Home » Archief » ‘Pas in Nederland besefte ik dat ik moslim ben’


[21.03.2017]

‘Pas in Nederland besefte ik dat ik moslim ben’

Tayfun Balçik


Scene from Onibaba (watch it in its entirety here)

Een dag na de verkiezingen ontmoeten kritische moslimdenkers elkaar bij MUSLIMS REPRESENT! We zijn in Theater de Kikker in hartje Utrecht. ‘Zelf-representatie van moslims en het bouwen aan een divers en kritisch moslimgeluid’ staat op het witte scherm van de kleine zaal. Nawal Mustafa van Amnesty International is de moderator. De avond is georganiseerd door de Turks-Koerdische werkgroep van The Hague Peace Projects.

Na dialoogbijeenkomsten in Den Haag en Rotterdam wordt in Utrecht een breder moslimperspectief geïntroduceerd. “We zijn als Turken en Koerden de dialoog gestart, maar we zijn ook Nederlanders, moslims of moslim-atheïsten”, zeg ik ter inleiding. De project-coördinator Bedel Bayrak: “We willen ook een platform zijn voor kritische en diverse geluiden binnen de moslimgemeenschap”.

Moslims gaan zichzelf vertegenwoordigen vanavond en als “moslims onder elkaar” het debat aan. Heel mooi. En toch is de eerste spreker een witte Nederlander. Maar wel een moslim: Margreet van Es. Ze heeft een proefschrift geschreven over stereotypering van moslimvrouwen in de media. Ze beschrijft hoe vrouwen met een islamitische achtergrond zich al meer dan 35 jaar verzetten tegen het stereotype beeld van de moslimvrouw.

“In het publieke debat over moslims gaat het altijd over problemen”, aldus Van Es. En in die discussie komen moslims zelf vrij weinig aan het woord”, aldus Van Es. Ze heeft krantenberichten van de NRC van 1975 tot 2010 over moslimvrouwen onder de loep gelegd. “Van alle vrouwen die aan het woord komen, is minder dan een derde moslimvrouw.” Het is haar ook opgevallen dat moslims in Nederland van alle kanten in de gaten worden gehouden. Moslims worden heel snel weggezet als “radicaal” of juist als “huismoslims”: voorbeeldallochtonen de opzichtig hun loyaliteit aan de dominante meerderheid belijden.

Zelf-kritiek

In de paneldiscussie met activist en docent Abulqasim Al Jaberi, directeur van Stichting Maruf Dino Suhonic en PhD-student hermeneutiek Yusuf Çelik en Van Es gaat het snel over zelf-kritiek onder moslims. Al Jaberi is fel: “Dit is niet de tijd om zelfkritisch te zijn. Wanneer de moslimgemeenschap zo onder druk staat door een escalerend islamofobe aanval, kan zelfkritiek alleen in safe zones, dus zonder huismoslims en een witte omgeving.”

Vervolgens legt Al Jaberi de nadruk op kolonialisme. Hij komt zelf uit Irak. “Geweld heeft mij en mijn familie en andere Irakezen hier naartoe doen vluchten. Koloniaal geweld van Amerika. Ons land is kapotgebombardeerd. En dat gaat nog steeds door. Nederland doet daar aan mee.”

Er zit een boos ritme in het betoog van Al Jaberi. Anti-imperialistisch. “Nederland is een gewelddadig koloniaal land. Toen na de Tweede Wereldoorlog de bevrijding werd gevierd, woedde in Indonesië een koloniale oorlog, waar hele dorpen zijn uitgemoord en Indonesiers zijn verkracht. De Nederlandse geest is doordrenkt met kolonialisme, het is verankerd in de Nederlandse mentaliteit. Daarom kan mijn Nederlanderschap niet beginnen. Eerst was ik statushouder. Daarna een tweede-klasse Nederlander als allochtoon.”

Yusuf Çelik reageert: “Als iemand die in Nederland is geboren heb ik een andere ervaring, een andere geschiedenis en daarom zal mijn conclusie ook anders zijn. Nederland heeft mijn regio in Koerdistan niet gebombardeerd. De reden dat ik hier ben is omdat Turkije het Koerdische deel heeft verwaarloosd. Omdat ik in een mulitculturele omgeving ben opgegroeid, is er vermenging geweest. We hebben dingen van Nederlanders overgenomen en daardoor ben ik ook een Nederlander.”

Vals bewustzijn

Çelik is onderzoeker. De woorden die uit zijn mond komen verraden dat hij in de boeken zit. Ergens zegt hij “reformistische retoriek”: het vertalen van zijn Nederlander-zijn en zijn geloofsbelevenis in iets nieuws. “Ik kan deze dingen niet meer scheiden. Is tolerantie iets Nederlands? Dat is een vals bewustzijn. Er zijn nu bij moslims twee houdingen. Terughoudendheid en modernisme. Modernisten willen uit nieuwe ervaringen de traditie heropbouwen. Maar nu uit oprechtheid.”

Dino Suhonic is de volgende. “Pas in Nederland besefte ik dat ik een moslim ben. In 1992 zijn we als vluchteling uit Bosnië hier naartoe gekomen. Daarna zijn we weer terug gegaan. En sinds 2003 ben ik weer in Nederland.” De moord op Theo van Gogh was bepalend. Daarna realiseerde Suhonic zich dat “you can be perceived as a Muslim“. Een confrontatie die herkenbaar is voor zoveel moslims.

Dan onderbreekt de moderator Mustafa hem voor wat ze zelf een “gekke vraag” noemt: “Maar je lijkt niet op een moslim?”

Suhonic: “Ja, die krijg ik vaak te horen. Vooral van moslims overigens.” Hij is donkerblond, heeft blauwe ogen en een lichte huid. In de woordenregen die Suhonic typeert, zegt hij tussen neus en lippen: “My queerness buys my Dutchness”. Hij krijgt van witte Nederlanders vaak de vraag: “waarom ben je nog steeds moslim als je homo bent?”. Dat is de narratief van de bevrijde moslim. Maar Suhonic is de personificatie van het feit dat het een schijntegenstelling is. De intersectie wordt nooit gezien.

Witte omgeving

Ik ben met gedachten bij Abulqasim Al Jaberi. Ik stel hem de vraag: “waarom zou je niet zelf-kritisch mogen zijn in een witte omgeving?” Al Jaberi: “In een omgeving die zo vijandig is, is mijns inziens de behoefte aan een emancipatoir geluid het grootst. Zelfkastijding en zeggen: ja, je hebt gelijk, dat hebben we nu niet nodig.”

Nu reageert Van Es: “Moeten we de publieke ruimte ook nog steeds als een witte omgeving beschouwen, is dat niet essentialistisch?” Daarna vertelt ze een verhaal over drie zelfkritische moslimvrouwen in Noorwegen die het claimen van de publieke ruimte juist zien als een radicale vorm van anti-racisme. Çelik is het met haar eens en wil waken voor “valse tegenstellingen”. De valkuil is dat je op een gegeven moment simpelweg vergeet zelfkritisch te zijn. Zo heeft DENK geen zelfreflectie, aldus Çelik. Suhonic is voorzichtiger: “Dit is een heel gevoelig onderwerp. Wat mij bijzonder irriteert is het pinktesten van de moslimgemeenschap. Dat is een werkelijkheid. Daarom vind ik het beter om binnen de eigen kring gevoelige zaken bespreekbaar te maken.”

Al Jaberi heeft een tijdje gewacht, maar komt hard terug: “Een witte vrouw zegt tegen mij: ‘maar moslims zelf zeggen het ook’, dat gebeurt altijd, dat was ook de retoriek van Laura Bush geweest toen Amerika Afghanistan binnenviel “we moeten de bruine vrouwen redden van bruine mannen”. Dat is altijd de smoes-discourse geweest.

Çelik is verontwaardigd: “Hoe kan iets een smoes zijn als het gewoon feitelijk zo is? Mijn moeder was de slimste van al haar broeders en zusters. Maar ze mocht niet studeren. Dit probleem wil ik niet uit de weg gaan, alleen omdat het niet past in een anti-imperialistisch frame.”

Kritisch moslimplatform

De toon is gezet. Mustafa gaat naar de zaal. Damon Golriz, die we kennen van het Comité van Ex-Moslims, zit in het publiek en stelt een vraag: “Abuqasim heeft het over racisme de hele tijd. Maar je noemt een ander panellid witte Nederlander. Dat kan toch niet? Verder heeft een partij als DENK drie zetels gehaald. Ze nemen geen afstand van Erdogan. Waarom horen we daar niks over?”

Van Es neutraliseert de spanning enigszins door te zeggen dat ze het niet erg vindt dat ze witte Nederlander wordt genoemd. Al Jaberi: “Witheid en witte superioriteit zijn feiten. Ik zal dat altijd benoemen.”

Suhonic: “Ik heb eergisteren op Facebook Erdogan hard aangepakt nav zijn uitspraken over Srebrenica. Daar heb ik dan een paar likes voor mogen ontvangen. Een queermoslim die afstand neemt van Erdogan. Who cares? Wat moet ik nog meer doen?”

Na de pauze met muziek gaat het over zelforganisatie. Is het nodig om een kritisch moslimplatform op te richten?

Çelik: “Als academicus zie ik dat er veel moslimdenkers zijn op academisch niveau. Maar die zitten vaak in een ivoren toren. Het is belangrijk dat hun onderzoek ook de massa bereikt. Zo wordt de sharia gereduceerd tot lijfstraffen. Ook door moslims zelf. Terwijl er meer is.”

Kiezen voor knuffelen

Uit de zaal horen we diverse geluiden. Er zijn al platforms zoals MVSLIM. “De gemiddelde moskee voldoet niet aan de eisen van actief burgerschap, of inclusieve geloofsbeleving”, zegt Berna Toprak. “Waarom zouden er platforms moeten komen om anderen te pleasen“, vraagt een ander. Al Jaberi is het met “de broeder” eens: “Gaan we kiezen voor knuffelen? Welke sociale strijd heeft het knuffelen ons gebracht? We moeten ons verzetten tegen racisme. Dat is de weg naar bevrijding. Maar platformen kunnen bestaan. Een beweging hoeft niet alles te monopoliseren.”

Er zijn nog meer vragen. Is er niks tussen geknuffel en strijd? Een ander pleit voor een intersectioneel moslimgeluid, waar aandacht is tegen alle vormen van onderdrukking. Is intersectioneel niet een seculier concept? “Nee, de islam is zeer een zeer intersectioneel-vriendelijk geloof”, beweert Suhonic.

Het debat is terug te kijken: deel 1, deel 2 en deel 3.

Tayfun Balçik is historicus, gespecialiseerd in de moderne geschiedenis van Turkije en die van Amsterdam-West. Hij heeft een Facebook-pagina.

Tayfun Balçik, 21.03.2017 @ 08:07

[Home]
 

32 Reacties

op 21 03 2017 at 09:14 schreef Kshatriya:

“Nederland is een gewelddadig koloniaal land. Toen na de Tweede Wereldoorlog de bevrijding werd gevierd, woedde in Indonesië een koloniale oorlog, waar hele dorpen zijn uitgemoord en Indonesiers zijn verkracht. De Nederlandse geest is doordrenkt met kolonialisme, het is verankerd in de Nederlandse mentaliteit.

Het eerste punt wat gemaakt wordt, is iets waar ik zelf altijd mee heb gezeten en nooit heb begrepen.
Ik geloof best dat de bezetting door de nazi’s allemaal heel erg was, en dat er heel erge dingen zijn gebeurd in die tijd, maar hoe valt dat te rijmen met het gedrag van de Nederlandse regering in de jaren daarna? Ik kan geen andere verklaring bedenken dan dat ze écht de Indonesiërs als een soort lagere levensvorm zagen. Puur onversneden racisme, dus, en niet eens zo ver weg van de “Ubermensch filosofie die de bezetters van krap twee jaren terug aanhingen.

De rest, over die geest doordrenkt met kolonialisme, is natuurlijk pure kolder van iemand die hetzij de geschiedenis van de mensheid niet kent, of die bewust negeert. Niet echt de moeite waard om überhaupt op in te gaan.

op 21 03 2017 at 12:28 schreef Thomas E:

Ik weet niet of je het racisme kon noemen, Kshatriya. Ik heb mijn jeugd daar doorgebracht en ervaren hoe de sfeer was. De sfeer kan je misschien vergelijken met een vader die oprecht denkt dat hij het beste voor zijn kinderen doet, terwijl die kinderen eigenlijk liever zelf hun beslissingen nemen. Maar pa wordt dagelijks gesterkt in zijn bevoogdende houding doordat zijn ‘kinderen’zo lief en gehoorzaam zijn.

Veel blanke Nederlanders waren oprecht dol op hun Indische vrienden en bediendes. Ik speelde met Indische kinderen. Met tranen werd afscheid genomen als men met verlof (zo heette dat) naar Nederland ging. Maar intussen hadden de blanken natuurlijk de onterechte overtuiging dat alles in het honderd zou lopen als ‘papa’ zich terug zou trekken. Vandaar ook dat mensen als Westerling (what’s in a name) zo fel tekeer gingen tegen ‘die paar oproerkraaiers die het gingen verpesten voor de grote massa van lieve trouwe mensen.’ Het volk moest beschermd worden tegen ‘dat tuig’.

Ik praat niks goed, maar ik denk dat je eerder van een calvinistisch-patriarchale instelling kan spreken dan van een racistische of Ubermensch houding.

op 21 03 2017 at 14:21 schreef Pieter:

Voor de dienstplichtigen die daar moesten gaan vechten kwam er nog iets bij. De Nederlandse regering schilderde alle Indonesische nationalisten af als collaborateurs met de nazi’s, voor die dienstplichtigen waren ze dus vergelijkbaar met de nsb-ers die bij de Waffen-SS waren gaan vechten. Het is vooral deze groep veteranen geweest die zich verraden voelde toen Nederland in 1949 vrede sloot. Het was deze groep die een harde lijn voorstond in Nieuw Guinea en die nog in de jaren ’80 van de vorige eeuw wist te voorkomen dat het woord ‘oorlogsmisdaden’ in de officiele geschiedschrijving terecht kwam. De grondlegger van mddern extreem-rechts in Nederland, Prosper Ego, was zo’n indieveteraan.

op 21 03 2017 at 14:29 schreef Pyt van der Galiën:

Maar die calvinistisch-patriarchale houding is natuurlijk intens racistisch, Thomas. Het idee dat die ‘bruine mensen’niet over het verstand of het verantwoordelijkheidsgevoel beschikken om hun eigen zaakjes te regelen. Nee, daarvoor hebben ze ‘ons’ nodig. Waar dan natuurlijk nog bijkomt dat die hele ’tempo doeloe’sfeer een keiharde koloniale uitbuitingsverhouding toedekte.

Veel blanke Nederlanders waren oprecht dol op hun Indische vrienden en bediendes Ik ben ook oprecht dol op mijn hond….

op 21 03 2017 at 16:05 schreef Richard van Gemert:

Iedere cultuur dient trots op zichzelf te zijn, ongeacht of je aan de goede of slechte kant staat. Trots en eensgezindheid geven kracht. Ik begrijp de Turken en hun trotse houding wel. Kunnen wij wat van leren. Stel je trots op, want nederigheid is een garantie voor ondergang. Roofdieren zijn meedogenloos voor hen die zich kwetsbaar opstellen

op 21 03 2017 at 16:55 schreef Thomas E:

Zie het ook een beetje in de tijd, Pyt. Dat calvinistisch-patriarchale had de gegoede stand toen ook ten opzichte van ‘het personeel’en ‘de landarbeider’. En dat waren gewoon blanke medemensen.
Ik schetste alleen maar de sfeer die ik me herinner.

op 21 03 2017 at 17:05 schreef babs:

Richard,
Moet dat nationale trots zijn of mag dat ook trots zijn op de zeer lokale cultuur van je commune of familie?

op 21 03 2017 at 17:17 schreef Kshatriya:

@ Thomas E
Oprecht bedankt voor dit inzicht.

op 21 03 2017 at 18:19 schreef Hermann:

@ Tayfun. Al Uw 3 linkjes bekeken: dank daarvoor. De spreek(st)ers zijn ’n verademing, hoewel voor mij niet echt ’n verrassing. Ik moet bekennen, de sprekers zijn beter geschoold dan ik ben. Dat is fijn, dat geeft openheid en rust.

@ Thomas. Over Westerling (De Turk) zijn de meningen erg verdeeld. https://westerling.wordpress.com/biografie/

http://gdb.bloggertje.nl/note/14110/kapitein-westerling-en-de-%20fabel-van.html

’t Is altijd, van welk standpunt men de zaak bekijkt. Thomas heeft ’t van zijn kant bekeken. Volgens mij onterecht dat Thomas door @Pyt afgebrand wordt. Ik kom dat steeds weer tegen: wat heeft de geschiedenis met jouw gedaan en hoe heeft dat jouw denken beïnvloed.

@ Richard. Ik ben ’n nazaat van deze cultuur: https://www.youtube.com/watch?v=y6gSinaRrIs

Hoe trots moet ik daar op zijn?

De Amerikanen hebben Nederland bevrijd (WO II), maar Hitler was al verslagen door de Russen. De Amerikanen bepalen na WO II het Europese gezichtspunt. Rusland trekt z’n troepen in Berlijn terug zonder veel opzien te baren. Hoe ’trots’ moet ik op de westerse waarden zijn?

https://www.youtube.com/watch?v=j7ZFI1DZDjA

De Russen: https://www.youtube.com/watch?v=8TMq330jrP8

op 21 03 2017 at 18:38 schreef Murat:

Thomas,

Die ‘papa-houding’ die jij daar beschrijft is dus pure onversneden racisme.

op 21 03 2017 at 20:48 schreef Thomas E:

Sorry, maar ik snap je woordje ‘dus’ niet, Murat. ‘Dus’ klinkt als de conclusie van een betoog, maar dat betoog mis ik.

op 21 03 2017 at 21:34 schreef babs:

Thomas, je schetst niet alleen een sfeer, vanaf ‘ik denk’ vel je een oordeel. Pyt heeft gelijk, zoals altijd eigenlijk; ooit bekeert hij me nog tot het anarchisme.

op 21 03 2017 at 21:35 schreef Sasha Berkman:

Hermann: ik mis GLADIO in jou verhaal over de amerikanen na WO2.

op 21 03 2017 at 23:59 schreef Murat:

Thomas,

Je pikt een detail uit mijn reactie maar gaat totaal voorbij aan het hoofdpunt. Namelijk, dat jij die papa-houding niet als racisme ziet. Laat dat woordje ‘dus’ maar even achterwege, is gezien het onderwerp niet zo belangrijk..

op 22 03 2017 at 00:07 schreef dewanand:

============== [wfor1346:10:1]

N1. Miaauw, miaauw, namastiaauw Thomas E,

Leuk gezegd. Belangrijk om te weten: feitelijk hebben de blanke Hollandse kolonisatoren het staatkundige fundament gebouwd om het huidige Indonesie te doen ontstaan, na de Japanse bezetting en etnische zuivering daar, door het grootste deel van de blanken te ontwapenen, vernietigen in kampen en massa verkrachten.

N2. Ja oorlog is oorlog, maar in de harde natuur is oorlog een verplichting, Eat or be eaten. En oorlog is goed voor de natuurlijke selectie van de allerbeste en meest superieure genen, want dat is wat de kutjes van de geile wijfjes echt rauw lusten.

N3. Daarom is het goed dat superieure mensapen de inferieure toch domineren, uitbuiten en uiteraard ook bevruchten dus op grote schaal paren met de inferieure wijfjes om zo hun superieure genen te verspreiden en de evolutie een handje te helpen. Ja, the weak must perish and die, zo werkt moeder natuur in feite. Ok ik praat over mijzelf.

N4. Ja Tayfun, ook ik werd in Nederland een viesbruine Hindoe halfaap en bruut opgesloten in mijn hindoe apenhok, waarna het dichtgetimmerd werd. Overal zie ik borden: ‘verboden voor viesbruine hindoe apen….

op 22 03 2017 at 09:03 schreef Thomas E:

Misschien hebben mijn critici gelijk en heb ik de Indische maatschappij teveel vanuit naïeve kinderogen gezien. Maar toch geloof ik oprecht meer klassendiscriminatie dan etnisch racisme ervaren te hebben. Er zaten veel Indische mensen in hoge posities. Maar het was daar in feite net als in Nederland: de lager opgeleiden – en dat was natuurlijk het overgrote deel van de Indische bevolking – werden autoritair behandeld. Net als in Nederland dus.

Overigens spreek ik bewust van ‘Indisch’omdat ‘Indonesisch’ toen nog niet officieel bestond.

op 22 03 2017 at 09:10 schreef Peter:

Verschil tussen de inheemse bevolking in Nederlands Indië en de werkende klasse in Nederland was dat die laatsten niet geweerd werden uit de zwembaden en horecagelegenheden, Thomas. En uit jouw verhaal maak ik op dat er bitter weinig is veranderd. Die ‘kleine groep’ amokmakers van toen, dat is het DENK van nu.

op 22 03 2017 at 09:53 schreef babs:

Toch heeft Thomas wel een puntje. Zelfs de meest volgzame huis erger mocht in Afrika en Amerika het zwembad niet in, terwijl in Indiërs zelfs gemengde huwelijken mogelijk waren.

Het maakt het diepgewortelde racisme van de Noord-Europeaan alleen niet minder, kennelijk vonden ze de Indiërs van een hoger rassen dan zwarten en indianen.

op 22 03 2017 at 09:58 schreef Peter:

In Nederlands-Indië stond de inheemse bevolking nog onder de Chinezen, Babs. Er was een hele rangorde van maatschappelijke status, verbonden met etniciteit. En ook in NI was er apartheid in de zwembaden op andere openbare gelegenheden. En die huwelijken met inheemse vrouwen kon je ook al niet zien als bastions van gelijkwaardigheid.

op 22 03 2017 at 10:17 schreef MNb:

Jullie praten over een schijntegenstelling. Feit is dat tot aan 1949 de “inlanders” tweederangsburgers in eigen land waren. Of de blanke meesters dat nou deden omdat ze hen biologisch minderwaardig vonden of welwillend en vaderlijk meenden hen op te moeten voeden tot ze op een onbepaald moment in de verre toekomst promotie konden maken tot eersterangsburgers maakt geen enkel verschil.

op 22 03 2017 at 14:36 schreef Thomas E:

Ik vind het toch een verschil uitmaken, MNb. In het eerste geval kijk je op ze neer en laat je ze dit ook voelen, in het tweede geval heb je goede bedoelingen met ze – hoe fout ook vanuit een misplaatst superioriteitsgevoel – en wijs je ze niet af vanwege hun etniciteit. Dit was nu precies het punt van mijn post.

op 22 03 2017 at 16:28 schreef sjonnie:

Het probleem is dat in dit land niet iedereen als “volwaardig” wordt gezien. We tolereren “minderwaardigen”. Dat is wat er hier fout gaat.

op 22 03 2017 at 18:11 schreef Thomas E:

Ja dat is het schijnheilige. Iedereen wijst naar Wilders, maar intussen speelt de rest geraffineerder in op onderbuikgevoelens.

op 22 03 2017 at 20:05 schreef ikzelf:

“… maar intussen speelt de rest geraffineerder in op onderbuikgevoelens”

Je bedoelt zoals het goedpraten van het neerkijken op een etniciteit, omdat er ‘goede bedoelingen’ aan kleven en dan net doen alsof dat geen vorm van afwijzen is? Zoiets?

op 24 03 2017 at 17:47 schreef sjonnie:

Tieft op ikzelf, Peter “tolereert” Hassnae?

Je bent een domme klootzak.

op 24 03 2017 at 20:01 schreef Schijtlijster:

Leg me deze even uit:

“Moslims gaan zichzelf vertegenwoordigen vanavond en als “moslims onder elkaar” het debat aan. Heel mooi. En toch is de eerste spreker een witte Nederlander. Maar wel een moslim”…

En toch is de eerste spreker een witte Nederlander. Dus moslim zijn is niet genoeg?

Ja… ja…

op 24 03 2017 at 22:06 schreef ikzelf:

Leer lezen sjonnie.
En probeer eens iets anders te doen dan je gifpijlen op mij te richten. Zo sneu.

op 26 03 2017 at 16:38 schreef sjonnie:

Ik richt mijn pijlen op iedereen die zich “verheven” waant. Wen daar maar aan ikzelf.

op 26 03 2017 at 23:50 schreef ikzelf:

Denk je niet, sjonnie, dat iemand zich erop toelegt om in zijn reacties anderen af te zeiken, zich juist boven die personen verheven voelt? Als je ballen zou hebben dan zou je dus je pijlen op jezelf moeten richten, schat.
Mijn trollennegeerlijst is in ieder geval weer één naam langer. Mag jij daar aan wennen — hebben we beiden iets te doen.

op 28 03 2017 at 17:05 schreef sjonnie:

Dus ik sta nu op jouw trollenlijst. Lekker belangrijk. Begin een eigen blog en loop daar prettig leeg.

op 28 03 2017 at 17:45 schreef Peter:

Sjonnie, kap daar eens mee, alsjeblieft. Ik zorg wel voor de ordehandhaving hier.

op 31 03 2017 at 16:12 schreef sjonnie:

Peter, begrepen. Zal voortaan eerst tot tien tellen. Thanx.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS