Home » Archief » Je weet het nooit zeker in Edith Whartons spookverhalen


[03.11.2023]

Je weet het nooit zeker in Edith Whartons spookverhalen

Peter Breedveld


Scène uit A Page of Madness (Teinosuke Kinugasa, 1926)

Als het donker en koud is en die gore tyfusregen continu met bakken uit de hemel valt, dagen, weken, maanden achter elkaar, vind ik het tijd voor griezelverhalen. Griezelen is gezellig, ik krijg er een warm gevoel van, een gevoel van geborgenheid, bijna. Ik heb de afgelopen maand een hele reeks horror-films gekeken, een paar horror-manga gelezen en een bundel spookverhalen van de Amerikaanse schrijver Edith Wharton (1962 – 1937).

Wharton kent u misschien van The Age of Innocence, de roman die werd verfilmd door Martin Scorcese. Ik ben een megafan van Scorcese, maar ik ben er nog nooit in geslaagd die film uit te kijken, terwijl ik echt mijn best heb gedaan. Ik val er iedere keer bij in slaap. Ik heb dat met een paar films, 2001: A Space Odyssey is er ook één. Na een uur of zo ben ik bewusteloos. Ik weet niet waarom.

Japanse spookverhalen

Whartons spookbundel, The Ghost Stories of Edith Wharton, kocht ik een paar jaar geleden in Londen. De verhalen onderscheiden zich nogal van die van Edgar Allan Poe en H.P. Lovecraft, die ik tot mijn favoriete horrorauteurs reken, en ook van die van M.R. James, die ik ook bewonder. Misschien vreemd, maar ik zie een zekere verwantschap met Japanse spookverhalen. Whartons spoken zijn minder nadrukkelijk aanwezig, als je niet oplet, mis je ze zo. Maar net als bij Japanse spoken zit de horror vooral in de mensen die door ze worden bezocht. Het zijn hun demonen, of die van hun naasten en familie. Of het gaat om mensen (en in één geval honden) die iets verschrikkelijks is aangedaan. Dat is bij Japanse horror ook vaak zo. Denk maar aan Ringu en The Grudge (Ju-On).

Maar daar houdt de gelijkenis wel op, al wil ik toch nog even snel verwijzen naar de films van Kiyoshi Kurosawa, waar ook vaak sprake is van hooguit een schim in de tuin of een hoek van de kamer, die het monsterlijke in de hoofdpersonen tevoorschijn haalt.

Incest en misbruik

Wharton was een telg van een gegoede Amerikaanse familie, verkeerde alleen in sjieke kringen, en schreef dus ook sjieke verhalen. Prachtige zinnen, beeldende beschrijvingen, veel oog voor detail, bulkend van de sfeer. Vaak wat milde satire, heel soms misschien een klein beetje vals. Maar onder al die verfijndheid schuilen alle verschrikkingen die mensen, ook sjieke mensen, elkaar aandoen.

Wharton maakt nooit iets expliciet, maar aan het einde is vaak wel duidelijk wat er aan de hand is: de heer des huizes die een bediende heeft verkracht, een man die zijn echtgenote psychisch terroriseert, incest en misbruik in vroom-christelijke kring, een beurshandelaar die over lijken gaat, een oom die zijn aan tuberculose lijdende neef de dood injaagt om de erfenis van zijn dode broer te kunnen opstrijken.

Homo-erotiek

Whartons personages hebben veel diepgang en blijken niet altijd te zijn wat ze lijken te zijn. Een oudere man, een schrijver, die jongemannen onder zijn hoede neemt die schrijverstalent denken te hebben, in het verhaal The Eyes, zou je er op het eerste gezicht van kunnen verdenken minder eerbare bedoelingen te hebben (het verhaal heeft een sterke homo-erotische ondertoon, net als het verhaal The Triumph of Night)), maar wie goed leest, ziet dat hij oprecht is. Het zit ‘m allemaal in subtiele hints en bijzinnen en bedekte termen. The Lady’s Maid’s Bell gaat over een huisbediende die de geest van haar voorganger meent te zien, maar het zou ook een nabrander van de tyfus kunnen zijn, waarvan ze net genezen is.

Film en radio

Het kan het ene zijn, maar ook het andere. Is de vrouw met wie een getrouwde, christelijke boer afspreekt echt de geest van zijn eerste grote liefde, of is het haar zus? Wharton geeft geen uitsluitsel, ze suggereert van alles, waardoor de fantasie van de lezer allerlei kanten opgaat.

Daarnaast geeft ze ook veel commentaar op de samenleving in haar tijd. Eén van haar personages klaagt bijvoorbeeld over twee nieuwe fenomenen die de jongeren van haar tijd erg bezighouden: film en de “wireless“, de radio. Die doden volgens haar de fantasie en jongeren zijn erdoor niet meer in staat ergens hun aandacht lang bij te houden. Komt bekend voor, nietwaar?

 

 

Become a Patron!
 

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL24 ASNB 8832 6749 39 (N.P. Breedveld, ASBN Rijswijk), BIC ASNB NL21.

boeken, Peter Breedveld, 03.11.2023 @ 19:38

[Home]
 

1 Reactie

op 03 11 2023 at 19:39 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O De aangifte van Wilders is een greep naar de macht over onze taal

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Kankerhomo

O Harde Por

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS