Home » Archief » Man van mijn leven


[09.12.2013]

Man van mijn leven

Anita Brus

man11
Illustratie: Milo Manara

“Er mist een laag”, zei de buurvrouw. “Hij ging als een speer, vergat jou en uiteindelijk ook zichzelf”. De zoveelste liefdesaffaire naar de knoppen. In zo’n geval hebben mijn buurvrouw en ik elkaar als troost. Hoe het zo gekomen is?

Het begon met een tekeningetje van Jan Cremer en een veilinghuis aan de Herengracht. Als je daar eenmaal een werk koopt, zit je in hun bestand. Ook al kocht je er slechts een niemendalletje. Voor je het weet sta je dan bij de opening van hun volgende veiling naast Ruud Lubbers en Hans Wiegel tussen de foto’s van Vincent Mentzel. En dat niet alleen. Het kan ook zomaar zijn dat je via Hans Wiegel en die foto’s ‘de man van je leven’ tegenkomt.

We spraken een week later opnieuw af in hetzelfde veilinghuis. In een feestelijke roes van oliebollen en champagne – het veilinghuis wist wel hoe hun klanten te belonen – kocht ik een levensgrote foto van de hoofden van een groep mensen in een ver Afrikaans land en hij een portret van een blozend Chinees meisje tegen een achtergrond van stoere ruiters. Als kinderen zo uitgelaten waren wij over onze aankoop en over elkaar, waarna wij uitgingen in Amsterdam.

Twentsche Heimat

De dating-sites had ik sinds mijn laatste mislukte date afgezworen. Die had ik ook niet meer nodig, bleek nu. Ik vond hem leuk, maar moest tegelijkertijd wennen. Afkicken van tenminste één ‘likmeneer’, één Afrikaanse schrijver en een oud medestudent die precies een jaar geleden weer stralend om de hoek kwam kijken zonder ook maar enige dieper gaande interesse in mijn persoon. Die interesse had hij wel, al bleven ook bij hem de castagnetten (ai, cliché!) niet in de kast liggen toen hij mij mailde dat het ‘Spaanse feest’ nagenoeg compleet was. Maar leuk vond hij mij met mijn “mooie korte koppie”, al vond ik dat hij dat net iets te vaak zei.

Toen ik hem vertelde dat ik het weekend naar Twente zou gaan, wilde hij mij daar afhalen, waarop ik hem de foto stuurde van mijn vader als boer naast zijn twaalf koeien, compleet met klompen en overall. Wij daalden vervolgens samen af in de Twentsche Heimat waar we de oude vrienden van mijn overleden ouders bezochten, om daarna in het donker rond de boerderij te sluipen waar ik geboren werd.

Goudglanzen muren

Honderduit vertelde ik hem over onze verhuizing, eind jaren zestig, naar een eengezinswoning een eindje verderop in het dorp en over het echtpaar Van Delden van wie mijn ouders en grootouders de boerderij huurden. Ik vertelde hem over de Twentse verhoudingen in die tijd, over hoe mijn oma wegrende om snel haar schort af te doen als meneer en mevrouw Van Delden weer eens onaangekondigd op bezoek kwamen om te zien hoe ‘de boerderie’ erbij lag. Mijn vader en moeder werden door de Van Deldens bij hun voornaam genoemd terwijl zij hen met ‘de heer en mevrouw’ bleven aanspreken. “Oh, God, ’n heer en mevrouw komt d’r an!”, riepen zij als de grote auto van Van Delden de kastanjelaan van de boerderij op kwam rijden.

Het contrast tussen de eenvoud van weleer en het hotel waarin wij die nacht belandden had niet groter kunnen zijn. Hij had zich met al zijn loftuitingen zodanig overschreeuwd dat het tijdens onze maaltijd in het Turkse restaurant van de goudglanzen muren droop. Ineens zag ik heel mijn Twentse omgeving als symbool voor alles wat te veel was aan hem.

Romantische Boomhutten

‘Ben sinds gisteren en vanavond bekend met elk, écht elk B&B in Enschede en wijde omtrek. Hotels, studenten-logeermogelijkheden, jachthutten, daklozenopvang, romantische boomhutten die te huur zijn etcetera, etcetera…’, had hij mij de dag ervoor geschreven. Waarom niet in plaats van dit kille, luxe Hengelose hotel iets eenvoudigs in Enschede gekozen dacht ik achteraf, voor mijn part een boomhut. Nee, het moest meer zijn en beter en niets leek goed genoeg.

Dit kon alleen maar misgaan en dat deed het ook. Binnen een halve nacht zakte het hele kaartenhuis in elkaar. Het was met ons niet wat hij er van verwacht had en dat kon het ook nooit zijn, want zijn verwachtingen waren in de korte tijd dat wij elkaar kenden veel te hoog gespannen. En ik had mij daar met mijn ‘mooie korte koppie’ in laten meeslepen.

Zwarte hoofden

Ik kijk naar de foto van de zwarte hoofden van Vincent Mentzel die nu in mijn huiskamer aan de wand hangt. Die foto werd in 1984 door Mentzel gemaakt in Mozambique tijdens een bezoek aan dit land van Eegje Schoo, de toenmalige minister van ontwikkelingssamenwerking.

Over twee weken ga ik naar Kameroen.

Anita

Anita Brus is docent in de Spaanse taal/literatuur/kunst en schrijft over tango in het tijdschrift La Cadena. Zij publiceert ook teksten in het Spaans en in het Nederlands op haar eigen weblog. Lees het verbijsterende relaas over haar domrechtse date. Volg haar op Twitter.

Anita Brus, 09.12.2013 @ 07:53

[Home]
 

8 Reacties

op 09 12 2013 at 09:25 schreef Berry:

He? Is het verhaal al begonnen?

op 09 12 2013 at 10:12 schreef Thomas E:

Dit wordt niks, Anita. Zoek nou eens contact met artistieke zwarte schapen uit de families Van Hees, ten Cate, Scholten, de Monchy, Blijdesteijn of Van Wulfften Palthe. Tukkers voelen elkaar toch het beste aan, of je nu van meneer-zeggers afkomst bent of van baasjes-origine.

op 09 12 2013 at 13:01 schreef Olav:

Anita Brus schrijft:

Maar leuk vond hij mij met mijn “mooie korte koppie”, al vond ik dat hij dat net iets te vaak zei.

Op dat moment kon je het al weten.

op 09 12 2013 at 15:17 schreef Thomas E:

Correctie, Anita. Van Hees moet natuurlijk Van Heek zijn. En Stork was ik nog vergeten :)

op 09 12 2013 at 17:59 schreef Ana:

Ja, Van Heek. Vroeger waren de verschillen onoverbrugbaar, maar jullie mogen ze nu allemaal op mij afsturen, inclusief de nazaten van Van Delden. Wat de Van Heeks betreft; gehoord dat de jonge garde van die familie alles verkwanseld heeft wat er nog van de inmiddels vergane textielglorie te verkwanselen viel. En wat betreft “Tukkers voelen elkaar toch het beste aan”; je zou het denken. Den Haag en Enschede is in ieder geval in het verleden ook geen gelukkige combinatie gebleken. Noch was dat de combinatie Tukker – Rotterdam of Tukker – Malabo (men mag opzoeken waar dat ligt).

op 09 12 2013 at 18:00 schreef Ana:

Mooie aquarel trouwens, Peter

op 11 12 2013 at 08:54 schreef Thomas E:

Wat versta je trouwens onder een ‘likmeneer’, Anita? Een vaginale linguist?

op 11 12 2013 at 15:26 schreef Ana:

Was een associatie van iemand anders bij mijn eerste dateverhaal. Ik vond het wel een aardige associatie en iedereen mag zich daar het zijne/hare bij voorstellen.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS