Home » Archief » Keizer van het Arabische Lied


[15.09.2010]

Keizer van het Arabische Lied

Hassnae Bouazza


Illustratie: Francisco Zúñiga

Aanstaande vrijdag treedt de ‘Keizer van het Arabische lied’ op in het Amsterdamse Concertgebouw: Kathem el Saher. De man van de muzikale variatie die Arabische, hoogwaardige poëzie op zelf gecomponeerde muziek zette en de harten van het Arabische publiek massaal veroverde.

Maar anders dan bij het concert van de Egyptische Amal Maher tijdens het Holland Festival, eerder dit jaar, is er geen publiciteitscampagne rond El Sahers komst. De ster wordt naar Nederland gehaald door vier Nederlands-Irakese ondernemers, die alles uit eigen middelen bekostigen, maar die klaarblijkelijk geen flauw benul van promotie hebben. De campagne blijft beperkt tot een lelijke website in abominabel Engels en verder wat sites als Hyves en Facebook. El Saher komt naar Nederland mede dankzij de bemiddeling van Neil van der Linden, ondernemer in culturele uitwisseling met en in het Midden-Oosten. Volgens van der Linden investeren de Irakezen ruim een ton, omdat ze helemaal gek zijn van de zanger.

Voor Irakezen in Irak en de diaspora staat hij voor hoop. Hij wordt gezien als Iraks diplomatieke ambassadeur en een ambassadeur van de vrede. Hoewel Kathem el Saher (1957, Mosul) Irak verliet om een carrière in de muziek te maken, vertelt hij graag en vol nostalgie over zijn eenvoudige jeugd: over het meisje, waar hij als klein jongetje smoorverliefd op was en de versleten jas, waar hij zich voor schaamde. Tijdens het Suikerfeest kreeg hij een nieuw jack waar hij vreselijk blij mee was en waarmee hij pronkte als een pauw. De armoede liet hij achter zich, maar de charme van het eenvoudige jongetje is hij nooit verloren. Ook zijn bescheidenheid speelde een rol bij zijn succes.

Begin jaren ’90 veroorzaakte hij een kleine revolutie in de Arabische muziekindustrie. In een tijd dat het popliedje en de videoclip in opmars waren, onderscheidde El Saher zich met lange, verhalende composities in het klassiek Arabisch. Zijn zorgvuldig gecomponeerde liedjes op teksten van onder andere de inmiddels overleden Syrische dichter Nizar Qabbani vonden gretig aftrek. Het vroegere werk van El Saher stond nog onder invloed van traditionele Iraakse volksmuziek.

Zijn latere werk, waar hij echt beroemd mee werd, toont meer de invloed van de Egyptische zanger en componist Mohammed Abdelwahab, de man die klassiekers componeerde voor grootheden als Oum Kalthoum. De instrumentatie werd complexer, geholpen door een groter orkest, en Abdelwahab had duidelijke invloed van westerse, klassieke muziek. De zang van El Saher leek een beetje op die van de Egyptische ‘zwarte nachtegaal’ Abdelhalim Hafez: romantische, melancholische en nostalgische muziek.

Maar ook politieke nummers behoren tot zijn oeuvre. In het nummer Baghdad bezingt El Saher zijn hoofdstad als een geliefde. Qabbani’s teksten vielen op door hun relatief moderne behandeling van de liefde: het zijn onomfloerste literaire liefdesverklaringen aan de vrouw. El Saher is de intellectueel onder de artiesten die opvalt door zijn timide ingetogenheid en zijn geraffineerde arrangementen.

De Arabische satellietzender MBC zond begin jaren ‘90 een concert van hem uit in Duitsland waarop was te zien hoe vrouwen het podium beklommen om hem te omhelzen. Saher onderging het verlegen. Met zijn kuif en nette pak zette hij de toon voor zijn minder getalenteerde collega’s, die hem massaal imiteerden. Later, toen hij zijn haar millimeterde en het strakke pak thuis liet, volgde de rest onmiddellijk. Kathem was een trendsetter, maar alleen wat uiterlijk betrof. Op muzikaal gebied was hij een van de weinigen die vasthield aan de klassieke, Arabische compositie.

Deze ongekende, bijna spreekwoordelijk geworden populariteit kwam wel met een prijs: collega’s die zich doorgaans verliezen in uitvoerige, Arabische beleefdheden konden hun kinnesinne en jaloezie maar moeilijk verbergen. De Libanese zanger Ragheb Alama zei in een interview dat hij hem helemaal niet zo bijzonder vindt, en dat hij de Egyptische Amr Diab beter vond. Diabs prulpop vergelijken met El Saher is als patat vergelijken met zacht gegaarde coquilles. De Khaliji-zanger Nabil Shouail vroeg zich nog recent af waarom die zogenaamd sympathieke Kathem het geld voor het dure horloge om zijn pols niet aan zijn behoeftige Irakese landgenoten had geschonken.

En nu komt hij dus eindelijk naar Nederland. In de ons omringende landen heeft hij al eerder opgetreden. Annemiek Keurentjes, lid van het artistiek team van het Holland Festival, legt uit dat ze om puur praktische redenen de grote namen zoals El Saher en Fairouz niet programmeren: ze zijn vaak al volgeboekt. Maar ze hebben jarenlang contact met de artiesten, zo legt ze uit.

Neil van der Linden wijst er daarnaast op dat organisatoren vaak niet de juiste kanalen bewandelen en in sommige gevallen ook minder willen investeren in ‘wereldmuziekartiesten’. Geheel onterecht volgens Van der Linden en hij verwijst naar het succes van Amal Maher en van de Souks in het Concertgebouw.

De vier Irakese ondernemers zijn niet de enige die zich roeren in de entertainmentindustrie. In november zullen populaire Libanese popsterren als Nancy Ajram en Fadhel Shaker optreden tijdens het eerste ‘Faracha muziekevenement’ in Nederland, georganiseerd door de Nederlands-Marokkaanse zangeres Rajae el Mouhandiz en Ron Betist. Is het niet jammer dat buitenstaanders de grote namen naar Nederland halen? Keurentjes: ‘op zich wel, maar wij zitten vast aan onze data en het is heel goed dat die artiesten komen. Dus dat juichen we alleen maar toe.’

Gisteren gepubliceerd in NRC Handelsblad. Een kaartje bestellen voor het concert van El Saher kan hier. Hassnae Bouazza treedt zondag 26 september op naast schrijvers als Joost Zwagerman, Allard Schröder, Kader Abdolah en Tomas Ross in het kader van het literaire festival Verhaal Halen.

Hassnae Bouazza, 15.09.2010 @ 11:16

[Home]
 

25 Reacties

op 15 09 2010 at 15:22 schreef pimmetje:

Ik zou wel eens een concert willen bijwonen van een Nederlandse zanger(es) waarin met hartstocht Deventer werd bezongen op muziek van Sweelinck. Waar wachten we eigenlijk op?

op 15 09 2010 at 16:23 schreef Rob:

Tsja Pimmetje, omdat de rechtse politkiek alle cultuur als ‘linkse hobby’ betitelt, gaat dat dus gewoon nooit gebeuren. Wij moeten het doen met wat de massa wil. André Rieu die Nina Rota (The Godfather) verhakkelt met zeshonderd extra violen, bijvoorbeeld.

Mooie muziek, dit. Klassiek Arabisch maar met een modern randje, althans dat denk ik te horen.

op 15 09 2010 at 16:47 schreef pimmetje:

Hassnae, zou je tekst van dat ontroerende lied over Bagdad kunnen vertalen voor ons?

op 15 09 2010 at 18:15 schreef Josje:

Net even mijn dochters laten luisteren. Gebiologeerd. Ik ook. Wat een charisma, wat een liefde voor zijn vak!

op 16 09 2010 at 08:14 schreef yurp:

Als ik dit lees schaam ik me weer een beetje over hoe weinig ik eigenlijk van de wereld buiten de Westerse weet. Alle namen in het artikel zeggen me helemaal niets terwijl er miljoenen mensen door geraakt worden.

op 16 09 2010 at 09:46 schreef hassnae:

Dit is een ander liedje van hem dat ik mooi vind. De clip ook, met de Egyptische actrice Hanane Tourk.

Op een bepaald moment zie je hem iets naar voren lopen en zijn handen uitsteken, heel houterig. Acteren is niets voor hem en gelukkig weet hij dat ook.

Dit is een nummer van zes jaar geleden. Ik vind met name zijn oudere nummers mooi. Zijn meest recente werk heb ik niet zo bijgehouden.

Het Baghdad nummer is niet degene die ik bedoelde, hij heeft er nog eentje, maar die kan ik niet vinden op youtube. Heb ik wel op cd.

Vertaling doe ik later wel even, pimmetje.

op 16 09 2010 at 10:06 schreef Peter:

Sjezus wat een lekker ding is die Hanane Tourk, zeg!

op 16 09 2010 at 10:08 schreef hassnae:

Ja, mooie vrouw, hè. Helaas draagt ze nu een hoofddoek. Laat wapperen die haren!

op 16 09 2010 at 10:10 schreef Peter:

Als je nu over blote knietjes begint, weet ik zeker dat je een sock-puppet van Jelle bent!

op 16 09 2010 at 10:18 schreef hassnae:

Hahaha, het was een verwijzing Halsema en dan vooral de mensen die haar opmerking zo erg vonden.

op 16 09 2010 at 10:20 schreef Peter:

Toch heeft het wel wat, zo’n hoofddoek. Dat alleen jij, als haar man, haar schoonheid mag zien.

op 16 09 2010 at 10:24 schreef Peter:

[img]http://www.danceanddance.com/dancers/Hanan_Tork.jpg[/img]

Mooie vrouw, hoor. Hier ziet ze eruit als een figurant uit Coppola’s Dracula:

[img]http://www.arab-album.net/d/7704-1/hanan_tork3.jpg[/img]

op 16 09 2010 at 10:27 schreef hassnae:

Inderdaad ja, die tweede foto! Vind je het toch wel iets hebben? Zal ik een hoofddoek voor je gaan dragen?

op 16 09 2010 at 10:29 schreef Peter:

Dat staat me wel aan, ja.

op 16 09 2010 at 10:32 schreef hassnae:

Hmmmm, ik ga er in de auto eens over denken.

op 16 09 2010 at 12:05 schreef Josje:

Hahaha, kostelijk! Doe jij dan een djellaba, Peter? Volgens mij kun jij als liefhebber van naaktlopen, zoiets wel gebruiken. Je hoeft immers eronder niets aan te hebben!

op 16 09 2010 at 12:09 schreef Peter:

Ik ben geen ‘liefhebber van naaktlopen’. Anyway, ik hecht aan mooie kleren, liefst zwarte pakken.

op 16 09 2010 at 12:20 schreef Josje:

Het was maar een grapje, dat ‘liefhebben’. Draag je er dan stropdassen bij?

op 16 09 2010 at 12:28 schreef Peter:

Nooit.

op 16 09 2010 at 12:51 schreef Josje:

Gelukkig.

op 17 09 2010 at 16:06 schreef Verena:

op 15 09 2010 at 16:47 schreef pimmetje:

pimmetje, in het kort:

Zijn hele lijf trilt van ellende om wat er met Bagdad gebeurt/heeft kunnen gebeuren.
Bagdad,mooier dan alle vrouwen in de wereld…maar eens ,hoopt hij,zal het allemaal weer goed komen.

Het tweede lied is het typische Arabische liefdeslied,waarin hij zingt dat er een zeer zware regenbui nodig zal zijn om zijn liefde voor haar te doven ;-)
Het draait allemaal om ‘hob’ ,’elbi’ en ‘habibi’: liefde,hart en liefje.

Mee eens, hassnae?

op 19 09 2010 at 01:14 schreef Rajae El Mouhandiz:

Hi Hassnae en Frontaal Naakt lezers.

Leuk artikel! aparte insteek.

Toch even een reactie van een “Buitenstaander” :-)

Fijn toch dat ondernemerschap vanuit oprecht vertrouwen in een doelgroep en hun “Sterren” tot investeringen in een mooi concept kan leiden en dat dit niet op een koloniale manier zoals bij de meeste gesubsidieerde instellingen/festivals hoeft te geschieden? Er is namelijk een zeer grote doelgroep in de Benelux, die van het virtuele (sateliet tv) naar een live experience willen en daarin niet in een hokje meer gestopt kunnen of willen worden.

Inmiddels is deze groep “zichtbaar” en hebben zij als consument ook wat te besteden aan cultuur en lifestyle. Het gaat hier simpelweg om vraag en aanbod. De artiesten zijn er en zijn benaderbaar, mits je niet blijft praten, maar ze gewoon boekt en ze als A-artiesten behandelt en neerzet (mainstream).

FARACHA (vlinder) wordt gerealiseerd uit eigen middelen, dat maakt je scherp en kritisch, het gaat om de artiesten en de consumenten en niet om de politiek of religie. FARACHA is een initiatief van professionals uit de media en entertainment industrie.

Volgende week ben je van harte welkom om aanwezig te zijn bij onze persconferentie. Meer info vind je op: http://www.faracha.net.

Vlinder Groeten van Rajae

op 19 09 2010 at 10:09 schreef Peter:

Interessant, en ik vind dat je gelijk hebt. Wanneer is die persconferentie?

op 19 09 2010 at 15:24 schreef Rajae El Mouhandiz:

;-) Volgende week, ik mail jullie deze week een uitnodiging.

op 21 09 2010 at 17:09 schreef pimmetje:

Dank je wel Verena.
Ik was even een paar dagen achterop geraakt.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

Become a Patron!
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)
 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

Meest gelezen in februari

O De weduwe Rost van Tonningen is helaas overleden, maar gelukkig hebben we Martin Bosma nog

O Nederland is toe aan een nieuwe racist

O Gooi hartjes op me

O Nederland is liever de rechtstaat kwijt dan corona

O Nederland is wel degelijk een dictatuur

O Houd alsjeblieft de scholen dicht

O Nederland is heel rap een fascistische staat aan het worden

O Wij blijven opgesloten zodat Big Pharma zich kan verrijken

O YouPorn

O Wij zijn beslist geen dor hout, maar vluchtelingen wel, die mogen lekker dood

 

Meest gelezen ever

O YouPorn

O Hoi, Jesse Klaver, ik heb geen zin om te boeten voor jouw papatijd

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Ik word vervolgd wegens belediging van een seriebelediger

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O Ga je nu Wierd Duk ontslaan, Telegraaf?

O Ik ga naar Japan verhuizen

O Hoi, Onderwijsraad, zit de mensen eens niet zo in hun nek te hijgen!

O Kappen met je hypocriete gejank, landgenoten, je racisme schijnt door

O Lekker hitsen tegen migranten met Wierd Duk en Lucas Hartong

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband.” (Carel Brendel)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.’ (Hafid Bouazza) ‘Complimenten voor Frontaal Naakt.

‘Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.’ (Lousewies van der Laan)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS