Home » Archief » Koreaanse religekkies in Svaha: The Sixth Finger


[20.03.2020]

Koreaanse religekkies in Svaha: The Sixth Finger

Remco Breuker

Er zijn van die Koreaanse films die ik alleen maar kijk omdat ik de film gezien wil hebben, vanwege het onderwerp of vanwege de discussie om de film, maar niet omdat ik de film wil zien. Svaha: The Sixth Finger is zo’n film. De titel alleen al geeft me kriebels. Maar goed, het gaat over nieuwe splinterreligies, het staat op Netflix en de hoofdpersoon is Lee Jung-jae, die we ook kennen uit het onderschatte Warriors Of The Dawn.

Splinterreligies zijn een bijzonder interessant fenomeen in Zuid-Korea. Het land is überhaupt een vruchtbare grond voor religie: men gaat er prat op dat elke religie ter wereld er vertegenwoordigd zou zijn. Dat is de vraag, maar Zuid-Korea (waar het christendom in verschillende smaken de populairste godsdienst is) is bijzonder tolerant als het gaat om religies die qua gedachtengoed en gedrag buiten de gebaande paden vallen.

Recent en berucht voorbeeld is de knalgekke Shinch’ŏnji-kerk, waarvan de nu 81-jarige stichter Lee Man-hee Jezus zou zijn. Een groot deel van de coronavirusuitbraak in Zuid-Korea nu is terug te leiden naar dit kerkgenootschap. Lee bevindt trouwens in goed gezelschap: er zijn zo’n vijftig Zuid-Koreanen die zeggen Jezus te zijn, al dan niet herboren. Zo ook de stichter van de Herenigingskerk, Moon Sun Gyung, die eerst zei een herboren Jezus te zijn, en daarna de iets bescheidenere claim maakte op aarde te zijn om Jezus’ onafgemaakte werk te voltooien.

 

 

Religieuze charlatans

Svaha: The Sixth Finger gaat over een dominee (onweerstaanbaar prekerig gespeeld door Lee Jung-je, die meestal een stuk fysieker overkomt dan hier; zelfs zijn huid doet perkamentachtig aan) die een onderzoeksinstituutje heeft naar nieuwe godsdiensten die hun gelovigen beduvelen. Een van de dingen die me altijd aan Zuid-Korea hebben aangetrokken is de enorme hoeveelheid onafhankelijke onderzoeksinstituutjes die je daar hebt, van gek links naar maf rechts en alles er tussenin, maar sommige zijn ook apolitiek en gewoon een beetje ‘anders’.

En anders is dit onderzoeksinstituut inderdaad wel. Het laat zich op niet helemaal kiese wijze betalen door de grotere religieuze organisaties om religieuze charlatans aan de kaak te stellen. En dat is ontzettend leuk. Het geeft een mooi inkijkje in dat deel van de Zuid-Koreaanse samenleving dat vaak gesloten blijft – ook voor Zuid-Koreanen zelf- als je er geen lid van bent.

 

 

Ik zal je het verhaal besparen. Dat loopt op een gegeven moment helaas uit de hand. Sinds er een paar bijzonder goede genre-bending films zijn gemaakt in Zuid-Korea einde jaren ’90 – begin jaren ’00, zijn er teveel producenten (hier notabene de ongeëvenaarde Ryu Seung-wan) die hun regisseurs iets te enthousiast aanbevelen om op het laatst nog even wat elementen van een thriller, een horrorfilm, een komedie, of van wat dan ook in hun film te stoppen, als het maar niet eerder aan bod is gekomen. Soms werkt dat, meestal niet. Ik heb ook mijn twijfels over Svaha: The Sixth Finger, wat dat betreft. De bovennatuurlijke elementen hadden prima door iets anders vervangen kunnen worden, wat de film alleen maar sterker zou hebben gemaakt.

Japanse overheersing

Maar goed, je kunt niet alles hebben. Het interessant aan deze film is dat het de wortels van een bepaalde godsdienst in de koloniale tijd onder Japanse overheersing zoekt, en dat is inderdaad precies de tijd dat deze religies opkwamen. Zelfs latere religies (zoals Shinch’ŏnji) hebben hun wortels vaak in deze periode, omdat hun stichter nu eenmaal gevormd was in koloniaal Korea. Dat geeft een bepaalde diepte aan het verhaal in de film, al moet ik eerlijk zeggen dat dat ook mijn beroepsdeformatie kan zijn die dat ziet.

 

 

Hoe dan ook, het uitpluizen en nazoeken dat dominee Park doet, onderwijl op zoek naar een sponsor voor zijn religieuze onderzoek, naar die ene splinterreligie (de Hertenberg-sekte) en naar hun apocriefe boeddhistische soetra, maakte de film voor mij bijzonder leuk.

Het veelkleurige palet van religies in Zuid-Korea komt hier heel aardig aan bod. De typische Zuid-Koreaanse onderzoeksinstituutjescultuur nog meer: Lee Jung-jae geeft de kijker in dominee Park een aantrekkelijke mengeling van christelijke gravitas en ongegeneerde gladde beurenzenklopperij, want een onderzoeksinstituut betaalt zich zelf immers niet.

Een aanrader, met alle euvels van het bovennatuurlijke scenario maar op de koop toe.

 

 

Remco Breuker is hoogleraar Koreastudies aan de Universiteit Leiden en te volgen op Twitter via @koryoinleiden.

Film Reviews, Remco Breuker, 20.03.2020 @ 09:50

[Home]
 

1 Reactie

op 20 03 2020 at 09:50 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS