Home » Archief » Marokkaanse zussen


[15.12.2010]

Marokkaanse zussen

Peter Breedveld

Marokkaanse meisjes moeten worden ingezet in de strijd tegen het antisemitisme, schrijft Abdelkader Benali in dagblad Trouw. Volgens Benali helpt het niet de Marokkaanse jongens, die Joden uitschelden en bedreigen, voor te lichten over Joden, want aan voorlichting hebben die jongens een hekel. In de ouders van de jongens heeft Benali weinig vertrouwen, want die zijn de controle over hun zoons allang kwijt.

Des te meer bevreemdt het me dat Benali wél denkt dat het de zussen van deze jongens zijn, die hun broers ‘kunnen corrigeren aan de eettafel, voor de televisie wanneer het antisemitische vuur weer oplaait.’ Nrc.next-blogster Hanina Ajarai valt Benali meteen enthousiast bij. ‘Pak je broertje, neefje en hun vriendjes flink aan, als zij zich schuldig maken aan deze weerzinwekkende praktijken’, roept ze haar zusters op.

Alsof de gemiddelde Marokkaanse moslima ook maar íets over haar broers heeft te zeggen. Ik herinner in dit verband nog even aan de Meiden van Halal, die op televisie al te vriendelijk voor homo’s waren geweest. Ze hadden de handen van nichten geschud, op een boot gestaan tijdens de Gay Paradethe works. De broers van hun vriendinnen waren woedend geweest, vertelde een van hen in een interview. Bij nader inzien vond ze homoseksualiteit toch echt niet kunnen.

En die Meiden van Halal zijn dan zogenaamd moderne, goed geïntegreerde moslima’s, waar Job Cohen en de NOS altijd triomfantelijk mee lopen te pronken als boegbeelden van de multiculturele samenleving. Zúlke meiden gaan hun broers corrigeren als ze op Joden schelden aan de eettafel?

Sympathiek en bemoedigend zijn deze oproepen van Benali en Ajarai zonder meer. Er zijn duidelijk vorderingen gemaakt, want tot voor kort was Marokkaans antisemitisme nagenoeg onbespreekbaar voor Marokkaanse Nederlanders, en trouwens ook voor veel autochtonen. Want er moest dan altijd op gewezen worden dat autochtonen óók aan antisemitisme doen en dat Joden in Marokko al eeuwen in vrede en harmonie samenleven met de Berbers en Arabieren.

Feit is helaas dat Joden het vooral in Marokkaanse wijken in Nederland voor de kiezen krijgen, en niet in autochtone wijken. Feit is ook dat een autochtoon, die zich aan antisemitisme schuldig maakt, door zijn gemeenschap binnen de kortste keren unaniem tot paria wordt gedegradeerd. In de Marokkaanse gemeenschap is antisemitisme heel normaal, heel terloops.

Ja, ik hoor het gemor alweer, maar het is gewoon zo. Te vaak ben ik getuige geweest van denigrerende opmerkingen over Joden door Marokkanen die even vergeten waren dat ik ook zat mee te luisteren. In discussies met Marokkanen is het bijna onvermijdelijk dat, ongeacht het onderwerp, de Joden er aan hun pijpekrullen worden bijgesleept, vooral als de gemoederen een beetje verhit raken. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat voor veel Marokkanen Joden de ultieme pispaal zijn.

En niet alleen voor Marokkaanse puberjongens, dus. Al te snel wordt er gewezen naar de Palestijnse kwestie als oorzaak van de Jodenhaat onder Marokkaanse pubers maar werkelijk, het gaat er bij mij niet in dat jongens, die er geen been in zien om iedereen in hun omgeving het leven zuur te maken, ten aanzien van de Palestijnen opeens worden bevangen door een vroom rechtvaardigheidsgevoel. Hun antisemitisme wordt er ingeweven aan de eettafel, en daar doen de zusjes gewoon aan mee.

Dáár ligt de oorzaak van het gevaar dat Joden hier in Nederland lopen: het terloopse antisemitisme, de volkomen vanzelfsprekende Jodenhaat, die altijd wel door iemand wordt gebagatelliseerd of zelfs goedgepraat.

Peter Breedveld, 15.12.2010 @ 16:28

[Home]
 

49 Reacties

op 15 12 2010 at 16:59 schreef Nadia B:

Peter, je hebt gelijk. Ook ik hoor te vaak in mijn omgeving terloopse hatelijke opmerkingen over Joden, Israel and the whole shebang. Ik kan me daar verschikkelijk aan storen en ik zeg er altijd wat van, ook als de haatzaaiers bekenden zijn. In mijn beleving zijn het bijna altijd mannen die deze opmerkingen maken. Dat is ook mijn ervaring op ROC-scholen waar ik wel ’s lesjes geef. In gemengde klassen zijn het altijd de meisjes die verstandig zijn en zich verzetten tegen het antisemitische macho-gedrag van de jongens. De meisjes zijn meer solidair- vooral de meisjes die zichtbaar moslim zijn en een hoofddoek dragen. Ook als het gaat over homofoob geweld (altijd mannelijke daders), dan treden de meisjes corrigerend op, althans klassikaal. Ik vind dat al heel wat!
Dat hele Marokkaanse volksstammen Jodenhaat internaliseren gaat wat mij betreft te ver. Maar dat sommigen Marokkanen thuis Jodenhaat met de paplepel ingegoten krijgen is waar.

op 15 12 2010 at 17:09 schreef MNb:

Eens, hoor, maar ik zou geen MNb heten als ik geen kanttekening zou maken. Laat ik vooropstellen dat mijn wenkbrauwen een aardig eindje de lucht in gingen toen ik Benali’s suggestie las.
En toch. Als het zo is, dat Marokkaanse meisje ontvankelijker zijn voor de waarden van de Verlichting, dan is dat al genoeg reden om hen te onderwijzen over de Holocaust. En Benali deed er een suggestie bij, die ik wel aardig vond: kijk of je een paar van die Marokkaanse meisjes voor de klas kunt krijgen – lerares dus. Dat is wat meer lange termijn werk natuurlijk, maar kan alleen maar goed uitpakken, lijkt me.

op 15 12 2010 at 18:30 schreef Tweets die vermelden Frontaal Naakt. » Marokkaanse zussen -- Topsy.com:

[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Danielle v. Wallinga, Peter Breedveld. Peter Breedveld heeft gezegd: Marokkaanse meisjes moeten hun antisemitische broers corrigeren? Alsof die zich daar maar *iets* van aantrekken! http://tinyurl.com/3agucwk […]

op 15 12 2010 at 20:43 schreef Elin:

Marokkaanse mannen/jongens die hun verantwoordelijkheid naar vrouwen toe schuiven, lekker cliché weer. Straks is het ook nog (deels) de schuld van die meisjes dat hun broers zich zo gedragen.

op 15 12 2010 at 20:47 schreef bodewes, J:

Vlak de Turk ook niet uit als het om dit soort zaken gaat. Kijk maar hoe populair Erdogan is geworden sinds hij de jodentroef speelt.
Ik stap net uit de auto en hoor Cohen op de radio over zijn moeder in de jaren dertig en de vergelijking met de islamieten in Nederland anno nu. En dan lees ik dit artikel. Verwarrender moet het allemaal niet worden.

op 15 12 2010 at 21:17 schreef thomas erdtsieck:

Het voorstel van Benali wordt in zekere zin hierboven ondersteund door Nadia B. Meisjes treden kennelijk corrigerend op in klassen. Als PB pessimistisch is over de corrigerende invloed van zussen op hun broers, dan is het altijd nog zo dat die meiden (meestal) de echtgenote worden van een Marokkaanse man. Zouden ze op hém niet meer invloed kunnen uitoefenen? Zo van: als jij zo racistisch doet dan moet ik je niet.

Of ben ik nou te optimistisch?

op 15 12 2010 at 21:22 schreef mango:

Noem mij een ontkenner – en misschien ben ik suboptimaal geinformeerd – maar ik ben altijd geneigd om in het gedrag van Marokkaanse jongens in mijn Amsterdamse wijk enorme parallelen te zien met de Gelderse margejongeren tussen wie ik opgegroeid bent. Vroeg weggezet en dom en nutteloos zich afzettend tegen alles wat maar een elite zou kunnen worden gevonden, in het weekend ruzie zoekend met studenten in de kroegen in de omliggende steden. Met als belangrijkste verschillen dat dat soort boerenjeugd drinkt i.p.v. blowt en wordt aangemoedigd door hun vriendinnetjes. Dat heb ik Marokkaanse meiden nog nooit (openlijk) zien doen. In dat soort dorpen ontbreekt soms ook de autoriteit van de soms streng gelovige ouders die doen alsof hun neus bloedt.

Ik denk dus altijd dat dat soort anti-Joden-geroep van puberjongetjes, zoals onlangs te zien in Pauw & Witteman, en dan als maatgevend geduid voor de Nederlanse Marokkaan, een enorme overdrijving is en dat er wel erg veel soortelijk gewicht aan de uitspraken van een opstandige puber wordt toegekend. Zoals ook de studentenwijsneuzerij van een niet bijster getalenteerde student als Izz al Ruhulessin naar mijn idee niets zeggen over de denkbeelden van de Nederlandse moslim.

Is antisemitisme vooral buhnepraat, of is het echt een diep doorleefd sentiment in de Nederlands-Marokkaanse gemeenschap, en belangrijk, waartoe men bereid is te handelen. Mijn idee is altijd dat de gemiddelde mens vooral druk is met zijn eigen besognes en helemaal geen tijd noch interesse heeft voor radicale revoluties.

Bij de innerlijke beschaving en doordachte denkbeelden van de gemiddelde Nederlander, alloch- of autochtoon, stel ik me uberhaupt niet te veel voor. Is het antisemitisme onder Nederlandse Marokkanen echt dieper en gevaarlijker dan de levensovertuiging van de gemiddelde PVV’er?

Ben benieuwd naar de reacties.

op 15 12 2010 at 22:36 schreef Peter:

Je schiet in precies die poliekcorrecte kramp die ik in mijn stuk al beschreef, Mango. Je helpt er niemand mee door erop te wijzen dat autochtone randjongeren ook geen lieverdjes zijn en dat PVV’ers ook mensen haten, die anders zijn.

Antisemitisme onder Marokkanen is een groot probleem. Dat zeggen Marokkanen zelf ook. Dat probleem gaat niet weg door sussend te verwijzen naar ándere problemen.

“Slecht nieuws meneer, u hebt kanker. Maar u moet maar zó denken: aan hart en vaatziekten ga je óók dood, hoor!”

op 15 12 2010 at 22:43 schreef rommel:

Ja Mango, en zo heb je je PVV keelkeutel weer kunnen leggen. Een gemiddelde PVV’r is nog antisemitischer dan een Nederlandse Marokkanen, dat zie je ook duidelijk in het dagelijks leven. De PVV’er is ook veel crimineler dan een bontkraagje. Je leest elke weer hoe die arme moslims door PVV’ers mishandeld en beroofd worden. Ja hoh, natuurlijk, slaap maar verder. Cohenboy.
Toch wel knap dat je met een hoop onzinnig geleuter uiteindelijk toch weer een PVV’r kan aanwijzen als de schuldige.

op 15 12 2010 at 23:14 schreef vetklep:

In deze context zijn Cohens vergelijkingen tussen joden en marokkanen dan wel weer soort van geestig.

Nee, eigenlijk vind ik het helemaal niet geestig. Ik wil de gezelligheid weer terug die we verloren zijn.

op 16 12 2010 at 01:36 schreef Dart:

Peter ziet het licht

op 16 12 2010 at 02:24 schreef Bert Brussen:

Oogkleppen NOOIT afzetten Mango! Da’s heel gevaarlijk.

Waarheid, brrrr.

Oh, in Amsterdam emigreert 60% van de joden naar Israel, uit angst voor antisemitisme, door Marokkanen. In de tram durven ze niet te staan die joden, want dan worden ze bespuugd, door Marokkanen. Hun keppeltje dragen ze onder een hoed, anders worden ze lastig gevallen op straat, door Marokkanen. Synagoges zijn gecamoufleerd, anders worden ze met stenen bekogeld. Door Marokkanen.

Heel de wereld weet dat antisemitisme zo’n beetje de vermarokkaniseerde versie is van het Hollandsche calvinisme. Vraag een Berber wie hij het liefste dood ziet en hij antwoordt Jood.

Hell, noem de twee grootste vijanden op aarde en je komt op joden en moslims uit. Toevallig zijn Marokkanen vaak moslims, heel gek.

Maar weet je wat: we moeten die lieve poepjes niet zo kwetsen. We leven tenslotte nog gewoon in 1970. We doen net alsof er niks aan de hand is en we vergelijken ze doodleuk met pubers in Gelderland. Dat houdt het wel zo overzichtelijk en politiek correct. Culturen en groepen die iets vanwege hun cultuur negatieve gevoelens koesteren bestaan immers niet begrijp je wel. Want we zijn allemaal mensen enzo, dus moeten we het ook verplicht kunnen verklaren door sociale omstandigheden en menselijk gedrag in de puberleeftijd.

Mooi werk Mango. Knijp ‘m fijn die harde werkelijkheid. Het idealistisch wensdenken gaat er toch altijd wel overdwars in.

op 16 12 2010 at 08:17 schreef thomas erdtsieck:

En nu de oplossing, Bert. We weten inmiddels wel hoe jij erover denkt, maar hoe gaan we dit aanpakken. Met zussen die moedertje gaan spelen?

op 16 12 2010 at 09:29 schreef Falcon:

Toevallig zijn Marokkanen vaak moslims, heel gek.

Uh, zijn dat Moslims? Of zijn dat totaal kultuurverloren jongeren zonder aansprekend rolmodel die zich door een haatbaard laten opzwepen tot het altijd en overal schoppen van rotzooi.
De islamieten die ik ken (niet veel) zijn redelijke, ja vaak vredelievende mensen. Ok ik ben het dan kultureel niet altijd met ze eens maar om de teringjochies dan maar tot Moslim te ‘promoveren’ gaat me ook te ver.
Het gaat in dat soort gevallen m.i. heel vaak om jochies die zichzelf zijn kwijtgeraakt wat weer vaak voortkomt uit een gebrek aan opvoeding. Deze hele bevolkingsgroep is duidelijk haar roots kwijt.
Ik heb, in het verleden, veel gereisd en ‘weet’ dan ook dat, ook in Marokko, deze groep al aan de onderkant van de maatschappij daar hangt.

op 16 12 2010 at 09:50 schreef Peter:

Peter ziet het licht

Alleen als je de praatjes van Domrechtse autodropmannen gelooft, dat ik een islamapologeet ben of me zelfs tot de islam heb bekeerd, omdat ik ‘de lakens deel’ met een Marokkaan die mij ‘zand in de ogen strooit’ en daarom geen kwaad woord over moslims of Marokkanen wil horen, Fart.

Leer zelf na te denken.

op 16 12 2010 at 10:06 schreef Josje:

Ik had het stuk vanmorgen al gelezen, maar moest er eerst over nadenken. Ik wil absoluut niet de problematiek met de Marokkaanse jongens bagatelliseren of wat dies meer zij, dus ik ben nu voorzichtig. Ik ga namelijk uit van mijn eigen positie als jongere zusje van 2 oudere broers. Ik ben een Hollandse trien, dus het cultureel bepaalde daarbuiten.
Het heeft bij mij mijn hele leven tot een paar jaar terug geduurd voordat mijn broers hun zeker niet domme zusje gingen zien als een mondige, volwassen vrouw met een eigen mening. Mijn oudste broer ziet mij in het algemeen nog wel als het kleine zusje, maar vooral mijn jongste broer ziet mij nu echt zoals ik ben. En vraagt mij om raad als hij het nodig heeft, en luistert daar ook echt naar. Dit is misschien toch weer de (aangeleerde) controverse tussen man / vrouw of broer / zus. Wellicht is het daarom ook zo moeilijk bij de Marokkaanse vrouwen en mannen. Zou het niet voor alle culturen gelden? Dat luisteren naar en corrigeren van elkaar, bedoel ik.

op 16 12 2010 at 10:07 schreef Saira:

Als in de wandelgangen Marokkaanse k.jochies zichzelf als moslim presenteren, wie zijn wij dan om dat tegen te spreken. De hele Marokkaanse cultuur is doordrenkt van de islam.

Mijn ouders zijn Surinaamse moslims, ik ben atheist, een gedeelte van mijn identiteit zal altijd islamitisch (geinspireerd) blijven.

Het is te simpel om te zeggen dat iemand geen moslim (meer) is als er sprake is van gedrag dat door de islam wordt afgekeurd.

op 16 12 2010 at 10:10 schreef Peter:

Marokkanen zijn inderdaad in de regel moslim. Ik zat een keer bij een bijeenkomst van Marokkanen, waar een vrouw schreeuwde dat ‘we nou eenmaal allemaal moslim zijn’, een jongeman wilde protesteren maar hem werd meteen het zwijgen opgelegd. Bek dicht, geen dissidenten gewenst. Jij bent óók moslim.

op 16 12 2010 at 10:33 schreef Saira:

Ik heb een iets jongere broer, maar die is gelukkig wel goed opgevoed door mijn ouders. En, het belangrijkste, zoals mijn ouders zeiden hij heeft een hoofd gekregen om na te deneken.

Toen we jonger waren deed hij me na in sommige dingen en vroeg om simpel advies. Nu niet meer, want we zijn totaal verschillende levens gaan leiden met weinig raakvlakken. Advies komt hij eigenlijk alleen aan mijn vriend vragen of anders onze moeder.

De stelling dat Marokkaanse meiden de opvoeding van hun broers op zich moeten nemen, nee. We moeten er echt op blijven hameren, dat de verantwoording blijft liggen bij de ouders.

Het is ook niet goed voor de verhouding tussen broers en zussen onderling. Mijn vader was een van de oudsten van een groot gezin en had teveel verantwoordelijkheid over zijn jongere broers en zussen.

Wat op een gegeven moment gebeurde is dat hij zichzelf teveel in de vaderrol speelde. En dat hem bemoeizucht werd verweten, waarop min of meer rebellie volgde.

op 16 12 2010 at 10:43 schreef Saira:

Het grappige is dat Marokkanen er moeite mee hebben als ik zeg dat ik geen moslim ben, ondanks mijn duidelijk islamitische naam.

En dat kan niet, mag niet, gebazel, geneuzel enz. Waar ik een keer heel boos om ben geworden, is dat een fucking Marokkaan, pas excusez le mot, vraagtekens zette bij de opvoeding die ik van mijn ouders gekregen had.

Gevalletje projectie, in ieder geval hebben mijn ouders me goed opgevoed en accepteren mijn ouders mijn keuzes als volwassene.

op 16 12 2010 at 10:52 schreef Josje:

@Saira

Dat is helemaal waar: het is de opvoeding door ouders en/of (andere) verzorgers dat de verhouding tussen en de houding van de kinderen bepaalt.

op 16 12 2010 at 11:11 schreef Saira:

@Josje, inmiddels zijn we er dus ook achter gekomen wat het effect is wanneer kinderen zichzelf moeten opvoeden.

De oplossing zie ik ook zo 123 niet.

Een idee zou kunnen zijn om de kinderbescherming in te schakelen bij jonge kinderen, als ze te lang zonder toezicht buiten zijn. Gebruik maken van pleeggezinnen, misschien dat dat een afschrikwekkend effect heeft.

op 16 12 2010 at 11:26 schreef yurp:

op 15 12 2010 at 22:36 schreef Peter

“Antisemitisme onder Marokkanen is een groot probleem. Dat zeggen Marokkanen zelf ook. Dat probleem gaat niet weg door sussend te verwijzen naar ándere problemen.”

Waar, maar antisemitisme aanduiden als een vrij exclusief Marokkaans probleem waar alle aandacht naartoe dient te gaan geeft autochtone antisemieten, die er ook genoeg zijn, wel vrij spel door ze in de schaduw van de Marokkanen te plaatsen. Dat is wel een risico van het teveel naar islamitisch antisemitisme wijzen. De stenen waarmee synagogen worden bekogeld komen niet alleen uit die richting.

op 16 12 2010 at 11:53 schreef Niek:

@yurp,

Maar het antisemitisme uit autochtone hoek is hier recent uitgebreid aan bod geweest.
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/vrienden-van-israel.html

op 16 12 2010 at 11:59 schreef thomas erdtsieck:

Er moeten in ons land geen oorlogjes uitgevochten worden tussen de ‘Arabische wereld’ en Israël. Laat ze dat lekker daar doen. NL is inmiddels een land geworden waar mensen van diverse etnische oorsprong samenleven en dan moet je een beetje normaal met elkaar omgaan. En als je dat niet kan moet je óf ophoepelen óf in het gareel gebracht worden.

Ouders moeten desnoods opvoedkundig bijgestaan worden. Als kinderen rottigheid uithalen moet er gekort worden op de kinderbijslag. Zero tolerance in wetshandhaving. Studie moet gestimuleerd worden. En culturele eigenheid mag behouden blijven. Dat laatste moeten wij als autochtone Nederlanders eens leren respecteren. Zolang men goed meedraait in onze samenleving mag men blijven wie men wil zijn.

op 16 12 2010 at 12:15 schreef yurp:

@Niek

hier wellicht wel maar in het publieke debat zie ik de neiging om net te doen alsof autochtone antisemieten een paar verdwaalde neo-nazi’s zijn ofwel wat individuele doorgedraaide anti-zionisten zoals Duisenberg en het werkelijke probleem zit bij de Islamitische gemeenschap. De ogen sluiten voor het ene probleem door te verwijzen naar andere zaken die net zo erg zijn is verkeerd, gefocust zijn op gedrag van één groep en daarbij de rest uit het oog verliezen is ook niet best.

op 16 12 2010 at 13:14 schreef Peter:

Dat gebeurt ook helemaal niet, Yurp. Er is in de media en in het onderwijs altijd overvloedig aandacht voor autochtoon antisemitisme. Pas sinds kort durven een aantal mensen de aandacht te vestigen op antisemitisme onder moslims, in het bijzonder Marokkanen, en dan wordt er steevast een muur opgetrokken van verontwaardigd gesputter en verwijzingen naar antisemitisme onder andere groepen.

Er mag gewoon niet over antisemitisme onder Marokkanen gesproken worden, want Marokkanen zijn bijzonder.

op 16 12 2010 at 13:31 schreef Layla:

Het is natuurlijk heel goed als vrouwen de mannen ter verantwoording roepen, het blijkt keer op keer dat mannen dat niet zelf kunnen.

Het is dan ook onzin wat Bert Brussen zegt dat het een typisch moslim fenomeen is (een redenering in de trant van ik pas in mijn schoenen, mijn schoenen passen in mijn tas dus ik pas in mijn tas). Nou weten we van figuren als Bert en zijn pedostijl collega’s ook wel dat ze het niet al te nauw nemen met waarheid en integriteit, maar hij rijdt zelfs voor zijn doen een wel heel scheve schaats hier.

Omdat de zoon van rabijn evers het zegt blaat kritische roernalist bert brussen na dat 60% van de joden amsterdam verlaat vanwege extremisme.

Het zijn mannen die voor 90% van de ongein zorgen, kijk maar naar misdaadstatistieken, overlast, vandalisme enzovoorts: jonge mannen tussen de 15 en de 35 zorgen zeker in groepsverband bijna altijd voor overlast (en meestal nog voor vrouwen ook).

daarbij moet nederland gezien haar eigen geschiedenis, heel heel terughoudend zijn in het benoemen van anti-semitisme als fenomeen van buiten. ik kan me een situatie in gouda herinneren waar een joodse begraafplaats vlak na de oorlog werd opgeruimd, die had immers geen nut: er waren toch geen joden meer in gouda. Nou dat gehalte heeft het benoemen van anti-semitisme als Marokaans/moslimprobleem ook.

op 16 12 2010 at 13:36 schreef vetklep:

Die Ja “maar hunnie doen het ook” argumenten zijn vermoeiend, vervuilend en doen niet ter zake.
We hebben het al heel vaak over hunnie gehad en dat zullen we ook nog heel vaak doen. Nu gaat het een keertje over zullie.

op 16 12 2010 at 13:37 schreef Marqde:

Ach Layla is zeker ook zo’n van het pad geraakte gekwetste moslima? Hebben we hier te maken met de Layla?

En Gouda? Zeker te lang bij dr. Kromzwaard gezeten die ook weinig moeite heeft met anti-semitische uitlatingen op zijn site
http://religionresearch.org/martijn/2010/12/10/een-wekelijks-portie-burgerschap-49-vrijwilligers-gezocht/comment-page-1/#comment-86955

Voel je je fijn nu?

op 16 12 2010 at 14:11 schreef Josje:

@Saira

Wat ik mij wel eens bedenk, is dat er veel gesloten gemeenschappen zijn. Men vindt het daarbij verschrikkelijk als de vuile was buiten wordt gehangen, waardoor het dus zichtbaar wordt. Stel nu dat bij het corrigeren van raddraaiers zichtbaar wordt gemaakt waar zij vandaan komen – wie hun ouders / verzorgers / families zijn -, zou dan de schaamte bij die families zo groot worden dat zij zelf zullen gaan corrigeren? Of is dat nu te gemakkelijk gedacht?

@Layla

Op welke manieren zouden de Marokkaanse vrouwen dan de mannen ter verantwoording kunnen roepen, volgens jou?

op 16 12 2010 at 14:29 schreef Judith:

Nu ben ik geen Marokkaan, maar ik heb wel een broer. En ik moest hartelijk lachen om het idee dat ik zijn eventueel foute denkbeelden zou moeten kunnen corrigeren.

op 16 12 2010 at 14:47 schreef Josje:

@Judith, hahahaha! Da’s nou een eye-opener!

op 16 12 2010 at 14:52 schreef Tweets die vermelden Frontaal Naakt. » Marokkaanse zussen -- Topsy.com:

[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Peter Breedveld, Josje de Winde. Josje de Winde heeft gezegd: Een stuk op Frontaal Naakt over het corrigeren door Marokkaanse vrouwen van 'hun' mannen: http://bit.ly/gWUygL […]

op 16 12 2010 at 14:58 schreef mango:

Ik gaf mijn ervaringen en stelde een oprechte vraag of ik er nou zo ver naast zat, beste mensen. Alle overige interpretaties zijn voor jullie rekening.

op 16 12 2010 at 16:09 schreef bodewes, J:

@mango
Das dan duidelijk, mijlenver.

op 16 12 2010 at 18:05 schreef wolf:

Inderdaad, antisemitisme is behoorlijk verinnerlijkt binnen de Marokkaanse gemeenschap.
http://www.hpdetijd.nl/2010-10-13/abdelkader-benali-nog-geneukt

op 17 12 2010 at 09:40 schreef Saira:

En niet alleen antisemitisme. Er zijn andere bevolkingsgroepen die goed klaar zijn met Marokkanen. Bv. zwarte Surinamers die uitgemaakt worden voor apen.

Disclaimer: ik weet dat Surinamers onderling het racisme lijken te hebben uitgevonden, dus echt medelijden hoeft niemand te hebben.

Maar datzelfde medelijden heb ik ook niet als Marokkanen bij mij komen klagen over Nederlands racisme.

op 17 12 2010 at 11:01 schreef bodewes, J:

‘Disclaimer: ik weet dat Surinamers onderling het racisme lijken te hebben uitgevonden, dus echt medelijden hoeft niemand te hebben.’

Dat is dan ook weer geruststellend want het is ondanks, koelies, Marrons, Javanen, Boeroes, Indianen en Chinezen die elkaar, achter de rug, voor alles uitmaken, toch nog vrede.

op 17 12 2010 at 13:13 schreef vetklep:

Misschien is het ook wel veel gezonder om gewoon een beetje over anderen te kunnen pruttelen. Zieke haat ruik je toch wel.

op 17 12 2010 at 13:17 schreef Peter:

Ik ben het inderdaad met Vetklep eens dat je elkaar moet kunnen aanduiden als koelie of roetmop of kaaskop of jid zonder dat meteen overal moskees en synagogen in de hens vliegen.

op 18 12 2010 at 00:05 schreef Saira:

Ik voel me allerminst beledigd als iemand me koelie noemt, ik stam af van erg hard werkende koelies.

Als mensen willen pruttelen, be my guest, helaas heb ik waarschijnlijk teveel mensen gesproken waar het vermoeden van zieke haat erg groot is.

Als mensen problemen hebben met Nederland en Nederlanders, denken ze dat ze dat aan mij kwijt kunnen. Ik was dus regelmatig een allochtoon oortje.

Hier heb ik een lekkere kaaskop in huis en een schattig halfje.

op 18 12 2010 at 00:21 schreef vetklep:

Ik heb net “koelie” gegoogled. Ik kende het woord alleen van klank. Bedoel je er zoiets mee als goedkope dagarbeider? Of zegt het ook nog iets over herkomst?
Of misschien gaat het me wel niet aan.

op 18 12 2010 at 00:55 schreef Saira:

Een koelie is afgeleid van het Engelse coolie wat weer van het Urdu quli komt, dat betekent grofweg ongeschoolde dagarbeider/lastdrager.

In Suriname en andere Caraïbische landen worden tegenwoordig met koelies Hindoestanen bedoeld. Vroeger werden ook andere bevolkingsgroepen koelie genoemd.

In Indonesië noemden de Nederlanders Chinese of Indonesische landarbeiders ook koelies.

Het woord op zich is niet negatief, het wordt wel vaak op een negatieve manier gebruikt.

op 18 12 2010 at 11:10 schreef vetklep:

Ah, dank.

op 18 12 2010 at 21:17 schreef thomas erdtsieck:

@Saira

Sorry dat ik je eerder (onder mijn stuk ‘Blanke’) een melanesiër noemde, maar dat kwam omdat ik koelie alleen maar vanuit de Nederlands-Indië cultuur kende. Ik dacht dus dat je Indonesische roots had.

op 19 12 2010 at 23:36 schreef Saira:

@vetklep, graag gedaan.

@thomas, no problemo, op zich begrijpelijk dat je dat dacht.

op 23 12 2010 at 11:38 schreef King Athur:

Ik ben het met Bolkesteijn eens.

‘Het Palestijns-Israëlisch conflict – dat vooral over de Westoever gaat – blijft woekeren. Ik voorzie geen spoedige oplossing en dan blijft ook het antisemitisme bestaan. Veel Marokkaanse en Turkse jongeren zullen zich niets aantrekken van de maatregelen.’

Mischien zouden de Joden wat meer afstand moeten nemen van het Terreur van Israel.
.
Bedoel we vragen Moslims afstand te nemen van Al Qaida.
.

En inderdaad wat Bolkesteijn zeg zolang de Joodse Staat Israel door gaat met het Bezetten en Koloniseren van de Palestijnse gebieden.
.
Zal de haat tegen Israel en Joden toenemen.
.
Ik heb weinig moeite met Haat tegen Israel maar ja dat word door het CIDI ook al als Antisemitisme gezien.
.
En vaak is Kritiek op Israel al Antisemitisme.
.
Als ik zie dat van Agt Antisemiet word genoemd.
.
Dan denk ik dat het woord vaak misbruikt word.
.
Simpelweg om mensen die kritiek hebben op Terreurstaat Israel de mond te snoeren.

op 23 12 2010 at 21:04 schreef Dolly Serrano:

Ik voel me allerminst beledigd als iemand me koelie noemt, ik stam af van erg hard werkende koelies. Als mensen willen pruttelen, be my guest, helaas heb ik waarschijnlijk teveel mensen gesproken waar het vermoeden van zieke haat erg groot is. Als mensen problemen hebben met Nederland en Nederlanders, denken ze dat ze dat aan mij kwijt kunnen. Ik was dus regelmatig een allochtoon oortje. Hier heb ik een lekkere kaaskop in huis en een schattig halfje.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS