Home » Archief » Barbaren


[30.04.2014]

Barbaren

Peter Breedveld

ei13

Het eerste wat me altijd opvalt als ik uit Japan terugkom, is de vreselijke bende overal. In Tokio moet je altijd goed zoeken naar een afvalbak, maar er ligt geen blikje op de grond, geen plastic zak dwarrelt er door de lucht. In de metro is het om middernacht nog net zo schoon als het om acht uur ’s morgens was. Je kunt overal gaan zitten zonder eerst te inspecteren of je zetel niet is bevuild met voedsel, kauwgom of poep.

In Nederland gooit iedereen alles gewoon op straat. Een blikje wordt leeggedronken en op straat gekeild. Iemand pakt de laatste sigaret uit zijn pakje en gooit dat achteloos van zich af, op straat. Opgerookte peuken worden gewoon op de grond gegooid, er wordt op het trottoir gespuugd dat het een aard heeft. Pissen doet iedereen op straat. Schijten tegenwoordig ook. Als je moet, dan moet je. En als iemand het gore lef heeft er wat van te zeggen, schiet je ‘m gewoon dood.

Bier en braaksel

In de trein stinkt het altijd en er rolt altijd wel een flesje of blikje heen en weer in de coupé. De vloer is plakkerig en de helft van de passagiers zit onwelriekende hamburgers of noedels van Wok-a-Go te vreten of hoe heten die vreugdeloze tenten waar je je eigen vreugdeloze ‘Aziatische’ maaltijd mag samenstellen.

Afgelopen maandag was het wel heel bizar, wat ik in de trein aantrof. Het leek wel of er een rave-party was gehouden, in alle treinen. Of beter, het leek wel of er een vuilniswagen in de coupé’s was leeggestort. Ik zocht het schoonste plekje uit dat ik kon vinden, naast een halfvolle (ik ben optimist) beker bier met een peuk erin. Er lag kots op de grond.

Ik vertelde het aan de mensen met wie ik had afgesproken. Iemand zei dat de schoonmakers staken. Gisteren las ik het op de site van RTL Nieuws ook: ‘Rottend fruit, beschimmelde etensresten, bier en braaksel op de grond. Door stakingen van het schoonmaakpersoneel zijn de treinen smeriger dan ooit.’

Vorm van fascisme

Wát?! ‘Door stakingen van het schoonmaakpersoneel’?! Zijn ze bij RTL Nieuws helemaal van de pot gerukt? Worden mensen misschien zó onwel van het nieuws dat de schoonmakers staken dat ze de boel onderkotsen? Gaan ze er zo hevig van drinken en roken dat ze helemaal laveloos worden en daardoor niet meer de tegenwoordigheid van geest hebben hun eigen rotzooi op te ruimen?

Neen. De treinen zijn smeriger dan ooit omdat Nederlanders asociale varkens zijn. Nederlanders kunnen zich niet gedragen omdat ze niet zijn opgevoed. Kinderen opvoeden geldt in Nederland als één van de ergste vormen van fascisme. Als je mensen iets dwingt, gaat het ze namelijk alleen maar tegenstaan. En dáárom ligt over kots, rottend fruit, poep, pis, sperma en bier. Omdat niemand hier ‘iets met anderen te maken heeft’.

Als de schoonmakersstaking iets duidelijk maakt, dan wel dat schoonmakers inderdaad schandalig weinig betaald krijgen voor de enorme teringbende die ze dagelijks te verstouwen krijgen, en die nog in een recordtempo moet worden opgeruimd ook. En wij maar rotzooi maken, nog meer verpakkingen in het rond gooien, nog meer kotsen en lallen en mekaar de hersens inslaan en alles onderbloeden.

Iemand neergestoken

En kom godverdomme niet aan met dat racistische gezeik over allochtonen want iedereen doet het in Nederland. In een bedrijfsrestaurant waar ik vaak kom, laten mensen de dienbladen met vuil servies, verpakkingen en etensresten gewoon op tafel staan. “Daar is toch personeel voor, om dat op te ruimen?”

Het was afgelopen weekend Koningsdag en volgens de politie is die zonder grote incidenten verlopen. Op Twitter lees ik echter over vechtpartijen en iemand die voor de ogen van schrijver Özcan Akyol werd neergestoken. Maar dat zijn helemaal geen grote incidenten in Nederland. Dat hoort er gewoon bij, een steekpartij hoort bij een Nederlands feest zoals halflege glazen bier met peuken erin erbij horen, en een vloer van afgedankt plastic en kots na afloop.

Ajax heeft gewonnen en dat moet natuurlijk worden gevierd met het slopen van treinen en metro’s. Komt zeker ook door de staking van de schoonmakers.

Voetballende allochtonen

“Ja maar in Japan is de sociale controle heel erg groot”, zegt iedereen altijd tegen me. Flikker toch op. De sociale controle is nergens zo groot als in Nederland, dat ten eerste. Ik vraag me af of er een volk bestaat dat elkaar fanatieker beloert, vinger op de sneltoets naar de anonieme kliklijn in de aanslag, mailtjes sturend naar elkaars werkgevers, de politie bellend om op schrille toon te eisen dat die onmiddellijk wat komt doen aan de voetballende allochtonen in de straat.

Nee, het is niet de sociale controle waardoor in Japan uitbundig feest wordt gevierd zonder dat er doden en gewonden vallen, de metro wordt ondergekotst en een park in een vuilnisbelt verandert. Het komt doordat de Japanners geen asociale barbaren zijn, zoals de Nederlanders. Een blikje op straat gooien doe je gewoon niet. De metro slopen doe je gewoon niet. Vechten op straat doe je gewoon niet.

Waarom niet? Omdat je ouders dat altijd tegen je hebben gezegd, en die hebben het weer van hun ouders en die weer van hun ouders. Opvoeding heet dat. In Japan krijg je manieren bijgebracht, word je geleerd rekening te houden met anderen. In Nederland is het taboe om je kinderen op te voeden. Hier sla je de leraar in elkaar als je kind faalt.

Groep verschoppelingen

Nederlanders zijn asociaal en daarom zijn de treinen zo smerig. In plaats van weer een groep verschoppelingen de schuld te geven – schoonmakers zijn godverdomme superhelden in een land van smerige varkens als Nederland – zouden we de hand eens in eigen boezem moeten steken.

Van die neiging om alles en iedereen verantwoordelijk te stellen voor een misstand behalve de veroorzaker van die misstand zelf – die wordt koste wat kost uit de wind gehouden – moeten we sowieso ook af. Als er kots op de grond ligt komt dat doordat iemand op de grond heeft gekotst, niet doordat de schoonmakers staken.

Als alle lezers van Frontaal Naakt, het enige echte dissidente geluid in Nederland, nou maandelijks twee euro zouden storten, zouden de makers van deze website volkomen autonoom zijn! Stort op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

Peter Breedveld, 30.04.2014 @ 08:55

[Home]
 

95 Reacties

op 30 04 2014 at 09:35 schreef sjaak:

Zeer vermakelijk en waar!

op 30 04 2014 at 09:39 schreef Astrid:

@Peter, de manier waarop je generaliserend over ‘de Nederlander’ spreekt doet mij de tenen krommen. Zou iemand zich hier zodanig uitlaten over bijvoorbeeld Turken, Marokkanen of Congolezen dan zou je ze (terecht) uitgebreid de les lezen. Ik kan alleen maar hopen dat je deze stijlvorm als spiegel gebruikt om de kwaadaardigheid van alle generalisaties, vooroordelen en discriminatie aan de kaak te stellen.

op 30 04 2014 at 09:54 schreef Peter:

Tuurlijk Astrid, het is gewoon toeval dat in Japan de straten en metro’s schoon zijn en het in Nederland overal een teringbende is en geen feestje kan worden gevierd zonder een miljard euro schade en een paar doden en gewonden.

Als dat niet is toe te schrijven aan de cultuur van de inwoners van beide landen, leg me dan maar uit hoe het dán te verklaren is.

Tenzij je natuurlijk ontkent dat er verschil is, zoals je in één van je vorige reacties deed, toen je, kijkend naar mijn Japanse foto’s, zei dat alle mensen overal eigenlijk hetzelfde zijn.

op 30 04 2014 at 10:22 schreef Haes:

Ik heb soms het idee dat de sociale controle hier de andere kant op werkt. Als je als net opgevoede burger je vuilnis bij je steekt om het bij de eerste gelegenheid netjes in een openbare prullenbak (als die niet overvol is) of thuis in de vuilniszak te deponeren, word je naar mijn gevoel meewarig aangekeken en haast verweten dat je het niet “zoals iedereen” gewoon op de grond gooit.

En nu klink ik natuurlijk heel “ouderwets” als ik dat zo stel. Maar daar moet ik me maar niets van aantrekken, lijkt me.
Ik verbaas me er wel altijd over dat iedereen ontkent dat hij zijn vuilnis gewoon op de grond deponeert, maar dat het toch altijd zo’n beestenbende is in Nederland. Want echt, Japan is misschien wat extreem op dit punt, maar ook in de ons omringende landen is het over het algemeen veel schoner op straat en in het openbaar vervoer.

Nederlanders zijn echt varkens, Astrid, ook al vlij ik me met de gedachte dat dat voor mijn persoontje niet geldt.

op 30 04 2014 at 10:30 schreef Marco Meijer:

Ik ben het hartgrondig met je eens.
In Nederland is “de vervuiler betaalt” verworden tot “de betaler vervuilt”.
Mensen gaan er van uit dat de overheid of iemand anders hun troep wel opruimt. Ze hebben immers afvalstoffenheffing betaald ? Of een treinkaartje ? Nou dan …
We zijn een volk van smerige viespeuken geworden.

op 30 04 2014 at 10:30 schreef Astrid:

@Peter, moeten we dan aan de statistieken die uitwijzen dat Marokkanen in Nederland vaker met de politie in aanraking komen en meer misdrijven plegen ook conclusies verbinden of gaat dat je wel te ver? En nee Peter je hebt ongelijk, mensen zijn overal hetzelfde. Het enige dat verschilt zijn de omstandigheden en de gebruiken. Mijn bezwaar richt zich tegen je hypocrisie, je noemt Nederlanders asociale varkens maar maakt bezwaar tegen mensen die Marokkanen criminele varkens noemen. Je ziet kennelijk de balk in je eigen oog niet.

op 30 04 2014 at 10:37 schreef Peter:

@Peter, moeten we dan aan de statistieken die uitwijzen dat Marokkanen in Nederland vaker met de politie in aanraking komen

Ah, daar komt de aap uit de mouw, die ik er overigens de hele tijd al zag zitten, natuurlijk.

Het gaat Astrid om Marokkanen. Astrid generaliseert Marokkanen, leest regelmatig dat dat verkeerd is en daarom mag ik van haar geen Nederlanders generaliseren.

Dat Marokkaanse Nederlanders, die dus Nederlanders zijn, vaker in aanraking komen met de politie zegt van alles over die Nederlanders, over de politie en tal van andere factoren.

Als ik het over Nederlanders heb, dan heb ik het over Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Antilliaanse, Chinese en alle andere Nederlanders.

Als jij een autochtone Nederlander een blikje op de grond ziet gooien, denk jij niks. Als jij een Marokkaanse Nederlander hetzelfde ziet doen, zit je meteen aan die statistieken te denken. Dat is het verschil tussen jou en mij.

mensen zijn overal hetzelfde. Het enige dat verschilt zijn de omstandigheden en de gebruiken.

Eh ja, mensen zijn dus niet overal hetzelfde. De ene heeft als gebruik dat-ie een trein sloopt, de ander dat je er zuinig op bent. Dat is nogal een verschil. Dat verschil is cultureel bepaald. Marokkaanse Nederlanders gedragen zich niet asociaal omdat ze Marokkaan zijn, maar omdat ze Nederlander zijn. Zelfde geldt voor autochtone Nederlanders.

op 30 04 2014 at 10:52 schreef Ralph van der Geest:

In dit land hebben we bruine wethouders als mevrouw De Hoon-Veelenturf van Zundert die stemming trappen met kutopmerkingen als zouden Polen en uitsluitend Polen smerige varkens zijn ‘die wel eens een blikje uit het raam werpen’….
http://www.krapuul.nl/overig/blog/136546/wethouder-de-hoon-veelenturf-van-zundert-doet-aan-stemmingmakerij/
Mijn Poolse overburen, zo zag ik onlangs, rapen de zooi op die Nederlandse tokkies achteloos alsof het de normaalste zaak van de wereld op straat smijten….
Nederlanders hebben echt een heel verkeerd beeld van zichzelf en de rest van hun omgeving.

op 30 04 2014 at 10:54 schreef Haes:

“Marokkaanse Nederlanders gedragen zich niet asociaal omdat ze Marokkaan zijn, maar omdat ze Nederlander zijn. Zelfde geldt voor autochtone Nederlanders.”

Dit is zo waar! Ik kon gewoon niet laten het nog een keer uit te lichten.

op 30 04 2014 at 11:00 schreef Astrid:

@Peter, je bent in dezen duidelijk ziende blind en om dat niet toe te hoeven geven probeer je van mij een racist te maken. Teleurstellend hoor. Dat voorbeeld van met Marokkaanse criminaliteit was niet meer dan dat, een voorbeeld, specifiek gekozen omdat ik weet dat dat bij jou nogal dicht op de huid zit om je daarmee de ogen te openen. Ik ben degene die jou probeert duidelijk te maken dat mensen mensen zijn en ongeacht eventuele Pavloviaanse gedragsuitinkjes in de kern allemaal gelijk. Jij vindt kennelijk met Geert Wilders dat ‘cultuur’ mensen superieur of juist inferieur zou maken aan anderen. Ik griezel van dat soort uitspraken zowel uit de mond van Wilders als uit de jouwe.

op 30 04 2014 at 11:05 schreef MNb:

Ik ben al dertig jaar van mening dat schoonmakers en vuilnisophalers een salaris verdienen dat het dubbele is van wat ze nu krijgen. Ik hoop dan ook van harte dat ze de staking een tijdje flink doorzetten, zodat het de Nederlanders (van roomwit tot diepzwart, ongeacht waar zij of hun ouders geboren zijn) goed ingepeperd wordt. Zijn re aanwijzingen dat de gemeentelijke reinigingsdiensten mee gaan doen? Want je hoeft alleen maar vijf minuten na winkelsluiting in een winkelstraat te lopen om te zien dat PB volkomen gelijk heeft.
Natuurlijk is het iets cultureels. Naar ik heb gelezen is Singapore net zo schoon en daar wonen bepaald geen Japanners.

op 30 04 2014 at 11:13 schreef Caren Peeters:

Ja!
Geen rotzooi maken, dat doe ik al (mijn moeder voedde wél op).
Nu moeten we nog verzinnen hoe we de schoonmakers kunnen helpen een beter loon te krijgen.

op 30 04 2014 at 11:17 schreef Peter:

Jij vindt kennelijk met Geert Wilders dat ‘cultuur’ mensen superieur of juist inferieur zou maken aan anderen.

Nee, gedragingen maken de ene mens superieur aan de ander. Iemand die zijn rotzooi netjes opruimt is superieur ten opzichte van degene die zijn rotzooi laat liggen.

Ben je dat met me eens, Astrid, of niet?

Wilders maakt verder onderscheid tussen joods-christelijke cultuur en islamitische cultuur en Verlichtingscultuur en wat niet allemaal.

Ik maak verschil tussen een cultuur waarin egocentrisme wordt gecultiveerd en één waar egocentrisme als een karakterfout geldt. Eén waarin kinderen worden opgevoed en één waarin kinderen opvoeden als gruwel wordt gezien.

op 30 04 2014 at 11:25 schreef betwister:

Peter doet beweringen over Nederlanders die niet kloppen.
Ik ben Nederlander, maar ik heb nooit een trein gekotst en afval neem ik mee tot ik bij een prullenbak ben.

op 30 04 2014 at 11:56 schreef Bertje:

Peter

Geweldig stuk!
“Marokkaanse Nederlanders gedragen zich niet asociaal omdat ze Marokkaan zijn, maar omdat ze Nederlander zijn. Zelfde geldt voor autochtone Nederlanders.”
En geweldige reactie op Astrid.
En dat doet zeer hoor want de Nederlander is zoals we alle weten snel in zijn eer aangetast / teentjes getrapt.

Astrid

Knap van je zeg om er toch weer een “marok” thema van te maken.
Ik durf te wedden dat je dit ook kunt met het Thema “fruit is goed voor u”
Want zo tikken de Astridjes, is het niet. Altijd en overal, te pas en meestal ten onpas worden de Marokanen er bij de baarden bij gesleept.

Mnb

Singapore is in dit geval wel een heel ongelukkig voorbeeld. Weet je wat er gebeurd met iemand die een proppie op de grond gooit. Dan krijg je een mooi gekleurd pak, nadat je eerst op het politiebureau verrot geslagen bent aan en mag je een week lang de straat schoon maken en als je niet op komt dagen dan flikkere ze je familie in een heropvoedingskamp.

op 30 04 2014 at 12:19 schreef Haes:

Ik heb ook nog nooit een trein gekotst, zelfs niet in een trein gekotst, betwister. Maar dit is nu precies wat ik bedoelde met mijn eerste reactie. Iedereen – let wel! Iedere, maar dan ook iedere Nederlander – ontkent categorisch dat hij zijn rotzooi gewoon op straat gooit. Maar waar komt die rotzooi dan toch vandaan???
Zijn het dan toch die allochtone Nederlanders die het doen, betwister? (Ironisch bedoeld, Astrid, voor je me van allerlei gaat beschuldigen.)

En ik beken, ik moet ook mijn hand in eigen boezem steken. Hoewel ik in principe altijd mijn vuilnis meeneem…, vanochtend bracht ik de lege flessen naar de glasbak en ik heb de oude kassabon die daarbij wegwaaide niet opgeraapt.

op 30 04 2014 at 12:26 schreef Daphne:

Peter generaliseert als hij het over ‘alle’ Nederlanders heeft, want we zijn niet allemaal zo onopgevoed, asociaal en horkerig als hij beschrijft. Of liever gezegd, sommigen van ons proberen dat niet te zijn. Ik sjlep mijn afval altijd mee naar een afvalbak etc. Maar velen doen dat niet, en dus pluk ik elke dag wel een blikje, plastic wikkel, McDonald-bakje of ander stuk vullis uit mijn geveltuin, dat erin gegooid of gewaaid is.
Over mijn geveltuin gesproken: de white trash bij mij in de buurt gebruikt de geveltuin als hondenuitlaatplaats. Het concept ‘de poep van je hond achter de kont van de hond opruimen’ is nog niet voldoende doorgedrongen. Het is namelijk veel eenvoudiger om hem gewoon te laten poepen waar-ie wil. En dat is echt een kwestie van opvoeding. Mijn buurman en ik leggen grote bossen takken neer in onze tuin, sommige met stekels eraan, om die honden tegen te houden. Dat is eigenlijk niet waar die tuin voor bedoeld is, maar we moeten wel. Het idee dat een stukje groen langs de straat dat de buurt opfleurt, bescherming verdient, is kennelijk te moeilijk. En ik heb het hierbij expliciet over het gedrag van de autochtonen.

op 30 04 2014 at 12:46 schreef MrkOost:

“Marokkaanse Nederlanders gedragen zich niet asociaal omdat ze Marokkaan zijn, maar omdat ze Nederlander zijn.”

Hmm, leuke quote, maar laten we de validiteit eens testen door de quote om te draaien.

Nederlandse Marrokanen gedragen zich niet crimineel omdat ze Nederlander zijn, maar omdat ze Marokkaan zijn.

Dit is overigens absoluut niet wat ik vind, ik probeer enkel aan te tonen dat Astrid toch enigszins een punt heeft betreffende het meten met 2 maten.

op 30 04 2014 at 12:53 schreef tim:

Natuurlijk is deze column generaliserend. Maar het valt toch niet te ontkennen dat een behoorlijke minderheid in Nederland dit gedrag vertoont. Ik denk echt dat de meeste mensen niet zo zijn. Met 17 miljoen mensen in Nederland zou het anders echt een stuk smeriger zijn.

op 30 04 2014 at 12:53 schreef Haes:

@MrkOost
Ik pas in mijn pyjama, mijn pyjama past in mijn koffer, dus ik pas in mijn koffer.

Als je nu nog niet begrijpt waarom je reactie waanzinnig is, dan zul je het wel nooit begrijpen.

op 30 04 2014 at 12:55 schreef Peter:

Het gaat ook werkelijk altijd hetzelfde. Types die niet eens het woord ‘Marokkanen’ kunnen spellen en die het toch over niks anders kunnen hebben dan Marokkanen, gaan wel eens eventjes aantonen dat er ‘wordt gemeten met twee maten’.

Maar dit stuk gaat over Nederlanders. In Nederland gedragen de inwoners zich op een manier die wezenlijk verschilt van die in Japan. Daarom is Tokio een stuk leefbaarder dan Amsterdam en zijn de metro’s en parken er schoon, terwijl die in Amsterdam vies zijn.

Komt dat misschien door de Marokkanen, MrkOost? Laten die allemaal hun bier met peuken in de trein staan?

Marokkaanse Nederlanders zijn trouwens geen Marokkanen, ze zijn Nederlanders. Daarom worden ze ‘Marokkaanse Nederlanders’ genoemd.

op 30 04 2014 at 13:08 schreef vander f:

Hartgrondig met Peter eens, wij zijn een volk van zwijnen geworden..
Die omkering van zaken, alsof het een zooi is omdat de schoonmaakdiensten staken.
Nou heb ik het er bij zoonlief ingeramd, desnoods met een, ook zowat verboden, corrigerende draai om z’n oren. Rotzooi bij je houden totdat je een prullebak vindt of anders maar mee naar huis.
Het alles en iedereen de schuld geven, EN ‘dat is een taak van de overheid’, is hier buiten het niet meer opvoeden ‘moet de school maar doen’ de oorzaak van,
niemand voelt zich meer ver-ant-woorde-lijk, afschuiven, wegkijken, bah.
De staat doet hier overigens vrolijk aan mee met z’n schaamhaar tellerij en wij weten wat goed voor U is.

op 30 04 2014 at 13:09 schreef Egbert:

… helemaal eens … jammer alleen van die vloeken in de tekst … ook een vorm van vervuiling … taalvervuiling …

Oh jah … Astrid !!! … op jou Marokanenfobie wil ik ook graag nog even reageren !!! … oh nee !?!? … toch niet !!!

op 30 04 2014 at 13:28 schreef vander f:

@MrkOost,
nope, 1 maat, het gedrag (cultuur) van de mensen die in Nederland wonen, Nederlanders.
Dit is een prachtige collum om het begrip generaliseren eens door te spitten.
Ik ben Nederlander, gooi geen rotzooi op straat, voel me dus niet persoonlijk aangesproken maarrr ben het volkomen eens met de stelling dat ‘Nederlanders zwijnen zijn’, vergeleken met Japanners zijn we dat gewoon. Vergeleken met 40 jaar geleden zijn we dat gewoon geworden, punt.
Snap je ook hoe een gemiddelde Marokkaanse Nederlander zich voelt bij al die beschuldigingen de laatste tijd.

op 30 04 2014 at 13:45 schreef Ralph van der Geest:

@MrkOost, misschien is er nog een plaatsje vrij voor je in het college van Zundert….

op 30 04 2014 at 13:47 schreef Bertje:

Van de F

Een volwassen kerel behoort zijn kinderen niet te slaan, nooit en te nimmer en nee ook geen corrigerende draai om de oren of een pedagogische tik voor de billen. Als mijn zoon of kinderen wat achterlaten of weggooien dan gaan we gemeenzaam terug om het op te ruimen vaak gaat dit ten kosten van zoon lief zijn zwemles, of spelen bij vriendjes e.d. binnen no time had het kereltje door dat het verstandiger is op je benden op te ruimen en verantwoording voor je gedrag te accepteren.
Vraagje : wel eens troep van een ander opgeruimd of laat je het liggen onder het motto “ja dat heb ik toch niet weggegooid”

M.i. draait “het zwijnen gedrag” om discipline of beter het ontbreken hiervan en de vreemde aanname dat “vrijheid” betekenen zou dat je kan doen en laten wat je wilt.

op 30 04 2014 at 14:05 schreef Benjamin Schlemiel:

@vander f:
40 jaar geleden was het meeste oppervlaktewater in dit land gewoon stinkend smerig en de lucht in de Randstad, vooral op mistige en windstille dagen, soms niet om in te ademen. Had toen een kind met astma dus weet precies waar ik over praat. Dat is tegenwoordig toch echt wel een stuk beter geworden. Niemand pleurt tegenwoordig ook nog matrassen en huisvuil in de gracht, wat toen nog als de normaalste zaak ter wereld werd gezien.
Kortom; 40 jaar geleden was het erger dan nu.
En zou de metro in Tokio wel eens willen zien wanneer de schoonmakers in staking zijn gegaan vlak na een nationale feestdag.
Dan zal die vast en zeker ook niet zo schoon meer zijn.
Misschien krijgen de mensen die in Japan in de schoonmaaksector en bij de reinigingsdiensten werken wel een fatsoenlijk loon en ook gewoon de tijd om hun werk goed te doen.

op 30 04 2014 at 14:09 schreef Thomas E:

Ja, gewoon waar. We zijn verworden tot een vies, onverschillig en ongedisciplineerd volkje. Ik denk deels door de ontkerkelijking en alles-moet-kunnen welvaart. Maar vooral ook door de opvoeding. Twee ouders die werken, weinig toezicht en kader thuis, explosief toegenomen scheidingen met loyaliteitsconflicten en emotionele chantage, grote onpersoonlijke scholengemeenschappen met softe regels, en een overmaat aan prikkels via de media en games (vaak agressie-uitlokkend).

Je wordt oud, papa. Oké, oké roep het maar :)

op 30 04 2014 at 14:41 schreef Peter:

Wat Schlemiel zegt, is waar, inderdaad. Het viel me voor het eerst op in een documentaire van Bert Haanstra, waarin grachten te zien waren vol huisraad en matrassen en zo. Het is dus evenmin zo dat het komt door ‘de jeugd van tegenwoordig’ of zo. Nee, vroeger was het zelfs erger.

Ik heb zelfs eens gelezen dat in Amsterdam de kermis een tijd verboden is geweest, aan het eind van de 19e eeuw geloof ik, vanwege het vele geweld en de steekpartijen en zo.

Dat was dus nog vóór de multiculturele samenleving en je had toen ook nog de doodstraf en zo. Het schijnt toen erger geweest te zijn dan nu. Geeft te denken, niet?

op 30 04 2014 at 15:15 schreef Benjamin Schlemiel:

@Peter
Ken Japan helemaal niet.
Maar geloof dus dat de reinigingsdiensten daar veel efficienter en beter werken dan hier. Dus zonder dat de directie er een idioot met een stopwatch op af stuurt om ze op te jutten. En zo mensen, voor een krats en met een wurgcontract, uitknijpt die een van de meest essentieele en nuttige werkzaamheden die er bestaan verrichten. Weet niet hoe ze dat in Japan regelen, maar vast en zeker beter dan hier.
Kan het ook het heel goed begrijpen dat, wanneer jij net terugkomt uit een brandschone wereldstad, jou die rommel hier in de treinen rouw op het lijf valt.

op 30 04 2014 at 15:21 schreef Peter:

Je kent Japan niet, maar je ‘gelooft’ dingen.

Neem nou maar van mij aan, Schlemiel, dat als in Japan de schoonmakers staken, je er nog steeds geen kots en halfvolle bierglazen met peuken erin in de trein treft.

op 30 04 2014 at 15:26 schreef Thomas E:

Toch is er een verschil tussen spullen in de gracht plempen omdat je, bij gebrek aan goede afvoer- en stortvoorzieningen, niet goed wist waar je ze moest laten én hele treinstellen onderkotsen en met stanleymessen bewerken. Het is een wezenlijk mentaliteitsverschil. Ook te bespeuren in het lastigvallen van ambulancemedewerkers en treinconducteurs en het telkens opnieuw vernielen van abri’s en het kapottrappen van autospiegels. Het lijkt op vette afkeer van alles die je ongeremd uit, omdat het kan.

op 30 04 2014 at 15:44 schreef Benjamin Schlemiel:

@Peter
Weet niks over Japan, maar weet wel hoe ze hier schoonmakers behandelen en wat daarvan, in een hufterland als dit, de gevolgen zijn
Jij nu dus ook.
Welkom thuis.

op 30 04 2014 at 15:57 schreef dewanand:

namaste Peter-ji,
dit prijkt op je site, hindoestaanse auteur ervan is heengegaan door zelfmoord:

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

Ik hoorde van vele kanten dat India het land is waar de straten vuilnisbelten zijn, en in de krottenwijken, en slums lijkt het erop alsof er net een Hindoeistische seksuele oorlog plaatsvond met massa verkrachtingen door de blanke goden.

Ok Ok Peter, wees eens eerlijk:
er is geen Nederland meer, who care, fuck you mentaliteit, vertrouwen in elkaar is zoek, verruwing, verloedering, seksualisering, barbarisme, blanke brulapen in de rode staatskamers met peniskokers.

Jij en Hassae krijgen toch elke dag stapels hatemail en verwensingen, nou je inbox schoonmaken is een dagtaak he voor jullie.

IN Japan, het land van de rijzende zon en miljoenen Kami’s zijn er gelukkig weinig blanke barbaren en daar zijn Japanners toch trots op.

nederland heeft een blanken probleem en geen allochtonen probleem zou je nu moeten zeggen.

Waarom zegt niemand dat er teveel barbaarse blanken (minstens 80 procent is blank hier, wat een ramp) zijn in Nederland?

dewa en wieroe

op 30 04 2014 at 16:11 schreef hoi polloi:

Waarom hebben ze in Japan eigenlijk schoonmakers dan ?

op 30 04 2014 at 16:42 schreef Mart:

Je hoeft helemaal niet naar Japan. Ik was in het Paasweekend op een conventie in Bonn. Het hart van het streng katholieke Rheinland, waar in het Paasweekend dus echt alles plat ligt op de zaterdag na.

Een conventie van 3000 jongeren uit heel Europa: brandschoon hotel, inclusief het park er om heen.

Bonn, toch geen kleine stad: brandschoon.

Over het gemiddelde genomen zijn Nederlanders vieze horken met nul respect voor de openbare ruimte. Ik had dezelfde klacht over het taalgebruik van de NS.

op 30 04 2014 at 17:40 schreef sas:

Hm.. die Japanners mogen dan schone straten hebben, ze doen er een hoop andere barbaarse dingen die het zonlicht niet kunnen verdragen, in dat opzicht dus een wat ongelukkig voorbeeld. Verder ben ik het met de strekking van je verhaal wel eens.

op 30 04 2014 at 18:01 schreef Eva:

Zondagochted na Koningsdag: stap in trein die van boven tot onder zat met etensresten, bier, kots — alles wat Breedveld beschrijft. Daar achtergelaten, voor 99 procent, door keurige autochtone Nederlanders. De mensen die in de trein zitten proberen het vuil niet op te merken.

Zondagavond: de trein stopt onaangekondigd op Amsterdam Arena. Er stappen tientallen Ajax-supporters in, die vakkundig de trein beginnen te slopen. Het is zeer intimiderend, en als reiziger kun je geen kant meer op. Een meisje van 10 raakt hevig in paniek, de andere reizigers proberen net te doen alsof het niet gebeurt.
En o ja, die Ajax-supporters zijn dus zonder uitzondering blank.

Maandag: in Utrecht struikel ik over hordes dronken corps-studenten, die op klaarlichte dag in de openbaarheid staan te pissen, te kotsen, en naar later uit de krant bleek, ook fietsen in de gracht gooien.
Wederom doet iedereen net alsof er niks gebeurt.
Van hoog tot laag, van arm tot rijk, Nederlanders lijken zich op geen enkele manier te kunnen vermaken dan door onze gemeenschappelijk gedeelde ruimte te bevuilen en te vernielen.
In de psychologie wordt zoiets geloof ik gezien als een teken van psychologische desintegratie.

op 30 04 2014 at 18:11 schreef Eva:

En overigens is het niets zeggen, niet ingrijpen, die sfeer van intimidatie en medeplichtig zwijgen, psychologisch gezien nog interessanter dan het wangedrag zelf.

op 30 04 2014 at 18:36 schreef smeets:

Tijdje geleden met de kinderen in Euro-disney geweest. Schoon en geordend. Ik was blij toen ik in de metro van Parijs een schreeuwende zwerver zag.
Ik krijg de kriebels van te schone en geordende samenlevingen, buurten of straten. Ze hebben iets onechts. een aangeharkte vulkaan die elk moment kan ontploffen

op 30 04 2014 at 19:58 schreef Rena:

Wij wonen tussen station, C1000 en een Praktijkschool. Elke dag weer vinden scholieren het heel normaal om onderweg naar school hun verpakkingen op straat te laten vallen. Mijn jongen hebben liever dat ik er niks meer van zeg. Omdat je steevast een grote bek krijgt. Slimme zet van de gemeente is geweest om de straatcontainers weg te halen voor ondergrondse gevallen, waar je een pas voor nodig hebt. Dan gooi je het gewoon ergens onderweg in iemands tuin, toch? Mijn jongens halen het echt niet in hun hoofd om iets op straat, of in het bos te gooien. Maar ja, ik doe ook aan opvoeden. Thuismoeder die overal bovenop zit.

op 30 04 2014 at 20:19 schreef Abdel:

Het is inderdaad niet de schuld van stakende schoonmakers dat het vies is in de treinen maar van die smeerlappen die hun troep wegsmijten. En schoonmakers verdienen meer respect dan ze nu krijgen. Mensen lopen ze straal voorbij, alsof het een soort hinderlijke kakkerlakken zijn.

op 30 04 2014 at 20:29 schreef Olav:

Staand applaus, roffel op de banken.

Maar dit:

in een land van smerige varkens als Nederland

gaat toch echt te ver.

Lieve (en smakelijke…) varkentjes vergelijken met smerige Nederlanders is een grove belediging.

En overigens ben ik van mening dat eten en drinken (en kotsen enz.) in de trein gewoon verboden moet worden, op straffe van stokslagen.

op 30 04 2014 at 21:06 schreef Rena:

Schoonmakers in Zwitserland verdienen nu al tussen de 18,50 (€ 15,20) en 26,50 ( € 21,77) franc per uur. In Nederland ontvangen schoonmakers met het minimumloon € 9,52 per uur (36-urige werkweek) of € 8,57 (40-urige werkweek).

In de UK zijn de boetes trouwens afschrikwekkend hoog. En schoon dat het daar was in Wells! [img]http://www.myfavouriteshoes.nl/blog/1/2881-no-fouling.html[/img]

op 30 04 2014 at 21:33 schreef Jan B:

Ik zat ook in zo’n trein. Inderdaad verbaas je je er over dat iemand die een vol flesje of een zak met fastfood meeneemt de trein in en die ziet dat ie de zooi niet kwijt kan, gewoon zijn eigen afval niet ook weer mee terug neemt.
Neemt niet weg dat de schoonmakers groot gelijk hebben. Werken moet gewoon fatsoenlijk worden beloond.
Trouwens, maar goed dat het hier zo veel regent anders zou het helemaal een zooi zijn op straat. Na de plensbui van gisteren ziet het er op straat were lekker fris uit.

op 30 04 2014 at 22:19 schreef Peter:

Waarom hebben ze in Japan eigenlijk schoonmakers dan ?

Om de boel af te stoffen.

varkentjes vergelijken met smerige Nederlanders is een grove belediging.

Ik dacht al, waar blijft-ie.

Ik krijg de kriebels van te schone en geordende samenlevingen,

O, oké. Laten we alle schoonmakers ontslaan en lekker in elkaars kots gaan zitten en accuzuur in de rivieren gooien. Leve de vrijheid!

die Japanners mogen dan schone straten hebben, ze doen er een hoop andere barbaarse dingen die het zonlicht niet kunnen verdragen

Sas denkt: als ik er achteraan zeg dat ik het verder helemaal met ‘m eens ben, mag ik mijn racistische bagger hier wel spuien.

op 30 04 2014 at 23:11 schreef Pickelhaube:

Hah! Zonder dit stukje gelezen te hebben raapte ik vanochtend alle rommeltjes om mijn eerste klas zetel tussen Rotterdam en Utrecht op, deed ze in een zakje en gooide dit in een prullenbak buiten het station. Ik voelde me neurotisch.

op 30 04 2014 at 23:53 schreef Hicham:

Ik heb jarenlang in een McDonald’s gewerkt, en het grappige is dat juist toeristen vaak hun spullen laten staan omdat er in het buitenland weer vaak extra personeel voor het afruimen is. In Nederland neemt men vanwege de relatief hoge lonen weinig extra personeel aan.
Wat dan de verklaring is dat het op straat andersom is? Ik heb geen idee.

op 01 05 2014 at 00:07 schreef Bertje:

Mart

Hier in Duitsland is de zelfdiscipline gewoon meer aanwezig. Kijk maar bij het in en uitstappen bij het openbaar vervoer, of het netjes in de rij staan en deze wacht rij ook aan houden. Bonn is überhaupt een keurig stadje hoor zelfs een peuken tapijt bij de bushaltes ontbreekt en kauwgom vind men zelden op de grond.
( en ja ook hier in Duitsland zijn er zwijntjes te vinden)

Smeets

Ik vind nu juist een schone en geordende samenleving een prachtig iets.
Tuurlijk zo romantische zwerver die een beetje rond brult doet ons met de welvaart aan onze kant natuurlijk goed en die aandoenlijke heroïne hoertjes tja dat moeten we vooral willen.
Niet dus, geef mij maar reinheid, regelmaat en ritme.

op 01 05 2014 at 00:50 schreef Marco Knol:

Rena,

Het CAO-loon voor schoonmakers is € 10,70 per uur.
Dat was tot 1 januari 120% van het minimumloon. Zwitserland schijnt dat overigens niet te hebben, maar ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat Zwitserland sowieso wat duurder is. Dus een hoger loon in Zwitserland zegt me nog niet zoveel.
Verder is een vergelijking tussen uurloon en bruto-loonkosten ook niet hetzelfde (geen idee bijvoorbeeld hoeveel vrije dagen een Zwitserse schoonmaker heeft en wat de pensioenbijdrage van de werkgever is enzo).

Het is geen vetpot voor schoonmakers, maar zo slecht betaald als men doet voorkomen is het dus ook weer niet. Het blijft grotendeels ongeschoold werk, dus een top-salaris zit er niet in. Het probleem zit ‘m eerder in twee andere elementen; het zijn vaak part-time baantjes voor of na kantoortijd waar je niet van rond kunt komen en het feit dat schoonmaak vaak alleen wordt gezien als kostenpost, met bijbehorende fixatie op kosten waardoor schoonmakers in het algemeen toch wel flink moeten aanpoten. In beide gevallen moet je de opdrachtgevers aanspreken want werkgevers willen best meer werk verkopen.

En verder kun je natuurlijk je eigen zooi meenemen en thuis weggooien.

op 01 05 2014 at 01:56 schreef MNb:

@Bertje: je oververhitte fantasie speelt je weer eens parten. Teveel gebeden de laatste tijd misschien? Singapore is bepaald geen baken van politieke vrijheid, maar een boete van 1000 dollar is toch iets anders dan jij beschrijft.

http://www.fongnet.net/stories/singmyths.htm
http://mbctimes.com/12-cleanest-cities-world/3/
http://www.tripadvisor.com/PressCenter-i5618-c1-Press_Releases.html

op 01 05 2014 at 04:44 schreef frank assmann:

Je hebt helemaal gelijk Peter.Als Amsterdammer die tussen de scholen en bij een metrostation woont valt het mij dagelijks op.Iedere ochtend rond 08.00 u maakt de reiniging de Wibautstraat schoon.Veegmachines draaien overuren,veegploegen werken zich in het zweet,bakken worden iedere dag twee keer geleegd,het ziet er dan “spic and span” uit.Om 09.00u is het alweer een onbeschrijfelijke bende van koek en chipsverpakkingen,blikjes en weggeworpen koffiebekers…en als je er iets van zegt,kijken ze je glazig aan alsof je iets onbekends aandraagt.De gemiddelde nederlander is nu eenmaal een viezerik.

op 01 05 2014 at 05:41 schreef tim:

@Rena, schoon in de UK?
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2532521/Maybe-new-years-resolution-litter-bins-Huge-clean-operation-central-London-rubbish-dumped-celebrating-crowds.html

http://www.bbc.com/news/uk-england-sussex-19329653

http://www.demotix.com/news/2215139/waste-left-behind-festival-goers-glastonbury-festival/all-media

op 01 05 2014 at 07:34 schreef wiske:

Werken, bah da’s vies! Nee, de nationale standaard is op een terrasje zitten, kijk mij nu niksnutten én geld over hebben. Ogenuitsteekgedrag dat telt, niet opruimen of opvoeden. Kotsen, dronken zijn en andere vertoningen van ongeremde overconsumptie, dat kan in sociale situaties dan weer wel.

op 01 05 2014 at 08:23 schreef Ruerd:

Ha Peter,
Laat ik in mijn reactie me beperken tot de Ajax-aanhang. Als ik zie hoe er een feestje gevierd moet worden na een voetbalcompetitie dan denk ik echt dat ik in een ander land leef. Ik herken mezelf, mijn familie en mijn omgeving niet in de barbarij die jij daar zo treffend in schetst.
Ik denk dat duizenden mensen zich ergeren aan één door een enkele sukkel kapotgesneden treinbankzitting of aan één uitgekotste hap junkfood (persoonlijk heb ik nog nooit een lekkere hap Sushi uitgekotst, maar dat terzijde). Duizenden mensen ergeren zich dan aan de barbarij van één. Eigenlijk denk ik dat Astrid dit bedoelde.

op 01 05 2014 at 08:31 schreef Peter:

Hoe stel je je dat precies voor, Ruerd, één sukkel die een treinbank vernielt en een coupé vol mensen die zich daaraan zit te ergeren?

op 01 05 2014 at 09:28 schreef Haes:

Het valt mij bij het lezen van de bovenstaande reacties op dat hier weer net zo bekrompen gereageerd wordt als bij de zwartepietendiscussie.
“Ik ben het niet… het zijn hullie.” “Peter, je mag niet zo met het vingertje wijzen, want er is er vast wel één die niet zo is als de rest.” “Dat is generaliseren, wat je doet, Peter! En dat mag niet!” (Dat deze roepertjes zelf hele bevolkingsgroepen in een streek opzijschuiven, dat doet dan niet ter zake, dat zijn toch maar Marokkanen.)

Nee, mensen het is juist goed dat Peter zo de aandacht op het beestachtige gedrag van Nederlanders vestigt. Als we erkennen dat we er met elkaar een beestenbende van maken, kunnen we misschien ook met elkaar besluiten daar een einde aan te maken. Dan kijken we niet meer weg en schuiven we het niet meer af op de “verantwoordelijken voor de bende”.

op 01 05 2014 at 10:00 schreef Astrid:

@Haes, dat is nu net het bezwaar dat ik tegen dit schrijfsel van Peter maak. Hij verwijt anderen dat zij generaliseren en discrimineren om zich vervolgens om te draaien en zelf precies hetzelfde te doen. Peter verandert zo langzaam steeds meer in Geert Wilders, met dezelfde vermeende morele superioriteit scheert hij hele bevolkingsgroepen over een kam. Jammer, want ik had hem altijd hoog zitten.

op 01 05 2014 at 10:02 schreef Ruben:

Jammer dat de auteur dan wel weer de normen van de godslastering en ander getier overschrijdt. Maakt de inhoud er niet sterker door.

op 01 05 2014 at 10:05 schreef Astrid:

@Peter, je stelde mij een vraag:

Iemand die zijn rotzooi netjes opruimt is superieur ten opzichte van degene die zijn rotzooi laat liggen. Ben je dat met me eens, Astrid, of niet?

Mijn antwoord is volmondig en eenduidig: Nee Peter, dat ben ik pertinent met je oneens. Zeker wanneer je dat vervolgens op hele bevolkingsgroepen projecteert. Volgens die verwarde ‘logica’ zouden namelijk de bewoners uit het nette Aerdenhout superieur zijn aan de bewoners van het vieze Amsterdam West en zouden de bewoners van de schone Haagse Benoordenhout superieur zijn aan de vuilnisbak die de schilderswijk heet. Dat is nu net het soort retoriek die Wilders gebruikt wanneer hij ons met zijn smerige gedachtegoed om de oren slaat, ik hoop maar dat je dat zelf ook zult inzien.

op 01 05 2014 at 10:12 schreef Peter:

Altijd als ik Nederlanders op hun tekortkomingen wijs, komen racisten huilen dat ik ‘precies zo als Geert Wilders ben’.

Nee, domme Astrid, Wilders discrimineert mensen vanwege hun afkomst en geloof, en bovendien op basis van leugens. Ik hekel de Nederlandse cultuur en maak juist geen onderscheid tussen allochtonen en autochtonen.

In Nederland gelden andere normen en waarden dan in bijvoorbeeld Duitsland of België. Dat kun je moeilijk ontkennen. En in Japan gaan de mensen netter met hun omgeving om dan hier. Hier wordt bijvoorbeeld onder het toeziend oog van zich ergerende mede-landers een treinstel gesloopt. In Japan vinden mensen dat niet netjes.

Ergo, Japan is een beschaafder land dan Nederland.

op 01 05 2014 at 10:13 schreef Peter:

Jammer dat de auteur dan wel weer de normen van de godslastering en ander getier overschrijdt.

Jouw normen. Niet de mijne.

Maakt de inhoud er niet sterker door.

Misschien niet, maar zwakker wordt de inhoud er ook niet door.

En zo kennen we onze Nederlanders: zitten ze zich stilletjes met z’n duizenden te ergeren als een sukkel hun treincoupé onderkotst en vernield, zonder zelfs maar iets te zeggen, maar de woordkeuze! En de tóón! Dan komen ze in het geweer, de fatsoensrakkertjes, want dat kan natuurlijk niet. Behalve dan als er Marokkanen worden uitgescholden, want dat is benoemen, dat is goed voor de samenleving.

op 01 05 2014 at 10:37 schreef Astrid:

@Peter, geloof is cultuur. Jij noemt bevolkingsgroepen op basis van jouw normen en waarden superieur danwel inferieur. Geert Wilders doet hetzelfde op basis van de zijne. Je hebt me inmiddels voor racist en dom uitgemaakt. Het komt mij voor dat mensen pas beginnen met beledigen als ze weten dat ze in een discussie het verkeerde standpunt hebben ingenomen maar dat omwille van hun trots niet kunnen bekennen. Dat nodeloos beledigen is alweer iets waarin je niet onderdoet voor Wilders, die is daar ook al zo bedreven in.

op 01 05 2014 at 10:46 schreef Peter:

Nee Astrid, geloof is geen cultuur. Cultuur is cultuur en geloof is geloof.

Je laat in elke reactie zien hoe dom je bent, want je weet niks en bazelt maar wat en je argumenten rammelen als een zak botten. Dat kan ik met de beste wil van de wereld niet knap noemen. Het is gewoon dom.

Zaniken over ‘beledigen’ terwijl je zelf al een keer of zes hebt geschreven dat ik precies ben als Wilders getuigt weer van de door Domrechts gepatenteerde hypocrisie.

Nogmaals: Wilders discrimineert mensen op basis van hun aankomst en geloof, ik hekel de zeden van mijn eigen volk. Als je het verschil niet ziet, ben je gewoon dom en zeggen dat jij dom bent, is een probleem benoemen. Daar zijn jullie, Marokkanenhaters, toch zo gek op, op problemen benoemen?

JIJ kwam aankakken met Marokkanen in een discussie die helemaal niet over Marokkanen ging, jij poneert onhoudbare stellingen en domme jijbakken. Dat maakt JOU een domme racist.

Nu nog een keer zeggen dat ik precies zo ben als Wilders en je krijgt een ban. Get your facts straight, domme racist.

op 01 05 2014 at 11:28 schreef dewanand:

Namaste Peter,

Ik las ooit ergens in een historisch boek dat de rivieren en kreekjes in Japan altijd kraakschoon waren sinds de oudheid, en niemand plaste erin, gooide vuil erin, of faeces. Ken jij het oude Shintoisme uit Japan wel? Die theorie van de Kami is interessant omdat ook het land zelf een Kami is en heilig en daarom moet je er respect en ontzag voor hebben en het niet vervuilen. Die hogere religieuze-filosofie van het Shintoisme stuurt het feitelijke gedrag van elke individuele Japanner en bij ons bruine en zwarte Hindoes is het min of meer ook zo, als niet blank/Arisch collectief.

En de Japanner denkt logisch door: zelf niet vervuilen, leidt tot minder staatskosten voor schoonmaak dus tot minder belasting voor hem/haar als werkende Japanner en het is dus goedkoper om zelf je rommel op te ruimen.

Zelf doe ik mijn vuil in mijn tas of zak als de vuilnisbak in de trein vol is en gooi ik het thuis maar weg. Ik ben dus niet geintegreerd in Nederland en heb mij niet aangepast aan de barbaarse normen van de woeste, grootgeschapen, inheemse BBB blanken. Hierom ben ik een schrijvende en denkende, goudbruine (met goud ionen in mijn huid) Hindoelander.

dewa en Wieroe

op 01 05 2014 at 12:06 schreef Justin:

Wat een gelul zeg. Nederland en Japan 1 op 1 met elkaar vergelijken, dan sla je de plank flink mis. Nederland staat bol van de multiculturaliteit, geen wonder dat mensen dan verschillende opvattingen hebben over het nut van de afvalbak op straat. Wat een haatdragend stuk dit. Sodemieter zelf op.

op 01 05 2014 at 12:39 schreef Ruerd:

Ha Peter,
Laat ik dan zeggen: ‘honderdduizenden ergeren zich aan het gedrag van een paar honderd.’

Overigens heb ik wel meegemaakt dat één hufter het feestje van velen wist te verstieren. Sommige hufters zijn zo grenzeloos dat dat behoorlijk intimiderend en overweldigend kan werken en zo een hele groep als verlamd kan parkeren. Gelukkig maak ik dat maar weinig mee, maar dat kan ook komen omdat ik in Groningen woon.

op 01 05 2014 at 12:46 schreef Krek.:

Mijn schoonzus is in de metro in Japan wel eens finaal ondergekotst door een ‘salary man’ na een avondje verplicht collegazuipen. Maar inderdaad is Japan verder kraakschoon. Als je in Tokyo in het reuzenrad gaat, wordt elke cabine van binnen elke keer met een nat doekje afgenomen vóór de volgende klanten er in mogen. In de supermarkt ontsmet iemand om de haverklap de duwstangen van de karretjes (elders onhygiënischer dan de gemiddelde WC-bril). Als je met je natte paraplu een winkelcentrum binnen loopt, geeft iemand je een plastic hoesje om te voorkomen dat je alles onderdruppelt. En op straat lopen continu mannen met stoffer en blik rond om zwerfvuil op te ruimen.

Het werkt twee kanten op, denk ik. Als de autoriteiten zorgen dat het schoon is, zullen mensen minder vervuilen. Ligt er eenmaal één papiertje, dan daalt de drempel om er iets bij te gooien. Wat dat betreft zijn schoonmakers dus extra belangrijk.

Overigens voelt na een paar weken Japan ook Frankrijk als een varkenskot. Toen ik eens nèt terug uit Tokyo met het gezin op Charles de Gaule in een cafetaria moest wachten, voelde ik precies hetzelfde als Peter in Nederland. Wát een gore bende!

op 01 05 2014 at 12:47 schreef Peter:

Nederland staat bol van de multiculturaliteit, geen wonder dat mensen dan verschillende opvattingen hebben over het nut van de afvalbak op straat.

En ik zei nog: ‘kom niet aanzetten met dat racistische gezeik over allochtonen’.

op 01 05 2014 at 12:47 schreef Chaja:

Goed stukje. Nederlands zijn inderdaad een stelletje viezeriken en zeker in vergelijking met Japan!
Behalve dan dat ik aardig wat ‘platform pizza’s’ (プラットフォームのピザ) gezien op vrijdag avond toen ik Tokyo woonde ;)

op 01 05 2014 at 12:48 schreef Bertje:

Mnb

“In terms of Singaporean law, the ban on chewing gum in Singapore can be considered an extension of the littering law. Therefore, the act of chewing gum in Singapore is associated with similar penalties to those imposed for littering. The littering law requires a fine of $500 to $1,000 US Dollars (USD) for first time offenders. Repeat offenders may be fined up to $2,000 USD and assigned a Corrective Work Order (CWO).
When serving a CWO for violating littering laws, offenders are made to clean public spaces, often while wearing a bright colored jacket. ”

En dan nog de rapporten van Human richt watch en Amesty ernaast houden en voilà niks geen fantasieën van Bertje.
O en inderdaad de laatste weken heb ik me suf gebeden.

op 01 05 2014 at 12:51 schreef Hans Newackers:

Is het erg interessant om persoonlijk te worden? Als je de veroorzakers er op aanspreekt? Misschien, ik vind de troep erg vervelend en erger me daar ook zeker aan. Ik weet niet of dit nu zo’n cultureel specifiek aspect is? Net zoals egoïsme? Zoals met veel aspecten in de wereld. Ja, Japan is zoals het is (福島第一原子力発電所事故, ヤクザ) en Singapore ook. Maar, als ik beetje verder kijk denk ik toch dat troep (maken), egoïsme en gemak niet specifiek Nederlands is. Misschien is het een onderdeel van de mens? Waar dan opvoeding en cultuur zeker een invloed op hebben. Met andere woorden ik stel voor dat we de plastic zak meenemen, en geen rommel achter laten!

op 01 05 2014 at 13:36 schreef laarmans:

Na Rusland is Nederland het slechtstgeklede volk van Europa, misschien wel van de hele wereld.Je hoeft geen Vincent Bijlo te heten om te zien dat ’t waar is. Het zal wel aan de volksaard liggen. Onverschilligheid, slordigheid, doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.Wanneer ik in Maastricht ben, zie ik duidelijk het verschil met de rest van ’t land.De mannen en vrouwen zien er beter gekleed uit, nemen de tijd voor een goede lunch op het Vrijthof en gaan relaxter met elkaar om. Het tweede wat me opvalt: Maastricht is schoon, opgeruimd en netjes. Dan vraag je je af: is er een verband tussen respect en liefde hebben voor je lijf en dito voor je fysieke omgeving? Of is het toch een kwestie van opvoeding en het van jongs af aan corrigeren van ongewenst gedrag? Of is het een uitwas van het ratteneffect, teveel mensen op een kluitje?

op 01 05 2014 at 13:48 schreef MNb:

“Jij noemt bevolkingsgroepen op basis van jouw normen en waarden superieur danwel inferieur.”
Is een schone stad dan niet superieur aan een vieze stad? Als het om hygiene gaat zijn Jappanners (en niet alleen zij) superieur aan Nederlanders, ja. De ironie is dat zij 350 jaar geleden op dat punt juist een verdiende goed reputatie hadden.
Mensen als Astrid weerspiegelen nog een ander aspect van de Nederlandse mentaliteit, iets dat vele expats opvalt (vraag niet alleen aan mij, vraag ook aan Bertje en Babs): de weigering om over de grenzen te kijken hoe ze daar problemen aanpakken. Iemand die dat wel doet kan “opsodemieteren” of “is even erg als Wilders”. Op die manier problemen benoemen is volstrekt ongepast. Ondertussen janken dergelijke types wel dat de Nederlandse overheid impotent is.

op 01 05 2014 at 14:51 schreef Bertje:

Mnb

Ik durf zelfs te beweren dat het navelstaren een typisch kenmerk is van de “Nederlandse mentaliteit” ( hoort in het rijtje thuis van direct, plat, respectloos, en de ergste m.i. ongedisciplineerd)
Maar ik denk dat hier langzaam maar zeker wel verandering in komt hoewel ik nog best wel vaak Nederlanders tref dit werkelijk geloven dat Nederland de spil der wereld is maar zich dan toch laten overtuigen van het tegendeel als ik subtiel uitleg dat Nederland niets meer is als de plek waar God zijn scheten laat.

op 01 05 2014 at 16:13 schreef dewanand:

namaste MNB,

jou posting gaf mij een idee, iets dat ik onderzoek. de X-centrisme theorie en de abstractie ervan.

Jij weet zeker iets over de Hollandse oogkleppen mentaliteit om een mening door te drammen en om een ramkoers te varen, alles weg te maaien op je pad.

Het Eurocentrisme is rasgerelateerd, vanuit blank oogpunt alles bekijken. Blank Nederlands centrisme is nog erger, het geloof en denken dat Nederland het centrum is van de wereld en dat blank Holland het enige superieure land is op aarde waar alles perfect en geweldig is. Ik ga hier een nieuw woord voor ontwikkelen.

ok Nederland is niet zo lang welvarend, het grote feest begon in de 70er jaren, daarna kwam de oliecrisis, en de jaren 80. Reken terug naar het hoogtepunt van de sociale vangnet staat, zie oude boeken van Filip de Kam.

Ja, wij zijn aan de vooravond van legale, onzichtbare etnische zuiveringen in Nederland, pogroms van niet arische ingezetenen, strikte rassenscheiding, raciale segregatie, pure apartheidsstaat is al bijna een feit, enz.

dewa en Wieroe

op 01 05 2014 at 16:15 schreef Justin:

“En ik zei nog: ‘kom niet aanzetten met dat racistische gezeik over allochtonen’.”

Je maakt ’t wel erg moeilijk voor mij om jou serieus te nemen. Ga lekker met je vingertje naar jezelf wijzen in plaats van iedereen die ’t niet met je eens is af te schilderen als racist. Vroeger was zeker alles ook beter in jou diep gekleurde optiek? Dit is niks anders dan een relstuk waar je hits mee probeert te krijgen. Want goh, momenteel zijn de treinen vies dus veel mensen zullen het wel met je eens zijn! Derp. Van dat soort journalisten hebben we er al zat hoor.

op 01 05 2014 at 17:39 schreef Ruben:

Peter, je schreefL
Jammer dat de auteur dan wel weer de normen van de godslastering en ander getier overschrijdt.

Jouw normen. Niet de mijne.

Ik: Precies! Daar sla je de spijker op de kop. Wat kan die kotsende en vuilgooiende moddergooier in de trein zich een zier aantrekken van jouw normen, met zo’n antwoord.

Je stuk wordt er zwak door; althans, als je het over normen hebt. Jij wilt mensen wel iets opleggen, maar je negeert andermans normen.

Met het bezigen van zulke taal, wat je doet Peter, zou een groot deel van de Nederlanders (in welk vorm dan ook) zeggen: bah!

op 01 05 2014 at 19:00 schreef Benedictus:

MNb

“Naar ik heb gelezen is Singapore net zo schoon en daar wonen bepaald geen Japanners.”

Dat klopt, maar al in 1980 stond er ook een boete op van 1000 dollar als je papier op straat gooide. Dit heb ik daar zelf in die tijd in de parken kunnen lezen. De oplossing zit dan ook in extreme boete’s. Alleen als er betaald moet worden voor vernielingen en vervuiling komt er een oplossing in zicht.

op 01 05 2014 at 22:18 schreef Ruben:

Hm. Je meet met twee maten. Men moet zich wel houden aan jouw normen, en je valt kotsende smeerkezen aan, maar mensen met andere (taal- en fatsoens)normen bestempel je als fatsoenrakkers.
Even helder: ik mag dan een fatsoenrakker zijn, maar jij een evengrote! Verder: je scheert wel alles en iedereen over een kam; wat heb ik met die Marokkanen van doen?
Ik ben het inhoudelijk gewoon met je eens, maar de taal…. jammerrrrrrr! Daardoor mis je een grote doelgroep. Bovendien zet het weinig kracht bij. Integendeel. I rest my case.

op 01 05 2014 at 22:45 schreef dewanand:

namaste MNB, ea,

had net die X-centrisme theorie wat verder uitgewerkt en het is toch erg mooi zo op papier. Wat gek is, is dat het een heel natuurlijke eigenschap moet zijn van ons intelapen, dus er is geen sprake van ‘vermeend racisme’, het is ook direct toepasbaar op mij als goudbruin koelie/kantraki aapje, en op bv een turkilander, marokkilander, afro lander, japanolander, etc. Ja abstractie opent een heel scala van spectraal analytische mogelijkheden en dan reken je vanuit de harde, droge theorie terug naar de praktijk, van bijvoorbeeld onze Indo/Germaanse Brulaapje: Geert Wilders met zijn zwartwitte micro-plassertje.

Maar goed, het blanke Hollandse volk zelf wil deze indo/germaanse barbaar op het toilet van het binnenhof. Wilders moet hen het goede voorbeeld geven door het gebruikte toilet papier maar naast de pot te gooien.

ja die toiletten van NS treinen vroeger waren echt smeertroep nr 1. Ik stal daar nog toilet papier uit vroeger als semi illegaal (1990 – 1995) om geld te besparen. En altijd zwart rijden he toen. Roken in de trein was toen doodgewoon.

dewanand en Wieroe

op 02 05 2014 at 09:08 schreef Mart:

En altijd is daar weer zo’n azijnzeiker als Ruben die over de toon gaat zeuren.

Vertel eens Ruben, als ik zeg dat de Zon godverdomme in het Oosten opkomt, ga jij dan nog volhouden dat mijn argument wel erg zwak is? De toon maakt voor de feitelijkheden geen fuck uit.

Nee, jij bent nog te stom om voor de duvel te dansen omdat je je niet eens realiseert dat ‘meten met twee maten’ geen veroordeling van Peter’s stuk is, maar slechts een constatering van de feiten. Wat krachttermen in een stukje op het Internet, dat je Godbetert vrijwillig hebt aangeklikt om te lezen, is van een compleet andere orde van grootte dan een vervuilde publieke ruimte die je door je ongemanierde medemensen wordt opgedrongen.

Azijnzeikers als jij blijven nog aan de kant staan, ’tut-tut’-roepend en vingerzwaaiend als een vrouw “Rot op klootzak!” naar haar aanrander roept. Altijd deftig, nooit heftig. Wat daarvan komt hebben we gezien.

op 02 05 2014 at 12:17 schreef Gabrielle:

Tof stuk, maar je verwart opvoeding met gedragstraining. Kinderen leren empathisch, sociaal gedrag door zelf zo behandeld te worden. Je kunt best trainen op oppervlakkig goed gedrag, maar dan kunnen het nog steeds horken van mensen zijn. Psychopaten gedragen zich oppervlakkig gezien ook vaak zeer beleefd.

op 02 05 2014 at 14:45 schreef dirk:

Voel me niet aangesproken aangezien ik zelf het kleinste papiertje nog bewaar voor thuis. En de kinderen betalen 10 cent voor alle kauwgumpjes en papiertjes die ze van zich af flikkeren binnen mijn gezichtsveld. Goed voorbeeld doet volgen. En daar ontbreekt het absoluut aan. Word doodziek van alle papiertjes, blikken en mcdonalds zakken overal langs de weg… wat een teringzooi maken we ervan.

op 03 05 2014 at 02:57 schreef Maurice:

Dus Nederlanders zijn asociale smeerlappen. De ironie is hier natuurlijk dat men voor de schoonmaaknood eerder, en het gebrek aan schoonmakers, de mensen uit het Rifgebergte hierheen gehaald hebben, met alle gevolgen van dien.
Nu hier het asociale en smerige vastgesteld is, is de vraag natuurlijk interessant waarom dit zo is en wat er vervolgens aan gedaan kan worden.
Overigens heeft Astrid wel degelijk terecht opgemerkt dat religie onderdeel van cultuur is. Alles wat uit een mensenbrein komt is cultuur, wat ontstaat is natuur. Meer is er niet. Behalve als je gelovig bent, dan stel je jouw eigen religie als natuurlijk, maar daarom betekent ‘geloven’ ook ‘niet weten’.

op 03 05 2014 at 06:52 schreef Peter:

Overigens heeft Astrid wel degelijk terecht opgemerkt dat religie onderdeel van cultuur is.

Nee, dat deed ze niet, ze zei dat geloof cultuur is. En zeker in de context van haar gedram is dat blakende nonsens.

op 03 05 2014 at 07:16 schreef Jeroen:

Dus we maken onderscheid tussen cultuur en dingen die God echt heeft gezegd.

op 03 05 2014 at 07:48 schreef Peter:

Nee, we zwijgen beter over dingen waar we nul verstand van hebben.

op 03 05 2014 at 09:53 schreef Hypo-kriet:

Volgens mij heb je een gevoelige snaar geraakt Breedveld ;)

op 03 05 2014 at 10:27 schreef Bertje:

Maurice

Je praat poep.
Wat een geneuzel een onzin verkondig je weer.
Rifgebergte ligt in Marokko en daar wonen toch echt Marokkanen. Ik kan me niet herinneren dat Nederland bewust en actief Marokkanen heeft geronseld om alhier het vieze werk te doen.( Spanjaarden, Italianen, Turken etc. wel.)
O nee wacht het gaat Maurice er natuurlijk om om maar weer eens even Marokkanen te bashen. Ons Maurice verpakt het dan onder de noemer “ironie” en hoopt dat niemand ziet wat hij dan werkelijk is; een angstig xenofoobje met lichtte Marokkanen verachting.
Bah vieze kereltjes die Mauricen.

op 03 05 2014 at 11:18 schreef Benjamin Schlemiel:

89 reacties.
Peter heeft hier dus inderdaad wel wat stof doen opwaaien. Gisteren met de trein gereisd (iemand van Schiphol opgehaald) en vond het eigenlijk nog wel meevallen met de rommel. Het lijkt er op dat veel mensen rekening houden met deze staking. In plaats van dat het in de trein zelf een teringzooi was, zaten nu de prullenbakken in en om de stations propvol.
Maar eigenlijk wel een leuke trip op een mooie lentedag. Prachtig groen polderland gezien.Deed mij allemaal sterk aan Nescio denken en ook in de trein was het best wel gezellig. Moet er eens wat vaker uit.

op 04 05 2014 at 17:50 schreef excellentie zwembad:

Ik vraag me af hoe je in godsnaam iets moet weggooien in de trein als je als sardientjes in een blikje zit zoals bij de NS vaak de regel is .
Hoe moet je bij een prullenbak komen (waar overigens ook niets in past .

Verder klopt het wel dat Nederlanders dingen vaak achteloos weggooien . Maar in een land waar de regering het egoïsme als hoogste morele waarde promoot kun je natuurlijk ook niet anders verwachten . In Nederland is sociaal nu eenmaal een vies woord geworden.

op 07 05 2014 at 10:16 schreef Maurice:

Prima Bertje, dan gaat de ironie die ik bedoelde ‘het verketteren van een groep die nodig is’ niet op. Jij krijgt het voor elkaar om hier gebash in te zien.
De laster die je aan mij toewerpt insinueer ik niet eens en komt volledig door jouw eigen kokervisie, ‘vies kereltje Bertje’.

Wb de column: hier wordt sociale controle in NL dramatisch uitgelegd als ‘fanatiek beloeren, de anonieme kliklijn, mailtjes sturend, de politie bellend, om futiliteiten’.

De soort sociale controle waar hier in NL echter juist naar wordt gevraagd is ‘durf om fysiek in te grijpen op het moment dat zich iets voordoet’. Dat deze vorm van sociale controle ontbreekt is niet verwonderlijk omdat men daarmee min of meer diens eigen leven in de waagschaal legt, zoals meest recentelijk weer nota bene op bevrijdingsdag waar iemand met een vleesmes in Almere aan het vechten ging.

op 10 05 2014 at 08:04 schreef Haes:

Gisteren in “Over de kop” een mooi item gezien over dit probleem en hoe mensen reageren op vervuilers.
Vanaf 10.53, maar ook de mededeling daarvoor (en trouwens het item ook) is erg interessant.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1415893

op 21 05 2014 at 00:06 schreef Anoniem:

@Peter

Het punt dat je aansnijdt is prima, evident, actueel, nuttig, enz. en over de grenzen kijken ook, maar ik hoop ook dat je kan inzien dat je overdrijft uit boosheid? Ik ken alleen maar mensen die echt niet de asociale varkens zijn zoals jij ze wilt bestempelen!

Agressie in woord is nooit geciviliseerd en kan in geen geval mee genomen worden in een bespiegeling op de maatschappij. Volgens mij werkt het dan alleen maar in de hand dat je dan ook makkelijker over andere beschaafde conversatie- en betoogetiquetten heen stapt, zoals het aan de kantlijn toegeven van generalisatie. Hoe moeilijk kan het nou zijn om te zeggen: ‘Ik weet dat dit niet voor alle Nederlanders (kan) geld(en)t’? Namelijk: zoals een andere azijnzeiker ook al scherp opmerkte, was dan de mate van vervuiling vele malen hoger geweest met zeventien miljoen “onopgevoede” burgers. Boosheid hoor je gewoonweg thuis te laten of aan de vergadertafel gelijk te nuanceren tot de primaire en versluierende emotie die het is. Je kan toch immers wel toegeven dat je hier verder gaat dan af en toe een onschuldige bijvoeglijk bepalende krachtterm?

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS