Home » Archief » Toen twee eikels mijn favoriete filmscène zaten te verkloten met hun woke gezeik


[10.10.2025]

Toen twee eikels mijn favoriete filmscène zaten te verkloten met hun woke gezeik

Peter Breedveld


Illustratie: Bernie Wrightson.

Twee weken geleden nam ik de leukste vrouw ter wereld mee naar de film. Het was de Japanse film She Taught Me Serendipity. Ik kende die al, maar wilde ‘m nog eens op het grote scherm zien en ik wilde dat mijn Grote Liefde ‘m ook zag.

In de film zit een lange monoloog van een liefdesverdrietig meisje dat een jongen haar liefde bekent, maar zich realiseert dat hij verliefd is op iemand anders. Ze overlaadt hem met verwijten omdat zij altijd attent was en hij nooit enige nieuwsgierigheid naar haar aan de dag legde, ook al zijn ze collega’s en brachten ze elke avond uren met elkaar door als schoonmakers in een badhuis.

Het is een lange monoloog, te lang, expres te lang, om de kijker helemaal mee te trekken in de hartverscheurende pijnlijkheid ervan. Ze zit vol zelfmedelijden en boosheid. De verwijten zijn niet altijd terecht, hij kan er niks aan doen dat hij nooit meer dan oppervlakkige genegenheid voor haar voelde. Maar dat hij attenter had kunnen zijn, haar had kunnen vragen hoe zij heet want zij weet immers ook hoe hij heet, dat hij naar het liedje had kunnen luisteren waar zij het altijd over heeft, dat weet hij zelf ook. Hij ondergaat machteloos zwijgend zijn straf.

Ik vind het de meest aangrijpende scène, prachtig en kwetsbaar, indringend geacteerd, in een verder zeer sterke film over verlies en verdriet, en de lullige kleinheid waarmee mensen elkaar pijnigen, maar vaak ook plezier geven, over de troost die toevallige ontmoetingen en kleine gestes kunnen geven.

Stalken

Maar achter ons zaten dus twee geeks, een jongen en een meisje van wier constante gegrinnik – signaal naar de andere kijkers dat zij weten, een onhebbelijk trekje van veel filmhuisbezoekers – om alles ik toch al genocidale neigingen kreeg, met elkaar te bespreken dat wat het verdrietige meisje in de film deed, stalken was en dat ze ermee op moest houden en ze sisten “Go home! Just go home!“. Ze zaten godverdomme mijn hele favoriete hartverscheurend mooie scène te verneuken met hun Generation Z Manifesto.

Ik hield het niet meer en draaide me om, of ze alsjeblieft stil konden zijn, of het mogelijk was om anderen van de film te laten genieten zonder hun penetrante commentaar en de rest van de film bleef het bij hun stupide gegrinnik, maar zachter dan daarvoor.

Zat er naast ons nog een gast een uur lang een enorme zak pinda’s weg te knagen om daarna een half uur lang te blijven hoesten vanwege stukjes pinda in zijn luchtpijp, en daarmee wordt de bewering weer eens gelogenstraft dat je films in de bioscoop moet zien, wat natuurlijk wel waar is, maar alle andere mensen moeten ze gewoon thuis op TV kijken. Irritante, lawaaiige, stinkende, asociale tyfuslijers.

Cancelen

Het punt dat ik hier probeer te maken is dat jongeren, ik ben dol op ze, echt waar, ik kan ook een heel eind mee in hun redeneringen, ze zorgen eindelijk voor verandering in de manier waarop we met elkaar omgaan en we doen eindelijk de achterstallige introspectie over structurele discriminatie en postkoloniaal kolonialisme waar we 80 jaar geleden al mee hadden moeten beginnen. MAAR niet alles is stalken, oké? En je kunt film- en romanpersonages niet cancelen omdat je erdoor getriggerd wordt. Ze hebben menselijke tekortkomingen die het verhaal boeiend maken, ze zijn niet perfect als jij, met je penetrante zelfgenoegzaamheid en je mening die blijkbaar zo superbelangrijk is dat iedereen in de filmzaal er kennis van moet nemen.

In goede fictie maken mensen fouten en verkloten ze het, vorstelijk. Net als in een goed leven. Als ik de jongen in de film was geweest, was ik trouwens als een blok voor dat verdrietige meisje gevallen na die monoloog. Ik had om vergiffenis gevraagd en me afgevraagd hoe ik zo blind had kunnen zijn. Maar ik vond haar toch al leuker dan zijn fotomodelachtige love-interest.

 

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL24 ASNB 8832 6749 39 (N.P. Breedveld, ASBN Rijswijk), BIC ASNB NL21.

Peter Breedveld, 10.10.2025 @ 09:53

[Home]
 

1 Reactie

op 10 10 2025 at 09:54 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN SEPTEMBER

O Oom agent komt op verrassingsbezoek

O Waar we het niet over mogen hebben van de hoofdredacteur van Elsevier Weekblad

O Heftig

O Charlie Kirk was zeg maar de Amerikaanse Wierd Duk

O Ik ben een terrorist

O Fascisme omdat het moet

O Puppy’s

O De Stilte

O Charlie Kirks hypocrisie

O De Sumud Flotilla houdt de hoop levend

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Breedveld is een éénmans no-go-area.” (Fréderike Geerdink)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS