Home » Archief » Laat Joost de Haas en Bart Mos vrij!


[28.11.2006]

Laat Joost de Haas en Bart Mos vrij!

Manhelm (192k image)

Amsterdam, 28 november 2006

Aan de rechtbank van Den Haag

Telegraaf-verslaggevers Joost de Haas en Bart Mos moeten onmiddellijk worden vrijgelaten. Zij zijn beiden door de rechtbank in Den Haag gegijzeld omdat ze weigeren hun anonieme bronnen prijs te geven.

Het is voor de journalistiek van levensbelang om de identiteit van bronnen geheim te kunnen houden. Hierdoor durven klokkenluiders het aan om via de pers misstanden in de openbaarheid te brengen. Zodra journalisten worden gedwongen om hun bronnen bij de rechtbank prijs te geven, worden ze een verlengstuk van justitie. Hierdoor zal niemand het meer aandurven met de pers te praten over gevoelige zaken en is een zeer belangrijke rol van de pers uitgespeeld: het aan de kaak stellen van misstanden in onze samenleving.

Wij maken ons grote zorgen om het feit dat journalisten steeds vaker om hun bronnen worden gevraagd. Na de achttien dagen durende gijzeling van Koen Voskuil in 2000 zijn er inmiddels te veel voorbeelden van journalisten die voor het blok worden gezet. Misdaadverslaggever Bas van Hout werd onlangs kort gegijzeld. Nieuwe Revu-journalist Simon Vuijk hangt aanstaande maandag 4 december gijzeling boven het hoofd. De nu gegijzelde journalisten Joost de Haas en Bart Mos kunnen vanuit hun cel in het huis van bewaring in Scheveningen hun werk niet voortzetten. De rechtbank lijkt steeds makkelijker naar dit zware middel te grijpen.

“Ik steun deze petitie en eis voor het belang van de vrije pers in Nederland dat Joost de Haas en Bart Mos met onmiddellijke ingang worden vrijgelaten!”

Naam: ————————————————

Vul uw naam in en stuur als mail aan persvrijheid@nvj.nl

De petitie zal morgen (woensdag 29 november) worden aangeboden aan de Rechtbank ’s-Gravenhage.

Stuur deze tekst door naar bekenden, zodat zoveel mogelijk mensen deze petitie ondertekenen.

Meer informatie kunt u lezen op: Villamedia en de Telegraaf

Deze petitie is een initiatief van:

Joop Daalmeijer, voorzitter Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)

Eef Bos, Alex de Vries, hoofdredactie en redactie de Telegraaf

Arendo Joustra, voorzitter Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren

Koen Voskuil, journalist Nieuwe Revu

Woensdag 29 november 13.30 uur zal de Raadskamer van de Rechtbank ‘‘s Gravenhage beslissen over een verlenging van de gijzeling. Laat uw stem niet alleen horen via de mail, maar kom ook naar het Paleis van Justitie te Den Haag, Prins Clauslaan 60, waar een protestbijeenkomst wordt georganiseerd en de petitie zal worden aangeboden.

Algemeen, 28.11.2006 @ 15:47

[Home]
 

27 Reacties

op 28 11 2006 at 16:01 schreef Dany:

Wie heeft dit geschreven? Anoniem?! Ik wil weten wie, want anders…!

Er moet meer gegijzeld worden in Nederland. Treedt justitie eindelijk een keer krachtdadig op, is het weer niet goed!

op 28 11 2006 at 18:20 schreef Rechtsliberaal:

Alles leuk en aardig. Ik vind weliswaar dat Joost de Haas en Bart Mos moeten worden vrijgelaten, maar als men goed redeneert zal men een belangrijke kanttekening moeten maken: vinden de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en het Genootschap van Hoofdredacteuren (GvH) dat journalisten méér burgerrechten hebben dan "normale burgers"? Ik bedoel, wat zouden zij ervan vinden als – om maar eens naam te noemen – Peter Breedveld zou worden gegijzeld zodat hij anonieme bronnen prijs geeft? Zouden de NVJ en de GvH dan ook partij kiezen voor een "burgerjournalist" als Peter?

Overigens, de NVJ is nogal een dubieus clubje, dat zelfcensuur jegens islamieten bepleit.

Zie: http://www.geocities.com/mediacontrole/artikel4018.html

op 28 11 2006 at 18:25 schreef Parsifal:

<>
Overigens, de NVJ is nogal een dubieus clubje, dat zelfcensuur jegens islamieten bepleit.
<>

Ah, in dat geval werken zij eraan mee dat Nederland, al jaren wordt gegijzeld door de moslims.

Geen medelijden van deze kant, dus.

Parsifal

op 28 11 2006 at 21:18 schreef JanJanus:

Vasthouden die "helden"

op 28 11 2006 at 22:05 schreef Peter Breedveld:

Wauw, jullie vinden het dus gewoon oké dat journalisten in de gevangenis worden gegooid voor het geheimhouden van hun bronnen.

Dat is best wel eh… eng.

op 28 11 2006 at 22:26 schreef Rechtsliberaal:

@ Peter

Waar heb ik dat geschreven? Neem jij wel even de moeite om mijn vorige reactie fatsoenlijk te lezen? Dan praten wij dan wel verder.

op 28 11 2006 at 22:38 schreef Peter Breedveld:

Waarom voel je je aangesproken, meneer de rechtse liberaal? Vind jij ook dat Mos en De Haas in de gevangenis horen?

op 28 11 2006 at 22:49 schreef Rechtsliberaal:

Nee. En als jij mijn eerste reactie fatsoenlijk had gelezen had ij dat al begrepen.

Misschien had ij voor de volgende bewoordingen kunnen kiezen:

"Wauw, jullie – met uitzondering van Rechtsliberaal – vinden het dus gewoon oké dat journalisten in de gevangenis worden gegooid voor het geheimhouden van hun bronnen."

Het is maar een suggestie…..

op 28 11 2006 at 22:50 schreef Rechtsliberaal:

"ij" = "jij"

Excuses, ik typte wat te snel.

op 28 11 2006 at 23:30 schreef CoJo:

Vraag me af, of iedereen hetzelfde zou reageren als ze jouw belastingaangiftes publiceerden. Staatsgeheimen zijn staatsgeheimen, anders moet je het geen staatsgeheimen noemen.
Met dit soort algemeenheden heb ik niet zo veel.

op 29 11 2006 at 06:54 schreef Hans:

Onze Ntcb zit naar het schijnt te slapen, Hirsch-Ballin ook. En Remkes denkt de problemen op te kunnen lossen met schoolbezoekjes.
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=2055

op 29 11 2006 at 09:31 schreef GW:

Dat criminelen zomaar hele straten en ambtenaren omkopen is best wel een beetje eh….eng !

op 29 11 2006 at 10:01 schreef Peter Breedveld:

GW zegt het al: ik ben blij dat ik weet dat de AIVD lekt naar criminelen en dat Mink K. ambetnaren in zijn zak had en als het aan justitie gelegen had, was dat geheim gebleven, want ‘staatsgeheim’. Dat dit geheim gelekt is, ligt aan de AIVD en niet aan Bos en De Haas.

Het wordt zo voor de overheid heel makkelijk om allerlei misstanden onder de pet te houden. Steeds als er iets mis gaat, druk je het woord ‘staatsgeheim’ op het betreffende dossier. Journalisten die er toch lucht van krijgen, gooi je in de cel. Zo dient de journalistiek straks alleen nog als doorgeefluik van officiële overheidspropaganda. Dit is een rechtstreekse ondermijning van de democratie.

Niet te vergelijken met het publiceren van mijn belastingaangifte natuurlijk, of met het verspreiden van een privéfilmpje uit de collectie van de keeper van ADO Den Haag.

op 29 11 2006 at 12:12 schreef Dany:

Eh Peter,

Laat ik voor mezelf spreken: IK bedoelde het sarcastisch!

Ik vind niet dat staatsgeheimen gelekt mogen worden, en dat journalisten zich dan vervolgens kunnen verbergen achter persvrijheid. Als het daadwerkelijk het staats- of landsbelang schaadt (zoals tijdens oorlogshandelingen bijvoorbeeld) dan is het gewoon fout.

Maar als het gaat om civiel-strafrechtelijke zaken… Waar bovendien de betreffende journalisten ook gewoon aangeklaagd zouden kunnen worden… Het is een paardemiddel, zoals Theo de Roos vandaan ook zei (ik geloof in AD, kan het niet meer vinden). Het is de goedkope manier, geen onderzoek in eigen gelederen, nee, gewoon lekker de boodschappers van het slechte nieuws aanpakken.

op 29 11 2006 at 12:34 schreef BigPete:

Ik zal ook even een duit in het zakje doen.
Persvrijheid is een groot goed, daar ben ik het volledig mee eens. De centrale vraag is of de persvrijheid in het geding is. Het antwoord moet natuurlijk zijn nee.
Er is niemand, geen officier van justitie, geen rechter die iets af doet aan de persvrijheid.

Waar het hier allemaal om draait is het negeren van een gerechtelijk bevel. De rechter geeft opdracht bronnen te onthullen, de journalisten vinden dat ze boven de wet staan en houden hun mond. Dus worden ze gegijzeld, ze hebben hun “gevangenschap” geheel in eigen hand. Op het moment dat ze voldoen aan het bevel staan ze weer buiten.

Ik begrijp best dat het een en ander implicaties heeft voor mogelijke informanten, nu en in de toekomst. Maar het gaat veel te ver dit als het einde van de persvrijheid af te schilderen.
Waar het eigenlijk over gaat is dat twee journalisten zelf vinden dat de wet niet voor hen geldt omdat ze journalist zijn. Helaas (?) voor hen is dat niet zo. Als ze wat willen moeten ze hun best doen de wet te veranderen, maar wat ze nu doen is hun kont afvegen met de rechtsstaat.

En dat kan ik niet als iets goeds zien.

op 29 11 2006 at 12:38 schreef Quasimodo:

Wat is dit nou??? In onze democratische reschtsstaat heeft de rechter toch het laatste woord? Moeten we ons daar niet bij neerleggen of alleen al het in ons straatje past?

op 29 11 2006 at 12:56 schreef Peter Breedveld:

Oei, daar hebben we de ‘regels-zijn-regels’-brigade weer.

Puur democratisch gezien leggen we ons, wat mij betreft, inderdáád alleen bij een uitspraak van de rechter neer als die ‘in ons straatje past’.

Ik ben geen robot.

op 29 11 2006 at 13:07 schreef Quasimodo:

@ Peter:

Gut, voor zo’n ratio-minnende site, is dit toch wel een erg subjectieve reactie. Ik had een iets hoger wetenschappelijk gehalte verwacht.

op 29 11 2006 at 13:28 schreef Peter Breedveld:

Je bent niet de eerste die met een dergelijke opmerking komt. Ik vraag me af waarom veel mensen een zekere wetenschappelijke toetsbaarheid van mij verwachten. Maar deze site staat in het teken van vrijheid en ik besef dat het misschien rationeler is mensen hun vrijheid te ontnemen (afhankelijk van de doelen die je stelt, natuurlijk). Mijn vrijheidsdrang is instinctief. Mijn manier van argumenteren is inderdaad zakelijker dan op sites als bijvoorbeeld het links-extremistische Sargasso.nl.

Dat gezegd hebbende, wat is er zo rationeel aan om je klakkeloos neer te leggen bij de uitspraak van een rechter? Ik vind het mak, dom, gevaarlijk zelfs, maar rationeel? Nou, nee.

op 29 11 2006 at 13:45 schreef Dany:

BigPete zei: Waar het hier allemaal om draait is het negeren van een gerechtelijk bevel. De rechter geeft opdracht bronnen te onthullen, de journalisten vinden dat ze boven de wet staan en houden hun mond. Dus worden ze gegijzeld, ze hebben hun “gevangenschap” geheel in eigen hand. Op het moment dat ze voldoen aan het bevel staan ze weer buiten.

Wettelijk gezien hebben journalisten niet meer rechten dan andere burgers. Ze hebben echter ook niet meer plichten. En dit betekent dat iedere burger die weigert een verklaring af te leggen in een strafzaak in principe gegijzeld kan worden door de rechter.

In de praktijk gebeurt dit eigenlijk nooit. Het dwingen van het afleggen van een verklaring werkt namelijk leugens (‘meineed’) in de hand, en dat is op zich een vrij zwaar misdrijf, dat echter zelden of nooit bewezen kan worden.

Als de journalisten slim waren zouden ze dus een niet-controleerbaar verhaal verzinnen dat zou verklaren hoe ze aan hun informatie zijn gekomen. Zoals Mr Doedens zich ooit onsterfelijk maakte: "De informatie is tot mij gekomen." Nu kan een journalist zich niet achter het verschoningsrecht verbergen, maar hij kan wel zeggen dat hij een anoniem telefoontje ontving, dat hem leidde naar een afgelegen vuilcontainer, waarin wat officieel-uitziende documenten lagen. Die heeft hij gelezen en vernietigd.

Doei.

Maar de heren stellen zich OF dom, OF erg principieel op. En nu zijn het helden. Ik vind het klasse dat ze hun mond houden over iets waarvan zij vinden dat het een persoon zou kunnen schaden. Zoals gezegd, ze zouden zich er ook kosteloos uit kunnen wurmen zonder consequenties voor wie dan ook. Maar het toenemend gemak waarmee de rechterlijke macht naar dergelijk zware middelen grijpt zou ieder rechts-lievend persoon zorgen moeten baren.

op 29 11 2006 at 13:54 schreef Peter Breedveld:

Voor een honden- uh -LIEFHEBBER pers je er voortdurend verdomd intelligente analyses uit, Dany!

op 29 11 2006 at 13:59 schreef Quasimodo:

Voor de goede orde: Sargasso.nl ken ik niet, maar zal wel eens kijken.

Nou, ik denk dat dat komt omdat nogal veel mensen op frontaal naakt zich identificeren met een soort blind geloof in alles wat via reproduceerbaarheid, rationaaliteit en verificatie aan producten tot ons komt. Misschien hoor je daar zelf niet bij, dat kan.

Verder lijkt jouw aanpak meer op een anarchistische benadering van deze kwestie. Immers, er is nog zo iets als hoger beroep.

De vrijheid dienen is een mooi ding. En daarom heb ik mij ook altijd als een warm supporter van jouw site opgesteld en zal dat blijven doen. Maar vrijheid wordt altijd aan alle kanten ingeperkt. Is het niet door de wet, dan wel door de sociale controle. Dat is vervelend, maar ja, wat moet je anders. Ooit heb ik hier wel eens een discussie proberen los te maken over grenzen van de vrijheid, maar daar was eigenlijk niemand in geïnteresseerd. Jammer maar helaas.

op 29 11 2006 at 14:08 schreef Peter Breedveld:

Nee, in grenzen aan mijn vrijheid ben ik inderdaad hoegenaamd niet geïnteresseerd. Jammer maar helaas pindakaas de Paashaas is de baas maar hij houdt niet van blauwaderkaas en dat geeft weer een leuke wending aan dit relaas.

op 29 11 2006 at 14:15 schreef Quasimodo:

Correctie:

Uit betrouwbare bron weet ik dat de Paashaas wel houdt van blauwaderkaas.

Ik mag er om gegijzeld worden.

op 29 11 2006 at 18:43 schreef CoJo:

Peter,
Met algemeenheden bedoel ik vooral het verschoningdrecht in het algeemeen voor journalisten. Journalist is geen beschermde titel, gelukkig maar, dus als iemand iets publiceert en zichzelf journalist noemt, hoeft ie geen verantwoording meer af te leggen over de herkomst van het materiaal.
In zo’n geval, kun je het hele begrip staatsgeheim net zo goed alleen voor intern gebruik laten gelden.

op 30 11 2006 at 11:57 schreef raufvaugel:

Ik vind dat deze verslaggevers het recht hebben om hun mond te houden, dat recht hebben boeven ook .
Verder als ze uit de school klappen is de nieuwsgaring ook gelijk om zeep, vertelt niemand meer wat aan journalisten, en dat kan de politie ook belemmeren in hun opsporing omdat ze de pers ook wel eens nodig kan hebben.
Ze moeten dus vrij, het zijn geen boeven, alleen mensen die andere mensen er niet bij willen lappen.
De NSB bestaat niet meer.

op 30 11 2006 at 12:38 schreef Paardestaart:

Er is niemand, geen officier van justitie, geen rechter die iets af doet aan de persvrijheid

Je kunt het ook op een andere manier aanpakken, al vergt dat een wat langere adem
Als je zorgt dat je als overheid samen met de pers in éen mandje ligt, als je alle andersdenkenden al jaren stelselmatig buiten de orde plaatst, en als bovendien je opvolgers zelf vormt en opleidt zegt de pers voornamelijk nog wat je zelf ook gezegd had kunnen hebben
Dàt is pas control!

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN JUNI

O Aso’s in de trein

O Waarom zijn christenen van die hardvochtige klootzakken?

O Huub Stapel is een klootzak

O Het gilde van het bruine gajes

O Lampies ontdekken: extreemrechts is best linke soep

O Mag geen omvolking zeggen

O Harde stukjes poep

O Niet zien is geloven

O Wilders: domme lul of geniale schurk?

O Ook Jezus was een harteloze bullebak

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS