Home » Archief » Groei


[06.03.2012]

Groei

Frans Smeets


Illustratie: George Barbier

Ik heb een probleem. Ik heb te veel spullen. Ik weet niet hoe het werkt, maar als je één kast koopt, heb je één kast vol troep, koop je tien kasten, dan heb je tien kasten vol troep. Nu ik ook nog kinderen heb, loopt het helemaal de spuigaten uit. Meerdere kubieke meters speelgoed waar ze niet naar omkijken.

Zelf heb ik nog nooit speelgoed voor ze gekocht. Mijn broers en zussen proberen mij hun in de garage, waar geen auto meer bij past, gestalde overtollige kindertroep te slijten in de prijscategorie gratis. Daarnaast zit ik ook nog in een eeuwig durende verbouwing.

Elk jaar rijd ik meerdere keren met volle aanhanger naar het grofvuil om mijn huis te legen. Nu had ik ooit het geniale idee opgevat om mijn vrouw met haar wulpse vormen dit te laten doen. Dan blijken die bruten van de vuilstort plots elegante heren, die haar met liefde al het werk uit handen nemen. Omdat ook de vuilstort aan gescheiden inzameling doet, scheelt me dat heel wat kilometertjes met troep slepen.

Slim? Nou, nee. De slepende liefde van de vuilstortboys bleek iets te groot te zijn. De heren verzamelen alle ‘leuke’ spulletjes voor haar met als gevolg, dat er ook een volle aanhanger vol troep terugkomt! En troep betekent in deze, spullen waar ze in een gemiddeld ontwikkelingsland het predikaat “rijk” op plakken. Mijn kinderen hebben ondertussen een tractorstruikelpark waar een Groningse herenboer van droomt. Ik word echt knettergek van al die spullen.

Ik begrijp de positieve kant van economische groei. Het is een uitstekend middel gebleken om ons aan de haren uit de armoede te trekken en heeft de wrede grilligheid van het bestaan getemd. We hoeven niet meer vol schurft en met syfilis in de broek te bidden dat we niet verhongeren en de volgende dag zullen halen. De schurftige pauper in de plaggenhut is vervangen door Henk en Ingrid die in hun proleterige tuin-jaccuzi mijmeren over vroeger, toen alles beter was.

Echter, nu moeten we economische groei hebben, omdat anders het systeem in elkaar dondert. Het middel is doel geworden. Er wordt van ons gevraagd te consumeren, omdat we anders geen economische groei hebben. Bizar. We werken niet meer voor een beter leven, maar omdat we moeten werken. Was economische groei ooit het middel tot bestaanszekerheid en hogere inkomens, nu zijn inkomensmatiging en afbraak van de sociale zekerheden de middelen om economische groei te hebben.

Ik vraag me af of het ongebreideld najagen van economische groei niet zijn langste tijd gehad heeft in rijke samenlevingen als de onze. Het najagen van economische groei heeft iets autistisch. Een religieuze mantra op economisch gebied. Groei, groei, groei.

Alsof onderlinge competitie en een rat-race naar beneden de enige drives zijn waarop menselijke vooruitgang en geluk gestoeld kunnen zijn. Heb je als mensheid eindelijk de technische -en economische mogelijkheid de bestaansellende te ontvluchten en je te wentelen in hedonisme, lanterfanteren of doen waar je zin in hebt, weten wij niets anders te verzinnen dan meer en harder hollen. De samenleving zou juist werkloosheid en luiheid moeten nastreven. Laat de machines maar buffelen.

Ondanks dat we sinds de jaren vijftig veel rijker zijn geworden, zijn we niet veel gelukkiger geworden. Je koopt een auto, bent een dag gelukkig en daarna merk je niet meer dat er andere kleur metaal onder je kont zit. Zolang het ding maar blijft rijden.

Bovendien is het niet de gelukservaring of de individualiteit die consumptie bepaalt, maar primitief groepsgedrag. Consumptie heeft de functie van religie overgenomen en verschilt in zingeving, dwingendheid en malloterie weinig van religie.

De maatschappelijke onvrede is in de kern dan ook geen kwestie van materiele zaken als hypotheekrenteaftrek of een procentje meer of minder economische groei, maar het zijn immateriële zaken die bepalend zijn voor de onvrede.

De voormalige schurftige paupers Henk en Ingrid zijn ongelukkig en verbitterd in hun gouden kooi en willen dat iemand hun tralies doorzaagt, niet doorhebbende, dat de sleutel gewoon in het slot zit. Een onvermogen om te genieten van een prachtige diverse wereld, ze zitten fantasieloos gevangen in consumptie, ze zijn bang en afgestompt om te ontdekken en bovenal gekenmerkt door een stuitend gebrek aan enig historisch besef. Ze stemmen dan ook automutilerend.

Als je een paar dagen in het dagelijkse leven meedobbert met de “happy few” op hun decadente jachten, dan zie je een kleine en naargeestige wereld die aan elkaar hangt van siliconen en antidepressiva. De droom van de meesten is in werkelijkheid een nachtmerrie gebleken.

We zijn in een samenleving terechtgekomen, waarin alles in cijfers wordt uitgedrukt. Zelfs bij een schrikkeldag wordt berekend, wat de economische schade is. Een overheid die een essentiële publieke dienst als treinvervoer meent te kunnen sturen met een financiële prikkel van de bonus. Wat een armzalig mensbeeld.

Het lijkt het me ook onmogelijk om eeuwig te kunnen groeien als economie. Ik zie werkelijk niet in hoe we op dit aardbolletje met elk jaar meer gebruik van grondstoffen gaan overleven. De groeidoctrine drijft ons als lemmingen richting afgrond, wetende dat als je stopt of remt, de anderen over je heen zullen denderen. Als we niet oppassen, dan denderen we zo weer de Middeleeuwen in.

Frans Smeets heeft ook een camperverhuurbedrijf. De vaste donateurs aan Frontaal Naakt krijgen een korting op de totale huurprijs van vijf procent.

Frans Smeets, 06.03.2012 @ 07:39

[Home]
 

42 Reacties

op 06 03 2012 at 08:57 schreef hajo:

Dit vind ik dan wel een briljant stukkie hoor. Dankuwel meneer Smeets.

op 06 03 2012 at 10:20 schreef Bertje:

Een mooi stuk.
Een der herkenning.

op 06 03 2012 at 10:39 schreef Sasha Berkman:

“Het lijkt het me ook onmogelijk om eeuwig te kunnen groeien als economie. Ik zie werkelijk niet in hoe we op dit aardbolletje met elk jaar meer gebruik van grondstoffen gaan overleven.”

Gewoon boerenverstand kan dit bedenken inderdaad. Kapitalisme is eigenlijk puur misdadig.

op 06 03 2012 at 10:42 schreef Pyt van der Galiën:

“…nu zijn inkomensmatiging en afbraak van de sociale zekerheden de middelen om economische groei te hebben.”

Kapitalistische logica in een notendop. “It became necessary to destroy the town to save it”.

op 06 03 2012 at 10:59 schreef babs:

Eens, met name deze zin is kenmerkend:
Er wordt van ons gevraagd te consumeren, omdat we anders geen economische groei hebben.

Wel heb ik de indruk dat steeds meer mensen er weigeren nog aan mee te doen. Ik ben zelf een redelijk voorbeeld, toen me op de zaak promotie in het vooruitzicht werd gesteld en ik zag de arme overwerkte sloeber die die verantwoordelijke baan had, wist ik dat ik weg moest uit Nederland.

Ook veel van mijn over het algemeen zeer succesvolle vrienden maken heel bewust keuzes.
-relaxed part time ambtenaar worden om beter voor de kinderen te kunnen zorgen.
-leukere baan voor minder geld.
-vergelijkbare baan, maar dan wel in een spannend buitenland.
-intellectuele uitdaging ipv maatschappelijke carrière.
-liever wat minder rijk in Groningen dan rijk en ongelukkig in de Randstad.

op 06 03 2012 at 11:19 schreef Pyt van der Galiën:

@babs

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het in Spanje anders gaat. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

op 06 03 2012 at 11:27 schreef MNb:

“Consumptie heeft de functie van religie overgenomen en verschilt in zingeving, dwingendheid en malloterie weinig van religie.”
Net als bij Babs heeft dit sterk meegespeeld bij mijn besluit te vertrekken uit Nederland. Vol trots kan ik dan ook stellen dat ik zo’n 500 Euro per maand verdien in incourante valuta en nog een lekker leventje leid.
Mijn hypocrisie is dan ook een andere. Door kansarme kindertjes op te leiden stimuleer ik in Suriname indirect economische groei …..

op 06 03 2012 at 11:28 schreef Arjan van Bijnen:

Fantastisch artikel Frans, erg leuk geschreven en het punt dat je maakt staat natuurlijk als een huis. Hoe inderdaad steeds maar weer nieuwe spullen je huis in weten te kruipen die je eigenlijk niet wilt hebben is mij een raadsel. Ik zie hier naast me een aantal dvd-hoezen liggen die ik nooit eerder gezien heb….
En toch, ik bevind mij zelf nog in de gelukkige positie dat ik werk om het beter te krijgen. Wie armoede (nou ja) kent, ziet nog de lol in van rijk worden ;)

op 06 03 2012 at 13:01 schreef Leo Schmit:

Het lot heeft mij in het werk van armoedebestrijding gedreven, eerst in Afghanistan en nu in Indonesie. Dit wordt gesteund door de Duitse regering. De Nederlandse regering weet nog steeds niet wat er hier (en daar)gaande is, die is te druk bezig de eigen voorzieningen af te breken.

De Indonesische economie groeit ieder jaar met 6%. Nog steeds is 12% van de bevolking geregistreerd als zeer arm. Het gaat om 30 miljoen mensen. Dit aantal daalt ieder jaar met 0,1 %. Dat schiet niet echt op.

Als de Indonesische cijfers maatstaf zijn voor de rest van de wereld, dan gaat het om een kleine miljard superarmen.

De Indonesische regering besteedt 200 miljoen euro aan directe gezinshulp, voedselhulp, schoolbeurzen en basis gezondheidzorg en daarnaast nog enkele miljarden (in euros) aan indirecte voorzieningen. Daar ligt het niet aan. Toch werkt het niet, omdat daar, net als in Nederland, de materiele welvaart zich ophoopt en niet kan worden verdeeld.

Daarbij vergeleken speelgoedberg van Frans een luxe probleem, maar wel van belang, ook hier.

Ik zelf zit thuis op kringloopmeubilair en rijd rond in afdankauto’s, bezit wat oude fotoboeken en luister naar wat oude grammefoonplaten.

op 06 03 2012 at 13:09 schreef Maarten:

Volledig eens. We moeten streven lui te kunnen zijn. Maar dan wel met een goed klimaat. Lekker stokbroodje en een goed glas wijn of whiskey.

op 06 03 2012 at 13:20 schreef babs:

Pyt,
Ja, het gaat in Spanje wel anders. In Zuid-Spanje althans; Madrid is anders, Barcelona ken ik niet.

De Zuid-Spaanse rijken werken helemaal niet, dat is echt anders dan in Nederland, waar zelfs prinsjes soms echte banen hebben. De Zuid-Spaanse armen werken zo min mogelijk en bij voorkeur niet in landbouw of schoonmaak. Daardoor zijn er verrassend veel buitenlanders in Spanje, vooral werkzaam in landbouw en schoonmaak.

Ik zie dat ook wel veranderen, door de crisis. Zelfs de rijken zien het belang van werk in en de armen kunnen zich niet meer permiteren werk te weigeren. Maar de cultuur van het heilige moeten, zoals in het Calvinistische Nederland, dat zie ik hier helemaal niet.

Vooral de rijken zijn erg. Wie de Spaanse rijken kent, krijgt meer begrip voor communisme en/of anarchisme.

op 06 03 2012 at 14:10 schreef leo schmit:

Prinsjes echte banen, hou toch op.

Wat we gaan krijgen is een leger van gehuurde arme sukkels dat ingezet gaat worden tegen de armen.

op 06 03 2012 at 16:24 schreef Sasha Berkman:

Dat wat Leo ziet, zie ik ook. Ik zie dat ze bezig zijn dit land volledig te slopen onder het mom van liberalisering. De leiding van bruin-1 zit op dit moment weer bij elkaar om te overleggen hoe ze gewone werkende mensen nog armer kunnen maken terwijl aan de andere kant de instrumenten voor repressie steeds worden verbeterd. Tegelijkertijd heb je de wildersfascisten die de aandacht van het slopen van ons land proberen te verdoezelen door naar de allerarmsten te wijzen om op die manier het volk te verdelen zodat ze elkaar de hersens in slaan ipv de schoften van bruin-1 die de verwantwoordelijkheid dragen voor de verpaupering van ons land.

op 06 03 2012 at 18:07 schreef Sil:

Ik lees al lang mee op FN maar een groter rariteitenkabinet dan Sasha Berkman heb ik niet eerder voorbij zien komen.

op 06 03 2012 at 19:20 schreef Pyt van der Galiën:

Waarin heeft Sasha dan ongelijk, Sil? Al is het natuurlijk – Godwin alert! – Bruin II, niet Bruin I. Bruin I was het kabinet Seyss-Inquart.

op 06 03 2012 at 23:23 schreef Gert:

De leiding van bruin1 of 2 zit volgens mij bij elkaar om het sociaal stelsel te redden, zonder de rekening door te schuiven naar de achterklein kinderen van mijn klein kinderen.

Had ook liever gehad dat Wilders er niet bij zat. Hij is ook van het doorschuiven .

Ik zelf vind het vervelend als de oorlog er weer eens bijgehaald word

Goed geschreven artikel trouwens. Denk alleen niet dat niet werken iets is waar de meeste mensen mee om kunnen gaan.
Maar misschien kan men het leren

op 06 03 2012 at 23:51 schreef MNb:

Niet zulke moeilijke vragen stellen, PvdG. Die kan domrechts nu eenmaal niet beantwoorden.

op 07 03 2012 at 08:50 schreef Bigpete:

En wat is jouw oplossing Pyt? Een nog grotere hypotheek op de toekomst nemen zodat jouw kleinkinderen 50% van de begroting moeten gebruiken voor rente op de staatsschuld? Er moet zwaar bezuinigd worden, iedereen met meer dan een hersencel ziet dat in. En dan maakt het niks uit of je links of rechts bent!

op 07 03 2012 at 09:56 schreef Sasha Berkman:

grappig dat je het woord hypotheek in de mond neemt Pete. Verder zijn alle keuzes om te bezuinigen politieke keuzes. Je kunt bv kiezen om op de JSF te bezuinigen ipv op de sociale zekerheid, je kun kiezen om al die multinationals die nederland als belastingparadijs gebruiken een % meer belasting te laten betalen, je kunt kiezen voor een sociaal nederland en je keuzes daarop aanpassen. Wat dit kabinet doet is een groot sociaal darwinistische ratrace creeeren en ik zeg het nog maar eens, wilders wordt gebruikt om de aandacht af te leiden van de echte schoften en de agressie te richten op de minst weerbaren in onze samenleving.
Iedereen die eerlijk is zal moeten toegeven dat de huidige regering met haar fascistische gedoger de grootste kliek leugenaars is die het hier voor het zeggen heeft sinds WO-II.

op 07 03 2012 at 10:18 schreef Frits Cohen:

Nee grote Piet, ik stel voor een lagere hypotheekrenteaftrek te nemen voor ons, zodat onze kleinkinderen ook een lagere staatsschuld te verduren hebben. Geen enkel land heeft de mogelijkheid om op zulke grote schaal rente op openstaande schulden af te romen via de belasting.

op 07 03 2012 at 10:56 schreef Sandro:

Je kunt ook kiezen voor minder geld naar ontwikkelingssamenwerking, geen geld meer naar Griekenland, geen geld meer naar militaire acties in het buitenland, geen subsidies meer naar groepen die niet kunnen aantonen wat ze met het geld doen, “beroepswerkelozen” verplichten een baan aan te nemen en anders einde uitkering, hypotheekrente aftrek afschaffen voor huizen boven 1 miljoen.
Keuzes-keuzes……….

op 07 03 2012 at 11:04 schreef Sasha Berkman:

http://www.beurs.com/2011/12/09/grafiek-van-de-dag-winsten-bedrijven-terug-op-niveau-van-kredietbubbel/7837

De winsten van de bedrijven stijgen de pan uit. Maar de kleine man kan zijn rekeningen bijna niet meer betalen. De crisis wordt ons aangepraat. Er is geld zat alleen dit kabinet en de bruine gedoger halen het geld liever bij de kwetsbaren.

op 07 03 2012 at 11:09 schreef MNb:

Doe eens een cursus macro-economie volgen, Grote Piet en Gert. Staatsschuld is niet te vergelijken met hypotheek. Diezelfde achterkleinkinderen van kleinkinderen erven namelijk niet alleen de staatsschuld, maar ook de tegenhanger ervan, de tegoeden. Een overheid die leent van haar burgers is net als Ingrid die een tientje van Henk leent, met wie ze in gemeenschap van goederen is getrouwd.
Daarmee kan overheidsschuld nog wel nadelig zijn. Het kan private investeringen in de economie blokkeren.
De bezuinigingen die Bruin II nastreeft zijn schadelijk. Zie Colijn 1 t/m 4 en Balkenende 1 en 2. Dankzij zulke domoren duren economische crises in Nl altijd langer dan nodig.

op 07 03 2012 at 11:23 schreef Bigpete:

Noem mij eens een politicus die niet liegt…

Lastenverzwaring is geen oplossing. Wat al die “geleerde” economen in tegenstelling tot een gewone huisvrouw maar niet willen begrijpen is dat bezuinigen minder uitgeven is en niet meer graaien bij de burger.
Er zijn heeeel veel miljarden te besparen in de zorg ZONDER dat dat ten koste gaat van de patiënt.

Toen mijn ouders nog leefden heb ik te maken gehad met een onvoorstelbare berg bureaucratie, duizend en een “instanties” die zich met hetzelfde bemoeien en elkaar briefjes schrijven van een euro per woord. Kuddes managers die niets doen en niets kunnen behalve geld verspillen, etc etc.

Er valt heel veel te snijden in de zorg, maar dat gebeurt niet of op de verkeerde plaats omdat bestuurders van al die nutteloze clubjes (vaak oud politici…) dat tegenhouden. Dat moet anders. Dat moet beter.

op 07 03 2012 at 12:45 schreef sabaroth:

Wat dacht je van hypotheekaftrek tot hooguit €200.000 sandro?
Wil jij een villa met gouden kranen van een miljoen mag je die 800.00 extra helemaal zelf betalen.

op 07 03 2012 at 13:00 schreef Sandro:

Neuh – 200.000 is een te laag bedrag. Er komen dan wel heel veel mensen in de problemen…
Misschien kunnen we €750.000 overeenkomen, lager wil ik mijn bod niet laten gaan.

op 07 03 2012 at 13:02 schreef Bigpete:

Ik weet niet waar jij woont maar in de Amsterdamse regio koop je voor 2 ton geen huis…
Beperking vanaf 4 of 5 ton lijkt me reëler,maar denk niet dat zo’n maatregel echt heel veel oplevert.

op 07 03 2012 at 13:11 schreef Sasha Berkman:

“Noem mij eens een politicus die niet liegt…” Mooie dooddoener. Feit is dat jouw held Wilders de grootste is!

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/1890495/2011/02/16/SP-Wilders-brak-al-zestig-beloften.dhtml?redirected

Onderaan een download linkje met een rapport.

op 07 03 2012 at 13:33 schreef Pyt van der Galiën:

@Bigpete

De problemen in Europa worden niet veroorzaakt door een tijdelijk oplopend begrotingstekort. De problemen zijn ontstaan doordat vóór 2008 de Noord-Europese landen – met name Duitsland – massaal geld leenden aan Zuid-Europese landen, in de naïeve veronderstelling dat dit geen probleem was, want al die landen namen deel aan de euro. Veilig, toch?

Dat leidde tot een gigantische schuldenberg, met name in de private sector, niet bij de overheden (m.u.v. Griekenland).

Toen de luchtbel in 2008 barstte, liepen de bestedingen in de private sector van de schuldenlanden scherp terug.

In plaats van te kijken hoe deze terugval opgevangen kon worden, eisten de Europese leiders dat alle landen over zouden gaan tot bezuinigingen en belastingverhogingen. Ten dele omdat men de naïeve verwachting koesterde dat daarmee het vertrouwen van de financiële markten en het bedrijfsleven gewonnen kon worden, maar vooral omdat de crisis het perfecte excuus leverde een rechtse hobby – afbraak van de collectieve voorzieningen – er door te kunnen drukken.

Voorspelbaar genoeg duikelt de eurozone nu in een recessie. We mogen trouwens nog blij zijn wanneer het daarbij blijft.

op 07 03 2012 at 15:36 schreef Sasha Berkman:

Ik zelf ben bang dat bruin 2 bezig is dit land compleet te vernietigen. Zie wat ze uitvreten met de sociale woningen, de gezondheidszorg, de sociale zekerheid, het onderwijs, de arbeidsmarkt, etc etc.
De armoede neemt hand over hand toe terwijl de rijken letterlijk steeds rijker worden.
Het wordt steeds meer een sociaal darwinistische ratrace met voedselbanken.

http://www.joop.nl/economie/detail/artikel/vaste_baan_is_verleden_tijd/

op 07 03 2012 at 16:06 schreef Bookie:

Dat NL op de Forbes “happiest countries” gezakt is van gedeeld 4 (2010) naar 9 (2011) is zorgwekkend.

op 07 03 2012 at 17:32 schreef Pyt van der Galiën:

In plaats van ongelukkig te zijn en zich op internet te beklagen, zouden mensen beter eens in actie kunnen komen:P

Dat men bij Bruin II tranen van ontroering in de ogen krijgt bij de gedachte de arbeidsomstandigheden van China ook in Nederland in te kunnen voeren, is iedereen inmiddels wel duidelijk. Zo niet, dan ben je toch reddeloos verloren. Tijd om dat reactionaire, racistische zooitje er uit te bonjouren.

op 07 03 2012 at 19:00 schreef Sasha Berkman:

Pyt: maar hoe overtuig je figuren als Sandro en Grote Piet dat die fascistische- en racistische Wilders een neo-liberale stroman voor de VVD is? De feiten doen er niet toe voor een groot gedeelte van zijn aanhang. Hij dropt het ene sociale onderdeel na het andere, hij liegt vaak dat het gedrukt staat, maar 66% van die mensen staan bv achter dat flutrapport van hem over de terugkeer van de gulden.

op 08 03 2012 at 04:37 schreef wimp:

Het land zit in een wurggreep. In feite is dat het geval met elk land in europa. Zodra de bevolking begint te sputteren worden ze afgeknepen. Het controleapparaat is de overheid. Het snijden hierin lijkt onmogelijk.

De hypotheekrenteaftrek en de daarbij behorende torenhoge huizenprijzen en bijbehorende schulden zijn een doceurtje aan de banken geweest. Eenieder die denkt zijn of haar voordeel hiermee te doen komt straks in de problemen doordat niemand meer het huis kan verkopen voor de prijs waarvoor het gekocht is. Daar komt straks nog de noodzakelijke afwaardering van het overbodige kantorenpark bij, en dat terwijl er nergens meer betaalbare woonruimte te vinden is.

Alles is inmiddels dichtgetimmerd. De zogenaamde hoge uitkeringen worden afgeroomd door verzekeringen en lokale belastingen, terwijl lokale gemeentes vrolijk verder gaan met het bouwen van gemeentehuizen van tientallen miljoenen omdat ze alweer uit de kluiten gegroeid zijn. De overheid is een club, en als u geen lid bent bent u de sigaar. DAT is de ware tweedeling.

op 08 03 2012 at 09:54 schreef sabaroth:

Ik woon in Amsterdam-Zuidoost, prachtige ruime 3-kamerflat op de bovenste etage, kostte me €152.500 en woz is nu €159.000
Dus voor ruim onder de 2 ton kan je moeiteloos goed wonen.
Vaste lasten aan hypotheek zijn ongeveer gelijk aan de misdadige huur die ik zou moeten betalen voor zo een woning.
Vraag ik me toch wel eens af waarom de vliegende fuck ik volledig word gesubsidieerd en zo een sukkel die zich laat afpersen in een peperdure huurwoning niet?
En waarom zou je boven de pakweg 2 ton niet kunnen zeggen de rest krijg je geen subsidie voor?
Je spaart ondertussen wel een vermogen bij elkaar aan verplichte levensverzekeringen en destijds tot 10 jaar geleden een waardevermeerdering van 20% per jaar of zo.

op 08 03 2012 at 10:00 schreef sabaroth:

Kleine aanvulling indien gepermitteerd: Jawel ik zei Amsterdam-Zuidoost, jawel daar ziet het zwart van de mensen en weet je wat?
Is reuze gezellig, nooit last mee en heerlijk goedkoop eten om de hoek.
Parkeren is ook gratis en ruimte zat.

op 08 03 2012 at 12:25 schreef babs:

Sandro,
Er gaat geen geld naar Griekenland, er gaat geld naar banken.

Hypotheekrenteaftrek is overigens inderdaad een subsidie, maar niet aan de villabewoner, de bevoordeelde is… opnieuw de banken.

De aftrek leidt alleen tot hogere prijzen, woonlasten blijven gelijk. Alleen banken hebben voordeel, meer schulden is meer winst.

Banken moeten dood!

op 08 03 2012 at 15:55 schreef wimp:

En ook de huren zijn hierdoor enorm gestegen. De woningcorporaties hebben de kas en de huurders geplunderd en dat gaat tot op de dag van vandaag door. Het enige wat je als mens nodig hebt is een dak boven je hoofd en eten, maar juist dat dak boven je hoofd zit gekoppeld aan allerlei belastingen. Inderdaad is iets goedkoops kopen wellicht een betere deal, maar nu zit de markt al helemaal vast. Ik kan dan ook niet begrijpen hoer er wel gemeentehuizen van 25 miljoen gebouwd kunnen worden maar dat jongeren geen betaalbare woning kunnen vinden. Dit noemen we ‘starters’ omdat het prooien zijn voor banken om met zoveel mogelijk schuld op te zadelen. Als ze de hypotheek niet meer kunnen betalen gooien ze het op de veiling en wordt het zo voor een prikkie weer van je afgepakt. Dit staat een heleboel mensen te wachten.

op 08 03 2012 at 16:33 schreef Pyt van der Galiën:

@Sasha

Ik zou mijn energie niet verspillen aan het proberen te overtuigen van Pete en Sandro. Ik bedoelde te zeggen dat ik een beetje moe wordt van slachtoffergedrag. Mouwen opstropen, de beuk er in en het zooitje racistische reactionairen dat in Nederland de dienst uitmaakt de straat opschoppen, dáár word je gelukkig van:)

@Sandro

Het probleem wordt in mijn ogen niet in de eerste plaats gevormd door de banken (ook die zijn slechts een symptoom), maar babs heeft volledig gelijk dat de Grieken maar weinig van het geld zien. Geschat wordt dat van elke euro die Griekenland ontvangt, 18 centen rechtstreeks naar de ECB gaan en minimaal 40 eurocenten naar banken en andere externe schuldeisers. Er verdwijnen dus tenminste op elke euro 58 centen (en mogelijk 70) buiten Griekenland. Tel daarbij op het percentage dat naar Griekse instellingen gaat die momenteel onder beheer van de ECB staan en je houdt hooguit 19 centen (en waarschijnlijk minder) over die daadwerkelijk naar Griekenland gaan. Kortom, Sandro: momenteel ben je bezig Noord-Europese banken – die in belangrijke mate verantwoordelijk zijn voor de crisis – te financieren met jouw belastingcentjes…

op 09 03 2012 at 08:23 schreef Sandro:

Bedankt Pyt en babs voor de uiteenzetting.
Het geld verdwijnt (of meer populair: verdampt) en daar zien we nooit gene ene reet meer van terug.
Miljarden zijn er gebruikt om de banken rechtop te houden – miljarden onder de noemer Griekeland.
Maar enkele miljarden om de pensioenen fatsoenlijk uit te kunnen keren voor iedereen op zijn 65ste is er niet.
Overigens Pyt ben ik wel regelmatig te overtuigen, zeker door jouw kan dat best eens een keer of wat lukken – door bepaalde andere types laat ik mij inderdaad nooit overtuigen.

op 11 03 2012 at 08:38 schreef Anna:

blijft moeilijk te doorgronden materie, de mens die alles wil hebben of het nu gratis of betaald is. Ik ben ervan af; ik heb een megagrote webwinkel met allemaal spullen uit de sixties en seventies en mijn halve huis is magazijn. Sinds ik drie jaar geleden hiermee begonnen ben, zijn de prive-aankopen tot nagenoeg nul gedaald. Alles wat ik zou willen hebben omdat ik het vroeger mooi vond en niet kreeg, kan ik nu toch kopen, in mijn handen houden, bewonderen en weer verkopen. Hetzelfde geldt voor wat ik nu mooi vind. kost minder en levert geld op. Maar dan…er blijft geld over…sparen, mwaoh….maar geld moet rollen…nieuw dilemma. Overigens op http://www.trendyretrodesign.nl vind je alle duizenden vintage artikelen die ik aanbied, goed voor de recycling, goed voor de rollende euro’s en economie en goed voor mijn tijdsinvulling ! grtz allemaal en met kode frontaalnaakt5 krijg je ook nog eens een maand lang een korting van 5 euro bij bestellingen met een aankoopbedrag vanaf 25 euro. tot ziens!

op 13 03 2012 at 19:24 schreef Nonnevot:

Het economische groei dogma kwam laats mooi tot uitdrukking in een artikel over de financiën van Nederland van het afgelopen jaar. Daar werd onder de tegenvallers ook het lage energie gebruik in 2011 tot gerekend. Relatief warme winter en crisis in de industrie waren daar debet aan.
Je wordt dood gegooid met zuinig zijn met energie, isoleren van je woning en dat het ook nog goed is voor je portemonnee.
Maar owee als we te weinig gebruiken dan is het gelijk een tegenvaller……

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS