Home » Archief » Molukkers


[17.01.2010]

Molukkers

Peter Breedveld

wna2

Het nieuwste stukje van Hans Jansen (de Arabist) deed mij aanvankelijk grinniken. De geestelijke onttakeling van de paapse geleerde is een nieuwe fase ingeslagen, dacht ik. Jansen beweert namelijk dat de recente onlusten tussen Marokkanen en Molukkers in Culemborg onderdeel zijn van een tactische zet in de strijd om de islamisering van Nederland. Onderwerping van de Molukkers heeft in die strijd prioriteit, meent Jansen, omdat de Molukkers de moslims in de smiezen hebben.

De islamisering van een samenleving gaat namelijk heel geniepig, heel ‘langzaampjes’ door middel van ‘milde straatterreur’, betoogt Jansen. Daardoor trekken alle niet-moslims uit een buurt weg en wordt die buurt ‘rustigjes’ geïslamiseerd. ‘Nederlanders kunnen niet geloven dat het zo eenvoudig zou kunnen zijn, maar Molukkers weten dat natuurlijk uit Indië nog heel goed. De Marokkanen weten dat de Molukkers dat weten’, aldus Jansen. En daarom zijn dus de Culemborgse kut-Marokkaantjes ingezet, om de Molukkers kalt zu stellen.

‘Molukkers weten dat natuurlijk uit Indië nog heel goed’. Een beetje academicus onderbouwt zo’n bewering met feiten, maar we hadden hier al eerder vastgesteld dat Jansen de academische mores lang geleden al heeft gelaten voor wat ze zijn, en dat is heel handig, want dan hoef je dus niet uit te leggen hoe jij weet dat Molukkers, specifiek de Culemborgse Molukkers, topprioriteit zijn voor de Marokkaanse jihadisten. En je hoeft er maar vanuit te gaan dat je lezers zelf wel invullen op welke nare ervaringen met moslims in Nederlands-Indië een pakweg 18-jarige Molukker boogt.

Nou heb ik tijdens mijn studie Indonesische Talen en Culturen in Leiden heel wat colleges geschiedenis gevolgd, dus toevallig weet ik wel een paar dingen over de Molukken. Dat een deel van de bevolking zich daar in de veertiende en vijftiende eeuw tot de islam bekeerde onder invloed van handelscontacten met Arabieren, bijvoorbeeld. Dat de Rooms-katholieke Portugezen in de zestiende eeuw oorlogen met die moslims voerden, de niet-moslimse Molukkers tot het christendom bekeerden, om ze vervolgens tegen de islamitische Molukkers op te zetten.

Na de Portugezen kwamen de protestantse Nederlanders met hun VOC-mentaliteit met geweld een handelsmonopolie opeisen. Raden wie er in dit verhaal de kampioenen van de vrije handel zijn: de moslims! Daar hebben ze duur voor betaald: in 1621 werd de bevolking van de Banda-eilanden compleet uitgeroeid door een leger onder leiding van de streng-gereformeerde Jan Pieterszoon Coen. Die van de Coen-tunnel, inderdaad.

Daarna zijn de Molukse moslims door de christelijke koloniale overheid steeds achtergesteld ten aanzien van de christenen. Zo kregen alle christenen toegang tot het koloniale onderwijs, maar de moslims niet, behalve de kinderen van de islamitische hoofden. De christenen kregen posities in het koloniale ambtelijke apparaat, de moslims niet. Desondanks hebben christenen en moslims in het Molukse deel van Nederlands-Indië altijd vreedzaam naast elkaar geleefd.

Je moet dus maar durven, als Rooms-katholieke nep-geleerde suggereren dat in Nederlands-Indië de moslims de Molukken door middel van ‘miniterreur’ ‘rustigjes’ en ‘langzaampjes’ hebben geïslamiseerd. Een enorm pak ranzige boter heb je dan op je hoofd.

En terwijl ik dus eerst dacht dat dit verhaal gewoon een symptoom is van Jansens gestage senilisering, valt bij nader inzien te vrezen dat hij heel goed weet waar hij mee bezig is. Steunend op zijn autoriteit als wetenschapper bedrijft hij middeleeuws-christelijke leugenpropaganda voor een lezerspubliek dat niets liever wil dan nog meer horrorverhaaltjes over die enge moslims, en dat het geen flikker kan schelen dat even bladeren in een geschiedenisboek volstaat om te zien dat Jansen andermaal lariekoek verkoopt.
witbalk

Peter Breedveld, 17.01.2010 @ 18:15

[Home]
 

53 Reacties

op 17 01 2010 at 18:34 schreef Bert Brussen:

*Gniffel*

Ja hee, Peter, het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen die daadwerkelijk college hebben gevolgd zich in deze discussie mengen. Zo wordt het nooit wat met die moslimfobe propaganda. Beetje gaan lopen vertellen hoe het werkelijk zit, tssss! DHIMI!

Ik iwst trouwens niet dat we in Nederland gereformeerde massamoordenaars en genocideplegers vereren door er tunnels naar te vernoemen. Ik had van De Arabist juist geleerd dat ze zulks alleen in moslimlanden plachten te doen, bloeddorstig als ze daar zijn. Weer wat geleerd.

Het is wachten op een Milosevic-brug of een Pol Pot-tunnel. Ohnee, dat is natuurlijk geen Neerlandsch trots dat onze superieure westerse cultuur en vreedzame VOC-geschiedenis op den schouders draagt. Dom van me.

op 17 01 2010 at 18:41 schreef vetklep:

Lekker muziekje, zeg. Onverklaarbaar dat het publiek stil staat.

op 17 01 2010 at 18:41 schreef Rob:

Zoals het beter is om niet te spreken van jihadisten als we het over terreurgroepen hebben (omdat ‘jihadi’ een eretitel is en geen scheldwoord), is het ook beter om niet meer over ‘de Arabist’ Jansen te spreken. Gewoon Hans Jansen, haatpredikant, volkshetzer, propagandaleiter. Dat volstaat.
Volgewns mij schrijft de man in het geheim aan de Protocollen van de Wijzen van Mekka.

op 17 01 2010 at 18:51 schreef Paul Los:

Hoe zat dat nou eigenlijk? Ik kan me nog wel vaag wat herinneren over de religieuze twisten rond 2000 op de Molukken… Maar het hoe, waarom en de afloop zijn een beetje een witte plek… Iemand een literatuurtip? Op Wikipedia kom ik niet zo ver…

op 17 01 2010 at 19:08 schreef Bodewes, J:

De heer Breedveld gebruikt in feite het argument ‘moslims zijn achtergesteld door de ‘kolonialen’ als rechtvaardiging (van islamieten op Ambon) voor de later ontstane onlusten op de Molukken. Onbewust vermoed ik.
Er waren islamitische knillers en de Nederlanders werkten in de gehele archipel nauw samen met islamitische machthebbers zoals de sultans.
APRMS had een bataljon ‘Krislam’ dat gezamelijk tegen de TNI vocht tijdens de (vrijheids) strijd om Ambon. Het schisma tussen islam en christendom was toen geen issue omdat het veel meer om volk of zoals men wilt stamverbanden ging. Pas na de dekolonialisatie en de daarop volgende transmigratie van Javanen over de gehele archipel zijn er problemen ontstaan. Javanisering werd islamitisering.
Ressentiment van de moslims over het vroegere voortrekken van de christenen en rancune van de christenen over het verlies van macht tov die periode. Een bloedige strijd volgde.
Toen het een ‘heilige oorlog’ werd liep het pas echt uit de hand en daar heeft toch echt de ‘politieke islam’ schuld aan. Liskar Jihad mannen uit Java hebben vreselijk gemoord op de Molukken.
Breedveld heeft wel gelijk dat Jansen onzorgvuldig is in zijn verhaal over de Molukkers. Hij had een veel beter verhaal kunnen maken als hij zich had beperkt tot de contemporaine geschiedenis van bijvoorbeeld Banda Neira. Banda is gezuiverd van christenen en één van de weinige overlevende christenvrouwen, van wie de man en de kinderen zijn afgeslacht, is gedwongen te huwen met een moslimman. bron: http://ahiolo.web-log.nl/ahiolo/2008/06/het-verdriet-va.html

Minpunt voor Jansen.

op 17 01 2010 at 19:09 schreef Tjerk:

“Volgens mij schrijft de man in het geheim aan de Protocollen van de Wijzen van Mekka.”

Die zijn er allang.

Allereerst heb je Bat Ye’or met haar Eurabiëtheorie. Die houdt in dat de OPEC-landen de oliecrisis hebben gebruikt om massa-immigratie van moslims naar Europa af te dwingen. Meermaals warm aanbevolen door Hans Jansen. Het is tevens totale flauwekul, want de arbeidsimmigratie werd juist drastisch beperkt vanaf de oliecrisis en de daarop volgende krimp van de Europese economieën.

Ten tweede heb je ‘Het Project‘, een plan de campagne van de Moslim Broederschap om Europa hand over hand te islamiseren. Gevonden bij een huiszoeking in de woning van Youssef Nada, directeur van de Europese huisbank van de Moslimbroederschap, de Al Taqwa bank.

Sylvain Besson van Le Temps wist dit te onthullen na gesprekken met leden van veiligheidsdiensten. Volgens islamofoob rechts het nasmeulende pistool in handen van de Moslimbroederschap. Maar volgens Nada zelf gaat het om een pamflet van een paar A4-tjes dat hij ooit kreeg toegestuurd met een mengelmoesje aan ideeën van de Moslimbroederschap, salafisme, Bin Laden etc. etc., en heeft Besson of de lieden met wie hij sprak de naam ‘Het Project’ er zelf bij verzonnen.

op 17 01 2010 at 19:11 schreef Bodewes, J:

@ Paul Los

Uw literatuurtip:

http://indisch4ever.web-log.nl/indisch4ever/2008/04/het-verdriet-va.html

op 17 01 2010 at 19:15 schreef Peter:

Dat ik de achterstelling van de Molukse moslims in Nederlands-Indië als rechtvaardiging voor wat dan ook zou gebruiken, zoals Bodewes beweert, is blakende nonsens. Ik zet even wat feiten op een rijtje om te laten zien dat Jansens suggestie, dat de Molukken in de koloniale tijd ‘langzaampjes’ en ‘rustigjes’ door middel van ‘miniterreur’ zijn geïslamiseerd, totale onzin is.

op 17 01 2010 at 19:29 schreef Bodewes, J:

@Tuhan Breedveld.

Ok, neem ik terug. ‘Opmaat naar rechtvaardiging’ was beter geweest.

op 17 01 2010 at 19:33 schreef Peter:

Nee, ‘opmaat naar rechtvaardiging’ is al net zulke onzin. Zo ingewikkeld is het toch niet: Ik zet even wat feiten op een rijtje om te laten zien dat Jansens suggestie, dat de Molukken in de koloniale tijd ‘langzaampjes’ en ‘rustigjes’ door middel van ‘miniterreur’ zijn geïslamiseerd, totale onzin is.

op 17 01 2010 at 19:42 schreef Tjerk:

Bodewes: “Pas na de dekolonialisatie en de daarop volgende transmigratie van Javanen over de gehele archipel zijn er problemen ontstaan. Javanisering werd islamitisering.”

Nu laat je het klinken dat het vooral aan de islam ligt, maar uit dit radio-interview met Tjitske Lingsma, naar wiens boek jij verwijst, blijkt dat het geweld toch echt van twee kanten kwam.

op 17 01 2010 at 19:47 schreef Terrebel:

Jansen is duidelijk van het soort dat graag discussiëert. Maar dan uitsluitend met mensen die het met hem eens zijn. Da’s lekker makkelijk en je hoeft niet zo diep na te denken. En lezen? Kom op zeg! Als er geen film van gemaakt is zal het wel een slecht (geschiedenis)boek zijn geweest. (Deze reactie is dus sarcastisch bedoeld. Als het ware.)

op 17 01 2010 at 19:58 schreef Bodewes, J:

@Tjerk

Lees het boek van Lingsma en trek je conclusie.

Het is mijn mening dat de ’transmigrasie’ politiek en de daar aan gerelateerde islamitisering de hoofdschuldige is van het Molukken conflict.
Hierdoor werd de eeuwenoude demografische balans ernstig verstoord.
Tel daarbij op het langzame verdwijnen van de tolerante ‘mystieke’ bijna Hindoestaanse islam uit Java ten bate van de meer Arabische intolerante islam and there you have it.
Zelfde speelt in de Minahasa en Irian.

Overigens sta ik geheel open voor tegenargumenten.

Jansen had ook het lot van de Hindoestaanse bewoners van de archipel kunnen noemen.
Het verbaast me dat hij uit zo’n rijk arsenaal niet wat betere propaganda trekt.

transmigratie:

http://wereldwijs.malmberg.nl/secure/nieuws/k20004/transmigratie.htm

op 17 01 2010 at 22:09 schreef MNb:

Bodewes heeft voor 50% gelijk. De transmigrasiepolitiek is inderdaad de hoofdschuldige. Alleen heeft dat niets met islamisering te maken. Zie Aceh. Daar vechten al enige tientallen jaren Javaanse moslims tegen nog strengere moslims.
Overigens is Hans Jansen natuurlijk een pion in de wereldwijde samenzwering van rabiaatrechts om diezelfde wereld in een pseudo-joods-christelijke politiestaat te veranderen, te beginnen in het voorheen zo liberale, vrijgevochten en tolerante Nederland. Een dergelijke samenzwering heeft, zoals de geschiedenis keer op keer leert, een zondebok nodig. Iemand moet toch eens onderzoeken hoeveel dat Marokkaanse tuig aan illegale sponsoring krijgt van de PVV. Volgens mij heeft Hans Jansen die aanslag op de Twin Towers getriggerd. Ga maar eens na wat voor “veiligheids”maatregelen er in Nederland zijn getroffen de laatste jaren. De volgende wens van rabiaat rechts is de kneveling van de onafhankelijke media; uiteraard door alles dat beter nadenkt dan het Vrije Volk, GeenStijl en de Telegraaf als links te bestempelen.
Gelooft u me niet? Zelfs het CDA en HP/De Tijd worden door rabiaat rechts tot de ingebeelde linkse kerk gerekend. Dat moet voldoende bewijs zijn – als verstandige linkse mensen net zo dom zoude redeneren als rabiaat rechts.
Tenslotte wens ik iedereen veel plezier met het ontwarren van zin en onzin hierboven.

op 17 01 2010 at 22:28 schreef Bodewes, J:

@MNb

Dat is alvast de helft.

De redenering over javaanse moslims vechtende tegen Atjeese moslims is een aardige maar is niet door te trekken naar de gehele archipel.
Javanese moslims zijn in dienst van de TNI en dat behoort tot de eenheidsstaat Indonesia Nationalistische sentimenten zijn nog steeds leidend in Indonesia. Een grappig verhaal is trouwens wel het boek Lotte Weeda waarin Maarten het Hart een seculiere vrijheidstrijdster zonder hoofddoek uit Atjeh laat opdraven.
Ik zeg niet persee dat islamieten een bedreiging zijn maar de steeds strenger worden wahabitische vorm is dat wel. De javaanse moslimcultuur wordt dus bedreigt door islamitisering. Lees de studie’s van wijlen Wahid.
Ik wil ermee zeggen dat heel veel onafhankelijkheidsstreven in de wereld is gekaapt door islamisme. Kashmir, Jemen, Thailand en Filipijnen.
Als ik zeg dat de islam verandert in Indonesië en veel militanter is geworden dan wordt transmigrasie wel een islamtisch gevaar voor de authentieke bewoners in de regio.
Christelijke meerderheden worden op deze manier gereduceerd. Manado, Flores, gebied rond Toba, Molukken, Flores, West-Timor. Allemaal voorbeelden waar dit probleem speelt of steeds meer gaat spelen.

op 17 01 2010 at 22:53 schreef vander F:

@Bodewes,
op een rondreis door Indonesië werd mij door een Sumatraan, heel in het geniep, hij was echt bang dat iemand hem zou horen, verteld dat er daar grote weerstand was tegen de toenemende Javaanse invloed.
Werk werd ingepikt, land idem dito.

Ik heb het ook gezien, thee plantages waar Javanen aan het werk waren, en waar de Sumatranen doelloos en werkeloos langs de weg rondhingen.

Bleek politiek brisant spul te zijn, dat Java z’n begerige vingers uitstrekt over de gehele archipel.
Daarover praten kan je letterlijk je kop kosten.

Moet ik er wel bij zeggen dat de persoon in kwestie een nette Islamitische jongeman was.

Ook weer aardig in deze context,
er lagen een paar met uitgehouwen afbeeldingen bedekte stenen buiten het stadje, iets van vroeger.
Ik heb de stenen bekeken en zag afbeeldingen van Ganesj en Hanuman.

Het kan verkeren.

Een Molukse collega van mij heeft een paar jaar geleden bij een familie bezoekje naar de Molukken ternauwernood een bomaanslag op een veerboot door Islamisten overleefd.
Een reisgenoot van hem had minder geluk.
Het wordt Christenen in Indonesie met de dag moeilijker gemaakt te bestaan.

En dat heeft geen reedt te maken met Jansen’s geneuzel over vroeger.

op 17 01 2010 at 22:54 schreef Peter:

Dat van die Javaanse moslimcultuur is alweer onzin. Op de Molukken is de achterstand van de moslims na de onafhankelijkheid door steun van de centrale overheid (inderdaad gevestigd op Java) op de christenen ingelopen. Maar in Suharto’s ambtelijke apparaat, alsmede in het Indonesische leger, hebben nog decennialang de christenen gedomineerd op de belangrijkste posities.

Daar was natuurlijk islamitische verzet tegen, en om te voorkomen dat die een bedreiging zou worden, is Suharto op zeker moment moslims op die posities gaan plaatsen.

In dat krachtenveld van allerlei etnische en culturele en religieuze groeperingen die zich achtergesteld voelden en bevoorrecht werden, hebben uiteraard extremistische stromingen goed gedijd. Die worden niet gevoed door Javanen, maar door het Midden-Oosten.

De islam is nou eenmaal vaak de godsdienst van groepen die een emancipatiestrijd te bevechten hebben. Ook in de onafhankelijkheidsstrijd tegen de Nederlanders liepen islamitische groepen voorop, uiteraard met steun uit (onder andere) het Midden-Oosten.

op 17 01 2010 at 23:08 schreef Ook nieuwe theorie van “Wetenschapper” Hans Jansen kan weer direct door de plee | Krapuul.nl:

[…] tijd voor nemen om Hans Jansen te debunken. Tot de laatste categorie behoort Peter Breedveld, van Frontaal Naakt; Het nieuwste stukje van Hans Jansen (de Arabist) deed mij aanvankelijk grinniken. De geestelijke […]

op 17 01 2010 at 23:09 schreef MNb:

Wel Bodewes, ongeveer alles wat je aanvoert bewijst nou net dat de islam in voorkomende slechts een vlag is die het verzet tegen het Javaanse kolonialisme – want meer is het niet – siert. Het is wel een vooruitgang dat je de wahabitische vorm als gevaar bestempelt. Je vergeet alleen te vermelden dat die vorm nou juist geen onderdeel uitmaakt van het decennialange Indonesische transmigrasiebeleid, integendeel.
De uitsmijter is natuurlijk wel dat we je theorie over transmigrasie plotseling niet mogen toepassen als het Aceh betreft, uiteraard zonder enige reden aan te voeren. De enige reden zal wel zijn dat juist Aceh je hele verbinding tussen transmigrasie en islamisering op losse schroeven zet. Cognitieve dissonantie heet dat.

op 17 01 2010 at 23:14 schreef MNb:

Gelieve aan te vullen: voorkomende gevallen.

op 17 01 2010 at 23:17 schreef vander F:

@Peter,
Die Islamitische Sumatraan die ik sprak was zeer expliciet wat betreft een toenemende Javaanse overheersing en een in angstige stilte morrende Sumatraanse bevolking.

op 18 01 2010 at 00:11 schreef Tjerk:

Vetklep: “Lekker muziekje, zeg. Onverklaarbaar dat het publiek stil staat.”

Zeg dat. Zoals de legendarische rockproducer Bruce Dickinson echter zou zeggen: “It could have used a little more cowbell.”

op 18 01 2010 at 07:54 schreef Peter:

Dat er onvrede is over de transmigrasi klopt wel, vander F, en over het Java-centrisme is ook een boel te doen, maar dat heeft niks te maken met islamisering of met radicalisering. Overal, waar bevolkingsgroepen tussen andere bevolkingsgroepen worden geplant, vooral als die laatste de ‘oorspronkelijke’ bevolking betreft, ontstaan wrijvingen tussen die groepen.

op 18 01 2010 at 10:04 schreef Mas Rob:

Erudiete arabist en anti-Islam propagandist, Jansen heeft altijd die januskop gehad. De antropoloog Van Bruinessen heeft eens verhaald hoe jammer hij het vond voor de geleerde J.J.G. Jansen dat iemand onder de naam Hans Jansen zulke giftige stukjes over de islam in de HP schreef. Tot zijn ongeloof kwam Van Bruinessen er later achter dat het één en dezelfde persoon betrof.

Lange tijd kon Jansen zijn twee gezichten combineren, maar hij is uiteindelijk toch in het zwaard van zijn eigen retoriek is gevallen: zijn stukjes over de Islam worden steeds hysterischer. Zo verkondigde hij niet zolang geleden dat de Islamitische geloofsbelijdenis (Er is geen god buiten God, en Mohammed is zijn Profeet) niets anders is dan een openlijke oorlogsverklaring.

Het nieuwe stukje over Culemborg is helemaal over the top. Ik kan me echt niet voorstellen dat hij liegt om propaganda te bedrijven. Daarvoor is het stukje te absurd en te schadelijk voor zijn geloofwaardigheid als geleerde. Ik denk dat hij meent de Waarheid te schrijven, de Waarheid die in zijn ogen wordt weggemoffeld door de Linkse Kerk, Cultuurrelativistische Islamologen en Laffe politici. Gelukkig is daar Hans Jansen die als moedige eenling de Waarheid durft te verkondigen.

Hans Jansen is een hysterische fundamentalist met megalomane trekjes.

op 18 01 2010 at 10:05 schreef Knutsel:

Een academische discussie:
Men neme één zin uit een artikel, die een suggestie wekt waar men alle kanten mee uit kan. Vervolgens een betoog waarom één bepaalde uitleg wel of niet klopt en dat het een “nep-geleerde” betreft die het originele stukje geschreven heeft.

Dat dhr Breedveld zijn kennis over Indonesië en de Molukken wil etaleren is natuurlijk prachtig. Helaas heeft het stukje van Jansen toch vrijwel uitsluitend betrekking op Nederland. Maar het is natuurlijk een stuk veiliger over de islam te praten aan de andere kant van de wereld. Je moet het natuurlijk allemaal niet te dichtbij laten komen, nietwaar?

op 18 01 2010 at 10:15 schreef Mas Rob:

Knutsel zou een punt hebben als Jansen een slip of the pen had gemaakt. Dit is niet zo. De (onzinnige) opmerking over de Molukkers in de koloniale tijd tekent het verval van Jansen. Grote woorden, gekunstelde verbanden zonder onderbouwing of logica en hysterie; het artikel is niets meer dan een bedorven hap lucht.

op 18 01 2010 at 11:53 schreef Peter:

Knutsel lijkt te denken dat een wetenschapper toch moet kunnen beweren – zonder daar meteen op te worden afgerekend – dat de rotzooi in Culemborg gezien moet worden in het kader van de islamisering van Nederland, omdat het hier gaat om Molukkers die moeten worden uitgeschakeld vanwege de voorkennis, die zij in Nederlands-Indië hebben opgedaan – ook al is dat aantoonbare nonsens.

‘Knutsel’ is geen goed pseudoniem voor Knutsel. ‘Fröbel’ past je beter. Of ‘Bazel’.

op 18 01 2010 at 12:02 schreef leo schmit:

Leestip voor Paul:
http://www.globalsecurity.org/military/world/war/maluku.htm
Met links naar Laskar Jihad, KOMPAK en RMS.

op 18 01 2010 at 12:05 schreef vetklep:

Tjerk, dat was een fijne, die vetlel met die cowbel. En Dickinson is een held.

op 18 01 2010 at 12:24 schreef babs:

Ik denk dat Jansen bezig is met een The Wave achtig experiment, maar dan op nationale schaal.

http://www.youtube.com/watch?v=BVRXXbU-z7U

Komt nadat Wilders 30 zetels heeft gewonnen met een boek over zijn ervaringen en daarmee wordt hij wereldberoemd.

op 18 01 2010 at 12:50 schreef Knutsel:

@peter. Het zal me een worst wezen hoe je me wilt noemen, voor mijn part noem je me satan. Nog steeds ga je voorbij aan het gegeven dat Jansen hier een algemene toestand beschrijft en of die “onderwerping” op de Molukken te vergelijken valt met Nederland is bijzaak. Hij beschrijft het in dit artikel verder niet. Als je daar kritiek op hebt, prima. Wat ik vooral uit het artikel haal is dat er niet genoeg wordt opgetreden tegen straatterreur en dat het als incidenten door de overheid wordt verklaard. Of je het eens bent met Jansens’ overtuiging dat de straatterreur een godsdienstige activiteit is, is een ander verhaal. Je valt echter over die ene suggestie dat de Molukkers wel weten hoe het er in Indië aan toeging. M.i. raakt dit niet de kern van zijn betoog.

op 18 01 2010 at 12:53 schreef Peter:

Ja, dat had ik de eerste keer al begrepen, Fröbel. Jij vindt het dus gewoon oké dat een wetenschapper leugentjes verkoopt.

op 18 01 2010 at 14:06 schreef zombie:

doe jij toch ook

op 18 01 2010 at 14:12 schreef Benech:

Ik voel weer een ban aankomen, maar toch zal ik even de moeite nemen om op de opmerking van Zombie in te gaan. Ik moet Peter nog betrappen op een leugen die hij niet later zelf toegeeft indien ontmaskerd of ontkracht. Dat is in tegenstelling met Hans Jansen die dat niet doet.

op 18 01 2010 at 14:19 schreef Bert Brussen:

Knutsel praat dikke peop.

De Arabist Hans Jansen zuigt iets uit zijn duim, namelijk dat islamieten via een wijk in Culemborg bezig zijn met stiekeme islamisering, zoiets. Om dat te onderbouwen gebruikt De Arabist Hans Jansen een foutief voorbeeld namelijk dat van molukkers die islamisering wel zouden herkennen.

Breedveld weerlegt dat voorbeeld vervolgens door aan te tonen dat De Arabist no shit verstand heeft van molukkers en hun geschiedenis waardoor het hele betoog van De Arabist Hans Jansen als een kaartenhuis in elkaar stort.

Nergens gaat het verder over “terreur van Marokkaanse jongeren” en “de overheid die niks doet”. Het gaat over islamisering en de geschiedenis van de molukken.

op 18 01 2010 at 14:20 schreef Peter:

Ik heb maar één keer gelogen, en dat was toen ik zei dat ik geen seks heb gehad met Jamila Laoudadi. Ik had natuurlijk gewoon moeten zeggen dat jullie dat geen flikker aangaat, maar goed.

Ik was eigenlijk van plan de losse flodder van ‘zombie’ te negeren, omdat iedereen zijn domme, gratuite jij-bak zonder zelfs maar een zweem van onderbouwing wel ziet voor wat die is.

op 18 01 2010 at 15:30 schreef Ab:

Je ziet het voor je: ergens in de onbegaanbare bergstreken van Pakistan zitten de kopstukken van Al Quaida bijeen om de strategie ter islamisering van Nederland te bespreken.
Het omvervliegen van hoge kantoorgebouwen wordt overwogen, maar dan is er die jongste bediende met een werkelijk even briljant als vermetel plan: we sturen een marokkaans jochie van een jaar of 15 de lokale friettent in Culemborg in om daar bij een Moluks jochie van een jaar of 16 een bak frietje-oorlog uit de hand te stoten.
Daarmee wordt dan het startsein gegeven voor de fronttroepen (andere marokkaanse jochies uit de leeftijdsklasse tussen 16 en 22 jaar) die de gevreesde molukkers uit de weg gaan ruimen.

Ik moet zeggen dat een grondige kennis van de geschiedenis van Nederlands Indië en Indonesië niet echt noodzakelijk is om de onzinnigheid van deze theorie in een oogwenk te zien….

Zelfs uit een stel al jaren kuttende Marokkaanse jochies, een hilarisch slappe wijkagent en een burgemeester die voor het gemak maar vergeet dat het handhaven van de openbare orde toch echt tot zijn bestuurlijke taken (feitelijk in de meeste gevallen zijn enige) hoort wordt een complot ter islamisering van Nederland gedestilleerd.

Want dat is wat het is: een bestuurlijke en justitiële onkunde om te doen waarvoor ze worden betaald: het handhaven van de openbare orde en het beschermen van burgers tegen straatcrimineeltjes.

op 18 01 2010 at 15:59 schreef van Kaas:

“De islam is nou eenmaal vaak de godsdienst van groepen die een emancipatiestrijd te bevechten hebben.”

Wel eens van de Groene Mars gehoord? Dat was een campagne van Hassan II onder het banier van de Islam om de erfenis van Franco – de Spaanse Sahara – op te eisen. Nog steeds worden Islamitisch-godsdienstige argumenten aangedragen ter rechtvaardiging van dat fascistische project.
Marokko krijgt hierbij steun uit de Arabische en de Westerse wereld.
Saharanen zijn overigens ook Soennieten maar zij beroepen zich op het internationaal recht. Is die Islam nou de godsdienst van de emancipatie of van de onderdrukking?

op 18 01 2010 at 16:04 schreef Tjerk:

Knutsel: “Helaas heeft het stukje van Jansen toch vrijwel uitsluitend betrekking op Nederland. Maar het is natuurlijk een stuk veiliger over de islam te praten aan de andere kant van de wereld.”

De andere kant van de wereld, zoals Soedan, Pakistan, en Zuid-Egypte?

Hans Jansen: “Ter bescherming van lijf en have zich niet tot de overheid te kunnen wenden, dat is precies wat mensen die geen moslim zijn in de Soedan, in Pakistan en Zuid-Egypte, en elders, ook overkomt.”

Dus hoezo heeft Jansens stukje “vrijwel uitsluitend betrekking op Nederland”? Jansens stukje heeft betrekking op de gehele wereld, en de gehele geschiedenis van de islam.

Volgens Jansen voltrekt de islamisering zich immers overal en altijd volgens hetzelfde patroon: niet-moslims worden buiten de bescherming van de wet geplaatst en door moslims geplaagd met roof, verkrachting en diefstal totdat ze wegtrekken of zich bekeren.

Vandaar dat Jansen ook kan concluderen dat het op de Molukken hetzelfde is gegaan als wat hij denkt dat er zich in Culemborg voltrekt: moet wel, want het gaat altijd zo. Vervolgens dient hij de geschiedenis van de Molukken weer op als bewijs dat de islam overal een patroon van overmeestering kent.

Dat is een – nogal doorzichtige – cirkelredenering, en die doorbreek je door aan de hand van feiten te laten zien dat er geen hout van klopt, zoals Peter doet.

Verder moet Jansen toch eens verklaren hoe het is dat juist de jongens die nooit naar de moskee gaan en nooit een koran openslaan, zich aan diefstal, roof, pesterijen en geweld schuldig maken; terwijl degenen die de vrome toer op gaan, zich over ’t algemeen keurig aan de wet gaan houden en geen Hollander lastig vallen. Zou dat wellicht zijn omdat de Koran diefstal, roof, pesterijen en geweld verbiedt?

Ook moet hij toch eens verklaren hoe het is dat Turkse tieners zich niet schuldig maken aan het gedrag waar jonge Marokkanen om bekend staan. De verklaring dat ze ‘minder islamitisch’ zijn, gaat niet op, want we hadden net vastgesteld dat die zogeheten ‘kutmarrokaantjes’ zich ook storen aan God noch gebod.

op 18 01 2010 at 16:10 schreef yurp:

[…]en hele wijk raakt door een milde straatterreur langzaampjes voor honderd procent geïslamiseerd. Een grotere triomf voor Gods godsdienst is niet denkbaar.

Ja, want Gods godsdienst wil niets liever dan afgeragde besmeurde achterstandsflats met vuilnis op straat. Volgens mij ontvluchten mensen om meer redenen dan de ‘milde straatterreur’ dat soort wijken. Bijvoorbeeld omdat je inmiddels genoeg verdient om daar uit die ellende weg te komen. Ook als moslim zijnde.

op 18 01 2010 at 16:40 schreef Tjerk:

Ab: “Zelfs uit een stel al jaren kuttende Marokkaanse jochies, een hilarisch slappe wijkagent..”

Die wijkagent hebben we op beeld. De arme man doet nog wel zo zijn best op een relatie met die jongeren op te bouwen.

Dat een islamiseringsprogram ten grondslag zou liggen aan het gedrag van die jongeren wordt trouwens weerlegd door dit artikel van Esther Rosenberg (NRC – 25 juli 2008). Het gaat gewoon om makkelijk geld verdienen, meelopen, mooie sneakers, en een hoop ressentiment vanuit het gevoel structureel gediscrimineerd te worden.

Dat is bij drugscrimineeltjes en bendeleden in zwarte achterstandswijken van de VS niet anders, maar dat ontgaat Hans Jansen blijkbaar.

op 19 01 2010 at 07:49 schreef Paco:

Rob, zullen jouw clubje, jihadisten, dan maar gewoon terorristen noemen, dat is een mooie eretitel.

op 19 01 2010 at 09:28 schreef Mas Rob:

Maar Tjerk, die drugscrimineeltjes en bendeleden zijn toch allemaal black muslims? Het is allemaal één groot complot!!!

Damn, Paco heeft mij door!

op 19 01 2010 at 15:43 schreef Bodewes,J:

‘Daar was natuurlijk islamitische verzet tegen, en om te voorkomen dat die een bedreiging zou worden, is Suharto op zeker moment moslims op die posities gaan plaatsen.’

Dus het is natuurlijk om islamitisch verzet te krijgen als christenen dominante posities bezetten?
Dan staat ons nog wat te wachten :)
Het verhaal is bekend. Suharto ging op late leeftijd naar Mekka en heulde aan het einde van zijn regeerperiode met fanatiekere islamieten. Hij was ook een beetje chanteerbaar geworden onze pak Harto. Christelijke generaals kaarten nu juist vaak de corruptie binnen het leger aan en ook dat was de famillie Suharto niet gewend.
Maar in feite is de Indonesische grondwet en de pancasila nu juist ervoor om geen onderscheid te maken tussen geloven. Dus als er twee sollicitanten komen voor één generaalsfunctie komen dan neem je de beste. Suharto corrumpeerde zijn eigen RI en is voor een groot deel schuldig aan de malaise.

‘De islam is nou eenmaal vaak de godsdienst van groepen die een emancipatiestrijd te bevechten hebben.’

De shariawetgeving in Atjeh is niet echt een overwinning van de emancipatie. Het publiekelijk geselen van jonge vrouwen voor hele kleine vergrijpen. Zo zou men nog wel even door kunnen gaan. Waar onafhankelijksstreven, Filipijnen, Thailand, Tjetstenië wordt gekaapt door islamisten zie je direkt een enorme vergruwelijking van de strijd. Blijkbaar als men eindelijk een heilige oorlog heeft is alles geoorloofd. Onthoofdingen, misdaden tegen kinderen er zit ineens geen rem meer op.
In de Koerdische vrijheidstrijd ontbreekt die ‘heilige oorlog’ en gek, die is toch iets minder gruwelijk.
In Kasjmir maar uiteraard ook in Iran is hetzelfde gebeurd. Een aardig boek in deze is wel : Shalimar de Clown van Rushdie.
@MNb
Het Atjeh verhaal valt niet te koppelen aan de transmigasie politiek want het speelt al eeuwen lang voordat men ooit ervan had gehoord.
Nogmaals het verhaal over transmigrasie is mijn mening gebaseerd over zaken die ik ervan weet.
De impact van de komst van grote groepen islamieten naar plaatsen waar deze voorheen niet woonden brengt zaken mee als moskeeën waar men, in Indonesië, nogal luid, 5 keer per dag tot gebed oproept. Gewend dat men is aan de dominantie in Java eist (VS Naipaul tegen van Dis) men een moskee met toeters en bellen. Dat roept enorme weerstanden op.

op 19 01 2010 at 16:32 schreef Bodewes,J:

Voor de liefhebber:

http://www.rand.org/pubs/monograph_reports/MR1599/MR1599.ch6.pdf

op 19 01 2010 at 17:13 schreef Peter:

Meneer Bodewes is niet in staat om onbevooroordeeld naar andermans argumenten te kijken. Hij gaat er van uit dat elke verklaring van bepaalde ontwikkelingen ten aanzien van moslims en de islam een apologie is van islamitisch geweld of van intolerantie. Het is me nu wel duidelijk waar het Bodewes om te doen is: de islam aanwijzen als oorzaak van alle ellende en verder niks. Bodewes is niet geïnteresseerd in de gecompliceerde historische ontwikkelingen die geresulteerd hebben in een gecompliceerde actualiteit. Bodewes wil veroordelen. Bodewes wil de islam veroordelen.

Bodewes noemt Shalimar de Clown en heeft niks van dat boek begrepen. Ik wel. Hier is mijn bespreking.

op 21 01 2010 at 07:44 schreef Demater:

Bodewes,J: Het Atjeh verhaal speelt ja! al eeuwen lang, inderdaad. Het Atjeh verhaal is een verhaal van afschuwelijke moordpartijen door de nederlandsche mareschaussee. Van Heutsz, van Dalen, Colijn; die namen ja?
Bijzonder is wel men zich in Atjeh, dat een belangrijke kracht was in de onafhankelijkheidssstrijd, wil afscheiden van Indonesia net als de Molukken en Papoea. In de jaren negentig stonden de Atjehese bevrijdingsstrijd sympathieker tegenover deze Christelijke lotgenoten dan tegenover het Indonesische leger. De beweging voor een vrij Atjeh was Islamitisch maar voerde geen godsdienstoorlog.
In Atjeh werd door Jakarta de Sharia ingevoerd in een poging om de afscheidingsbeweging wind uit de zeilen te nemen.

De extremistische Islamieten van oa Laskar Jihad vochten wel een godsdienstorlog en werden juist ingezet tegen afscheidingsbewegingen. Vooral op Oost Timor en de Molukken. Godsdiensthaat heeft meestal een politiek doel. Ook in Nederland

op 23 01 2010 at 00:50 schreef Bodewes,J:

Maar werden die Liskar Jihad troepen moedwillig ingezet door de RI? Of waren ze een toevallige meevaller? Ik weet het niet. Wel een curieuze denkpiste aangaande de sharia invoering in Atjeh.
Zouden er nu nog contacten zijn tussen de Opm en de Fkm/Rms en de Gam?

Bedankt Demater.

op 24 01 2010 at 14:24 schreef Demater:

Over de inzet van milities door de RI is veel geschreven, met name door de gebeurtenisen op Oost Timor.

Twee citaten van de website:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=12047

SBS Dateline interviewde voor het onderzoeksrapport ook een mensenrechtenactivist die infiltreerde in de radicale islamitische beweging Laskar Jihad. Hij vertelde de onderzoekers waar de Laskar Jihad op dit moment mee bezig is. “Allereerst intimideren en vermoorden zij mensen die betrokken zijn bij de beweging die streeft naar een onafhankelijk Papoea. Daarnaast verspreiden zij geruchten in verschillende plaatsen om zodoende angst te creëren.”

en:

Dominee Yoman is niet verbaasd dat er milities worden opgericht op Papoea. “Overal waar Indonesische militairen actief zijn, zijn milities en jihadstrijders te vinden. Zij zijn onafscheidelijk.”

Zie ook deze noodkreet:
http://maluku4you.web-log.nl/maluku4you/2005/05/_s_o_s_maluku_s.html

Of er nog contacten zijn tussen de verschillende groepen weet ik niet, maar je kan het ze wel gewoon vragen neem ik aan.

op 24 01 2010 at 21:45 schreef Bodewes,J:

Aangaande ’transmigrasie’ en islamitisering kon ik het niet nalaten om even een alinea uit wikipedia te stelen:

‘Ongeveer de helft van de Molukkers is namelijk het christelijk geloof toegedaan, dit in tegenstelling tot de overgrote meerderheid in Indonesië die islamitisch is. Tussen de Molukkers onderling waren er tot aan het moment van de immigratie van Javanen geen problemen. De Javanen waren echter strenger in de islamitische leer, wat tot botsingen en ernstige ongeregeldheden leidde. Hierbij werd het Indonesische leger ervan beschuldigd de kant van de moslims te hebben gekozen. Deze beschuldiging werd onder andere geuit door de later vermoorde mensenrechtenactivist Munir Said Thalib. Sindsdien bestaat er weer – zij het een tamelijk broze – vrede.’

Ik wil daar natuurlijk niet de gehele moslimwereld mee veroordelen maar het onderschrijft wel wat ik eerder schreef.

Het conflict om Tim Tim.
De Indonesische ‘integratieoorlog’ kostte naar schatting aan 200.000 Oosttimorezen het leven.
Dat is ongeveer een vijfde van de totale bevolking. Toch volledig krankzinnig dat dit nauwelijks bekend was in Europa.
Het was mij trouwens ook niet bekend dat de Liskar Jihad troepen daar ook bij betrokken zijn geweest.
Dus bedankt voor de info maar weer. Demater.

op 25 01 2010 at 22:18 schreef Mephisto:

Ik vraag mij af hè, wie al die vooropgestelde plannetjes, gericht op wereldoverheersing toch iedere keer laat mislukken. Want als we van de theorieën moeten uitgaan, zou de wereld al 20x compleet gekoloniseerd moeten zijn door aliens danwel moslims of christenen of zelfs neocons en de ehh.. Rodericks? Rockefellers? Rothschilds – die bedoelde ik.

En het komt er telkens maar weer niet van. Dus: wie verijdelt toch telkens weer die plannen van al die megalomanen?

op 26 01 2010 at 12:55 schreef Demater:

@Mephisto In een discussie is het een flauwe methode om eerst een persiflage te maken van het verhaal van de ander en dat dan als belachelijk voor te stellen. Dat slaat de discussie dood. Dat is niet verstandig want het gaat wel degelijk om ernstige zaken. Als je niet serieus kan meedenken over de dreiging van Islamitisch machtsstreven, en niet duidelijk kan maken waarom het alleen maar een grap zou wezen, dan kan je je misschien beter met iets anders bezig houden.

op 27 01 2010 at 19:32 schreef Bodewes,J:

Er is helemaal geen complot van moslims in Indonesië. Wel zijn er bij conflicten op bijvoorbeeld de Molukken mensen uit Pakistan opgepakt die inheemse moslims aan het ophitsen waren. (hetzelfde in Thailand en de Filipijnen) Het waren niet zo maar huis tuin en keuken moorden die daar gepleegd zijn. Extreem wrede zaken waarvan wij maar moeten hopen dat ze een ‘ver van ons bed show’ blijven. Bepaalde geloofsgroepen, waarschijnlijk druk met de emancipatiestrijd, zijn opvallend stil gebleven. Iemand die er wat van durfde te zeggen, Munir Said Thalib wel een moslim trouwens, werd onderweg naar Nederland vermoord. Het geeft te denken Mephisto om zulke serieuze zaken af te doen met zo’n blaseeje, afstandelijke, onbenullige, vergelijking.
Ik vraag me wel eens af hoe men in Europa zou reageren als er dominees uit Staphorst werden gevonden in conflicten waar zulke gruwelijkheden plaatsvinden. Men zou alles doen wat men nu nalaat. Zegt genoeg over oprecht engagement.

http://www.meforum.org/713/beheading-in-the-name-of-islam

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS