Home » Archief » Meisjesbesnijdenis


[19.03.2009]

Meisjesbesnijdenis

Peter Breedveld

merkley16 (238k image)
Illustratie: Merkley???

Meisjesbesnijdenis in Nederland bestaat niet, beweren Heleen Mees en Mohammed Benzakour in een uitzonderlijk dom en tendentieus stuk in NRC Handelsblad van 17 maart. Er is namelijk geen enkel bewijs voor: ‘Van de 44 meldingen die bij het Meldpunt Kindermishandeling zijn binnengekomen en onderzocht, is niet eenmaal geconstateerd dat meisjes hier of tijdens hun Afrika-vakantie verminkt zijn.’

Dat gebrek aan bewijs is niet zo vreemd: meisjesbesnijdenis is immers verboden in Nederland en meisjes uit zogenaamde risicolanden mogen niet worden gecontroleerd. Het Meldpunt Kindermishandeling moet het hebben van alerte betrokkenen en omstanders.

Toch is er alle reden om aan te nemen dat er in Nederland illegaal meisjes worden besneden. Er wonen hier 16.000 meisjes en 34.000 vrouwen uit landen waar besnijdenis traditie is, zoals Somalië (waar meer dan 90 procent van de vrouwen besneden is), Ghana en Egypte. Het zou grenzeloos naïef zijn te denken dat niet tenminste een deel van die groep ernstig risico loopt.

Dat de Amsterdamse GGD schat dat het om 50 tot 500 meisjes per jaar gaat, is dus niet zomaar een dwaze slag in de lucht. Een evaluatie van de Vrije Universiteit en het VU-medisch centrum uit 2003 laat ook weinig twijfel bestaan over het bestaan van meisjesbesnijdenis in Nederland. Eén van de auteurs van het rapport, cultureel antropologe Edien Bartels, sprak bijvoorbeeld met Somalische vrouwen die hun dochter hadden laten besnijden, ondanks de bedenkingen die ze daarover hadden gekregen sinds hun komst naar Nederland. Zelf heb ik gesproken met verpleegsters die met eigen ogen hebben gezien dat in Nederland geboren meisjes waren besneden en ik ken iemand die door haar Somalische buurvrouw werd gevraagd of ze wist waar ze haar dochter kon laten besnijden.

Het probleem bestaat dus wel degelijk, hier in Nederland, en de honende stemmingmakerij van Mees en Benzakour is misplaatst en schandelijk onverantwoord. Wat is hun probleem eigenlijk met het debat over meisjesbesnijdenis? Het duo lijkt er vooral zwaar aan te tillen dat Ayaan Hirsi Ali het onderwerp hoog op de agenda wist te krijgen, en dat het ‘een vast onderdeel van haar ‘islamkritiek’ is geworden.’ Het oordeelt dan dat het ‘achterlijk’ is om meisjesbesnijdenis aan de islam toe te schrijven.

Maar dat doet in Nederland ook bijna niemand meer. Dat besnijdenis uit pre-islamitische tijden stamt, weet iedereen inmiddels wel. Feit blijft dat meisjesbesnijdenis vandaag de dag vooral in islamitische landen en vooral door moslims wordt gepraktiseerd. Ook beroepen die moslims zelf zich op de islamitische traditie en zelfs op de koran. Een dikke tien jaar geleden verzette een groep fundamentalistische moslims zich tegen het Egyptische verbod op meisjesbesnijdenis omdat, zo beweerden ze, besnijden verplicht zou zijn volgens de islamitische wet. Niet voor niks hebben invloedrijke islamitische geestelijken als Mohammed Sayyed Tantawi en Yusuf al-Qaradawi zich omstandig tegen meisjesbesnijdenis uitgesproken als onislamitisch.

‘In Indonesië, het grootste moslimland ter wereld, komt meisjesbesnijdenis niet voor’, schrijven Mees en Benzakour. Toch wel, helaas.

Besnijdenis is wel degelijk (ook) een islamitisch probleem. Mees en Benzakour blaffen tegen de verkeerde boom. Ze moeten hun pijlen op de fundamentalistische sjeik Yusuf al-Badri richten, niet op Ayaan Hirsi Ali.

Maar misschien draait het gesputter van Mees en Benzakour om iets totaal anders. Misschien gaat het ze helemaal niet om een vermeende hype of de stigmatisering van moslims. Aan het eind van hun betoog wordt namelijk zomaar uit het niets schrijver Hafid Bouazza uit de hoge hoed getoverd:

De Nederlands-Marokkaanse schrijver, Hafid Bouazza, moest eind januari het manuscript voor De spotvogel inleveren. Alleen onder die voorwaarde wilde zijn uitgever, Mai Spijkers, hem uit de financiële brand helpen, zo blijkt uit het profiel dat de KRO onlangs van de schrijver uitzond. Bouazza flanste er die laatste week nog gauw een meisjesverminking aan vast.

Sapperdeflap! Wordt hier gesuggereerd dat Bouazza een meisjesverminking in zijn boek heeft verwerkt om in te haken op de hype en zo meer boeken te verkopen? Haalt Benzakour nou gewoon over de ruggen van verminkte meisjes heen even vals uit naar de man op wie hij zo stinkend jaloers is, omdat hij nooit een boek zal schrijven dat zelfs maar half zo interessant is als Spotvogel? En heeft hij Heleen Mees daarbij met zijn gladde praatjes voor zijn karretje weten te spannen? Waar is het trouwens het bewijs voor die rare suggestie? Of doet bewijs er nu opeens niet meer toe?

Hoe dan ook, het is goedkoop en misplaatst, deze ad hominem, net als de hele rest van Benzakours samenwerking met Mees. Benzakour zou er goed aan doen wat respect op te brengen voor de man aan wie hij zo overduidelijk schatplichtig is en laat anders iemand hem eens leren googlen, zodat in zijn volgende betoog de feiten een beetje kloppen.

Peter Breedveld hoort vaak zeggen dat Mohammed Benzakour schrijver is, maar daarvoor heeft hij vooralsnog geen enkel bewijs gezien.

Peter Breedveld, 19.03.2009 @ 15:30

[Home]
 

57 Reacties

op 19 03 2009 at 16:23 schreef Niek:

Mohammed Benzakour is gewoon een male chauvinst pig zoals ook uit eerdere schrijfsels en uitspraken van deze plagiaatpleger blijkt. Omdat hij echter tot een "zielige" bevolkingsgroep behoort wordt dit gedrag van hem gepikt door de nep-linkse goegemeente.

op 19 03 2009 at 17:56 schreef N. Molrat:

Goed dat je hier een stuk over geschreven hebt. Ik heb het NRC artikel met groeiende verbazing en ergernis zitten lezen.
Waarom wordt zo’n stuk geplaatst en wat bezielt die twee om het te schrijven? Ik begrijp er niets van.

Ik vond met name de laatste zinnen absurd.
Het is dus volgens Mees en Benzakour de schuld van de staatssecretaris dat ‘voor de eeuwigheid vast ligt dat Marokkanen meisjes besnijden’ want zonder die campagne zou Bouazza er niet over geschreven hebben….

op 19 03 2009 at 22:49 schreef bottehond:

Goed stuk, Peter en goed dat je er aandacht aan besteedt.
Raar stuk in NS…NRC voor een vml. hulpverlener en een powerfeministe. Weg en kwijt en zo.

op 19 03 2009 at 22:52 schreef bottehond:

Als Hafid een waakhond nodig heeft regelen we dat! Gaan we even samen op de thee bij Benzakour.

op 20 03 2009 at 10:22 schreef Rena:

Ik vind het schokkend hoor, de zeer grote aantallen meisjes die met name ook in Indonesie besneden worden.
Ik vrees dat kattekop de linkjes in bovenstaand verhaal voor het gemak even overgeslagen heeft…

op 20 03 2009 at 11:23 schreef Peter:

Voor z’n gemoedsrust, denk ik. Het is natuurlijk niet leuk te worden geconfronteerd met het feit dat je stuk vol staat met nonsens.

op 20 03 2009 at 12:11 schreef kattekop:

kom op jongens, niet zo veel domme haat, het is een verhelderend en sterk stuk proza van mees/benzakour. In elk geval stukken sterker dan bouazza’s Spotvogel; flinterdun niemendalletje van iemand die blijkbaar nogal in de geldshit zit en even snel iets in elkaar knutselt. Beslist niet overtuigend en flauwe herhaling van afgekloven botjes. Kom op hafid! blijf van die whiskey af en schrijf nou weer es goed boek jongen!

op 20 03 2009 at 12:34 schreef Peter:

Verhelderend en sterk? Ik heb alles weerlegd! Er blijft niks over van het gewauwel van Mees en Benzakkou.

op 20 03 2009 at 14:09 schreef Eric:

Ik was verbaasd over de column, de redenatie was: er zijn geen getallen bekend, dus het bestaat niet. Worden kinderen niet meer gecontroleerd door de schoolarts tegenwoordig?

op 20 03 2009 at 16:20 schreef Over Tantawi & Qaradawi:

Niet voor niks hebben invloedrijke islamitische geestelijken als Mohammed Sayyed Tantawi en Yusuf al-Qaradawi zich omstandig tegen meisjesbesnijdenis uitgesproken als onislamitisch.

Dit blijkt niet helemaal te kloppen. Qaradawi op zijn eigen site:

"Anyhow, it is not obligatory, whoever finds it serving the interest of his daughters should do it, and I personally support this under the current circumstances in the modern world."

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503543886

En over Tantawi van de Al-Azhar:

Yet an Islamic legal manual endorsed by Al-Azhar states that circumcision is required “for both men and women” (‘Umdat al-Salik, e4.3). And Tantawi himself has said, according to Geneive Abdo, author of No God But God: Egypt and the Triumph of Islam, that female circumcision is “a laudable practice that [does] honor to women.”

http://www.jihadwatch.org/archives/021517.php

op 20 03 2009 at 16:20 schreef Over Tantawi & Qaradawi:

Niet voor niks hebben invloedrijke islamitische geestelijken als Mohammed Sayyed Tantawi en Yusuf al-Qaradawi zich omstandig tegen meisjesbesnijdenis uitgesproken als onislamitisch.

Dit blijkt niet helemaal te kloppen. Qaradawi op zijn eigen site:

"Anyhow, it is not obligatory, whoever finds it serving the interest of his daughters should do it, and I personally support this under the current circumstances in the modern world."

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503543886

En over Tantawi van de Al-Azhar:

Yet an Islamic legal manual endorsed by Al-Azhar states that circumcision is required “for both men and women” (‘Umdat al-Salik, e4.3). And Tantawi himself has said, according to Geneive Abdo, author of No God But God: Egypt and the Triumph of Islam, that female circumcision is “a laudable practice that [does] honor to women.”

http://www.jihadwatch.org/archives/021517.php

op 20 03 2009 at 17:15 schreef Peter:

Vreemd hoor, die contradicties van Tantawi en Qaradawi. Ik ben sceptisch over de door jou geplaatste links, in beide gevallen worden er uitspraken aan de geestelijken toegedicht door anderen.

Hoe dan ook, uit dat verslag van die VN-zitting op Jihad-watch blijkt wederom dat besnijdenis wel degelijk een islamitische kwestie is. Daar doet het feit, dat de praktijk uit pre-ilsamitische tijden stamt, niets aan af.

op 20 03 2009 at 17:18 schreef bottehond:

op 20 03 2009 schreef kattekop:

Hoi, Heleen Mees!

op 20 03 2009 at 17:56 schreef Kattekop:

Ik ben niet Heleen Mees! En die praatjes over Benzakours plagiaat zijn lasterlijk en onbewezen.

op 20 03 2009 at 19:17 schreef Bert Brussen:

op 20 03 2009 schreef Kattekop:

Hoi Mohammed Benzakour! Ouwe overschrijver dat je d’r bent!

Wat Heleen Mees bezielt snap ik ook niet. Die Benzakour doet niets anders dan het voor alles opnemen wat mogelijk islamitisch kan zijn en dus gekwetst kan worden. Maar Mees? Dat is toch een slimme feministe enzo? Die zou zich nou juist hard tegen de achterlijke onderdrukking van dit soort meisjes moeten uitspreken!

Maar ja, zoals Peter al zegt, het zal wel om Ayaan draaien. Kleinzielig allemaal weer.

op 20 03 2009 at 19:21 schreef vander F:

Inderdaad Peter, die nadruk op pre-Islamitisch,
alsof Kerstfeest en Pasen niet van pre-Christelijke oorsprong zijn.

@eric,
geen idee, ik weet het niet, zul je aan de dames in dit forum moeten vragen of de schoolarts daadwerkelijk je clit controleert.
Lijkt me stug, maar ik kan me vergissen.

Voorzover ik me herinner werd bij mij alleen gecontroleerd of m’n balletjes waren ingedaald,
verder niets in die omgeving.

op 20 03 2009 at 19:30 schreef Ricky:

Het is in de islam toegestaan om van ongelovigen te stelen. En plagiaat is niets anders dan dat.

op 20 03 2009 at 19:43 schreef vander F:

Net even mevrouw vander F even ge-waterboard,
maar ze kon zich niet herinneren dat er vroeger pontificaal na de nodige manuele manipulatie in haar doos geloerd werd bij het schoolarts bezoekje.

Vander F junior wist net te melden dat je nog steeds op je handje moet blazen en dat er aan je klokkenspel gefriemeld wordt.

(wat hem een rood hoofd opleverde, ..gna)

op 20 03 2009 at 20:05 schreef vander F:

Ik herinner me nu ineens vaag een publieke discussie die enkele jaren geleden plaatsvond.

Medisch ethisch verhaal, een arts die opperde besnijdenissen dan maar in een Nederlands ziekenhuis te laten plaatsvinden.
Dat liever dan roestige scheermessen in Somalië,
dit om verdere secundaire schade te voorkomen.

Ergens begrijp ik die arts wel, maar naar mijn mening hij vliegt hier ethisch flink uit de bocht.

Clitoridectomie (ja ik weet dat er gradaties bestaan maar het achterliggende idee vind ik volstrekt verwerpelijk) blijft voor mij een fysieke verminking en mishandeling,
nog even los van de ongetwijfeld levenslange psychische schade.

Deze arts stelt als het ware voor om kinderen dan maar te laten slaan in het Ziekenhuis, als dat thuis dan toch plaatsvindt,
om verdere secundaire schade te voorkomen.

Wat mij betreft wordt hier een diepe streep getrokken in het zand.

op 20 03 2009 at 21:31 schreef bottehond:

op 20 03 2009 schreef Kattekop:

Hoi, Mohamed Bezinekour!
Ik heb eens een boekje van je gelezen en ik vond er niets aan. Ik denk dat, als de politiek correcte reflex bij het armzalige, zich intellectueel wanende grauw, dat jouw schrijfsels steeds weer over het paard tilt, ingehaald wordt door rancuneuze en dan bon ton zijnde anti politiek correctistische gesublimeerde onderbuikgevoelens je werkjes uitsluitend nog bij de Slegte te bekomen zijn.
Jouw mediocre denkwerk en beperkte schrijverstalent steken dermate schril af bij de geschilderde woordtovenarij van Bouazza dat ik eerlijk gezegd denk dat er ook niets aan verloren is. Kun je weer maatschappelijk werker worden.

op 20 03 2009 at 22:01 schreef Jan van Dijk:

Wat betreft de comtradicties bij diverse "Islamitische wetenschappers"(is dat niet al een contradictio in terminis?): Het is al jaren in Arabische kringen een goed en algemeen bekend gebruik om prekend voor eigen parochie, in het Arabisch, een geheel ander verhaal te houden dan wanneer men zich richt naar het buitenland en probeert zich in het Engels of Frans verstaanbaar te maken. Heer Arafat en onze door Rotterdam betaalde mijnheer Ramadan zijn daar schoolvoorbeelden van. Daar bedoelen die mensen helkemaal niets kwaads mee. Dat zijn gewoon "cultuurverschillen": je zegt wat van je verwacht wordt. Een soort ver doorgevoerd D66-opportunisme.

op 21 03 2009 at 07:28 schreef Moslim:

Quote;
op 20 03 2009 schreef Ricky:

"Het is in de islam toegestaan om van ongelovigen te stelen. En plagiaat is niets anders dan dat. "

——————–

Kunt u dit bevestigen met bewijs of doet u gewoon mee met de massa door te proberen leugens over de Islam te verspreiden?

Zo ken ik er ook een aantal. De KKK in Amerika is hét voorbeeld van het Westen. Alle zwarte mensen, Joden en homo’s moeten opgehangen worden en mogen geslagen, gemarteld of verkracht worden zonder dat degene die dat doet naar de gevangenis hoeft.

Daarnaast zijn de bovengenoemde groepen in de ogen van "Het Westen" (KKK) niks meer dan afval en mag je met ze doen wat je wilt.

Ook is het vrij normaal in het Westen om vrouwen te verkrachten en te zien als sex objecten die alleen voor het neuken belangrijk zijn en verder moeten ze hun klep houden en niet zeuren. Doen ze dat wel dan mag je ze in mekaar timmeren.

Bewijs? Heb ik niet, maar volgens mij heb je dat voor jou leugen ook niet.

Correct me if I’m wrong :)

op 21 03 2009 at 07:38 schreef Frank:

Na lezing van het stuk van Mees en Benkazour (gewoon in het avondblad en niet hier: ik heb mijn abonnement nog steeds niet opgezegd) zat ook ik mij even af te vragen met welk oogmerk de schrijvers deze vorm van ernstige kindermishandeling nu toch proberen bagatelliseren. Het bewijzen van lippendienst aan het ideaal van de multiculturele samenleving, waarin alle culturen vreedzaam in onze grote steden met elkaar samenleven? Zie je wel, het valt heus wel mee met die meisjesbesnijdenis, het is maar een kleine minderheid die daar aan doet en die is ab-so-luut niet representatief voor de rest van de islam, dat trouwens helemaal geen monolitisch blok is maar een tovertuin van allerlei verschillende stromingen, van zeer conservatief tot uiterst liberaal. Wist je trouwens dat al dat gezeur over meisjesbesnijdenis, en natuurlijk ook homohaat, in wezen een uiting van islamofobie en dus racistisch is? Trouwens, alsof er ook in onze westerse cultuur geen kindermishandeling voorkomt, zeg.

op 21 03 2009 at 10:27 schreef Peter:

Het is al jaren in Arabische kringen een goed en algemeen bekend gebruik om prekend voor eigen parochie, in het Arabisch, een geheel ander verhaal te houden dan wanneer men zich richt naar het buitenland en probeert zich in het Engels of Frans verstaanbaar te maken.

Hassnae is in het bezit van twee Arabische teksten, één van Tantawi en één van Qaradawi, waarin de geestelijken zich uitspreken tégen besnijdenis. Die vlieger gaat dus hier niet op, meneer Van Dijk.

Misschien is er sprake van voortschrijdend inzicht, misschien worden hen ten onrechte uitspraken toegedicht.

op 21 03 2009 at 10:29 schreef J.E.Christ:

In de ons omringende landen, tw Belgie, Duitsland, Engeland, Frankrijk wordt ondanks de veel scherpere wetten nog steeds duchtig besneden, nee hoor!! In Nederland gebeurd dit niet!
Domheid zou strafbaar moeten zijn.

op 22 03 2009 at 09:25 schreef Frank:

In de Volkskrant van gister stond een stuk van Marcel van Dam, die dankbaar aanhaalt dat Mees en Benkazour alle vooroordelen over meisjesbesnijdenis gefileerd zouden hebben. I rest my case.

op 22 03 2009 at 10:01 schreef Peter:

Zo gaat het voortdurend in discussies over maatschappelijke kwesties: mensen hoeven alleen maar te beweren, en voor wie het er mee eens is, is het dan gewoon waar. De bewijsvoering in bovenstaand stuk kostte me een kwartiertje googlen. Marcel van Dam is dus gewoon dom.

op 22 03 2009 at 10:42 schreef J.J. van der Gulik:

In het artikel van Peter Breedveld staat dat het volgens de Amsterdamse GGD om 50 tot 500 meisjes gaat. Is dat dan een schatting voor alleen Amsterdam of het gehele land. Overigens scheelt 50 of 500 procentueel nogal.

Gezien de risicopopulatie van 50.000 meisjes/ vrouwen zou het dus om 1 promille tot 1 procent van de femmekes per jaar handelen. Gesteld dat ze een 10 jaar risico lopen dan zou het dan om maximaal 10 % (5000) van die populatie gaan. Gesteld dat het dan om een totale moslimpopulatie binnen die risicogroep van een pakweg 150.000 mensen gaat, dan gaat het toch om een behoorlijke populatie die ondanks tegendruk vanuit de samenleving zich hier toch voor een klein deel bezighoudt met een cultureel gebruik, dat volgens de normen hier zo ongeveer als middeleeuws geldt. Het ligt dan voor de hand dat gezien het verschil in culturele opvattingen de wens om ook andere culturele gebruiken uit die sfeer te hanteren vrij dicht onder de oppervlakte aanwezig is. De vraag is dan of een dergelijke populatie hier wel op zijn plaats is.

op 22 03 2009 at 10:50 schreef Peter:

Daar begrijp ik echt helemaal niks van, Gulik.

op 22 03 2009 at 11:42 schreef J.J. van der Gulik:

Noem eens iets concreets dan.

op 22 03 2009 at 11:49 schreef Peter:

Nou, als jij daar eens mee begon, concreet zijn, dan lukt dat mij misschien ook.

Wat de neuk betekent dit, bijvoorbeeld:

Het ligt dan voor de hand dat gezien het verschil in culturele opvattingen de wens om ook andere culturele gebruiken uit die sfeer te hanteren vrij dicht onder de oppervlakte aanwezig is. De vraag is dan of een dergelijke populatie hier wel op zijn plaats is.

O, wacht, nu ik het nog een keer lees, denk ik dat ik begrijp wat je wilt zeggen: immigranten houden openlijk vast aan bepaalde tradities van hun culturele achtergrond, het is dan logisch er vanuit te gaan dat ze ook vasthouden, maar niet openlijk, aan andere bepaalde tradities. En daarom horen ze hier niet thuis.

Rare redenatie, typisch voor monoculturalisten. Een groep wijkt af, en hoort hier dus niet thuis. Als je dat doortrekt, hoort hier bijna niemand thuis.

De redenatie moet zijn: als hier zoveel immigranten wonen uit landen waar meisjesbesnijdenis traditie is, kun je er gevoegelijk van uitgaan dat meisjesbesnijdenis hier illegaal plaatsvindt. Onderzoeken door cultureel antropologen als Edien Bartels bevestigen dit ook. Daarom is het belangrijk dit probleem te onderkennen en het aan te pakken.

op 22 03 2009 at 11:51 schreef Peter:

En o ja, Benzakour, Mees en Marcel van Dam, bedekt met pek en veren, op een spoorbiels de stad uit te dragen.

op 22 03 2009 at 13:51 schreef job:

boeiende discussie hier. heb alles er even bijgezocht en denk nu: wat een misverstanden allemaal! ben bepaald geen fan van die Mees of Benzakour en nog minder van van Dam, maar het stuk van Mees/Benzakour zegt feitelijk gewoon: besnijdenis is vreselijk maar laten we niet doen of half nederland onder het mes ligt. Best wel een punt. En heb even op de site van Benzakour gekeken, nou, je kunt veel van die gozer vinden, maar schrijven kan die knakker wel zeg! (wist niet moslims ook nog humor hebben) Moet je geen ruzie mee krijgen. Die Mees is echter qua stijl wél een forse ramp. En van Dam is helemaal rampspoed!!
O ja de laatste bouazza ook nog snel gelezen (in nog geen anderhalf uur). Mag ik eerlijk zijn: een straf was het, saai kutboek. Ik verlang terug naar de voeten van Abdullah! Daar had die woordtovenarij nog iets om het lijf. nu is het een slappe, onbezielde taalpudding. Helaas!!

op 22 03 2009 at 14:07 schreef geen vriend van benzakkou:

Nu komen er opeens mensen die Benzakour een goede schrijver vinden en Bouazza’s boek slecht vinden en allemaal met dezelfde onderbouwing. Benz heeft trouwe vrienden. Jammer dat hij zo’n kutschrijver is zonder originele ideeën.
Jammer voor hem ook dat, zijn vrienden uitgezonderd, de rest van het lezerspubliek liever Bouazza heeft.

En dat plagiaat pleegde hij omdat "persoonlijke omstandigheden impact hadden op zijn kritische vermogen" Boehahahahaha

op 22 03 2009 at 14:22 schreef Peter:

maar het stuk van Mees/Benzakour zegt feitelijk gewoon: besnijdenis is vreselijk maar laten we niet doen of half nederland onder het mes ligt. Best wel een punt.

Dat zegt het stuk helemaal niet. Het stuk zegt dat er één Marokkaanse gek aan het snijden is geslagen en dat die op het idee is gebracht door Bussemaker/Hirsi Ali/Bouazza, dus dat je die kunt wegstrepen.

Verder staat het stuk bol van de feitelijke onjuistheden. Bijvoorbeeld dat er in Spotvogel een meisjesbesnijdenis voorkomt, die door de schrijver nog snel even op het laatste nippertje in het verhaal is geflanst.

Doe eens bewijzen?

op 22 03 2009 at 15:07 schreef J.J. van der Gulik:

re Peter

Het gesnij in meiden staat toch niet op zichzelf. Het is ingebed in lange culturele tradities met gebruiken, die voor de normen hier nogal extreem zijn. En als dan gesnij gebeurt, hoewel ze zullen beseffen dat het wordt gezien als iets zeer afwijkends en afkeurenswaardig, zullen ze zo ook andere gebruiken, die ze zullen willen toepassen, ook daadwerkelijk gaan invoeren. Die kans zal toenemen naarmate de eigen positie sterker wordt.

Als Europa volledig geïslamiseerd is, zal het daarna mogelijk niet langer verboden zijn of worden gedoogd en kan er ook een zodanige sociale druk worden uitgeoefend, dat ook andere moslims en andere gelovigen of zelfs niet-gelovigen daartoe over zullen gaan.

op 22 03 2009 at 16:43 schreef Peter:

Zal, zullen, mogelijk, misschien, eventueel, maar misschien ook wel niet, Gulik.

Het is zaak om het nu bestaande probleem te erkennen en het nu aan te pakken.

op 24 03 2009 at 01:59 schreef Tjerk:

@J.J. van der Gulik,

Die ’tsunami van moslims/islamisering’ die Nederland zou gaan overspoelen, is nonsens. Dat zeg ik niet, dat zegt desgevraagd het hoofd van de afdeling prognose van het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut.

"De verwende Europeanen zouden culturele zelfmoord plegen, omdat ze nog te beroerd zijn om zichzelf voort te planten. De voortplantingsdrift van moslims wordt daarentegen gezien als een illustratie van vitaliteit en expansionisme.

Dergelijke schrikbeelden zijn echter niet gebaseerd op demografisch onderzoek, zegt drs. Joop de Beer, hoofd van de afdeling prognose van het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI) en voorheen hoofd van de afdeling bevolking van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens de allochtonenprognose van het CBS zal het aantal niet-westerse allochtonen stijgen van 11 procent in 2007 naar 16 procent in 2050. Daarnaast is er nog een groep die wel van niet-westerse origine is, maar niet als allochtoon geregistreerd wordt, omdat beide ouders in Nederland geboren zijn. Volgens De Beer zal deze groep echter niet zo groot zijn.

Anders dan Bruce Bawer gemakshalve aanneemt, zijn echter lang niet alle niet-westerse allochtonen moslims. Keiharde cijfers ontbreken, omdat de religieuze gezindte van allochtonen niet systematisch wordt bijgehouden. ‘Maar volgens een ruwe schatting van het CBS is 54 procent van de niet-westerse allochtonen moslim. Als ik dat cijfer toepas op de prognose voor 2050, kom ik op 9 procent moslims."Volkskrant – 06 oktober 2007

Bij Het Vrije Volk wist men uiteraard niet hoe gauw men dit moest wegredeneren.

"Aangezien ik zeker weet dat deze angst helemaal niet ongegrond is, bood zich een onweerstaanbare uitdaging aan."

Jeremia weet het, nog voor zich over de cijfers gebogen te hebben, zeker. Tja, je vernoemt je niet voor niets naar een (onheils)profeet, toch?

op 24 03 2009 at 06:44 schreef J.J. van der Gulik:

re Tjerk

Ik heb geen boodschap aan de mening van een hoofd van een Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut. Het doet me denken aan de opinie van de PvdA begin 90er jaren dat de allochtonen nooit de meerderheid in Amsterdam zouden vormen.

Dergelijke uitspraken hebben vaak ook een politieke lading. Het past ook bij de definitie van het CBS bij het begrip allochtoon, dat vrij beperkt is.

Een dergelijk ‘hoofd’ houdt bijvoorbeeld waarschijnlijk ook geen rekening met de implicaties van een mogelijke toetreding van Turkije tot de EU.

op 24 03 2009 at 20:40 schreef Tjerk:

@J.J. van der Gulik:

Ten eerste: je spuwt aan de lopende band samenzweringingstheorieën-over-het-wereldjodendom. Who cares waar jij wel of geen boodschap aan hebt?

Ten tweede: je hebt geen boodschap aan wat De Beer zegt, nu hij je angstdromen weerspreekt (of zijn het je gruwelfantasieën, dat je er zo aan vastgrijpt?). Als hij zou zeggen dat de Randstad in 2050 geïslamiseerd is zou je hem wel degelijk bijvallen en citeren; net als die figuren van Het Vrije Volk.

Kortom: je hecht wel degelijk aan wat het hoofd van het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut en voormalig hoofd van de afdeling bevolking van het CBS zegt,- zolang het in je liedje past.

op 24 03 2009 at 23:09 schreef Peter:

Elsbeth Etty veegt ook nog even de vloer aan met Benzakour:

Mees en Benzakour ontzien zich zelfs niet een product van fictie, de jongste roman van Hafid Bouazza, De Spotvogel, verdacht te maken als anti-islamitische propaganda. Alleen om in de smaak te vallen bij zijn uitgever zou Bouazza een meisjesverminking aan zijn verhaal hebben toegevoegd. „Nu ligt voor de eeuwigheid vast dat Marokkanen meisjes besnijden.” Maar in de roman komt geen besnijdenis voor, wel een dodelijke mishandeling van een meisje dat verboden seks heeft.
Behalve met jalousie de métier van de sneue krabbelaar Benzakour tegen de taalvirtuoos Bouazza hebben we hier te maken met Benzakours hysterische angst voor „een desastreuze ontbinding van het gezin” als gevolg van „de seksueel ontremde moraal, in al zijn uitingsvormen” (NRC Handelsblad 12 oktober 2007).

‘Sneue krabbelaar’. Ouch!

op 25 03 2009 at 07:42 schreef Peter:

En Rudy Kousbroek (met dank aan HVV)!

op 25 03 2009 at 11:50 schreef J.J. van der Gulik:

Ach ja Tjerk, als de kracht van de argumenten tekort schiet, worden de joden weer eens van stal gehaald.

Je zou voor de aardigheid eens aan je favoriete Israelis en aan Palestijnen kunnen vragen wat die ervan zouden vinden, indien de belangrijke steden in een land worden weggegegeven en wat het oordeel is over degenen die daartoe hebben bijgedragen.

op 25 03 2009 at 12:10 schreef Peter:

als de kracht van de argumenten tekort schiet, worden de joden weer eens van stal gehaald.

Grappig, dat juist jij zoiets zegt.

op 25 03 2009 at 14:04 schreef Tjerk:

@J.J. van der Gulik; de kracht van wélk argument?

Je argument ‘de onderzoeksdirecteur van het instituut dat progronoses maakt van demografische ontwikkelingen zegt iets dat ik niet kan en wil geloven dus suggereer ik dat hij een politiekcorrecte PvdA’er is’? Dat argument?

Houd jezelf toch niet zo voor de gek, man, met je ‘de kracht van de argumenten’!

op 25 03 2009 at 14:07 schreef J.J. van der Gulik:

Ja maar als ik spreek over Joden gaat het om een Joods onderwerp waar dat relevant is en haal de Joden er niet geforceerd of volgens de voorgeschreven verzetsregels na WO II bij, waar het helemaal niet terzake zou moeten zijn en het zo wordt gebruikt om de ‘kracht’ van argumenten op een oneigenlijke manier mee aan te vullen of de Joden zoveel mogelijk boven kritiek verheven te houden.

op 25 03 2009 at 14:49 schreef J.J. van der Gulik:

re Tjerk

Heb je al contact gehad met Israelis en Palestijnen over de vraag, wat ze bijvoorbeeld van mensen vinden die Jeruzalem weggeven, net zoals er velen zijn die o.m. Amsterdam weggeven.

Dat jij zonder meer uitgaat van wat enkele rekenkundige demografen op grond van rekenkundige werkzaamheden stellen bevestigt dat je geen gevoel voor politieke ontwikkelingen hebt.

Bij een dergelijk politiek geladen onderwerp moet je sowieso rekening houden met de politieke opvattingen die daarbij van invloed kunnen zijn, zelfs als de onderzoekers naar objectiviteit streven. En zo zou je voor een oordeel eerst uitgebreid moeten kijken naar de aannames en de wegingsfactoren, de definities en de overige randvoorwaarden die aan hun rekenkundige bewerkingen ten grondslag liggen. En daarna zou je moeten gaan beoordelen of de analyses op grond van de resultaten van de rekenkundige bewerkingen wel juist zijn. In Nederland kun je er bij voorbaat zo ongeveer van uitgaan dat die analyses tenminste voor een deel slaan als kut op Dirk, omdat Nederlanders doorgaans politiek ignorant en onnozel zijn. En eigenlijk zou je voor een echt goed oordeel ook nog eens na moeten gaan of de rekenkundige bewerkingen die ze hebben toegepast ook goed zijn toegepast maar dat laatste zal in veel gevallen misschien wat teveel gevraagd zijn.

Mijn ervaring is dat vooral mensen die zo gespitst zijn op rekenkundige bewerkingen doorgaans geen enkel gevoel hebben voor dynamiek en de daarmee gepaard gaande dynamische ontwikkelingen. Het zijn dorknopers. Het zijn net economen die zelfs een kredietcrisis of iets vergelijkbaars niet konden voorzien.

op 25 03 2009 at 17:37 schreef Tjerk:

@J.J. van der Gulik; uiteraard heb ik – net als iedere andere Nederlander – twintig Joden en nog eens dertig Israëli’s in mijn telefoonklapper staan, maar die ga ik niet lastig vallen omdat jij dat fijn vindt.

"Dat jij (…) bevestigt dat je geen gevoel voor politieke ontwikkelingen hebt."

"In Nederland kun je er bij voorbaat zo ongeveer van uitgaan dat die analyses tenminste voor een deel slaan als kut op Dirk, omdat Nederlanders doorgaans politiek ignorant en onnozel zijn."

"Mijn ervaring is dat vooral mensen die zo gespitst zijn op rekenkundige bewerkingen doorgaans geen enkel gevoel hebben voor dynamiek en de daarmee gepaard gaande dynamische ontwikkelingen"

Het lijkt me dat iemand wiens voorstelling van hoe de wereld grote overeenkomsten vertoont met dat van de Protocollen van de Wijzen van Zion, nu niet bepaald in de positie is om anderen de les te lezen over politiek inzicht en instinct, J.J.

Ik ben geen statisticus, J.J. Jij evenmin. Derhalve ga ik af op wat deskundigen over het onderwerp te melden hebben. Googelen levert geen enkele statisticus op die uitlegt wat er mis is aan de schattingen van De Beer. Als jij er een of twee kan vinden, hoor ik graag van je.

op 25 03 2009 at 17:39 schreef Tjerk:

Pardon:

"..wiens voorstelling van hoe de wereld grote overeenkomsten vertoont.."

Moet natuurlijk zijn:

"wiens voorstelling van hoe de wereld in elkaar steekt, grote overeenkomsten vertoont…"

op 25 03 2009 at 18:21 schreef J.J. van der Gulik:

re Tjerk

Zo zo de Wijzen van Zion worden nu zelfs in stelling gebracht. Dat geldt vaak zo ongeveer als ultiem ‘argument’. En in bijna alle gevallen wordt het gebruikt door mensen die zich voor geen meter in de protocolletjes hebben verdiept. Blijkbaar moet er heel wat gecompenseerd worden.

Ik heb o.m. 2 HBO opleidingen op het gebied van economie gedaan, een op het gebied van bedrijfseconomie en een op het gebied van marketing. Ondermeer daarom weet ik wel iets van statistiek. Ik vind het geen interessant onderwerp en heb me er daarom nooit zo mee beziggehouden, maar je krijgt dan wel een idee over hoe het werkt. En er wordt niet voor niets gesproken over ‘how to lie with statistics’.

op 25 03 2009 at 19:18 schreef Tjerk:

"En in bijna alle gevallen wordt het gebruikt door mensen die zich voor geen meter in de protocolletjes hebben verdiept."

De ironie van deze uitspraak gaat waarschijnlijk aan je verloren.

"Ik heb o.m. 2 HBO opleidingen op het gebied van economie gedaan, een op het gebied van bedrijfseconomie en een op het gebied van marketing. Ondermeer daarom weet ik wel iets van statistiek."

Je weet zoveel van statistiek dat je kunt beweren dat als Europa volledig geïslamiseerd zou zijn, er rekening valt te houden met dusdanige sociale druk dat ook moslims onder wie meisjesbesnijdenis geen gebruik is en niet-gelovigen ertoe over zullen gaan, hoewel het onder Turken, Marokkanen en Algerijnen niet voorkomt.

op 25 03 2009 at 20:36 schreef J.J. van der Gulik:

Ja maar er zijn toch wel meer populaties dan Turkse, Marokkaanse en Algerijnse populaties. En wat een locale habit wordt kan zich langzaam maar zeker verspreiden. En dat proces kan zich na een volledige islamisering versterken, doordat het dan voor moslims uit andere moslimlanden gemakkelijker zal zijn om zich in Europa te vestigen.

En dan nog. Onder Koerden vind je het vrij veel dacht ik en daarvan leven er toch ook heel wat in Turkije. En mogelijk vind je het ook in Centraal Azie, waar tientallen miljoenen etnische Turken leven, die gemakkelijk een Turks paspoort kunnen krijgen en zo extra gemakkelijk Walhalla Europa binnen kunnen komen.

op 25 03 2009 at 21:03 schreef Tjerk:

Ja, als we allerlei fantasieën over wat misschien wel zou kunnen gebeuren als-en-dan-ook-nog-eens de vrije loop laten, dan is niets uitgesloten, J.J.

Feit is dat de voornaamste groepen moslims in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk bestaat uit etnische Turken, Marokkanen en Algerijnen, en feit is dat meisjesbesnijdenis onder hen niet voorkomt.

Kun jij wel meisjesbesnijdenis aangrijpen om nog meer afkeer tegen moslims te spuwen en angstpraatjes te zaaien, maar de feitelijke basis daarvoor ontbreekt hoe dan ook.

op 26 03 2009 at 17:14 schreef Conan:

Grappig dat je Yusuf al-Qaradawi aanhaalt trouwens; heeft Jansen ook eens gedaan:

Yusuf al-Qaradawi (b. 1926) discusses “martyrdom operations,” a relatively new tactic of jihadists. Are such operations jihad or suicide? This is an important question because Islam forbids suicide. Luckily Qaradawi, regarded by many in the West as a moderate, knows the exact difference between suicide and a martyrdom operation. Someone who kills himself is “too weak to cope with the situation” in which he finds himself. “In contrast, the one who carries out a martyrdom operation does not think of himself. He sells himself to Allah in order to buy Paradise in exchange.”

Een ware koning van consequentie en logica deze Qaradawi: iemand die zijn leven "sells" om daarmee een plaats in het paradijs ’te kopen’ (voor zichzelf) zou niet aan zichzelf denken. Tja. Een ware geleerde, da’s klaar. Dit nog los van de onhoudbare premisse dat iemand die bij zijn volle verstand voor de eigen dood kiest, niet per definitie "too weak to cope with the situation" zou zijn.

Inmiddels heb ik ook een beetje in de koran zitten staren en er wat omheen gelezen. Het eerste dat opvalt is de kinderlijke, agressieve en bovenal gefrustreerde toon, alsmede het gebrek aan samenhang. Voorts zijn de verschillen tussen de vertalingen (naar Engels en Nederlands of zelfs naar dezelfde taal) opmerkelijk. Naar ik begrijp, bevat de originele tekst nog geen 1.900 verschillende woorden, dus dat laat ruimte voor interretatie aan de vertaler. Ook schept dat beperkt vocabulair ruimte voor twijfels over de mate van beschaving van de duistere Maangod, maar dat terzijde.

Het meest tricky zijn de zogenaamde abrogatieverzen; zeker in het licht van de gangbare chronologische volgorde. (2:106, 13:39 en 16:101 samengevat met: bij strijdigheid tussen een ouder en een nieuwer vers, vervangt de inhoud van de laatste de eerdere openbaring.) Dit betekent dat de sinistere sura 9 (met vers 9:5, het illustere ‘Vers van het Zwaard’) de 113de en op één na laatste openbaring is, slechts gevolgd door het 3 versen lange hoofdstuk ‘De Overwinning’ (110 A-Nasr). Alle nog min of meer als verdraagzaam uit leggen hoofdstukken zijn afkomstig uit de vroegste periode, dus de geldigheid daarvan is discutabel.

Leuk of niet, maar dieper en orthodox studeren op de koran mondt onontkoombaar uit in een ontmoeting met een uitnodiging tot onverdraagzaamheid en geweld. Hoe de geïnteresseerde gelovige daar (individueel) mee omgaat, is wat anders, maar de invitatie ligt er; in naam van Allah en Zijn Profeet. Moslims zijn als mens ondanks die gruwelijke koran uiteraard prima in staat tot de prachtigste dingen. Goede verhalen over mensen zeggen echter niets over de Islam. En als mens zijn Mohammedanen ook tot de vreselijkste dingen in staat; juist daarvoor geeft studie in de koran een religieus steuntje in de rug.

Tenslotte behoren afvalligen voor eventueel op de koran geënt geweld tot de eerste doelen; mensen uit de eigen kring, dus nog bereikbaar ook. Dat dit niet uit de lucht gegrepen is, bevestigt de noodzaak tot beveiliging van burgemeester Aboutaleb. Daarnaast krijgen critici ook een kruisje. Als kers op de taart is deze religieuze handicap in de ogen van de volgelingen van Mohammed aangeboren. Kort en goed, geen fijn stukje werk die koran: een mooie blauwdruk voor confrontatie en ellende. Ben er wel klaar mee. Bedankt, maar geen dank, Mo.

op 26 03 2009 at 19:46 schreef Peter:

Jansen? Bedoel je de Arabist?

op 24 11 2012 at 17:16 schreef Martin Balemans:

Ik woon al meer dan 50 jaar in Ghana.
In Ghana worden nog steeds meisjes besneden. Het is echterm verboden Ik heb bemiddeld in mijn werk in de gevangenis dat een vrouw van een niet slamitsich dorp uit de gevangenis kwam. Ze wist helemaal niet waarom ze gevangen genomen was. Haar taak als meisjes-besijder was een voorname taak in die samenleving.
Het gebeurt meer onder de niet-Islamitische bevolding dan onder de Islamieten.
Daarom moert je niet zeggen dat het een Islamitische probleem is.

op 24 11 2012 at 17:21 schreef Martin Balemans:

Ik merk dikwijls dat veel Nederlanders door Wilders en soortgelijken beinvloed worden.
Ik zelf ben een praktiserend Katholiek en ik kan alleen maar zeggen dat ik bewondering heb voor de Islam Ook in de bijbel staan dingen die tot geweld en doodslag aanzetten.
Als je geen gelovige bent en niet weet hoe je de bijbel of de koran moedt lezen, doe dan s.v.p. been uitsrpaklen en veroordeel je naaste niet.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS