Home » Archief » Mechanisch wezen


[15.09.2025]

Mechanisch wezen

Naomi Hoogeweij


Illustratie: Rina Yoshioka.

Ze brachten me naar een kleedkamer met witte muren waar de verf op sommige plekken dof glansde. Een plastic zak werd aangereikt. “Kleren hierin.” Ik trok mijn jurk over mijn hoofd, vouwde mijn sjaaltje op en legde het bovenop, alsof dat iets zou beschermen. Mijn slip bleef in mijn hand, te licht om betekenis te dragen, toch een moment van aarzeling. Daarna het ziekenhuishemd: dun, stijf katoen dat openviel bij elke beweging. Ik voelde de kou langs mijn schouders kruipen.

De gang naar de operatiekamer rook naar chloor en rubber. Mijn blote voeten staken onder de rand van het hemd uit, blauwe sokken over mijn tenen geschoven. Ik lag op een bed dat zachtjes ratelde, de wielen resoneerden door mijn lichaam. Lampen flitsten boven me voorbij, rechthoekige vlekken licht die elkaar opvolgden.

In de voorbereidingsruimte spraken stemmen over me heen. Een infuusnaald werd in mijn arm geschoven, tape strak over mijn huid. De monitor piepte, iemand zei “rustig ademen.” Ik voelde een koude vloeistof door mijn aderen lopen, scherp en brandend. Het leek alsof mijn borst zich vulde met ijs.

Slangen

De operatie duurde meer dan tien uur. Eerst namen ze een biopt. Terwijl ik onder narcose lag, werd het naar het lab gebracht, geanalyseerd, bevestigd: het was kanker. Mijn lichaam bleef geopend, in wachtstand.

Daarna begonnen ze aan de lobectomie. Niet de klassieke snee die een lichaam openlegt, maar drie kleine poorten in mijn borstkas. Ze noemden het een VATS, alsof het een routine was, een techniek. In werkelijkheid waren het sleutelgaten naar mijn binnenste.

Mijn long werd stilgelegd. Een machine nam het over, pompte lucht in en uit alsof ik een mechanisch wezen was. Bloed dat normaal door mijn hart stroomde, liep nu door slangen, werd gefilterd en teruggevoerd, ritmisch en koel. Mijn levensfunctie hing urenlang niet van mijzelf af, maar van apparaten die zuchtten, zoemden, tikten. Voor even was ik een lichaam dat bewoond werd door mechaniek.

Door de kleine openingen gingen instrumenten naar binnen: grijpers, klemmen, scharen die niet voor mij gemaakt waren maar voor vlees in het algemeen. Metaal dat zich door weefsel heen werkte, aderen dichtclipte, longvliezen losduwde. Achter die poorten voltrok zich iets immens: de bovenste kwab van mijn rechterlong werd losgemaakt, een vijfde van mijn adem uit mij gehaald.

Van buiten zou straks nauwelijks iets zichtbaar zijn, drie littekens niet groter dan een munt. Maar binnenin was een kamer uit mijn huis gesloopt. Het was alsof mijn leven tijdelijk was uitbesteed: mijn hartslag een projectie van pompen, mijn adem een echo van machines, mijn lichaam een toneel van klemmen en snijdend staal. En ik: afwezig, stil, vastgehouden door techniek.

Pijn

Toen ik mijn ogen opende, was er het plafond van de IC. Witte platen, fel licht dat geen schaduw toeliet. Mijn keel was droog, ruw, alsof er schuurpapier langs mijn slokdarm lag. Ik wilde slikken maar het deed pijn. Uit mijn borst stak een slang, vast getapet aan mijn huid, die trok bij elke ademteug. Mijn adem was kort, oppervlakkig, alsof de lucht maar tot de helft van mijn lichaam kwam. Ik durfde niet te hoesten.

Ik lag alleen in een bed. Om me heen de regelmatige piep van een monitor, een mechanische ademhaling ergens in de zaal. Soms stemmen, ver weg, niet tot mij gericht. Ik probeerde me te bewegen maar mijn lijf lag vastgeklemd in pijn. Paniek steeg op, ik wilde roepen maar mijn stem was een hees gefluister.
Soms schoot ik niet langzaam wakker, maar abrupt. Ik kwam omhoog met een schreeuw die mijn keel openscheurde, rauw en krassend, alsof ik uit verdrinking boven water brak. Het geluid verraste me zelf evenveel als de mensen om me heen. Een hand legde zich kort op mijn schouder, een stem zei dat ik rustig moest worden, maar mijn hart bonsde in paniek. Ik wist niet waar ik was, alleen dat ik vastzat in een lichaam dat niet meer van mij leek. Dan zakte ik weer weg. Het werd een cyclus van paniek en vergetelheid: wakker worden met een gil, schor en dof achterblijven, en opnieuw verdwijnen in het zwarte gat van de narcose die nog door mijn lijf spoelde.

Schemergebied

En telkens weer, als ik helderder wakker werd, vroeg ik: “Is mijn vader er al?” Mijn stem nauwelijks hoorbaar, maar de vraag dezelfde. Een verpleegkundige boog zich kort naar me toe, zei zacht: “Nee.” Of ze schudde alleen haar hoofd. Soms kreeg ik geen antwoord. De stilte zei genoeg.

Ik wist dat hij had afgesproken met de chirurg dat hij zou komen, zodra ik wakker was. Maar hij kwam niet. En in dat telkens terugkerende schemergebied — wakker, wegzakken, weer wakker — herhaalde de vraag zich als een refrein. Mijn keel deed pijn van de droogte, mijn lippen waren gesprongen, mijn tong plakte aan mijn gehemelte. Toch vroeg ik opnieuw.

Het werd een ritme: licht zien, piepen horen, paniek voelen, schreeuwen, vragen naar hem, stilte. Dan weer wegzinken, alsof ik in een donker water werd getrokken.

Een keer dacht ik dat ik zijn stem hoorde, even, vlakbij. Ik schrok wakker, keek rond, maar er was niemand. Alleen het zachte geritsel van een verpleegkundige die langs mijn bed liep, het licht weerkaatsend op haar bril.

Leegte

De drain trok als een metalen haak aan mijn ribben. Ik voelde een doffe pijn, diep van binnen, die geen houding toeliet. Mijn handen lagen zwaar naast me, vastgekleefd aan het laken. De lucht rook naar ontsmetting, scherp en droog.

Zo verliep de eerste nacht: flarden, gaten, herhalingen. Elke keer dat ik mijn ogen opende, bleef dezelfde leegte tegenover me staan.

Naomi Hoogeweij is een verpleegkundige die zich bezighoudt met Jodendom en Zen Boeddhisme. Ze zet zich met liefde in voor de verworpenen der aarde.

Naomi Hoogeweij, 15.09.2025 @ 07:34

[Home]
 

1 Reactie

op 15 09 2025 at 07:35 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN AUGUSTUS

O Jullie zijn de barbaren, de monsters, stuk voor stuk

O Israël heeft bestaansrecht in je broekje

O Omvolking

O Het ritueel

O Onprettig

O Kanker

O De verachtelijkste VVD’er van allemaal

O Beijing, Hongkong, Jakarta

O Frontaal Naakts Brievenbusje

O De kleine realiteit

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Breedveld is een éénmans no-go-area.” (Fréderike Geerdink)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS