Home » Archief » De prijs van een jurk


[03.07.2013]

De prijs van een jurk

Anita Brus

Cremer

Ik zei de krant op. En toen kocht ik een werk van Jan Cremer. Nou ja, ‘werk’. Eerder een niemendalletje, maar wat voor een niemendalletje!

Mijn NRC’s bleven liggen door een overkill aan leesvoer. Daarom besloot ik over te gaan tot een digitaal abonnement en dat werkte voor geen meter. Gedonder met het doorscrollen en hinderlijk dat je steeds halve artikelen ziet omdat een artikel vaak over twee pagina’s is verdeeld. Ik wil daarom terugkeren naar de papieren versie, maar dan liever losse nummers. De krant opzeggen blijkt geen probleem en nadat ik de knoop heb doorgehakt, blader ik nog even digitaal door wat pagina’s, stuitend op Jan Cremer.

Mooie jongen

‘Cremeriana te koop’, meldt de krant. ‘Briefjes, foto’s, agenda’s en adresboekjes en allerlei andere spullen van Jan Cremer zijn te koop. De schrijver en schilder veilt online zijn persoonlijk archief.’ Nog voor het te laat is, want Cremer is op leeftijd en waarom zou je al die prullaria uit je jeugd dan niet te gelde maken. Veilen die handel, moet hij gedacht hebben, handig inspelend op alle aan hem klevende beroemdheden als Jane Mansfield en Andy Warhol. Een groot schrijver of kunstenaar is hij naar mijn idee nooit geweest, eerder iemand die in de juiste kringen verkeerde en natuurlijk was hij ooit ook gewoon een mooie jongen.

Ik moet dus wel even kijken op de veilingsite en stuit al meteen op een portretje dat mij intrigeert. Op een bruinig papiertje heeft hij in 1946 de hoofden getekend van onze vorstinnen van weleer. Ze staan samen ‘en profil’ afgebeeld en zijn behoorlijk goed getroffen, maar kinderlijk eenvoudig getekend zonder veel details. Voor ik het weet bied ik, word ik overboden en bied ik nog een keer met het idee dat ik nog wel een keer overboden zal worden. Maar dat gebeurt niet. Het blijft stil. Emma en Wilhelmina staan nu afgebeeld onder de vermelding van de hoogste bieder A***a en dat ben ik.

Symbool voor een tijd

Twee dagen later mailt het veilinghuis mij dat ik dit veilingnummer gewonnen heb. Emma en Wilhelmina zijn nu dus helemaal van mij. Maar is het wel zo bijzonder? Ik wilde bezuinigen op de krant en ben dit bedrag nu in een zucht weer kwijt aan Jan Cremer en het veilinghuis. Ik realiseer mij later pas dat het om een pagina gaat uit zijn geschiedenisschriftje en dat bruine velletje lijkt een overtrekpapiertje. Waarschijnlijk heeft hij onze vroegere koninginnen gewoon overgetrokken om ze daarna met (inmiddels vergeeld) plakband in zijn schrift te plakken, de smiecht!

Maar dat Cremer uit Enschede komt, helpt. Daar kom ik ook vandaan en van mijn Enschedese vader heb ik net zulke tekeningetjes als deze van Jan Cremer. Doet het er bovendien eigenlijk wel toe of dit ware kunst is? Ik werd behalve door de eenvoud van dit tekeningetje getroffen door de symboliek die het heeft. Het staat symbool voor een tijd; de tijd van mijn ouders en de tijd van provo en ‘ontdek de wereld’. Cremer vertegenwoordigt precies dat wat mijn ouders niet waren en waardoor ik in mijn jeugd zo werd aangetrokken.

Overgetrokken portretje

En ach, wat kost het mij nu helemaal? Niet meer dan de prijs van een jurk. Zo’n lief al dan niet overgetrokken portretje uit 1946 van mijn stadsgenoot Jan Cremer is toch zeker wel de prijs van een jurk waard. Tenzij iemand meer wil bieden.

Anita Brus is docent in de Spaanse taal/literatuur/kunst en schrijft over tango in het tijdschrift La Cadena. Zij publiceert ook teksten in het Spaans en in het Nederlands op haar eigen weblog. Lees het verbijsterende relaas over haar domrechtse date. Volg haar op Twitter.

Anita Brus, 03.07.2013 @ 07:41

[Home]
 

3 Reacties

op 03 07 2013 at 17:19 schreef Leo Schmit:

Ik heb nog een portret van de K familie met Prins H en Wilhelmina met dochter Juliana in de aanbieding. Er zit wat schimmel achter het glas maar het is beschikbaar voor een mooie jurk.

op 03 07 2013 at 21:11 schreef Sasha Berkman:

Ik ga lekker 2 weekjes op vacantie!

op 03 07 2013 at 22:26 schreef Thomas E:

Hmmmmm Cremer geen groot schrijver of kunstenaar? Misschien niet, maar wel een man met een ongelooflijk expressief talent. Kijk eens naar zijn trefzeker neergekwakte korenschoven en akkers met onheilspellende luchten. En herlees zijn Avenue reisreportages nog maar eens.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS