seksuele gezever is doodvermoeiend geworden. Hoe lang denken de schrijvers dat Samantha’s gehyperventileer bij elk strak mannenlijf nog leuk blijft? In de televisieserie was de seks nog grensverleggend, inmiddels is het vooral gênant geworden.

Aan het eind van de film ontdekken de dames dat de vrouwen in Abu Dhabi couturekleding onder hun niqab dragen (sjonge) en komt alles toch nog goed. Als je Vuitton maar goed zit.

Het ergste vind ik dat wij vrouwen worden verondersteld dit leuk te vinden. Wat een belediging. Stop er maar veel mode in, dan hoef je aan het verhaal niks meer te doen, zo hebben ze vast gedacht. Net als bij hersenloze actiefilms. Maar werkelijk, er is hersenloos vermaak en dan is er SATC2, dat nog een stapje verder gaat.

Ik heb hier en daar gelezen dat de film een grote, lange modeshow is. Maar dat is teveel eer. Er zit meer drama en opbouw in een modeshow. En er zit meer plot in een pornofilm.

Hassnae Bouazza (حسناء بوعزة) schrijft voor Vrij Nederland, De Volkskrant, NRC Handelsblad, en de Arabische site van de Wereldomroep. Tot voor kort was ze te bewonderen in Vrouw & Paard. Dat ze nog tijd heeft om in het geheim voorbereidingen te treffen voor de vestiging van het kalifaat in Nederland, mag een wonder heten. Volg haar op Twitter.

Hassnae Bouazza, 16.06.2010 @ 14:24

[Home]
 

31 Reacties

op 16 06 2010 at 15:00 schreef Don:

Wat ik dan weer niet begrijp is, dat je het terecht vindt dat Abu Dhabi geen toestemming gaf voor het filmen.
Ach en de rest zal me een worst zijn. Overigens de VS is geen New York: ik denk dat er niet veel New Yorkers zijn geweest, die zich gestoord hebben aan die blote tepel van Janet Jackson. Ik vermoed ook niet veel Amerikanen: allemaal opgeblazen door de media en hypocriete (fundamentele/orthodoxe) Christenen.

op 16 06 2010 at 16:25 schreef vetklep:

Ik heb ooit een keer tien minuten SATC gezien en toen begon ik serieus de herenliefde te overwegen.

op 16 06 2010 at 16:35 schreef Tjerk:

@Don; leuk dat je New York noemt als lichtend voorbeeld van ruimdenkend Amerika, want zoals Hassnae laat zien is vorige week een vrouw in die staat aangeklaagd wegens publieke onzedigheid en … overspel.

“Under a law enacted during the early 1900s, adultery is a criminal offence punishable by a fine and prison sentence.” (…)

Legal experts said Corona was only the 13th person in New York in the past 40 years to be charged with adultery.”

Daarnaast kent de VS ook gewoon een overheidsorgaan als de Federal Communications Committee (FCC), dat er voor moet zorgen dat televisie- en radiomaatschappijen zichzelf blijven censureren op het gebied van zeden en fatsoen. Van die taak kwijt ze zich vlijtig, door draconische boetes op te leggen.

Zo heeft de FCC een boete van 550.000 dollar opgelegd aan CBS, dat de Superbowl uitzond, omdat Janet Jacksons tepel twee tellen in beeld was. Traumatiserend voor de kindertjes, begrijpt u wel? Die zaak loopt helemaal tot het Hooggerechtshof, dat in 2009 oordeelde dat het Hof van beroep toch nog maar eens moest kijken of CBS niet ‘roekeloos’ had gehandeld door de Superbowl destijds live uit te zenden.

op 16 06 2010 at 16:58 schreef Rob:

Ja, dat snap ik ook niet, dat Abu Dhabi toestemming ‘terecht’ weigerde. Dat heeft waarschijnlijk niks met hoogdravende redenen van filmische kwaliteit of etnische gevoeligheden te maken. Gokje: ze hoorden het woord ‘sex’ en zeiden voluit ‘nee’.
Verder verliest de filmindustrie vrijwel niks als Hollywood morgen door de San Andreasbreuk verzwolgen wordt.

op 16 06 2010 at 17:12 schreef hassnae:

Sjonge, Ron en Don, het was een grapje.

op 16 06 2010 at 17:33 schreef babs:

Dank Tjerk, mooie achtergrondinformatie. Raar land. Ik werk voor een Amerikaans bedrijf en vermoed ooit nog ontslagen te gaan worden wegens bezoek aan deze site vol kinderporno.

op 16 06 2010 at 17:38 schreef babs:

Hassnae, had je een hoofddoek om terwijl je dat grapje maakte? Want dan vraag je er zelf wel een beetje om dat mensen je serieus nemen, waar je een grapje bedoelt te maken.

Ik stel me je altijd voor zonder doek en daardoor vond ik de grap een lichtpuntje in het hele stuk. De rest van het stuk vond ik vreselijk, ik zag je de hele tijd voor me, met een vriendin, terwijl jullie de Chinese marteling van die film ondergingen. Ik had oprecht diep medelijden. Van de eerste tot de laatste zin.

op 16 06 2010 at 18:09 schreef hassnae:

Haha, Babs. Over Chinese marteling gesproken: Lust, Caution vond ik de ergste film die ik moest uitzitten. SATC II is een goede tweede.

Helaas voor Peter was hij mee. De Doritos en M&M’s boden troost.

op 16 06 2010 at 18:49 schreef MNb (M.Nieuweboer):

Zeg Hass (en PB), gewoon ter informatie, het is in Nederland toegestaan om vijf minuten nadat een film is begonnen weg te lopen. In het geval van triefel als SatC lijkt me dat nog 4½ minuut te laat.

op 16 06 2010 at 19:02 schreef yurp:

Ik zou zeggen: terecht van Abu Dhabi want dat soort filmische drek laat je liever niet in je land produceren, dat laat je liever voorbij gaan. Stel je voor dat je als land geassocieerd wordt met dit herzenloos gezever. Als ik Abu Dhabi was had ik ook ‘nee’ gezegd. Niet om de seks maar om het lage niveau film. Nu moet ik zeggen dat ik destijds tijdens de pauze van de eerste SATC film al gillend de bios uit ben gerend.

op 16 06 2010 at 19:06 schreef Tjerk:

De recensies zijn uitermate negatief, je vond de vorige SatC film ook al niet leuk en tóch ga je d’r heen.

op 16 06 2010 at 19:37 schreef Rob:

Yurp heeft nooit Arabische TV gekeken. Daar is SATC echt een hoogtepunt van fijnzinnige cultuur bij.

op 16 06 2010 at 20:01 schreef Rena:

SATC sucks da’s wel duidelijk. Hoeveel ik ook van mooie schoenen houd, ik heb er geen bioscoopkaartje voor een flutfilm voor over.

op 16 06 2010 at 20:34 schreef babs:

Niet alleen erheen gaan, maar Peter zo ver krijgen dat hij mee gaat…. knap.

Toch heb ik nu minder medelijden. Het kan heel leuk zijn in goed gezelschap een ondragelijk slechte film te zien. Al is dat op TV/DVD leuker, in de bioscoop heb je altijd het risico dat anderen de film wel waarderen en daardoor jullie gegniffel op precies de verkeerde momenten heel vervelend vinden.

Mijn allererste zit was ‘Comment j’ai tué mon père’. Overal juichende recencies, dus het zal best ook wel ergens een goede film zijn, maar dit soort art-house-martelingen zijn aan mij gewoon niet besteed. Al zal ik ook best wat nuance gemist hebben in het hoogdravende Frans, zonder ondertiteling.

http://www.bbc.co.uk/films/2002/06/19/comment_jai_tue_mon_pere_2002_review.shtml

Achteraf het hardst gelachen om een andere Franse film, waarvan ik de naam absoluut niet meer ken. Lachen, omdat als een stand-upper een persiflage op Dé Franse Film gaat vertellen hij hoogstwaarschijnlijk met het plot van die film komt: man en vrouw gaan op vakantie naar Zuid-Amerika, op het vliegveld blijkt de man opzettelijk alleen een ticket voor zichzelf te hebben gekocht en hij verlaat haar dus om in Zuid Amerika achter de wijven aan te gaan. Vrouw zit helemaal stuk en blijft achter op het vliegveld en leidt daar een soort zwervend bestaan. Dan gaat ze hoereren en verdient op die manier haar zelfrespect terug. Als man daarachter komt, wordt hij eerst boos, maar dan wil hij haar terug. Te laat, ze heeft een nieuwe roeping.

op 16 06 2010 at 20:34 schreef Peter:

@Rena, de mooiste schoenenfilm is wat mij betreft Marie Antoinette. Is trouwens ook de mooiste gebakjesfilm die ik ooit zag.

@MNb: wat het is, ik zie de eerste tien minuten van zo’n film en ik raak meteen gefascineerd door de schaamteloze slechte smaak die er wordt geëtaleerd. Ik heb dat ook met van die Duitse Schlager-shows op televisie. Kan ik van begin tot eind ademloos bekijken. Ik kan bijna niet geloven dat mensen al die moeite hebben gedaan om deze bagger te maken maar dat hebben ze, en mensen genieten ervan ook nog.

Achter ons in de bioscoopzaal zaten trouwens vrouwen de tijd van hun leven te hebben.

op 16 06 2010 at 20:36 schreef Peter:

De ergste film die ik ooit zag is trouwens die film met die krijtstrepen op de vloer van Lars von Trier. Wat een misdaad tegen de menselijkheid is het oeuvre van die man.

op 16 06 2010 at 20:41 schreef Peter:

man en vrouw gaan op vakantie naar Zuid-Amerika, (…) ze heeft een nieuwe roeping.

Lijkt verdomd veel op het plot van een Franse strip waar ik vorig jaar lyrisch van was: Vacance van Cati Baur.

op 16 06 2010 at 21:08 schreef hassnae:

Yurp heeft nooit Arabische TV gekeken. Daar is SATC echt een hoogtepunt van fijnzinnige cultuur bij.

Nu ga je te ver, Rob! De Arabische tv heeft parels van producties voortgebracht. Ja, er is veel bagger, maar niet alleen maar.

MNB: het is tegen mijn principes om in de bioscoop weg te lopen. Thuis daarentegen spoel ik slechte films gewoon door tot het eind. Tenzij ze zo slecht zijn dat ze geweldig worden. Mag ik in dat licht jullie van harte, maar dan ook van harte Battlefield Earth aanraden? Onbedoeld hilarische film met John Travolta. Is scientology verhaal of productie, weet ik niet meer. Ik heb hem op DVD! Onvoorstelbaar slecht.

op 16 06 2010 at 21:49 schreef Rena:

@ peter, haha dat zijn wel erg ouderwetse schoentjes.
Ik ben uit de Movies gelopen, een film van Wim Wenders geloof ik, over Japanse gokhallen…tenenkrommend

op 16 06 2010 at 21:52 schreef MNb (M.Nieuweboer):

Principieel jezelf 2½ uur martelen …. klinkt een tikke pathetisch.
Niets kan qua wansmaak deze overtreffen:

http://www.imdb.com/title/tt1069228/

ik heb dubbel gelegen.
Bij deze vermoed ik sterk dat er opzet in het spel is:

http://www.imdb.com/title/tt0221905/

Voordeel van Surinaamse is dat je de ergste rotzooi uit de VSA voorgeschoteld krijgt.

op 16 06 2010 at 23:51 schreef Bert Brussen:

En dan te bedenken dat SATC2 na een paar weken al meer had opgeleverd dan de voorganger. Nota bene zonder recenies voorafgaande aan de premiere want de producenten hebben heel handig geweigerd de film te laten reviewen uit angst voor slechte kritieken. (Normaal heet zoiets censuur.)

Naderhand is SATC2 alsnog unaniem kapotgeschreven maar dat mocht niet meer baten.

De vraag is alleen wat erger is: het feit dat dit soort films bestaan of het feit dat miljoenen vrouwen dom genoeg zijn om dit leuk te vinden.

op 17 06 2010 at 04:11 schreef MNb (M.Nieuweboer):

BB, ik ben opgehouden over zulke vragen na te denken. Ik krijg er zelfmoordneigingen van. Dan maar een snob. Aangezien ik ook neerkijk op snobs – die zijn immers wezenlijk net zo dom – ben ik feitelijk een supersnob.

op 17 06 2010 at 04:39 schreef Hussein:

Ben vorig jaar in Iran geweest daar kijkt mijn schoonvader van mijn inmiddels ex stiekum s’avonds naar Baywatch ( ultiem genieten vindt hij). Ik ben bang dat ik deze film vanSATC11 toch moet zien, want mijn vriendin lijkt het enig. Heb jij behalve je verhaal nog andere suggesties om haar te overtuigen niet te gaan, HELP!

op 17 06 2010 at 09:48 schreef babs:

Lars Trier, die is inderdaad heel erg. Die film met dat meisje en de booreilandarbeider heb ik uitgezet (en dat is zeldzaam bij mij), ik werd helemaal duizelig van die hotseknotsecameravoering. Dat je jezelf een regel oplegt geen statief te gebruiken, daar zie ik nog wel de aardigheid van in, maar dat je dat wil benadrukken door continu te filmen terwijl je de camera op en neer gooit, dat gaat me dan weer te ver.

op 17 06 2010 at 11:43 schreef Passant:

“Het ergste vind ik dat wij vrouwen worden verondersteld dit leuk te vinden. Wat een belediging.”

Gezien de bioscoopcijfers vinden veel vrouwen het ook daadwerkelijk leuk, dat maakt het wellicht nog pijnlijker…

op 17 06 2010 at 11:48 schreef Wampie:

Ik zou er haast trots op worden dat ik zelfs nooit een aflevering van Sex and the City op televisie heb gezien.

op 17 06 2010 at 12:40 schreef Judith:

Goed stuk, Hassnae!

Ik heb alle afleveringen van SATC gezien. En de eerste film vond ik heerlijk. Filmtechnisch stelde het niet veel voor, maar SATC-technisch wel.

SATC2 vond ik een hel.

Zoals Hassnae al schrijft, worden er aardige thema’s aangesneden. Hoe ga je om met een huilbaby? Hoe reageer je als je besluit je baan op te zeggen en vaker thuis te zitten? Wat gebeurt er met je partner en kind als je eerst altijd weg was en nu continu thuis? Hoe ga je als stel om met je gewenste kinderloosheid, terwijl de buitenwereld vindt dat je kinderen MOET krijgen? Wat doet het met je om als vrijgevochten New Yorkse te zien hoe vrouwen worden onderdrukt in andere landen? Hoe ga je om met de sleur in je huwelijk?

Goede thema’s. Niet bijster origineel, maar goede thema’s. Het enige wat jammer is, is dat geen van deze thema’s op een deugdelijke wijze is uitgewerkt. Ze zijn allemaal op een hoopje geveegd, in een film gestopt en Patricia Fields heeft er overheen gescheten met de meest belachelijke outfits. Wel wordt er tijd gemaakt voor een meelijwekkende Liza Minelli die wat heen en weer zwabbert op ‘Single Ladies’ en een draconisch karaokestuk.

Wat me nog het meest stoorde is het gedrag van Samantha. Zij is zogenaamd een keiharde carrièrevrouw, maar ze verpest haar kansen op een miljoenendeal door te friemelen op een strand. Vind ik moeilijk.

Kortom, leuk bedacht, belabberd uitgevoerd. Ik vergeet gewoon dat SATC2 bestaat en blijf de serie waarderen.

op 17 06 2010 at 13:52 schreef marc:

Lieve schat,

als je deel 1 al met moeite hebt uitgezeten, waarom dan toch het hoofd voor de tweede maal aan dezelfde steen stoten?

op 17 06 2010 at 17:02 schreef yurp:

Wampie, in tegenstelling tot de films is de serie goed te pruimen. Ook voor een man.

op 21 06 2010 at 22:40 schreef Morbidus maximus:

De gemiddelde consumerende mens is dom. Om winsten te maximaliseren, zal men dus een product de markt op pushen waarmee de gemiddelde mens tevreden is. En voila, een kutfilm.

Overigens zijn vrouwen minder capabel dan mannen. Kijk naar de literatuur, godverdomme. Schrijfsters die ook maar in de buurt komen van hun mannelijke tegenhangers zijn op 1 hand te tellen. Zelf op hun traditionele eigen terreinen worden vrouwen weggevaagd door hun eigen inferioriteit: gastronomie en mode/design. Ik moet er soms van kotsen dat de wereld verschillen tussen mensen niet wil erkennen. Waarom is dat?

op 22 06 2010 at 16:50 schreef Marco:

Zelden zo’n slecht betoog gelezen.

Met vriendelijke groet,

Marco

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

Become a Patron!
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)
 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

Meest gelezen in februari

O De weduwe Rost van Tonningen is helaas overleden, maar gelukkig hebben we Martin Bosma nog

O Nederland is toe aan een nieuwe racist

O Gooi hartjes op me

O Nederland is liever de rechtstaat kwijt dan corona

O Nederland is wel degelijk een dictatuur

O Houd alsjeblieft de scholen dicht

O Nederland is heel rap een fascistische staat aan het worden

O Wij blijven opgesloten zodat Big Pharma zich kan verrijken

O YouPorn

O Wij zijn beslist geen dor hout, maar vluchtelingen wel, die mogen lekker dood

 

Meest gelezen ever

O YouPorn

O Hoi, Jesse Klaver, ik heb geen zin om te boeten voor jouw papatijd

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Ik word vervolgd wegens belediging van een seriebelediger

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O Ga je nu Wierd Duk ontslaan, Telegraaf?

O Ik ga naar Japan verhuizen

O Hoi, Onderwijsraad, zit de mensen eens niet zo in hun nek te hijgen!

O Kappen met je hypocriete gejank, landgenoten, je racisme schijnt door

O Lekker hitsen tegen migranten met Wierd Duk en Lucas Hartong

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband.” (Carel Brendel)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.’ (Hafid Bouazza) ‘Complimenten voor Frontaal Naakt.

‘Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.’ (Lousewies van der Laan)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS