Home » Archief » Laat ons een voorbeeld nemen aan de laatste keuterboeren


[19.10.2022]

Laat ons een voorbeeld nemen aan de laatste keuterboeren

Jasper Mekkes


Scène uit Noita Palaa Elämään (The Witch), Roland af Hällstrom, 1952.

De oude Grieken zagen werken nog als iets verachtelijks. Griekse jongeren werden dan ook opgevoed met het idee dat Paideia, een goede geestelijke ontwikkeling, veel belangrijker was dan fysiek werk. Onderdeel van zo’n goede ontwikkeling was het kiezen van de juiste leermeesters, met allemaal zo hun eigen visie op de werkelijkheid.

Ook de Romeinen wisten goede leermeesters, net als een gezond lichaam met een gezonde geest en de hiervoor benodigde vrije tijd, Otium, nog te waarderen. Otium was een tijd vrij van verplichtingen, die je besteedde aan zaken als contemplatie, studie, beweging, goede leermeesters en goede vrienden, goed voedsel of goede wijn.

Een relict van deze Grieks-Romeinse cultuur tref je nog aan in de Romaanse talen; de woorden travail (frans), trabajo (spaans), travaglio (italiaans), trabalho (portugees), traballo (galicisch), trabalh (occitaans) en treball (catalaans) voor werken, komen allemaal voort uit het woord voor een Romeins martelwerktuig; het tripalium.

Heilige straf

Maar gelukkig werd werk dankzij het Christendom weer als iets heiligs gezien, ook al bleef het een straf; een heilige straf voor het zoeken naar kennis in het paradijs door Eva. Het Christendom schonk ons ook een lineaire tijd; die eindigde in de parousie – en passant de circulaire tijd in het hier en nu, van de natuur en haar eeuwige seizoenen verdringend ter ere van een niet bestaand hiernamaals en een christelijke mens die volgens het oude testament de natuur van God had gekregen om haar te exploiteren.

Sinds de industriële revolutie vindt de bourgeoisie, onze zogenaamde elite, het niet meer belangrijk om tijd en geld te besteden aan een goede geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van jongeren, met goede leermeesters, goede vrienden, goed voedsel en de kracht van de natuur. Van jongeren die in hun vrije tijd een visie op de werkelijkheid ontwikkelen door contemplatie, studie van de natuur, de klassieke talen, filosofie, discussie, debat of spreken in het openbaar en beweging (wat iets anders is dan prestatiegerichte sport in clubverband).

Een verschil van inzicht tussen Rechts en Links is namelijk dat Rechts werken voor jongeren belangrijker vind dan geestelijke en lichamelijke ontwikkeling, zeker als dat werk winst oplevert die anders niet gemaakt kan worden. Maar wie niet meer in staat is dankzij een goede ontwikkeling de natuur te lezen en de oorzaken van problemen te onderscheiden, wie die oorzaken niet meer kan analyseren en geen oplossingen meer kan bedenken, onder de aandacht brengen, bediscussiëren en rangschikken, is een gewillige prooi voor de bourgeoisie en haar lethargische, onderbetaalde baantjes ter ere van de massaproductie van kwalitatief slechte producten en ideeën.

Nooit meer oorlog

Wie nog weet hoe het voelt om op het land te werken, met de hand een bietenveld te rooien, of met een zware houten hark het pas gemaaide gras om te keren om het te laten drogen, begrijpt waarom vanaf de jaren vijftig het werkpaard plaatsmaakte voor een trekker die betaald was door het Marshall-plan. Een Marshall-plan dat niet alleen Europa moest veiligstellen als afzetmarkt voor Amerika, maar bovendien een belangrijk drukmiddel was voor de Amerikaanse geopolitiek, die als doel had te voorkomen dat de invloed van Rusland zich uitbreidde over Europa.

Nooit meer oorlog en nooit meer honger, twee mantra’s die leidden tot de oprichting van de Europese Unie – en tot de industrialisering van de landbouw. Maar oorlog is er nog steeds – in verre buitenlanden die worden platgebombardeerd door het Westen om vrijheid en democratie te brengen. En in Afrika moest natuurlijke, kleinschalige, biologische kringlooplandbouw onder druk van de heilige vrije markt de afgelopen decennia worden vervangen door industriële landbouw. De hongersnoden die daar het gevolg van waren, werden vervolgens opgelost door voedselhulp met genetisch gemodificeerd voedsel van de Bill Gates Foundation.

Het wereldwijde vrije verkeer van personen en goederen is sinds de 19-de eeuw één van de grootste aanjagers van de vernietiging van de aarde en haar ecosystemen, ter ere van een steeds kleiner maar steeds rijker wordend clubje superrijken.

Gezonde landbouw

Maar ook in Nederland is er geen sector die, onder geestdriftige leiding van misantropen als Aalt Dijkhuizen en Louise Fresco, de afgelopen decennia zo is tegengewerkt als kleinschalige, biologische, gifvrije en dus gezonde landbouw. Het areaal biologische landbouw beslaat dankzij deze giftige lobby van Fresco c.s. inmiddels nog maar zo’n 4 procent van het totale landbouwareaal in Nederland.

De arbeider van vroeger werd door Hegel en Marx misbruikt als held van de toekomstige heersende klasse. Marx waardeerde arbeid daarbij vooral wanneer die verricht werd door fabrieksarbeiders; van boeren moest hij niet zo veel hebben. In dat opzicht lijkt Marx wel wat op de bourgeoisie waar hij uit voortkwam. Die bourgeoisie, Fresco voorop, waardeert boeren ook nu nog alleen als ze doen aan industriële massaproductie van zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk.

Als straks de grote boeren met miljoenen euro’s belastinggeld zijn uitgekocht vanwege Europese stikstofregels, zal de massaproductie ten koste van mens, dier en milieu door die bourgeoisie worden verplaatst naar lageloonlanden, waar mensen dankzij hun armoede nog bereid zijn hun vrije tijd en gezondheid op te offeren aan werk dat als enige doel heeft de superrijken nog wat rijker te maken.

Eeuwige kringloop

Misschien wordt het eens tijd om te gaan leren van de laatste keuterboeren, die nog als in een gedicht van Vergilius naar de zon kijken om te weten hoe laat het is. Die nog aan de lucht zien wat voor weer het de volgende dag wordt – en die nog weten welke planten en dieren er tot de jaren ’80 leefden op het Nederlandse platteland. Die nog weten dat geboorte, groei, kracht, aftakeling en verval deel uitmaken van de eeuwige kringloop van het leven in het hier en nu van het aardse bestaan – en die nog weten dat je in die eeuwige kringloop voldoende rust moet nemen om te genieten van het leven.

Jasper Mekkes is ingenieur en vooruitgangsfilosoof en heeft net een boek gepubliceerd: Wil tot Waarheid; een materialistische ontologie van de mens en zijn natuur.

Jasper Mekkes, 19.10.2022 @ 07:21

[Home]
 

1 Reactie

op 19 10 2022 at 07:22 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

 

Become a Patron!
 

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O Sywerts domrechtse haatblaat

O Hufters in de trein

O Wat we in Staphorst zagen, waren racistische beesten

O Deugmensen

O De lat hoog leggen

O Waarom Mastodon voor watjes is en gedoemd te mislukken

O Nederland is een Apartheidsland

O Waarom het Forum voor Democratie verboden moet worden

O Donder maar lekker op naar Mastodon

O Keizer van de Wansmaak

 

MEEST GELEZEN EVER

O YouPorn

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O In Nederland kun je helemaal niet zijn wie je wilt zijn

O Kappen met je hypocriete gejank, landgenoten, je racisme schijnt door

O Het onbeschaamde antisemitisme van Joost Eerdmans

O Hoi, Onderwijsraad, zit de mensen eens niet zo in hun nek te hijgen!

O De zoveelste sloopactie door de vrouwenhaters van GeenStijl tegen Sigrid Kaag

O Hoe de Wokies BIJ1 van binnenuit aan het slopen zijn

O De miljoenen van Sywert mogen een paar duizend mensenlevens kosten

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS